Te hooi en te gras Zomer perikelen Ongevallen inzittendenverzekering T erwijl de agrarische sektor de oogst op zich afzietkomen (mooie tijd dat oogsten), trachten hon derdduizenden Nederlanders hun vakantie tot een goed einde te brengen. Want laten we eerlijk zijn voor velen is de vakantie veel te lang. D e grote vakantietrek is ook goed merkbaar bij de OVM. De grote toevloed van wijzigingen en aankoop van auto's is wat weggeëbd; de aanmelding van schadegevallen wordt vertraagd omdat pas bij terugkeer uit het buitenland aangifte wordt ge daan van een opgelopen beschadiging en de afwikkeling, met name verhaalschades, verloopt ook trager, omdat de bezetting op de verzekeringskantoren in deze periode zowat gehalveerd is. Er blijft dus doodeenvoudig een hoop korrespondentie liggen. T erugkijkend op de grootste vakantiedrukte zouden we, met een variant op een bekende dicht regel van Marsman willen zeg gen: "Denkend aan Holland, zie ik files van uren, Traag door oneindig laagland gaan", want zo is het de afgelopen weken toch maar weer geweest nietwaar? D eze inspiratie putten we overigens niet uit de verscheiden heid van schade-oorzaken want die komen vaak op hetzelfde neer. Het is verbazingwekkend te konstateren hoevelen er zijn die niet achteruit kunnen rijden zonder daarbij een paal als een onontwijkbare hindernis te zien (of liever: niet te zien). Legio mensen zijn er die botweg geen voorrang verlenen doordat ze borden en haaietanden finaal "over het hoofd" zien. Ook link- saf-manoeuvres worden aan de lopende band uitgevoerd zonder I n dat grote en vrije land met ongekende mogelijkheden, alt hans zo hebben wij dat geleerd, blijkt dan, dat de overheid zich in de loop der jaren zeer intensief is gaan bemoeien met het verzekeringsbedrijf. Er is zelfs een ingewikkeld systeem uitge dacht van beperkingen en voorwaarden, die overigens van staat tot staat verschillen. Deze beperkingen en voorwaarden hebben dan betrekking op het zaken doen in andere staten of het bui tenland en op verzekerings voorwaard en en premiestellingen. Dat er meer toezicht is gekomen is een gevolg van het feit, dat van de oudere verzekeringsmaatschappijen, die tussen 1780 en 1880 in de V.S. werden opgericht, er thans 50% ter ziele zijn wegens gebrekkig financieel beheer en slechte administratie. Zo zien we maar weer, dat niet iedereen de ongekende mogelijk heden op de juiste wijze weet te benutten, 't Zijn sterke benen, die de weelde kunnen dragen. Als ze in de V.S. nog wat willen leren moeten ze hun licht maar eens komen opsteken bij de Verzekeringskamer in Nederland; het toezichthoudend orgaan van de Nederlandse verzekeraars. W aren dit zomaar een paar losse opmerkingen, passend of niet passend in de komkommerperiode. De normale tredmolen van alle dag keert weer. 't Zal nodig zijn want er moet weer wat geproduceerd worden. Laat een ieder derhalve goed bedenken, dat het vervullen van de dagelijkse taak, gekruid met een goed humeur, een bron van geluk is. N a bovenstaande waarschuwing nog een geheel ander on derwerp dat overigens met het oog op de verkeersveiligheid niet minder belangrijk is, n.l. de zijmarkering. D e ongevallen inzittendenver zekering geeft evenals de rechts bijstandverzekering een aanvul lende dekking op de W.A.- of A.R.-autoverzekering, waar u in veel gevallen moeilijk buiten kunt. E r zijn situaties waarin een w.a.- of all-risksverzekering niet voldoende is. Met name is dat het geval als er sprake is van lichamelijk letsel bij bestuurder of passagiers als gevolg van een ongeval waarvoor geen derde aansprakelijk is te stellen. D it betekent, dat schade die bij het ongeval betrokken gezin sleden hebben geleden, in de regel niet vergoed worden. Het kan ook voorkomen dat niemand schuldig is aan het onge val. Dan kan er ook niemand aansprakelijk worden gesteld, de getroffenen en hun nabestaanden zullen de schade dan zelf moeten dragen. De schade, die inzittenden bij een auto-ongeval kunnen oplopen is dus in vele gevallen niet of niet volledig gedekt. T otal loss is een bij vrijwel iedereen bekend begrip, de Ne derlandse benaming hiervoor is totaal verlies. flfsX Enerzijds om financiële redenen en anderzijds omdat men met al die vrije tijd geen raad weet, althans slecht weet te benutten. Terwijl de Nederlandse kust met een overdaad aan import te maken heeft is de export van vakantiegangers naar zuidelijke landen en stranden veel groter geworden. Wat er via de import aan deviezen binnenkomt, gaat er via de export in versneld tempo weer uit. Wij hebben zo de indruk dat de kas van Minister Andriessen van het vakantiege- beuren een lelijke klap krijgt. Mede daarom wellicht de maatregel om tot versnelde in ning van de belastingen over te gaan. De voorlopige aan slagen inkomstenbelasting 1979, die in de loop van de maanden mei en juni van dit jaar zijn opgelegd, zullen versneld worden geïnd. Op deze wijze hoopt men wat van het vakantiegeld binnen de grenzen te houden, 't Is te proberen, maar of dat lukt is waarschijnlijk een ander verhaal. Komkommertijd Overigens willen wij hier onmiddellijk aan toevoegen, dat bij Uw eigen OVM, hoewel ook daar de medewerksters en mede werkers gespreid met een welverdiende vakantie gaan, de pro- duktie en de schade gewoon dagelijks wordt verwerkt. Daar kan zelfs een vakantieperiode ons niet vanaf houden, 't Is maar wat een mens geleerd is. Om de strofe verder af te maken zouden we er-wat ge- waagder-nog aan toe kunnen voegen: "Rijen ondenkbaar getergde figuren, als briesende stieren op de rijksweg staan!" D at maakt het beeld wat natuurgetrouwer. En reken maar dat de irritaite die hieruit voortkomt schade-verhogend werkt! Zoals steeds op zoek naar rustig vertier echter, is schrijver dezes zo vrij geweest zijn vakantie wat te verschuiven tot dat het merendeel alweer terug was, zodat het bovengeschetste beeld niet berust op ervaring doch alleen uit het proza der schadefor mulieren is ontstaan. Want, U kunt het geloven of niet, schade formulieren zijn vaak een onuitputtelijke bron van inspiratie. Steeds attent blijven! Verzekeraars in de Verenigde Staten Statistieken 0 ver lichtopsteken gesproken. In een geestige toespraak bij de opening van een nieuw kantoor in Amsterdam merkte gast spreker A.W. Drysdale uit Londen op, dat de meeste assura deuren statistieken gebruiken net als honden een lantaarnpaal, maar dan niet om licht op het onderwerp te laten schijnen maar meer als ondersteuning. Overigens geldt deze opmerking niet alleen voor assuradeuren, naar het ons voorkomt. T op-assuradeuren 2^o lazen wij een dezer dagen, dat het fenomeen van het verzekeringswezen inspeelt op het materialisme, dat ons diep in de ziel is gebakken. En zelfs de grootste staatslieden die ons land heeft gekend, zijn op en top assuradeurs. Het krachtigste voor beeld daarvan is Vadertje Drees. Hij verzekerde op zijn eentje een heel volk; hetgeen hem bestempelt tot één van de meest succesrijke assuradeuren uit de Nederlandse geschiedenis. Hij verzekerde van de wieg tot het graf. Ja, en wat blijft er dan nog over, waarover gepiekerd moet worden. Premie-aanpassing: .Zojuist ontvingen wij een persbericht, dat de Minister van Ekonomische Zaken een tussentijdse verhoging van de W.A.- tarieven voor motoren en scooters heeft goedgekeurd. Ingaande 1 augustus 1979 mogen verzekeraars de W.A.-tarieven verhogen met 20,— tot/ 26,— al naar gelang de cylinderinhoud van de motor of scooter. De toegestane verhoging per 1 januari 1979 was ontoereikend en vandaar dat de Minister deze tussentijdse verhoging toe moest staan. Het bestuur van de OVM zal deze tussentijdse verhoging onge twijfeld betrekken in de besprekingen over de tariefstelling voor 1980. Tenslotte Wij voegen daaraan nog gaarne toe, dat arbeid ons behoedt voor drie kwalen: verveling, ondeugd en armoede. de L. op het achteropkomende verkeer te letten. Allemaal botsingen die bij wat meer oplettendheid gegarandeerd te voorkomen zijn. Er is maar één advies te geven: blijf attent vanaf het ogenblik dat U in de auto stapt tot dat u dat blinkende moordwerktuig weer verlaat. Het kan u veel ellende besparen. De zij-markering Vanaf 1 juli 1979 is het verplicht geworden om vracht- en be stelauto's en zelfrijdende landbouwmachines die langer zijn dan 6 meter, benevens alle aanhangers (dus ook getrokken land bouwwerktuigen) ongeacht van welke lengte te voorzien van oranje zij-reflektoren. Reeds tweemaal is hierover in dit blad een stukje verschenen. Juist nu de datum van ingang alweer is verstreken, willen wij u nog eens aan deze nieuwe maatregel herinneren. Het volgende is bepaald: a. de reflektoren moeten oranje van kleur zijn; b. de reflektoren mogen niet driehoekig van vorm zijn; c. de reflektoren moeten evenwijdig aan de lengte-as van het voertuig worden bevestigd; d. de hoogte boven het wegdek moet zijn: 0.35-1.20 meter bij voertuigen van vóór 1 juli 1979 0.35-0.90 meter bij voertuigen van na 1 juli 1979. Eventueel mag de hoogte tot 1.50 meter bedragen als de kon- struktie van het voertuig dit noodzakelijk maakt; e. de afstand van de reflektor tot de voorzijde, met inbegrip van de trekboom mag maximaal 3 meter zijn, en tot de achterzijde 1 meter; f. in het middelste derde deel, indien van toepassing, moet zich tenminste 1 reflektor bevinden terwijl de afstand tussen de re flektoren maximaal 3 meter mag zijn. Mocht u een en ander vergeten zijn dan kunt u dit alsnog in orde brengen. In een periode van intensief gebruik is ook de kans op een bekeuring groter dan anders! Visscher. Zeker als u meent als bestuurder van een auto ten opzichte van de mede-inzittenden (vrienden, za kenrelaties en gezinsleden) een zekere verantwoordelijkheid te dragen, die niet alleen tot uit drukking komt in een aangepast rijgedrag. Stel dat het letsel zodanig is dat een passagier blijvend invalide wordt of om het leven komt. Zulke situaties hebben meestal groot financieel nadeel voor de getroffene of diens nabestaanden tot gevolg. Ook al is de bestuurder schuldig aan het ongeval, zijn w.a.- of all risks verzekering voorziet niet in schade aan het eigen vermogen. Met een ongevalleninzittendenverzekering bereikt u dat de mede-inzittenden bij schade als gevolg van een ongeval bij blij vende invaliditeit of overlijden in ieder geval een uitkering zul len ontvangen. Deze verzekering laat de schuldvraag immers buiten beschouwing. Enige voorbeelden van schade uit situaties waarbij een ongevallen-inzittendenverzekering tot uitkering komt; althans wanneer zo'n ongeval blijvende invaliditeit of dood tot gevolg heeft: een aanrijding met een hond of ander dier waarvan de eigenaar onbekend blijft; aanrijding door weggebruikers die niet verzekerd zijn; Overmacht, of in het algemeen als de schuldvraag niet is vast te stellen, bijvoorbeeld bij plotseling optredende gladheid. Denk ook in vakantietijd aan uw medereizig(st)ers. Premie is laag V oor diegenen, die nog geen ongevallen-inzittendenverzeke ring op hun autopolis hebben bijgesloten geven wij onderstaand de premies en verzekerde bedragen, zodat u direkt uw keuze kunt bepalen. U kunt kiezen uit een drietal vaste kombinaties van verzekerde bedragen t.w.: kombinatie 1 2 3 A. uitkering bij overlijden 10.000,- 15.000,— 20.000,— B. uitkering bij blijvende invaliditeit 30.000,— 45.000,— 60.000,— Jaarpremie 20,— 30,— 40, De dekkingsbedragen gelden per inzittende. Per auto zijn 4 inzittenden (inklusief de bestuurder) verzekerd. Wilt u nadere informaties vraag dan onze folder met aanvraag formulier aan! Total loss of totaal verlies We krijgen nogal vaak de vraag voorgelegd wanneer een auto nu totaal verloren is. Een auto kan als vervoermiddeld worden afgeschreven als de reparatiekosten vermeerderd met de restantwaarde van de auto (het wrak), méér bedragen dan de oorspronkelijke waarde (vervangingswaarde). De vervangingswaarde wordt vastgesteld door de schade-expert in goed - althans zo behoort het - overleg met de eigenaar of diens gemachtigde. De waarde van het res tant (wrak), wordt bepaald door biedingen van diverse opko pers. U ontvangt bij totaal verlies dus van ons de vervangingswaarde minus de restantwaarde van de auto en minus het eigen risiko! Fluit 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3