Fruitteelt beleid
zuidelijke landbouw maatschappij
Augustus de veelbezongen oogstmaand is voorbij, maar helaas staat het
meeste graan nog vast. De eerste oogstberichten spreken van tegenvallende
opbrengsten bij zomergerst en verrassend goede resultaten bij wintertarwe.
Het vochtige weer kwam gelukkig aan de aardappelen uien en suikerbieten
wel ten goede. Toch zullen de sombere wolken nu onverwijld dienen te
verdwijnen en plaats moeten maken voor zonneschijn zodat de werkzaam
heden niet meer zo "gestolen" behoeven te geschieden.
Op verzoek van het Hoofdbestuur heeft de fruitteelt
commissie van de Z.L.M. een rapport samengesteld over
de positie van de fruitteelt in ons werkgebied.
De aanleiding daarvan is geweest de zorgelijke situatie
waarin de fruitteelt het afgelopen jaar opnieuw is komen
te verkeren. Het H.B was van mening dat het Land
bouwschap op korte termijn kennis zou nemen van de
situatie van onze fruittelers.
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1979
66e jaargang - No. 3496
Z. I m. tuinbouwblad
-
De fruitteeltkommissie heeft daarbij een beleidspro
gramma opgesteld wat mede zou kunnen dienen bij het
overleg tussen de minister van landbouw en het Land
bouwschap.
Dit gesprek heeft inmiddels op 5 juli plaats gehad en naar
aanleiding daarvan heeft de minister zijn reaktie op pa
pier gezet met de volgende beleidslijnen:
1Verdere ondersteuning, met ƒ400.000,— van het
projekt van de éénmalige verpakking.
2 Het uit de markt nemen van klasse III en het verbod
onrijp fruit op de markt brengen, ook van geïmporteerd
fruit.
3. Stimulering van de centralisatie van de verkooppunten
voor fruit en het beschikbaar stellen van een belangrijk
deel van het produkt door de producent.
4 Renovatie van koelhuizen en onderzoek naar de kwa
liteit van de koelhuizen voor de bewaring van het fruit.
5. Meer aandacht voor de bestrijding van bakterievuur.
6. Bijdrage aan de hagelschadeverzekering.
7. Bijdrageregeling herinplant fruitopstanden.
Overige punten van het beleidsprogramma van de mi
nister zijn o.a. intensivering van voorlichting en onder
zoek en versterking van het marktonderzoek. Beperkte
uitgifte van bedrijven in Zuidelijk Flevoland voor pro
bleemgevallen bij onteigening en ruilverkavelingen.
^-iehier in grove lijnen de toezegging van de minister om
de fruitteelt de helpende hand te bieden.
In hoeverre dit inderdaad het geval zal zijn zal afhangen
van de verdere uitwerking van d~e verschillende regelin
gen en ook hoe de individuele teler hierop zal reageren.
Grote bedragen is de minister voorshands blijkbaar niet
bereid beschikbaar te stellen
Zeker niet wat betreft de bijdrage in de hagelverzekering
waarbij de minister denkt aan 75% van het risico van de
herverzekering.
Voor I978 had deze 75% betekend een bijdrage van
ƒ648.000,n.l. 1 herverzekering van het totale ver
zekerde bedrag van 8.640.000,— is ƒ860.000,— en
daarvan 75% is ƒ648.000,Wij hebben altijd gepleit
voor een systeem waarbij een basispremie door de teler
opgebracht wor dt en dat het risico van ekstra schade door
de overheid gedragen dient te worden. Dat nu is niet het
geval met dit voorstel van 75% bijdrage aan de herver
zekering.
Een andere mogelijkheid laat de minister open door
eventueel een vast bedrag beschikbaar te stellen.
Dit vaste bedrag zou zo hoog moeten zijn dat het mogelijk
is een ekstra reserve op te bouwen waardoor bij ekstra
schade deze door de verzekering gedragen kan worden.
Wij vragen ons ook af of de financieringsproblemen bij
herinplant via de rentesubsidie voldoende opgevangen
kunnen worden. Herinplant van bomen is ook duidelijk
een andere zaak dan het stichten van bedrijfsgebouwen.
Bjj de nadere uitwerking van de rentesubsidieregeling
voor de fruitteelt zal er rekening gehouden dienen te
worden met de specifieke problemen van de herinplant
Wat betreft de afzet en de kwaliteitskontrole zal er een
duidelijk beleid gevoerd dienen te worden zowel door de
overheid als door de afzetorganisaties.
Verheugend, maar ook zeer noodzakelijk is het dat de
minister meer aandacht wil besteden aan het bakterie
vuur. Wij hopen dat men ervan doordrongen raakt dat,
wil men in Nederland de fruitteelt behouden, deze dient
te stoelen op de basis van levensvatbare bedrijven.
Ook een efficiënt afzetbeleid is slechts mogelijk wanneer
er voldoende produkt van goede kwaliteit aangeboden
kan worden.
Een van de problemen daarbij is echter ook de sterke
stijging van de lonen en sociale lasten. Daar heeft de
fruitteler geen invloed op maar zij spelen wel een grote rol
bij de kostprijs van het produkt waardoor onze konkur-
rentiepositie ongunstig wordt beïnvloed.
In andere sektoren krijgen bedrijven grote sommen geld
toegeschoven ten behoeve van het in stand houden van
de werkgelegenheid Ook de fruitteelt zorgt voor een
belangrijk stuk werkgelegenheid. Het wordt hoog tijd dat
de overheid er meer rekening mee gaat houden dat bij de
fruitteler of, in het algemeen, bij de kleine ondernemers,
er grenzen zijn met het aanhalen van de buikriem op het
bedrijf of in het gezin.
VVanneer de problemen en feiten op papier worden
gezet komen deze hard aan.
Wij hebben dat gemerkt uit de reakties, vooral ook wan
neer de dagbladpers daar aandacht aan besteedt.
Wij moeten oppassen dat wij niet gaan generaliseren. Zo
weten wij dat men in Zeeland nu bezig is met de reorga
nisatie van de veilingen maar wij dachten dat het nog
sneller kon. En natuurlijk worden er goede Golden Deli
cious geteeld in het Zuid Westen, maar ook zeer matige
tot slechte kwaliteiten komen op de markt die daarmee de
naam van de Nederlandse 'Golden'' geen goed doen
Vooral als daartegenover de Fransen hun produkt bijzon
der goed weten te presenteren.
Voor mij is het nog geen uitgemaakte zaak of wij de
Golden Delicious in Nederland af moeten schrijven
Virusvrij materiaal en misschien ook andere teeltmetho
den moeten mogelijkheden kunnen bieden.
Hiervoor is ekstra onderzoek noodzakelijk en ook dat is
een aspekt waar wij de overheid op moeten wijzen.
Onderzoek en voorlichting zijn te veel op een laag pitje
komen te staan in de afgelopen jaren. Onderzoek ook
naar rassen die teelttechnisch en wat kwaliteit betreft
perspektief bieden op langere termijn.
Door als Z.L.M. samen met anderen onze schouders
eronder te zetten moet het mogelijk zijn een gezonde
fruitteelt in Nederland te behouden. Dat is niet alleen een
belang voor de land- en tuinbouw maar ook voor de
Nederlandse konsument
Doeleman
1