Waar het ook om gaat! gropatax üb Over Grond en Pachtzaken P er 1 januari 1979 zijn wijzigingen aangebracht in de Omzetbelasting. J. Markusse r/uv" Pachtprijzen bedrijfsgebouwen H/ r zijn verschillende regelingen waar men^elf initiatieven moet nemen om er gebruik van te kunnen maken. Regelingen die U moet weten of waar U op gewezen moet worden door Uw boekhouder of anderen. Onze bedoeling is, omdat wij in ons werk nogal eens ervaren dat door onwetendheid en/of er niet op gewezen worden zelfstandi gen zichzelf te kort doen, erover te schrijven. Als voorbeeld Een gezin met twee kinderen had in 1978 een matig jaar gehad. Er was een inkomen behaald van 17.000. Op mijn vraag of er kinderbijslag was aangevraagd, werd er als antwoord gegeven: "neen, je weet toch dat een zelfstandige voor het le en 2e kind geen kinderbijslag krijgt". "Ja maar." zei ik, "In jullie situatie bestaat de mogelijkheid wel, er is namelijk een regeling K.K.Z. (Kinderbijslag Kleine Zelfstandigen). Deze regeling voorziet in kinderbijslag voor 1979 vanaf het eerste en/of twee de kind aan zelfstandigen waarvan het inkomen beneden 21.150 respektievelijk 21.800 lag in 1978. Men mag dan in 1978 geen aanslag opgelegd zijn voor de ver mogensbelasting". Datzelfde gezin kon in aanmerking komen voor de premie reduktieregeling vrijwillig ziekenfonds. Wat is namelijk het geval? Een zelfstandige die in 1978 een inkomen had beneden de f 25.530 en tegen ziektekosten ver- II t j -f v Als het inkomen in 1978 lager was dan 25.530,kan men voor een premiereduktie in aanmerking komen bij het ziekenfonds. zekerd is bij een ziekenfonds komt voor premiereduktie over 1979 in aanmerking. Tijdige aanvraag is noodzakelijk. Er zijn zeer veel belastingen o.a. de schoolgeldbelasting. Ook hier is in sommige gevallen reduktie mogelijk. De hoogte van het te betalen schoolgeld is namelijk afhankelijk van inkomen en vermogen. MaximaaT bedraagt de belasting 500.00 per leerling. Bij meerdere studerende kinderen is gezinsreduktie mogelijk. Ook zijn er tegemoetkomingen in studiekosten en rijksstudie- Bij een laag inkomen heeft een zelfstandige ook recht op kin derbijslag voor het eerste en tweede kind. toelagen. Afhankelijk van de inkomens- en vermogenssituatie kunnen zij die studerende of schoolgaande kinderen hebben in aanmerking komen voor een tegemoetkoming. Voor deze tege moetkoming is het belastbaar inkomen belangrijk. Winst of inkomen is wat anders dan belastbaar inkomen. Belastbaar in komen is lager dan de winst. Vast staat, dat de hiervoor genoemde regelingen jaarlijks moe ten worden gekontroleerd om het te kunnen toepassen in de situatie. Er is immers een ontzettend wisselend inkomen in "de landbouw". Verder wijzigt men de regelingen zeer dikwijls. Wanneer U nu zegt: "Man maak je niet druk, want voor alles watje nu schrijft zorgt mijn boekhouder" dan zeg ik: "Fantas tisch, hou hem in ere". Wanneer U het nog niet wist, of het was vergeten of er geen aandacht aan had besteed, doe er dan Uw voordeel mee. Waarom we dit schreven? Gewoon praktijkervaring dat som migen het niet wisten of het fijn vonden er aan te worden herinnerd. c De meeste pachters krijgen tot hun spijt regelmatig met pacht prijsherzieningen te maken. De hoogst toelaatbare prijzen voor gronden en gebouwen zijn vermeld in het pachtnormenbesluit 1977, dat op 15 oktober 1977 in werking is getreden. De bedoe ling is te komen tot pachtprijzen, die in redelijke verhouding staan tot de bedrijfsuitkomsten bij een behoorlijke bedrijfsvoe ring, met dien verstande, dat bij de vaststelling van de normen de redelijke belangen van de verpachter in acht worden geno men. Art. 6 lid 1 van het besluit stelt de maximale pachtprijs voor bedrijfsgebouwen vast, waarbij rekening wordt gehouden met de doelmatigheid van de gebouwen en met de grootte en aard van het bedrijf. Het vorenstaande zal een ieder bekend zijn. Minder bekend zijn echter de leden 4 en 5 van art. 6 van het Pachtnormenbesluit, die een afwijkende regeling geven voor bedrijfsgebouwen. Ze houden het volgende in. Indien een verpachter nieuwe bedrijfsgebouwen bouwt en over de vorm en inrichting daarvan tussen de verpachter en de pachter overeenstemming bestaat, dan wordt de hoogst toelaat bare pachtprijs voor de tussen hen beiden overeengekomen duur van de overeenkomst berekend naar de jaarlijkse afschrij ving op grond van vervangingswaarde alsmede naar de rente van het geïnvesteerde kapitaal stichtingskosten) ert de eige- naarslasten. Hetzelfde geldt, indien de gebouwen door de ver pachter zo ingrijpend worden gewijzigd, dat deze gelijkwaardig zijn aan nieuwe gebouwen. Ik zal proberen de regeling met een voorbeeld te verduidelijken. Stel, dat een verpachter in overleg met de pachter een ligboxenstal bouwt voor 250.000,— Zij komen overeen, dat de pacht wordt gesloten voor een periode van 20 jaar tegen een jaarlijkse pachtsom van 10% van het geïnvesteerde bedrag of jaarlijks 25.000,— en dat de pacht som alleen kan worden herzien in verband met stijging van vervangingswaarde en eigenaarslasten. Indien de Grondkamer de overeenkomst goedkeurt, kan de verpachter gaan bouwen. In het voorbeeld betaalt de pachter 25.000,— waarvan de helft of 12.500,- aan afschrijving moet worden toegerekend (5% van 250.000, - afschrijving gedurende 20 jaar). Indien de verpachter na 3 jaar herziening van de pachtprijs aanvraagt, zullen de vervangingswaarde en waarschijnlijk ook de eige naarslasten gestegen zijn. Stel dat de bouwkosten en eigenaar slasten b.v. gestegen zijn met 60.000, dan is de verhoging van de pachtsom 5% van 60.000,— of 3.000,- .Het gedeelte van de pachtsom dat berekend is over de stichtingskosten blijft gelijk. Tussen de verschillende grondkamers schijnt nogal wat verschil te bestaan in de toepassing van de regels. Vrij algemeen bestaat overigens de indruk, dat verpachters .(meestal grote beleggers, zoals verzekeringsmaatschappijen) en pachters tevreden zijn met de regeling. Ik ben overigens van mening, dat de verpachter veelal meer reden heeft tot tevredenheid dan de pachter, zeker in het (praktijk) voorbeeld dat hierboven is vermeld. Ter toe lichting: stel dat de pachter zelf op eigen grond of op pachtgrond via de vestiging van een opstalrecht zou bouwen. Hij is en blijft dan eigenaar van de stal en heeft niet meer te maken met stijging van de pacht voor de gebouwen. In ieder geval dient iedere pachter die ermee te maken krijgt, zich eerst grondig te laten voorlichten. Mr. H. van Es Op bepaalde punten zijn dit ingrijpende wijzigingen die een gevolg zijn van de harmonisering die in Europees verband op het gebied van de belastingen wordt nagestreefd. Zo is de boer weer ondernemer geworden in de zin van de wet Omzetbelasting, terwijl hij dat voordien niet was. Anderzijds is hij weer vrijgesteld van de normale voor schriften voorzover het betreft de levering van zijn produk- ten (volgens een bepaalde tabel) en bijdragen aan de agra rische produktie (werk voor derden landbouwers) en leve ring van gebruikte bedrijfsmiddelen. Het begrip landbouwomvat in principe de bodem-ge bonden produktie, niet de verdelingsproduktie. Indien een landbouwer van vrijgesteld ondernemer - nor maal ondernemer - wil worden, moet hij hiertoe een aart- vraag indienen bij de inspekteur van de Omzetbelasting. Willigt de inspekteur het verzoek in, dan geldt zulks voor tenminste 5 jaren. Indien men langer wil meedoen, dan kan de opzegging naar believen worden uitgesteld. Voortduren van het belaste ondernemerschap zal 5 jaren na de optie zorgvuldig moeten worden nagegaan. Het aanvragen van het normale ondernemerschap, d.w.z. belasting innen en afdragen op zijn leveringen na aftrek van de "voordruk"op ontvangen fakturen, is eveneens een zaak die goed overleg en zorgvuldige berekeningen eist. De beslissing om te opteren hangt af van de mate waarin wordt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen met name bedrijfs gebouwen. Belangrijk daarbij is de periode van herziening van de voordruk (de bedragen die op nota's zijn voldaan) op roe rende en onroerende bedrijfsmiddelen. Bekeken moet n. l. worden of van die voordruk nog een deel in de optieperiode kan worden verrekend. Ook bij het beëindigen van de optieperiode moet bekeken worden in hoeverre herziening van de aftrek noodzakelijk is. Voor onroerende goederen beloopt de herzieningsperiode 10 jaren, voor roerende bedrijfsmiddelen is die periode 5 jaar. H et bovenstaande is reeds een gekompliceerde aangele genheid. En daarbij hebben wij het alleen nog maar over de omzetbelasting gehad. Indien wij, en dat moet gebeuren, dan ook nog de W.I.R. premiën in de beschouwing betrekken: - waarbij een niet opterende landbouwer ook W.I.R. pre mie krijgt over de omzet-belasting die niet wordt terug ontvangen: - waarbij dan er nog mee wordt gerekend dat de W.I.R. premie geen deel uitmaakt van het belastbare inkomen voor de inkomstenbelasting; - waarbij er dan nog mede wordt gerekend dat de omzet belasting als deel van de kostprijs wordt afgeschreven en dus de te betalen Inkomstenbelasting beïnvloedt; - waarbij in de berekeningen mede wordt opgenomen, dat bepaalde bedragen pas jaren later worden ontvangen of betaald, wat bij de tegenwoordige rentestand ook over kapitalen kan gaan; - waarbij wij er mede hebben te rekenen dat een opterend landbouwer een uitvoeriger administratie moet voeren (faktureren, inkoop- en verkoopboek); dan zetten wij alles op een rijtje en noteren voor de opterende landbouwer als: voordelen: a. voordruk van omzetbelasting op investeringen gedurende de optieperiode wordt terugverkregen. b. voordruk over investeringen in "voorperiodevan 5 jaren wordt deels terugverkregen. Nadelen: a. de omzetbelasting over de normale bedrijfsontvangsten verminderd met de voordruk omzetbelasting op ontvan gen fakturen) moet worden afgedragen. b. de omzetbelasting op investeringen gedurende de optie periode moeten na afloop van deze periode deels worden herzien.. c. de administratiekosten worden hoger. d. er is een gemist prijs-voordeel in vergelijking met een niet-opterende landbouwer. e. er zijn verschillen in de Inkomstenbelasting f. er is geen W.I.R. premie over de terugontvangen omzet belasting Op de kursussen en in de vakliteratuur en handboeken worden aan deze problemen meerdere lesuren en pagina's gewijd. Het zal U duidelijk zijn, dat dit artikeltje alleen bedoeld is om een indruk en niet om een kompleet inzicht te geven in de zeer ingewikkelde materie. Paauwe 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3