INSPRAAK!
WANNEER
UITSPRAAK?
VOOR ml
VROIIW
w ilt u weer meedraaien in herziening Streekplan West
Brabant?"
Vierweekse
H et streekplan West Brabant is in 1970 gemaakt, in '77 her
zien door de streekkommissie en in 1978-1979 bijgesteld door de
streekkommissie. Het omvat zowel de west- als de noordhoek
van Brabant en ook Breda hoort bij West-Brabant.
I n de allereerste plaats goed de stukken lezen over de hoofd
stukken die behandeld worden. Dan de eigen inbreng en in
zichten uit de hoek van je vertegenwoordiging naar voren
brengen. Je standpunt formuleren en het plaatsen in het geheel.
Het was niet altijd even gemakkelijk. Toch ben ik gegaan, 12
keer. Gewoon, omdat als je er niet bent, je ook niet gehoord
wordt. Omdat je ook de belangen van anderen leert begrijpen.
We wonen met zovelen op het platteland en lang niet allen staan
open voor eikaars moeilijkheden.
Aktiviteiten-Agenda
Provinciaal:
Kennismaking
Thuissituatie
1
Het groter verband
En toen
Informatiedag kaderkursus
kreatieve vorming
Op pag. 19 staat een ingezonden brief,
n.a.v. de studiereis Walcherse boerinnen.
i onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond
16 NOV. - O.Z.VL.
Algemene ledenvergadering speelfilm. Om 20.00 uur in
"De Poort" te Zaamslag.
16 NOV. - THOLEN
Kaas- en wijnavond, o.l.v. deskundige. Om 20.00 uur in "*t
Ouwe Raedhuus" te Poortvliet.
20 NOV. - SCHOUWEN-DUIVELAND
StNikolaas-avond+ disko.
24 NOV. - THOLEN
Bowlen, vanaf 10.00 uur tot 12.00 uur in Bowling, Dam
straat te Roosendaal.
30 NOV. - THOLEN
Kabaretavond (eigen leden-kabaretgroep) t.b.v. gezins
verzorgsters op Tholen.
30 NOV. - 'S-H.ABTSKERKE
3 CJO-Slikrit, te starten vanuit Heinkenszand.
1 DEC. BLADEL
St.Nikolaas-avond.
9 DEC. - THOLEN
Vistocht+ StNikolaasfeest op de boot. 's Morgens vis
sen, 's middags feest. Vanuit haven Stavenisse.
7 DEC. - W.Z.VL.
Algemene ledenvergadering StNikolaasfeest.
14 DEC. - 'S-H.ABTSKERKE
Fondue-avond
15 DEC. - SCHOUWEN-DUIVELAND
Puzzelrit fondue.
22 DEC. - BLADEL
V olksdans-avond.
27 DEC. - THOLEN
Dropping.
Deze vraag werd mij gesteld door iemand van de P.P.D.
Omdat ik in 1977 ook al had meegedaan in het bijstellen
van het streekplan, wist ik, waar ik aan begon.
12 maal vergaderen in Oudenbosch in de raadszaal aan een
achtkantige tafel, voorzien van koffie en een borreltje. Met
nog twee vrouwen en achttien heren. Stukken en nota's
lezen, kaarten bestuderen en je verdiepen in de problemen
die je land, je dorp, je stad aangaan.
Namens de vrouwenorganisaties heb ik daar een stoel be
zet. Van te voren heb ik gezegd, dat ik er als boerin zou
zitten en niet als importvrouw, want belangen van die twee
groepen kunnen vooral in een streekplan wel eens lijnrecht
tegenover elkaar staan. Het bloed kruipt, waar het niet
gaan kan.
Wat omvat een streekplan?
Je hebt dan te maken met groeisteden, kleine kernen, wegen,
spoorlijnen, fietspaden, elektriciteits centrales, leidingstroken
en straten, land- en tuinbouw en industrie.
Het is een uitgebreid geheel, want ook de werkgelegenheid
wordt daaraan gekoppeld. Het moet allemaal een plaatsje in het
streekplan hebben. Iedereen wil zijn recht op de grond, want
voor al de hierboven genoemde zaken is grond nodig. En dan
komt het milieu om de hoek kijken. Ook zij hadden 2 vertegen
woordigers in de groep. Ik moet toegeven dat zij alleen al door er
altijd te zijn een goede inbreng hadden en hun standpunt goed
verdedigd hebben.
U kunt de vraag stellen: "Wie zitten daar rond die achtkantige
tafel, wie zitten daar om over alles wat met een streekplan te
maken heeft mee te praten?" Een streekplan is in het belang van
7 jan - 2 febr. 1980
te Bakkeveen (volkshogeschool)
Misschien heb je al ergens iets gelezen over de vierweekse,
misschien nog niet. Hoe het ook zij: van 7 januari tot en
met 2 februari 1980 is er een kursus voor jongeren van
18-25 jaar, afkomstig van het platteland, zowel agrariërs
als niet-agrariërs.
Vier weken achter elkaar een kursus met als algemeen doel de
persoonlijke en maatschappelijke vorming van plattelandsjon
geren. De problematiek van het platteland en meer specifiek
van de landbouw komt daarin natuurlijk aan de orde.
Maar er is meer en er k&n ook meer en er moet ook meer
Er kan meer, omdat we de tijd hebben om aan allerlei zaken
aandacht te besteden.
Er moet ook meer, omdat de wereld groter is dan de plek waar je
(toevallig) woont.
In deze folder hebben we de grote lijnen aangegeven van de
kursus. Een konkreet programma is dat nog niet en gedeeltelijk
zal dat in de komende maanden alsnog gestalte moeten krijgen.
Aan de andere kant willen we het programma ook niet helemaal
zelf invullen, omdat we vinden dat de deelnemers zelf een vin
ger in de pap moeten hebben. Want dat is ook een doel van die
weken, namelijk dat mensen leren om hun eigen (leer)behoeften
te ontdekken en daaraan vorm te geven (b.v. hoe ziet mijn
toekomst eruit en wat wil en kan ik daarin nog kiezen). Geen
voorgekauwde, kant en klare kost dus, maar wel kost om je
tanden eens in te zetten.
le week
Met elkaar Wie ben je, waar kom je vandaan, hoe is je leven tot
nu toe verlopen en wat zijn je toekomstverwachtingen?
Met de omgeving: Waar zitten we en wat zijn de mogelijkheden
van gebouw en terrein van de volkshogeschool?
Met "manieren" van praten: We zullen veel praten in deze
weken (zowel persoonlijk als zakelijk): hoe kunnen we dat op
een goede manier doen (gesprekken voeren/ leiden, luisteren,
kijken, enz.).
Met materiaal: Alleen maar praten is niet goed, we zullen leren
hoe met een video om te gaan, hoe je met behulp van papier en
verf ook iets kunt vertellen, hoe je door middel van spel dingen
kunt duidelijk maken, hoe je zelf iets te weten kunt komen in de
bibliotheek, enz.
iedereen die in dat bepaalde gewest Avoont en de samenstelling
moet dan ook wel een brede groepering uit de bevolking zijn.
Werkgever en werknemer, milieu, kuituur, rekreatie, onderwijs,
land- en tuinbouw, vrouwen-, sociaal medische- en jongerenor
ganisaties. Als je dit lijstje bekijkt, pasje altijd wel in het één of
andere hokje. Alleen bejaarden heb ik niet kunnen ontdekken.
Misschien dacht de koordinator van de P.P.D."Die stoppen we
wel in de bejaardenhuizen en die zijn er genoeg in West Bra
bant".
Inspraak, wanneer uitspraak?
Was was nu je taak in deze inspraakprocedure?
Onze meningen over West Brabant zijn weer keurig gebundeld
door onze sekretaris, gestuurd naar G.S. Een eindverslag over
een nota. Wat zullen ze er mee doen? Inspraak! Wanneer uit
spraak?
Ik heb met liefde en plezier aan het eindverslag meegewerkt,
omdat het over je eigen land en streek gaat. Als je een heel klein
beetje terug kunt vinden in je omgeving van watje naar voren
bracht, denk ik dat het voldoende is om 12 keer naar Ouden
bosch te rijden, te zitten om de achtkantige tafel met koffie en
een borreltje (of fris). Sien Overbeeke
Met het programma: Samenwerken betekent ook dat je met
elkaar plannen moet maken over wat je wilt en wat daarvoor
nodig is en wie dat dan doet.
2e week
Waar kom je vandaan en hoe ziet die streek eruit?
Wat zijn de voordelen om daar te leven en hoe kun je die
behouden of versterken?
Wat zijn de nadelen en wat zou je eraan kunnen of willen doen
en hoe moet dat dan?
Wat zijn de ontwikkelingen en de problemen van de landbouw
en wat heb jij ermee te maken?
Hoe kijken de deskundigen en niet-deskundigen tegen deze
problemen aan en wat kun jij ervan leren?
3e week
Wat heb je met "de politiek" te maken of wat heeft de politiek
met jou te maken?
Wat doen die heren en (enkele) dames in Den Haag?
"Kunst-makers" en zelf "kunst" maken: wat is er allemaal te
koop op het gebied van film, theater en beeldende kunst en hoe
kunstig/kreatief ben je zelf?
Media: wat hebben ze ons te vertellen, hoe doen ze dat en in
hoeverre wordt onze mening erdoor gevormd?
4e week
Hoe zien we onze eigen toekomst, hoeveel hebben we daarover
te vertellen en hoeveel willen we daarover te zeggen hebben?
Hoe zit het met relaties, wonen en werken, is de keuze al ge
maakt of valt er nog te kiezen en hoe doe je dat dan?
Een hele waslijst van vraagstukken, waarvan het niet de bedoe
ling is dat we er alleen maar over praten.
We zullen er af en toe eens uit moeten breken om de informatie
bij de bron te halen (b.v. een theaterbezoek, ekskursie naar de
Tweede Kamer, letterlijk de-boer op gaan, enz.).
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je
vier weken met elkaar optrekt, woont en werkt.
Kortom, een manier van samenleven, waar je heel wat van kunt
leren.
Een samenleven dat ook gezellig moet zijn, want leren mag best
prettig zijn.
Opgave: vóór 20 december, bij Ina Pol of Gerard Wieffer VHS
Allardsoog te Bakkeveen, 05169-241
Kosten: 375,— p.p. (voor PJZ-leden
26 dames waren naar Middelburg gekomen, om de informatiedag
over de kaderkursus mee te maken.
Uit ons programma bleek dat de docenten gekozen hadden voor
de opzet: Eerst werken en daarna pas over de kursusopzet gaan
praten. En zo werden we na de gebruikelijke zaken, als koffie,
welkom, voorstellen docenten direkt aan het werk gezet.
De opdracht luidde: U krijgt vanavond gasten en u moet alle
inkopen nog doen. Knip advertentie foto's en levensmiddelen
uit tijdschriften, plak ze op karton en maak er een staandertje
aan. Iedereen hard aan 't werk en al vlug zag je blikken soep,
pakken koffie, rijst, macaroni, flessen wijn en frisdranken,
groenten en fruit enz. enz. keurig opgestapeld gereed komen.
Veel te vlug moesen we al aan onze tweede opdracht beginnen.
Maak van de voorhanden zijnde materialen, zoals ribkarton,
gekleurd papier stukjes stof enz. een tas of een mand waarmee je
de boodschappen kunt gaan halen. Voor mij en gelukkig meer
dere dames Was dat wel even verzinnen hoe je zo iets aan moest
pakken. Je haalde de handigerds er wel vlug uit, want die be
gonnen direkt met plakker^ nieten en lijmen. Maar het lukte,
soms met hulp van anderen en toen de pauze begon, stonden er
26 mandjes, of wat er voor door moest gaan gereed.
Na de lunch kwam Leni Hendriks (dramatische expressie) het
werk met de groep voortzetten. In een korte spelsituatie moesten
we aan het werk met hetgeen 's morgens gemaakt was. Groep A
moest het leslokaal veranderen in een supermarkt en de ge
maakte boodschappen daarin te koop zetten. Groep B, C en D
mochten daarna gaan winkelen, waarbij elke groep een oplos
sing moest vinden voor een speciale moeilijkheid. Na de kassa
de spullen weer in de tas en elke groep kreeg drie mandjes met
inhoud, met deze artikelen moesten we nu een menu samen
gaan stellen voor onze avondgasten, waarbij we wel alle "ge
kochte" spullen moesten verwerken. En zo waren we weer terug
bij ons uitgangspunt. Zo in 't kort verteld lijkt het heel simpel,
maar er kwam toch echt nogal wat overleg in de groep aan te
pas. De opzet om o.a. elkaar op een "speelse" manier wat te
leren kennen kwam zo wel tot z'n recht.
Daarna vragen, antwoorden en informatie. Vanwege plaats
ruimte heel in 't kort weergegeven. Om deel te nemen aan de
kursus, moet u lid zijn van een bij de Z.Vr.R. aangesloten orga
nisatie en moet u ervaring hebben in werken met groepen en/of
een bepaalde techniek beheersen. Er worden geen technieken
geleerd, wel aandacht aan besteed evenals aan materialenken-
nis. De kosten zijn 200,— die u later op bepaalde voorwaar
den weer terug kunt krijgen. De kursus duurt 25 dagen, 1 dag
per week. U kunt zich tot 15 december opgeven bij de koör. van
de kursus Mevrouw Annelies Soet, Zeeuws Instituut kunstz.
vorming, te Middelburg. Zij geeft u ook graag alle mogelijke
inlichtingen. Het is beslist geen eenvoudige kursus, maar als ze is
als de informatiedag (en waarom niet) dan wordt het een goede
en plezierige opleiding. En ik denk dat ook de vrouwenorganii-
saties blij kunnen zijn straks een beroep te kunnen doen op een
aantal zo goed gekaderde leden. LJ. de Regt
29 DEC. - ZESKAMP 21 MRT. 1980 - JUWEEL
vanaf 12.30 uur tot 17.30 uur in de Praktijkschool te bal na, van 20.00 uur - 01.30 uur in de "Vroone" te
Schoondijke. Kapelle.
m. I van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra-
I.A I bant
Redaktieadres:
Mevr. L.J. de Regt-van Maldegem.
Anna IVJariaweg 1, 4494 PB Geersdijk.
23