EG ZIET BINNENKORT BODEM VAN DE SCHATKIST
r
GR0ENLEER
"STEKETEE" B.V.™§ijSg§
Drukkerij Vink b.v.
Postbus 16 - Axel
Brussel: Extra belastingen of rem op uitgaven landbouw
FORD TREKKERS. BETROUWBARE KRACHT.
AL MEER DAN 60 JAAR.
Te koop:
"C00K" verzamelwagens
Uw advertentie opdrachten voor het
9Cz.Lm. Land- en Tuinbouwblad dient U te sturen naar:
Jan Werts/Brussel
De Europese schatkist raakt leeg en er zijn eigenlijk geen wegen om
nieuwe financiën aan te boren. De Europese kiezers en hun regeringen
zullen niet snel aan een extra btw-heffing ten behoeve van Brussel
willen. Een verlaging van de uitgaven in de sektor landbouw is politiek
onhaalbaar, al moet er daar wél iets gaan gebeuren. Met name in de al te
duur geworden zuivelsektor kan het zo niet langer doorgaan.
Volgens de hooggeplaatste medewerker van de Europese Gemeen
schappen die ons dit vertelt, wordt de financiering hét grote probleem
van de ministerraad van de EG voor komende herfst. De recente land-
bouwbesluiten kost 3174 miljoen gulden extra. Terwijl enkele weken
eerder bekend was geworden dat over het nu lopende jaar voor de zuivel
al 1900 miljoen gulden extra moet worden opgebracht.
Zoals gemeld heeft de verantwoordelijke kommissaris voor de begroting
van de EG, de Britse konservatieve politikus Christopher Tugendhat
daarover in het parlement al flink uitgepakt. Alvorens de burelen we
gens vakantie te sluiten heeft de Europese Kommissie nogmaals doen
blijken dat het jongste prijzenakkoord zwaar op de maag liggen. Men
dacht voor de komende twee jaar nog enige reserve in kas te hebben.
Brussel mag maximaal over 1% van de in de EG-landen geheven btw
beschikken en men had voor dit jaar uitgaven tot ten hoogste driekwart
van dat bedrag voorzien. Na het jongste prijsakkoord zitten ze ineens
aan de 0,88%, zeg maar rustig tegen het plafond.
Het zal niet eenvoudig worden om in een tijd van bezuiniging alom, bij
de ministers van financiën nieuwe middelen los te peuteren. Bovendien
voelt men in Brussel te menen te kunnen aantonen dat zij naar verhou
ding teveel moeten betalen. Vooral Londen maakt daar een breekpunt
van. De Europese Kommissie zit kennelijk nu al met de handen in het
haar, hoewel er voor komend jaar toch nog geen direkte problemen zijn.
Niettemin publiceert zij de afgelopen maanden regelmatig dokumenten
waarin de financiële verwachtingen zwart worden afgeschilderd.
In Den Haag, Londen, Parijs of een andere hoofdstad verhoogt in zo'n
situatie de regering de belastingen, ze leent extra veel. dan wel laat de
geldpers draaien, of ze bezuinigt op haar uitgaven. Meestal doet een
regering-in-geldzorgen van alles een beetje. Brussel heeft zulke be
voegdheden niet. Daar moet men afwachten wat de ministers van fi
nanciën bedenken. En die zitten al zo krap bij kas. Ieder land heeft
tegenwoordig zijn Bestek '81
Laten we voor enig begrip eerst uiteenzetten waar de Europese Ge
meenschap het benodigde geld haalt. Dit jaar gebeurt dat voor het eerst
na ruim twintig jaar Europese samenwerking geheel op basis van eigen
middelen, zodat de nationale autoriteiten wat minder te vertellen heb
ben. De belangrijkste geldkraan van het EG-systeem heet btw. 1% van
wat de lidstaten innen mag door Brussel worden opgeëist, op basis dan
van een uniforme grondslag, zo is in 1970 overeengekomen. Aldus wordt
nu ruwweg de helft van alle uitgaven gedekt. De pijn zit hem erin dat de
genoemde 1% een absolute grens is die we volgend jaar bereiken.
Landbouwheffingen
Een derde van de Europese uitgaven wordt betaald uit douanerechten
en ruim 15% uit de zogenaamde landbouwheffingen. De douanerechten
vinden hun oorsprong in het feit dat de Gemeenschap een douane-unie
is. Daarbinnen geldt dus vrijhandel voor de aangesloten landen, maar
aan de EG-grenzen worden bepaalde goederen met een heffing belast
voordat ze binnen mogen. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor de land
bouwheffingen. De Europese Kommissie verwacht dat deze beide
bronnen van inkomen geleidelijk aan minder gaan opbrengen. Van de
landbouwheffingen is bekend dat ze onzeker zijn, politiek omstreden en
qua opbrengst moeilijk tevoren te taxeren, kortom geen erg solide bron
van inkomen. Van de douanerechten zegt de Kommissie dat het in de
lijn van de internationale politiek ligt dat ze geleidelijk aan verlaagd
worden en uiteindelijk zelfs afgeschaft. Voorlopig blijven die gelden
overigens nog wel binnenkomen.
Zou men de 1%-grens voor de btw kunnen verleggen, zodat de EG min
of meer vanzelf weer meer geld beschikbaar krijgt? Een hoge Neder
landse ambtenaar in Brussel sneed onlangs die vraag in het bijzijn van
enkele journalisten aan en zijn antwoord was bijzonder interessant om
dat het weergeeft hoe men in de boezem van onze regering in Den Haag
over drt soort zaken denkt. "De meeste regeringen zullen er weinig voor
voelen om de 1%-grens te verruimen", aldus onze zegsman.
Zo'n voorstel zou zeker bij de Britse, de Duitse en de Franse overheid op
veel problemen stuiten. Nederland zou de zaak wel 'ns wat meer ge
nuanceerd kunnen benaderen. Wij hebben extra veel belang bij de EG
zoals ze nu reilt en zeilt. Onze landbouw is voor het geheel van de
ekonomie van eminent belang. Nu het in de Nederlandse industrie als
maar moeilijker wordt kunnen we de boeren en tuinders helemaal niet
meer missen. Zij dragen voor een kleine tien miljard bij aan onze export.
Dat is een fantastisch cijfer. De land- en tuinbouw betelen naar ver
houding ook veel belasting. De financiële lasten van de boterberg wor
den ten dele door de EG betaald. Alleen al in onze veehouderij, de
zuivelindustrie enzovoorts werken erg veel mensen. Er staan daar kor
tom grote belangen op het spel.
Onze konklusie: Nederland zal zich komende herfst als het debat over
de zuivel wordt hervat terughoudend opstellen. Extra financiën voor de
Brusselse kas zijn vanuit Den Haag gezien niet uitgesloten.
Nieuw EG-beleid
Het is bepaald niet alleen de landbouwpolitiek die meer geld gaat
vragen. In enkele recente dokumenten heeft de Europese Kommissie
uiteengezet dat ze van plan is de niet-landbouwuitgaven in de jaren
tachtig flink te verhogen. De ontwikkeling van de Gemeenschap wordt
nu eenmaal ten dele beoordeeld aan de hand van de begroting en
daaruit blijkt onmiskenbaar dat de EG afgezien van landbouw, voed
selhulp en personeelslasten eigenlijk nog steeds weinig voorstelt. Nieuw
beleid mag echter geen doel op zichzelf worden. Het moet die zaken
aanpakken die de Negen beter kunnen doen dan de landen ieder voor
zich.
In dat kader past vooreerst een forse verhoging van de uitgaven ten
behoeve van het regionaal beleid, dus ten behoeve van de achtergeb
leven streken. Volgens de Kommissie vormen zij momenteel een van de
grootste belemmeringen voor de uitbouw van de EG. Zonder dat de
ekonomische verschillen weggewerkt zijn, zouden we niet verder kun
nen met de Ekonomische en Monetaire Unie waarop de toekomstige EG
moet rusten. Alleen al de rentesubsidies toegezegd in het kader van het
nieuwe Europees Monetair Stelsel EMS kosten vele honderden miljoe
nen, in 1982 oplopend tot 2700 miljoen g'ulden.
Tussen nu en 1982, zo staat nu ook al vast, gaat de post regionaal beleid
van 2600 naar 4400 miljoen gulden. Verder moet de bestrijding van de
werkloosheid veel meer mogelijkheden krijgen. Bovendien overweegt
men om in de sektoren met zeer grote problemen - textiel, scheepsbouw,
visserij, schoenindustrie, staal - de ingezette herstrukturering ook Euro
pees-sociaal te gaan begeleiden. Kommissaris Vredeling is daar de grote
animator van.
Een sektor die momenteel in Brussel aller aandacht trekt is de energie-
Voorziening. Men lijkt het oude streefdoel om de Gemeenschap in 1985
voor de helft op eigen energie te laten draaien nu ineens serieus te gaan
nemen. Dat zal werkelijk gigantische investeringen vergen die overigens
dan wel op de kapitaalmarkt gevonden kunnen worden. Verder wil men
de ontwikkelingssamenwerking met de daarbij behorende voedselhulp
fors uitbreiden. Dan is daar nog de uitbreiding van de EG met Grie
kenland, Spanje en Portugal die jaarlijks enkele miljarden guldens (de
schattingen variëren) gaat kosten.
Sigaretten-accijns
Er leven bij de diensten van de Kommissie nog wel enkele andere ideeën
dan via de btw om aan geld te komen. Een Europese accijns van veertig
cent per pakje op sigaretten zou jaarlijks tien miljard gulden op kunnen
leveren, dat is evenveel als de zuivel nu vraagt. Ook een EG-belasting op
benzine is technisch mogelijk. Niet te realiseren zijn een Europese in
komsten- of vennootschapsbelasting en evenmin een extra accijns op
alkohol. Maar wat belasting-technisch kan is daarom politiek, nog niet
haalbaar. Kortom: de Europese Gemeenschap groeit financieel uit haar
jasje maar weet niet waar passende nieuwe kleren te vinden.
Ford
levert standaard
méér.
U bent aan een nieuwe trekker toe.
vergelijkt prijs, kwaliteit en serviceverlening
Helaas wordf de uitvoering in dit stadium nog
wel eens vergeten. Dat worden dan de
"extra's"...
Ford en zijn dealers leveren dan ook geen
"kale" trekkers meer. Zij durven het aan om in
de specificatie van hun landbouwtrekkers al
dié "extra's" standaard op te nemen, waarvan
bekend is dat ze onder de Nederlandse
omstandigheden gewenst zijn. U wenst ten
slotte een trekker die goed is toegerust om zijn
taak te doen. Dag in dag uit. Vandaar dat de
volgende "extra's" bij praktisch alle Ford
landbouwtrekkers bij de standaardprijs zijn
inbegrepen:
Forse radiaalbanden
Stuurbekrachtiging of hydrostatische
besturing
Trekhaken
Frontgewichten
De geluidsarme cabines zijn uitgerust met
een krachtige verwarmings- en ventilatie
systeem.
Vanaf de 6700 is zelfs Ford's unieke Dual
Power, schakel-terwijl-u-rijdt transmissie in de
standaardprijs begrepen. Bij" de TW-serie is
bovendien airconditioning standaard aan
wezig. De regelventielen bij cabinetrekkers
worden al in de fabriek gemonteerd. Een stuk
voordeliger dan achteraf inbouwen.
Vergelijkt u gerust de standaardprijzen van
de trekkers die u worden aangeboden.
Vergeet daarbij echter vooral niet te vragen
wat voor deze standaardprijzen wordt
meegeleverd.
ng. verkoop en service: Districts Ford Tractor Dealers vóór Zeeland en West Brabant
Landbouwmechanisatie
Bedrijf Difoga B V.
Bergen op Zoom
Tel 01640-35559
Gebr. Weststrate BV.
Krabbendijke
Tel. 01134-1581
filiaal Goes
Tel 0110015707
Mechanisatiebedrijf
C. Vermeulen B.V.
Oostburg
Tel 01170 3255
filiaal Axel
Tel. 01155 1845
Tractorbedrijf Kloet
Zierikzee
Tel 01110-2218
voor het in pakketten leggen van 8 balen met
meesleurkanaal
"C00K" klauwvorken
IMPORTEUR Stationsplein 1,
Oudelande
Grasland-
vernieuwing
is noodzaak.
t Slecht grasland levert verlies op.
Soms wel tot 40% toe. Ais u
precies wilt weten waarom
toepassing van Roundup bij
j graslandvernieuwing zo
belangrijk is, moet u nu bij ons
de gratis brochure „Wegwijzer
bij graslandvemieuwing"
komen halen.
Bestrijdingsmiddelenhandel B.V.
Eversdijkseweg 1 Kapelle-Biezelinge
Telefoon 01102-1349
12