Ouder worden we
allemaal
Rauw rijden"
"S chrijver langs de weg" had de
laatste weken het genoegen deel
te mogen nemen aan de z.g.n.
"Rondgang langs de kringen",
zodat hij vele Z.L.M.-bestuurders
ontmoet heeft en vele indrukken
heeft opgedaan. Eén van die in
drukken was dat we allemaal ou
der worden en dat de problemen al
naar gelang we ouder worden er
beslist niet minder op worden. De
"melkplas" en de "grondprijzen"
waren de geliefkoosde onderwer
pen waarover uitvoerig gediskus-
sieerd werd.
H
V
E
S.e, uw onzuiver inkomen is f 50.000,— dan is f 500,—
niet aftrekbaar, al het meerdere wel.
D eze kop vonden we boven een
artikel van de Nederlands- Cana
dese prof.dr. Wilde, waar het ging
over het verschil in rijgedrag tus
sen de Verenigde Staten enerzijds
en Europa, met name Nederland,
anderzijds. De beste omschrijving
van "rauw" vonden we in dit ver
band in het woordenboek der
Zeeuwse dialekten: rauw is onrijp.
E en van de mogelijkheden om tot belastingbesparing te
komen, zonder dat het extra geld kost, is in de maand
December het onderzoeken of de buitengewone lasten ter
zake van ziekte kunnen worden benut. Wat is namelijk het
geval?
Duidelijk is gebleken dat we nog steeds leven in een tijd van
geldontwaarding en dat deze (inflatie) voorlopig nog niet is
uitgebannen. "Schrijver" heeft destemeer moeten vaststellen
dat de uitkeringen uit de A.O.W. op 65-jarige leeftijd, de uitke
ringen uit de A.W.W.-wet bij overlijden aan de weduwe en de
invaliditeitsuitkeringen uit de A.A.W.-wet een zeer belangrijke
financiële basis zijn waarop men met zijn gezin verder kan
leven. Het betekent voor zelfstandigen wel een zware premielast
maar daar staat een welvaartsvaste uitkering tegenover. Vrij
willig zou men nooit als ondernemer deze voorzieningen heb
ben kunnen treffen. Juist in deze ekonomisch wankele tijd heb
ben we toch een ruggesteuntje. Liquide geldmiddelen zijn niet
meer aanwezig. Moeder zit naast het bedrijf in haar bungalow te
breien en vader werkt nog wat mee bij de zoon op het bedrijf om
de kosten van de zoon nog wat te verlichten. Dat is vaak de
praktijk.
Verzeker je verstandig
et is niet zonder redenen dat schrijver u in zijn laatste arti
kelen heeft gewezen op de mogelijkheden die er zijn om via
belastingaftrek de oudedagsvoorziening financieel wat veiliger
te stellen via een lijfrentepolis. Ook de afrekening met de fiskus
bij bedrijfsbeëindiging jn verband met de FOR-regeling hebben
we onder de loupe genomen. Het waren adviezen die naar onze
mening terecht waren en u kunt er uw voordeel meedoen.
Momenteel dwarrelen de herfstbladeren over de wegen en
straks krijgen we weer de gladde paden tengevolge van sneeuw
of bevriezing. Mocht U onverwachts uitglijden met alle gevol
gen van dien, zorg dan dat uw verzekeringspolis de juist gekozen
vorm is. Wij willen dan ook graag uw verzekeringsportefeuille
de komende wintermaanden doorlichten. Niet in ons, maar in
uw eigen belang. Er komen ook weer nieuwe verzekeringsvor-
men op de markt en deze zullen ook met u moeten worden
doorgesproken. De grote verzekeringsmaatschappijen doen
enorm hun best om ons te doen geloven dat we aan alle kanten
onderverzekerd zijn en dat we heus veel meer risiko's lopen als
die waarvoor we verzekerd zijn. Speciale aandacht zal straks
worden besteed aan uw arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Een nieuwe vorm zal op de markt komen. Deze nieuwe vorm zal
goedkoper zijn, maar pas op, het kan wel eens duurkoop worden
omdat de polis niet zal zijn zoals uw bedrijf dat eist. Laat u zich
daarom goed informeren. "Schrijver" zal de komende winter
hierop tijdens zijn lezingen en artikels uitvoerig terugkomen.
Dekken van risiko's
erzekeren is dekken van-financiële risiko's. Deze risiko's
loopt u bij het aangaan van leningen voor noodzakelijke inves^
teringen in beroep en bedrijf, bij de aankoop van landbouw
gronden of het bouwen van een huis. Rente en aflossing moeten
op tijd worden voldaan. Dat is bij leven en welzijn misschien
geen probleem. Dat kan wel een probleem worden als men als
schuldenaar plotseling zou komen te overlijden. Het wordt dan
een probleem voor hen die u het naaste zijn: uw vrouw en
kinderen.
De oudedagsvoorziening kan problemen opwerpen. Het inko
men zou dan wel eens ontoereikend kunnen zijn. Ook dat wordt
dan een probleem voor u zelf, uw vrouw en kinderen.
Em mocht u invalide worden, de AAW-wet zorgt dat u een
basisuitkering krijgt, maar het is te weinig om het gezin vol
doende brood op de plank te geven en die auto moest er toch
ook wel blijven.
Ook de steeds stijgende premies voor uw ziekenhuis- en huis
artsenverzekering gaat ons zorgen baren. Voor zover we tweede
klasse ziekenhuiskosten verzekerd zijn kunnen we overschake
len op derde klasse, maar verder zijn de mogelijkheden beperkt
om in deze branche de premie te drukken. Het ziekenfonds geeft
een ruimere dekking, maar ook daarvan stijgen de premie's.
Daarbij komt dat niet iedereen in het ziekenfonds kan deelne
men vanwege het inkomen.
Is uw brandverzekering gebouwen en oogstprodukten aange
past. Ook dat is een groot risiko dat u dagelijks loopt. De rooie
haan kraait maar al te veel de laatste tijd.
Nogmaals,deze winter hoopt schrijver daarop terug te komen.
Neem toch even de tijd om deze belangrijke zaken te bekijken.
Zonder een goed advies kunt u niet weten of u zich al of niet
moet verzekeren. Het is als met een vrouw, die zonder spiegel
niet kan weten of zij al of niet haar gezicht moet bewerken met
een schoonheidspreparaat.
De wintermaanden staan voor de deur. Dat betekent voor u:
even tijd vrij maken en de verzekeringsportefeuille met uw
adviseur doorlichten. Nog steeds geldt: voorkomen is beter dan
genezen.
Cevaal
f f
Nog steeds dat statussymbool?
Pa, heb je je verzekeringspapieren al nagekeken en daarbij aan
ons gedacht
Wij citeren letterlijk uit genoemd
artikel: "Rijden in Europa is niet
leuk voor een buitenlander. Er
wordt te rauw gereden, er gebeu
ren onverwachte dingen, er wordt
onverstandig ingehaald en van af
stand houden is geen sprake.
Daarnaast de grote snelheidsverschillen, de een rijdt 60 km, de
ander 120 km. Er is ook een grote kompetitie tussen de verschil
lende auto's; een mercedes kan zich niet veroorloven achter een
eend te blijven rijden".
Helaas kunnen we deze stellingen van prof. Wilde slechts on
derschrijven en zonder enige moeite aanvullen.
Hoe komt dat?
I nderdaad dringt zich natuurlijk de vraag op: "hoe komt dat
toch, dat onrijpe verkeersgedrag?"
Hoe komt het toch, dat op het moment dat we achter het stuur
gaan zitten een beetje (of veel) veranderen?
Hoe komt het toch, dat een echte gentleman die een dame netjes
voor laat gaan en haar op een charmante manier in de mantel
helpt, tien minuten later, als automobilist, "datzelfde stomme
wijf' wel eens een lesje zal geven?
Hoe komt het toch, dat we bij stoplichten, als aasgieren uit de
ooghoeken naar de andere file loerend, zitten te wachten tot we
weg kunnen spuiten? Hoe komt het toch, vult U verder zelf maar
in.
en van de oorzaken is ongetwijfeld een zekere automobiel
onrijpheid. Vergeleken met Amerika is de auto in Europa een
relatief jong vervoermiddel. Daar waar het merendeel van de
Amerikanen, gezien de afstanden, genoodzaakt waren een auto
aan te schaffen en deze derhalve als een noodzakelijk huis-tuin
en keuken attribuut gingen beschouwen is de automobiel in
Nederland veel meer een status-symbool geworden. Het was en
is naar wij menen nog steeds voor velen een aantoonbaar bewijs
dat men een bepaald niveau heeft bereikt. Het merk en type
geeft dan het peil van dit niveau aan.
Niet voor niets slagen nog steeds linke individuën erin op een
welhaast kinderlijke manier kapitaalkrachtige figuren op te
lichten door met een Rolls-Royce voor te rijden.
Daarnaast wordt elke verhoging van wegenbelasting of brand
stof verwerkt als een aanslag op het leven.
Immers het tast de verworven status aan en dikwijls zijn we
bereid deze ten koste van alles te verdedigen.
Is een mentaliteitsverandering mogelijk?
Z olang we de bovenomschreven instelling blijven houden is er
o.i. weinig kans op een betere verkeersmentaliteit en zal een
dalende schadefrequentie wel een droombeeld blijven.
Veeleer zullen steeds meer lapmiddelen gezocht moeten worden
om het verkeer niet helemaal te laten ontaarden en zullen er
misschien nog eens tribunes gebouwd worden langs de autowe
gen van waaruit men "de gevechten" kan gadeslaan. Het lijkt
ons beter een andere oplossing te kiezen en wat dit betreft wat
"Amerikaanser" te gaan denken.
De auto gaan zien als een doodgewoon vervoermiddel en ervan
uitgaan dat een ander met een grotere auto wellicht meer te
vervoeren heeft of misschien met die auto zijn brood moet
verdienen en daarom wat meer uitgeeft voor komfort. Het is
toch alleen maar plezierig dat U dat ekstra geld niet behoeft uit
te geven en dit kunt besteden aan uw huis of aan een mooie
vakantie? Het is misschien goed om bij alle romantiek van de
komende feestdagen eens nuchter over de "heilige koe" na te
denken.
Het zal het komende jaar ons werk op de schadeafdeling niet
alleen beperken maar ook veraangenamen.
H. Meeuwsen.
Normaal zult U telkenjare niet tot aftrek komen, indien U
naast de premie voor de ziekenhuiskosten verzekering en het
eigen risico daarin voor huisarts, tandarts en apotheek geen
extra uitgaven hebt. Daarbij ga ik er vanuit dat U met name
geen grote kosten aan de tandarts hebt uitgegeven. Reke
ning houdende met de verzekerde klasse en op basis van het
gemiddelde gezin (2 kinderen) zult U aan jaarlijkse uitga
ven hebben bij 3e klas verzekering ca. f 3.200,— en bij 2e
klas verzekering ongeveer f 4.100,— Bij een doorsnee in
komen is een bedrag van f 3.800,— fiscaal niet aftrekbaar,
waardoor het benutten van deze aftrekmogelijkheid voor U
geen of bijna geen soelaas biedt.
Toch is er een uitweg gevonden en wel deze.
Indien U deze maand nog de volledige premie voor 1980
gaat betalen, dan hebt U in 1979 tweemaal premie betaald,
alsmede de voor eigen rekening komende kosten van huis
arts en tandarts.
Wij komen dan tot de volgende opstelling:
Premie ziekenhuiskostenverzekering 1979 en 1980 (3e klas)
f 6.400,-
Nota's tandarts, huisarts, e.d. f 400,—
Totaal ziektekosten f 6.800,—
Aftrek drempel f 3.800,—
Aftrekbaar over 1979 3.000,—
Maal 1 één vierde is f 3.750,—
Premie ziekenhuiskostenverzekering 1979 en 1980 (2e klas)
f 8.200,-
Nota's tandarts, huisarts, e.d. f 600,—
f 8.800,-
Aftrek drempel f 3.800,—
Af trekbaar over 1979 f 5.000,
Maal 1 één vierde is f 6.250,—
Zonder dus een extra uitgaaf te doen komt U tot gedeelte
lijke aftrek, waarbij als nadeel kan worden genoteerd, dat U
de premie 1980 ten opzichte van maandbetaling gemiddeld
ongeveer een half jaar eerder hebt moeten betalen. Het
daarbij optrendende renteverlies wordt echter ruimschoots
goed gemaakt door de te claimen aftrekpost.
Een soortgelijke regeling is in de giftenaftrek te maken,
indien uw jaarlijkse bijdragen, die fiscaal als giften zijn aan
te merken, onvoldoende zijn om tot aftrek te geraken. Want
ook bij de giftenaftrek hebben wij te maken met een drempel
en wel 1van het onzuiver inkomen (dat is al het inkomen
bij elkaar, voordat de aftrekposten eraf gaan).
De oplossing om tot aftrek te komen, kan dan natuurlijk
zijn om grotere bedragen aan de betreffende instellingen te
geven, waarbij ik zeker weet dat deze instellingen U er
dankbaar voor zullen zijn. Mocht U dit echter niet willen en
bij een jaarlijks bedrag van zeg f 500,— willen blijven, dan
moet U eens overwegen of U dit jaar (dus nog in December)
reeds de bijdrage 1980 kunt overmaken.
Tesamen met de bijdrage van 1979 zou U dan f 1000,—
betaald hebben, hetgeen onder aftrek van het drempelbe
drag aanleiding geeft tot een aftrek van f 500,—
Door Uw giften op deze wijze per twee jaar te groeperen,
waardoor gedeeltelijke aftrek ontstaat, kunt U zelfs over
wegen Uw bijdrage te verhogen om het fiscale voordeel door
te geven. Het kan U niet de bedoeling zijn aan de giftenre
geling te willen overhouden.
A It hans dat neem ik aan. B. Veerbeek