KNLC
Nieuwe looncijfers Akker-en
Weidebouw en Veehouderij
TUINBOUW
Luteyn wil het vaandel voeren
Ruilverkaveling Weert-Stramproij
aangenomen
Zwitserse overheid verbiedt reklame over
cholesterol te spreken
K0MMENTAAR
Loononderhandelingen
Prijskompensatie 2,5% (minimaal 11,75 per week) ingaande 31 decem
ber 1979
Tijdloon per week
overeengekomen arbeidstijd van:
2088 uur 2341 xh uur 2270 uur
perjaar perjaar per jaar
466,50 565,15 537,55
433,85 525,60 499,90
391,85 474,75 451,55
349,90 423,85 403,15
303,25 367,35 349,40
256,60 - -
Vakarbeider A:
leeftijd:
22 t/m 64 jaar
21 jaar
20jaar
19 jaar
18 jaar
17 jaar en jonger
Vakarbeider:
leeftijd:
22 t/m 64 jaar
21 jaar
20 jaar
19 jaar
18 jaar
17 jaar en jonger
Tijdloon per week
overeengekomen
2088 uur
perjaar
443,60
412,55
372,60
332,70
288,35
244-
arbeidstijd van:
2341 'A uur.
perjaar
537,50
499,90
451,50
403,15
349,40
2270 uur
perjaar
511,25
475,45
429,45
383,45
332,30
De lonen en vakantiebonwaarden voor ongeschoolden kunnen nog niet
worden opgenomen, omdat het wettelijk minimumloon per 1-1-1980 nog
niet bekend is.
Werknemers van 65 jaar en ouder
Voor werknemers van 65 jaar en ouder gelden de volgende uurlonen:
Vakarbeider A: 11,66
Vakarbeider: 11,09
Vakantiebonwaarden PER WEEK
leeftijd: 17 jaar en jonger
18 jaar
18 jaar
19 jaar
20 jaar
21 jaar
22 t/m 59 jaar
60 jaar
61 jaar
62 jaar
63 jaar
64 jaar
65 jaar en ouder
Vak
arbeider A
61,60
72,70
67,70
78,10
87,50
96,90
104,10
106,70
109,30
111,80
114,50
117,10
104,10
Vak
arbeider
58,50
69,10
64,40
74,30
83,20
92,10
99-
101,50
103,90
106,40
108,90
111,30
99-
Voor hen die op 1 maart 1980 nog geen 18 jaar zijn.
heel veel geld kost, geen duizenden
maar miljoenen guldens. Het is in
feite een vorm van public relation
bedrijven voor de eigen zaak. Overi
gens zouden die kosten best op te
brengen zijn. meende de KNLC-
voorzitter, wanneer we zien hoe
groot de financiële omzetten van de
grote koöperaties zijn. Toch meende
ir. Luteyn er ook op te moeten wijzen
dat via het Landbouwschap al.veel
aan de belangenbehartiging gedaan
wordt. Welke andere bedrijfstak
heeft zoveel mogelijkheden om di-
rekt te reageren wanneer er iets op
overheidsnivo wordt beslist. Zoiets
werkt ook als de konstante druppel
die zelfs de hardste steen uitholt.
Ten aanzien van de pachtprijsverho-
ging verklaarde de KNLC-voorzitter
dat hij niet op voorhand voor een
pachtprijsbevriezing was. We moe
ten wel streven naar een evenwichti
ge toepassing van de pachtnormen.
Het is jammer dat de overheid bij het
uitpersen tot de laatste cent helaas
voorop loopt. Overigens moet men
wel bedenken zei ir. Luteyn dat men
voor de beste grond niet gauw teveel
pacht betaalt. Het wordt 'anders
wanneer het om slechte grond gaat.
De overheid benut in dat opzicht
onvoldoende de mogelijkheden tot
pachtdifferentiatie.
De heer M. Crézee, uit Zevenbergen,
die zei dat hij namens een oudere
generati e sprak, vond dat de land
bouw geen vuist kon maken. We zijn
zelf de grootste konkurrenten van
elkaar, We jagen elkaar steeds op om
tot meer en grotere produktie te ko
men. Zodoende maken we ons zelf
kapot met middelen die we notabene
zeifin de hand hebben.
De heer Bruggeman, uit Philippine,
was van mening dat de produktie-
middelen beter verdeeld dienen te
worden onder de agrarische jongeren
en dat de jongeren in de toekomst
beter gediend zouden zijn bij een
geleide ekonomie dan bij een vrije,
want die laatste is nimmer gunstig
geweest voor de land- en tuinbouw.
De heer H.C. van der Maas, uit Kats,
die inging op'de "motie" van de heer
18
Geluk over de voorgestelde verho
ging van de pachtnormen, vroeg aan
de KNLC-voorzitter of hij bereid
was gezien de reaktie van de zaal
daaruit zijn konklusie te trekken.
Wanneer ir. Luteyn het vaandel wil.
voeren om als voortrekker te streven
en te vechten voor een fiscale lasten
verlichting, dan wil ik wel onmid
dellijk voor hem het leger achter dat
vaandel bij elkaar ronselen.
Voorzitter Doeleman wees er ook op
dat bij de pachtprijsvaststelling on
voldoende de kwaliteit van de grond
tot uiting komt. De Centrale Grond
kamer moet bij het vaststellen van de
pacht rekening houden met de kos
ten en niet alleen kijken naar de op
brengsten.
Ir. Luteyn was van mening dat de
landbouw niet gebaat is bij een ge
leide ekonomie, wel was hij met hem
van mening dat we de moed moeten
hebben om te erkennen dat produk-
tieverhoging niet alleen zaligmakend
is. Hij erkende dat de problematiek
rond de bedrijfsoverdracht nu overal
in het land fiscale problemen ople
vert. We moeten er daarbij voor op
passen dat we ons niet verliezen in
bijzaken, maar vast houden aan de
hoofdzaken wanneer we pleiten voor
lastenverlichting. Op fiscaal gebied
zou er al veel zijn verbeterd wanneer
de zelfstandigen aftrek zou worden
verhoogd en wanneer er ruimere
mogelijkheden zouden worden ge
schapen om tot een betereopbouw
van het eigen vermogen te komen.
Ook wanneer een zelfstandige een
minimaal inkomen heeft dan is voor
hem de premiedruk nog hoger dan
bij een werknemer en wanneer daar
wat aan gedaan zou kunnen worden
zou dat een goede zaak zijn, aldus ir.
Luteyn.
Voorzitter Doeleman verweet tot slot
minister van der Stee dat hij zich veel
te veel verschuilt achter de beperkin
gen die het EEG beleid hem oplegt.
De heer Doeleman had veel waarde
ring voor de bereidheid van ir. Luteyn
om de Algemene Vergadering van de
Z.L.M. toe te spreken en bood hem
als blijk van dank enige flessen wijn
en voor zijn kinderen enige Sinter
klaasgeschenken aan.
Prijskompensatie 2,5% (minimaal 11,75 per week)
TIJDLONEN per 31 december 1979
A. VOOR VASTE WERKNEMERS
PER WEEK:
Leeftijd:
22 t/m 64 jaar
21 jaar
20jaar
19 jaar
18 jaar
Geoefende Vakarbeider
443,90 466,90
412,85 434,20
372,90 392,20
332,95 350,20
288,55 303,50
17 jaar en jonger 244,15 256,80
voorman voorman meer specialist
2-6 werknemers dan 6 werknemers minimaal 518,50
492,35
518,50
B. VOOR LOSSE WERKNEMERS (1,0345 x tijdloon vaste werknemers)
PER WEEK:
v
Leeftijd:
22 t/m 64 jaar
21 jaar
20 jaar
19 jaar
18 jaar
Geoefende Vakarbeider
459,20 483,00
427,05 449,20
385,75 405,70
344,40 362,25
298,50 313,95
17 jaar en jonger 252,55 265,65
voorman
2-6 werknemers
509,35
voorman meer
dan 6 werknemers
536,40
specialist
minimaal 536,40
UURLONEN VOOR WERKNEMERS VAN 65 JAAR EN OUDER
Geoefende 11,10
Vakarbeider 11,67
Vporman 2-6 werknemers 12,31
Voorman meer dan 6 werknemers 12,96
Specialist minimaal 12,96
WEEKENDVERGOEDING
De weekendvergoeding ingevolge artikel 24 van de C.A.O. bedraagt
115,30.
VAKANTIEBONWAARDEN PER WEEK (Per maand 4,35 x week
waarden)
Leeftijd:
17 jaar en jonger
18 jaar
18 jaar
19 jaar
20 jaar
21 jaar
22 t/m 59 jaar
60 jaar
61 jaar
62 jaar
63 jaar
64 jaar
65 jaar en ouder
Leeftijd:
22 m 59 jaar
60 jaar
61 jaar
62 jaar
63 jaar
64 jaar
65 jaar en ouder
Geoefende
62,00
73,30
66,60
76,90
86,10
95,40
102,50
105,00
107,60
110,10
112,70
115,30
102,50
Vakarbeider
65,20
77,10
70,10
80,90
90,60
100,30
107,90
110,50.
113,20
115,80
118,60
121,30
107,90
Voorman
2-6 werknemers
113,70
116,50
119,30
122,10
125,00
127,80
113,70
Voorman meer
dan 6 werkn.
119,80
122,70
125,70
128,60
131,70
134,60
119,80
Specialist
minimaal
119,80
122,70
125.70
128,60
131,70
134,60
119,80
Voor hen die bij de aanvang van het C.A.O.-tijdvak de 18-jarige leeftijd
nog niet hebben bereikt.
De lonen en vakantiebonwaarden voor ongeschoolden kunnen nog niet
worden opgenomen, omdat het wettelijk minimumloon per 1 januari 1980
nog niet bekend is.
Op 21 november j.l. is in Stramproij, Swartbroek en Altweer-
terheide de stemming gehouden over de ruilverkaveling
Weert-Stramproij (5.510 ha - 2909 stemgerechtigden). De ruil
verkaveling is aangenomen met 54% van de gestemde opper
vlakte.
De stemmenverhouding was als volgt:
Aan de stemming werd deelgenomen door 1262 stemgerechtig
den, vertegenwoordigende 4.342 ha. Hiervan stemden 471
stemgerechtigden voor, vertegenwoordigende 2.353 ha. Tegen
stemden 791 stemgerechtigden, vertegenwoordigende 1.989 ha.
Het Bundesamt für Gesundheitswesen, dat in Zwitserland een
funktie heeft die is te vergelijken met die van het Ministerie voor
de Volksgezondheid in Nederland, heeft met onmiddellijke in
gang alle reklame verboden waarin gesproken wordt over de
werking van essentiële vetzuren (zoals linolzuur) op het choles
terolgehalte in het bloed. Dit op grond van de overweging, dat
de rol die het cholesterol in het bloed voor de gezondheid speelt
wetenschappelijk nog onvoldoende is vastgelegd. Het verbod
richt zich duidelijk tegen de reklame voor bepaalde margarine
soorten, die in wezen weinig afwijkt van de margarine reklame
in Nederland. Het is voor de eerste keer, dat door een landelijke
overheid een dergelijk drastisch verbod wordt afgekondigd.
zmfgelopen weekend zijn de onder
handelingen om tot een centraal ak
koord over de arbeidsvoorwaarden
voor 1980 en volgende jaren te komen
alsnog mislukt. Dat terwijl er op een
gegeven moment toch overeenstem
ming mogelijk leek op basis van een
gedegen compromis-voorstel dat op
tafel lag. Een voorstel dat, naast de
studie op korte termijn over verkor
ting van de arbeidstijd per week,
voorzag in een loonsverhoging boven
de prijscompensatie van 1 a 2%. Wij
hebben als centrale landbouworgani
saties, weliswaar met veel moeite, dit
compromis-voorstel uiteindelijk wil
len ondersteunen om daarmee tot een
voor onze nationale economie en ook
voor onze agrarische produktiesector
zo belangrijk centraal akkoord te
komen. Ondanks dat we natuurlijk in
de landbouw bar weinig extra kos
tenverhoging kunnen verdragen, ge
zien alles wat vanuit Brussel op ons
afkomt en gezien ook de sombere
cijfers met betrekking tot de inko
mensontwikkeling in de meeste agra
rische sectoren. Het is dan ook bij
zonder teleurstellend om te moeten
constateren dat uiteindelijk het FNV
toch meende te moeten afhaken. In
feite wordt het voor al diegenen die
serieus naar oplossingen ter gezond
making van onze economie en struc
turele oplossingen voor onze werkge-
legenheidsproblematiek zoeken,
steeds problematischer om met het
FNV samen te functioneren. Zeker
nu in die kringen er feitelijk nauwe
lijks bereidheid blijkt te bestaan om
tot een redelijk compromis te komen.
In elk geval is duidelijk dat zeer grote
groepen werknemers en trekkers van
sociale uitkeringen nu de gevolgen
zullen gaan ondervinden van de dui
delijke keuze voor meer loon die door
het FNV is gedaan. Er moet overi
gens geen misverstand over bestaan
dat voor ons nu alle compromis
voorstellen natuurlijk weer van tafel
zijn en wij dus terugvallen op onze
oorspronkelijke uitgangstelling. Tot
nu toe ging het over onderhandelin
gen in een landelijk kader. Nu we dus
naar de bedrijfstakken teruggaan, zal
het erop aankomen hoe we als cen
trale landbouworganisaties en voe
dingsbonden elkaar weten te ver
staan. Ik hoop dat dit, evenals in het
verleden, binnen onze sector wat
vlotter zal verlopen, gezien de nau
were contacten die er nu eenmaal
tussen werkgevers en werknemers in
de agrarische sector zijn. Een paar
zaken zullen in elk geval een belang
rijke rol gaan spelen. In de eerste
plaats de precaire inkomenspositie
van de zelfstandige boeren en tuin
ders, waardoor de agrarische sector
zeker niet tot de zogenaamde sterke
sectoren, waar meer loonsverhoging
mogelijk is, gerekend kan worden.
Het tegendeel is eerder het geval.
Daarnaast zullen we ons ernstig
moeten bezighouden met de arbeids
marktproblematiek, waar vooral de
tuinbouw in het westen van het land
mee wordt geconfronteerd. Al met al
zullen het zeker geen gemakkelijke
onderhandelingen worden, maar als
er van alle zijden werkelijk de wil is
om tot een redelijk compromis te ko
men, behoeft het natuurlijk geen lij
densweg te worden.
Luteijn.