S.B.L had eind vorig jaar 52.500 ha grond in bezit! Subsidieregeling verbetering partikuliere woningen SEVG. Middelkoop- v.d. Ploeg. H D, R, D e ontwikkeling van de prijzen voor landbouwgronden wordt zowel in als buiten de landbouwwereld met grote belangstelling gevolgd. De grondmarktstatistieken geven aan, dat de stijgende tendens van het grondprijsniveau, zoals deze in het begin van dit decennium een aan vang nam, is doorgegaan. In de' maanden april en mei hebben zich evenwel kenteringsverschijnselen ten aanzien van de grondprijzen voor gedaan. Na deze maanden heeft deze stijging zich echter, behalve in de akkerbouwgebieden - waar de "vrije" prijzen voor akkerbouwpro- dukten van invloed zijn op de prijs voor bouwland - voortgezet. De ne venstaande tabel geeft voorts aan, dat de verpachte gronden in 1977/1978 relatief sterker zijn gestegen dan de onverpachte gronden. U it statistische gegevens, blijkt onder andere, dat in het jaar 1977/1978 de grondprijzen substan tieel zijn gestegen. Alhoewel zich in de maanden april en mei kente ringstendensen op de grondmarkt hebben voorgedaan blijkt, dat deze gevallen zich niet in een landelijke ontwikkeling hebben vertaald. Na deze periode trokken de prijzen weer aan. Het was kenmerkend voor de situatie op de grondmarkt, dat niet of nauwelijks werd gereageerd op deze berichten van een eventuele op han- E nkele bedragen: JAARVERSLAG S.B.L. OVER 1978 VASTGELEGD ,.et bestuur van de Stichting Beheer Landbouwgronden (S.B.L.) heeft het verslag over 1978 vastgesteld. In het verslag wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkelingen op de grondmarkt. Daarnaast wordt een toelichting gegeven op de aktiviteiten van de Stichting. Aan- en verkoopaktiviteiten e situatie op de grondmarkt is van grote invloed op het funktione- ren van de S.B.L. De Stichting koopt op de grondmarkt landbouwgronden aan voor diverse doeleinden zoals landinrichting, grondbank, bos- en landschapsbouw, reservaten en buf ferzones. Wat betreft het prijsbeleid bij deze aankopen oriënteert zij zich op de prijzen die derden betalen. In april en mei 1978 deden zich kente ringstendensen voor ten aanzien van deze bedrijven. Dit leidde tot het in lassen van een aankooppauze van de S.B.L. in de periode mei tot half september van dat jaar. Het was wenselijk, na te gaan in welke rich ting de grondmarkt zich zou gaan ontwikkelen. Na het hervatten van de aankopen werd grote voorzich tigheid in acht genomen t.a.v. het te voeren prijsbeleid. Ten laste van het ministerie van landbouw werd in het verslagjaar 5.921 ha verworven. Voor de ministerie van volkshuis vesting en ruimtelijke ordening en van kuituur, rekreatie en maat schappelijk werk werd 796 ha ge kocht (bufferzones, rekreatiegebie- den). In 1978 stootte de S.B.L. 3191 na van haar bezit af, waarvan 1941 ha in ruilverkavelingen lag en 1250 ha daar buiten. Eind 1978 bedroeg de oppervlakte grond, in eigendom van de S.B.L., 52.500 ha. Voorts werd in het verslagjaar een begin gemaakt met het nader vormgeven aan de wijze van uitvoering van de reser vaatsaankopen. In 1977 besloot de regering, de Stichting deze kategorie van aankopen te laten verrichten. De S.B.L. opereert in deze onder ver antwoordelijkheid van de minister van kuituur, rekreatie en maat schappelijk werk. Beheersregelingen .uim 35.000 ha is aangewezen waarop beheersregelingen van toe passing zijn. De advieskommissies in de provincies zijn begonnen om ont- werp-beheersplannen en vooront werp-beheersplannen voor de be heersgebieden op te stellen. Op basis van deze plannen zullen na verloop van tijd beheersovereenkomsten worden afgesloten. Het gaat er om een zodanig pakket van beheers maatregelen te formuleren dat dit zowel voor de landbouwers als voor het natuur- en landschapsbeheer ac ceptabel is. Ervaringen met het stel sel hebben inmiddels geleerd dat binnen de advieskommissie gewen ning moest ontstaan aan de nieuwe taken. Grondbank In het verslagjaar nam het aantal aanvragen dat door of namens het bestuur werd goedgekeurd, sterk toe. In totaal werden 78 aanvragen goed gekeurd tegen 87 in 1977 en 21 in 1976. Voor het merendeel der geval len betrof het uitgifte in erfpacht in het kader van bedrijfsvergroting. De gemiddelde vergroting bij de goed gekeurde aanvragen bedroeg circa 15 ha. De aankopen die uit deze aan vragen voortvloeiden konden nog juist binnen het daarvoor bestemde budget worden gefinancierd. Een en ander leidde er toe dat het gewenst zou kunnen zijn om op budgettaire gronden over de mogelijkheid te be schikken de aanvragen in het kader van dit stelsel op te schorten. Het Kaderbesluit grondbank werd die novereenkomstig aangepast. De goedgekeurde grondbankaan- vragen waren als volgt verdeeld over de provincies: Groningen 16 Friesland 16 Drenthe 17 Overijssel 2 Gelderland 2 Utrecht 2 Noord-Holland 8 Zuid-Holland 5 Zeeland 2 Noord-Brabant 7 Limburg 1 Grondprijzen ZIE TABEL 1 De ontwikkeling in de gemiddelde grondprijs ten opzichte van voor gaande jaren kan ook in procenten worden weergegeven. Ter vergelij king is aan de tabel het jaarlijkse in flatiepercentage toegevoegd. De cij fers zien er als volgt uit: ZIE TABEL 2 Deze cijfers laten zien, dat de stijging van de prijzen van landbouwgron den in het huidige decennium stel selmatig zeer aanzienlijk het niveau van de geldontwaarding heeft over troffen. Een en ander verklaart waarom de verkoopbaarheid in die periode gering is geworden. Ontwikkelingen op de grondmarkt Gemiddelde grondpri den zijnde kentering. DiLis des te meer opvallend omdat deze geruch ten samenvielen met het begin van de aankooppauze van de S.B.L. De aankooppauze was al mede ingege ven door de behoefte zich nader op de prijsontwikkeling te oriënteren, gegeven de berichten over mogelijke kenteringsverschijnselen. Deze ontwikkelingen kunnen waar schijnlijk worden toegeschreven aan het feit, dat met name bij de groep oudere agrariërs zonder opvolger die de grond nog vasthouden, alhoewel ze praktisch geheel met boeren zijn opgehouden, de berichten over een eventuele op handen zijnde kente ring hen niet heeft doen besluiten om de grond te gaan verkopen. Zij ver wachten een verdere prijsstijging. Ook andere potentiële aanbieders van grond hadden kennelijk nog niet de indruk, dat de top voor wat betreft de prijsstijging was bereikt. Daarnaast bleef de (potentiële) vraag naar landbouwgronden groot. Met name ondernemers van bedrij ven die, gezien de ekonomische si tuatie buiten de landbouw afzien van beroepsverandering, versterken de vraag. Teneinde verbreding van hun ekonomische basis te bewerkstelli gen is areaalvergroting voor hen veelal noodzakelijk. Overigens wa ren aanspraken van niet-agrariërs eveneens van invloed op de krapte js in guldens per hectare op de agrarische grondmarkt. Als niet-agrariërs op de agrarische grondmarkt opereren gaat het door gaans om personen, die hun hoofd beroep buiten de landbouw hebben, maar toch een landbouwbedrijf ex ploiteren. Voorts om projektontwik- kelaars en om overheidsinstanties, die kompensatiegrond voor aan het agrarisch gebruik te onttrekken gronden proberen te verwerven. Naast voornoemde aangelegenhe den speelden vaak plaatselijke, re gionale of incidentele faktoren een rol in de grondprijsontwikkeling. Daartoe zijn bijvoorbeeld te rekenen goede of slechte jaren voor de land bouw, vraag en aanbod van markt- gevoelige produkten, noodzakelijke modernisering van bedrijven enz. Opvallend was overigens, dat uit signalen van de diverse regionale grondmarkten kon worden gekon- kludeerd, dat de kopers in het afge lopen jaar selektiever te werk gingen bij hun aankoop dan voorheen. Het verschil in prijs tussen goede en slechte gronden lijkt te zijn toegeno men. In vorige jaren bleek de kwali teit van de grond bij de prijsvorming minder zwaar te wegen. Het verslag is tegen betaling van 5,— te verkrijgen bij: Stichting Beheer Landbouwgronden, Grif fioenlaan 2, 3502 LA Utrecht, tele foon 030-852533. voor onverpachte en verpachte objecten jaar boerderijen los bouwland los grasland onverpacht verpacht onverpacht verpacht onverpacht verpacht 70/'71 71/'72 72/'73 '73/'74 74/175 75/76 76/'77 •77/'78 9.830 11.320 14.600 18.070 21.370 25.260 42.816 56.900 7.600 7.600 8.600 9.890 12.290 14.250 17.122 27.650 9.520 9.340 10.410 12.960 14.780 18.780 29.646 40.891 7.650 7.760 8.480 9.660 10.670 13.990 17.246 25.400 7.480 8.520 9.720 12.650 14.870 18.420 30.196 40.625 6.220 6.490 7.190 9.120 10.040 11.940 17.499 25.370 Bron: C.B.S. 1) Voorlopige cijfers gebaseerd op 80% van het totaal aantal waar nemingen. Stijging van de gemiddelde grondprijs ten opzichte van het voorgaande jaar in procenten onverpachte grond verpachte grond inflatie 1) los Land boerderij los land boerderij percentage bouw land gras land en 1 ha en meer bouw land gras land en 1 ha en meer 1971/1972 1.0 10.3 15.2 1.4 4.3 0.0 7.6 1972/1973 11.5 17.8 29.6 9.3 10.8 14.3 7.8 1973/1974 24.5 30.1 23.8 13.9 26.8 13.8 8.0 1974/1975 14.0 17.5 18.3 10.5 10.1 24.3 9.7 1975/1976 27.0 23.9 18.2 31.1 18.9 15.9 10.0 1976/1977 1977/1978 57.9 63.9 66.7 23.3 46.6 20.2 8.8 37.9 34.5 41.5 47.2 45.0 60.9 6.7 BronC.B.S. 1) Prijsindexcijfers van de gezinsconsumptie. 2) Voorlopige cijfers gebaseerd op 80% van het totaal aantal waarnemingen D e subsiedregeling voor verbetering van partikuliere woningen is zowel voor eigenaar-bewoners als voor eige naar-verhuurders. Deze subsiediebedragen gelden voor de meest primaire voorzieningen zoals het aanbrengen van een goede keuke ninrichting, een toilet of douche. Daarnaast kunnen bijdragen worden verkregen voor het opheffen van bouwtechnische gebreken. Deze bijdragen worden aan de eigenaar-bewoners ineens verstrekt maar Verbeteringsplannen van meer dan 90.000 komen niet voor subsidie in aanmerking. Het verbeteringsplan moet sober en doelmatig van opzet zijn. Het inwendige vloeroppervlak mag niet groter zijn van 125 m2. De woning moet ouder zijn dan 25 jaar. De kosten van de voorzieningen per onderdeel moeten wel 1.500,— bedragen, behalve voor de aanleg van toilet of douche. 4 Voorzieningen betrekking hebbende op de verbetering van de indeling en van het woongerief van de woning - closet met waterspoeling in bestaande ruimte aan te brengen 1.150,- - doucheruimte met inrichting 1.150,— in bestaande ruimte aan te brengen 775,— - maken van een ruimte om te koken en een keuke ninrichting aanbrengen 2.900,— vervanging van een primitieve inrichting 1.150,— - maken van een berging buiten de woning wanneer er in de woning geen redelijke bergruimte aanwe zig is 1.150,- - noodzakelijke vervanging van elektrische installa tie in méér dan twee kamers 500,— - het vergroten van de woonkamer (max. 18 m2) door bijv. alkoof f 500,— - aanleg van centrale verwarming mits dit samen met drie andere hierboven genoemde voorzienin gen gebeurt én gelijktijdig met warmteïsolatie 2.000,— Voor het opheffen van bouwtechnische gebreken kan een eige naar bewoner een bijdrage ineens ontvangen zoals bijvoorbeeld bij verbetering van de fundering, herstel van dragende gevels en muren, verbetering van kapkonstrukties en vernieuwing van goten. Zelfwerkzaamheid "V oert de eigenaar zelf de voorzieningen uit dan ontvangt hij 45% van de geldende subsidiebedragen. Voor het aanvragen van deze subsidiebijdrage kunt u terecht bij de gemeente. U moet een goed plan indienen samen met een kostenbegroting ennatuurlijk wachten op de goedkeuring voordat u begint. Vaak krijgen we in de praktijk reakties te horen zoals "daar begin ik niet aan, dat is veel te veel gedoe voor ik zo'n klein bedrag binnen heb". Ikzelf ben echter van huis uit geleerd dat vele kleintjes één grote maken. Maar het is uw eigen beslissing. Een goed gesprek vooraf bij de gemeente op de afdeling bouw en woningtoezicht kan verhelderend werken en daarna kunt u alsnog beslissen wat u doet. De afdeling voorlichting van de Z.L.M. is altijd bereid u bij te staan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4