GELD EN GOED KNLC KOMMENTAAR H et is interessant na te gaan hoeveel belasting is betaald in van het nationale inkomen en hoe deze belasting is verdeeld over direkte belastingen (inkomsten- en vermogensbelasting) en indirekte of kostprijsverhogende belastingen (omzetbe lasting, accijnzen, enz.) «jTt Collectieve Lastendruk Belastingen V, Provinciale Raad Zeeland vergaderde I U it de stukken behorende bij de miljardennota, die de regering op Prinsjesdag heeft bekend gemaakt, hebben wij enkele tabellen gelicht, die zich in de belangstelling van velen mogen verheugen en die wij hieronder opnemen. Overzicht van de belastingvrije sommen en het schijventarief van de loon- en inkomstenbelasting in 1980. Belastingvrije sommen in 1980 (tussen haakjes de bedragen in 1979) Tariefgroep I werkende gehuwde vrouwen) Tariefgroep 2 (ongehuwden tot 35 jaar) Tariefgroep 3 ongehuwden van 35 jaar en ouder en ongehuwden die ge huwd zijn geweest of kinder aftrek genieten) Tariefgroep 4 gehuwde mannen) De arbeidsongeschiktheidsaftrek (voor personen onder de 65 jaar die voor 45% of meer arbeidsongeschikt zijn) De bejaardenaftrek voor gehuwde mannen De bejaardenaftrek voor alleenstaanden Het maximum voor de bijzondere aftrek voor onvolledige gezinnen waarvan de alleenstaande (man of vrouw) buiten het huishouden werkzaamheden verricht en voor een kind dat jonger is dan 16 jaar kinderaftrek geniet De extra aftrek voor alleenstaande die kinderaftrek geniet 2.101 f 6.087 f 8.183 f 10.489 f 1891 f 2.691 f 1.886 (f (f 2.017) 5.843) (f 7.855) (f 10.070) (f 1.815) (f 2.691) (f 1.886) f 3.361 f 2.306 (f f 3.226) 2.215) Schijventarief in 1980 (tussen haakjes de bedragen voor 1979) Belastingpercentage toe te passen op de belastbare som 18% (20%) over de eerste 26% over de volgende 32% over de volgende 40% over de volgende 50% over de volgende 59% over de volgende 64% over de volgende 67% over de volgende 70% over de volgende 72% over de volgende gulden Die laatste vergelijking is vooral van belang als wij vergelijkingen maken met het buitenland. Opvolgende Totaal opvol Belasting bij inkomens gende schij totaal opvol schijven ven gende schijven f 7.701 (f 7.568) f 7.70 f f 7.568) f 1.386 f 1.513) f 7.054 (f 6.841) f 14.755 (f 14.409) f 3.220 (f 3.291) f 10.936 (f 10.605) f 25.691 (f 25.014) f 6.719 (f 6.684) f 10.147 (f 9.840) f 35.838 (f 34.854) f 10.777 (f 10.620) f 16.041 (f 15.556) f 51.879 (f 50.410) f 18.797 (f 18.398) f 20.592 (f 19.959) f 72.471 (f 70.379) f 30.946 f 30.179) f 23.021 (f 22.324) f 95.492 f 92.703) f 45.679 (f 44.466) f 28.332 (f 27.475) f 123.824 (f 120.178) f 64.661 f 62.874) f 56.662 (f 54.948) f 180.486 (f 175.126 f 104.324 (f 101.337) Jaar 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 Bedrag der belasting in miljoenen guldens 34.900 40.800 46.000 52.760 57.930 66.240 74.920 82.020 92.160 101.495 In van Nat. inkomen 29.4 30.3 29.7 30.2 30.6 30.3 31.4 32.- 33.5 34.- Percentage directe belastingen 56.9 57.- 57.- 59.7 59.- 58.1 56.3 55.8 58.- 57.9 Percentage indirecte belastingen 43.1 43.- 43.- 40.3 41.- 41.9 43.7 44.2 42.- 42.1 aast de landbouwbegroting zijn ook heel wat andere onder delen van de Rijksbegroting voor land- en tuinbouw van groot belang. Uiteraard geldt dat in de eerste plaats voor het door de regering gevoerde algemene economische en sociaal beleid. De vraag in hoeverre het Kabinet de lijnen van Bestek '81 heeft laten varen stond bij de meeste commentaren van Prinsjesdag centraal. Algemeen kwam het kabinetsbeleid er maar bekaaid af. Niet in de laatste plaats doordat het Kabinet zich naar mijn mening be trekkelijk zwak verdedigde. Met een premier die onmiddellijk na Prinsjesdag voor een buitenlands statiebezoek vertrok leek het er wel op dat dit Kabinet er niet de moed voor kon opbrengen om eens goed van zich af te bijten. Daar biedt het belefd toch vol doende ruimte voor. Immers op een aantal punten is er wel wezenlijk resultaat geboekt. In de eerste plaats de inflatie, die nu de laagste in de EG is. Dat betekent een verbetering van onze concurrentiepositie die over enige tijd gewoon merkbaar moet worden. Ook onze land- en tuinbouw kan daar zijn voordeel mee doen. Weliswaar wil de werkloosheid nog niet dalen. Alleen men mag zich wel eens afvragen welke werkeloosheidscijfers we te gemoet waren gegaan zonder de aanzetten van Bestek '81. Overigens zegt het werkeloosheidscijfer op zich natuurlijk niets met de geweldige toename van het oneigenlijk gebruik van de Arbeidsongeschiktheidswetgeving. Het wordt werkelijk de hoogste tijd dat hier wat aan gebeurt. Om te beginnen door de uitkering van de WAO terug te brengen tot het niveau van de werkeloosheidsuitkeringen. Terecht wordt door deze regering alles in het werk gezet om de koopkracht van de gewone man te handhaven. Des te schrijnender is het dan te moeten constateren dat over koopkracht en inkomensontwikkeling van de agrarische zelfstandige zo weinig in Van der Stee's begroting is terug te vinden. Pijnlijk missen wij ook enige aanwijzing dat nu eindelijk eens de druk van de volksverzekeringen voor de lagere inkomens der zelfstandigen wordt verminderd. Het aandeel van de Staat in het nationale inkomen stijgt dus voortdurend. In 1980 is voor de eerste maal het percentage tot 34 gestegen. Wanneer men dan ziet dat in 10 jaar het totale bedrag is verdrievoudigd en tot boven de 100 miljard is gestegen zijn wij in astronomische getallen aangeland. De belastingen op inkomens en winsten zijn ruimweg 60 miljard en het nationaal inkomen is ongeveer 3 maal zo veel of 180 miljard gulden. O nze mening dat de belastingen een dominerende faktor zijn in ons gehele maatschappelijke bestel is door vorenstaande weer eens bevestigd. Wanneer wij dan tevens nog bedenken dat in de uitvoeringssfeer de belastingwetten zo ingewikkeld zijn, dat zij nog nauwelijks hanteerbaar zijn, dan mag de conclusie zijn dat wij in een absurde situatie zijn beland. Dit kwaad zal zichzelf straffen en belastingontduiking, belasting-constructies en belastingvlucht kunnen in toenemende mate worden verwacht. Paauwe an groot belang is voor ons steeds weer de belastingparagraaf. Immers in ons Nederlandse belastingstelsel wordt op een be trekkelijk laag niveau al gauw een flinke bres in het besteedbaar inkomen geslagen. De doorsnee burger heeft daar al de grootste moeite mee. Voor de zelfstandige wiens inkomen niet alleen voor consumeren, maar ook voor investeren en reserveren dient, wordt ons huidige systeem van inkomstenbelasting zonder meer als wurgend en onrechtvaardig beschouwd. Wij nemen het dan ook zeer ernstig dat de regering haar gedane toezegging op dit gebied in de Regeringsverklaring blijkbaar stilzwijgend aan haar laars lapt.Van de regeringsfracties in de Tweede Kamer ver wachten we op dit punt zonder meer actie die de regering tot handelingen dwingt. Dit is te meer nodig nu overigens op fiscaal gebied weinig verbetert. Of het zou de aangekondigde verlaging bij de vermogensbelasting moeten zijn. Met de besluitvorming van de regering aangaande de voorstellen uit het rapport-Hofstra hebben wij weinig moeite, nu daarin voor ons toch al weinig perspectief bleek te zitten. Al met al lijkt dit Kabinet er helaas ook in zijn derde regeerjaar nog niet aan toe te komen de druk der collectieve lasten voor de zelfstandigen te verlichten. We zullen het Parlement dan ook tot het nodige bijschaven van de voor ons van belang zijnde begrotingsonderdelen moeten aanzetten. LUTEIJN. Bij de opening heette de voorzitter, de heer A.J.G. Doeleman, speciaal de heer W. Vermuë te Borssele welkom als opvolger van de heer J. Boonman. De heer ir. E. Talstra werd welkom geheten als inleider, evenals de aanwezige voorzitters van de Verenigingen voor Bedrijfsvoorlichting in verband met deze inleiding. Tot zijn spijt waren niet alle verenigingen vertegen woordigd. maar de gunstige weersomstandigheden bonden blijkbaar een aantal praktici aan het bedrijf. Mededelingen De heer ing. F.H. Rouwette, bedrijfsvoorlichter groenten volle- grond, heeft een funktie in Limburg aanvaard. De heer C.W.M. Backx, distriktsbureauhouder te Goes, gaat over naar het kon- sulentschap varkens- en pluimveehouderij te Tilburg. In de va- kature financieringsdeskundige kon nog niet worden voorzien. De Raad vraagt voor de vervulling van deze vakature aandacht of anders moeten voorzieningen getroffen worden, waarbij ge bruik gemaakt kan worden van rapporten van de ekonomisch sociale voorlichters en van de banken. Ook vraagt de Raad extra aandacht voor de bezetting van de voorlichting groenten volle grond. De Raad wees een andere indeling van de distrikten voor de bureauhouders af in verband met de specifieke geografische Zeeuwse situatie. Met instemming werd kennisgenomen van de vorderingen ten aanzien van de landelijke inzamelingsaktie voor restanten van bestrijdingsmiddelen. De Raad staat positief tegenover een vertegenwoordiging van agrarische jongeren in het overlegorgaan voor akkerbouwaan- gelegenheden in het Zuid-Westen. Dit zal bij het overlegorgaan aanhangig gemaakt worden. Landelijke Raad voor de Bedrijfsontwikkeling Besproken werden de komende regeling voor de herinplant fruitteelt, de eventuele doorberekening van de uitvoeringskos ten van financieringszaken, de notitie over de akkerbouw in het Zuid Westen, - waarbij de suggestie naar voren kwam voor de organische mest uit de overschotgebieden, eenzelfde regeling voor het Zuid Westen te treffen als voor de Veenkoloniën geldt - en de struktuurnota schapenhouderij. Intensieve veehouderij Door de heer ir. E. Talstra, konsulent voor de varkens- en pluimveehouderij werd aan de hand van de cijfers van de mei telling de ontwikkeling van de varkens- en pluimveehouderij in Zeeland ten opzichte van andere gebieden toegelicht. Hieruit blijkt dat voor deze bedrijfstakken tot nu toe in Zeeland slechts geringe belangstelling bestaat. Toch zijn hiervoor ook in Zee land op beperkte schaal wel meer mogelijkheden. Het neven voordeel van de organische mest moet zeker niet uit het oog verloren worden. De heer Talstra wees er nadrukkelijk op dat deze takken alleen mogelijkheden bieden voor goede onderne mers en dat ze moeten passen in het arbeidspatroon van de bedrijven. Door het Konsulentschap voor de Akkerbouw en de Rundvee houderij te Goes wordt de brochure no. 6 over mogelijkheden voor de bedrijfsaanpassing opnieuw uitgegeven na bewerking met de andere betrokken konsulentschappen. Door de vereni gingen voor Bedrijfsvoorlichting die aanwezig waren, werd toe gezegd de brochure met gerichte voorlichting te begeleiden. Borgstellingsfonds- en Ontwikkelingsaanvragen. Een borgstellingsfondsaanvrage werd aangehouden. Vier rentesubsidieaanvragen werden goedgekeurd - alle uit de tuinbouwsektor - tot een totaal aan subsidiabele leningen van 348.550- Vijf samenwerkingsverbanden - alle akkerbouw - werden goedgekeurd met een totale subsidie van 73.090.- Een grondbankaanvrage moest afwijzend geadviseerd worden, omdat eigen financiering mogelijk bleek. Kommissie Waterbeheersing en Ontzilting De Raad nam met instemming kennis van de toezegging van de standsorganisaties om de bijdrage ten behoeve van deze kom missie te verhogen en hoopt dat de provincie ook zal volgen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3