P.eJ.
H.B., d.b.f
Vormingskommissie
nip
beltiID
W ij zijn erg kind-vijandig aan het worden!" Een trieste
konstatering van prof. drs. W.I. Bladergroen uit Gronin
gen. Zij uitte deze mening op de studiemorgen in "de Witte
Roos" te Fijnaart, 16 oktober. Deze studieochtend was
georganiseerd door het prov. bestuur van de bond van
Plattelandsvrouwen in N.-Brabant. "Naar aanleiding van
het internationaal jaar van het kind was vanuit de leden de
vraag naar voren gekomen mevr. Bladergroen uit te nodi
gen", zo vertelde mevr. G. Middelkoop-van der Ploeg, de
prov. presidente in haar welkomstwoord. En uit de op
komst van de, met intense aandacht luisterende, leden en
de vele belangstellenden (onderwijswereld) bleek dat dit
een zeer goed idee was geweest. Prof. Bladergroen sprak
over: "Woon en leefmilieu van het kind".
H et bestuur van onze provinciale vereniging heet
hoofdbestuur (HB). Alle afdelingsbestuursleden krijgen de
HB stukken (agenda voor de volgende vergadering, de
besluitenlijst van de vorige vergadering en ev. bijlagen van
onderwerpen die op de volgende HB-vergadering bespro
ken worden).
W at is een HB lid? Elk afdelingsbestuur kiest iemand die de
afdeling vertegenwoordigt op de HB-vergadering. Al deze HB
leden vormen het Hoofdbestuur (11 afdelingen - 11 HB leden).
Al deze 11 HB leden bepalen in feite het beleid van de pjz en
voeren dit ook uit!!?? Ze zijn tevens de werkgever van onze
sekretaris-vormingsleider (sek./vl.).
T ussen de afd. best. en het HB bestaat een kloof, (het HB
bestaat uit vertegenwoordigers van die afd.) Hoe komt dat
nou???
D e VK bestaat uit één DB lid, en 5 leden, die 1 keer in
de maand bij elkaar komen. Het doel van de VK is het
stimuleren van vormingsaktiviteiten op afdelingsnivo en op
provinciaal nivo. Ofwel de onbekendheid, de afweer, de
drempelvrees t.a.v. vorming binnen de pjz afd. proberen uit
de weg te ruimen.
Landbouw in Frankrijk
A Is een moderne kruisvaarster voor een belangrijke zaak gaf
zij onomwonden en met humor, haar duidelijke mening over
opvoedkundige zaken.
I
Wat is dat nou:
HOOFDBESTUUR
II. DAGELIJKS BESTUUR
III. Vormingskommissie
Het Doel
De inhoud
De begeleiding
Studieochtend Brabantse
Plattelandsvrouwen met prof
Bladergroen
I REDAKTIE
IKEES SCHIPPER^
Het is de bedoeling dat de HB stukken voor en na de
HB-vergadering in het bestuur goed doorgenomen worden.
Daar dit door sommige besturen niet altijd gedaan wordt,
kan het HB lid van die afdeling *iiet namens de afdeling
spreken, (maar zijn eigen mening zeggen) en daardoor kan
het HB niet goed funktioneren.
Elk jaar wordt er door onze sek./vl. een jaarprogramma ge
maakt, wat het HB verder in kan vullen (voor zijn eigen afd. bv.
ledenweekend, gespreksavonden, kursussen etc.).
Er is verschil in opvatting over het doel yan de pjz.
HB leden voelen te weinig verantwoordelijkheid voor het feit
dat ze werkgever zijn voor de sek./vl.
HB leden voelen niet veel betrokkenheid voor het provin
ciaal gebeuren (de afd. staat voorop: het provinciale hangt
erbij).
Besluiten die in het HB genomen worden, berusten vaak op
persoonlijke meningen.
De HB stukken worden niet, of als sluitstuk van de afd.
bestuursvergadering doorgenomen.
Er is een te groot verloop van bestuursleden en de bestuur
sleden geven de ervaringen, leerpunten en kennis vaak niet
aan nieuwe bestuursleden door.
Er komen weinig bestuursleden met de HB leden mee naar
de HB vergadering.
De afd. besturen hebben vaak te weinig kader, zijn veel met
zichzelf bezig, zodat provinciale dingen blijven liggen. Ook
weinig animo voor kadervorming.
Als regel worden uit het HB 4 leden gekozen voor het DB.
Maar als dat niet lukt, probeert men mensen uit de afd. besturen
aan te trekken. Het DB bestaat uit 4 bestuursleden, de provin
ciaal voorzitter, en de sek./vl. Het DB gaat beleidsvoorberei-
dend te werk, d.w.z. ze bereiden provinciale plannen voor en
bespreken de problemen die er zijn en brengen deze in de
HB-vergadering. Dit alles ondersteunend door de beroeps
kracht. De pjz wordt door de DB leden vertegenwoordigd in
andere organisaties, b.v. de Zeeuwse jeugdraad, Brabantse
jeugdraad, HB ZLM, 3 cjo Zeeland en ook in onze landelijke
organisatie, de PJGN.
Elk DB lid heeft een provinciale kommissie onder zijn beheer,
nl. de vormingskie; de sportkie; de toneelkie; de agrarische kie.
(zajk).
Wat is nou eigenlijk vorming???
Het heeft iets te maken met:
Het ontplooien van je eigen persoonlijkheid.
Het ontdekken van verschillende waarden in jezelf.
Bewuster, genuanceerder denken over bepaalde dingen,
waar je vroeger nooit bij stilstond.
Dingen "waarover je niet hoort te praten", juist wel bes
preekbaar maken.
Dit alles ingepast in bepaalde aktiviteiten, waar onze pjz-ers iets
aan hebben, zoals film-gespreks-avonden, thema-avonden, al
gemeen ledenweekends, instr. avonden.
De taak van de VK is het voorbereiden en verzorgen van deze
aktiviteiten.
Naast de vergaderingen komen nog de film-gespreks-avonden
en de instruktie avonden. Als kie-lid zelf word je a.h.w. getraind
in het bedrijven van praktisch vormingswerk, zoals het over
brengen van bestuursvaardigheid, het houden van film-ges-
preks-avonden en het voorbereidend werk voor de aktiviteiten.
Jammer dat er vanuit de leden zo weinig animo voor is om in de
VK te komen. Je leert er veel. Ook jammer is het dat we zo
weinig aktiviteiten uiteindelijk mogen verzorgen, die we voor
bereiden vanwege de ongeinteresseerdheid. (weinig rende
ment).
Het doel van de kursus in het kort: door middel van allerlei
bezoeken en ontmoetingen een indruk krijgen van het reilen en
zeilen van de landbouw in dit grote land. De kursus wordt
gehouden van 1 t/m 8 december 1979 op de Volkshogeschool
"Meridon", bij Parijs.
Er worden boerderijen bezocht, de deelnemers ontmoeten
landgenoten/kollega's die al lang in Frankrijk wonen, er vinden
diskussies plaats met vertegenwoordigers van een standsorga
nisatie voor jonge boeren, met de landbouwattaché van de Ne
derlandse ambassade in Parijs, er wordt bekeken hoe de afzet
plaats vindt (de Hallen!) enzevoort. Dit alles in regelrecht kon-
takt met de betrokkenen. Daarnaast komen uiteraard allerlei
onderwerpen aan de orde: meningen over de zuivelproblema-
tiek, over typisch franse problemen (wijn), over het funktione
ren van de E.E.G
Kortom, deze kursus is wat opzet betreft wel te vergelijken met
de bekende kursus "jongeren en landbouwbeleid", maar meer
gericht op de overeenkomsten en verschillen met de landbouw
in Frankrijk, wat vaak een leerzame ervaring is. Uiteraard ko
men de deelnemers in deze week nog heel wat meer over
Frankrijk te weten dan alleen de landbouw: leefpatroon, ver
houding stad/platteland, milieuproblematiek, enz., want dit al
les is niet los te denken uit het geheel van een samenleving.
Vanzelfsprekend wordt Parijs niet overgeslagen, er zijn ook wel
momenten van ontspanning; en deze bruisende stad biedt
daarvoor alle mogelijkheden.
Tijdens de week op Méridon wordt de groep begeleid door een
kursusleider van Méridon ("animateur" heet hij daar) die als
taak heeft: het verschaffen van de meest uiteenlopende inlich
tingen. over Frankrijk en de Fransen, het inbrengen van dis-
kussiepunten, het vertalen van alles dat er vertaald moet wor
den... Een minder goede kennis van de Franse taal hoeft dus
geen reden te zijn om niet mee te doen!
De kosten zijn ongeveer 500,— en als je lid bent van één
plattelandsjongerenorganisatie krijg je vijftig gulden korting.
Als CRM subsidie verleent dan wordt het 350,— resp.
300,-
Inlichtingen en opgaven bij de PJGN, Prins Mauritsplein 23 te
Den Haag, tel.: 070-512541.
VOOR ih:
VKOIIW
onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond
van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra
bant
Redaktieadres:
Mevr. L.J. de Regt-van Maldegem,<
Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk.
Kind- ujjondig!
I C
Cf)
Ondanks haar pijnlijk gekneusde schouder en knie, veroorzaakt
door een val de vorige dag, sprak zij zo bezielend en overtuigend
dat iedereen ademloos toehoorde. Je kon een speld horen val
len. "Verschillende vragen en noden komen uit het kind zelf en
daardoor blijkt dat niet ieder kind zo gelukkig is", was haar
ervaring. Erg pessimistisch was zij over plannen in de relatie tot
het kind en ons volwassen leven. "Het kind komt onaf ter wereld
en is geen volwassene in zakformaat". Wij moeten het een veilig
thuis geven, sturen en begeleiden, met onze menselijke stem een
levende taal leren. Zij hebben het recht om direkte antwoorden
te krijgen op hun vragen. Een kind leert de taal met de dingen in
zijn hand te betasten en te voelen en de vragen die hij daar over
stelt. Een ouder die het kind voortdurend afscheept, remt de
taalontwikkeling en er kunnen spraakstoornissen optreden. Dit
laatste ontstaat ook dikwijls, wanneer we het kind kort na de
geboorte flesvoeding geven. De natuurlijke borstvoeding en de
daarbij behorende mondbeweging en zuigreflexen ontwikkelt
de mond beter.
"Geef het kind de ruimte". Verander de speelplaatsen niet in
parkeerterreinen. Als er niet meer gesprongen kan worden is het
toch logisch dat ze op auto's gaan staan en beschadigen.
"Geen gelijke kansen" is nu een politieke slogan, maar het is het
leefmilieu dat het kind de kansen ontneemt.
Door de enge behuizing wordt de straat speelplaats en leeft het
kind in café's en automatieken. Laat het kind huiswerk maken
in een ruimte waar het kind zichzelf kan zijn.
Weet u dat de jeugd vanaf de derde klas, in Nederland 50% van
hun vrije tijd voor de televisie doorbrengen? Cijfers uit België en
Amerika spreken zelfs van 80 tot 90%. Er ontstaan hierdoor
hersenbeschadigingen. De t.v. is niet stimulerend. Het kind
wordt dom. Wij zijn als volwassenen bezig, uit pure zelfhand
having, ons zelf steeds waar te maken, zodat de kinderen weer
"het kind van de rekening worden" en we ze niet genoeg bege
leiden.
De kindermishandeling neemt toe, evenals hun agressiviteit. Op
de vraag: "Is 1 a 2 ochtenden in een crèche voor het kind ook
nadelig?" antwoordde Mevr. Bladergroen door te vertellen over
een onderzoek dat men een jaar lang bij crèchekinderen en bij
gezinskinderen gedaan had. Hieruit bleek dat de gezinskinderen
in de taal verder waren. De vermoeidheidsgraad van de crèche
kinderen lag aanmerkelijk hoger, zodat zij 's middags thuis weer
gingen slapen. Het speelpatroon bij de peuterspeelzaaljeugd
was weer iets levendiger door de diversiteit van het speelgoed.
"De prestaties moeten bij kinderen al zo vroeg beginnen!", was
de volgende konstatering. "De leerplicht op 4 jaar is stapelgek"
was kort en bondig het weerwoord van prof. Bladergroen. Het
kind moet eerst spelen".
"Hoe weten we precies wanneer het kind aan een bepaald leer
plan toe is?" "Door een testproefantwoordde mevr. Blader
groen. Zij ging hierbij ook in op het geven van speelgoed. "Met
verjaardagen, St. Nicolaas en als de ouders met schuldgevoelens
beladen van een lange vakantie terugkomen", stelde zij. Maar
we moeten goed luisteren en kijken naar wat het kind doet. Er is
een lijst: Speel goed met speelgoed. En verder kan men van de
Geef hen de ruimte en als u die niet heeft, ga er dan 's zaterdags
of 's zondags op uit!
speelraad (R. de Groot - Orthopaedagogisch instituut - Rijksu
niversiteit - Groningen) inlichtingen krijgen. Ook is er de kort
geleden uitgekomen kleuterencyclopedie, die onder leiding van
prof. Bladergroen is uitgegeven.
De laatste vraag was: "Wat is uw toekomst verwachting?" "Een
puinhoop" was het kernachtige antwoord van de 71-jarige
hoogleraar. "Agressie is onvermijdelijk". De mensontwaarding
door de televisie is vreselijk.
Jammer vond zij het de diskussie, die onder de sympathieke
•leiding stond van mevr. J. van Dalen, te moeten beëindigen.
Maar ik heb order om U op tijd naar huis te laten gaan.
k wil deze ochtend besluiten met mijn zelf bedacht sprookje
"Het kind op school in een "Gulliversland".
Daarin schetste zij de reakties van 4 kinderen in een hedendaags
sprookjesland.
Zij kregen de opdracht het plafond van de klas wit te schilderen.
De 1ste deed het volgens de reus niet goed en het moest over. De
2de vond zich niet gemotiveerd voor deze handeling en smeet de
kwasten op de grond.
De 3de werd verschrikkelijk boos op de reus en het kind kwam
terecht in het S.M.O.K. onderwijs.
De laatste voelde zich niet lekker en ging gelijk de ziektewet in.
Hij eindigde bij het M.O.B.
Professor drs. W.I. Bladergroen te mogen ontmoeten was een
zeer bijzondere ervaring. r Spoor
19