M, T enslotte is de post opslagkosten mager melkpoeder door het Parlement met 277 miljoen verlaagd omdat de teruggelopen voorraden dat toelaten. Een voorstel van Dankert om tegelijk met deze bezuinigingen aanzienlijk meer BTW vanuit de na tionale hoofdsteden naar Brussel te gaan beschikbaar stellen werd afgewezen. De beruchte 1%-grens wil het Parlement voorlopig niet verruimen. Zodat de financiering van de Brus selse activiteiten dus nog wel even problematisch zal blijven. Al deze besluiten vielen vorige week woensdag tegen de avond in Straatsburg na een debat over de begroting-1980 dat drie lange dagen had geduurd en waarbij de landbouwpolitiek nogal centraal stond. Als algemeen rapporteur van het Parlement voor de begroting had de Nederlandse socialist Dankert een strategie ontwikkeld die beoogde om de landbouw wat minder en andere posten (sociaal en regionaal beleid) meer toe te stoppen. Dit omdat die landbouw onder de huidige omstandigheden (zui- velberg) een toenemend aandeeel van dë uitgaven vraagt. D ankert kreeg bij de stemmingen verrassend grote bijval. Een uur tevoren durfde nog niemand te voorspellen hoe de volks vertegenwoordigers zich zouden opstellen. Het was maandag avond nadat bij het begin van het debat Dankert en wat later Harry Notenboom van het Nederlandse CDA hadden gespro ken al wel duidelijk dat behalve de sociaal-democraten ook de christen-democraten massaal achter de voorstellen stonden. Dit op basis van een compromis waaraan de twee genoemde Ne derlanders en ook .Tolman CDA) hadden gewerkt. De christen democraten kregen van Dankert gedaan dat de 750 miljoen die naar de reservepot gingen te zijner tijd ten behoeve van de landbouw besteed zullen worden. T egelijk besloot de meerderheid van het Parlement om volgend jaar meer geld beschikbaar te stellen voor nieuwe projecten van Brussel zoals het sociaal en regionaal beleid, de sanering van verlieslijdende industrietakken, energiepolitiek en andere soort gelijke modieuze projecten. Vermelden we tenslotte dat land bouwcommissaris Gundelach zich hier in Straatsburg tijdens het debat duidelijk uitsprak ten gunste van een algemene melkhef fing met zo weinig mogelijk uitzonderingen voor de kleinere en middelgrote bedrijven. Gundelach kondigde op korte termijn voorstellen aan voor de suikersector. NEEUWS UIT BIRU Schapevlees en wijn hielden ministers twee dagen bezig Hogere melkheffing en minder geld voor landbouw M, Problemen Europese schapenhouderij dichter bij oplossing D e ministers hebben veel tijd besteed aan het overleg rond de schapenhouderij en de wijnbouwsector. De drie centrale proble men in het beraad over een regeling voor de schapenhouderij (buitenlands beleid, steun aan de prijsvorming en kostenverde ling) kwamen deze week weer wat dichter bij een oplossing,. De Nederlandse directeur-generaal ir. A. de Zeeuw vertelde de journalisten dat Fransen en Ieren nu wel af willen van hun eis om rond de Euro-markt een extra hoge tolmuur voor schapevlees te leggen. In plaats daarvan zou de Europese Commissie liever met de grote leveranciers (Nieuw-Zeeland en andere landen) willen onderhandelen over een vrijwillige beperking van hun export. I H et Europees Parlement aanvaardt in meerderheid de voorstellen van de Nederlander Piet Dankert voor een andere financiering van de EG in 1980. Globaal wordt bijna 750 miljoen aldus onttrokken aan het Garantie fonds voor de Landbouw. Dit geld gaat naar een reserve fonds. Tegelijk worden de ministers van Landbouw uitge nodigd de melkheffing van 0,5 naar 2,5% te verhogen. Verbod legbatterijen zeer zorgvuldig bestuderen Raming varkensaanbod in de Gemeenschap Britse blokkade in Brussel al begonnen Jan Werts/Brussel Als de Britten niet knorrig blijven kunnen de ministers van Landbouw in hun december-vergadering twee slepende problemen uit de weg ruimen. Dinsdag zijn ze in Brussel al ver gevorderd met het op poten zetten van een Europese regeling ten behoeve van de schapenhouderij. Verder groeide in het twee dagen durende beraad overeenstem ming over het grootste actie-programma 1979/85 tot sa nering van de wijnbouwsector. De Britten hebben echter laten weten dat zij noch bij het schaap en evenmin bij de wijn tot enigerlei financiële toezegging te bewegen zijn. Dit omdat ze de afloop van de komende topcon ferentie van EG-regeringsleiders in Dublin niet kennen. Die houding gaf de zitting van deze week wel een aardig politiek cachet. Een Duitse krant sprak alweer van de beruchte "lege-stoel-EG", aldus herinnerend aan 1966 toen president De Gaulle zijn mi nisters maandenlang verbood om aan de besprekingen in Brus sel en Luxemburg deel te nemen. Zo is toen de Europese Ge meenschap lam gelegd. Dit recept zou "IJzeren Maggie", zoals de Britse regeringsleider zichzelf eens heeft genoemd, ook kun nen toepassen wanneer zij in Dublin geen genoegdoening krijgt. De kansen op de door de Britten verlangde overeenstemming over hun contributie aan de EG bij het komende overleg in Dublin zijn niet groot. Zoals bekend meent het Verenigd Ko ninkrijk veel te veel te moeten betalen aan de Brusselse instel lingen. Volgend jaar gaat Londen iedere werkdag 12 miljoen bijpassen. Inderdaad een gigantisch bedrag, zeker als het opge bracht moet worden door een land dat zich in het kader van deze discussie als arm laat aanduiden. Toontje lager L evrouw Thatcher heeft bovendien de fout begaan zich tij dens een rede in Luxemburg vast te leggen op een accoord in Dublin hoe-dan-ook. Was dat politiek spel of de uitlating van een Brits politicus die daarmee bewijst niets te begrijpen van de gang van zaken in Brussel? Waarschijnlijk van beiden wat. Hoe dan ook, mevrouw Thatcher zal een toontje lager moeten zingen. In EG-verband zit men nu eenmaal altijd met zijn negenen aan tafel. Dat maakt het vinden van snelle oplossingen voor grote proble men per definitie onmogelijk. In de Britse Times heeft Euro-president Jenkins mevrouw Thatcher deze week dan ook gezegd dat zij te veel ineens wil. Dublin kan hoogstens de vage omtrekken van het later te vinden definitief accoord opleveren. De Europese Commissie deed de ze week een waaier suggesties die ertoe kunnen leiden dat de Britten minder gaan betalen. Dat varieert van 250 miljoen tot 2.500 miljoen gulden. Waarbij wij moeten bedenken dat iedere gulden die Londen minder gaat bijdragen door de andere acht partners moeten worden opgebracht. Tijdens de vergadering van de ministers publiceerde de Euro pese Commissie haar jaarverslag overl978 van het EG-garan- tie-oriëntatiefonds voor de Landbouw. Vorig jaar kregen de agrariërs slechts een prijsverhoging van 2,1%. Dat is aanzienlij^ minder dan de inflatie van ruimschoots het dubbele die zij moesten verwerken. Ondanks deze Brusselse zuinigheid gingen de uitgaven in de sector garanties landbouw omhoog van bijna 19 miljard in 1977 naar ruim 24 miljard vorig jaar. Een stijging van meer dan een kwart in één enkel jaar. Het aandeel van de zuivelsector in het geheel van de land bouwuitgaven liep op tot 46%. Nog geen actieplan voor zuivelsector Verder komt er een premiestelsel ten behoeve van de producent dat volgens de jongste berekeningen per jaar ongeveer 450 miljoen gaat kosten. Zakt de marktprijs door een tevoren vast te stellen vloer dan zou het verschil worden bijgepast, echter wel aflopend zodat die compensatie over vijf jaar vanzelf ophoudt. In het algemeen denkt men verder in de richting van het open stellen van particuliere koelhuizen op kosten van de EG, Fran sen, Ieren en ook Belgen zouden nog verder willen gaan en een compleet interventiestelsel ontwikkelen. De Fransen hebben dinsdag aangedrongen op een extra verga dering van de landbouwministers in de laatste week van no vember. Zij zitten duidelijk te springen om een accoord dat hen in staat stelt met goed fatsoen ten opzichte van de eigen agrari sche bevolking de grenzen open te stellen voor het goedkopere Britse vlees. Groot-Brittannië weigerde echter aan zo'n extra beraad mee te werken onder het motto: eerst Dublin, daarna zien wij wel verder. Margarine n de marge van het landbouwberaad is ook nog gesproken over versoberingen die het Europees Parlement vorige week in de landbouwbegroting 1980 aanbracht. Behalve de Franse re gering die vanuit het Elysée in Parijs onmiddellijk kil afwijzend reageerde kwam nu ook de Belgische minister van Landbouw Lavens met forse kritiek. Volgens Lavens heeft het Parlement het de ministers moeilijk gemaakt om een evenwichtig beleid te voeren, door op deze wijze zijn wil door te drijven. Hij mist in de voorstellen van Straatsburg een heffing op de invoer van bepaalde veevoeders (soja) en op de grondstoffen voor de margarine-fabricage. MelkhefTing elden we tenslotte dat het presidium van het COPA (land bouworganisaties EG) er vrijdag niet in is geslaagd om een gedetailleerd plan van actie op te stellen voor de zuivelsector. Wel koos men gezamenlijk de melkheffing als zijnde het minst kwade instrument om in te grijpen. De concrete voorstellen van Gundelach voor suiker en zuivel worden nu eerstdaags ver wacht. Het COPA is tegen een verlaging van de uitgaven ten behoeve van de landbouw in Europees verband. Dit geldt te meer wanneer zo'n bezuiniging erop gericht zou zijn om elders nieuw Europees beleid buiten de sector land- en tuinbouw te ontwikkelen. Europees Parlement aanvaardt plan-Dankert Dat laatste gaat de Europese veehouders op jaarbasis ruwweg ongeveer 800 miljoen gulden kosten. Bij vorenstaande ope ratie heeft het jonge Parlement in Straatsburg voor het eerst na de verkiezingen zijn rechten tot op de bodem aangesproken. Gevolg is dat de ministers juridisch verplicht zijn om de ont trekkingvan driekwart miljard gulden aan de landbouw te rea liseren. Alleen wanneer zij zich bijna unaniem daartegen zou den verzetten gaat het niet door. Maar daarop is geen kans gezien de politiek van de regeerders in Londen en Rome. Veel bijval Niettemin zag het er drie dagen lang naar uit datconservatie ven, communisten, liberalen en gaullistenn vorenstaand rooms-rood compromis niet zouden volgen. Bij de stemmingen kozen de meeste liberalen dus een flink deel van de andere genoemde twijfelaars echter toch voor de voorstellen-Dankert, die aldus volgens waarnemers als een knap overwinnaar uit de strijd kwam. Dat beeld kreeg extra reliëf toen alle Franse par tijen aangevoerd door woedende gaullisten in hun ijver om de Europese volksvertegenwoordigers zoveel mogelijk te kleineren besloten tegen te stenmen. Maar dat hielp kennelijk niet meer. Het aan de Europese Commissie opgedragen onderzoek naar huisvestingssystemen voor legkippen in de toekomst heeft in pluimveekringen verontwaardiging en verwarring gewekt. Het bestuur van het Landbouwschap is van mening dat een verbod van legbatterijen in de huidige vorm niet aan de orde mag zijn voordat dit wetenschappelijk onderbouwd is en voordat het be treffende onderzoek in Brussel geheel afgerond is. In de openbare bestuursvergadering van het Landbouwschap vorige week woensdag, is gesproken over het aangekondigde verbod van legbatterijen. De afdeling Pluimveehouderij van het Landbouwschap heeft zich eerder over de Brusselse stappen gebogen. Het Landbouwschap meent dat meer duidelijkheid inzake het aan de Europese Commissie opgedragen onderzoek geboden is.. De pluimveesektor is allerminst gediend met onzekerheid en verwarring. Op 3 oktober jl. heeft het Landbouwschap over deze zaak met de minister van Landbouw gesproken. Tijdens de bestuursvergadering van het Landbouwschap is ge wezen op een in 1975 verschenen rapport van de TNO-com- missie Veehouderij-Welzijn Dieren. Uit het rapport blijkt niet dat het welzijn van kippen in zogenaamde batterijkooien min der is dan het kippenwelzijn bij het grondsysteem (met schar relruimte). Het Landbouwschap staat erop dat het onderzoek van de Eu ropese Commissie geheel afgerond wordt voordat er maatrege len getroffen kunnen worden. De pluimveehouders willen bij dit onderzoek worden betrokken. De ethische beoordeling van produktiemethoden is zeker ook een zaak van de producent. Dat blijkt uit het onderzoek, dat op velerlei terreinen is opgezet. Het onderzoek van de Europese Commissie dient zich dan ook te richten op diverse huisvestingsmethoden voor legkippen, maa tregelen ten aanzien van de huidige legbatterijen en zo nodig overgangsmaatregelen die de pluimveesektor voldoende gele genheid laten in te spelen op eventueel nieuwe systemen. Het Landbouwschap onderstreept daarbij dat elke EG-regeling op het gebied van produktie van eieren ook moet gelden voor de eierinvoer uit derde landen. De wensen en standpunten van hef bestuur van het Landbouwschap zullen opnieuw onder de aan dacht van Landbouwminister Van der Stee worden gebracht. In het oogstjaar lopende van augustus 1979 tot en met juli 1980 wordt in de Gemeenschap van de Zes een aanbod aan slacht rijpe varkens verwacht dat ongeveer 1% groter zal zijn dan in het voorgaande jaar. Voor de Gemeenschap van de Negen wordt een toeneming geraamd van 2%. Deze raming berust op de tellingscijfers die de Europese Commissie begin augustus verstrekte. Uit deze cijfers blijkt, aldus een nota van het Produktschap voor Vee en Vlees, dat het varkensbestand in alle lidstaten kleiner was dan een jaar daarvoor, behalve in Nederland en Denemar ken. Dat gold ook voor de aantallen biggen en zeugen, al dan niet drachtig. Reeds in 1976 was er van een mééraanbod aan slacht rijpe varkens sprake, vergeleken met het jaar daarvoor, een situatie die zich ook in 1977, 1978 en 1979 voordeed. Wat 1979 betreft zal dat in afnemende mate tot aan het eind van het jaar voortduren. Voor het eerste halfjaar van 1980 verwacht men evenwel een aanbod dat in de EG van de Zes wat lager zal liggen dan een jaar daarvoor, maar in de EG van de Negen iets hoger. Verwachtingen. In het vierde kwartaal van 1979 zal er in alle lidstaten van de EG nog een mééraanbod zijn, behalve in Duitsland en Italië. In het eerste halfjaar van 1980 zal het aantal landen met een mééraanbod dalen. Dat zal niet het geval zijn in Nederland de BLEU, Denemarken en Engeland. In Denemarken zelfs aan zienlijk meer. Het geraamde aanbod in Nederland in het vierde kwartaal wijkt sterk af van tot voor kort werd vermeld. Er is namelijk een aftrek toegepast voor de vrij omvangrijke uitvoer van biggen, die se dert maart en met name in de zomermaanden heeft plaats ge had. Het CBS heeft bij de opstelling van de raming van het aanbod aan slachtrijpe varkens in het eerste en tweede kwartaal reeds rekening gehouden met de biggenuitvoer. Prijsontwikkeling. Het mééraanbod aan slachtvarkens in de Gemeenschap was in het eerste halfjaar nogal wat hoger dan een jaar daarvoor. Dat leidde ertoe dat de prijzen duidelijk lager waren dan in de eerste hejft van 1978, toen ook reeds van een groot aanbod sprake was. In het tweede halfjaar en met name in het vierde kwartaal is het mééraanbod sterk gedaald in de Gemeenschap van de Zes. lè Dat heeft weer geleid.^ot een aantreklc^i^y^l d'e'prijzen. In de Gemeenschap waren per half 6ktober de prijzen 0,26 hoger dan in jurti; ïir Nederland was dat zelfs 0,31vdw 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 11