Slagvaardig „ZEGGE EN SCHRIJVE' N og eventjes en dan zitten we weer midden in het ver gaderseizoen. Het zou wellicht goed zijn om ons deze winter vooral eens te bezinnen op het landbouwbeleid op langere termijn dwz. op de vraag hoe de land- en tuin bouw er over tien twintig jaar voor zal staanAktie 2000 of zo. De land- en tuinbouw is dermate overgeleverd aan de ontwikkelingen in de gehele samenleving (energie, ruimtelijke ordening, sociaal beleid) dat een ontsnap pingsplan bijna noodzakelijk wordt. De richting daarvoor zullen we nu moeten aan gaan geven. Oggel. Grondverwerving Vraag Aktie 2000 zuidelijke landbouw maatschappij In de fruitteelt heerst momenteel een topdrukte. In de tijd van automatisering en verregaande mechanisatie, moet nog steeds iedere appel en peer, stuk voor stuk, door mensen handen voorzichtig worden geplukt. Dat de appelprijzen daarbij zo bedroevend laag zijn is eigenlijk te vergelijken met een brutale slag in het gezicht van de weerloze fruitteler. K nipscheer en Veerman zijn blijkbaar aan een vervolg verhaal bezig. Nadat deze wetenschappelijke onderzoe kers aan de Interfaculteit Bedrijfskunde enige tijd geleden een rapport publiceerden over de zgn. landbouwkundige toetsing zijn ze nu gekomen met een studie over het voorkeursrecht van gemeenten bij grondverwerving. Om even het geheugen op te frissen: met de landbouwkun dige toetsing beoogt de regering middels het stellen van een aantal voorwaarden aan potentiële -hoofdberoep in de landbouw, leeftijd, bedrijfsgrootte etc. -het aantal ge gadigden op de (agrarische) grond markt sterk te beper ken en daarmee de grondprijzen in de hand te houden (lees: te laten dalen). Met hun eerdere onderzoek heb ben Knipscheer en Veerman aangetoond dat deze land bouwkundige toetsing -neergelegd in het wetsontwerp vervreemding landbouwgronden dat momenteel bij de Raad van State ligt- in de praktijk niet zal werken, althans zeer willekeurig. I n hun nieuwe, vorige week gepubliceerde studie nemen beide onderzoekers een ander politiek wetsontwerp op de korrel: het voorkeursrecht van gemeenten bij grondver werving. Dit voorkeursrecht beoogt de gemeenten in staat te stellen op eenvoudige wijze en tegen redelijke prijzen (gebruikswaarde) gronden te verwerven. En we derom komen Knipscheer en Veerman tot een aantal be vindingen die wij met ons boerenverstand ook al bedacht hadden. In dit nieuwe rapport "bouwgrondverwerving- en prijzen bezien tegen achtergrond van de ruimtelijke ordening" komen de onderzoekers tot de konklusie dat een voorkeursrecht de gemeenten nauwelijks soelaas zal bieden. Volgens het rapport beschikken de gemeenten nu reeds over voldoende instrumenten om zich projec tontwikkelaars en speculanten van het lijf te houden. Dat de gemeenten zich toch nog in de luren laten leggen is in grote mate te wijten aan een groot gebrek aan slagvaar digheid bij het aankoopbeleid bij de uitvoering van de plannen. Overigens kunnen de gemeenten er ook niet zo veel aan doen. Zij zijn namelijk afhankelijk van de fratsen van rijk en provincie. Er zit nauwelijks lijn in de ruimtelijke ordening. De plannen veranderen voortdurend waardoor een slagvaardig beleid onmogelijk wordt. Er heerst alom grote onzekerheid waar met name de belanghebbenden het slachtoffer van worden. Op het platteland zijn dit dikwijls boeren en tuinders. Er zijn mij gevallen bekend waar boeren na jarenlang in onzekerheid te hebben ge leefd uiteindelijk te horen kregen dat de (onteigenings-) plannen niet doorgingen.Deze bedrijven waren daardoor jarenlang in hun ontwikkeling achterop geraakt. Schade vergoeding? Ho maar. Wat deze schadevergoeding be treft is onze hoop om daar verbetering in te brengen overigens voorlopig weer de bodem ingeslagen. De re geringsbeslissing over de nota landelijke gebieden stelt zich op dit punt (art. 49 van de wet op de ruimtelijke ordening) zeer terughoudend op terwijl nota bene de raad voor de ruimtelijke ordening (RARO) juist uitbreiding wilde geven aan dit schadevergoedingsartikel. Blijkbaar wil de regering de financiële konsekwenties van haar ruimelijke wan-beleid niet dragen. Het is nog slpchts te hopen dat het parlement daar anders over denkt. I n een eerder artikel, naar aanleidng van het eerste rap port van Knipscheer en Veerman (Z.L.M. Land- en Tuin bouwblad van 17 augustus 1979) heb ik gesuggereerd dat de regering maar beter de drie grondpolitieke wets ontwerpen terug kon nemen. Ik wil opnieuw de vraag herhalen wat de regering nu gaat doen. Zoals het er nu voorstaat zal de oplossing van de grondpolitiek niet ge vonden kunnen worden. Maar misschien is dat de be doeling ook niet. Als het politieke geweten maar gesust is kunnen de politici tenminste rustig slapen. Laat de be langhebbende burgers dan maar wakker liggen. 1 I ^J| Vrijdag 19 oktober I MM flj| Wm tuinbouwblad I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 1