KNLC Nieuwe looncijfers Akker-en Weidebouw en Veehouderij TUINBOUW Luteyn wil het vaandel voeren Ruilverkaveling Weert-Stramproij aangenomen Zwitserse overheid verbiedt reklame over cholesterol te spreken K0MMENTAAR Loononderhandelingen Prijskompensatie 2,5% (minimaal 11,75 per week) ingaande 31 decem ber 1979 Tijdloon per week overeengekomen arbeidstijd van: 2088 uur 2341 xh uur 2270 uur perjaar perjaar per jaar 466,50 565,15 537,55 433,85 525,60 499,90 391,85 474,75 451,55 349,90 423,85 403,15 303,25 367,35 349,40 256,60 - - Vakarbeider A: leeftijd: 22 t/m 64 jaar 21 jaar 20jaar 19 jaar 18 jaar 17 jaar en jonger Vakarbeider: leeftijd: 22 t/m 64 jaar 21 jaar 20 jaar 19 jaar 18 jaar 17 jaar en jonger Tijdloon per week overeengekomen 2088 uur perjaar 443,60 412,55 372,60 332,70 288,35 244- arbeidstijd van: 2341 'A uur. perjaar 537,50 499,90 451,50 403,15 349,40 2270 uur perjaar 511,25 475,45 429,45 383,45 332,30 De lonen en vakantiebonwaarden voor ongeschoolden kunnen nog niet worden opgenomen, omdat het wettelijk minimumloon per 1-1-1980 nog niet bekend is. Werknemers van 65 jaar en ouder Voor werknemers van 65 jaar en ouder gelden de volgende uurlonen: Vakarbeider A: 11,66 Vakarbeider: 11,09 Vakantiebonwaarden PER WEEK leeftijd: 17 jaar en jonger 18 jaar 18 jaar 19 jaar 20 jaar 21 jaar 22 t/m 59 jaar 60 jaar 61 jaar 62 jaar 63 jaar 64 jaar 65 jaar en ouder Vak arbeider A 61,60 72,70 67,70 78,10 87,50 96,90 104,10 106,70 109,30 111,80 114,50 117,10 104,10 Vak arbeider 58,50 69,10 64,40 74,30 83,20 92,10 99- 101,50 103,90 106,40 108,90 111,30 99- Voor hen die op 1 maart 1980 nog geen 18 jaar zijn. heel veel geld kost, geen duizenden maar miljoenen guldens. Het is in feite een vorm van public relation bedrijven voor de eigen zaak. Overi gens zouden die kosten best op te brengen zijn. meende de KNLC- voorzitter, wanneer we zien hoe groot de financiële omzetten van de grote koöperaties zijn. Toch meende ir. Luteyn er ook op te moeten wijzen dat via het Landbouwschap al.veel aan de belangenbehartiging gedaan wordt. Welke andere bedrijfstak heeft zoveel mogelijkheden om di- rekt te reageren wanneer er iets op overheidsnivo wordt beslist. Zoiets werkt ook als de konstante druppel die zelfs de hardste steen uitholt. Ten aanzien van de pachtprijsverho- ging verklaarde de KNLC-voorzitter dat hij niet op voorhand voor een pachtprijsbevriezing was. We moe ten wel streven naar een evenwichti ge toepassing van de pachtnormen. Het is jammer dat de overheid bij het uitpersen tot de laatste cent helaas voorop loopt. Overigens moet men wel bedenken zei ir. Luteyn dat men voor de beste grond niet gauw teveel pacht betaalt. Het wordt 'anders wanneer het om slechte grond gaat. De overheid benut in dat opzicht onvoldoende de mogelijkheden tot pachtdifferentiatie. De heer M. Crézee, uit Zevenbergen, die zei dat hij namens een oudere generati e sprak, vond dat de land bouw geen vuist kon maken. We zijn zelf de grootste konkurrenten van elkaar, We jagen elkaar steeds op om tot meer en grotere produktie te ko men. Zodoende maken we ons zelf kapot met middelen die we notabene zeifin de hand hebben. De heer Bruggeman, uit Philippine, was van mening dat de produktie- middelen beter verdeeld dienen te worden onder de agrarische jongeren en dat de jongeren in de toekomst beter gediend zouden zijn bij een geleide ekonomie dan bij een vrije, want die laatste is nimmer gunstig geweest voor de land- en tuinbouw. De heer H.C. van der Maas, uit Kats, die inging op'de "motie" van de heer 18 Geluk over de voorgestelde verho ging van de pachtnormen, vroeg aan de KNLC-voorzitter of hij bereid was gezien de reaktie van de zaal daaruit zijn konklusie te trekken. Wanneer ir. Luteyn het vaandel wil. voeren om als voortrekker te streven en te vechten voor een fiscale lasten verlichting, dan wil ik wel onmid dellijk voor hem het leger achter dat vaandel bij elkaar ronselen. Voorzitter Doeleman wees er ook op dat bij de pachtprijsvaststelling on voldoende de kwaliteit van de grond tot uiting komt. De Centrale Grond kamer moet bij het vaststellen van de pacht rekening houden met de kos ten en niet alleen kijken naar de op brengsten. Ir. Luteyn was van mening dat de landbouw niet gebaat is bij een ge leide ekonomie, wel was hij met hem van mening dat we de moed moeten hebben om te erkennen dat produk- tieverhoging niet alleen zaligmakend is. Hij erkende dat de problematiek rond de bedrijfsoverdracht nu overal in het land fiscale problemen ople vert. We moeten er daarbij voor op passen dat we ons niet verliezen in bijzaken, maar vast houden aan de hoofdzaken wanneer we pleiten voor lastenverlichting. Op fiscaal gebied zou er al veel zijn verbeterd wanneer de zelfstandigen aftrek zou worden verhoogd en wanneer er ruimere mogelijkheden zouden worden ge schapen om tot een betereopbouw van het eigen vermogen te komen. Ook wanneer een zelfstandige een minimaal inkomen heeft dan is voor hem de premiedruk nog hoger dan bij een werknemer en wanneer daar wat aan gedaan zou kunnen worden zou dat een goede zaak zijn, aldus ir. Luteyn. Voorzitter Doeleman verweet tot slot minister van der Stee dat hij zich veel te veel verschuilt achter de beperkin gen die het EEG beleid hem oplegt. De heer Doeleman had veel waarde ring voor de bereidheid van ir. Luteyn om de Algemene Vergadering van de Z.L.M. toe te spreken en bood hem als blijk van dank enige flessen wijn en voor zijn kinderen enige Sinter klaasgeschenken aan. Prijskompensatie 2,5% (minimaal 11,75 per week) TIJDLONEN per 31 december 1979 A. VOOR VASTE WERKNEMERS PER WEEK: Leeftijd: 22 t/m 64 jaar 21 jaar 20jaar 19 jaar 18 jaar Geoefende Vakarbeider 443,90 466,90 412,85 434,20 372,90 392,20 332,95 350,20 288,55 303,50 17 jaar en jonger 244,15 256,80 voorman voorman meer specialist 2-6 werknemers dan 6 werknemers minimaal 518,50 492,35 518,50 B. VOOR LOSSE WERKNEMERS (1,0345 x tijdloon vaste werknemers) PER WEEK: v Leeftijd: 22 t/m 64 jaar 21 jaar 20 jaar 19 jaar 18 jaar Geoefende Vakarbeider 459,20 483,00 427,05 449,20 385,75 405,70 344,40 362,25 298,50 313,95 17 jaar en jonger 252,55 265,65 voorman 2-6 werknemers 509,35 voorman meer dan 6 werknemers 536,40 specialist minimaal 536,40 UURLONEN VOOR WERKNEMERS VAN 65 JAAR EN OUDER Geoefende 11,10 Vakarbeider 11,67 Vporman 2-6 werknemers 12,31 Voorman meer dan 6 werknemers 12,96 Specialist minimaal 12,96 WEEKENDVERGOEDING De weekendvergoeding ingevolge artikel 24 van de C.A.O. bedraagt 115,30. VAKANTIEBONWAARDEN PER WEEK (Per maand 4,35 x week waarden) Leeftijd: 17 jaar en jonger 18 jaar 18 jaar 19 jaar 20 jaar 21 jaar 22 t/m 59 jaar 60 jaar 61 jaar 62 jaar 63 jaar 64 jaar 65 jaar en ouder Leeftijd: 22 m 59 jaar 60 jaar 61 jaar 62 jaar 63 jaar 64 jaar 65 jaar en ouder Geoefende 62,00 73,30 66,60 76,90 86,10 95,40 102,50 105,00 107,60 110,10 112,70 115,30 102,50 Vakarbeider 65,20 77,10 70,10 80,90 90,60 100,30 107,90 110,50. 113,20 115,80 118,60 121,30 107,90 Voorman 2-6 werknemers 113,70 116,50 119,30 122,10 125,00 127,80 113,70 Voorman meer dan 6 werkn. 119,80 122,70 125,70 128,60 131,70 134,60 119,80 Specialist minimaal 119,80 122,70 125.70 128,60 131,70 134,60 119,80 Voor hen die bij de aanvang van het C.A.O.-tijdvak de 18-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt. De lonen en vakantiebonwaarden voor ongeschoolden kunnen nog niet worden opgenomen, omdat het wettelijk minimumloon per 1 januari 1980 nog niet bekend is. Op 21 november j.l. is in Stramproij, Swartbroek en Altweer- terheide de stemming gehouden over de ruilverkaveling Weert-Stramproij (5.510 ha - 2909 stemgerechtigden). De ruil verkaveling is aangenomen met 54% van de gestemde opper vlakte. De stemmenverhouding was als volgt: Aan de stemming werd deelgenomen door 1262 stemgerechtig den, vertegenwoordigende 4.342 ha. Hiervan stemden 471 stemgerechtigden voor, vertegenwoordigende 2.353 ha. Tegen stemden 791 stemgerechtigden, vertegenwoordigende 1.989 ha. Het Bundesamt für Gesundheitswesen, dat in Zwitserland een funktie heeft die is te vergelijken met die van het Ministerie voor de Volksgezondheid in Nederland, heeft met onmiddellijke in gang alle reklame verboden waarin gesproken wordt over de werking van essentiële vetzuren (zoals linolzuur) op het choles terolgehalte in het bloed. Dit op grond van de overweging, dat de rol die het cholesterol in het bloed voor de gezondheid speelt wetenschappelijk nog onvoldoende is vastgelegd. Het verbod richt zich duidelijk tegen de reklame voor bepaalde margarine soorten, die in wezen weinig afwijkt van de margarine reklame in Nederland. Het is voor de eerste keer, dat door een landelijke overheid een dergelijk drastisch verbod wordt afgekondigd. zmfgelopen weekend zijn de onder handelingen om tot een centraal ak koord over de arbeidsvoorwaarden voor 1980 en volgende jaren te komen alsnog mislukt. Dat terwijl er op een gegeven moment toch overeenstem ming mogelijk leek op basis van een gedegen compromis-voorstel dat op tafel lag. Een voorstel dat, naast de studie op korte termijn over verkor ting van de arbeidstijd per week, voorzag in een loonsverhoging boven de prijscompensatie van 1 a 2%. Wij hebben als centrale landbouworgani saties, weliswaar met veel moeite, dit compromis-voorstel uiteindelijk wil len ondersteunen om daarmee tot een voor onze nationale economie en ook voor onze agrarische produktiesector zo belangrijk centraal akkoord te komen. Ondanks dat we natuurlijk in de landbouw bar weinig extra kos tenverhoging kunnen verdragen, ge zien alles wat vanuit Brussel op ons afkomt en gezien ook de sombere cijfers met betrekking tot de inko mensontwikkeling in de meeste agra rische sectoren. Het is dan ook bij zonder teleurstellend om te moeten constateren dat uiteindelijk het FNV toch meende te moeten afhaken. In feite wordt het voor al diegenen die serieus naar oplossingen ter gezond making van onze economie en struc turele oplossingen voor onze werkge- legenheidsproblematiek zoeken, steeds problematischer om met het FNV samen te functioneren. Zeker nu in die kringen er feitelijk nauwe lijks bereidheid blijkt te bestaan om tot een redelijk compromis te komen. In elk geval is duidelijk dat zeer grote groepen werknemers en trekkers van sociale uitkeringen nu de gevolgen zullen gaan ondervinden van de dui delijke keuze voor meer loon die door het FNV is gedaan. Er moet overi gens geen misverstand over bestaan dat voor ons nu alle compromis voorstellen natuurlijk weer van tafel zijn en wij dus terugvallen op onze oorspronkelijke uitgangstelling. Tot nu toe ging het over onderhandelin gen in een landelijk kader. Nu we dus naar de bedrijfstakken teruggaan, zal het erop aankomen hoe we als cen trale landbouworganisaties en voe dingsbonden elkaar weten te ver staan. Ik hoop dat dit, evenals in het verleden, binnen onze sector wat vlotter zal verlopen, gezien de nau were contacten die er nu eenmaal tussen werkgevers en werknemers in de agrarische sector zijn. Een paar zaken zullen in elk geval een belang rijke rol gaan spelen. In de eerste plaats de precaire inkomenspositie van de zelfstandige boeren en tuin ders, waardoor de agrarische sector zeker niet tot de zogenaamde sterke sectoren, waar meer loonsverhoging mogelijk is, gerekend kan worden. Het tegendeel is eerder het geval. Daarnaast zullen we ons ernstig moeten bezighouden met de arbeids marktproblematiek, waar vooral de tuinbouw in het westen van het land mee wordt geconfronteerd. Al met al zullen het zeker geen gemakkelijke onderhandelingen worden, maar als er van alle zijden werkelijk de wil is om tot een redelijk compromis te ko men, behoeft het natuurlijk geen lij densweg te worden. Luteijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 18