INSPRAAK! WANNEER UITSPRAAK? VOOR ml VROIIW w ilt u weer meedraaien in herziening Streekplan West Brabant?" Vierweekse H et streekplan West Brabant is in 1970 gemaakt, in '77 her zien door de streekkommissie en in 1978-1979 bijgesteld door de streekkommissie. Het omvat zowel de west- als de noordhoek van Brabant en ook Breda hoort bij West-Brabant. I n de allereerste plaats goed de stukken lezen over de hoofd stukken die behandeld worden. Dan de eigen inbreng en in zichten uit de hoek van je vertegenwoordiging naar voren brengen. Je standpunt formuleren en het plaatsen in het geheel. Het was niet altijd even gemakkelijk. Toch ben ik gegaan, 12 keer. Gewoon, omdat als je er niet bent, je ook niet gehoord wordt. Omdat je ook de belangen van anderen leert begrijpen. We wonen met zovelen op het platteland en lang niet allen staan open voor eikaars moeilijkheden. Aktiviteiten-Agenda Provinciaal: Kennismaking Thuissituatie 1 Het groter verband En toen Informatiedag kaderkursus kreatieve vorming Op pag. 19 staat een ingezonden brief, n.a.v. de studiereis Walcherse boerinnen. i onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond 16 NOV. - O.Z.VL. Algemene ledenvergadering speelfilm. Om 20.00 uur in "De Poort" te Zaamslag. 16 NOV. - THOLEN Kaas- en wijnavond, o.l.v. deskundige. Om 20.00 uur in "*t Ouwe Raedhuus" te Poortvliet. 20 NOV. - SCHOUWEN-DUIVELAND StNikolaas-avond+ disko. 24 NOV. - THOLEN Bowlen, vanaf 10.00 uur tot 12.00 uur in Bowling, Dam straat te Roosendaal. 30 NOV. - THOLEN Kabaretavond (eigen leden-kabaretgroep) t.b.v. gezins verzorgsters op Tholen. 30 NOV. - 'S-H.ABTSKERKE 3 CJO-Slikrit, te starten vanuit Heinkenszand. 1 DEC. BLADEL St.Nikolaas-avond. 9 DEC. - THOLEN Vistocht+ StNikolaasfeest op de boot. 's Morgens vis sen, 's middags feest. Vanuit haven Stavenisse. 7 DEC. - W.Z.VL. Algemene ledenvergadering StNikolaasfeest. 14 DEC. - 'S-H.ABTSKERKE Fondue-avond 15 DEC. - SCHOUWEN-DUIVELAND Puzzelrit fondue. 22 DEC. - BLADEL V olksdans-avond. 27 DEC. - THOLEN Dropping. Deze vraag werd mij gesteld door iemand van de P.P.D. Omdat ik in 1977 ook al had meegedaan in het bijstellen van het streekplan, wist ik, waar ik aan begon. 12 maal vergaderen in Oudenbosch in de raadszaal aan een achtkantige tafel, voorzien van koffie en een borreltje. Met nog twee vrouwen en achttien heren. Stukken en nota's lezen, kaarten bestuderen en je verdiepen in de problemen die je land, je dorp, je stad aangaan. Namens de vrouwenorganisaties heb ik daar een stoel be zet. Van te voren heb ik gezegd, dat ik er als boerin zou zitten en niet als importvrouw, want belangen van die twee groepen kunnen vooral in een streekplan wel eens lijnrecht tegenover elkaar staan. Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan. Wat omvat een streekplan? Je hebt dan te maken met groeisteden, kleine kernen, wegen, spoorlijnen, fietspaden, elektriciteits centrales, leidingstroken en straten, land- en tuinbouw en industrie. Het is een uitgebreid geheel, want ook de werkgelegenheid wordt daaraan gekoppeld. Het moet allemaal een plaatsje in het streekplan hebben. Iedereen wil zijn recht op de grond, want voor al de hierboven genoemde zaken is grond nodig. En dan komt het milieu om de hoek kijken. Ook zij hadden 2 vertegen woordigers in de groep. Ik moet toegeven dat zij alleen al door er altijd te zijn een goede inbreng hadden en hun standpunt goed verdedigd hebben. U kunt de vraag stellen: "Wie zitten daar rond die achtkantige tafel, wie zitten daar om over alles wat met een streekplan te maken heeft mee te praten?" Een streekplan is in het belang van 7 jan - 2 febr. 1980 te Bakkeveen (volkshogeschool) Misschien heb je al ergens iets gelezen over de vierweekse, misschien nog niet. Hoe het ook zij: van 7 januari tot en met 2 februari 1980 is er een kursus voor jongeren van 18-25 jaar, afkomstig van het platteland, zowel agrariërs als niet-agrariërs. Vier weken achter elkaar een kursus met als algemeen doel de persoonlijke en maatschappelijke vorming van plattelandsjon geren. De problematiek van het platteland en meer specifiek van de landbouw komt daarin natuurlijk aan de orde. Maar er is meer en er k&n ook meer en er moet ook meer Er kan meer, omdat we de tijd hebben om aan allerlei zaken aandacht te besteden. Er moet ook meer, omdat de wereld groter is dan de plek waar je (toevallig) woont. In deze folder hebben we de grote lijnen aangegeven van de kursus. Een konkreet programma is dat nog niet en gedeeltelijk zal dat in de komende maanden alsnog gestalte moeten krijgen. Aan de andere kant willen we het programma ook niet helemaal zelf invullen, omdat we vinden dat de deelnemers zelf een vin ger in de pap moeten hebben. Want dat is ook een doel van die weken, namelijk dat mensen leren om hun eigen (leer)behoeften te ontdekken en daaraan vorm te geven (b.v. hoe ziet mijn toekomst eruit en wat wil en kan ik daarin nog kiezen). Geen voorgekauwde, kant en klare kost dus, maar wel kost om je tanden eens in te zetten. le week Met elkaar Wie ben je, waar kom je vandaan, hoe is je leven tot nu toe verlopen en wat zijn je toekomstverwachtingen? Met de omgeving: Waar zitten we en wat zijn de mogelijkheden van gebouw en terrein van de volkshogeschool? Met "manieren" van praten: We zullen veel praten in deze weken (zowel persoonlijk als zakelijk): hoe kunnen we dat op een goede manier doen (gesprekken voeren/ leiden, luisteren, kijken, enz.). Met materiaal: Alleen maar praten is niet goed, we zullen leren hoe met een video om te gaan, hoe je met behulp van papier en verf ook iets kunt vertellen, hoe je door middel van spel dingen kunt duidelijk maken, hoe je zelf iets te weten kunt komen in de bibliotheek, enz. iedereen die in dat bepaalde gewest Avoont en de samenstelling moet dan ook wel een brede groepering uit de bevolking zijn. Werkgever en werknemer, milieu, kuituur, rekreatie, onderwijs, land- en tuinbouw, vrouwen-, sociaal medische- en jongerenor ganisaties. Als je dit lijstje bekijkt, pasje altijd wel in het één of andere hokje. Alleen bejaarden heb ik niet kunnen ontdekken. Misschien dacht de koordinator van de P.P.D."Die stoppen we wel in de bejaardenhuizen en die zijn er genoeg in West Bra bant". Inspraak, wanneer uitspraak? Was was nu je taak in deze inspraakprocedure? Onze meningen over West Brabant zijn weer keurig gebundeld door onze sekretaris, gestuurd naar G.S. Een eindverslag over een nota. Wat zullen ze er mee doen? Inspraak! Wanneer uit spraak? Ik heb met liefde en plezier aan het eindverslag meegewerkt, omdat het over je eigen land en streek gaat. Als je een heel klein beetje terug kunt vinden in je omgeving van watje naar voren bracht, denk ik dat het voldoende is om 12 keer naar Ouden bosch te rijden, te zitten om de achtkantige tafel met koffie en een borreltje (of fris). Sien Overbeeke Met het programma: Samenwerken betekent ook dat je met elkaar plannen moet maken over wat je wilt en wat daarvoor nodig is en wie dat dan doet. 2e week Waar kom je vandaan en hoe ziet die streek eruit? Wat zijn de voordelen om daar te leven en hoe kun je die behouden of versterken? Wat zijn de nadelen en wat zou je eraan kunnen of willen doen en hoe moet dat dan? Wat zijn de ontwikkelingen en de problemen van de landbouw en wat heb jij ermee te maken? Hoe kijken de deskundigen en niet-deskundigen tegen deze problemen aan en wat kun jij ervan leren? 3e week Wat heb je met "de politiek" te maken of wat heeft de politiek met jou te maken? Wat doen die heren en (enkele) dames in Den Haag? "Kunst-makers" en zelf "kunst" maken: wat is er allemaal te koop op het gebied van film, theater en beeldende kunst en hoe kunstig/kreatief ben je zelf? Media: wat hebben ze ons te vertellen, hoe doen ze dat en in hoeverre wordt onze mening erdoor gevormd? 4e week Hoe zien we onze eigen toekomst, hoeveel hebben we daarover te vertellen en hoeveel willen we daarover te zeggen hebben? Hoe zit het met relaties, wonen en werken, is de keuze al ge maakt of valt er nog te kiezen en hoe doe je dat dan? Een hele waslijst van vraagstukken, waarvan het niet de bedoe ling is dat we er alleen maar over praten. We zullen er af en toe eens uit moeten breken om de informatie bij de bron te halen (b.v. een theaterbezoek, ekskursie naar de Tweede Kamer, letterlijk de-boer op gaan, enz.). En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je vier weken met elkaar optrekt, woont en werkt. Kortom, een manier van samenleven, waar je heel wat van kunt leren. Een samenleven dat ook gezellig moet zijn, want leren mag best prettig zijn. Opgave: vóór 20 december, bij Ina Pol of Gerard Wieffer VHS Allardsoog te Bakkeveen, 05169-241 Kosten: 375,— p.p. (voor PJZ-leden 26 dames waren naar Middelburg gekomen, om de informatiedag over de kaderkursus mee te maken. Uit ons programma bleek dat de docenten gekozen hadden voor de opzet: Eerst werken en daarna pas over de kursusopzet gaan praten. En zo werden we na de gebruikelijke zaken, als koffie, welkom, voorstellen docenten direkt aan het werk gezet. De opdracht luidde: U krijgt vanavond gasten en u moet alle inkopen nog doen. Knip advertentie foto's en levensmiddelen uit tijdschriften, plak ze op karton en maak er een staandertje aan. Iedereen hard aan 't werk en al vlug zag je blikken soep, pakken koffie, rijst, macaroni, flessen wijn en frisdranken, groenten en fruit enz. enz. keurig opgestapeld gereed komen. Veel te vlug moesen we al aan onze tweede opdracht beginnen. Maak van de voorhanden zijnde materialen, zoals ribkarton, gekleurd papier stukjes stof enz. een tas of een mand waarmee je de boodschappen kunt gaan halen. Voor mij en gelukkig meer dere dames Was dat wel even verzinnen hoe je zo iets aan moest pakken. Je haalde de handigerds er wel vlug uit, want die be gonnen direkt met plakker^ nieten en lijmen. Maar het lukte, soms met hulp van anderen en toen de pauze begon, stonden er 26 mandjes, of wat er voor door moest gaan gereed. Na de lunch kwam Leni Hendriks (dramatische expressie) het werk met de groep voortzetten. In een korte spelsituatie moesten we aan het werk met hetgeen 's morgens gemaakt was. Groep A moest het leslokaal veranderen in een supermarkt en de ge maakte boodschappen daarin te koop zetten. Groep B, C en D mochten daarna gaan winkelen, waarbij elke groep een oplos sing moest vinden voor een speciale moeilijkheid. Na de kassa de spullen weer in de tas en elke groep kreeg drie mandjes met inhoud, met deze artikelen moesten we nu een menu samen gaan stellen voor onze avondgasten, waarbij we wel alle "ge kochte" spullen moesten verwerken. En zo waren we weer terug bij ons uitgangspunt. Zo in 't kort verteld lijkt het heel simpel, maar er kwam toch echt nogal wat overleg in de groep aan te pas. De opzet om o.a. elkaar op een "speelse" manier wat te leren kennen kwam zo wel tot z'n recht. Daarna vragen, antwoorden en informatie. Vanwege plaats ruimte heel in 't kort weergegeven. Om deel te nemen aan de kursus, moet u lid zijn van een bij de Z.Vr.R. aangesloten orga nisatie en moet u ervaring hebben in werken met groepen en/of een bepaalde techniek beheersen. Er worden geen technieken geleerd, wel aandacht aan besteed evenals aan materialenken- nis. De kosten zijn 200,— die u later op bepaalde voorwaar den weer terug kunt krijgen. De kursus duurt 25 dagen, 1 dag per week. U kunt zich tot 15 december opgeven bij de koör. van de kursus Mevrouw Annelies Soet, Zeeuws Instituut kunstz. vorming, te Middelburg. Zij geeft u ook graag alle mogelijke inlichtingen. Het is beslist geen eenvoudige kursus, maar als ze is als de informatiedag (en waarom niet) dan wordt het een goede en plezierige opleiding. En ik denk dat ook de vrouwenorganii- saties blij kunnen zijn straks een beroep te kunnen doen op een aantal zo goed gekaderde leden. LJ. de Regt 29 DEC. - ZESKAMP 21 MRT. 1980 - JUWEEL vanaf 12.30 uur tot 17.30 uur in de Praktijkschool te bal na, van 20.00 uur - 01.30 uur in de "Vroone" te Schoondijke. Kapelle. m. I van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra- I.A I bant Redaktieadres: Mevr. L.J. de Regt-van Maldegem. Anna IVJariaweg 1, 4494 PB Geersdijk. 23

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 23