gropatax Neem gas terug W ij willen u nog wel even het advies geven niet naar kennis sen te luisteren die bij andere Maatschappijen zijn verzekerd, omdat zij meestal een premie betalen die het dubbele of nog meer van uw premie is. Logisch dat deze mensen hun verzeke ring eerder omzetten in een W.A. dan onze verzekerden. Dus laat u niet misleiden door wat anderen zeggen, maar infor meer bij ons of onze vertegenwoordiger naar het eksakte pre mieverschil in uw geval, u zult zien dat dit reuze meevalt. We zullen onderstaand enkele autopremies vermelden, zodat u een indruk kunt krijgen van de verschillen in W.A.- en All Risks- premies. B D aar niet meer bekend is kan op de te nemen maatregelen niet specifiek worden ingegaan. Slechts één opmerking en wel over de W.I.R. Het zou ons niet verwonderen indien de maatregel op dit terrein bestond in een vermindering van de premie. Deze zal op een bepaalde datum ingaan. Hoewel het een maatregel is die zal behoren tot het programma voor 1980 behoeft men zich niet te verwonderen als die wordt betrokken op investeringen die hebben plaats gevonden na 17 sepgember 1979. Dat zal dan zijn de datum waarop de maatregel wordt aangekondigd. H et principieel ter discussie stellen van het stelsel, ge paard gaande met de maatregelen die uit de veranderde omstandigheden voortvloeien, is o.i. noodzakelijk om onze economie weer in de lift te brengen en ons nationale wel vaartspeil zo veel mogelijk te behouden. Over Grond- en Pachtzaken D Vervolg Omzettingen 1_J ziet dat het bruto premieverschil tussen een W.A.- en een All Risks-verzekering voor een auto met een nieuwwaarde van 13.000,- 363,— bedraagt. Gaat hier dan b.v. nog 40% no-claim af, dan blijft er maar 217,80 netto over! Schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad Wanneer u twijfelt of u nu wel of niet moet omzetten, dan kunt het beste met ons of onze vertegenwoordiger bellen en wij kun nen u dan precies vertellen wat in uw geval het premieverschil is tussen een All Risks en een W.A.-verzekering. U kunt daarna eens rustig afwegen of u voor dat premieverschil wel het risiko kunt nemen om alle schade aan uw voertuig zelf te betalen. U moet het gewoon even naast elkaar zetten b.v. premievoordeel 200,— waarde auto 5.000,— Dus wanneer u in een derge lijk geval 200,— meer premie uitgeeft dan hebt u een belang gedekt van de waarde van uw auto 5.000,— Als u het ons vraagt dan vinden wij deze 200,— alleszins verantwoord, te meer omdat u van alle zorg af bent, ook bij eventueel verhaal op derden. eze dwingende kreet, meestal vergezeld gaand van een met kaarsvlam getopt wereldbolletje, alsmede de opgewekte veronder stelling "5% moet toch haalbaar zijn" gaf ons aanleiding om dit ook maar eens tot onderwerp van ons maandelijks geschrijf te ma ken. (Te ver doorgevoerd zou het ons tenslotte brodeloos ma ken!) maar gewoon, omdat we toch allemaal onze bijdrage dienen te leveren, nietwaar? Bovendien, dachten wij, kan het voor niemand kwaad om in deze op hol geslagen tijd zo langzamerhand eens wat gas terug te nemen. We kunnen het toch niet meer bijhouden! Merkbaar resultaat. Nieuwwaarde W.A.-premie A.R.-premie 9.000,- 11.000- 13.000- 15.000,- 17.000,- 19.000- 240,- 254,- 268,- 283,- 298,- 312, 524,- 588,- 631, 686, 740,- 794.- Kasko-premie (verschil tussen een W.A. en A.R.) 284,- 334,- 363,- 403,- 442,- 482,- Bovengenoemde premies zijn brutopremies, hiervan gaat de eventuele no-claimkorting die u hebt nog af. Dit is een ongelofelijk lage premie, vertel het aan niemand, want ze zullen u toch niet geloven als u zegt dat u voor 217,80 extra premie All Risks bent verzekerd. Mocht u na het bovenstaande toch nog besluiten uw verzekering om te zetten in een W.A., dan moet u dit wel vóór 1 november a.s. schriftelijk aan ons opgeven. Voor nadere inlichtingen 01100-21010 tst. 29, 30, 31 en 49. Fluit. ij energie-besparing gaan onze gedachten in de eerste plaats uit naar besparing op autobrandstoffen. Daarom deed ons een test die werd uitgevoerd door de Tros en de ANWB het meest. Twee volkomen identieke middenklassers, om precies te zijn twee Renaults 14TS, werden over een traject van 246,8 km door twee wel zeer verschillende bestuurders door het verkeer ge loodst met het onvoorstelbare resultaat dat de ene auto een bezine-verbruik had van 1 op 10,2 en de andere van 1 op 16,4!! Een verschil van maar liefst 60,8%. Het is bijna niet te geloven maar het kan. Uiteraard zal een dergelijke besparing niet voor gewone stervelingen zijn wegge legd, want in dit geval deed de ene bestuurder er alles aan om het resultaat zo slecht mogelijk te maken en de andere juist het omgekéerde. Een bezuiniging van 20% is volgens deskundigen echter gemiddeld wel haalbaar. En hoe doe je dat? Er zijn dan natuurlijk wel een aantal faktoren waarmee rekening moet worden ge houden zoals het verkeer, de techniek, de rijstijl en het ge bruik. De «eerste twee faktoren kunt u als automobilist weinig aan doen. Bij het zoeken naar een parkeerplaats, vooral op be paalde uren en het omrijden wegens éénrichtingsverkeer gaan miljoenen liters brand stof verloren. Ook het wach ten in files kost brandstof. Bij een stilstand van 20 tot 25 mi nuten heeft een stationair draaiende motor gemiddeld 1 liter benzine nodig. Wist u dat hierdoor in 1978 de ongelofe lijke hoeveelheid van 150 miljoen liter brandstof in Nederland verloren ging! De techniek is een faktor die de auto-industrie moet aanpakken maar rijstijl en gebruik heeft u zelf in de hand. O p het moment dat wij dit schrijven is de eerste dinsdag van september nog toekomst maar reeds is inzage verkregen in wat de regering ons zal bieden in haar miljarden-nota op de derde dinsdag van september. De indirekte belastingen zullen worden verhoogd; de loon belasting zal voor modaal worden verlaagd; de W.I.R. zal worden herzien; en er komt een luxe tarief op de energie verslindende elementen. Bovendien zal elk departement een bijdrage moeten leveren aan besparingen. Dit is wel wat tot op heden bekend is geworden over het programma voor 1980 teneinde de inflatie, de prijsstijgin gen, de waardedaling van de gulden zoveel mogelijk te be perken. Fietsen is gezond. Is u in plaats van voor ieder wissewasje de auto te nemen weer eens op de fiets stapt, valt er al heel wat te besparen en het is nog gezond ook. En misschien denkt u van u zelf dat u een rustige rijder bent; dat is dan des te beter maar valt er echt niets meer aan uw rijstijl te verbeteren? Rijden met een regelmatige snelheid, niet te snel optrekken, niet bruusk remmen, en daarna weer wegscheuren; allemaal zaken die u zelf kunt regelen. Goed op het verkeer letten zodat u bepaalde situaties kunt zien aankomen; uw auto rustig laten uitlopen i.p.v. op het laatste nippertje op de rem te stampen. Afremmen op de motor b.v.; te veel gas geven bij het wegrijden of het rijden met slippende koppeling kost alleen maar brandstof en heeft verder geen enkele zin. U ziet het: mogelijkheden genoeg. Het hangt af van uw bereid heid. En of die zo groot is in een tijd waarin men zelfs kam- pioenschappem achteruitrijden organiseert is maar de vraag. Alles is maar betrekkelijk mensen, zeer betrekkelijk. Maar we blijven proberen! Visscher. Als investeringsdatum geldt, de datum waarop de verplich ting tot het aanschaffen van het bedrijfsmiddel wordt aan gegaan. Het is altijd belangrijk, maar kan in een dergelijk geval bijzonder belangrijk zijn dat men de datum van het aangaan van de verplichting schriftelijk kan bewijzen. Zorg daarom nu speciaal voor een schriftelijke opdracht, waaruit de datum van bestelling onomstotelijk blijkt. Wat verder 'op te merken over de voorgenomen maatre gelen. Het blijft m.i. kruimelwerk. Indien niet algemeen wordt aanvaard dat het uitgavenpeil niet kan worden ge handhaafd, dat het interen van kapitaal, en dat zowel na tionaal als persoonlijk niet kan voortduren, dat een princi piële koerswijziging noodzakelijk is, en de uit dit standpunt voortkomende maatregelen worden genomen, blijft het kruimelwerk. Dat het bedrijfsleven moet inleveren via de vermindering van de W.I.R. premie is te betreuren, en alleen te aanvaarden als niet alleen het bedrijfsleven moet bijdra gen in de maatregelen die dienen tot het gezondmaken van onze economie. Wij mogen als land en volk best trots zijn op datgene wat in de na-oorlogse periode is tot stand gekomen. Wij moeten echter niet de ogen sluiten voor de fouten die aan het sys- teem kleven. Het systeem dat in een periode van economi sche groei ingang heeft gevonden; het voortdurend stijgen van de uitgaven in de collectieve sector; het indexeren van lonen en prijzen; heeft geleid tot een automatisme wat in de thans heersende economische omstandigheden niet houd baar is. Welke werking dit stelsel op onze economie heeft is niet te bepalen. De werking is zowel positief als negatief naar wij menen, en dit afhankelijk van de omstandigheden waarin het stelsel wordt gehanteerd. Wij zijn nu duidelijk aangekomen in een toestand waarin de negatieve invloed onmiskenbaar is. Overigens wachten wij het regeringsprogramma van 1980 met grote belangstelling af. Paauwe. In het Burgerlijk Wetboek is een bepaling opgenomen voor de vergoeding van schade aan gedupeerden bij een on rechtmatige daad. Onder onrechtmatige daad wordt on dermeer verstaan een handelen of nalaten in strijd met de wet of de zorgvuldigheid die men t.a.v. een ander in acht moet nemen. Deze schade dient, als aan bepaalde voor waarden is voldaan, te worden vergoed. Blijkens de rechtspraak is dit artikel ook van toepassing bij onrecht matig handelen van de overheid. Er doen zich echter ook gevallen voor, dat iemand schade lijdt als gevolg van een rechtmatige overheidsdaad, dus zonder dat er strijd is met de wet of de zorgvuldigheid. Het bekendste voor beeld is schade als gevolg van de bepalingen van een bestem mingsplan. Een gemeente maakt een bestemmingsplan; er kan schade voor derden optreden. Artikel 49 W.R.O. geeft een re geling voor de vergoeding van deze schade: als iemand schade lijdt of zal lijden als gevolg van de bepalingen van een bestem mingsplan, die redelijkerwijs niet te zijnen laste behoort te blij ven en deze schade niet op andere wijze wordt vergoed, kent de gemeenteraad hem een naar billijkheid te bepalen schadever goeding toe. Het zal velen bekend zijn, dat verzoeken om scha devergoeding o.g.v. artikel 49 veelal worden afgewezen; dat is echter een kwestie van (verkeerde) toepassing van het artikel. Andere wetten, waarin een regeling voor vergoeding van schade is opgenomen bij rechtmatig handelen van de overheid, zijn onder meer de Deltaschadewet, Boswet en Monumentenwet. Een allesomvattende regeling, die voorziet in de mogelijkheid van schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad, bestaat echter helaas niet. Er zijn immers veel gevallen, dat de overheid een maatregel neemt, waardoor iemand schade lijdt, terwijl er geen wettelijke bepaling is op grond waarvan men deze schade - in beginsel - vergoed zou kunnen krijgen. Te denken valt bv. aan het afsluiten van een weg of onttrekking aan het openbaar verkeer van een weg. De afsluiting of onttrekking kan volkomen rechtmatig zijn, de schade echter groot, bv. als men altijd een bepaalde weg gebruikt om op zijn land te komen. Door de afsluiting is dat niet meer mogelijk; men zal vele kilometers moeten omrijden. Een ander voorbeeld is de aanleg van een Rijksweg. Indien men voor de aanleg van die weg van boer grond nodig heeft, kan deze de schade t.g.v. het omrijden bij de aankoop van de grond claimen. De onteigeningswet gaat im mers van volledige schadeloosstelling uit. Heeft men echter van boer Y geen grond nodig, terwijl ook deze een kavel heeft aan de andere kant van de aan te leggen weg die alleen nog maar via een grote omweg te bereiken zal zijn, dan krijgt boer Y in eerste instantie niets. Hij zal zelf aan de bel moeten trekken en moeten proberen zijn schade vergoed te krijgen. Een algemene regeling is er immers niet. In dit laatste geval kan men dan wellicht met succes beroep doen op bestuurscompensatie: schadeverqoeding bij rechtmatige overheidsdaad. De schadevergoeding kan op 2 manieren geregeld worden: hetzij in geld, hetzij door het treffen van maatregelen (bv. een tunnel). In de meeste gevallen zal het op geld aankomen. Voor het in aanmerking komen voor be stuurscompensatie moet aan enkele vereisten voldaan worden: 1. Er moet voldoende samenhang zijn tussen de handeling van de overheid en de schade die men lijdt, m.a.w. de schade moet een duidelijk gevolg zijn van de handeling van de overheid. 2. Het nadeel moet niet behoren tot het normaal maatschappe lijk risico van de getroffene en; 3. De schade moet aanzienlijk zijn. Van de kant van de overheid is men nog al terughoudend; bij het toekennen van bestuurscompensatie; het begrip is niet overal even bekend, en onbekend maakt onbemind, zeker als het nog geld kost ook. In Zeeland zijn er echter gevallen geweest bij de aanleg van Rijksweg 58, waarbij belanghebbenden de schade voor een groot deel vergoed hebben gekregen. Mr. H. van Es 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4