ONDERWIJS
NOTITIES
NIEUWE
STUDIEFINANCIERING
Op exkursie naar Londen
I n het kader van de "oude" Kinderbijslagregeling konden ouders
met een studerend kind veelal aanspraak maken op tweevoudige
(in geval van uitwonend-zijn drievoudige) kinderbijslag nadat hun
kind 16 jaar was geworden.
D eze leeftijdsgrens is ten gevolge van een wijziging in de Kin
derbijslagwetgeving verschoven naar 18 jaar. Hierdoor kan voor
het kind tot het bereiken van deze leeftijd nog maar enkelvoudige
kinderbijslag (tweevoudige als het niet meer thuis woont) worden
verkregen. Deze verschuiving betreft de aanspraak voor kinderen
die zijn geboren nè 1 januari 1963. Voor de ouders met kinderen
die op of vóór deze datum zijn geboren, blijft de "oude" regeling
evenwel van kracht.
E
H,
I n de hall van "De Oesterschelp" verzamèlden zich de leerlin
gen die voor de werkweek naar Engeland vertrokken.
N a het ontbijt gingen we met de bus naar Windsor. We reden
door een prachtig heuvelachtig landschap en zagen al snel het
beroemde kasteel.
V
W,
D,
onder redaktie van
L. Anderson
LEEFTIJDSTOESLAG VOOR 16- EN 17-JARIGEN
HOE WAS HET?
HOE WORDT HET?
WAT NU?
In verband met deze verschuiving van de leeftijdsgrens wordt de
mogelijkheid geboden om voor 16- en 17-jarige studerende kin
deren in het kader van de regeling Tegemoetkoming Studiekos
ten een "leeftijdstoeslag" aan te vragen.
VOOR WIE EN WANNEER?
Deze toeslag kan door de ouders worden aangevraagd ten be
hoeve van een studerend kind dat nè 1 januari 1979 16 jaar is
geworden of zal worden. Toekenning vindt plaats met ingang van
de maand, volgend op die waarin deze leeftijd is bereikt en kan
dus in principe gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 februari
1979.
VOOR WELKE OPLEIDING?
Bij de studie van de leerling dient er sprake te zijn van dagon
derwijs (d.w.z. minimaal 19 lesuren per week) aan een in Neder
land gevestigde onderwijsinstelling. Bovendien moet de gekozen
opleiding een periode omvatten van tenminste 3 aaneengesloten
maanden.
BIJ WELK INKOMEN?
Anders dan bij de aanspraak op kinderbijslag is toekenning van
een leeftijdstoeslag afhankelijk van het gezamenlijke belastbare
inkomen van de ouders en van het aantal afhankelijke kinderen.
Voor 1979/1980 is in principe bepalend het inkomen 1978 en het
aantal kinderen dat op 31 december 1978 van de ouders afhan
kelijk was. Met behulp van de hiernaast afgedrukte tabel kan
worden bepaald of men in aanmerking komt voor een toeslag.
TABEL LEEFTIJDSTOESLAG
Aan de hand van de hiernaast afgedrukte tabel kan bij benadering
worden vastgesteld of men aanspraak kan maken op een leef
tijdstoeslag (bedragen op jaarbasis).
Bij het ter perse gaan was de hoogte van de maximaal toe te
kennen leeftijdstoeslag nog niet definitief vastgesteld. De ver
melde bedragen moeten dan ook als voorlopig worden be
schouwd.
Een tabel met de definitieve bedragen zal t.z.t. als bijlage bij de
beslissing op de aanvraag worden meegezonden.
LET OP!
Extra aandacht verdient het feit, dat bij de bepaling van de
leeftijdstoeslag ruimere inkomensnormen van toepassing zijn
dan bij de hiervoor genoemde regeling Tegemoetkoming Studie
kosten. Daardoor is het bijvoorbeeld niet ondenkbaar, dat toch
nog een leeftijdstoeslag kan worden verstrekt, wanneer op grond
van het ouderlijke inkomen een toegemoetkoming in de direkte
studiekosten niet mogelijk blijkt.
HOE AAN TE VRAGEN?
Nogmaals voor de duidelijkheid; de leeftijdstoeslag kan zowel
voor het studiejaar 1979/1980, als voor een gedeelte van het
studiejaar 1978/1979 (februari t/m juli 1979) worden aange
vraagd.
De manier van aanvragen wordt o.a. bepaald door de vraag, of het
kind al dan niet verder zal studeren.
Gaat het kind in het studiejaar 1979/1980 wèl verder studeren
en is daarvoor reeds een "tegemoetkoming in de studiekos
ten" aangevraagd, dan behoeft men zich niet meer afzonder
lijk aan te melden voor de leeftijdstoeslag. Na ontvangst van
de financiële gegevens voor de tegemoetkoming wordt de
mogelijke toeslag (inkl. de periode februari - juli 1979) auto
matisch berekend. Voor de ouders die nog niet hebben aan
gevraagd en menen wèl aanspraak te kunnen maken op een
leeftijdstoeslag, is alsnog een formulier verkrijgbaar bij de
onderwijsinstelling.
Studeert het kind na juli 1979 niet meer verder, dan moet de
toeslag voor de periode februari - juli 1979 worden aange
vraagd d.m.v. de aangehechte bestelkaart. Inzending hiervan
is overbodig als men reeds bekend is bij de Centrale Direktie
Studiefinanciering. Dit is het geval, als voor het studiejaar
1978/1979 al een aanvraag voor een tegemoetkoming in de
studiekosten werd ingediend. Op basis van de daarvoor ver
strekte financiële gegevens zal de eventuele toeslag voor de
desbetreffende periode worden berekend.
0 Deze formulieren zijn niet in alle gevallen gelijk. Meestal zal het echter
een "Aanmeldingsformulier-A 1979/1980" zijn.
Dit formulier kan nog worden ingezonden tot 30 november 1979. Als de
leerling pas nè deze datum 16 jaar wordt of tot de gekozen opleiding kan
worden toegelaten, is inzending nog mogelijk tot het einde van de daarop
volgende maand.
NADERE INFORMATIE
Tot en met 30 november 1979 kan op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur
en van 14.00 tot 16.00 uur telefonisch informatie over de leeftijdstoeslag
worden ingewonnen. Dit echter uitsluitend via het speciaal daartoe
opengestelde telefoonnummer (050) 266882.
Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
CENTRALE DIREKTIE STUDIEFINANCIERING
Postbus 30006 - 9700 RH Groningen.
TABEL LEEFTIJDSTOESLAG
njdffinf «orden uitgesteld of men aanspraak kan maken
op een leeftiidMoevlag (bedragen op lurbetiti
Bn hei ler perse gaan »an dit vou»bi«d «as de hoogie .*n
de maximaal toe ie kennen leeftiidtioetlag nog niet de'mi
tiet vastgesteld. De vermelde bedragen moeten dan ook als
voorlopig «orden beschouwd.
Een tabel met de definitieve bedragen /al t t als brilage
bn de beslissing op de aanvraag «orden meegezonden
rs komende kinderen
NADERE INFORMATIE
Tot en met 30 november 1979 kan op werkdagen van 09.00
tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16 00 uur telefonisch infor
matie over de ieeftndstoeslag «orden ingewonnen Du echter
uitsluitend via het speciaal daartoe opengestelde telefoon
nummer (0S0) 266882.
1978'
f 18 000
t 19.000
120.000
f21.000
f 22.000
f23 000
f24.000
f 25.000
f 26.000
f27.000
f28.000
f29.000
f 30 .000
f 31.000
f 32.000
(33.000
f34 000
f 35 000
f 36 000
t 3 7 .000
f 38.000
(39.000
f 40.000
(41.000
f 42.000
(43.000
f 44 .000
f45.000
f46 000
14 7.000
(48.000
1.210 1350
bepaling van de toeslag hi
wordt aangevraagd m
en rondvaart door de Rotterdamse havens of een dagje Artis in Amsterdam betekende in onze schooljaren wel een
absoluut hoogtepunt. Een dagje vlak over de dichtsbijzijnde grens was als een tocht naar een ver land. Maar die tijd ligt
dan ook wel ver achter ons. Vandaag de dag wordt het als iets heel gewoons ervaren als een hele klas een weekreis naar
b.v. Londen onderneemt.
In het begin stonden we nogal wat skeptisch tegenover dit soort escapades. Moest dit nu zo nodig en waarom de ouders op
hoge kosten gejaagd? Maar wat vroeger als een schoolreisje gold is nu een exkursie geworden. Het nuttige wordt met het
aangename verenigd. In het kader van de lessen op school wordt zo'n reis zorgvuldig voorbereid. Er wordt veel over de te
bezoeken stad of streek verteld en gelezen; knipsels worden verzameld en na afloop worden alle opgedane ervaringen nog
eens op schrift gesteld.
De kennismaking met een stukje buitenland, een vreemde taal en andere levensgewoontes zal voor velen een onverge
telijke indruk achterlaten. De Chr. Huishoudschool Oranjezon te Oostkapelle vervult - wat de reizen naar Londen betreft
- een soort voortrekkersfunktie: sinds 1970 wordt praktisch elk jaar een uitstekend voorbereide trip gemaakt. De
huishoudschool "de Oesterschelp" te Tholen is dit jaar voor het eerst gevolgd. Uit onderstaand reisverslag kunt U een
indruk opdoen van de manier waarop zo'n reis wordt aangepakt en lezen hoe de 15- en 16-jarige leerlingen hun ervaringen
verwerken.
Wie weet komt U daardoor zelf op het idee een wereldstad als Londen en haar omgeving eens te gaan verkennen
Dit schooljaar zijn de 4e jaars leerlingen van de school voor
L.H.N.O. "De Oesterschelp" te Tholen een week naar Londen
geweest.
et was voor het eerst in de geschiedenis van de school dat
een werkweek "buitenlands" doorgebracht werd.
Tot voor deze keer was men in eigen land gebleven. Renesse en
Hoeven zijn in dit verband op school klinkende namen.
Een week waarin je op een andere wijze "leert" blijkt een
waardevolle bijdrage aan het schoolgebeuren te zijn. Vooral
wanneer, in de daarvoor in aanmerking komende lessen, gerui
me tijd van te voren het programma wordt voorbereid. Deze
keer echter kwamen de leerlingen zelf met het verzoek om naar
Londen te gaan. Ze hadden zo hier en daar vernomen hoe
imposant zo'n wereldstad toch is.
En om daar dan een week te vertoeven, dat was het helemaal.
Direktie en docenten begrepen één en ander volkomen. Echter
het aksent van een werkweek lag voor hen beslist niet op de
afstand. Doelstelling was dan steeds in Hoeven dat de leerlingen
samen optrokken, een stuk verantwoording moesten dragen
t.a.v. zichzelf en de ander, kortom het intensief bezig zijn met
elkaar in de groep. En dat langere tijd aaneen. Een week Londen
in een jeugdhotel is een moeilijk te vergelijken alternatief. Het
aksent komt dan te liggen op de bezienswaardigheden, de sfeer
daar en de taal niet te vergeten. Men is echter minder met elkaar
in de grote groep. Toch werd besloten naar Londen te gaan.
Nu volgden de uitgebreide besprekingen ter voorbereiding met
reisburo, ouders en leerlingen.
Na informatie in de lessen Engels en Geschiedenis werd de
voorbereidingsperiode afgesloten met een dia-serie over Lon
den en omgeving.
Voor leerlingen en begeleidende docenten een uitstekend mid
del om alvast "in the mood" te komen.
Voor allen op school was deze reis echt een gebeuren waarnaar
met spanning werd uitgekeken, temeer daar dit de eerste keer
was.
Aan de leerlingen werd een stencil meegegeven met "huisre
gels", adres hotel, programma e.d.
Hierna volgt één van de reisverslagen die door de leerlingen zijn
gemaakt. Ieder heeft één dag voor zijn rekening genomen.
De direktrice, mevr. J. Provoost.
MAANDAGMORGEN 8 uur
Na een kopje koffie of thee vertrokken we, uitgeleide gedaan
door familieleden, vanaf school per bus naar Zeebrugge. Van
daar naar Dover.
Mevrouw Goorden, Mevrouw Provoost en de heren Hoek v.
Dijke, Suykerbuyk en Niemantsverdriet gingen met ons mee.
Na het passeren van de Thoolse brug opende Mevrouw Pro
voost de enveloppe die we meegekregen hadden van de "thuis
blijvers". Deze bleek een reislied te bevatten, hetgeen dadelijk
werd ingezet.
Via Antwerpen en Brugge, waar koffie werd gedronken kwa
men we ruim op tijd in Zeebrugge aan.
Na de paspoortkontrole reden we de boot op "The Free Enter
prise V" van de Fa. Townsend en Thoresen.
Een hele belevenis. De meesten van ons hadden dit nooit eerder
meegemaakt. Een zeereis van 4 uren in 't verschiet.
De aankomst in Dover was geweldig, de krijtrotsen zie je al van
verre. Na passen kontrole gingen we via Kent, een heel mooie
streek, die ons aan Limburg deed denken naar Canterbury. Hier
genoten we van een "english dinner fish en chips". Toen we
verder naar Londen reden werd het al donker. De stad maakte
veel indruk op ons; "double deckers", historische gebouwen, de
typische Engelse taxi's "for hire". Vooral in de omgeving van
Piccadily Circus was het erg druk. We werden er gewoon stil
van, helemaal onder de indruk van zo'n fascinerend geheel.
Bij het hotel aangekomen bleek dat het al 10 uur was. Ieder ging
zich installeren op de kamers. Na beneden nog wat te hebben
gedronken zochten we ons bed op. Het zou de volgende morgen
vroeg dag zijn.
DINSDAG 7.30 uur opstaan
Fijn om al een indruk te krijgen van alles wat we deze week gaan
bezoeken. Na de lunch in "The Cockney" een puur Engelse
gelegenheid met "levende muziek" bezochten we "madame
Tussaud" waxworks. Geweldig om naast Kojak op de foto te
gaan.
Verder waren er veel historische figuren, de Engelse Konink
lijke familie en onze eigen Johan Cruyff.
Met de "underground" terug naar het centrum waar we een
kopje koffie dronken en even mochten winkelen (iedere groep
samen met 1 docent). Na "the dinner" bezochten we de musical
"Tommy" van "The Who". Vooral de muziek vonden we fijn.
Een belevenis voor ieder van ons.
In het hotel aangekomen dronken we gezellig iets en gingen
naar onze kamers, waar we de slaap nog niet konden vatten.
WOENSDAG 730 uur uit bed
Binnen hébben we uitgebreid the St. George Chapel bekeken en
de Koninklijke vertrekken met prachtige schilderijen en meu
bilair.
Op onze vragen gaven de suppoosten antwoord. In ons stencil
hadden we informatie die door hen werd aangevuld.
Ook de poppenverzameling van de Koningin-moeder van En
geland was de moeite waard, 's Middags brachten we een bezoek
aan Hampton Court, een buitenverblijf.
Vooral de tuinen n^et de prachtige gazons waren erg indruk
wekkend.
Na het diner maakten we een rondrit door Londen "bij night".
Langs alle bekende gebouwen als Buckingham Palace, The Big
Ben, The Houses of Parliaments. Geweldig!! Om 10 uur gingen
we terug naar het hotel.
DONDERDAG
andaag hebben we een beurs bezocht: "Ideal Home". We
waren erg benieuwd wat de overeenkomsten en verschillen wa
ren met een beurs zoals we die in Nederland kennen als "Bin
nenhuis".
Toen we binnenkwamen vielen we van de ene verbazing in de
andere. Een kompleet huis met aangelegde tuin en zwembad.
Verder allerlei zaken die te maken hebben met huishouden. Er
waren ook Nederlandse exposanten aan wie we in het Engels
informatie vroegen. Een hele onderneming.
Om half 12 gingen we terug naar het hotel vanwaar we ver
trokken naar "The Tower of London". De Tower is een zeer
oude vesting die onder meer gebruikt werd als gevangenis
VRIJDAG
it viel niet voor iedereen mee. Om 8 uur zaten we aan een
Engels ontbijt. Hierna stapten we rond 8.30 uur in de bus voor
"sightseeing" Londen. We kwamen langs "Buckingham Palace"
het standbeeld van Nelson op Trafalgar Square, Houses of
Parliamentm de Tower enz.
e vertrokken met sneeuw vanuit London op huis aan. Op
de boot hadden verschillende van ons last van zeeziekte. Toch
waren de 4 uur snel om.
Ieder van ons verwerkte op zijn eigen manier de indrukken van
de afgelopen week. Het leek of we veel langer waren wegge
weest. Toch wel weer ontzettend fijn om naar huis te gaan.
Dan de aankomst in Tholen, waar verschillende familieleden
ons opwachtten. Naar huis om te vertellen, vertellen
Het was de eerste keer voor onze school dat de 4e klassen een
week "buitenlands" hadden. Een week om nooit te verge
ten!!!!!!!!
Dit verslag kwam tot stand met medewerking van de leerlingen:
Ina van Oeveren; Hennie Bolier; Jacquelien van Gorsel; Lies-
beth Verkerke; Wilma Deurloo; Paula Goedegebuure.