Ouder worden we allemaal Rauw rijden" "S chrijver langs de weg" had de laatste weken het genoegen deel te mogen nemen aan de z.g.n. "Rondgang langs de kringen", zodat hij vele Z.L.M.-bestuurders ontmoet heeft en vele indrukken heeft opgedaan. Eén van die in drukken was dat we allemaal ou der worden en dat de problemen al naar gelang we ouder worden er beslist niet minder op worden. De "melkplas" en de "grondprijzen" waren de geliefkoosde onderwer pen waarover uitvoerig gediskus- sieerd werd. H V E S.e, uw onzuiver inkomen is f 50.000,— dan is f 500,— niet aftrekbaar, al het meerdere wel. D eze kop vonden we boven een artikel van de Nederlands- Cana dese prof.dr. Wilde, waar het ging over het verschil in rijgedrag tus sen de Verenigde Staten enerzijds en Europa, met name Nederland, anderzijds. De beste omschrijving van "rauw" vonden we in dit ver band in het woordenboek der Zeeuwse dialekten: rauw is onrijp. E en van de mogelijkheden om tot belastingbesparing te komen, zonder dat het extra geld kost, is in de maand December het onderzoeken of de buitengewone lasten ter zake van ziekte kunnen worden benut. Wat is namelijk het geval? Duidelijk is gebleken dat we nog steeds leven in een tijd van geldontwaarding en dat deze (inflatie) voorlopig nog niet is uitgebannen. "Schrijver" heeft destemeer moeten vaststellen dat de uitkeringen uit de A.O.W. op 65-jarige leeftijd, de uitke ringen uit de A.W.W.-wet bij overlijden aan de weduwe en de invaliditeitsuitkeringen uit de A.A.W.-wet een zeer belangrijke financiële basis zijn waarop men met zijn gezin verder kan leven. Het betekent voor zelfstandigen wel een zware premielast maar daar staat een welvaartsvaste uitkering tegenover. Vrij willig zou men nooit als ondernemer deze voorzieningen heb ben kunnen treffen. Juist in deze ekonomisch wankele tijd heb ben we toch een ruggesteuntje. Liquide geldmiddelen zijn niet meer aanwezig. Moeder zit naast het bedrijf in haar bungalow te breien en vader werkt nog wat mee bij de zoon op het bedrijf om de kosten van de zoon nog wat te verlichten. Dat is vaak de praktijk. Verzeker je verstandig et is niet zonder redenen dat schrijver u in zijn laatste arti kelen heeft gewezen op de mogelijkheden die er zijn om via belastingaftrek de oudedagsvoorziening financieel wat veiliger te stellen via een lijfrentepolis. Ook de afrekening met de fiskus bij bedrijfsbeëindiging jn verband met de FOR-regeling hebben we onder de loupe genomen. Het waren adviezen die naar onze mening terecht waren en u kunt er uw voordeel meedoen. Momenteel dwarrelen de herfstbladeren over de wegen en straks krijgen we weer de gladde paden tengevolge van sneeuw of bevriezing. Mocht U onverwachts uitglijden met alle gevol gen van dien, zorg dan dat uw verzekeringspolis de juist gekozen vorm is. Wij willen dan ook graag uw verzekeringsportefeuille de komende wintermaanden doorlichten. Niet in ons, maar in uw eigen belang. Er komen ook weer nieuwe verzekeringsvor- men op de markt en deze zullen ook met u moeten worden doorgesproken. De grote verzekeringsmaatschappijen doen enorm hun best om ons te doen geloven dat we aan alle kanten onderverzekerd zijn en dat we heus veel meer risiko's lopen als die waarvoor we verzekerd zijn. Speciale aandacht zal straks worden besteed aan uw arbeidsongeschiktheidsverzekering. Een nieuwe vorm zal op de markt komen. Deze nieuwe vorm zal goedkoper zijn, maar pas op, het kan wel eens duurkoop worden omdat de polis niet zal zijn zoals uw bedrijf dat eist. Laat u zich daarom goed informeren. "Schrijver" zal de komende winter hierop tijdens zijn lezingen en artikels uitvoerig terugkomen. Dekken van risiko's erzekeren is dekken van-financiële risiko's. Deze risiko's loopt u bij het aangaan van leningen voor noodzakelijke inves^ teringen in beroep en bedrijf, bij de aankoop van landbouw gronden of het bouwen van een huis. Rente en aflossing moeten op tijd worden voldaan. Dat is bij leven en welzijn misschien geen probleem. Dat kan wel een probleem worden als men als schuldenaar plotseling zou komen te overlijden. Het wordt dan een probleem voor hen die u het naaste zijn: uw vrouw en kinderen. De oudedagsvoorziening kan problemen opwerpen. Het inko men zou dan wel eens ontoereikend kunnen zijn. Ook dat wordt dan een probleem voor u zelf, uw vrouw en kinderen. Em mocht u invalide worden, de AAW-wet zorgt dat u een basisuitkering krijgt, maar het is te weinig om het gezin vol doende brood op de plank te geven en die auto moest er toch ook wel blijven. Ook de steeds stijgende premies voor uw ziekenhuis- en huis artsenverzekering gaat ons zorgen baren. Voor zover we tweede klasse ziekenhuiskosten verzekerd zijn kunnen we overschake len op derde klasse, maar verder zijn de mogelijkheden beperkt om in deze branche de premie te drukken. Het ziekenfonds geeft een ruimere dekking, maar ook daarvan stijgen de premie's. Daarbij komt dat niet iedereen in het ziekenfonds kan deelne men vanwege het inkomen. Is uw brandverzekering gebouwen en oogstprodukten aange past. Ook dat is een groot risiko dat u dagelijks loopt. De rooie haan kraait maar al te veel de laatste tijd. Nogmaals,deze winter hoopt schrijver daarop terug te komen. Neem toch even de tijd om deze belangrijke zaken te bekijken. Zonder een goed advies kunt u niet weten of u zich al of niet moet verzekeren. Het is als met een vrouw, die zonder spiegel niet kan weten of zij al of niet haar gezicht moet bewerken met een schoonheidspreparaat. De wintermaanden staan voor de deur. Dat betekent voor u: even tijd vrij maken en de verzekeringsportefeuille met uw adviseur doorlichten. Nog steeds geldt: voorkomen is beter dan genezen. Cevaal f f Nog steeds dat statussymbool? Pa, heb je je verzekeringspapieren al nagekeken en daarbij aan ons gedacht Wij citeren letterlijk uit genoemd artikel: "Rijden in Europa is niet leuk voor een buitenlander. Er wordt te rauw gereden, er gebeu ren onverwachte dingen, er wordt onverstandig ingehaald en van af stand houden is geen sprake. Daarnaast de grote snelheidsverschillen, de een rijdt 60 km, de ander 120 km. Er is ook een grote kompetitie tussen de verschil lende auto's; een mercedes kan zich niet veroorloven achter een eend te blijven rijden". Helaas kunnen we deze stellingen van prof. Wilde slechts on derschrijven en zonder enige moeite aanvullen. Hoe komt dat? I nderdaad dringt zich natuurlijk de vraag op: "hoe komt dat toch, dat onrijpe verkeersgedrag?" Hoe komt het toch, dat op het moment dat we achter het stuur gaan zitten een beetje (of veel) veranderen? Hoe komt het toch, dat een echte gentleman die een dame netjes voor laat gaan en haar op een charmante manier in de mantel helpt, tien minuten later, als automobilist, "datzelfde stomme wijf' wel eens een lesje zal geven? Hoe komt het toch, dat we bij stoplichten, als aasgieren uit de ooghoeken naar de andere file loerend, zitten te wachten tot we weg kunnen spuiten? Hoe komt het toch, vult U verder zelf maar in. en van de oorzaken is ongetwijfeld een zekere automobiel onrijpheid. Vergeleken met Amerika is de auto in Europa een relatief jong vervoermiddel. Daar waar het merendeel van de Amerikanen, gezien de afstanden, genoodzaakt waren een auto aan te schaffen en deze derhalve als een noodzakelijk huis-tuin en keuken attribuut gingen beschouwen is de automobiel in Nederland veel meer een status-symbool geworden. Het was en is naar wij menen nog steeds voor velen een aantoonbaar bewijs dat men een bepaald niveau heeft bereikt. Het merk en type geeft dan het peil van dit niveau aan. Niet voor niets slagen nog steeds linke individuën erin op een welhaast kinderlijke manier kapitaalkrachtige figuren op te lichten door met een Rolls-Royce voor te rijden. Daarnaast wordt elke verhoging van wegenbelasting of brand stof verwerkt als een aanslag op het leven. Immers het tast de verworven status aan en dikwijls zijn we bereid deze ten koste van alles te verdedigen. Is een mentaliteitsverandering mogelijk? Z olang we de bovenomschreven instelling blijven houden is er o.i. weinig kans op een betere verkeersmentaliteit en zal een dalende schadefrequentie wel een droombeeld blijven. Veeleer zullen steeds meer lapmiddelen gezocht moeten worden om het verkeer niet helemaal te laten ontaarden en zullen er misschien nog eens tribunes gebouwd worden langs de autowe gen van waaruit men "de gevechten" kan gadeslaan. Het lijkt ons beter een andere oplossing te kiezen en wat dit betreft wat "Amerikaanser" te gaan denken. De auto gaan zien als een doodgewoon vervoermiddel en ervan uitgaan dat een ander met een grotere auto wellicht meer te vervoeren heeft of misschien met die auto zijn brood moet verdienen en daarom wat meer uitgeeft voor komfort. Het is toch alleen maar plezierig dat U dat ekstra geld niet behoeft uit te geven en dit kunt besteden aan uw huis of aan een mooie vakantie? Het is misschien goed om bij alle romantiek van de komende feestdagen eens nuchter over de "heilige koe" na te denken. Het zal het komende jaar ons werk op de schadeafdeling niet alleen beperken maar ook veraangenamen. H. Meeuwsen. Normaal zult U telkenjare niet tot aftrek komen, indien U naast de premie voor de ziekenhuiskosten verzekering en het eigen risico daarin voor huisarts, tandarts en apotheek geen extra uitgaven hebt. Daarbij ga ik er vanuit dat U met name geen grote kosten aan de tandarts hebt uitgegeven. Reke ning houdende met de verzekerde klasse en op basis van het gemiddelde gezin (2 kinderen) zult U aan jaarlijkse uitga ven hebben bij 3e klas verzekering ca. f 3.200,— en bij 2e klas verzekering ongeveer f 4.100,— Bij een doorsnee in komen is een bedrag van f 3.800,— fiscaal niet aftrekbaar, waardoor het benutten van deze aftrekmogelijkheid voor U geen of bijna geen soelaas biedt. Toch is er een uitweg gevonden en wel deze. Indien U deze maand nog de volledige premie voor 1980 gaat betalen, dan hebt U in 1979 tweemaal premie betaald, alsmede de voor eigen rekening komende kosten van huis arts en tandarts. Wij komen dan tot de volgende opstelling: Premie ziekenhuiskostenverzekering 1979 en 1980 (3e klas) f 6.400,- Nota's tandarts, huisarts, e.d. f 400,— Totaal ziektekosten f 6.800,— Aftrek drempel f 3.800,— Aftrekbaar over 1979 3.000,— Maal 1 één vierde is f 3.750,— Premie ziekenhuiskostenverzekering 1979 en 1980 (2e klas) f 8.200,- Nota's tandarts, huisarts, e.d. f 600,— f 8.800,- Aftrek drempel f 3.800,— Af trekbaar over 1979 f 5.000, Maal 1 één vierde is f 6.250,— Zonder dus een extra uitgaaf te doen komt U tot gedeelte lijke aftrek, waarbij als nadeel kan worden genoteerd, dat U de premie 1980 ten opzichte van maandbetaling gemiddeld ongeveer een half jaar eerder hebt moeten betalen. Het daarbij optrendende renteverlies wordt echter ruimschoots goed gemaakt door de te claimen aftrekpost. Een soortgelijke regeling is in de giftenaftrek te maken, indien uw jaarlijkse bijdragen, die fiscaal als giften zijn aan te merken, onvoldoende zijn om tot aftrek te geraken. Want ook bij de giftenaftrek hebben wij te maken met een drempel en wel 1van het onzuiver inkomen (dat is al het inkomen bij elkaar, voordat de aftrekposten eraf gaan). De oplossing om tot aftrek te komen, kan dan natuurlijk zijn om grotere bedragen aan de betreffende instellingen te geven, waarbij ik zeker weet dat deze instellingen U er dankbaar voor zullen zijn. Mocht U dit echter niet willen en bij een jaarlijks bedrag van zeg f 500,— willen blijven, dan moet U eens overwegen of U dit jaar (dus nog in December) reeds de bijdrage 1980 kunt overmaken. Tesamen met de bijdrage van 1979 zou U dan f 1000,— betaald hebben, hetgeen onder aftrek van het drempelbe drag aanleiding geeft tot een aftrek van f 500,— Door Uw giften op deze wijze per twee jaar te groeperen, waardoor gedeeltelijke aftrek ontstaat, kunt U zelfs over wegen Uw bijdrage te verhogen om het fiscale voordeel door te geven. Het kan U niet de bedoeling zijn aan de giftenre geling te willen overhouden. A It hans dat neem ik aan. B. Veerbeek

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4