Hoe zit dat met uw
hagelrisiko?
Vakantie en
verzekering
Vakantie en schade
A
E
T erwijl buiten de sneeuwvlok
ken omlaag dwarrelen (jawel, 2
mei 1979!) en onze gedachten
slechts met moeite op zomerse
genietingen te richten zijn, dienen
wij U niettemin toch reeds te
moeten wijzen op de problemen
die ook het welvaartsverschijnsel
vakantie met zich mee kan bren
gen. Uit het artikel van de heer
Fluit heeft U kunnen vernemen
welke verzekeringen wenselijk
zijn en welke persé noodzakelijk.
D e meeste ongevallen gebeuren op weg van huis naar de
vakantiebestemming als pa, na een meestal nogal drukke laatste
werkdag, achter het stuur kruipt met de bedoeling de hele nacht
door te denderen naar.... vul maar in, om toch vooral gee,n dag te
verliezen.
J a, mocht U ondanks dat U verstandig bent en niet te veel
waagt, toch bij een ongeval betrokken raken dan is dat nog geen
reden om U gelijk in de paniek te gooien.
V an geen belang zegt IJ; wel dan
bent beter geïnformeerd dan
wij. Wij hebben de gewoonte om
het kind bij de naam te noemen
(mag tegenwoordig niet meer) en
U geen verzekeringen aan te
smeren, waarvan U het risiko zelf
kunt dragen. Dat wij het dan toch
over het verzekeren van hagelri
siko zullen hebben, houdt in, dat
wij dit risiko te ongewis achten
om het individueel te dragen.
Jaren kan dat risiko uw bedrijf voorbij gaan en dan is het
ineens raak. En daar hebben we dan de onzekere faktor. Nu
zijn er een aantal landbouwers en fruittelers, die zelf voor
dit risiko reserveren, als er tenminste te reserveren valt.
Belasting-technisch is dat uiteraard een verstandige zaak; als
risikodekking van nul en generlei waarde. Immers als de hagel
een keer flink toeslaat moet het gereserveerde bedrag wel in de
exploitatierekening vallen. Dat gereserveerde bedrag zal mees
tal in het bedrijf zijn weggeinvesteerd of mogelijk opgegeten.
Met andere woorden de reserve is niet aanwezig als de hagel
toeslaat.
Bovendien blijft deze reserve belastbaar d.w.z. bij beëindiging
van het bedrijf moet over de gevormde reserve alsnog belasting
betaald worden.
Neen, als U echt niet wilt gokken dient U het risiko te verzeke
ren. Waar U dit risiko kunt verzekeren; wel U hebt een eigen
Onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering gevestigd te Zeven
bergen. Deze Onderlinge bestrijkt het werkgebied van de
Z.L.M. Daarnaast zijn er ook nog Onderlingen werkzaam in
Walcheren, Noord-Beveland, Tholen en Zeeuws-V laanderen. U
zie^keuze genoeg. Bovendien adverteert de Onderlinge Noord
Nederlandse Hagelverzekering in het Landbouwblad maar wij
vinden, dat die maar in het noorden moet blijven.
Kijk de Onderlinge Zuidelijke H agelverzekering heeft een groot
werkgebied d.w.z. het risiko is gespreid. Dat is voor dit soort
verzekering uitermate belangrijk. Bovendien werkt zij in pool-
verband landelijk samen met andere Onderlingen. Alweer qua
risikospreiding zeer belangrijk.
Maar ja, als U gaat verzekeren kost dat uiteraard weer geld en
daar moeten we toch al zo zuinig op worden.
Wat het U dan wel gaat kosten
L aten wij eens een berekening opzetten voor een akkerbouw
bedrijf van 40 ha.; waarvan 10 ha tarwe, 10 ha suikerbieten, 6 ha
aardappelen, 4 ha vlas, 4 ha graszaad, 3 ha klaver en 3 ha erwten,
't Is een bar eenvoudig bouwplan. Wij zouden veel meer pro-
dukten moeten hebben maar goed ieder zijn smaak.
Wij nemen voor dit bouwplan de maximaal te verzekeren be
dragen:
10 ha tarwe a 5.000.- a 2,— per/ 1.000.- 100,—
10 ha suikerbieten a 6.500.- a 5.— per/ 1.00,—
325,-
6 ha aardappelen a 12.000.— a 3,— per/ 1.000,—
216-
4 ha vlas a 4.500- a/ 10- per/ 1.000,*- 180-
4 ha graszaad a 4.500- a 6,- per/ 1.000,- 108,-
3 ha klaver a 2.000.- a 2 - per/ 1.000.- 12-
3 ha erwten a 4.000.— a 8,— per/ 1.000,— 96,—
Totdal premie 1.037,—
Met zo'n bouwplan en bij maximaal te verzekeren bedragen zou
U dus 1.037,— premie moeten betalen. Alweer ruim
J' 1.000,— horen wij U al opmerken. Nu pleegt de Onderlinge
Zuidelijke de laatste jaren 25 a 30% restitutie op de premies te
verlenen. Hoewel deze restitutie natuurlijk niet bij voorbaat
vaststaat zou genoemd bedrijf met zo'n bouwplan rond 750,—
(na restitutie) aan premie kwijt zijn.
Dit bedrag is overigens volledig aftrekbaar voor de belasting.
Eén ding staat vast n.l. dat LI zelf moet beslissen of U dit hagel
risiko al dan niet gaat verzekeren. Als U echter tot een positieve
konklusie komt dan dient U dit wel snel te doen. Want weet U
wat U pas in de grond hebt gestopt wordt er door moeder natuur
in ijltempo uitgeperst en dan vangt uw risiko aan.
F ruithagelverzekering
en geslaagde vakantie staat of
valt met een goede voorbereiding.
Een grondige inspektie van alle
zaken, die gedurende de vakantie
nodig zijn, voorkomt veel narig
heid tijdens reis en verblijf. Het is
van belang bevrijd van de dage
lijkse beslommeringen op vakan
tie te gaan en onbezorgd van de
vrije dagen te genieten.
De een of andere onverwachte gebeurtenis mag er niet toe
leiden, dat u voor onvoorziene uitgaven komt te staan, die
de vakantie in gevaar kunnen brengen.
Daarom is het nuttig, ja zelfs noodzakelijk, dat tijdig aan
dacht wordt geschonken aan het punt "verzekeringen".
Dikwijls wordt over dit punt wat vluchtig heengelopen tot
het moment waarop u in een situatie terechtkomt, die verre
van plezierig is. Het is daarom verstandig om na te gaan of
u tijdens reis of verblijf goed bent verzekerd tegen alle
mogelijke gebeurtenissen.
H ieronder volgt een overzicht van een aantal verzekeringen
die met de vakantie te maken hebben.
U kunt dan aan de hand hiervan bekijken wat op uw situatie van
toepassing is.
Tot slot nog enkele tips om schade te voorkomen.
W.A.: wettelijk verplicht
Auto. motor en bromfiets zijn de vervoermiddelen voor de va
kantie. Voor al deze voertuigen is een wettelijke aansprakelijk
heidsverzekering (W.A.) verplicht.
De W.A.-verzekering van de O.V.M. omvat als verzekeringsge-
bied geheel Europa.
Als bewijs dat u ook buiten Nederland bent gedekt, hebt u van
ons reeds een groene kaart ontvangen.
Deze groene kaart is alleen van belang als u naar het buitenland
gaat.
Groene kaart
Deze groene kaart is een belangrijk dokument, dat niet vergeten
mag worden mee te nemen.
Is wij de landbouwers al wijzen op het onberekenbare ha
gelrisiko dan geldt zulks in versterkte mate voor de fruittelers.
Tegenover de fruitteler menen wij zelfs te moeten stellen, dat het
hagelrisiko van fruit verzekerd dient te zijn. De landbouwer
heeft altijd nog enkele minder gevoelige rassen voor hagel.
Bovendien kan er van de door hagel beschadigde gewassen nog
een onbeschadigd produkt geleverd worden b.v. aardappelen of
suikerbieten. Bij de fruitteler is het altijd mis d.w.z. het produkt
kan zich kwalitatief niet meer herstellen. Die fruitteler, die niet
tegen hagelrisiko verzekerd is, gaat een gok aan welke .niet
verantwoord is.
De risikodekking voor de fruitteelt is zelfs zo riskant, dat geen
enkele kommerciële verzekeraar zich aan dit risiko waagt.
Vandaar, dat er slechts één verzekeraar is in ons land n.l. de
Onderlinge Fruittelers Hagelverzekerings Maatschappij. U kunt
zich voorstellen, dat, waar de grote verzekeraars er geen brood
in zien, het voor de individuele fruitteler een absoluut onzinnige
zaak is dit risiko zelf te dragen.
Nog een andere faktor is er, waaruit blijkt dat het risiko erg
groot is en dat is dan de premie. Uiteraard een veelvoud van de
landbouw-hagelpremie. Toch moeten wij de fruitteler dringend
adviseren dit grote risiko te verzekeren. U kunt omtrent premie
en voorwaarden bovendien een persoonlijke brief van ons ver
wachten.
Wilt U intussen al informaties: bel dan 01100-21010 toestel 29,
30 of 31. deL.
Let erop dat de groene kaart van de vereiste handtekeningen is
voorzien!'Hoewel aan de meeste Europese grenzen geen kon-
trole meer wordt uitgeoefend op het bezit van de groene kaart,
mag hier niet de konklusie uit worden getrokken dat deze niet
meer nodig is.
Groene kaart dus altijd meenemen om bij eventuele schade alle
benodigde gegevens bij de hand te hebben o.a. voor de politie en
de tegenpartij.
Lees de groene kaart en kontroleer tijdig voor de reis of alle
vermelde gegevens juist zijn; ook de geldigheidsduur en de
dekking voor de te bezoeken landen.
Onze groene kaart geeft geen dekking voor de landen Israel,
Iran. Marokko, Tunesie en Turkije.
Mocht u naar een van deze landen op vakantie willen met uw
motorrijtuig, dan kunt u bij ons voor de vakantie-periode een
groene kaart voor dat land aanvragen.
Aanhangers
Gaat u met een caravan, boottrailer of bagagewagentje op pad,
dan moet het W.A.-risiko tijdens het deelnemen aan het verkeer
meeverzekerd zijn op de autopolis.
Bij uw eigen O.V.M. is dit gratis meeverzekerd.
Ook óp uw groene kaart is dit reeds aangetekend door de letters
"AF", die voor het merk staan vermeld.
Aansprakelijkheidsverzekering
De aansprakelijkheidsverzekering voor partikulieren dekt
schade die u, uw gezinsleden en uw huisdieren toebrengen aan
derden. Deze verzekering is zowel in Nederland als daarbuiten
van groot belang.
Het is daarom van belang dat u even kontroleert of uw polis wel
dekking biedt in het buitenland.
Als u de polis toch op tafel hebt, kontroleer dan gelijk even of
het verzekerde bedrag wel hoog genoeg is, een verzekerd bedrag
van 500.000,— voldoet aan de huidige maatstaven.
Mocht u een Aansprakelijkheidsverzekering bij ons hebben lo
pen. dan hoeft u niets te kontroleren, want deze polis is inklusief
buitenlanddekking en het verzekerde bedrag bedraagt
1.000.000,— per gebeurtenis.
Hoe bestaat het en dat voor 40,— per jaar!
Rechtsbijstand
Zowel in binnen- en buitenland kunt u veel nut hebben van een
rechtsbijstandverzekering.
In vele landen kan de afwikkeling van een aanrijding een bi
zonder ingewikkelde zaak zijn, waaruit u zich zonder deskun
dige hulp maar moeilijk kunt redden.
Vermijd ook in het buitenland alkoholgebruik vóór en tijdens de
rit. In het buitenland kunt u hiervoor direkt in hechtenis worden
genomen, terwijl de strafmaat vaak hoger is dan in Nederland.
Vervolg op pag. 4
Daarnaast heeft hij enkele tips op U losgelaten om on
prettige verrassingen op het thuisfront te voorkomen. In
dit artikel zullen wij ons bezighouden met verschillende
moeilijkheden die zich kunnen voordoen bij schade in het
buitenland.
Zorg dat U fit bent
Het is verbazend om te konstateren dat het dikwijls nog goed af
loopt ook. Naar onze mening is het dan vaak geen verdienste
maar puur geluk. Mogelijk hebt U tot nu toe dat geluk steeds
gehad en wij wensen U toe dat het zo blijft, maar er zijn er ook
genoeg die al in de eerste nacht de vakantie (en niet alleen dat)
van het gezin hebben geruïneerd.
Ook is het aan te bevelen dat pa alleen dan Parade pakt als hij
zeker weet dat er niet meer gereden hoeft te worden.
In vele landen is rijden onder invloed n.l. een prachtige reden
om U met bekwame spoed achter de tralies te werken. En als U
er weer van achter mag zijn de vakantie centjes voor een groot
deel verbeurd aan de buitenlandse overheid: daar helpt geen
Eurocheque meer aan!
Ook het eind van de vakantie is een gevaarlijke periode.
Zelfs al voelt men zich ontspannen en goed uitgerust, het in-
één-ruk-naar-huis spelletje kunt U beter niet meespelen.
Als het toch gebeurt....
Zorg voordat U weggaat de groene kaart, een schade-formulier,
het rijbewijs, de autopapieren en eventueel de reis- en krediet
briefbij de hand te hebben. U kunt met de tegenpartij (als die er
is) de benodigde gegevens uitwisselen en, indien noodzakelijk,
de politie erbij halen. Het laatste is zeker aan te raden bij grotere
schadegevallen en persoonlijk letsel.
Verschillende mogelijkheden
j\. Is U dan het één en ander heeft geregeld dan staat U daar
met een kapotte auto en een beteuterd gezicht.
Vanaf dat moment zijn er verschillende mogelijkheden:
a. de auto is wel beschadigd maar U kunt er nog mee rijden;
b. de auto is rijdbaar te maken met een kleine ingreep;
c. de auto is rijdbaar te maken maar U moet wel blijven over
nachten;
d. de auto is niet in korte tijd te herstellen en moet gerepa
trieerd worden.
Het eerste en het tweede geval zullen U geen moeilijkheden
opleveren. Als U moet blijven overnachten en U bent met de
caravan dan is er (als deze niet te veel beschadigd is) wel een
plaatsje te vinden.
Moet U echter een hotel gaan zoeken dan betekent dit voor U
een ekstra uitgave.
Hiervoor kan echter de nieuwe Internationale Automobilisten
hulp verzekering, die U sluit naast een reisverzekering, uitkomst
bieden.
Een dergelijke verzekering dekt oók de kosten van de terugreis
(goedkoopste klasse) als U niet meer met de eigen auto kunt.
Doet dit geval zich voor en U bent in het bezit van een Interna
tionale reis- en kredietbrief dan kunt U bellen met de Alarm
centrale van de A.N.W.B. Deze zal dan het vervoer naar huis
van uw auto regelen. Ook als de auto niet beschadigd is doch de
enige bestuurder is door ziekte of nog erger niet meer in staat de
auto te besturen dan kunt U via de Alarmcentrale vragen om
een andere chauffeur.
Zowel de Internationale Automobilistenhulp verzekering als de
I.R.K. behelzen een dekking voor rechtsbijstand. Vooral bij
buitenland schades is het van belang dat U zich op deskundige
hulp kunt becoepen.
Wat doet de'O.V.M.?
Ingeval dat U geen I.A.V. of I.R.K. heeft dan kunt U het beste
maar kontakt opnemen met ons kantoor. Via ons zal dan de
repatriëring van uw auto worden verzorgd naar een door U aan te
wijzen adres in Nederland. Er is maar één uitzondering! Als de
wagen total-loss is en de restanten zijn van zeer geringe waarde
dan blijft de auto ter plaatse waar de schade dan door een door
ons ingeschakelde expert wordt geregeld.
Mocht U er desondanks niet uitkomen of bent U onze raadge
vingen vergeten, wendt U zich dan tot het op de groene kaart
genoemde adres in het land waar U zich bevindt.
Daar kan men U verder helpen en in bepaalde landen waar wij
een vertegenwoordiger hebben kan men U daarnaar verwijzen.
Deze zal dan regelend voor U optreden.
Niettemin hopen wij dat U van bovenstaande aanwijzingen geen
gebruik zult hoeven te maken. Visscher
3