Hoe zit dat met uw hagelrisiko? Vakantie en verzekering Vakantie en schade A E T erwijl buiten de sneeuwvlok ken omlaag dwarrelen (jawel, 2 mei 1979!) en onze gedachten slechts met moeite op zomerse genietingen te richten zijn, dienen wij U niettemin toch reeds te moeten wijzen op de problemen die ook het welvaartsverschijnsel vakantie met zich mee kan bren gen. Uit het artikel van de heer Fluit heeft U kunnen vernemen welke verzekeringen wenselijk zijn en welke persé noodzakelijk. D e meeste ongevallen gebeuren op weg van huis naar de vakantiebestemming als pa, na een meestal nogal drukke laatste werkdag, achter het stuur kruipt met de bedoeling de hele nacht door te denderen naar.... vul maar in, om toch vooral gee,n dag te verliezen. J a, mocht U ondanks dat U verstandig bent en niet te veel waagt, toch bij een ongeval betrokken raken dan is dat nog geen reden om U gelijk in de paniek te gooien. V an geen belang zegt IJ; wel dan bent beter geïnformeerd dan wij. Wij hebben de gewoonte om het kind bij de naam te noemen (mag tegenwoordig niet meer) en U geen verzekeringen aan te smeren, waarvan U het risiko zelf kunt dragen. Dat wij het dan toch over het verzekeren van hagelri siko zullen hebben, houdt in, dat wij dit risiko te ongewis achten om het individueel te dragen. Jaren kan dat risiko uw bedrijf voorbij gaan en dan is het ineens raak. En daar hebben we dan de onzekere faktor. Nu zijn er een aantal landbouwers en fruittelers, die zelf voor dit risiko reserveren, als er tenminste te reserveren valt. Belasting-technisch is dat uiteraard een verstandige zaak; als risikodekking van nul en generlei waarde. Immers als de hagel een keer flink toeslaat moet het gereserveerde bedrag wel in de exploitatierekening vallen. Dat gereserveerde bedrag zal mees tal in het bedrijf zijn weggeinvesteerd of mogelijk opgegeten. Met andere woorden de reserve is niet aanwezig als de hagel toeslaat. Bovendien blijft deze reserve belastbaar d.w.z. bij beëindiging van het bedrijf moet over de gevormde reserve alsnog belasting betaald worden. Neen, als U echt niet wilt gokken dient U het risiko te verzeke ren. Waar U dit risiko kunt verzekeren; wel U hebt een eigen Onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering gevestigd te Zeven bergen. Deze Onderlinge bestrijkt het werkgebied van de Z.L.M. Daarnaast zijn er ook nog Onderlingen werkzaam in Walcheren, Noord-Beveland, Tholen en Zeeuws-V laanderen. U zie^keuze genoeg. Bovendien adverteert de Onderlinge Noord Nederlandse Hagelverzekering in het Landbouwblad maar wij vinden, dat die maar in het noorden moet blijven. Kijk de Onderlinge Zuidelijke H agelverzekering heeft een groot werkgebied d.w.z. het risiko is gespreid. Dat is voor dit soort verzekering uitermate belangrijk. Bovendien werkt zij in pool- verband landelijk samen met andere Onderlingen. Alweer qua risikospreiding zeer belangrijk. Maar ja, als U gaat verzekeren kost dat uiteraard weer geld en daar moeten we toch al zo zuinig op worden. Wat het U dan wel gaat kosten L aten wij eens een berekening opzetten voor een akkerbouw bedrijf van 40 ha.; waarvan 10 ha tarwe, 10 ha suikerbieten, 6 ha aardappelen, 4 ha vlas, 4 ha graszaad, 3 ha klaver en 3 ha erwten, 't Is een bar eenvoudig bouwplan. Wij zouden veel meer pro- dukten moeten hebben maar goed ieder zijn smaak. Wij nemen voor dit bouwplan de maximaal te verzekeren be dragen: 10 ha tarwe a 5.000.- a 2,— per/ 1.000.- 100,— 10 ha suikerbieten a 6.500.- a 5.— per/ 1.00,— 325,- 6 ha aardappelen a 12.000.— a 3,— per/ 1.000,— 216- 4 ha vlas a 4.500- a/ 10- per/ 1.000,*- 180- 4 ha graszaad a 4.500- a 6,- per/ 1.000,- 108,- 3 ha klaver a 2.000.- a 2 - per/ 1.000.- 12- 3 ha erwten a 4.000.— a 8,— per/ 1.000,— 96,— Totdal premie 1.037,— Met zo'n bouwplan en bij maximaal te verzekeren bedragen zou U dus 1.037,— premie moeten betalen. Alweer ruim J' 1.000,— horen wij U al opmerken. Nu pleegt de Onderlinge Zuidelijke de laatste jaren 25 a 30% restitutie op de premies te verlenen. Hoewel deze restitutie natuurlijk niet bij voorbaat vaststaat zou genoemd bedrijf met zo'n bouwplan rond 750,— (na restitutie) aan premie kwijt zijn. Dit bedrag is overigens volledig aftrekbaar voor de belasting. Eén ding staat vast n.l. dat LI zelf moet beslissen of U dit hagel risiko al dan niet gaat verzekeren. Als U echter tot een positieve konklusie komt dan dient U dit wel snel te doen. Want weet U wat U pas in de grond hebt gestopt wordt er door moeder natuur in ijltempo uitgeperst en dan vangt uw risiko aan. F ruithagelverzekering en geslaagde vakantie staat of valt met een goede voorbereiding. Een grondige inspektie van alle zaken, die gedurende de vakantie nodig zijn, voorkomt veel narig heid tijdens reis en verblijf. Het is van belang bevrijd van de dage lijkse beslommeringen op vakan tie te gaan en onbezorgd van de vrije dagen te genieten. De een of andere onverwachte gebeurtenis mag er niet toe leiden, dat u voor onvoorziene uitgaven komt te staan, die de vakantie in gevaar kunnen brengen. Daarom is het nuttig, ja zelfs noodzakelijk, dat tijdig aan dacht wordt geschonken aan het punt "verzekeringen". Dikwijls wordt over dit punt wat vluchtig heengelopen tot het moment waarop u in een situatie terechtkomt, die verre van plezierig is. Het is daarom verstandig om na te gaan of u tijdens reis of verblijf goed bent verzekerd tegen alle mogelijke gebeurtenissen. H ieronder volgt een overzicht van een aantal verzekeringen die met de vakantie te maken hebben. U kunt dan aan de hand hiervan bekijken wat op uw situatie van toepassing is. Tot slot nog enkele tips om schade te voorkomen. W.A.: wettelijk verplicht Auto. motor en bromfiets zijn de vervoermiddelen voor de va kantie. Voor al deze voertuigen is een wettelijke aansprakelijk heidsverzekering (W.A.) verplicht. De W.A.-verzekering van de O.V.M. omvat als verzekeringsge- bied geheel Europa. Als bewijs dat u ook buiten Nederland bent gedekt, hebt u van ons reeds een groene kaart ontvangen. Deze groene kaart is alleen van belang als u naar het buitenland gaat. Groene kaart Deze groene kaart is een belangrijk dokument, dat niet vergeten mag worden mee te nemen. Is wij de landbouwers al wijzen op het onberekenbare ha gelrisiko dan geldt zulks in versterkte mate voor de fruittelers. Tegenover de fruitteler menen wij zelfs te moeten stellen, dat het hagelrisiko van fruit verzekerd dient te zijn. De landbouwer heeft altijd nog enkele minder gevoelige rassen voor hagel. Bovendien kan er van de door hagel beschadigde gewassen nog een onbeschadigd produkt geleverd worden b.v. aardappelen of suikerbieten. Bij de fruitteler is het altijd mis d.w.z. het produkt kan zich kwalitatief niet meer herstellen. Die fruitteler, die niet tegen hagelrisiko verzekerd is, gaat een gok aan welke .niet verantwoord is. De risikodekking voor de fruitteelt is zelfs zo riskant, dat geen enkele kommerciële verzekeraar zich aan dit risiko waagt. Vandaar, dat er slechts één verzekeraar is in ons land n.l. de Onderlinge Fruittelers Hagelverzekerings Maatschappij. U kunt zich voorstellen, dat, waar de grote verzekeraars er geen brood in zien, het voor de individuele fruitteler een absoluut onzinnige zaak is dit risiko zelf te dragen. Nog een andere faktor is er, waaruit blijkt dat het risiko erg groot is en dat is dan de premie. Uiteraard een veelvoud van de landbouw-hagelpremie. Toch moeten wij de fruitteler dringend adviseren dit grote risiko te verzekeren. U kunt omtrent premie en voorwaarden bovendien een persoonlijke brief van ons ver wachten. Wilt U intussen al informaties: bel dan 01100-21010 toestel 29, 30 of 31. deL. Let erop dat de groene kaart van de vereiste handtekeningen is voorzien!'Hoewel aan de meeste Europese grenzen geen kon- trole meer wordt uitgeoefend op het bezit van de groene kaart, mag hier niet de konklusie uit worden getrokken dat deze niet meer nodig is. Groene kaart dus altijd meenemen om bij eventuele schade alle benodigde gegevens bij de hand te hebben o.a. voor de politie en de tegenpartij. Lees de groene kaart en kontroleer tijdig voor de reis of alle vermelde gegevens juist zijn; ook de geldigheidsduur en de dekking voor de te bezoeken landen. Onze groene kaart geeft geen dekking voor de landen Israel, Iran. Marokko, Tunesie en Turkije. Mocht u naar een van deze landen op vakantie willen met uw motorrijtuig, dan kunt u bij ons voor de vakantie-periode een groene kaart voor dat land aanvragen. Aanhangers Gaat u met een caravan, boottrailer of bagagewagentje op pad, dan moet het W.A.-risiko tijdens het deelnemen aan het verkeer meeverzekerd zijn op de autopolis. Bij uw eigen O.V.M. is dit gratis meeverzekerd. Ook óp uw groene kaart is dit reeds aangetekend door de letters "AF", die voor het merk staan vermeld. Aansprakelijkheidsverzekering De aansprakelijkheidsverzekering voor partikulieren dekt schade die u, uw gezinsleden en uw huisdieren toebrengen aan derden. Deze verzekering is zowel in Nederland als daarbuiten van groot belang. Het is daarom van belang dat u even kontroleert of uw polis wel dekking biedt in het buitenland. Als u de polis toch op tafel hebt, kontroleer dan gelijk even of het verzekerde bedrag wel hoog genoeg is, een verzekerd bedrag van 500.000,— voldoet aan de huidige maatstaven. Mocht u een Aansprakelijkheidsverzekering bij ons hebben lo pen. dan hoeft u niets te kontroleren, want deze polis is inklusief buitenlanddekking en het verzekerde bedrag bedraagt 1.000.000,— per gebeurtenis. Hoe bestaat het en dat voor 40,— per jaar! Rechtsbijstand Zowel in binnen- en buitenland kunt u veel nut hebben van een rechtsbijstandverzekering. In vele landen kan de afwikkeling van een aanrijding een bi zonder ingewikkelde zaak zijn, waaruit u zich zonder deskun dige hulp maar moeilijk kunt redden. Vermijd ook in het buitenland alkoholgebruik vóór en tijdens de rit. In het buitenland kunt u hiervoor direkt in hechtenis worden genomen, terwijl de strafmaat vaak hoger is dan in Nederland. Vervolg op pag. 4 Daarnaast heeft hij enkele tips op U losgelaten om on prettige verrassingen op het thuisfront te voorkomen. In dit artikel zullen wij ons bezighouden met verschillende moeilijkheden die zich kunnen voordoen bij schade in het buitenland. Zorg dat U fit bent Het is verbazend om te konstateren dat het dikwijls nog goed af loopt ook. Naar onze mening is het dan vaak geen verdienste maar puur geluk. Mogelijk hebt U tot nu toe dat geluk steeds gehad en wij wensen U toe dat het zo blijft, maar er zijn er ook genoeg die al in de eerste nacht de vakantie (en niet alleen dat) van het gezin hebben geruïneerd. Ook is het aan te bevelen dat pa alleen dan Parade pakt als hij zeker weet dat er niet meer gereden hoeft te worden. In vele landen is rijden onder invloed n.l. een prachtige reden om U met bekwame spoed achter de tralies te werken. En als U er weer van achter mag zijn de vakantie centjes voor een groot deel verbeurd aan de buitenlandse overheid: daar helpt geen Eurocheque meer aan! Ook het eind van de vakantie is een gevaarlijke periode. Zelfs al voelt men zich ontspannen en goed uitgerust, het in- één-ruk-naar-huis spelletje kunt U beter niet meespelen. Als het toch gebeurt.... Zorg voordat U weggaat de groene kaart, een schade-formulier, het rijbewijs, de autopapieren en eventueel de reis- en krediet briefbij de hand te hebben. U kunt met de tegenpartij (als die er is) de benodigde gegevens uitwisselen en, indien noodzakelijk, de politie erbij halen. Het laatste is zeker aan te raden bij grotere schadegevallen en persoonlijk letsel. Verschillende mogelijkheden j\. Is U dan het één en ander heeft geregeld dan staat U daar met een kapotte auto en een beteuterd gezicht. Vanaf dat moment zijn er verschillende mogelijkheden: a. de auto is wel beschadigd maar U kunt er nog mee rijden; b. de auto is rijdbaar te maken met een kleine ingreep; c. de auto is rijdbaar te maken maar U moet wel blijven over nachten; d. de auto is niet in korte tijd te herstellen en moet gerepa trieerd worden. Het eerste en het tweede geval zullen U geen moeilijkheden opleveren. Als U moet blijven overnachten en U bent met de caravan dan is er (als deze niet te veel beschadigd is) wel een plaatsje te vinden. Moet U echter een hotel gaan zoeken dan betekent dit voor U een ekstra uitgave. Hiervoor kan echter de nieuwe Internationale Automobilisten hulp verzekering, die U sluit naast een reisverzekering, uitkomst bieden. Een dergelijke verzekering dekt oók de kosten van de terugreis (goedkoopste klasse) als U niet meer met de eigen auto kunt. Doet dit geval zich voor en U bent in het bezit van een Interna tionale reis- en kredietbrief dan kunt U bellen met de Alarm centrale van de A.N.W.B. Deze zal dan het vervoer naar huis van uw auto regelen. Ook als de auto niet beschadigd is doch de enige bestuurder is door ziekte of nog erger niet meer in staat de auto te besturen dan kunt U via de Alarmcentrale vragen om een andere chauffeur. Zowel de Internationale Automobilistenhulp verzekering als de I.R.K. behelzen een dekking voor rechtsbijstand. Vooral bij buitenland schades is het van belang dat U zich op deskundige hulp kunt becoepen. Wat doet de'O.V.M.? Ingeval dat U geen I.A.V. of I.R.K. heeft dan kunt U het beste maar kontakt opnemen met ons kantoor. Via ons zal dan de repatriëring van uw auto worden verzorgd naar een door U aan te wijzen adres in Nederland. Er is maar één uitzondering! Als de wagen total-loss is en de restanten zijn van zeer geringe waarde dan blijft de auto ter plaatse waar de schade dan door een door ons ingeschakelde expert wordt geregeld. Mocht U er desondanks niet uitkomen of bent U onze raadge vingen vergeten, wendt U zich dan tot het op de groene kaart genoemde adres in het land waar U zich bevindt. Daar kan men U verder helpen en in bepaalde landen waar wij een vertegenwoordiger hebben kan men U daarnaar verwijzen. Deze zal dan regelend voor U optreden. Niettemin hopen wij dat U van bovenstaande aanwijzingen geen gebruik zult hoeven te maken. Visscher 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3