Landbouwschap spreekt met Vaste Commissie voor de Landbouw over Landbouwbegroting 1980 H et Landbouwschap vraagt van de volksvertegenwoordiging en van de overheid meer aandacht voor de inkomenspositie van en de arbeidsomstandigheden voor de werkenden in de agrari sche sector. Het houdt vast aan een krachtig gemeenschappelijk landbouwbeleid en hecht aan een goed markt- en prijsbeleid. Daarnaast dient volgens het Landbouwschap ook ruimte te blijven voor een nationaal beleid voor de land- en tuinbouw. Het pleit onder meer voor lastenverlichting stimulansen voor bedrijfsontwikkeling, verbeterde werkomstandigheden en ex portbevordering. In verband met een verlaging van enkele ba sispremies van de Wet Investeringsrekening (WIR) dienen de T ijdens de discussie met de leden van de Vaste Commissie voor de Landbouw is nader ingegaan op het energiebeleid voor de glastuinbouw, de fruitteeltvraagstukken, de voorlichting en het landbouwkundig onderzoek. T ijdens de jaarvergadering werd meegedeeld dat het aantal I en vitaliteit. De goedgekeurde dieren worden gelverd aan de zeugenproduktiebedrijven, waar deze worden gekruist met voor het programma geselekteerde K.I.-G.Y.-fokberen (in de toe komst derde ras) en wordt de CooSta-hybridezeug geprodu ceerd. De hybridezeugen worden op dekrijpe leeftijd geleverd aan de mestbiggenproduktiebedrijven, die met gebruikmaking van speciaal geselekteerde G.Y.-beren, de CooSta-mestbiggen produceren. H et dagelijks bestuur van het Landbouwschap heeft vo rige week een gesprek gehad met de Vaste Commissie voor de Landbouw van de Tweede Kamer. De gedachtenwisse- ling had betrekking op de Landbouwbegroting en de Rijksbegroting 1980. Onbelemmerde dienstverlening blijft voorop staan Geldt individuele ontheffing voor tachograaf ook na 1 januari 1980? Samenwerking Encebe en Coveco in CooSta-programma INGEZONDEN: Z.L.M. Aktiviteiten L.J. Boone, Bezoek Thaise eerste vice-minister van landbouw en koöperatiewezen. Het Landbouwschap gaf een nadere toelichting op het commentaar op de Landbouwbegroting, zoals dat gefor muleerd is tijdens de bestuursvergadering van 3 oktober 1979. In de bespreking met de leden van de Vaste Com missie voor de Landbouw heeft het Landbouwschap gewe zen op de betekenis van de land- en tuinbouw voor de Nederlandse samenleving. Deze betekenis wordt in het overheidsbeleid onvoldoende erkend; de land- en tuinbouw wordt onderschat. daardoor vrijkomende overheidsmiddelen volgens het Land bouwschap een gerichte bestemming in de land- en tuinbouw sector te krijgen. Het Landbouwschap wijst tijdens hét gesprek met de leden van de Vaste Commissie voor de Landbouw erop dat nog geen uitvoering is gegeven aan een belastingheffing die meer reke ning houdt met de verschillende functies van het zelfstandige ninkomen. Het blijft helaas bij een eerder gedane toezegging in de Regeringsverklaring. Het Landbouwschap heeft op fiscaal gebied meerdere wensen besproken met de leden van de Vaste Commissie. Volgens het Landbouwschap moet de overheid in de komende jaren voldoende ruimte geven om de uitvoering van cultuur technische werken voor 1981 en later niet te vertragen. Tijdens de gedachtenwisseling met de Vaste Commissie voor de Land bouw is ook aandacht gevraagd voor de gemeente- en water- schapswerken (de zogenaamde A2-werken), de particuliere cultuurtechnische werken (pcw), de Grondbank, de problema tiek van de beheersgebieden en de beheersregelingen, de grondpolitiek en het pachtprijsbeleid. Het Landbouwschap zal zijn visie nog schriftelijk toelichten en aan de leden van dè Vaste Commissie toezenden voordat de Landbouwbegroting 1980 op 23 oktober aanstaande in de Tweede Kamer behandeld wordt. ALGEMENE VERGADERING B.V.A.B./B.P.L. "Steeds gaat het om de vraag: hoe kunnen wij de dienstverlening aan de agrarische sektor in zijn volle omvang verder vergroten? De toekomst van de sociale verzekeringen is bepaald niet gewis. Maar als de B.V.A.B. en het B.P.L. aan die dienstverlening onbelemmerd mogen verder werken, dan zal uw voorzitter ge lukkig zijn." Aldus de heer P.M. Kenter, voorzitter van de B.V.A.B. en het B.P.L., tijdens de jaarvergadering die op 23 oktober in Utrecht is gehouden. Eens per jaar komt de Raad van Afgevaardigden van de Be drijfsvereniging voor de Landbouw en van het Bedrijfspen sioenfonds voor de Landbouw bijeen. De aktuele ontwikkelin gen van de sociale verzekeringen in de agrarische sektor, die deze beide organen door het A.S.F. laten uitvoeren, worden dan besproken. In zijn terugblik op de afgelopen periode besteedde de heer Kenter veel aandacht aan de problemen, die de barre winter 1978-1979 in de landbouw met zich bracht. Vooral bij de vraag waarom de bedrijfsvereniging zo terughoudend is geweest bij het toekennen van W.W.-uitkering aan vaste werknemers bij werktijdverkorting wegens bar weer stond hij uitvoerig stil. "Het wordt aan de werknemer en de werkgever zelf overgelaten of de status van losse dan wel van vaste werknemer wordt gekozen. Kiest men voor los, dan betaalt men de hoge wachtgeldpremie en wordt het risiko van werkonderbreking door de bedrijfsve reniging gedragen. Kiest men echter voor vast, dan betaalt men de lage wachtgeldpremie, maar dan draagt men zelf het risiko van werkonderbreking. Indien nu W.W.-uitkering aan vaste werknemers zou worden toegekend in het geval dat wegens bar weer niet is gewerkt, dan zou men van twee walletjes eten. En dat zou onrechtvaardig zijn." Zo betoogde de heer Kenter. Ook stelde de voorzitter in zijn openingswoord aan de orde dat steeds meer agrarische deelorganisaties best wat meer betrokken willen worden bij het werk van de B.V.A.B. en van het B.P.L. Hij vond dat begrijpelijk en goed. Immers, het beslag van de sociale verzekeringen op de loonsom is gegroeid en de betekenis van de sociale uitkeringen is toegenomen. Het is dus goed te verstaan dat een belangenbehartigingsorga- nisatie ten behoeve van zijn leden wat meer zeggenschap bij de sociale verzekeringen wil hebben. Het bestuur is dit verzoek om grotere participatie dan ook po sitief tegemoet getreden. Er zijn maatregelen genomen om de agrarische deelorganisaties meer te betrekken bij het werk van de B.V.A.B. en het B.P.L. 15.000 A.A.W. uitkeringen in 1979 A.A.W.-uitkeringen in de agrarische sektor is gegroeid van 10.000 in 1976 tot ruim 15.000 thans. Dat aantal zal in 1980 opnieuw fors toenemen. Immers, dan krijgen ook de meewer kende gehuwde vrouwen aanspraak op A.A.W.-uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Volgens het wetsontwerp dat bij de kamer is ingediend, zal de meewerkende gehuwde vrouw voor de A.A.W. verzekerd zijn bij dezelfde bedrijfsvereniging als waarbij haar man als werk gever verzekerd is. Dat betekent dat de boerinnen bij de B.V.A.B. verzekerd zijn en dus bij het A.S.F. terecht kunnen. De voorzitter achtte dat een goede zaak. Want, zo zei hij, wij willen de dienstverlening van de sociale verzekering ten op zichte van de agrarische sektor zo goed mogelijk maken. En daar hoort bij dat de meewerkende gehuwde vrouw in de agrarische sektor in het geval van arbeidsongeschiktheid bij ons terecht moet kunnen voor de A.A.W. Het zou te gek zijn, indien zij in zo'n geval bij een andere bedrijfsvereniging zou moeten zijn dan hij. Vrachtauto's die land- en tuinbouwprodukten en melk in bussen vervoeren, kunnen tot 1 januari 1980 worden vrijgesteld van de verplichting een tachograaf te hebben. Dit apparaat, dat de ar- beids- en rusttijden van de vrachtautobemanning registreert, is voor genoemd transport een overdreven controlemiddel, omdat deze auto's niet voortdurend maar slechts een gedeelte van de dag voor enkele korte ritten worden gebruikt. In tegenstelling met het overheidsbesluit om de tachograaf per 1 juli jl. verplicht te stellen, is nu een individuele ontheffing mo gelijk tot 1 januari 1980. Aanvraagformulieren voor deze ont heffing zijn verkrijgbaar bij de Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie (EVO), afdeling Eigenvervoer Binnenland, postbus 84092, 2508 AB Den Haag (telefoon 070-512201). Individuele ontheffingen kunnen worden aangevraagd voor de volgende kategorieën motorrijtuigen met een laadvermogen boven 3500 kg: - motorrijtuigen die produkten van landen tuinbouwbedrijven vervoeren van de teeltplaats naar de veilingen en de ver pakkingsmiddelen daarvoor van de veiling naar de teelt plaats. - motorrijtuigen die melk in bussen vervoeren van het vee houderijbedrijf naar de zuivelfabriek en het transport van lege bussen in omgekeerde richting. Het Coöperatief Stamboek Fokkerijprogramma (CooSta-pro- gramma), wat aanvankelijk is opgezet in samewerking tussen Coveco te Arnhem en het Centraal Bureau voor de Varkensfok kerij (C.B.V.) te Nijmegen, heeft er een partner bij, namelijk de Encebe te Boxtel. De reden tot deze samenwerking is vooral gelegen in de gelij kluidende belangen van beide coöperaties. De bestaande fokkerijprogramma's (CooSta en fokprogramma Encebe) zijn qua doelstelling gelijk en hebben in de uitvoering vele raakvlakken. In de beginperiode van die samenwerking zul len de programma's verder op elkaar worden afgestemd (CooS- ta-programma). Het programma richt zich op de produktie van hybridezeugen, die verkregen worden uit een zeer strak omlijnd baSisfokkerij- 4 - motorrijtuigen die uitsluitend zijn ingericht en worden ge bruikt als rijdend bureau, rijdende instructieruimte of rij dende kantine. Wat gaat er nu gebeuren na 1 januari 1980? Blijft de mogelijk heid tot individuele ontheffing van de tachograaf open? Daar over is op dit ogenblik nog geen zekerheid te geven. De Ad viescommissie Rijtijdenwet 1936 heeft aan de Nederlandse overheid geadviseerd de ontheffingsmogelijkheid voort te zetten na 1 januari 1980. De Nederlandse overheid heeft het onderha vige probleem "aangekaart" in Brussel bij de Europese Com missie. Vanuit Brussel is tot heden nog geen enkele reactie ontvangen. Als in de loop van de maand november nog geen zekerheid inzake de ontheffingsmogelijkheid bestaat zal de EVO opnieuw aktie ondernemen. Een eerste aktie van deze organisatie heeft immers geleid tot de ontheffingsmogelijkheid vanaf 1 juli 1979 tot 1 januari 1980. Het gaat bij het tachograafvraagstuk ook om agrarische belan gen. Het is goed de ontwikkelingen met betrekking tot de ver plichte tachograaf en de mogelijkheden van ontheffing nauw lettend te volgen. Zodra nadere bijzonderheden bekend zijn over de te volgen gedragslijn na 1 januari a.s. worden deze programma. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Stamboek rassen Groot Yorkshire en Nederlands Landvarken. Om opti maal te profiteren van het kruisingseffekt in vermeerderings- en mesterijsektor wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een "derde ras". De deelnemende bedrijven zijn onder te verdelen in drie kate gorieën, namelijk: - basisfokbedrijven (B.F.'s); - zeugenproduktiebedrijven (Z.B.'s); - mestbiggenproduktiebedrijven (M.B.'s). Op de basisfokbedrijven (gering in aantal, maar zelfstandig) worden de dieren in zuivere teelt gefokt en vindt een zeer strenge selektie plaats, waarbij met behoud van slachtkwaliteit vooral gelet wordt op gebruikseigenschappen, zoals been werk Mijnheer Oggel, mijn vragen waren niet bedoeld, een antwoord teicrijgen waar ik het mee eens kon zijn, maar wat we er met z'n allen aan kunnen doen om daar verbetering in te brengen. Dat ik niet alleen ben, en de Hoge Raad er aan te pas komt is wel het bewijs dat er meerderen zich gepakt voelen, en dus misschien toch wel van belang om op de eerstvolgende algemene verga dering in diskussie te komen. Als men veel jonge boeren op een algemene vergadering be groeten wil zal de agenda voor hen interessant moeten zijn: mag ik zo vrij zijn mijn mening te geven, kommentaar komt dan vanzelf wel; laten we maar bij de basis beginnen. Vraagpunt '79/'80 is moeilijk las ik. Vraagpunt '77/'78 inzake de organisa tie van de Z.L.M. aan de orde stellen was misschien nuttig. Behandeling: belasting en vrijstelling van sommige zaken. Be handeling: van bewerking en afzet produkten kan misschien ook een bijdrage tot kostenbesparing en inkomstenverbetering leveren. Ook de bestuursstruktuur in de Z.L.M. aan de orde stellen is toch wel geen overbodige luxe: Dan denk ik aan het niet weren, maar juist oproepen tot leden- bezoek aan de vergaderingen tijdens de Z.L.M. "Rondgang langs de Kringen". Daar komen de deskundigen wel en het zou voor die deskundigen en voor de gewone leden zeker interessant zijn om daar aanwezig te kunnen zijn, hetzij met of zonder pers. Zou het ook niet goed zijn de leden op de algemene vergadering daar zelf te laten stemmen over de bestuursleden van de Z.L.M. in plaats van de afgevaardigden? Er kwam zeker meer belang stelling en elk lid had dan zijn eigen verantwoording voor het bestuur. Ook de vraag of het niet wenselijk is dat elk bestuurslid maar één keer herkozen mag worden, om daardoor een groter aantal personen in de bestuurs- en dus in de landbouwvraag stukken te betrekken mag misschien ook wel aandacht hebben op de algemene vergadering, want zo als nu, zijn het haast dezelfde mensen tot aan 65 of 70 jaar vooral in de top. Meer verslag van de afdelings- en kringvergaderingen in het Z.L.M.-blad zou misschien ook tot meer en doelbewuste dis kussie kunnen leiden, en voor andere kringen en lezers nuttig zijn. Zou het niet goed zijn dat de werking van de grondbank eens ter diskussie gesteld wordt? Vooral de door de grondbank betaalde aankoopprijs van vrije grond en dan uitgeven tegen 2lA% is voor andere jonge boeren toch wel zeer konkurrentie- vervalsend en zal zeker de tongen wel losmaken. Statenhoven 1-37,4336 CA Middelburg. Bovenstaande ingezonden brief van dhr. Boone is een ver volg op een door hem gestelde vraag op de algemene verga dering van 15 december 1978. Deze vraag betrof de grote verschillen in prijzen die door de overheid bij onteigening betaald worden. Dhr. Boone vindt het beter alle gronden op basis van kwa liteitswaarde volgens een vaste prijs te vergoeden. De des betreffende vraag werd in het Z.L.M.-blad van 16 februari 1979 door mij uitvoerig beantwoord. De strekking van mijn antwoord was dat een en ander op basis van de huidige onteigeningswetgeving niet mogelijk is. Zoals bekend is er een wijziging van de onteigeningswet in voorbereiding die het de overheid mogelijk moet maken te onteigenen op basis van de agrarische waarde. 0. De Thaise eerste vice-minister van landbouw en koöperatiewe zen, heeft van 14 tot en met 16 oktober 1979 een bezoek aan ons land gebracht. Hij heeft zich o.m. georiënteerd over de meest recente ontwik kelingen op het gebied van de landinrichting, irrigatie en drai nage. Daarnaast heeft hij voorafgaande aan zijn besprekingen in Brussel, minister Van der Stee nader geinformeerd over de Thaise opvattingen inzake eventuele reguleringsafspraken m.b.t. de invoer van tapioca in de Gemeenschap, alsmede over de eventuele mogelijkheden voor de omschakeling naar andere teelten dan tapioca, die overigens duidelijk zeer beperkt zijn en bovendien vele jaren zullen vergen. Tijdens de besprekingen met minister Van der Stee is in principe overeengekomen de wederzijdse contacten op het gebied van irrigatie en drainage te stimuleren m.n. door uitwisseling van informatie en kennis. Minister Wongse Polnikorn heeft verder nog benadrukt dat er voor het Nederlandse agrarische en agro-industriële bedrijfs leven naar zijn mening goede mogelijkheden liggen in Thailand zowel voor economische en commerciële samenwerkingsactivi teiten als voor investeringen. Behalve met minister Van der Stee heeft de heer Polnikorn ook op het ministerie van buitenlandse zaken besprekingen gevoerd. Minister Van der Stee heeft een uitnodiging van de Thaise premier, die tevens de landbouwportefeuille beheert, aan vaard, om in de eerste helft van volgend jaar een bezoek te brengen aan Thailand. In het werkgebied is van het begin af voor deze opbouw geko zen, terwijl in het Encebe-werkgebied het bestaande program ma zich ook verder in deze richting zal ontwikkelen. Bij Coveco en Encebe bestaat de verwachting dat door de kon- sekwentie uitvoering van het programma men de varkenshou derij binnenkort kan voorzien van goede gebruiksvarkens en van mestbiggen met goede slacht-en mesteigenschappen. Voor uitgebreidere informatie kan kontakt worden opgenomen met de coöperaties: - Encebe, Boseind 10, Boxtel, tel.: 04116-78222 (dhr. Paridaans).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4