Vliegtuigbespuiting in aardappelen rendabel O D e bestrijding van aardappelziekte is een gedurende het groeiseizoen regelmatig herhaalde en tevens noodzakelijke bezigheid. Naast spuitmachines met sterk uiteenlopende werkbreedten neemt ook het spuitvliegtuig in de landbouw een plaats van betekenis in bij de gewasbescherming. S amenvattend ontstaat dan de volgende vergelijking van de kosten van de twee "bespuitingssystemen" voor resp. 40 en 60 ha akkerbouwbedrijven. W elke opbrengstverlaging per ha is voor konsumptie-aard- appelen te verwachten, uitgaande van een "18% schadenorm" van de vier aan spuitsporen grenzende ruggen. Spuitsporen in aardappelen geven van jaar tot jaar sterk wisselende, veelsoortige nadelige effekten. Deze effekten worden in belangrijke mate bepaald door de weers- en grondtoestand alsmede door de loofontwikkeling van het gewas. Gedurende de periode 1974-1977 heeft hernieuwd onderzoek plaatsgevonden naar de schadelijke effekten van deze spuitsporen in twee akkerbouwgebieden, t.w. Oostelijk Flevoland en de Hoekse Waard (Zuid-Holland). Op een akkerbouwbedrijf van 40 ha met een vrij intensief bouwplan moet per seizoen een oppervlakte van ca. 250 ha worden bespoten, waarvoor ca. 100 manuren nodig zijn. Door bij de ziektebestrijding in aardappelen gebruik te maken van het spuitvliegtuig kan ca. 40 uur op eigen arbeid worden bespaard. Een vergelijking van de kosten van twee "bespuitingssystemen" wijst voor akkerbouwbedrijven met konsumptie-aard- appelen uit, dat de meerkosten exkl. verrekening van de arbeid, bij toepassing van het vliegtuig voor de bestrijding van aardappelziekte ca. 200,— per ha bedragen. Op zavel- en kleigronden is over de jaren 1974-1977 gebleken dat spuitsporen bij een spuitbreedte van 18 m de opbrengst per ha met ca. 3% verlagen. Dit betekent een verlaging van de opbrengst met ongeveer 1500 kg afleverbaar produkt per ha. Vergeleken met de 200,— meerkosten per ha aardappelen bij toepassing van vliegtuigbespuiting zal het omslagpunt bij een prijs van rond 13,8 cent/kg liggen. Bij pootaardappelen zal de opbrengstreduktie door spuitsporen rond 2% bedragen, wat overeenkomt met 500 kg bij een opbrengst van 25 ton/ha. In het algemeen kan worden gesteld dat zowel bij konsumptie- als pootaardappelen de extra kosten van vliegtuigbe- spuitingen in ruime mate worden goedgemaakt door het voorkomen van opbrengstverlaging en andere nadelen van spuitsporen. Kosten vliegtuigspuiten door derden 33,- 30,- 27,- 26,- 25,- mtrent de spuitkosten, waarbij de kosten van de spuitmid- delen buiten beschouwing worden gelaten, kan het volgende worden opgemerkt. De tarieven voor de bespuiting van aardappelen met het vlieg tuig waren in 1977 in Oostelijk Flevoland per ha per bespuiting de volgende: eenmalige bespuitingen, zgn. losse opdrachten drie tot zeven bespuitingen bedrijven met opp. aardappelen tot 10 ha bedrijven met opp. aardappelen 10-15 ha bedrijven met opp. aardappelen meer dan 15 ha Voor de laatste drie kategorieën geldt dat in een schriftelijke overeenkomst wordt vastgelegd dat de gehele oppervlakte aardappelen gedurende het groeiseizoen regelmatig zal worden gespoten met het vliegtuig. Deze tarieven blijken konkurrerend te zijn met loonwerktarieven voor bespuitingen met de zgn. grote veldspuiten. Ha-kosten van de eigen spuitmachine I nvestering van een 18 m brede spuituitrusting op trekker 7.000,- Jaarkosten van spuituitrusting te stellen op 17% 1190, Uitgaande van voor akkerbouwbedrijven van 40 en 60 ha zullen de machinekosten (kosten van spuituitrusting exkl. trekker) de volgende zijn: Alle bespuitingen met Bestrijding aardappelz eigen machine met vliegtuig 40 ha 60 ha 40 ha 60 ha 254 381 154 231 - - 100 150 102 152 62 92 4,70 3,10 7,70 5,15 B edrijfsoppervlakte Opp. te spuiten met eigen spuitmachine in ha Opp. te spuiten met vlieg tuig door derden in ha Benodigd aantal manuren en machine-uren Kosten spuitmachine/ha Hieruit zou kunnen worden opgemaakt dat bij de gewasbe scherming tegen aardappelziekte met het vliegtuig de toename van de kosten van de eigen spuituitrusting per ha voor de beide bedrijfstypen resp. 3,00 en 2,05 per ha is. Daartegenover staat echter dat de kosten voor slijtage en on derhoud aan de machine bij het overgaan op bespuitingen van de aardappelen met het vliegtuig lager worden. Daarom zou ook kunnen worden uitgegaan van een gemiddelde van de hier be rekende machinekosten per ha, waardoor de machinekosten globaal ca. 5,20 per ha zouden zijn. Dit bedrag komt redelijk goed overeen met tarieven voor verhuur van spuitmachines, zoals deze in Zuid-Holland en in de IJsselmeerpolders worden toegepast. Om toch voldoende met de kosten van slijtage en onderhoud rekening te houden kunnen de machinekosten worden onder verdeeld in een vast deel (afschrijving rente) en in een varia bel deel (onderhoud). Uitgaande van 17% aan jaarkosten voor de spuitapparatuur, wordt 13,4% toegerekend aan afschrijving en rente en 3,6% aan onderhoud. Bij een investering van 7.000,— en jaarkosten van 1.190,— is het vaste deel 938,— en het variabel deel 252,— Uitgaande van een jaarlijks te bespuiten oppervlakte van 200 ha komen de variabele kosten op 1,26 per ha. Door de variabele kosten per ha te vermenigvuldigen met het totaal aantal ha te bespuiten gewas per jaar wordt het totaal aan variabele kosten berekend. Stellen we verder de trekkerkosten per uur op 10,— dan zijn bij een taaktijd van 0,4 h/ha de kosten van de trekker voor spuiten 4,— per ha. Bij de verdere berekeningen worden de besparingen aan ma nuren door toepassing van vliegtuigbespuitingen van aardap pelen niet financieel in loon gewaardeerd. Dit zou immers alleen mogelijk zijn als vaststaat dat de bespaarde manuren voor ander werk produktief kunnen worden gemaakt. Indien dit het geval is kan met een besparing op loon van 6,— per ha bespuiting worden gerekend. Vergelijking van de kosten van twee "bespuitingssystemen" Alle bespuitingen B otrijding aardappelz met eigen machine met vliegtuig B edrijfsoppervlakte 40 ha 60 ha 40 ha 60 ha Opp. te spuiten met eigen machine in ha 254 381 154 231 Opp. te spuiten met vlieg 100 tuig door derden in ha 150 Vaste kosten spuitapparatuur 938 in gld 938 938 938 Variabele kosten spuitappa ratuur in gld 320 480 194 291 Jaarkosten spuitapparatuur 1132 1229 in gld 1258 1418 Kosten vliegtuigbespui 2600 tingen in gld 2750 Trekkerkosten 4 gld/ha in gld 1016 1524 616 1124 Loonkosten PM PM PM PM Totale spuitkosten in gld 4348 per jaar 2274 2942 6303 Toename spuitkosten 40 ha- bedrijf 2074 Toename spuitkosten 60 ha- bedrijf 3061 Phytophthorabestrijding in aardappelen met behulp van een spuitvliegtuig is rendabel en de kosten worden in ruime mate goedgemaakt door het voorkomen van opbrengstverlaging en andere nadelen van spuitspo- ren. Dit is de konklusie uit het rapport Spuitsporen spuitmachines en vliegtuigbespuitingen bij aardap pelen dat werd samengesteld door D. Hartmans en J. Alblas, Instituut voor Mechanisatie, Arbeid en Ge bouwen, Wageningen: Proefstation voor de Akker - bouw en de Groenteteelt in de Vollegrond, Lelystad. A an dit rapport ontlenen wij het volgende artikel. Toezending van het volledige rapport vindt plaats na storting van f 3,50 (inkl. verzendkosten) op giro 35.14.771 t.n.v. IMAG Wageningen onder vermel ding "rapport 16 - spuitsporen". Voor de gekozen 40 en 60 ha akkerbouwbedrijven zijn de meerkosten exkl. kosten arbeid resp. 2.074,— en 3.061,— of 207,— en 204,— per ha aardappelen. Het is duidelijk dat de kosten van de vliegtuigbespuiting bij de aardappelen niet kun nen worden bestreden uit de kostenbesparing op spuittrekker en spuituitrusting. Deze kosten zullen uit andere baten moeten worden terugverdiend. Of dit mogelijk is, zal nader worden geanalyseerd uit de resultaten van het onderzoek naar de nade lige effekten van spuitsporen op de opbrengst. Opbrengstverlaging per ha door spuitsporen Om dit te berekenen moet de opbrengstreduktie worden ge deeld door de spuitbreedte gedeeld door dat gedeelte van de spuitbreedte waar opbrengstreduktie optreedt (3m). Voor 15, 18,21 en 24 m brede spuitmachines is de opbrengstverlaging van 18% dan als volgt: spuitbreedte 15m 18m 21m 24 m opbrengstverlagend efTekt per ha 3,6% 3,0% 2,6% 2,25% Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de spoorschade bij grote spuitbreedte door diepere insporing enz. vaak wel iets groter kari zijn. Duidelijk is vastgesteld dat de hoogte van de opbrengst een belangrijke rol speelt. In een goed ontwikkeld gewas, wat uit gangspunt moet zijn, is de schade van de spuitsporen aanzienlijk groter dan in gewassen met een vrij matige loofontwikkeling. In 1974 is de opbrengstverlaging door spuitsporen voor de twee kleigebieden gemiddeld 23%, terwijl dit in 1976 slechts 6% be draagt. Uitgaande van een gemiddelde opbrengst aan aflever baar produkt per ha van 50 ton (1974-1977), kan het op brengstverlagend effekt van spuitsporen in kg per ha als volgt worden berekend: spuitbreedte spuitmachine 15m 18m 21m 24 m opbrengstverlaging in kg af leverbaar produkt/ha 1800 1500 1300 1125 Uitgaande van de in hoofdstuk 2 voor een 40 ha bedrijf bere kende meerkosten van 207,— per ha aardappelen bij Phy tophthorabestrijding met het vliegtuig, ligt het omslagpunt voor de resp. spuitbreedtes bij de volgende prijzen in ct/kg: 11,5, 13,8, 15,9, 18,4. Spuiten met het vliegtuig wordt bedrijfsekonomisch interessan ter naarmate een hogere prijs per kg produkt binnen bereik ligt. Een nevenvoordeel van vliegtuigbespuitingen Een niet berekend nevenvoordeel van het uitvoeren van de Phytophthorabestrijding met het vliegtuig is het kunnen laten vervallen van het spuitpad van 3 m breedte op de wendakker. Om te voorkomen dat bij toepassing van chemische onkruid- bestrijding na het opbouwen van de ruggen met de rijenfrees, moeilijkheden bij het keren van de spuitmachine ontstaan, kan als volgt worden gewerkt; na het machinaal poten wordt het rijenfrezen en aanaarden van het perceel geheel uitgevoerd met uitzondering van de vier gepote rijen van het "voormalige" keerpad; vervolgens wordt het perceel gespoten tegen onkruid met uitzondering van de wendakkers; daarna worden de laatste vier ruggen aangeaard (met de rijenfrees) waarna de volledige wendakker van het perceel (bijv. 18 m) wordt gespoten. Het weglaten van het keerpad geeft tot 2% meeropbrengst, af hankelijk van de perceelsvorm. Het niet meer aanwezig zijn van een keerpad kan echter voor de volgende machinale bewerkingen bezwaarlijk zijn: het spuiten van minerale olie om YN-virusbesmetting te ver kleinen; het machinaal looftrekken bij pootgoed; het doodspuiten van het loof. Beperkingen bij vliegtuigbespuitingen Z oals elke methode heeft ook het spuiten met het vliegtuig beperkingen. We noemen de volgende: door de vorm en/of grootte en de belending van percelen kunnen bespuitingen met een vliegtuig te veel bezwaren opleveren; dicht langs woonkernen gelegen percelen kunnen eveneens beter niet met het vliegtuig worden gespoten, terwijl ook hoogspanningsmasten zeer hinderlijke obstakels vormen; bespuitingen waarbij de giftigheid van het middel erg groot is of waar het spuitmiddel met veel vloeistof moet worden toegediend of het middel schade aan buurtgewassen kan doen, kunnen niet met vliegtuigen worden uitgevoerd; sommige middelen kunnen in een te sterke koncentratie (30 tot 40 1 water per ha) gewasbeschadiging veroorzaken; te hoge windsnelheid (bijv. 5 m/s) en of lage luchtvoch tigheid kunnen ook als beperkende faktoren voor vliegtuig bespuitingen gelden. Laatstgenoemde beperkende faktoren kunnen in het algemeen in voldoende mate worden opgeheven door: 's morgens vroeg met de bespuitingen te beginnen, bijv. om 04.30 uur, waarbij dan gespoten wordt tot omstreeks 10.00 uur, waarna een "rustpauze" wordt ingelast tot ca. 15.00 a 16.00 uur om vervolgens het werk te hervatten tot ca. 21.00 uur; bekorting van de vultijd via betere vulapparatuur, zodat de stoptijd tot een minimum wordt beperkt (verbeterde men- gunits); opvoering van de vluchtkapaciteit door gebruik te maken van vliegtuigen met groter motorvermogen c.q. laadvermo gen. Het moderne spuitvliegtuig maakt een spuitbreedte van 15 tot 25 m mogelijk. Meestal kan per vlucht een oppervlakte van ca. 30 ha worden bespoten. In een goed ingedeelde werkdag van ca. 8 a 9 uur is men zo in staat ca. 250 ha te spuiten. De vakbekwaamheid en accuratesse van de piloot is van door slaggevende betekenis voor de kwaliteit van het geleverde werk. Een vliegbedrijf moet er op attent zijn dat zowel vliegtuig als apparatuur in optimale staat verkeren en tevens gelet wordt op een korrekte en konstante vliegsnelheid en vlieghoogte tijdens de bespuiting van het gewas. Het spreekt voor zichzelf dat de vliegbanen boven het perceel nauwkeurig met vlaggen moeten zijn aangegeven, die goed zichtbaar zijn voor de piloot. Deze richt de vleugeltop van het toestel op de vlaggen. Indien hij dit korrekt uitvoert blijven zeker geen onbehandelde stroken over. Gezien de toename van de vliegtuigbespuitingen kan het gewenst zijn dat de kwaliteit van de bespuitingen van vliegtuig en spuitmachine nader wor den vergeleken. De ontwikkelingen in de tarieven van vliegtuigbespuitingen In 1977 varieerden de tarieven voor bespuitingen van 25,— tot 33,— per ha, exkl. spuitmiddel. De moderne technische ontwikkelingen en de sterk verbeterde werkorganisatie hebben het in de loop der jaren mogelijk gemaakt dat de berekende tarieven in een periode van zes jaar (1972-1978) met slechts 10% zijn toegenomen. Gelet op deze ontwikkelingen is het belangrijk dat vliegtuigbe spuitingen in ruime mate konkurrerend zijn in vergelijking met bespuitingen door derden met zgn. landmachines. Mede gelet op andere voordelen van vliegtuigbespuitingen, zoals het niet meer voorkomen van spuitsporen, gewasbeschadiging, verlies aan oppervlakte door keerpaden e.d., mag worden veronder steld dat bespuitingen met toepassing van het vliegtuig de ko mendejaren een grotere vlucht zullen nrmen. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 7