Te hooi
en te gras
Zomer
perikelen
Ongevallen
inzittendenverzekering
T erwijl de agrarische sektor de
oogst op zich afzietkomen (mooie
tijd dat oogsten), trachten hon
derdduizenden Nederlanders hun
vakantie tot een goed einde te
brengen. Want laten we eerlijk
zijn voor velen is de vakantie veel
te lang.
D e grote vakantietrek is ook goed merkbaar bij de OVM. De
grote toevloed van wijzigingen en aankoop van auto's is wat
weggeëbd; de aanmelding van schadegevallen wordt vertraagd
omdat pas bij terugkeer uit het buitenland aangifte wordt ge
daan van een opgelopen beschadiging en de afwikkeling, met
name verhaalschades, verloopt ook trager, omdat de bezetting
op de verzekeringskantoren in deze periode zowat gehalveerd is.
Er blijft dus doodeenvoudig een hoop korrespondentie liggen.
T erugkijkend op de grootste
vakantiedrukte zouden we, met
een variant op een bekende dicht
regel van Marsman willen zeg
gen: "Denkend aan Holland, zie
ik files van uren, Traag door
oneindig laagland gaan", want zo
is het de afgelopen weken toch
maar weer geweest nietwaar?
D eze inspiratie putten we overigens niet uit de verscheiden
heid van schade-oorzaken want die komen vaak op hetzelfde
neer. Het is verbazingwekkend te konstateren hoevelen er zijn
die niet achteruit kunnen rijden zonder daarbij een paal als een
onontwijkbare hindernis te zien (of liever: niet te zien). Legio
mensen zijn er die botweg geen voorrang verlenen doordat ze
borden en haaietanden finaal "over het hoofd" zien. Ook link-
saf-manoeuvres worden aan de lopende band uitgevoerd zonder
I n dat grote en vrije land met ongekende mogelijkheden, alt
hans zo hebben wij dat geleerd, blijkt dan, dat de overheid zich
in de loop der jaren zeer intensief is gaan bemoeien met het
verzekeringsbedrijf. Er is zelfs een ingewikkeld systeem uitge
dacht van beperkingen en voorwaarden, die overigens van staat
tot staat verschillen. Deze beperkingen en voorwaarden hebben
dan betrekking op het zaken doen in andere staten of het bui
tenland en op verzekerings voorwaard en en premiestellingen.
Dat er meer toezicht is gekomen is een gevolg van het feit, dat
van de oudere verzekeringsmaatschappijen, die tussen 1780 en
1880 in de V.S. werden opgericht, er thans 50% ter ziele zijn
wegens gebrekkig financieel beheer en slechte administratie. Zo
zien we maar weer, dat niet iedereen de ongekende mogelijk
heden op de juiste wijze weet te benutten, 't Zijn sterke benen,
die de weelde kunnen dragen. Als ze in de V.S. nog wat willen
leren moeten ze hun licht maar eens komen opsteken bij de
Verzekeringskamer in Nederland; het toezichthoudend orgaan
van de Nederlandse verzekeraars.
W aren dit zomaar een paar losse opmerkingen, passend of
niet passend in de komkommerperiode. De normale tredmolen
van alle dag keert weer. 't Zal nodig zijn want er moet weer wat
geproduceerd worden. Laat een ieder derhalve goed bedenken,
dat het vervullen van de dagelijkse taak, gekruid met een goed
humeur, een bron van geluk is.
N a bovenstaande waarschuwing nog een geheel ander on
derwerp dat overigens met het oog op de verkeersveiligheid niet
minder belangrijk is, n.l. de zijmarkering.
D e ongevallen inzittendenver
zekering geeft evenals de rechts
bijstandverzekering een aanvul
lende dekking op de W.A.- of
A.R.-autoverzekering, waar u in
veel gevallen moeilijk buiten
kunt.
E r zijn situaties waarin een w.a.- of all-risksverzekering niet
voldoende is. Met name is dat het geval als er sprake is van
lichamelijk letsel bij bestuurder of passagiers als gevolg van een
ongeval waarvoor geen derde aansprakelijk is te stellen.
D it betekent, dat schade die bij het ongeval betrokken gezin
sleden hebben geleden, in de regel niet vergoed worden.
Het kan ook voorkomen dat niemand schuldig is aan het onge
val. Dan kan er ook niemand aansprakelijk worden gesteld, de
getroffenen en hun nabestaanden zullen de schade dan zelf
moeten dragen. De schade, die inzittenden bij een auto-ongeval
kunnen oplopen is dus in vele gevallen niet of niet volledig
gedekt.
T otal loss is een bij vrijwel iedereen bekend begrip, de Ne
derlandse benaming hiervoor is totaal verlies.
flfsX
Enerzijds om financiële redenen en anderzijds omdat men
met al die vrije tijd geen raad weet, althans slecht weet te
benutten.
Terwijl de Nederlandse kust met een overdaad aan import
te maken heeft is de export van vakantiegangers naar
zuidelijke landen en stranden veel groter geworden. Wat er
via de import aan deviezen binnenkomt, gaat er via de
export in versneld tempo weer uit. Wij hebben zo de indruk
dat de kas van Minister Andriessen van het vakantiege-
beuren een lelijke klap krijgt.
Mede daarom wellicht de maatregel om tot versnelde in
ning van de belastingen over te gaan. De voorlopige aan
slagen inkomstenbelasting 1979, die in de loop van de
maanden mei en juni van dit jaar zijn opgelegd, zullen
versneld worden geïnd. Op deze wijze hoopt men wat van
het vakantiegeld binnen de grenzen te houden, 't Is te
proberen, maar of dat lukt is waarschijnlijk een ander
verhaal.
Komkommertijd
Overigens willen wij hier onmiddellijk aan toevoegen, dat bij
Uw eigen OVM, hoewel ook daar de medewerksters en mede
werkers gespreid met een welverdiende vakantie gaan, de pro-
duktie en de schade gewoon dagelijks wordt verwerkt. Daar kan
zelfs een vakantieperiode ons niet vanaf houden, 't Is maar wat
een mens geleerd is.
Om de strofe verder af te maken zouden we er-wat ge-
waagder-nog aan toe kunnen voegen: "Rijen ondenkbaar
getergde figuren, als briesende stieren op de rijksweg
staan!"
D at maakt het beeld wat natuurgetrouwer. En reken maar dat
de irritaite die hieruit voortkomt schade-verhogend werkt!
Zoals steeds op zoek naar rustig vertier echter, is schrijver dezes
zo vrij geweest zijn vakantie wat te verschuiven tot dat het
merendeel alweer terug was, zodat het bovengeschetste beeld
niet berust op ervaring doch alleen uit het proza der schadefor
mulieren is ontstaan. Want, U kunt het geloven of niet, schade
formulieren zijn vaak een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Steeds attent blijven!
Verzekeraars in de Verenigde Staten
Statistieken
0 ver lichtopsteken gesproken. In een geestige toespraak bij de
opening van een nieuw kantoor in Amsterdam merkte gast
spreker A.W. Drysdale uit Londen op, dat de meeste assura
deuren statistieken gebruiken net als honden een lantaarnpaal,
maar dan niet om licht op het onderwerp te laten schijnen maar
meer als ondersteuning.
Overigens geldt deze opmerking niet alleen voor assuradeuren,
naar het ons voorkomt.
T op-assuradeuren
2^o lazen wij een dezer dagen, dat het fenomeen van het
verzekeringswezen inspeelt op het materialisme, dat ons diep in
de ziel is gebakken. En zelfs de grootste staatslieden die ons land
heeft gekend, zijn op en top assuradeurs. Het krachtigste voor
beeld daarvan is Vadertje Drees. Hij verzekerde op zijn eentje
een heel volk; hetgeen hem bestempelt tot één van de meest
succesrijke assuradeuren uit de Nederlandse geschiedenis. Hij
verzekerde van de wieg tot het graf. Ja, en wat blijft er dan nog
over, waarover gepiekerd moet worden.
Premie-aanpassing:
.Zojuist ontvingen wij een persbericht, dat de Minister van
Ekonomische Zaken een tussentijdse verhoging van de W.A.-
tarieven voor motoren en scooters heeft goedgekeurd. Ingaande
1 augustus 1979 mogen verzekeraars de W.A.-tarieven verhogen
met 20,— tot/ 26,— al naar gelang de cylinderinhoud van de
motor of scooter.
De toegestane verhoging per 1 januari 1979 was ontoereikend en
vandaar dat de Minister deze tussentijdse verhoging toe moest
staan.
Het bestuur van de OVM zal deze tussentijdse verhoging onge
twijfeld betrekken in de besprekingen over de tariefstelling voor
1980.
Tenslotte
Wij voegen daaraan nog gaarne toe, dat arbeid ons behoedt voor
drie kwalen: verveling, ondeugd en armoede.
de L.
op het achteropkomende verkeer te letten. Allemaal botsingen
die bij wat meer oplettendheid gegarandeerd te voorkomen zijn.
Er is maar één advies te geven: blijf attent vanaf het ogenblik
dat U in de auto stapt tot dat u dat blinkende moordwerktuig
weer verlaat. Het kan u veel ellende besparen.
De zij-markering
Vanaf 1 juli 1979 is het verplicht geworden om vracht- en be
stelauto's en zelfrijdende landbouwmachines die langer zijn dan
6 meter, benevens alle aanhangers (dus ook getrokken land
bouwwerktuigen) ongeacht van welke lengte te voorzien van
oranje zij-reflektoren. Reeds tweemaal is hierover in dit blad
een stukje verschenen. Juist nu de datum van ingang alweer is
verstreken, willen wij u nog eens aan deze nieuwe maatregel
herinneren.
Het volgende is bepaald:
a. de reflektoren moeten oranje van kleur zijn;
b. de reflektoren mogen niet driehoekig van vorm zijn;
c. de reflektoren moeten evenwijdig aan de lengte-as van het
voertuig worden bevestigd;
d. de hoogte boven het wegdek moet zijn:
0.35-1.20 meter bij voertuigen van vóór 1 juli 1979
0.35-0.90 meter bij voertuigen van na 1 juli 1979.
Eventueel mag de hoogte tot 1.50 meter bedragen als de kon-
struktie van het voertuig dit noodzakelijk maakt;
e. de afstand van de reflektor tot de voorzijde, met inbegrip van
de trekboom mag maximaal 3 meter zijn, en tot de achterzijde 1
meter;
f. in het middelste derde deel, indien van toepassing, moet zich
tenminste 1 reflektor bevinden terwijl de afstand tussen de re
flektoren maximaal 3 meter mag zijn.
Mocht u een en ander vergeten zijn dan kunt u dit alsnog in orde
brengen. In een periode van intensief gebruik is ook de kans op
een bekeuring groter dan anders!
Visscher.
Zeker als u meent als bestuurder
van een auto ten opzichte van de
mede-inzittenden (vrienden, za
kenrelaties en gezinsleden) een
zekere verantwoordelijkheid te
dragen, die niet alleen tot uit
drukking komt in een aangepast
rijgedrag.
Stel dat het letsel zodanig is dat een passagier blijvend invalide
wordt of om het leven komt.
Zulke situaties hebben meestal groot financieel nadeel voor de
getroffene of diens nabestaanden tot gevolg.
Ook al is de bestuurder schuldig aan het ongeval, zijn w.a.- of all
risks verzekering voorziet niet in schade aan het eigen vermogen.
Met een ongevalleninzittendenverzekering bereikt u dat de
mede-inzittenden bij schade als gevolg van een ongeval bij blij
vende invaliditeit of overlijden in ieder geval een uitkering zul
len ontvangen. Deze verzekering laat de schuldvraag immers
buiten beschouwing. Enige voorbeelden van schade uit situaties
waarbij een ongevallen-inzittendenverzekering tot uitkering
komt; althans wanneer zo'n ongeval blijvende invaliditeit of
dood tot gevolg heeft:
een aanrijding met een hond of ander dier waarvan de
eigenaar onbekend blijft;
aanrijding door weggebruikers die niet verzekerd zijn;
Overmacht, of in het algemeen als de schuldvraag niet is vast
te stellen, bijvoorbeeld bij plotseling optredende gladheid.
Denk ook in vakantietijd aan uw medereizig(st)ers.
Premie is laag
V oor diegenen, die nog geen ongevallen-inzittendenverzeke
ring op hun autopolis hebben bijgesloten geven wij onderstaand
de premies en verzekerde bedragen, zodat u direkt uw keuze
kunt bepalen.
U kunt kiezen uit een drietal vaste kombinaties van verzekerde
bedragen t.w.:
kombinatie 1 2 3
A. uitkering bij overlijden 10.000,- 15.000,— 20.000,—
B. uitkering bij blijvende
invaliditeit 30.000,— 45.000,— 60.000,—
Jaarpremie 20,— 30,— 40,
De dekkingsbedragen gelden per inzittende.
Per auto zijn 4 inzittenden (inklusief de bestuurder) verzekerd.
Wilt u nadere informaties vraag dan onze folder met aanvraag
formulier aan!
Total loss of totaal verlies
We krijgen nogal vaak de vraag voorgelegd wanneer een auto
nu totaal verloren is.
Een auto kan als vervoermiddeld worden afgeschreven als de
reparatiekosten vermeerderd met de restantwaarde van de auto
(het wrak), méér bedragen dan de oorspronkelijke waarde
(vervangingswaarde). De vervangingswaarde wordt vastgesteld
door de schade-expert in goed - althans zo behoort het - overleg
met de eigenaar of diens gemachtigde. De waarde van het res
tant (wrak), wordt bepaald door biedingen van diverse opko
pers.
U ontvangt bij totaal verlies dus van ons de vervangingswaarde
minus de restantwaarde van de auto en minus het eigen risiko!
Fluit
3