Aardappelpool ook dit jaar een sukses! ■M oet ons toch van het hart, zeggen beide heren, de gemid delde boer in het zuidwesten springt veel fe onzorgvuldig om met de aardappel. We hebben altijd gedacht dat met de invoering van het kwaliteitspremiestelsel veel meer boeren daarop in zouden spelen' en aktief mee zouden doen. Dat is eigenlijk niet gebeurd en zoiets is voor ons een tegenvaller. D e aardappelafzetorganisatie voor zuidwest-nederland werd destijds opgericht om ten behoeve van de teler, zo produktiege- richt mogelijk met de boeren te kunnen werken en met hen een goede vorm van samenwerking op te bouwen die ook de teler een zekere gebondenheid in vrijheid zou verschaffen waarmee de afzetorganisatie op basis van kontrakten zonder spekulatie doeleinden over langere termijn over het produkt zou kunnen beschikken. Bij een min of meer voorafgestelde hoeveelheid aardappelen kan men eveneens daarop de arbeidsverdeling van de sorteerbedrijven afstemmen zodat ook daar zo efficiënt mo gelijk gewerkt kan worden. I n deze nieuwe samenwerkingsvorm zal worden gestreefd naar het vermijden van spekulatieve transakties. Een gedeelte van het aanbod gaat in de voorverkoop op basis van een bepaalde overeenkomst met de afnemende industrie. Maar uiteraard zal er ook tijdens het oogstseizoen worden verhandeld, en deze beide systemen samen vormen weer een optimale basis voor een gespreid en regelmatig aanbod van werk bij de sorteerbedrijven. Door de samenwerking wordt ook een zeker oogstrisiko ges preid en voorkomen, zegt Den Hamer. Van een afzetorganisatie wordt er uiteraard verwacht dat die aan de leveringsverplich tingen voldoet. Maar het kan gebeuren, zoals in 1974 in Zee land, dat er niet tijdig geoogst wordt. Het is dan goed dat men ook aardappelen kan betrekken uit een ander deel van het land waar de oogstomstandigheden beter zijn op dat moment. Iets dergelijks kan een dwangpositie voor het bedrijf tegengaan wat uiteindelijk voor alle partijen altijd de beste oplossing is. Agrico is gezien haar ligging in de IJsselmeerpolders gunstig voor ex port op Duitsland, want, zegt Den Hamer, onderschat tegen woordig vooral niet het effekt van de vervoerskosten in de aardappelhandel. Wij in het zuidwesten zijn op onze beurt weer gunstig gevestigd voor de export op het zuiden en Engeland. D oor het verdwijnen op de markt van de naam Zuiderdel is wederom een kleine stap gezet in de richting van een verdere koncentratie in de aardappelhandel. Silvis beaamt het, maar voegt er onmiddellijk aan toe dat zoiets geenszins tot veron trusting hoeft te leiden. Het is een logisch gevolg van de techni sche ontwikkelingen. De kleine en regionale aardappelhandel kan ten enenmale niet profiteren van de groothandelsvoordelen zoals die beschikbaar zijn bij een grotere koncentratie van om zet. Overigens zijn ook de verlangens van de verwerkende in dustrie aan deze ontwikkeling debet. Daar wil men voor alles een kwaliteitsprodukt, maar men wil ook verzekerd zijn van een regelmatig aanbod. Dat moeten onwrikbare basisuitgangspun ten zijn voor de verwerkende industrie. Het is begrijpelijk, zegt Silvis, dat de kleintjes hieraan eigenlijk niet kunnen voldoen. De industrie zal dan ook veel eerder tot zaken komen met een groot verwerkend bedrijf waarvan ze weet dat die eventuele moei lijkheden op de juiste wijze aan kan, waardoor de levering niet in gevaar komt! Aardappelafzetorganisatie voor Zuidwest-Nederland Verkoopbeleid Kwaliteit en prijs Steeds dezelfde telers Tegenvaller Samenwerking Andere struktuur Gelijke stemmenverhouding Geen kartel V olgens de heer Siivis, direkteur, en de heer Den Hamer, aardappelzakeiy van de aardappelafzetorganisatie voor Zuidwest-Nederland te Zierikzee, kunnen de deelnemers aan de aardappelpool ook dit jaar weer tevreden zijn over het geboekte prijsresultaat. Deze aardappelpool draait nu voor het zesde jaar en het aantal deelnemers is inmiddels opgeklommen tot ruim 500 en daarmee is ook dit jaar wederom de trend van een gestage groei voortgezet. De gemiddelde prijsnotering die de telers ten goede is gekomen bedraagt voor Bintje klei 35 mm/opwaarts P.D. 19,31 per 100 kg. Dat is vergeleken met vorig jaar ongeveer 4 cent per kilo meer. Maar om te vergelijken en te weten of het prijspeil dat door de poolafzet is gemaakt beter of slechter is dan van anderen die zich met aardappelafzet bezig houden, werd gekeken naar de beursnotering Rotterdam. Hierbij komt men op een ongewogen gemiddelde 35 mm/opwaarts, groothandelsnotering, van 19,21 per 100 kg, over het tijdvak augustus tot en met mei. Daarvan moeten dan de kosten worden afgetrokken die gemaakt zijn om het produkt verkoopsklaar aan te bieden. Om deze bedragen te berekenen is men uitgegaan van de kosten zoals die bij de aardappelafzetorganisatie worden gemaakt. Het totaal daarvan bedraagt 2,15 per 100 kg, Wanneer dit bedrag vervolgens van de Rotterdamse beursnotering wordt afgetrokken dan blijft er een bedrag over van 17,06 per 100 kg. Vergelijkt men dan daarbij de poolprijs van 19,21 waarvan alle kosten reeds zijn afgetrokken, dan komt men tot de konklusie dat de deelnemers in de pool gemiddeld 2,25 per 100 kg meer van hun aardappelen hebben gebeurd dan degenen die volledig met de Rotterdamse beursnotering zijn meegegaan. De heren Silvis en Den Hamer zijn trots op dit behaalde resultaat en wijzen er nog op dat er het afgelopen seizoen 97.000 ton aardappelen via de pool zijn verhandeld. Zes jaar geleden begon men met dit systeem te werken en toen werd er 64.000 ton omgezet. O p de vraag waaraan men het sukses toeschrijft antwoorden ze beiden, dat dit grotendeels te danken is aan een goed ver koopbeleid. een efficiënt afzetapparaat en tevreden afnemers. Wij kunnen de industrie voorzien van een uitstekend gesorteerd produkt dat voldoet aan alle kwaliteitseisen. Men weet dit en daarom is men ook bereid om dit met een premie te belonen. Zoiets komt dan uiteindelijk toch weer tot uiting in de boeren- prijs. Wanneer je de afgelopen winter als voorbeeld neemt zegt de heer Silvis. dan hebben wij onder die moeilijke omstandig heden toch de industrie steeds tijdig kunnen voorzien van haar grondstof. Dat kon omdat we toen leverden uit eigen opslag, die voorzien is van mechanische koeling. Hl lders in den lande horen we nu allerlei goede verhalen over het belang van de kwaliteit van de aardappel, zegt Den Hamer. Ook wordt op het belang van uitbetaling naar kwaliteit gewezen en het lijkt er op alsof de aardappelhandel daar nu schoorvoe tend op gaat reageren. Bij onze afzetorganisatie passen we dit systeem van uitbetaling naar kwaliteit al jaren toe. Ter illustratie laat hij de cijfers zien en daaruit blijkt dat voor het afgelopen seizoen de volgende verdeling is te maken. 65,8% van het totale aanbod viel in de klasse A, dit is de basis- sortering met de basisprijs. 19,9% werd in de AA klasse gezet en dan ontvangt de teler voor zijn betere kwaliteit de basis A prijs 5%. 8,1% van het aanbod viel onder de AAA klasse en daar mee ontvangt de teler wederom de basisprijs 10%. 6% kwam terecht in de A-1 klasse en tot slot 2,2% werd in de A-2 klasse gezet. Het is duidelijk dat een teler die zijn uiterste best op het produkt heeft gedaan daar uiteindelijk goed voor wordt be loond, iets wat op kan lopen in de hoogste klasse tot 5 cent per kilo veldsgewas. Ook op andere aspekten van de aardappelkwaliteit wordt gelet, want zo krijgt de teler eveneens een premie op een meer dan gemiddelde hoeveelheid grote maat aardappelen in één partij. Voorts wordt er een aparte uitbetalingsregeling getroffen met het oog op de voer/kriel verhouding. Er wordt eveneens een variatie op de sorteringskosten toegepast. Iemand die een bij zonder bewerkelijke partij aanbiedt zal daarvoor ook een ho gere sorteerprijs dan de basisprijs van 2,15 per 100 kg moeten betalen. U ziet het, zegt Den Hamer, bij onze aardappelafze torganisatie is de uitbetaling naar kwaliteit reeds lang in alle variaties doorgevoerd. O ok bij het bepalen van de kwaliteit wordt er geen geheim zinnigheid betracht. De teler kan er zelfbijzijn en om eventuele misverstanden te voorkomen blijft er steeds een reservemonster van iedere partij gedurende een bepaalde tijd bewaard, zodat altijd nog kan worden herkeurd indien dat nodig mocht blijken te zijn. Het is al in .alle toonaarden bezongen dat er maar niet genoeg aandacht aan die kwaliteit kan worden besteed, zegt Silvis, maar toch is misschien de voortdurende herhaling van deze bood schap uiteindelijk de weg naar nog grotere aandacht voor het produkt. Het is ook geen toeval of iemand goede of slechte kwaliteit aflevert, want uit onze ervaring blijkt dat het steeds weer dezelfde telers zijn die in de AA en de AAA klasse terecht komen met hun produkt. Het is dus heel goed te leren. Met de kwaliteit van onze Bintje staat of valt de toekomst van de aard appel. Het is een uitstekende aardappel voor de verwerkende industrie maar die verlangen wel een kwaliteitsaanbieding, niet vandaag zus en morgen zo! Er komt nu eens zoveel geld beschikbaar voor de reklame en de afzetbevordering van de nederlandse aardappel. Iedereen die bij de aardappelhandel en teelt betrokken is kan daar blij mee zijn, maar iemand die denkt dat dit hogere bedrag de remedie is voor alle kwalen bedriegt zichzelf, zegt Silvis. De bal zal toch weer teruggespeeld moeten worden naar de teler zelf, want als hij mindere kwaliteit blijft afleveren zal er met meer geld voor reklame weinig worden bereikt. Misschien zal het dan zelfs een negatief effekt sorteren, want goede reklame maken voor een minderwaardig produkt is gekkenwerk. Onlangs hebben we nog een gesprek gevoerd met ir. Sanders, H.I.D. voor de Bedrijf sontwikkeling in Zeeland, ir. de Wit konsulent in Zeeland en ir: van der Velde, C.A.R. over de hele aardappelkwaliteitsproble- matiek. Uiteraard kwamen we allen tot dezelfde slotkonklusie, zegt hij n.l. de teler moet meer bewust worden gemaakt hoe hij met zijn aardappel omspringt. Wanneer wij bij de aardappelafzetorganisatie zelf de aardappel bewaren dan is de kwaliteit altijd beter dan het gemiddelde produkt dat afgeleverd wordt..Echte teeltbegeleiding passen we niet toe, wel verstrekken we raadgevingen, speciaal ook met oog op de kalibemesting, voorts bij het rooien, maar vooral bij de opslag en de opwarming net voor de aflevering. We hebben verder ook overeenkomsten gesloten met enkele andere aardappel in- en verkooporganisaties, zegt de heer Silvis. Er wordt nauw samengewerkt met de koöperatie Agrico en Zuiderdel in Holland, dit laatste bedrijf is een 100% dochter van Cebeco Handelsraad. Drie bedrijven dus die op de exportmarkt naar buiten toe opereren onder de gezamenlijke naam Agrico- Holland en vorig jaar een totale hoeveelheid van 430.000 ton aardappelen verkochten. Hiervan nam het zuidwesten 113.000 ton voor haar rekening, inklusief de poolaardappelen, 97.000 ton. D eze vorm van samenwerking bestaat nu vijf jaar. Ze was gestoeld op basis van een schriftelijke overeenkomst, ze heeft aan alle verwachtingen voldaan en alles verliep tot ieders volle tevredenheid. Dit heeft er nu toe geleid dat op basis van dit vertrouwen in elkaar en ervaring van de vlotte samenwerking straks op 1 augustus 1979 deze samenwerkingsvorm officieel in een rechtspersoonlijkheid zal worden omgezet. We menen, zegt Silvis, dat we met deze stap een goede bijdrage hebben geleverd aan de voortzetting van het geplande afzetgebeuren, de konti- nuïteit is hiermee gewaarborgd. Zuiderdel is sinds kort geheel opgegaan in Agrico, waardoor er nu dus nog twee partners zijn overgebleven. Agrico en Zuid-West hebben in die op te richten rechtspersoon beiden precies 50% beslissingskracht. Op deze manier zal het nooit voor kunnen komen dat de ene partij de ander "overstemt". Door deze verhouding blijft ook de eigen identiteit gewaarborgd, want beslissingen kunnen alleen dan genomen worden als beide partijen het helemaal eens zijn met elkaar. Er zijn overigens weinig echte verschillen tussen beide partijen, zegt Silvis, want gedurende de vijfjarige periode van samen werken is reeds veel onder één noemer gebracht. Het streven zal niettemin gericht zijn op een verdergaande harmonisatie van-de teelt»en leveringsvoorwaarden. Overigens staat het verkoopap paraat onder beleidsverantwoordelijkheid van de boeren zelf. Ze worden daarin bijgestaan door een direktorium dat bestaat uit leden van de beide direkties der twee organisaties. Ook het aantal sorteerbedrijven neemt af De industrie wil momenteel dat de aardappel die 's morgens wordt opgeschept 's avonds al verwerkt in de frietdoos zit, zegt Den Hamer nadrukkelijk. De grotere koncentratie van de aardappelhandel heeft er niet toegeleid, zegt Den Hamer, dat de konkurrentie is afgenomen, je zou eerder van het tegendeel kunnen spreien, dus verhalen als zou men .langzaam maar zeker op een kartelvorming in de aardappelhandel afstevenen, zijn volkomen uit de lucht gegre pen. Het merkwaardige is dat ook bij de telers de koncentratie toe neemt, want ieder jaar blijkt dat er aardappeltelers mee stoppen, terwijl het areaal gelijk blijft of groter wordt. Datzelfde gaat ook een beetje op voor de sorteerbdrijven binnen-onze afzetorgani satie, zegt Silvis. Sinds de oprichting van de aardappelpool is geleidelijk aan het aantal sorteerbedrijven verminderd tot vier stuks. Kostenbewaking, efficiëncy en de opkomst van het grote kontainertransport hebben daartoe mede de stimulans gegeven. De aardappelafzetorganisatie voor zuidwest-nederland, heeft zelf geen eigen aardappelteelt, zegt de direkteur. Dat zou ook tegen ons principe zijn, voegt hij er aan toe, want daarmee zouden we een konkurrent van de individuele teler worden. De handelaren die wel land huren voor de aardappelteelt zijn in dit geval de grootste konkurrenten van de boeren. Nee, we hebben daarover een uitgesproken mening, wij willen en kunnen nimmer op dat gebied de taak van de boer overnemen. M. van Wezel. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 9