P.eJ. H.B., d.b.f Vormingskommissie nip beltiID W ij zijn erg kind-vijandig aan het worden!" Een trieste konstatering van prof. drs. W.I. Bladergroen uit Gronin gen. Zij uitte deze mening op de studiemorgen in "de Witte Roos" te Fijnaart, 16 oktober. Deze studieochtend was georganiseerd door het prov. bestuur van de bond van Plattelandsvrouwen in N.-Brabant. "Naar aanleiding van het internationaal jaar van het kind was vanuit de leden de vraag naar voren gekomen mevr. Bladergroen uit te nodi gen", zo vertelde mevr. G. Middelkoop-van der Ploeg, de prov. presidente in haar welkomstwoord. En uit de op komst van de, met intense aandacht luisterende, leden en de vele belangstellenden (onderwijswereld) bleek dat dit een zeer goed idee was geweest. Prof. Bladergroen sprak over: "Woon en leefmilieu van het kind". H et bestuur van onze provinciale vereniging heet hoofdbestuur (HB). Alle afdelingsbestuursleden krijgen de HB stukken (agenda voor de volgende vergadering, de besluitenlijst van de vorige vergadering en ev. bijlagen van onderwerpen die op de volgende HB-vergadering bespro ken worden). W at is een HB lid? Elk afdelingsbestuur kiest iemand die de afdeling vertegenwoordigt op de HB-vergadering. Al deze HB leden vormen het Hoofdbestuur (11 afdelingen - 11 HB leden). Al deze 11 HB leden bepalen in feite het beleid van de pjz en voeren dit ook uit!!?? Ze zijn tevens de werkgever van onze sekretaris-vormingsleider (sek./vl.). T ussen de afd. best. en het HB bestaat een kloof, (het HB bestaat uit vertegenwoordigers van die afd.) Hoe komt dat nou??? D e VK bestaat uit één DB lid, en 5 leden, die 1 keer in de maand bij elkaar komen. Het doel van de VK is het stimuleren van vormingsaktiviteiten op afdelingsnivo en op provinciaal nivo. Ofwel de onbekendheid, de afweer, de drempelvrees t.a.v. vorming binnen de pjz afd. proberen uit de weg te ruimen. Landbouw in Frankrijk A Is een moderne kruisvaarster voor een belangrijke zaak gaf zij onomwonden en met humor, haar duidelijke mening over opvoedkundige zaken. I Wat is dat nou: HOOFDBESTUUR II. DAGELIJKS BESTUUR III. Vormingskommissie Het Doel De inhoud De begeleiding Studieochtend Brabantse Plattelandsvrouwen met prof Bladergroen I REDAKTIE IKEES SCHIPPER^ Het is de bedoeling dat de HB stukken voor en na de HB-vergadering in het bestuur goed doorgenomen worden. Daar dit door sommige besturen niet altijd gedaan wordt, kan het HB lid van die afdeling *iiet namens de afdeling spreken, (maar zijn eigen mening zeggen) en daardoor kan het HB niet goed funktioneren. Elk jaar wordt er door onze sek./vl. een jaarprogramma ge maakt, wat het HB verder in kan vullen (voor zijn eigen afd. bv. ledenweekend, gespreksavonden, kursussen etc.). Er is verschil in opvatting over het doel yan de pjz. HB leden voelen te weinig verantwoordelijkheid voor het feit dat ze werkgever zijn voor de sek./vl. HB leden voelen niet veel betrokkenheid voor het provin ciaal gebeuren (de afd. staat voorop: het provinciale hangt erbij). Besluiten die in het HB genomen worden, berusten vaak op persoonlijke meningen. De HB stukken worden niet, of als sluitstuk van de afd. bestuursvergadering doorgenomen. Er is een te groot verloop van bestuursleden en de bestuur sleden geven de ervaringen, leerpunten en kennis vaak niet aan nieuwe bestuursleden door. Er komen weinig bestuursleden met de HB leden mee naar de HB vergadering. De afd. besturen hebben vaak te weinig kader, zijn veel met zichzelf bezig, zodat provinciale dingen blijven liggen. Ook weinig animo voor kadervorming. Als regel worden uit het HB 4 leden gekozen voor het DB. Maar als dat niet lukt, probeert men mensen uit de afd. besturen aan te trekken. Het DB bestaat uit 4 bestuursleden, de provin ciaal voorzitter, en de sek./vl. Het DB gaat beleidsvoorberei- dend te werk, d.w.z. ze bereiden provinciale plannen voor en bespreken de problemen die er zijn en brengen deze in de HB-vergadering. Dit alles ondersteunend door de beroeps kracht. De pjz wordt door de DB leden vertegenwoordigd in andere organisaties, b.v. de Zeeuwse jeugdraad, Brabantse jeugdraad, HB ZLM, 3 cjo Zeeland en ook in onze landelijke organisatie, de PJGN. Elk DB lid heeft een provinciale kommissie onder zijn beheer, nl. de vormingskie; de sportkie; de toneelkie; de agrarische kie. (zajk). Wat is nou eigenlijk vorming??? Het heeft iets te maken met: Het ontplooien van je eigen persoonlijkheid. Het ontdekken van verschillende waarden in jezelf. Bewuster, genuanceerder denken over bepaalde dingen, waar je vroeger nooit bij stilstond. Dingen "waarover je niet hoort te praten", juist wel bes preekbaar maken. Dit alles ingepast in bepaalde aktiviteiten, waar onze pjz-ers iets aan hebben, zoals film-gespreks-avonden, thema-avonden, al gemeen ledenweekends, instr. avonden. De taak van de VK is het voorbereiden en verzorgen van deze aktiviteiten. Naast de vergaderingen komen nog de film-gespreks-avonden en de instruktie avonden. Als kie-lid zelf word je a.h.w. getraind in het bedrijven van praktisch vormingswerk, zoals het over brengen van bestuursvaardigheid, het houden van film-ges- preks-avonden en het voorbereidend werk voor de aktiviteiten. Jammer dat er vanuit de leden zo weinig animo voor is om in de VK te komen. Je leert er veel. Ook jammer is het dat we zo weinig aktiviteiten uiteindelijk mogen verzorgen, die we voor bereiden vanwege de ongeinteresseerdheid. (weinig rende ment). Het doel van de kursus in het kort: door middel van allerlei bezoeken en ontmoetingen een indruk krijgen van het reilen en zeilen van de landbouw in dit grote land. De kursus wordt gehouden van 1 t/m 8 december 1979 op de Volkshogeschool "Meridon", bij Parijs. Er worden boerderijen bezocht, de deelnemers ontmoeten landgenoten/kollega's die al lang in Frankrijk wonen, er vinden diskussies plaats met vertegenwoordigers van een standsorga nisatie voor jonge boeren, met de landbouwattaché van de Ne derlandse ambassade in Parijs, er wordt bekeken hoe de afzet plaats vindt (de Hallen!) enzevoort. Dit alles in regelrecht kon- takt met de betrokkenen. Daarnaast komen uiteraard allerlei onderwerpen aan de orde: meningen over de zuivelproblema- tiek, over typisch franse problemen (wijn), over het funktione ren van de E.E.G Kortom, deze kursus is wat opzet betreft wel te vergelijken met de bekende kursus "jongeren en landbouwbeleid", maar meer gericht op de overeenkomsten en verschillen met de landbouw in Frankrijk, wat vaak een leerzame ervaring is. Uiteraard ko men de deelnemers in deze week nog heel wat meer over Frankrijk te weten dan alleen de landbouw: leefpatroon, ver houding stad/platteland, milieuproblematiek, enz., want dit al les is niet los te denken uit het geheel van een samenleving. Vanzelfsprekend wordt Parijs niet overgeslagen, er zijn ook wel momenten van ontspanning; en deze bruisende stad biedt daarvoor alle mogelijkheden. Tijdens de week op Méridon wordt de groep begeleid door een kursusleider van Méridon ("animateur" heet hij daar) die als taak heeft: het verschaffen van de meest uiteenlopende inlich tingen. over Frankrijk en de Fransen, het inbrengen van dis- kussiepunten, het vertalen van alles dat er vertaald moet wor den... Een minder goede kennis van de Franse taal hoeft dus geen reden te zijn om niet mee te doen! De kosten zijn ongeveer 500,— en als je lid bent van één plattelandsjongerenorganisatie krijg je vijftig gulden korting. Als CRM subsidie verleent dan wordt het 350,— resp. 300,- Inlichtingen en opgaven bij de PJGN, Prins Mauritsplein 23 te Den Haag, tel.: 070-512541. VOOR ih: VKOIIW onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra bant Redaktieadres: Mevr. L.J. de Regt-van Maldegem,< Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk. Kind- ujjondig! I C Cf) Ondanks haar pijnlijk gekneusde schouder en knie, veroorzaakt door een val de vorige dag, sprak zij zo bezielend en overtuigend dat iedereen ademloos toehoorde. Je kon een speld horen val len. "Verschillende vragen en noden komen uit het kind zelf en daardoor blijkt dat niet ieder kind zo gelukkig is", was haar ervaring. Erg pessimistisch was zij over plannen in de relatie tot het kind en ons volwassen leven. "Het kind komt onaf ter wereld en is geen volwassene in zakformaat". Wij moeten het een veilig thuis geven, sturen en begeleiden, met onze menselijke stem een levende taal leren. Zij hebben het recht om direkte antwoorden te krijgen op hun vragen. Een kind leert de taal met de dingen in zijn hand te betasten en te voelen en de vragen die hij daar over stelt. Een ouder die het kind voortdurend afscheept, remt de taalontwikkeling en er kunnen spraakstoornissen optreden. Dit laatste ontstaat ook dikwijls, wanneer we het kind kort na de geboorte flesvoeding geven. De natuurlijke borstvoeding en de daarbij behorende mondbeweging en zuigreflexen ontwikkelt de mond beter. "Geef het kind de ruimte". Verander de speelplaatsen niet in parkeerterreinen. Als er niet meer gesprongen kan worden is het toch logisch dat ze op auto's gaan staan en beschadigen. "Geen gelijke kansen" is nu een politieke slogan, maar het is het leefmilieu dat het kind de kansen ontneemt. Door de enge behuizing wordt de straat speelplaats en leeft het kind in café's en automatieken. Laat het kind huiswerk maken in een ruimte waar het kind zichzelf kan zijn. Weet u dat de jeugd vanaf de derde klas, in Nederland 50% van hun vrije tijd voor de televisie doorbrengen? Cijfers uit België en Amerika spreken zelfs van 80 tot 90%. Er ontstaan hierdoor hersenbeschadigingen. De t.v. is niet stimulerend. Het kind wordt dom. Wij zijn als volwassenen bezig, uit pure zelfhand having, ons zelf steeds waar te maken, zodat de kinderen weer "het kind van de rekening worden" en we ze niet genoeg bege leiden. De kindermishandeling neemt toe, evenals hun agressiviteit. Op de vraag: "Is 1 a 2 ochtenden in een crèche voor het kind ook nadelig?" antwoordde Mevr. Bladergroen door te vertellen over een onderzoek dat men een jaar lang bij crèchekinderen en bij gezinskinderen gedaan had. Hieruit bleek dat de gezinskinderen in de taal verder waren. De vermoeidheidsgraad van de crèche kinderen lag aanmerkelijk hoger, zodat zij 's middags thuis weer gingen slapen. Het speelpatroon bij de peuterspeelzaaljeugd was weer iets levendiger door de diversiteit van het speelgoed. "De prestaties moeten bij kinderen al zo vroeg beginnen!", was de volgende konstatering. "De leerplicht op 4 jaar is stapelgek" was kort en bondig het weerwoord van prof. Bladergroen. Het kind moet eerst spelen". "Hoe weten we precies wanneer het kind aan een bepaald leer plan toe is?" "Door een testproefantwoordde mevr. Blader groen. Zij ging hierbij ook in op het geven van speelgoed. "Met verjaardagen, St. Nicolaas en als de ouders met schuldgevoelens beladen van een lange vakantie terugkomen", stelde zij. Maar we moeten goed luisteren en kijken naar wat het kind doet. Er is een lijst: Speel goed met speelgoed. En verder kan men van de Geef hen de ruimte en als u die niet heeft, ga er dan 's zaterdags of 's zondags op uit! speelraad (R. de Groot - Orthopaedagogisch instituut - Rijksu niversiteit - Groningen) inlichtingen krijgen. Ook is er de kort geleden uitgekomen kleuterencyclopedie, die onder leiding van prof. Bladergroen is uitgegeven. De laatste vraag was: "Wat is uw toekomst verwachting?" "Een puinhoop" was het kernachtige antwoord van de 71-jarige hoogleraar. "Agressie is onvermijdelijk". De mensontwaarding door de televisie is vreselijk. Jammer vond zij het de diskussie, die onder de sympathieke •leiding stond van mevr. J. van Dalen, te moeten beëindigen. Maar ik heb order om U op tijd naar huis te laten gaan. k wil deze ochtend besluiten met mijn zelf bedacht sprookje "Het kind op school in een "Gulliversland". Daarin schetste zij de reakties van 4 kinderen in een hedendaags sprookjesland. Zij kregen de opdracht het plafond van de klas wit te schilderen. De 1ste deed het volgens de reus niet goed en het moest over. De 2de vond zich niet gemotiveerd voor deze handeling en smeet de kwasten op de grond. De 3de werd verschrikkelijk boos op de reus en het kind kwam terecht in het S.M.O.K. onderwijs. De laatste voelde zich niet lekker en ging gelijk de ziektewet in. Hij eindigde bij het M.O.B. Professor drs. W.I. Bladergroen te mogen ontmoeten was een zeer bijzondere ervaring. r Spoor 19

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 19