Basisschool Serooskerke ging "de boer op"
D e heer C. Reusken, de enige leerkracht van
deze basisschool, zegt dat hij er veel waarde
ring voor hetZ.L.M. scholen project heeft. Kijk
je kunt aan dit werk zoveel dingen koppelen.
Hij wijst op het feit dat de kinderen op dat
moment aan het meten zijn. Het begrip hektare
b.v. hoe kun je dat beter tot uitdrukking bren
gen dan de kinderen in het weiland zelf een
D e heer en mevr. v.d. Bossche ontvingen
reeds voor de tweede maal de school en zij
beiden vinden het kontakt met de leerkrachten
en de kinderen erg positief. Ze krijgen op deze
manier een beeld van wat er omgaat op een
gemengd boerenbedrijfi en kinderen kunnen
zich scherp herinneren zodat een dergelijk be
zoek ook op langere termijn van groot nut kan
zijn. Het is frappant dat ook al wonen sommige
kinderen jaren op het platteland dat ze toch
T oen de kinderen aankwamen werden ze in
groepjes verdeeld en gingen onder leiding van
D it keer waren de kinderen speciaal geko
men om aanwezig te zijn bij het melken van de
43 zwartbonte koeien. In sommige leesboekjes
vindt je dan nog plaatjes en verhaaltjes over het
melken zoals dat vroeger ging. Een boer met
een paar koetjes die twee keer per dag zich
neerzet op een melkkruk en met de hand
krachtige stralen melk in de emmer spuit. Nou
dat romantische beeld is al lang verleden tijd en
het heeft plaats gemaakt voor een gebeuren
waarbij alleen de koeien zo op het oog uiterlijk
nauwelijks zijn veranderd. Bij v.d. Bossche
kunnen tien koeien tegelijkertijd in de melkstal
worden behandeld. Zoiets is voor de kinderen
een erg indrukwekkend gebeuren, vooal wan
neer de dieren de melkstal binnenkomen en
hun plaatsjes opzoeken. De tepelhouders van
de melkmachine worden rond de spenen ge
daan en weldra zien ze vol stomme verbazing
de melk in de glazen containers stromen. Ze
Veel raakvlakken
Uitleg
Aktief bezig
M. van Wezel
Geen bionische koeien
Melk uit de uier
Vooral was er veel aandacht
voor de nuchtere kalfjes.
mooi vertellen dat melk van een koe of uit een
koe komt maar als je zoiets nog nooit werkelijk
hebt gezien dan is het toch maar weinig aan
sprekend. Er zijn kinderen die al hoopvol in de
rij staan voor een tweede bekertje melk. Lekker
zeggen ze en een betere herinnering aan het
hele melkgebeuren zouden ze nimmer gekre
gen kunnen hebben.
een drietal volwassenen verschillende zaken
nader bekijen. De heer Reusken had de hulp
van zijn vrouw die geheel op eigen initiatief
onbezoldigd heel erg aktief is op school. Daar
naast was er de heer C.W. Bakker en mevr van
Gelder die de kinderen op het bedrijf begelei
den.
Alles op de hoeve werd bekeken en daartoe
hadden ze ook een vragenlijstje dat moest
worden afgewerkt met antwoorden op, wat
ruik je in de stal; wat zit er in de voerzak, hoe
ziet de melkstal eruit, en nog veel meer andere
zaken, 't Was nog een hele toer voor de jeugd
om dat allemaal onder woorden te brengen. De
biologische uiteenzetting die van der Bossche
over de kunstmatige inseminatie gaf en de
functie daarnaast of daarbovenop van de jonge
aktieve stier die aan een ketting vol furie in een
stal stond, werkte verhelderend voor jong en
oud!
Er werden ook kleine dingetjes verzameld om
later op school nog eens nader te bekijken.
Hooi en stro, graszaad, veevoer, meel en ande
re dingen werden netjes opgeborgen in flesjes-
en zakjes. De jonge kalfjes stalen op een zeker
moment de show en enthousiast zaten de kin
deren op hun knieën dat jonge koetje van zeer
nabij te bekijken!
oen we weer vertrokken, waren de kinderen
nog vol enthousiasme bezig om het bedrijf
verder te verkennen. Intussen hadden de jonge
"landmeters" begrepen dat het land bij de
boerderij behoorde 30 keer zo groot was als die
ene hektare die ze daareven opmaten. Ze had
den ervaren dat v.d. Bossche al zijn koeien bij
naam kende en ook tot hun verbazing gemerkt
Tot slot van het bezoek met zijn allen op een plaatje, een ervaring op de boerderij om nooit
meer te vergeten.
O fschoon de meeste kinderen nog volop van hun vakantie genieten willen we het toch
over het Z.L.M. schoolproject hebben, want net voordat de grote zomervakantie begon
waren we getuige van het bezoek dat de kinderen van openbare basisschool te Seroos
kerke (Schouwen) brachten aan het bedrijf van de heer W. v.d. Bossche. In één opzicht
week dit bezoek een beetje af van het normale patroon want omdat deze school in dat
kleine plaatsje slechts één ofïiciéle leerkracht telt, kwamen alle leerlingen gelijk op
bezoek. Dat waren precies geteld achtien kinderen die zowel in de eerste als in de zesde
klas zaten. "Jong en oud" door elkaar, maar ze hadden één ding gemeen, ze vonden het
bezoek allemaal uiterst prettig en leerzaam.
mogen in de melkstal ook een kijkje nemen en
vanuit de melkput van onder tegen de koeien
aankijken. Opeens moet ene zwartbonte
Mientje hoognodig een kleine boodschap doen
en kletterend spettert de urine op het beton. In
dat opzicht is er nog niet veel veranderd, het
normale spijsverteringspatroon is rytmisch nog
hetzelfde gebleven. Giechelend en proestend
van het lachen proberen de kinderen een beetje
uit de spetters te gaan staan. Geeft niks zegt
v.d. Bossche bedaard. Ze moeten toch ook we
ten dat het nog steeds geen bionische koeien
rijn.
hektare uit te laten zetten. Zoiets geldt dan met
name voor kinderen die al in de vijfde en zesde
klas zitten. In feite zijn we nu ook bezig met een
stukje praktisch rekenwerk. Zometeen wan
neer we de dieren gaan bekijken dan zijn we
ook bezig met de biologieles en zo zou je nog
wel een heleboel andere voorbeelden op kun
nen noemen.
Een klein probleempje is bij ons dat we met
kinderen van zes tot twaalf jaar de boer op
gaan, terwijl het in feite alleen bedoeld was
voor de hoogste klassen. Op onze kleine school
was het overigens niet anders mogelijk. Daar
om ook zullen wij als het projekt volgend jaar
zou worden voortgezet niet meer meedoen
want 't zijn alleen de zesde klassers die dit jaar
de school verlaten en alszodanig ook het kon-
takt met het scholenproject verliezen de andere
klassen gaan gewoon door bij dezelfde school.
dat de boer zelf geen melk lusttemaar laconiek
opmerkte dat een ander het wel lust en dat hij
het daarom via zijn koeien produceerde.
De onderwijsinspectie in de regio verdient ten
aanzien van dit scholenproject in Serooskerke
ook een welverdiend woord van lof vanwege de
vlotte manier van medewerking om de kinde
ren in de gelegenheid te stellen het bedrijf te
bezoeken.
Overigens was voor mevr. Akkermans van het
Z.L.M. sekretariaat dit bedrijfs bezoek ook erg
interessant, want zij is het namelijk die o.a. zeer
veel bijdraagt aan het gereedkomen van de
Z.L.M. kinderkrant, maar daarnaast ook nog
bezig met tal van andere aktiviteiten die be
trekking hebben op het scholenprojekt en het
werk geheel voor haar rekening neemt. Meestal
gebeurt het meeste werk vanachter een buro,
maar nu zag ze in de praktijk hoe het kontakt
tussen boer en school tot stand komt, en kan ze
ervaren welke schakel zij vormde in de keten
die leidt tot het sukses van het Z.L.M. scholen
project.
Mevr. Reusken, v.d. Bossche en Mr. Oggel kijken vol belangstelling naar de prestaties van
de kinderen.
Aankomst op het bedrijf van l.n.r. de heer Bakker, mevr. v.d. Bossche, mevr. Akkermans en
Mr. Jan Oggel.
Op zo'n manier kom je al vroeg te weten
hoe groot 1 hektare is.
Mevr. v.d. Bossche kwam veel handen
tekort om aan de vraag naar verse
koemelk te voldoen.
nimmer op bezoek waren op een landbouwbe
drijf en daar vragen konden stellen aan de boer
of de boerin. Nou van mij mogen ze vragen wat
ze willen hoor, zegt v.d. Bossche, en ik zal ze
proberen uit te leggen wat het allemaal bete
kent en hoe het hier reilt en zeilt.
De koeien zelf storen zich nauwelijks aan die
kinderen die toch wel hun normale gang van
doen een beetje veranderen.
I ntussen wordt door mevr. v.d. Bossche uitge
legd wat er nu verder met die melk gebeurt.
Ook dat is weer een typisch voorbeeld van een
gewijzigd patroon. De bussen zijn van de erven
verdwenen en de kinderen hebben in de
schoolboekjes nog maar weinig kunnen lezen
over de moderne melktank. Maar daarin wordt
nu ruimschoots voorzien. De melkleiding
wordt gevolgd en de opslagtank wordt beke
ken. Ineens komt Mr. Jan Oggel de Algemeen
sekretaris van de Z.L.M. op het uitstekende
idee om de kinderen een glaasje verse melk te
laten proeven. Iedereen is daar voor in en
mevr. v.d. Bossche zoekt onmiddellijk naar
plastic bekertjes en begint te tappen. Wonder
lijk vinden sommige kinderen het dat je zo
maar iets staat te drinken dat een minuut of wat
geleden nog onzichtbaar in een koebeest zat
verborgen. Toch is het gewoon melk zoals ze
die iedere dag wel een paar glaasjes drinken,
maar dan komt dat spul uit een fles die door de
melkboer is gebracht, die op zijn beurt vele
kratten met flessen heeft gehaald bij de zuivel
fabriek. Ja, ja, ze kunnen op school nog zo