EG ZIET BINNENKORT BODEM VAN DE SCHATKIST r GR0ENLEER "STEKETEE" B.V.™§ijSg§ Drukkerij Vink b.v. Postbus 16 - Axel Brussel: Extra belastingen of rem op uitgaven landbouw FORD TREKKERS. BETROUWBARE KRACHT. AL MEER DAN 60 JAAR. Te koop: "C00K" verzamelwagens Uw advertentie opdrachten voor het 9Cz.Lm. Land- en Tuinbouwblad dient U te sturen naar: Jan Werts/Brussel De Europese schatkist raakt leeg en er zijn eigenlijk geen wegen om nieuwe financiën aan te boren. De Europese kiezers en hun regeringen zullen niet snel aan een extra btw-heffing ten behoeve van Brussel willen. Een verlaging van de uitgaven in de sektor landbouw is politiek onhaalbaar, al moet er daar wél iets gaan gebeuren. Met name in de al te duur geworden zuivelsektor kan het zo niet langer doorgaan. Volgens de hooggeplaatste medewerker van de Europese Gemeen schappen die ons dit vertelt, wordt de financiering hét grote probleem van de ministerraad van de EG voor komende herfst. De recente land- bouwbesluiten kost 3174 miljoen gulden extra. Terwijl enkele weken eerder bekend was geworden dat over het nu lopende jaar voor de zuivel al 1900 miljoen gulden extra moet worden opgebracht. Zoals gemeld heeft de verantwoordelijke kommissaris voor de begroting van de EG, de Britse konservatieve politikus Christopher Tugendhat daarover in het parlement al flink uitgepakt. Alvorens de burelen we gens vakantie te sluiten heeft de Europese Kommissie nogmaals doen blijken dat het jongste prijzenakkoord zwaar op de maag liggen. Men dacht voor de komende twee jaar nog enige reserve in kas te hebben. Brussel mag maximaal over 1% van de in de EG-landen geheven btw beschikken en men had voor dit jaar uitgaven tot ten hoogste driekwart van dat bedrag voorzien. Na het jongste prijsakkoord zitten ze ineens aan de 0,88%, zeg maar rustig tegen het plafond. Het zal niet eenvoudig worden om in een tijd van bezuiniging alom, bij de ministers van financiën nieuwe middelen los te peuteren. Bovendien voelt men in Brussel te menen te kunnen aantonen dat zij naar verhou ding teveel moeten betalen. Vooral Londen maakt daar een breekpunt van. De Europese Kommissie zit kennelijk nu al met de handen in het haar, hoewel er voor komend jaar toch nog geen direkte problemen zijn. Niettemin publiceert zij de afgelopen maanden regelmatig dokumenten waarin de financiële verwachtingen zwart worden afgeschilderd. In Den Haag, Londen, Parijs of een andere hoofdstad verhoogt in zo'n situatie de regering de belastingen, ze leent extra veel. dan wel laat de geldpers draaien, of ze bezuinigt op haar uitgaven. Meestal doet een regering-in-geldzorgen van alles een beetje. Brussel heeft zulke be voegdheden niet. Daar moet men afwachten wat de ministers van fi nanciën bedenken. En die zitten al zo krap bij kas. Ieder land heeft tegenwoordig zijn Bestek '81 Laten we voor enig begrip eerst uiteenzetten waar de Europese Ge meenschap het benodigde geld haalt. Dit jaar gebeurt dat voor het eerst na ruim twintig jaar Europese samenwerking geheel op basis van eigen middelen, zodat de nationale autoriteiten wat minder te vertellen heb ben. De belangrijkste geldkraan van het EG-systeem heet btw. 1% van wat de lidstaten innen mag door Brussel worden opgeëist, op basis dan van een uniforme grondslag, zo is in 1970 overeengekomen. Aldus wordt nu ruwweg de helft van alle uitgaven gedekt. De pijn zit hem erin dat de genoemde 1% een absolute grens is die we volgend jaar bereiken. Landbouwheffingen Een derde van de Europese uitgaven wordt betaald uit douanerechten en ruim 15% uit de zogenaamde landbouwheffingen. De douanerechten vinden hun oorsprong in het feit dat de Gemeenschap een douane-unie is. Daarbinnen geldt dus vrijhandel voor de aangesloten landen, maar aan de EG-grenzen worden bepaalde goederen met een heffing belast voordat ze binnen mogen. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor de land bouwheffingen. De Europese Kommissie verwacht dat deze beide bronnen van inkomen geleidelijk aan minder gaan opbrengen. Van de landbouwheffingen is bekend dat ze onzeker zijn, politiek omstreden en qua opbrengst moeilijk tevoren te taxeren, kortom geen erg solide bron van inkomen. Van de douanerechten zegt de Kommissie dat het in de lijn van de internationale politiek ligt dat ze geleidelijk aan verlaagd worden en uiteindelijk zelfs afgeschaft. Voorlopig blijven die gelden overigens nog wel binnenkomen. Zou men de 1%-grens voor de btw kunnen verleggen, zodat de EG min of meer vanzelf weer meer geld beschikbaar krijgt? Een hoge Neder landse ambtenaar in Brussel sneed onlangs die vraag in het bijzijn van enkele journalisten aan en zijn antwoord was bijzonder interessant om dat het weergeeft hoe men in de boezem van onze regering in Den Haag over drt soort zaken denkt. "De meeste regeringen zullen er weinig voor voelen om de 1%-grens te verruimen", aldus onze zegsman. Zo'n voorstel zou zeker bij de Britse, de Duitse en de Franse overheid op veel problemen stuiten. Nederland zou de zaak wel 'ns wat meer ge nuanceerd kunnen benaderen. Wij hebben extra veel belang bij de EG zoals ze nu reilt en zeilt. Onze landbouw is voor het geheel van de ekonomie van eminent belang. Nu het in de Nederlandse industrie als maar moeilijker wordt kunnen we de boeren en tuinders helemaal niet meer missen. Zij dragen voor een kleine tien miljard bij aan onze export. Dat is een fantastisch cijfer. De land- en tuinbouw betelen naar ver houding ook veel belasting. De financiële lasten van de boterberg wor den ten dele door de EG betaald. Alleen al in onze veehouderij, de zuivelindustrie enzovoorts werken erg veel mensen. Er staan daar kor tom grote belangen op het spel. Onze konklusie: Nederland zal zich komende herfst als het debat over de zuivel wordt hervat terughoudend opstellen. Extra financiën voor de Brusselse kas zijn vanuit Den Haag gezien niet uitgesloten. Nieuw EG-beleid Het is bepaald niet alleen de landbouwpolitiek die meer geld gaat vragen. In enkele recente dokumenten heeft de Europese Kommissie uiteengezet dat ze van plan is de niet-landbouwuitgaven in de jaren tachtig flink te verhogen. De ontwikkeling van de Gemeenschap wordt nu eenmaal ten dele beoordeeld aan de hand van de begroting en daaruit blijkt onmiskenbaar dat de EG afgezien van landbouw, voed selhulp en personeelslasten eigenlijk nog steeds weinig voorstelt. Nieuw beleid mag echter geen doel op zichzelf worden. Het moet die zaken aanpakken die de Negen beter kunnen doen dan de landen ieder voor zich. In dat kader past vooreerst een forse verhoging van de uitgaven ten behoeve van het regionaal beleid, dus ten behoeve van de achtergeb leven streken. Volgens de Kommissie vormen zij momenteel een van de grootste belemmeringen voor de uitbouw van de EG. Zonder dat de ekonomische verschillen weggewerkt zijn, zouden we niet verder kun nen met de Ekonomische en Monetaire Unie waarop de toekomstige EG moet rusten. Alleen al de rentesubsidies toegezegd in het kader van het nieuwe Europees Monetair Stelsel EMS kosten vele honderden miljoe nen, in 1982 oplopend tot 2700 miljoen g'ulden. Tussen nu en 1982, zo staat nu ook al vast, gaat de post regionaal beleid van 2600 naar 4400 miljoen gulden. Verder moet de bestrijding van de werkloosheid veel meer mogelijkheden krijgen. Bovendien overweegt men om in de sektoren met zeer grote problemen - textiel, scheepsbouw, visserij, schoenindustrie, staal - de ingezette herstrukturering ook Euro pees-sociaal te gaan begeleiden. Kommissaris Vredeling is daar de grote animator van. Een sektor die momenteel in Brussel aller aandacht trekt is de energie- Voorziening. Men lijkt het oude streefdoel om de Gemeenschap in 1985 voor de helft op eigen energie te laten draaien nu ineens serieus te gaan nemen. Dat zal werkelijk gigantische investeringen vergen die overigens dan wel op de kapitaalmarkt gevonden kunnen worden. Verder wil men de ontwikkelingssamenwerking met de daarbij behorende voedselhulp fors uitbreiden. Dan is daar nog de uitbreiding van de EG met Grie kenland, Spanje en Portugal die jaarlijks enkele miljarden guldens (de schattingen variëren) gaat kosten. Sigaretten-accijns Er leven bij de diensten van de Kommissie nog wel enkele andere ideeën dan via de btw om aan geld te komen. Een Europese accijns van veertig cent per pakje op sigaretten zou jaarlijks tien miljard gulden op kunnen leveren, dat is evenveel als de zuivel nu vraagt. Ook een EG-belasting op benzine is technisch mogelijk. Niet te realiseren zijn een Europese in komsten- of vennootschapsbelasting en evenmin een extra accijns op alkohol. Maar wat belasting-technisch kan is daarom politiek, nog niet haalbaar. Kortom: de Europese Gemeenschap groeit financieel uit haar jasje maar weet niet waar passende nieuwe kleren te vinden. Ford levert standaard méér. U bent aan een nieuwe trekker toe. vergelijkt prijs, kwaliteit en serviceverlening Helaas wordf de uitvoering in dit stadium nog wel eens vergeten. Dat worden dan de "extra's"... Ford en zijn dealers leveren dan ook geen "kale" trekkers meer. Zij durven het aan om in de specificatie van hun landbouwtrekkers al dié "extra's" standaard op te nemen, waarvan bekend is dat ze onder de Nederlandse omstandigheden gewenst zijn. U wenst ten slotte een trekker die goed is toegerust om zijn taak te doen. Dag in dag uit. Vandaar dat de volgende "extra's" bij praktisch alle Ford landbouwtrekkers bij de standaardprijs zijn inbegrepen: Forse radiaalbanden Stuurbekrachtiging of hydrostatische besturing Trekhaken Frontgewichten De geluidsarme cabines zijn uitgerust met een krachtige verwarmings- en ventilatie systeem. Vanaf de 6700 is zelfs Ford's unieke Dual Power, schakel-terwijl-u-rijdt transmissie in de standaardprijs begrepen. Bij" de TW-serie is bovendien airconditioning standaard aan wezig. De regelventielen bij cabinetrekkers worden al in de fabriek gemonteerd. Een stuk voordeliger dan achteraf inbouwen. Vergelijkt u gerust de standaardprijzen van de trekkers die u worden aangeboden. Vergeet daarbij echter vooral niet te vragen wat voor deze standaardprijzen wordt meegeleverd. ng. verkoop en service: Districts Ford Tractor Dealers vóór Zeeland en West Brabant Landbouwmechanisatie Bedrijf Difoga B V. Bergen op Zoom Tel 01640-35559 Gebr. Weststrate BV. Krabbendijke Tel. 01134-1581 filiaal Goes Tel 0110015707 Mechanisatiebedrijf C. Vermeulen B.V. Oostburg Tel 01170 3255 filiaal Axel Tel. 01155 1845 Tractorbedrijf Kloet Zierikzee Tel 01110-2218 voor het in pakketten leggen van 8 balen met meesleurkanaal "C00K" klauwvorken IMPORTEUR Stationsplein 1, Oudelande Grasland- vernieuwing is noodzaak. t Slecht grasland levert verlies op. Soms wel tot 40% toe. Ais u precies wilt weten waarom toepassing van Roundup bij j graslandvernieuwing zo belangrijk is, moet u nu bij ons de gratis brochure „Wegwijzer bij graslandvemieuwing" komen halen. Bestrijdingsmiddelenhandel B.V. Eversdijkseweg 1 Kapelle-Biezelinge Telefoon 01102-1349 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 12