ONDERWIJS NOTITIES NIEUWE STUDIEFINANCIERING Op exkursie naar Londen I n het kader van de "oude" Kinderbijslagregeling konden ouders met een studerend kind veelal aanspraak maken op tweevoudige (in geval van uitwonend-zijn drievoudige) kinderbijslag nadat hun kind 16 jaar was geworden. D eze leeftijdsgrens is ten gevolge van een wijziging in de Kin derbijslagwetgeving verschoven naar 18 jaar. Hierdoor kan voor het kind tot het bereiken van deze leeftijd nog maar enkelvoudige kinderbijslag (tweevoudige als het niet meer thuis woont) worden verkregen. Deze verschuiving betreft de aanspraak voor kinderen die zijn geboren nè 1 januari 1963. Voor de ouders met kinderen die op of vóór deze datum zijn geboren, blijft de "oude" regeling evenwel van kracht. E H, I n de hall van "De Oesterschelp" verzamèlden zich de leerlin gen die voor de werkweek naar Engeland vertrokken. N a het ontbijt gingen we met de bus naar Windsor. We reden door een prachtig heuvelachtig landschap en zagen al snel het beroemde kasteel. V W, D, onder redaktie van L. Anderson LEEFTIJDSTOESLAG VOOR 16- EN 17-JARIGEN HOE WAS HET? HOE WORDT HET? WAT NU? In verband met deze verschuiving van de leeftijdsgrens wordt de mogelijkheid geboden om voor 16- en 17-jarige studerende kin deren in het kader van de regeling Tegemoetkoming Studiekos ten een "leeftijdstoeslag" aan te vragen. VOOR WIE EN WANNEER? Deze toeslag kan door de ouders worden aangevraagd ten be hoeve van een studerend kind dat nè 1 januari 1979 16 jaar is geworden of zal worden. Toekenning vindt plaats met ingang van de maand, volgend op die waarin deze leeftijd is bereikt en kan dus in principe gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 februari 1979. VOOR WELKE OPLEIDING? Bij de studie van de leerling dient er sprake te zijn van dagon derwijs (d.w.z. minimaal 19 lesuren per week) aan een in Neder land gevestigde onderwijsinstelling. Bovendien moet de gekozen opleiding een periode omvatten van tenminste 3 aaneengesloten maanden. BIJ WELK INKOMEN? Anders dan bij de aanspraak op kinderbijslag is toekenning van een leeftijdstoeslag afhankelijk van het gezamenlijke belastbare inkomen van de ouders en van het aantal afhankelijke kinderen. Voor 1979/1980 is in principe bepalend het inkomen 1978 en het aantal kinderen dat op 31 december 1978 van de ouders afhan kelijk was. Met behulp van de hiernaast afgedrukte tabel kan worden bepaald of men in aanmerking komt voor een toeslag. TABEL LEEFTIJDSTOESLAG Aan de hand van de hiernaast afgedrukte tabel kan bij benadering worden vastgesteld of men aanspraak kan maken op een leef tijdstoeslag (bedragen op jaarbasis). Bij het ter perse gaan was de hoogte van de maximaal toe te kennen leeftijdstoeslag nog niet definitief vastgesteld. De ver melde bedragen moeten dan ook als voorlopig worden be schouwd. Een tabel met de definitieve bedragen zal t.z.t. als bijlage bij de beslissing op de aanvraag worden meegezonden. LET OP! Extra aandacht verdient het feit, dat bij de bepaling van de leeftijdstoeslag ruimere inkomensnormen van toepassing zijn dan bij de hiervoor genoemde regeling Tegemoetkoming Studie kosten. Daardoor is het bijvoorbeeld niet ondenkbaar, dat toch nog een leeftijdstoeslag kan worden verstrekt, wanneer op grond van het ouderlijke inkomen een toegemoetkoming in de direkte studiekosten niet mogelijk blijkt. HOE AAN TE VRAGEN? Nogmaals voor de duidelijkheid; de leeftijdstoeslag kan zowel voor het studiejaar 1979/1980, als voor een gedeelte van het studiejaar 1978/1979 (februari t/m juli 1979) worden aange vraagd. De manier van aanvragen wordt o.a. bepaald door de vraag, of het kind al dan niet verder zal studeren. Gaat het kind in het studiejaar 1979/1980 wèl verder studeren en is daarvoor reeds een "tegemoetkoming in de studiekos ten" aangevraagd, dan behoeft men zich niet meer afzonder lijk aan te melden voor de leeftijdstoeslag. Na ontvangst van de financiële gegevens voor de tegemoetkoming wordt de mogelijke toeslag (inkl. de periode februari - juli 1979) auto matisch berekend. Voor de ouders die nog niet hebben aan gevraagd en menen wèl aanspraak te kunnen maken op een leeftijdstoeslag, is alsnog een formulier verkrijgbaar bij de onderwijsinstelling. Studeert het kind na juli 1979 niet meer verder, dan moet de toeslag voor de periode februari - juli 1979 worden aange vraagd d.m.v. de aangehechte bestelkaart. Inzending hiervan is overbodig als men reeds bekend is bij de Centrale Direktie Studiefinanciering. Dit is het geval, als voor het studiejaar 1978/1979 al een aanvraag voor een tegemoetkoming in de studiekosten werd ingediend. Op basis van de daarvoor ver strekte financiële gegevens zal de eventuele toeslag voor de desbetreffende periode worden berekend. 0 Deze formulieren zijn niet in alle gevallen gelijk. Meestal zal het echter een "Aanmeldingsformulier-A 1979/1980" zijn. Dit formulier kan nog worden ingezonden tot 30 november 1979. Als de leerling pas nè deze datum 16 jaar wordt of tot de gekozen opleiding kan worden toegelaten, is inzending nog mogelijk tot het einde van de daarop volgende maand. NADERE INFORMATIE Tot en met 30 november 1979 kan op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur telefonisch informatie over de leeftijdstoeslag worden ingewonnen. Dit echter uitsluitend via het speciaal daartoe opengestelde telefoonnummer (050) 266882. Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen CENTRALE DIREKTIE STUDIEFINANCIERING Postbus 30006 - 9700 RH Groningen. TABEL LEEFTIJDSTOESLAG njdffinf «orden uitgesteld of men aanspraak kan maken op een leeftiidMoevlag (bedragen op lurbetiti Bn hei ler perse gaan »an dit vou»bi«d «as de hoogie .*n de maximaal toe ie kennen leeftiidtioetlag nog niet de'mi tiet vastgesteld. De vermelde bedragen moeten dan ook als voorlopig «orden beschouwd. Een tabel met de definitieve bedragen /al t t als brilage bn de beslissing op de aanvraag «orden meegezonden rs komende kinderen NADERE INFORMATIE Tot en met 30 november 1979 kan op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16 00 uur telefonisch infor matie over de ieeftndstoeslag «orden ingewonnen Du echter uitsluitend via het speciaal daartoe opengestelde telefoon nummer (0S0) 266882. 1978' f 18 000 t 19.000 120.000 f21.000 f 22.000 f23 000 f24.000 f 25.000 f 26.000 f27.000 f28.000 f29.000 f 30 .000 f 31.000 f 32.000 (33.000 f34 000 f 35 000 f 36 000 t 3 7 .000 f 38.000 (39.000 f 40.000 (41.000 f 42.000 (43.000 f 44 .000 f45.000 f46 000 14 7.000 (48.000 1.210 1350 bepaling van de toeslag hi wordt aangevraagd m en rondvaart door de Rotterdamse havens of een dagje Artis in Amsterdam betekende in onze schooljaren wel een absoluut hoogtepunt. Een dagje vlak over de dichtsbijzijnde grens was als een tocht naar een ver land. Maar die tijd ligt dan ook wel ver achter ons. Vandaag de dag wordt het als iets heel gewoons ervaren als een hele klas een weekreis naar b.v. Londen onderneemt. In het begin stonden we nogal wat skeptisch tegenover dit soort escapades. Moest dit nu zo nodig en waarom de ouders op hoge kosten gejaagd? Maar wat vroeger als een schoolreisje gold is nu een exkursie geworden. Het nuttige wordt met het aangename verenigd. In het kader van de lessen op school wordt zo'n reis zorgvuldig voorbereid. Er wordt veel over de te bezoeken stad of streek verteld en gelezen; knipsels worden verzameld en na afloop worden alle opgedane ervaringen nog eens op schrift gesteld. De kennismaking met een stukje buitenland, een vreemde taal en andere levensgewoontes zal voor velen een onverge telijke indruk achterlaten. De Chr. Huishoudschool Oranjezon te Oostkapelle vervult - wat de reizen naar Londen betreft - een soort voortrekkersfunktie: sinds 1970 wordt praktisch elk jaar een uitstekend voorbereide trip gemaakt. De huishoudschool "de Oesterschelp" te Tholen is dit jaar voor het eerst gevolgd. Uit onderstaand reisverslag kunt U een indruk opdoen van de manier waarop zo'n reis wordt aangepakt en lezen hoe de 15- en 16-jarige leerlingen hun ervaringen verwerken. Wie weet komt U daardoor zelf op het idee een wereldstad als Londen en haar omgeving eens te gaan verkennen Dit schooljaar zijn de 4e jaars leerlingen van de school voor L.H.N.O. "De Oesterschelp" te Tholen een week naar Londen geweest. et was voor het eerst in de geschiedenis van de school dat een werkweek "buitenlands" doorgebracht werd. Tot voor deze keer was men in eigen land gebleven. Renesse en Hoeven zijn in dit verband op school klinkende namen. Een week waarin je op een andere wijze "leert" blijkt een waardevolle bijdrage aan het schoolgebeuren te zijn. Vooral wanneer, in de daarvoor in aanmerking komende lessen, gerui me tijd van te voren het programma wordt voorbereid. Deze keer echter kwamen de leerlingen zelf met het verzoek om naar Londen te gaan. Ze hadden zo hier en daar vernomen hoe imposant zo'n wereldstad toch is. En om daar dan een week te vertoeven, dat was het helemaal. Direktie en docenten begrepen één en ander volkomen. Echter het aksent van een werkweek lag voor hen beslist niet op de afstand. Doelstelling was dan steeds in Hoeven dat de leerlingen samen optrokken, een stuk verantwoording moesten dragen t.a.v. zichzelf en de ander, kortom het intensief bezig zijn met elkaar in de groep. En dat langere tijd aaneen. Een week Londen in een jeugdhotel is een moeilijk te vergelijken alternatief. Het aksent komt dan te liggen op de bezienswaardigheden, de sfeer daar en de taal niet te vergeten. Men is echter minder met elkaar in de grote groep. Toch werd besloten naar Londen te gaan. Nu volgden de uitgebreide besprekingen ter voorbereiding met reisburo, ouders en leerlingen. Na informatie in de lessen Engels en Geschiedenis werd de voorbereidingsperiode afgesloten met een dia-serie over Lon den en omgeving. Voor leerlingen en begeleidende docenten een uitstekend mid del om alvast "in the mood" te komen. Voor allen op school was deze reis echt een gebeuren waarnaar met spanning werd uitgekeken, temeer daar dit de eerste keer was. Aan de leerlingen werd een stencil meegegeven met "huisre gels", adres hotel, programma e.d. Hierna volgt één van de reisverslagen die door de leerlingen zijn gemaakt. Ieder heeft één dag voor zijn rekening genomen. De direktrice, mevr. J. Provoost. MAANDAGMORGEN 8 uur Na een kopje koffie of thee vertrokken we, uitgeleide gedaan door familieleden, vanaf school per bus naar Zeebrugge. Van daar naar Dover. Mevrouw Goorden, Mevrouw Provoost en de heren Hoek v. Dijke, Suykerbuyk en Niemantsverdriet gingen met ons mee. Na het passeren van de Thoolse brug opende Mevrouw Pro voost de enveloppe die we meegekregen hadden van de "thuis blijvers". Deze bleek een reislied te bevatten, hetgeen dadelijk werd ingezet. Via Antwerpen en Brugge, waar koffie werd gedronken kwa men we ruim op tijd in Zeebrugge aan. Na de paspoortkontrole reden we de boot op "The Free Enter prise V" van de Fa. Townsend en Thoresen. Een hele belevenis. De meesten van ons hadden dit nooit eerder meegemaakt. Een zeereis van 4 uren in 't verschiet. De aankomst in Dover was geweldig, de krijtrotsen zie je al van verre. Na passen kontrole gingen we via Kent, een heel mooie streek, die ons aan Limburg deed denken naar Canterbury. Hier genoten we van een "english dinner fish en chips". Toen we verder naar Londen reden werd het al donker. De stad maakte veel indruk op ons; "double deckers", historische gebouwen, de typische Engelse taxi's "for hire". Vooral in de omgeving van Piccadily Circus was het erg druk. We werden er gewoon stil van, helemaal onder de indruk van zo'n fascinerend geheel. Bij het hotel aangekomen bleek dat het al 10 uur was. Ieder ging zich installeren op de kamers. Na beneden nog wat te hebben gedronken zochten we ons bed op. Het zou de volgende morgen vroeg dag zijn. DINSDAG 7.30 uur opstaan Fijn om al een indruk te krijgen van alles wat we deze week gaan bezoeken. Na de lunch in "The Cockney" een puur Engelse gelegenheid met "levende muziek" bezochten we "madame Tussaud" waxworks. Geweldig om naast Kojak op de foto te gaan. Verder waren er veel historische figuren, de Engelse Konink lijke familie en onze eigen Johan Cruyff. Met de "underground" terug naar het centrum waar we een kopje koffie dronken en even mochten winkelen (iedere groep samen met 1 docent). Na "the dinner" bezochten we de musical "Tommy" van "The Who". Vooral de muziek vonden we fijn. Een belevenis voor ieder van ons. In het hotel aangekomen dronken we gezellig iets en gingen naar onze kamers, waar we de slaap nog niet konden vatten. WOENSDAG 730 uur uit bed Binnen hébben we uitgebreid the St. George Chapel bekeken en de Koninklijke vertrekken met prachtige schilderijen en meu bilair. Op onze vragen gaven de suppoosten antwoord. In ons stencil hadden we informatie die door hen werd aangevuld. Ook de poppenverzameling van de Koningin-moeder van En geland was de moeite waard, 's Middags brachten we een bezoek aan Hampton Court, een buitenverblijf. Vooral de tuinen n^et de prachtige gazons waren erg indruk wekkend. Na het diner maakten we een rondrit door Londen "bij night". Langs alle bekende gebouwen als Buckingham Palace, The Big Ben, The Houses of Parliaments. Geweldig!! Om 10 uur gingen we terug naar het hotel. DONDERDAG andaag hebben we een beurs bezocht: "Ideal Home". We waren erg benieuwd wat de overeenkomsten en verschillen wa ren met een beurs zoals we die in Nederland kennen als "Bin nenhuis". Toen we binnenkwamen vielen we van de ene verbazing in de andere. Een kompleet huis met aangelegde tuin en zwembad. Verder allerlei zaken die te maken hebben met huishouden. Er waren ook Nederlandse exposanten aan wie we in het Engels informatie vroegen. Een hele onderneming. Om half 12 gingen we terug naar het hotel vanwaar we ver trokken naar "The Tower of London". De Tower is een zeer oude vesting die onder meer gebruikt werd als gevangenis VRIJDAG it viel niet voor iedereen mee. Om 8 uur zaten we aan een Engels ontbijt. Hierna stapten we rond 8.30 uur in de bus voor "sightseeing" Londen. We kwamen langs "Buckingham Palace" het standbeeld van Nelson op Trafalgar Square, Houses of Parliamentm de Tower enz. e vertrokken met sneeuw vanuit London op huis aan. Op de boot hadden verschillende van ons last van zeeziekte. Toch waren de 4 uur snel om. Ieder van ons verwerkte op zijn eigen manier de indrukken van de afgelopen week. Het leek of we veel langer waren wegge weest. Toch wel weer ontzettend fijn om naar huis te gaan. Dan de aankomst in Tholen, waar verschillende familieleden ons opwachtten. Naar huis om te vertellen, vertellen Het was de eerste keer voor onze school dat de 4e klassen een week "buitenlands" hadden. Een week om nooit te verge ten!!!!!!!! Dit verslag kwam tot stand met medewerking van de leerlingen: Ina van Oeveren; Hennie Bolier; Jacquelien van Gorsel; Lies- beth Verkerke; Wilma Deurloo; Paula Goedegebuure.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 7