Een blik terug!
Alle hens aan dek
N a deze korte aanloop komen wij aan de hamvraag n.l. hoe
gaat de voorschotpremie voor 1980 er uit zien. Dat wilt U on
getwijfeld graag weten.
U
D,
W anneer u na 1-12-1979 uw voertuigenverzekering hebt ge
wijzigd, dan zal op de jaarnota nog uw oude auto staan vermeld.
Intussen hebt u al wel een wijzigingsnota van ons ontvangen
waarop de premie voor de oude auto in mindering is gebracht. U
ontvangt een wijzigingsnota (verschil in premie tussen oude en
nieuwe auto) waarop 13 maanden premie is afgetrokken voor de
oude auto. Het verschil moet u dan bijbetalen.
W,
U
D e W.A. premie voor bedrijven en partikulieren blijft even
eens ongewijzigd.
I. n dit verband zij opgemerkt, dat verzekeraars op deze ont
wikkeling zijn ingesprongen en "met een nieuw A.O. produkt op
de markt gaan komen. Wij komen op dit onderwerp nog uit
voerig terug maar voorlopig zij er dit over opgemerkt.
Het nieuwe A.O. produkt zal veel minder premie vergen en
derhalve zijn ook de dekkingsvoorwaarden geringer. De uitke
ringsduur zal naar keuze beperkt worden tot twee of vijfjaar en
zal aansluiting geven op de A.A.W. Nogmaals, wij komen daar
uitvoerig op terug.
H et zelfde verhaal als bij de arbeidsongeschiktheid. Ook bij
de ziektekosten blijven de lasten stijgen. Ligdagkosten in zie
D aarvan gaat de premie evenmin omhoog. Zelfs worden de
dekkingsvoorwaarden verhoogd. U vindt dat terug in de brief
welke bij de premienota 1980 wordt bijgesloten.
E r is intussen al weer een week
van de maand december verstre
ken. De laatste maand van het
jaar is voor onze afdeling de
drukste maand van het hele jaar.
Zoals u weet worden in deze
maand de prolongatienota's,
groene kaarten etc. voor het
nieuwe verzekeringsjaar 1980 ge
draaid. Het hele jaar is er hard
aan gewerkt en zijn er 60.000
mutaties in ons bestand aange
bracht en verwerkt.
/Vfstevenend op de jaarwisseling
zijn we geneigd reeds een blik te
rug te werpen op het haast voor
bije jaar.
Als verzekeraar mag je dat eigen
lijk niet doen voor het jaar om is.
Immers in de laatste maand kun
nen zich nog kalamiteiten voor
doen waardoor b.v. de te verwach
ten resultaten teniet worden ge
daan. Dat wij toch met deze aan
loop beginnen heeft te maken met
het feit, dat het bestuur intussen
wel beslissingen heeft moeten ne
men over de premietarieven voor
1980.
Welnu het boekjaar 1979 zette in met een barre winterperiode,
welke uitliep tot maart. Het schadeverloop was in deze eerste 2
maanden abnormaal, d.w.z. de frequentie lag meteen al één pro
cent boven het gemiddelde.
Een optimist hoopt dan, dat de frequentie in de volgende maan
den zal afnemen maar ook dat zat er dit jaar niet in. Wij moeten
dus rekening houden met een stijging van de schadefrequentie
van 1%.
Behalve een rekord aantal schadegevallen hadden wij dit jaar ook
een rekord groei.
Ruim 10.000* motorvoertuigen zijn onze gelederen komen ver
sterken. De premiegroei is mede tengevolge van deze toename
ruim 30%. De financiële resultaten over 1979 lijken gunstig te
worden;
Premiestelling voor 1980
Motorvoertuigen
Wel wat de premietarieven voor de motorvöertuigbranche be
treft: deze blijven geheel ongewijzigd.
Dit betekent, dat onze uitzonderlijk lage tariefstelling voor 1980
gehandhaafd blijft. Met vreugde en toch ook wel met enige trots
kondigen wij U dit aan, want dat is niet niks. Volgende week zult
u de prolongatienota 1980 weer al in de brievenbus kunnen
verwachten en dan mag U vlot betalen. Althans daar stellen wij
bijzonder prijs op.
Overigens is het zo, dat de landelijke maatschappijen hun,
uiteraard veel hogere premietarieven, niet mogen verhogen.
W.A. bedrijf- en partikulier
Medische Varia
B ij de medische varia waaronder te verstaan de arbeidsonge
schiktheidsverzekering ligt de situatie moeilijker. We zitten
daarmee in de sfeer van de gezondheidszorg en over dit onder
werp wordt de laatste tijd veel geschreven en gesproken. De
kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit en alle des
kundigen zijn het.erover eens, dat ingrijpen onoverkomelijk is.
De grote botlenek is hoe en waarop en dan komt meteen de
politiek om de hoek kijken. Om dan bij de arbeidsongeschikt
heid terug te keren. We hebben in Nederland een Wet op de
Arbeidsongeschiktheid (W.A.O.) waar honderdduizenden
loontrekkenden hun uitkering uit ontvangen en we hebben sinds
1 oktober 1976 de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet
(A.A.W.) waar o.m. de zelfstandigen, die langer dan een jaar
arbeidsongeschikt zijn, hun uitkeringen kunnen putten. Ook bij
deze A.A.W. neemt het aantal trekkenden zienderogen toe. Een
en ander heeft ook zijn invloed op de vrijwillige arbeidsonge
schiktheidsverzekeringen. Zodanig zelfs, dat de kosten niet ge
dekt worden door de inkomsten. Bovendien doet zich bij de
vrijwillige A.O. het verschijnsel voor, dat te weinig jongeren het
verzekerde bestand komen aanvullen, zodat in deze portefeuille
een zekere vergrijzing optreedt.
Maatregelen in de premiesfeer konden derhalve niet uitblijven.
Vandaar, dat de minister van Ekonomische Zaken al een zgn.
inhaalpremieverhoging van rond 40% heeft moeten goedkeu
ren. Deze inhaalpremie mag overigens niet ineens gerealiseerd
worden maar moet over 4 jaar worden uitgesmeerd.
In het kort komt het dus hierop neer, dat ook wij onze na le jaars
dekking van de A.O. met gemiddeld 10% moeten verhogen en
dat er voor de volgende jaren met een soortgelijke verhoging
moet worden gerekend. Helaas kunnen wij op dit punt niet
anders tenzij er drastische maatregelen in de gezondheidssfeer
komen.
A.O. met korte uitkeringsduur
Ziektekostenverzekering
kenhuizen omhoog, specialisten-, huisartsen- en apothekers-
kosten etc. blijven stijgen. En vooral het gebruik neemt ziende
rogen toe. Als er een wind dwars zit is men bij de huisarts, die bij
enige tegenwind doorverwijst naar de specialist etc.etc.
Schoorvoetend begint men met wat eigen risiko's te werken,
maar dat sorteert te weinig effekt.
Naar onze mening zal men op dat punt drastischer te werk
moeten gaan wil de wal het schip keren.
Ook de Onderlinge Ziektekostenverzekeringmaatschappij Zuid
en Noord (Z.H.V.) moet haar premietarieven in 1980 met 10
verhogen. Wij realiseren ons zeer goed, dat een zelfstandige,
die zich goed wil verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en
ziekenhuis-dokters - en specialisten kosten jaarlijks een fors
bedrag aan premie kwijt is. En dat zijn dan nog slechts een
tweetal noodzakelijke voorzienningen.
Ongevallen Inzittenden Verzekering
Tenslotte
weet nu wat U aan premienieuws te wachten staat voor
1980. Wij hadden zo graag iedere verhoging achterwege gelaten
maar nogmaals,de ontwikkelingen in de gezondheidszorg laten
zulks niet toe.
Dit onderwérp laat zich ook niet regionaal oplossen. Dit is een
landelijke kwestie van de hoogste orde. Het wachten is op sterke
mannen met straffe maatregelen. Welaan wij koersen intussen
op de kerstdagen en de jaarwisseling aan. Wij danken U voor
het genoten vertrouwen en wensen U namens alle medewerk
sters en medewerkers bijzonder goede feestdagen toe. Bedenk,
dat matigheid en arbeid de twee knapste geneesheren van de
mens zijn of anders gezegd, dat het vervullen van de dagelijkse
taak, gekruid met een goed humeur, een bron van geluk is.
de Lange.
Het resultaat van al dit werk rolt er dan in de eerste week van
december uit in de vorm van nieuwe nota's, groene kaarten etc.
voor het jaar 1980.
Afgelopen donderdagnacht zijn alle nota's etc. vervaardigd door
de komputer en a.s. week zullen de nota's en overige verzeke
ringsbescheiden worden verzonden.
Aan de reakties op de nota's etc. kunnen we dan vaststellen hoe
ons werk het afgelopen jaar is geweest.
U zult begrijpen dat er fouten worden gemaakt, want waar
gewerkt wordtenz.
Maar we mogen wel stellen dat het elk jaar weer meevalt met de
fouten.
We krijgen elk jaar wel vele telefoontjes maar meestal worden
de probleempjes waar u dan mee komt snel opgelost.
Om het aantal telefoontjes te verminderen willen we hier enkele
zaken bespreken waarover veel onbegrip heerst en waarover
veel wordt gebeld.
No-klaimkorting/schadejaar
Wel meneer, u bent een van m'n beste klanten!
e korting voor schadevrij rijden bedraagt voor auto's 10, 15,
20, 30, 40% na resp. 1 t/m 5 jaar. De kortingspercentages 30 en
40% worden na één schade gehalveerd. De overige kortingen
vervallen na een schade helemaal.
Voorbeeld:
U had per 1-1-1979 30% no-klaim en in het schadejaar 1979 hebt
U schade geklaimd, dan zal de korting per 1-1-1980 15% be
dragen.
Voorbeeld:
U had per 1-1-1979 20% no-klaim en in het schadejaar 1979 hebt
u schade geklaimd, dan zal de korting per 1-1-1980 nihil zijn.
De no-klaimkorting vervalt of wordt gehalveerd, wanneer wij
een schade aan u hebben uitgekeerd die niet verhaalbaar is of
wanneer wij een tegenpartij hebben moeten betalen.
Dus schade die wij aan u uitgekeerd hebben zonder dat wij deze
schade b(j een tegenpartij kunnen terugvorderen is van invloed
op de korting! Een uitzondering hierop vormen de volgende
schades: ruitbreuk, brand, explosie, zelfontbranding, blikse
minslag, verduistering en diefstal alsmede schade door botsing
met loslopende dieren en vogels.
Dus bij schade aan of verlies van het motorrijtuig door boven
genoemde oorzaken blijft de no-klaim gehandhaafd.
Schadejaar
J~I et verzekeringsjaar loopt van 1 januari t/m 31 december. Het
schadejaar daarentegen loopt van 1 november tot 1 november!
Dit houdt in dat schades die nè 1 november zijn ontstaan in het
volgende schadejaar vallen.
Dus als u op 5 november 1979 schade hebt gehad dan is dit niet
meer van invloed op uw korting per 1-1-1980, maar zal dit pas
per 1-1-1981 uw korting beïnvloeden, omdat de schade van
5-11-1979 in het schadejaar 1980 valt.
U hebt bijv. in december 1978 schade gehad, dan hebt u per
1-1-1979 gewoon uw no-klaimkorting ontvangen maar per 1-1-
1980 zal uw korting wel worden verlaagd.
Dus schades die vallen tussen 1-11 en 31-10 horen bij het vol
gende schadejaar.
Voorbeelden:
Schade in de periode 1-11-1974 tot 1-11-1975, dus per 1-1-1976
is uw korting 0%, per 1977 10%, per 1978 15%, per 1979 20%, per
1980 30%.
Schade in de periode 1-11-1975 tot 1-11-1976, dus per 1-1-1977
is uw korting 0%, per 1-1-1978 10%, per 1979 15% en per 1-1-
1980 20%. Probeer alvorens u over uw korting gaat bellen eerst
zelf eens te beredeneren hoe de korting is bepaald aan de hand
van bovenstaande toelichtingen.
Wijziging voertuigverzekering n& 1-12-1979
Dus in zo'n geval moet u de prolongatienota van het oude
voertuig plus de wijzigingsnota betalen, dit bij elkaar is dan de
premie voor 1980 van het nieuwe voertuig.
Stuurt u alstublieft de prolongatienota van uw oude auto in zo'n
geval niet terug, want deze moet u voldoen.
We krijgen vaak de nota dan teruggestuurd met de bemerking
dat deze auto er niet meer is en of wij maar een nieuwe nota
willen zenden voor de nieuwe auto.
U begrijpt dat wij deze nota dan weer terug moeten zenden met
het verhaal wat we hierboven hebben gedaan erbij. Allemaal
werk en kosten voor niets!
Stuur nooit uw nota terug!
ij verzoeken u uw prolongatienota nooit terug te sturen,
ook al klopt er iets niet naar uw mening.
Mocht er inderdaad iets niet kloppen op de nota (er staat b.v.
een auto of bromfiets op die u reeds hebt verkocht) of de no-
klaim klopt volgens u niet, belt U ons dan op, we kunnen het dan
direkt nakijken en zenden dan per omgaande een kredit-nota,
die u dan met de prolongatienota kunt verrekenen.
Dus de basisnota (prolongatie) nooit terugsturen, daar de kor-
rekties die eventueel moeten worden aangebracht hiermede
moeten worden verrekend.
Voorbeeld:
hebt de prolongatienota ontvangen en er staat een brom
fiets op die reeds is verkocht of gesloopt.
U belt ons, wij sturen u een kreditnota en deze kreditnota trekt u
van de prolongatienota af en u betaalt het verschil.
Wanneer u het bovenstaande in acht wilt nemen, dan zijn wij u
erg dankbaar!
Verzoeken om alsnog per 1 januari de verzekering om te zetten
van All Risks in W.A. moeten worden afgewezen. Zoals meer
dere malen in het Landbouwblad is medegedeeld hadden deze
verzoeken vóór 1 november moeten plaatsvinden.
Tenslotte
Wanneer u alle bescheiden hebt gekontroieerd en alles in orde
hebt bevonden, dan rekenen wij erop dat u de premie per om
gaande aan ons zult overmaken.
Wij wensen u prettige feestdagen!
E. Fluit
3