Naar van der Have De Oogstdienst Van tarwe tot brood De Boer Op De boer Op. Naar het landje van Dees Naar de boerderij van Raymond Verbist. YQjo\) Cctóoan Kcev>x*^\ Het was dinsdag 30 oktober. De klassen 5-6 stonden klaar om naar het zaadveredelingsbe- drijf van der Have te gaan. Toen we aankwa men werden we verwelkomd door meneer van de Wiek die zei dat we dia's gingen bekijken dus dat gingen we doen, die dia's leken meer op een filmpje maar ze gingen toch over suiker bieten. waar we het de hele middag over zou den hebben. Meneer van de wiel zei dat de suikerbiet familie was van de biet want, er zijn ook nog andere bieten bijvoorbeeld: de rode biet en de voederbiet. Hij legde ook uit dat het gewicht maal het suikergehalte de suikerop brengst is. Aan de suikerbieten zit ook nog tar ra. dat is de kleigrond en de kop met het loof. De suiker die de suikerbiet bevat zit verspreid in het centrum. In de suikerbiet zit 5% merg, 2% Kalium, Natrium, en Aminozuren, verder ook nog 16% suiker dus dat wil zeggen dat er 77% water in de suikerbiet zit. Meneer van de Wiel legde ook uit wat er allemaal gebeurt als de suikerbiet gerooid is. Dat legde hij als volgt uit: 1. Eerst worden de suikerbieten gereinigd, das alle losse delen worden eruit gehaald. 2. Bru togewicht met nummer. 3: Daarna komen de suikerbieten in de wasmachine waar ze nog eens worden gewassen, dan zijn ze natuurlijk nog niet helemaal schoon. 4. De suikerbieten worden bijgekopt op de kopband. 5. Nettoge wicht. 6. De suikerbiet gaat naar de zaagma chine. Op die zaagmachine zitten twee zagen die de suikerbiet 1 tot 2 keer doorzaagt (mon sters). 7. Monsterbrij. 8. De monsterbrij gaat in de vriezer. Als je dat niet zou doen bederft het hele spul. Dan gaan ze naar het laboratorium. In het laboratorium wordt het suikergehalte bepaald. Een paar afkortingen uit het labora torium zijn: K Kalium, NA Natrum, en de Griekse alfa met een N erachter Stikstof. In het laboratorium gebeurt: 1. De balans vloeistof. 2. Monster vloeistof worden ge mengd op de mengbaan. 3. Filteren dat word gedaan op de filterbaan. 4. Analyse appara tuur apparatuur om te bepalen wat er alle maal in een biet zit. 5. De suiker word bepaald met de suikermeter en de andere stoffen met de vlam fotometer. De colorimeter bepaald het stikstof. Dat kornet allemaal op de ponsband. Op 25 september 1979 hebben wij een be zoek gebracht aan bakker van de Maale. We gingen dinsdags er gezamelijk naar toe. Eerst kwamen we in de winkel waar het brood werd verkocht. Toen liepen we verder toen kwamen we in de bakkerij. De bakker stond al klaar, we gaven de bakker allemaal een hand. De bakker was al bezig met deeg te maken in de kleine deegmachine om straks krentebollen van te maken en later deed de bakker er krenten en rozijnen bij. liet het weer even malen terwijl beant woordde hij onze vragen. Ook liet meneer (Douma) v/d Malen zakken zien in de eer ste zak zat: patentbloem, de tweede zak: geplette tarwe. Derde zak: tarvo, (daarin zitten weinig zemelen), vierde zak zat: al leen zemelen c zemelen zijn de vliesjes van de tarwe), vijfde zak: ongebuild meel daar zitten de zemelen nog in. zesde zak melk poeder. De bakker vertelde ook: (over) om de 4 weken komt eruit Waarde een keu ringsdienst die kijkt of de bakker goed bakt. (Ind) Ondertussen is het meel met de rozij nen en krenten klaar. En iemand vroeg: Bakker wat heb je nou allemaal nodig om zo'n krentebolletje te maken". De bakker antwoordde: 120 g melkpoeder en 880 g water 1 liter melk". Toen zei de bakker dat hij voor ons wel een krentebol zou ma ken en een kadetje en we mochten zelf ook een stokbrood maken we kregen ieder een beetje deeg die moesten we eerst kneden, 14 De ponsband is een band waar in plaats van letters er gaatjes in gemaakt worden. Als die ponsband klaar is word hij naar hei hoofdkan toor in Kapelle gestuurd waar ze hem in een computer doen die het uittelt. Meneer van de Wiel zij ook nog dat het eerste suikerfabriekje in Tercone (Polen was. Toen gingen we alles eens met eigen ogen bekijken in het suikerfa briekje zelf waar, het niet om de suikerbieten gaat maar om het zaad. Eerst gingen we naar de wasmachine daar had je een bak die de sui kerbieten boven in de wasmachine gooide. Vlak daarna waren er vier spuiten die de bak schoonspuitte, en de bak ging weer naar bene den om de volgende lading op te halen. Toen de bieten weer uit de wasmachine kwamen werden de bieten nog wat schoner gemaakt om de nog eventuele kluiten die er nog bijzitten eruit te halen. Toen kwamen de suikerbieten op de weegschaal. Wat de bieten wogen werd door een schrijfmachine, een soort computer, .opgeschreven. De zwarte cijfers betekenen het brutogewicht en de rode cijfers was het netto gewicht. Toen gingen we naar de zaagmachine en keken we naar al de brij zaagsel van de biet die door een mixer nog fijner werd gemaakt. Er was toen een jongen die de brij in een bakje met vier vlakjes deed die later ingevroren wer den. De brij die ingevroren is word in het la boratorium gebruikt dat gaat als volgt: In het laboratorium is een lopende band met koperen bekers erop. Aan het begin van die lopende band zat een mevrouw die de bevroren brij met een spijkertje in de bekers deed samen met wat water. Dat tesamen werd door een magneet die in het midden van de band zat en tevens het spijkertje aantrok door elkaar gehutst en aan het eind door een filter in glazen koppen ge daan die op hun beurt weer door een andere mevrouw in een maolffne gedaan die het sui kergehalte aangaf. Toen we dat gezien hadden bedankte we meneer van de Wiel die de hele middag onze begeleider was geweest en met een hoofd vol suikerbietenverstand gingen we weer naar school. Het was een erg leuke mid dag. Einde Johan Tielemans R.K. Basisschool te Rilland. platslaan dan naar binnenslaan en uitrollen. De bakker zei dat ervoor 16 stokbroodjes 2 kilo bloem nodig was en 40 g zout en 120 g gist 6%, 60 g belgische bakpoeder poeder voor de stokbroden. Toen moesten ze op de bakplaat. De oven was al voorverwarmd. De oven loopt 60 a 70 graden per uur op. De krente- bolletjes moesten 10 min. in de oven. De stokbroodjes moesten 20 min. in de oven. De kadetjes moesten 15 min. in de oven. Naast de oven was de rijst kast daar was het 35 a 40 graden. De bakker bakt 600 broden per week en hij staat 's morgens in de week om 4 uur op en (in het (weekend) vrijdags half 9 eruit en om 5 uur naar bed. De krenten en rozijnen die de bakker ge bruikt komen uit: de krenten uit Grieken land en de rozijnen uit Turkijen. Het meel komt uit meneba', dat is de grootste meel fabriek van heel Europa. De bakker was om bakker te worden, 4 jaar naar de l.t.s. ge gaan en 4 jaar naar de m.t.s. Toen kwam de mevrouw van de Maale bin nen en we kregen ranja. En toen w even later was het brood klaar. We kregen een zak en een daar deden we onze baksels in. Thuis liet ik ze aan mijn moeder zien. Die zei dat wij het allemaal 's avonds zouten opeten. Dat vond ik goed. De krentebollen kregen mijn broers mee naar school het ka detje had ik al op. 't was allemaal erg lekker. Lilian Wouters R.K. Basisschool, Rilland. We hebben een grote map van "de boer op" daar zit van alles in. Nu hebben we pas weer een baadje gehad en daar staat in wat voor machines de boer heeft. De schijfegge staat in het begin dat is een machine die doet de boer aan de traktor en dan rijd hij ermee over het land de schij fegge snijdt de grond fijn en schuift de losgemaakte grond iets-opzij Dan staat er ook nog een frees in, dat ding wordt gebruikt om de grond om te slaan de grond word daarbij niet, zoals bij het ploegen, gekeerd, maar versneden. Dat was mijn stukje van "De Boer Op". Ronny Ocké Openbare Basisschool "De Eendracht", Hansweert. We zijn al twee keer naar de boerderij geweest. Er waren kippen en koeien. De boefderij was van mevrouw en meneer Poley. De le keer stonden de koeien buiten in de wei. De boer heeft ongeveer 40 koeien. De 2e keer stonden de koeien in de stal. Ze werden toen gemolken. De boer had ook een knecht. De knecht kneep in de uiers en dat kwam in een blikje. Dat deden ze omdat ze dan konden zien als het goede of slechte melk was. En als dat gebeurd was deden ze het mef de machine. De melk kwam door buizen. En dat ging naar een grote ketel. Ik vond het erg leuk op de boerderij. Wij gaan nog 1 of 2 keer naar de boerderij. Christian Minnaar Open Bare Basisschool "De Eendracht", Hansweert. We zijn ook met het project "De boer op" bezig geweest We zijn een paar keer naar Boer Cappon geweest ook 1 keer naar de molen en we gaan 28 november naar de suikerfabriek. Ook zijn we zondag 18 november naar de kerk geweest daar hadden we een week lang voor geoefend en tekeningen gemaakt. Ook hebben we bieten uitgehold en er gezichten van gemaakt. Zondag om half 10 was het dan zover de kerk zat stampvol en we waren allemaal een beetje zenuwachtig De dominee begon met een gebed en toen gingen we een lied zingen Daarna moetsen Heieen en ik een stukje uit de Bijbel voor lezen. Toen dat volgens de meester goed gelukt was (volgens ons niet maar ja) kwamen nog een paar kinderen met gewassen. A nita kwam met een grote schaal waar sla, bloemkool, peentjes, bieten enz. op lagen bij elk stukje hadden we dan een gedichtje ge maakt wat er precies bij paste. Vrij dagmiddag de 26e oktober zijn we naar het landje van Dees gegaan. We gingen op de fiets naar het landje, om half 3 Toen we er waren hebben we gepraat over uien en over bieten. Meneer Dees was er zelf niet bij Ik had zelf grote bieten, en veel klaver. Maar door de klaver liepen steeds Claudia en Marja door. De aardappels waren maar krieltjes. Ik had een hele plastic zak vol bieten. les klok (kweekeling bij ons op school) heeft het op mijn fiets gebonden en later onder mijn snelbinders. Arianne Bos O.B.S. De Vliete, Wissenkerke Raymond Verbist is onze Z.L.M.-school- boer. Toen we er kwamen mochten we naar de biggetjes gaan kijken. Daarna gingen we naar de kleine en de grote schuur. De kleine schuur is voor de beesten en de grote schuur voor de tractor, de wagens, de 4-schartuimelploeg, de an dere ploegen, de kunstmeststrooier, de stropers en de transportband. De boer liet ons zien hoe het allemaal werkt. Wij von den het allemaal nogal ingewikkeld. Nadat we de laadkisten voor het graszaad gezien hadden, riep mevrouw Verbist ons nog om iets te komen drinken en een stuk cake te eten. Toch wel interessant zo'n boerderij. Maar wij denken dat baas Verbist hard moet werken. Petra Martens en Karin van Waesberghe 6e klas De Eikelaar te Koewacht (V0aj\tar\T> Qn ^aj\i/n Od-O Daarna kwam Petra die had het over het brood en had daarbij ook een schaal met broodjes, meel en tarwe meegebracht. Ook de vruchten kwamen ter spraken door Rien-Jan die had een schaal met fruit erop. Toen als laatste van de gewassen kwam A ngelique met de bloemen Daarna hebben we liederen gezongen 1 er van staat hieronder Groeten Ingrid Faas klas 6 Chr. school "De Poorte" Sluis Zaaien, maaien, oogsten dank de allerhoogste voor zijn zorg om ons bestaan hij biedt ons dit alles aan Zaaien, maaien, oogsten dank de allerhoogste door te delen met elkaar wat hij aanbiedt ieder jaar Zaaien, maaien, oogsten dank de allerhoogste voor de zegen die hij geeft zo dat elk het leven heeft.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 14