Basagran P... de selectieve beschermer van winter, graan en graszaadteelt Bladluis in mijn aardappelen? BASF Ligtermoet voorkomt, bestrijdt,geneest. L igtermoet is er voor een goede gewasbescherming. En dus ook voor mij. Want met Ligtermoet produkten houd ik mijn gewas vrij van onkruiden, ziekten en plagen. Orthene Dimecron Ligtermoet: Omdat 't goed de grond uit moet. LIGTERM0ET Nederlands nieuwste kaasgerecht heet "Panpizza" Onverbiddelijke bestrijding van kamille en kleefkruid: Straks net zo populair als tosti? De graanverbouwer en graszaadteler zien zich genood zaakt tal van onkruiden in hun gewassen te bestrijden, waarbij kamille, muur, ereprijs en kleefkruid bijzondere problemen opleveren. BASAGRAN P is een selectief contactherbicide, waaraan voor bredere onkruidverdel ging het middel MCPP is toege voegd. Het middel is weinig afhankelijk van temperatuur (het moet in een vroeg stadium worden toegepast). De vloeibare formulering ver eenvoudigt de toepassing. Naast eenvoudige menging met andere middelen biedt BASAGRAN P het grote voordeel dat het géén hinderlijke geelkleuring op mensen, materiaal en gewas veroorzaakt. Daarmee is BASAGRAN P uniek in de be strijding van eenjarige, twee zaadlobbige onkruiden in gras en graan! BASF Nederland B V Afdeling Landbouw Postbus 1019, 6801 MC Arnhem tel 085 - 71 71 71 Dus problemen? Dan kies ik voor Ligtermoet. Waarvoor kiest u? Het effektieve middel tegen bladluis. Geeft een ongekend lange nawerking. Zelfs de meest resistente luis gaat ervan onderdoor. Eén universeel systemisch middel. Geeft een dagenlange bescherming tegen bladluizen. Dimecron heeft tevens kontaktwerking tegen Coloradokever. Dus beschermt dubbel. ®Ortheneishet geregistreerd handelsmerk van Chevron Chemical Company. Dimecron is het geregistreerd handelsmerk van Ciba-Geigv A G. Ligtermoet Chemie B.V.,Coolsingel 101,3012 AG Rotterdam, tel.: 010-331211. CHEMIE BV MIJS ONROEREND GOED, Postbus 27, 3247 ZG Dirksland, tel. 01877 - 1309. Deskundige bemid deling bij: aan- of ver koop van: huizen; be drijfspanden; boerde rijen landbouwgronden^ rekreatieobjekten. Voor zekerheid bij: beleggin-i gen; beheer; pachtzaken;, taxaties (ook bij boedel scheiding). Aangeboden: 1 Schuite maker stalmeststrooier 4 ton. met opvoerband,i zonder strooi walsen; 1 zaaimachine Melichar; 1 zaaimachine Isaria beide 2 meter; 1 Aros trailer - maaibalk 6 Voets.; 1 Landbouwtraktor ZE- TOR 4718. 45 PK. Land- bouwmech. bedrijf. Jan Gelok Zn. Oud-Vosse- meer. tel. 01667-332-592 GEBRUIKTE STRAAT KLINKERS. Fa. L.Ph. Pekaar zn., tel. 01131-2069/1432. LANDBOUWBEDRIJ VEN te koop gevraagd. Ter vervanging van be staande bedrijven zoeken wij voor onze relaties landbouwbedrijven bij voorkeur in Z.W. Neder land. MIJS ONROEREND GOED, Postbus 27, 3247 ZG Dirksland, tel. 01877 - 1309. Te koop gevraagd: Schrikdraadapp. op bat. (Koltec). J.A. Schouwe- naar, 01192-1916. DOORLOPEND te koop gevraagd: alle soorten hooi, stro en mais en alle andere fourage produk ten. Kontante betaling. Fouragehandel J. van de Wege, lm- en Export fou rage, Steenovens2, Zaam- slag. Tel. 01155-2133 en 1835. Wij betalen de hoog ste prijs. Te koop: 300 in goede staat zijnde gecreoliseerde weidepalen. Tel. 01646-3260. Te koop: 3 koppels pau wen. W. Hage, Essendijk- weg 5, Poortvliet, tel.l 01667-386. TE HUUR: Hogedrukrei- niger voor het schoon spuiten van uw stallen,i machines enz. ƒ42,50 peri dag. Tel. 01180-13980. "Panpizza". Dat is de naam, die Het Neder landse Zuivelbureau geschonken heeft aan een nieuw kaasgerecht, dat, naar men hoopt, binnen afzienbare tijd dezelfde populariteit zal verove ren als de kaastosti. "Panpizza" gebaseerd op intensief speurwerk Aan de introductie van de "panpizza" is uitge breid onderzoek vooraf gegaan. Het Neder lands Zuivelbureau wilde na de kaasfondue en de kaastosti een nieuw gerecht creëren, dat eenvoudig te bereiden en natuurlijk smakelijk zou moeten zijn en dat zoveel mogelijk zou aansluiten bij zich ontwikkelende consumptie ve gewoonten. De pizza blijkt al wel eens ge geten te zijn door ongeveer de helft van de Nederlandse volwassenen. De bekendheid van dit gerecht was nog veel groter. Ook smaak- proeven. onder meer in de vier zuivelkeukens van het bureau in Arnhem, Eindhoven, Gro ningen en Leidschendam alsmede op de Hore- cava, vielen gunstig uit. Het Nederlands Zuivelbureau ziet voor de panpizza een even grote populariteit wegge legd als voor de kaasfondue en de kaastosti. Onder invloed van intensieve campagnes ste gen de bekendheid en het verbruik van deze gerechten ste - en daarmee uiteraard ook het rk/ kaasverbruik. De cijfers spreken wat dit betreft een duidelijke taal: in juni 1968 had blijkens een enquête 54% van de ondervraag den wel eens van kaasfondue gehoord en 17% dit gerecht ook wel eens gegeten. In november 1976 was het percentage ondervraagden voor wie kaasfondue geen onbekend begrip is tot 92% gestegen, terwijl 53% het gerecht ook had gegeten. Met de kaastosti ging het ook al voorspoedig: in januari 1972 had nog maar 40% van de on dervraagden wel eens van deze snack gehoord en 35% er ook een gegeten, in november 1977 waren deze percentages resp. 92% en 76%. Een spectaculair succes dus, dat Het Nederlands Zuivelbureau met de introductie van de pan pizza hoopt te evenaren. Het is een - zoals de naam al aanduidt - op de bekende pizza gebaseerd gerecht, dat lekker, gezond en zeer snel klaar te maken is en dat de mogelijkheid biedt er eindeloos veel variaties op te bedenken. In tegenstelling tot de bekende pizzabodem behoeft er geen ingewikkeld deeg voor te worden bereid, maar wordt hij een voudig van bruin of witbrood gemaakt. Hoe? Zo simpel als het maar kan: sneetjes brood worden in een al dan niet beboterde koekepan gelegd. Hierop komen plakken kaas, vervolgens tomaat en uien en tenslotte geraspte kaas. Zo gaat de pan, met een deksel erop op een laag vuur. En na een kwartiertje is de "Panpizza" gereed. De "Panpizza" is geschikt als warme maaltijd, lunchhapje, maar ook op te delen als snack bij borrel of aperitief. Het Nederlands Zuivelbureau is sinds kort met de voorlichting en reclame voor dit nieuwe kaasgerecht begonnen. Dat gebeurt door mid del van commercials op de televisie en door advertenties in de gedrukte media. Het bureau hoopt, dat dé" "Panpizza" er bij het Neder landse volk net zo lekker in zal vallen als de kaastosti en de kaasfondue. Beide gerechten kregen dankzij een intensieve campagne bin nen enkele jaren algemene bekendheid, terwijl ook het gebruik ervan toenam. 16

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 16