Een blik terug! Alle hens aan dek N a deze korte aanloop komen wij aan de hamvraag n.l. hoe gaat de voorschotpremie voor 1980 er uit zien. Dat wilt U on getwijfeld graag weten. U D, W anneer u na 1-12-1979 uw voertuigenverzekering hebt ge wijzigd, dan zal op de jaarnota nog uw oude auto staan vermeld. Intussen hebt u al wel een wijzigingsnota van ons ontvangen waarop de premie voor de oude auto in mindering is gebracht. U ontvangt een wijzigingsnota (verschil in premie tussen oude en nieuwe auto) waarop 13 maanden premie is afgetrokken voor de oude auto. Het verschil moet u dan bijbetalen. W, U D e W.A. premie voor bedrijven en partikulieren blijft even eens ongewijzigd. I. n dit verband zij opgemerkt, dat verzekeraars op deze ont wikkeling zijn ingesprongen en "met een nieuw A.O. produkt op de markt gaan komen. Wij komen op dit onderwerp nog uit voerig terug maar voorlopig zij er dit over opgemerkt. Het nieuwe A.O. produkt zal veel minder premie vergen en derhalve zijn ook de dekkingsvoorwaarden geringer. De uitke ringsduur zal naar keuze beperkt worden tot twee of vijfjaar en zal aansluiting geven op de A.A.W. Nogmaals, wij komen daar uitvoerig op terug. H et zelfde verhaal als bij de arbeidsongeschiktheid. Ook bij de ziektekosten blijven de lasten stijgen. Ligdagkosten in zie D aarvan gaat de premie evenmin omhoog. Zelfs worden de dekkingsvoorwaarden verhoogd. U vindt dat terug in de brief welke bij de premienota 1980 wordt bijgesloten. E r is intussen al weer een week van de maand december verstre ken. De laatste maand van het jaar is voor onze afdeling de drukste maand van het hele jaar. Zoals u weet worden in deze maand de prolongatienota's, groene kaarten etc. voor het nieuwe verzekeringsjaar 1980 ge draaid. Het hele jaar is er hard aan gewerkt en zijn er 60.000 mutaties in ons bestand aange bracht en verwerkt. /Vfstevenend op de jaarwisseling zijn we geneigd reeds een blik te rug te werpen op het haast voor bije jaar. Als verzekeraar mag je dat eigen lijk niet doen voor het jaar om is. Immers in de laatste maand kun nen zich nog kalamiteiten voor doen waardoor b.v. de te verwach ten resultaten teniet worden ge daan. Dat wij toch met deze aan loop beginnen heeft te maken met het feit, dat het bestuur intussen wel beslissingen heeft moeten ne men over de premietarieven voor 1980. Welnu het boekjaar 1979 zette in met een barre winterperiode, welke uitliep tot maart. Het schadeverloop was in deze eerste 2 maanden abnormaal, d.w.z. de frequentie lag meteen al één pro cent boven het gemiddelde. Een optimist hoopt dan, dat de frequentie in de volgende maan den zal afnemen maar ook dat zat er dit jaar niet in. Wij moeten dus rekening houden met een stijging van de schadefrequentie van 1%. Behalve een rekord aantal schadegevallen hadden wij dit jaar ook een rekord groei. Ruim 10.000* motorvoertuigen zijn onze gelederen komen ver sterken. De premiegroei is mede tengevolge van deze toename ruim 30%. De financiële resultaten over 1979 lijken gunstig te worden; Premiestelling voor 1980 Motorvoertuigen Wel wat de premietarieven voor de motorvöertuigbranche be treft: deze blijven geheel ongewijzigd. Dit betekent, dat onze uitzonderlijk lage tariefstelling voor 1980 gehandhaafd blijft. Met vreugde en toch ook wel met enige trots kondigen wij U dit aan, want dat is niet niks. Volgende week zult u de prolongatienota 1980 weer al in de brievenbus kunnen verwachten en dan mag U vlot betalen. Althans daar stellen wij bijzonder prijs op. Overigens is het zo, dat de landelijke maatschappijen hun, uiteraard veel hogere premietarieven, niet mogen verhogen. W.A. bedrijf- en partikulier Medische Varia B ij de medische varia waaronder te verstaan de arbeidsonge schiktheidsverzekering ligt de situatie moeilijker. We zitten daarmee in de sfeer van de gezondheidszorg en over dit onder werp wordt de laatste tijd veel geschreven en gesproken. De kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit en alle des kundigen zijn het.erover eens, dat ingrijpen onoverkomelijk is. De grote botlenek is hoe en waarop en dan komt meteen de politiek om de hoek kijken. Om dan bij de arbeidsongeschikt heid terug te keren. We hebben in Nederland een Wet op de Arbeidsongeschiktheid (W.A.O.) waar honderdduizenden loontrekkenden hun uitkering uit ontvangen en we hebben sinds 1 oktober 1976 de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet (A.A.W.) waar o.m. de zelfstandigen, die langer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn, hun uitkeringen kunnen putten. Ook bij deze A.A.W. neemt het aantal trekkenden zienderogen toe. Een en ander heeft ook zijn invloed op de vrijwillige arbeidsonge schiktheidsverzekeringen. Zodanig zelfs, dat de kosten niet ge dekt worden door de inkomsten. Bovendien doet zich bij de vrijwillige A.O. het verschijnsel voor, dat te weinig jongeren het verzekerde bestand komen aanvullen, zodat in deze portefeuille een zekere vergrijzing optreedt. Maatregelen in de premiesfeer konden derhalve niet uitblijven. Vandaar, dat de minister van Ekonomische Zaken al een zgn. inhaalpremieverhoging van rond 40% heeft moeten goedkeu ren. Deze inhaalpremie mag overigens niet ineens gerealiseerd worden maar moet over 4 jaar worden uitgesmeerd. In het kort komt het dus hierop neer, dat ook wij onze na le jaars dekking van de A.O. met gemiddeld 10% moeten verhogen en dat er voor de volgende jaren met een soortgelijke verhoging moet worden gerekend. Helaas kunnen wij op dit punt niet anders tenzij er drastische maatregelen in de gezondheidssfeer komen. A.O. met korte uitkeringsduur Ziektekostenverzekering kenhuizen omhoog, specialisten-, huisartsen- en apothekers- kosten etc. blijven stijgen. En vooral het gebruik neemt ziende rogen toe. Als er een wind dwars zit is men bij de huisarts, die bij enige tegenwind doorverwijst naar de specialist etc.etc. Schoorvoetend begint men met wat eigen risiko's te werken, maar dat sorteert te weinig effekt. Naar onze mening zal men op dat punt drastischer te werk moeten gaan wil de wal het schip keren. Ook de Onderlinge Ziektekostenverzekeringmaatschappij Zuid en Noord (Z.H.V.) moet haar premietarieven in 1980 met 10 verhogen. Wij realiseren ons zeer goed, dat een zelfstandige, die zich goed wil verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en ziekenhuis-dokters - en specialisten kosten jaarlijks een fors bedrag aan premie kwijt is. En dat zijn dan nog slechts een tweetal noodzakelijke voorzienningen. Ongevallen Inzittenden Verzekering Tenslotte weet nu wat U aan premienieuws te wachten staat voor 1980. Wij hadden zo graag iedere verhoging achterwege gelaten maar nogmaals,de ontwikkelingen in de gezondheidszorg laten zulks niet toe. Dit onderwérp laat zich ook niet regionaal oplossen. Dit is een landelijke kwestie van de hoogste orde. Het wachten is op sterke mannen met straffe maatregelen. Welaan wij koersen intussen op de kerstdagen en de jaarwisseling aan. Wij danken U voor het genoten vertrouwen en wensen U namens alle medewerk sters en medewerkers bijzonder goede feestdagen toe. Bedenk, dat matigheid en arbeid de twee knapste geneesheren van de mens zijn of anders gezegd, dat het vervullen van de dagelijkse taak, gekruid met een goed humeur, een bron van geluk is. de Lange. Het resultaat van al dit werk rolt er dan in de eerste week van december uit in de vorm van nieuwe nota's, groene kaarten etc. voor het jaar 1980. Afgelopen donderdagnacht zijn alle nota's etc. vervaardigd door de komputer en a.s. week zullen de nota's en overige verzeke ringsbescheiden worden verzonden. Aan de reakties op de nota's etc. kunnen we dan vaststellen hoe ons werk het afgelopen jaar is geweest. U zult begrijpen dat er fouten worden gemaakt, want waar gewerkt wordtenz. Maar we mogen wel stellen dat het elk jaar weer meevalt met de fouten. We krijgen elk jaar wel vele telefoontjes maar meestal worden de probleempjes waar u dan mee komt snel opgelost. Om het aantal telefoontjes te verminderen willen we hier enkele zaken bespreken waarover veel onbegrip heerst en waarover veel wordt gebeld. No-klaimkorting/schadejaar Wel meneer, u bent een van m'n beste klanten! e korting voor schadevrij rijden bedraagt voor auto's 10, 15, 20, 30, 40% na resp. 1 t/m 5 jaar. De kortingspercentages 30 en 40% worden na één schade gehalveerd. De overige kortingen vervallen na een schade helemaal. Voorbeeld: U had per 1-1-1979 30% no-klaim en in het schadejaar 1979 hebt U schade geklaimd, dan zal de korting per 1-1-1980 15% be dragen. Voorbeeld: U had per 1-1-1979 20% no-klaim en in het schadejaar 1979 hebt u schade geklaimd, dan zal de korting per 1-1-1980 nihil zijn. De no-klaimkorting vervalt of wordt gehalveerd, wanneer wij een schade aan u hebben uitgekeerd die niet verhaalbaar is of wanneer wij een tegenpartij hebben moeten betalen. Dus schade die wij aan u uitgekeerd hebben zonder dat wij deze schade b(j een tegenpartij kunnen terugvorderen is van invloed op de korting! Een uitzondering hierop vormen de volgende schades: ruitbreuk, brand, explosie, zelfontbranding, blikse minslag, verduistering en diefstal alsmede schade door botsing met loslopende dieren en vogels. Dus bij schade aan of verlies van het motorrijtuig door boven genoemde oorzaken blijft de no-klaim gehandhaafd. Schadejaar J~I et verzekeringsjaar loopt van 1 januari t/m 31 december. Het schadejaar daarentegen loopt van 1 november tot 1 november! Dit houdt in dat schades die nè 1 november zijn ontstaan in het volgende schadejaar vallen. Dus als u op 5 november 1979 schade hebt gehad dan is dit niet meer van invloed op uw korting per 1-1-1980, maar zal dit pas per 1-1-1981 uw korting beïnvloeden, omdat de schade van 5-11-1979 in het schadejaar 1980 valt. U hebt bijv. in december 1978 schade gehad, dan hebt u per 1-1-1979 gewoon uw no-klaimkorting ontvangen maar per 1-1- 1980 zal uw korting wel worden verlaagd. Dus schades die vallen tussen 1-11 en 31-10 horen bij het vol gende schadejaar. Voorbeelden: Schade in de periode 1-11-1974 tot 1-11-1975, dus per 1-1-1976 is uw korting 0%, per 1977 10%, per 1978 15%, per 1979 20%, per 1980 30%. Schade in de periode 1-11-1975 tot 1-11-1976, dus per 1-1-1977 is uw korting 0%, per 1-1-1978 10%, per 1979 15% en per 1-1- 1980 20%. Probeer alvorens u over uw korting gaat bellen eerst zelf eens te beredeneren hoe de korting is bepaald aan de hand van bovenstaande toelichtingen. Wijziging voertuigverzekering n& 1-12-1979 Dus in zo'n geval moet u de prolongatienota van het oude voertuig plus de wijzigingsnota betalen, dit bij elkaar is dan de premie voor 1980 van het nieuwe voertuig. Stuurt u alstublieft de prolongatienota van uw oude auto in zo'n geval niet terug, want deze moet u voldoen. We krijgen vaak de nota dan teruggestuurd met de bemerking dat deze auto er niet meer is en of wij maar een nieuwe nota willen zenden voor de nieuwe auto. U begrijpt dat wij deze nota dan weer terug moeten zenden met het verhaal wat we hierboven hebben gedaan erbij. Allemaal werk en kosten voor niets! Stuur nooit uw nota terug! ij verzoeken u uw prolongatienota nooit terug te sturen, ook al klopt er iets niet naar uw mening. Mocht er inderdaad iets niet kloppen op de nota (er staat b.v. een auto of bromfiets op die u reeds hebt verkocht) of de no- klaim klopt volgens u niet, belt U ons dan op, we kunnen het dan direkt nakijken en zenden dan per omgaande een kredit-nota, die u dan met de prolongatienota kunt verrekenen. Dus de basisnota (prolongatie) nooit terugsturen, daar de kor- rekties die eventueel moeten worden aangebracht hiermede moeten worden verrekend. Voorbeeld: hebt de prolongatienota ontvangen en er staat een brom fiets op die reeds is verkocht of gesloopt. U belt ons, wij sturen u een kreditnota en deze kreditnota trekt u van de prolongatienota af en u betaalt het verschil. Wanneer u het bovenstaande in acht wilt nemen, dan zijn wij u erg dankbaar! Verzoeken om alsnog per 1 januari de verzekering om te zetten van All Risks in W.A. moeten worden afgewezen. Zoals meer dere malen in het Landbouwblad is medegedeeld hadden deze verzoeken vóór 1 november moeten plaatsvinden. Tenslotte Wanneer u alle bescheiden hebt gekontroieerd en alles in orde hebt bevonden, dan rekenen wij erop dat u de premie per om gaande aan ons zult overmaken. Wij wensen u prettige feestdagen! E. Fluit 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3