"Liempde" zonder revolutionaire nieuwigheden
voor groot en klein toch interessant
"Liempde" is weer groter
en biedt nog meer!
Landbouwbedrijven
"op maat" van de mens
I r. Crijns H.I.D. voor de bedrijfsontwikkeling in Noord-Brabant wees op het motto van
deze werktuigendagen n.l. Bedrijven op maat van de mens". Twee jaar geleden luidde het
motto Niet meer maar beter". Ir. Crijns vindt dat juist ook bedrijven van boeren oj
tuinders die minder vooruitstrevend en minder op kop willen lopen, toch als agrarische
onderneming voldoende de aandacht moeten krijgen. Zij die duidelijk kiezen voor een
afgerond ontwikkelingsbeleid moeten daartoe ook de gelegenheid krijgen, zonder dat na
tuurlijk de mensen die hun bedrijf verder willen laten groeien, daarbij belemmerd worden.
D e tendens naar zwaardere trekkers zet zich door. maar niet
alleen in de akkerbouw, ook in de veehouderij. Een van de
redenen hiervoor is de introduktie van de kuilvoersnijder die
meer vermogen vraagt. Maar ook op het gebied van de voeder
winning zijn de machines zwaarder geworden waardoor een
trekker met meer vermogen gewenst is. Is er dan eenmaal een
trekker aangeschaft voor b.v. het maaikneuzen dan worden ook
de nog te kopen andere werktuigen aangepast aan de kracht van
de trekbron. Een nieuwe ontwikkeling bij de maishakselaars is
dat deze nu ook veiliger bij het hakselen van gras kunnen wor
den gebruikt. Er is n.l. een metaaldetektor ingebouwd. Zodra
zich een stukje metaal in de aanvoeropening bevindt dan scha
kelt het kneusmechanisme automatisch uit. waardoor grote fi
nanciële schade kan worden voorkomen.
I n de akkerbouwsektor wordt de nadruk gelegd op kwaliteits
verbetering van het werk, met name bij het aardappelrooien. Er
N aast al het puur technische mag men ook niet uit het oog
verliezen dat deze ontwikkelingen ook een steentje bijdragen
aan het welzijn van de mens. Met name in de veehouderij komt
dit het duidelijkst naar voren, zei de heer Crucq. Zo zijn er al de
geprogrammeerde krachtvoeder automaten, maar de weg leidt
naar een ontwikkeling waarbij een volledig automatische be
drijfsvoering mogelijk is, waarbij zaken als mastitis registratie,
en tochtigheidsregistratie gewone dingen zijn.
Kabines makkelijker demontabel
Steeds sterker
Beter werk
Lanz Bulldog Landbaumotor van 1921
Kühlerbulldog van circa 1925
Menselijk en dierlijk welzijn
Oudjes doen het nog best
O ver enige tijd: om precies te zijn op 9enl0mei opentLiempdeweer de poorten
van het landgoed "De Velder" om vele duizenden bezoekers te verwelkomen op de
grote land- en tuinbouwwerktuigdagen. Deze landbouwmanifestatie over de
nieuwste technische ontwikkeling vindt om de twee jaar plaats. Iedere keer, na het
opmaken van de balans van het bezoekersaantal blijkt dat dit vergeleken met de
voorgaande keer is toegenomen. Ook dit maal zal daarop geen uitzondering worden
gemaakt. Omdat het een groot openluchtgebeuren is met veel demonstraties is goed
weer van belang. Toch ook al regent het, de bezoekers komen in drommen, dat werd
twee jaar geleden wederom bewezen toen gedurende lange tijd de regen met bakken
uit de hemel stroomde, maar de belangstelling bleef onverminderd bestaan.
Steeds meer bezoekers, steeds meer belangstelling ook van de handel en de indus
trie. Om iedereen tevreden te stellen is het tentoonstellingsterrein wederom uitge-
breid. nu met 30%, waarmee de oppervlakte met 43.000 meter kon worden vergroot.
Alle demonstratieterreinen zijn volledig bezet. Naar schatting zal de waarde van de
tentoongestelde goederen om en nabij de 125 miljoen gulden bedragen. Liempde is
een begrip geworden in de agrarische wereld, niet alleen in Nederland, maar ook
daarbuiten en met name in België.
Evenals voorgaande jaren zal ook nu weer gebruik gemaakt kunnen worden van de
unieke mogelijkheid die de Nederlandse Spoorwegen bieden. Op alle stations in
Nederland zijn speciale NS Liempde biljetten verkrijgbaar tegen gereduceerd tarief.
De trein stopt voor deze gelegenheid vlak bij de tentoonstellingsterreinen. Er wordt
verwacht dat er op beide dagen 74 treinen bij de halte Liempde zullen stoppen. Om
een verkeerschaos te voorkomen wordt iedereen aangeraden om met de trein te
komen.
Liempde probeert daar duidelijk de aandacht voor te vragen. Aan de hand van het motto
Bedrijven op maat van de mens" kan men ook spreken van een "variabele landbouw".
Volgens ir. Crijns hoort men meer en meer de wens dat er een beter evenwicht zou moeten
bestaan tussen vrijetijd en werken. Dat moet trouwens ook mogelijk worden gemaakt door
de prijsvorming en de hoogte van de lasten. Overigens werken de boeren graag, soms wel
eens te graag, meende ir. Crijns. De Brabantse land- en tuinbouw heeft een explosieve groei
doorgemaakt, zo is in tien jaar tijds het aantal varkens in de provincie verdubbeld. Nu is die
groei er nog wel, maar deze ligt op een vergelijkbaar nivo met de rest van Nederland.
Liempde biedt de laatste ontwikkeling op technisch gebied, voor grote als voor kleine
bedrijven. De markt is vol en de ruimte is op, zei ir. Crijns. Welliswaar blijft het ekonomisch
denken belangrijk, maar nu in samenhang met het sociaal en maatschappelijk denken over
de voortgaande bedrijfsontwikkeling. Bedrijven op maat van de mens, is een boodschap voor
de tachtiger jaren met een dubbel karakter. Van een explosieve groei naar een evenwichtige
groei. Met behoud van een relatief kleinschalige ontwikkeling op overwegend gezinsbe
drijven.
l_j iempde blijft interessant, toch moet men niet verwachten, daar met ware revolutionaire omwentelingen te worden
gekonfronteerd, zei ir. J. Crucq, konsulent landbouwwerktuigen en -arbeid. Vanzelfsprekend zijn er vele verbeteringen,
vernieuwingen, maar een totale omwenteling zoals die b.v. destijds met de introduktie van de opraapwagen werd
veroorzaakt zit er niet in.
Toch zijn er wel een aantal opmerkelijke feiten te vermelden. Het is nu zo ver dat alle nieuwe trekkers met een
geluidsarme veiligheidskabine worden aangeboden. Deze zijn ook allen van voldoende kwaliteit, zoals uit de testen is
gebleken. Een ander opmerkelijk feit is dat deze dure kabines vlot worden verkocht, ook zonder dat er subsidie op wordt
verstrekt. Niet alleen vinden deze extra voorzieningen ingang op het akkerbouwbedrijf, maar eveneens op het veehou
derijbedrijf, waar relatief toch minder trekkeruren worden gemaakt.
worden nog te veel onnodig aardappelen tijdens het oogsten op
het land achtergelaten, waardoor het probleem van het aardap
pelopslag als onkruid verergert. In Liempde wordt er aandacht
gevraagd voor de aardappelverlieskneuzer en voor betere rooi-
techniek. Dit zelfde geldt voor de suikerbietenoogst waar de
aandacht zich richt op minder tarra en minder rooiverlies. Er
zullen nieuwe roöisystemen worden getoond, waarvan overi
gens nog niet nadrukkelijk is bewezen dat ze dé oplossing bie
den. maar het lijkt in ieder geval goed, zei de landbouwwerk
tuigen konsulent.
I r. Crucq zei dat we er in Nederland overigens met betrekking
tot de veiligheidskabine nog lang niet zijn, er rijden nog heel wat
oudere trekkers zonder enige voorziening. Het is daarom goed
dat er ruim aandacht wordt geschonken aan het bestrijden van
lawaai en dat de gehoorbescherming de volle aandacht heeft.
De veiligheids- en geluidsarme trekkerkabines vormen nogal
eens een probleem wanneer de trekker een ingrijpende reparatie
moet ondergaan. De bereikbaarheid van de trekker is moeilijk
en de kosten van het demonteren van de kabine zijn hoog. In
Liempde zal er aan dit aspekt nu ook aandacht worden ge
schonken en zullen er voorbeelden van gemakkelijk demonta
bele kabines zijn te bezichtigen. De bereikbaarheid van de
werktuigen vanuit de kabine is vaak ook moeilijk. Maar daaraan
wordt eveneens veel aandacht geschonken d.m.v. afstandsbe
diening terwijl tevens de mogelijkheid tot snelkoppeling meer
aandacht krijgt.
Deze nieuwigheden zijn voorlopig alleen nog te vinden aan de
grotere machines, maar dat hoeft de kleine boer niet verkeerd
op te vatten, als zou er voor zijn bedrijf toch niks van komen,
vond ir. Crucq. Wanneer op de grotere machines of trekkers
deze verbeteringen eenmaal goed ingang hebben gevonden, dan
volgen de kleinere werktuigen vanzelf.
Was bedoeld voor het aandrijven en verplaatsen van dorsmachi
nes. Uitgerust met een liggende ééncylinder gloeikopmotor.
Vermogen bij 420 omwentelingen per minuut 12 pk. Cylinde-
rinhoud 6.234 liter: verdampingskoeling. Geen versnellingen,
overbrenging door een ketting en een tandwielvertraging.
Voor het achteruitrijden werd de draairichting van de motor
omgekeerd. Een handige chaufTeur kan dit doen door het gas
even dicht te doen en dan weer gas te geven. Eigenaar: A. Bevers
te Oploo.
Dit was een verbeterde versie van de Grossbulldog welke een
verdampingskoeling had en waar de draairichting van de motor
omgekeerd moest worden voor het achteruit rijden. De Kühler
bulldog heeft een radiateurkoeling en een transmissie met 3
versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Motorvermogen circa 30 pk.
Versnellingen: 3,6 - 4,8 en 6,5 km per uur.
Gewicht circa 2.650 kg.
Eigenaar: C. v.d. Berg te Boekei.
Niet alleen het welzijn van de veehouder, maar ook van zijn
dieren krijgt aandacht in Liempde. De veehouder is bereid
daaraan mee te werken en tijdens deze Liempde dagen zullen er
voorbeelden te zien zijn waarbij met eenvoudige middelen al
veel te verbeteren valt.
Een ander punt dat speciale aandacht zal krijgen zijn de nood-
stroomaggregaten. Vooral na de ervaringen van de afgelopen
strenge winter staan dergelijke voorzieningen sterk in de be
langstelling. Ir. Crucq wees er op dat praktisch voor ieder bedrijf
wel een passende stroomvoorziening is te verkrijgen. Men moet
overigens daarbij wel rekening houden met de wettelijke voor
schriften die gelden voor de aansluiting en hiervoor komt dan
gemiddeld altijd nog een extra bedrag van 1000,— boven de
aanschaf van de installatie. Met 5 a 6 duizend gulden kan men al
aardige voorzieningen kopen. Er zijn nooddynamo'-s die zonder
meer op de aftakas van de trekker kunnen worden aangesloten.
T rekkerheftrucks veroveren ook langzamerhand een vaste
plaats in de Nederlandse landbouw. Het is overigens wel iets
waartegen men zijn bedenkingen kan hebben, zei ir. Crucq.
want in feite zou de trekker een universeel middel moeten zijn
dat voor alle werkzaamheden gebruikt kan worden. Met het
gebruik van een afzonderlijke trekkerheftruck knabbel je iets
van de veelzijdigheid van de trekkermogelijkheden af. Doch de
praktijk beslist zelf wat er wordt aangeschaft.
Nog een opmerkelijk verschijnsel is de opkomst van de Japanse
trekker. Waren het eerst alleen nog de kleine lichte trekkers, nu
komt er ook meer vraag naar de middelzware en zware trekkers,
alhoewel een marktverovering als bij de auto's zeker niet waar
schijnlijk wofdt geacht. Naast heel veel nieuwe trekkers zullen
er deze keer in Liempde ook oude antieke trekkers te bezichti
gen zijn. Het verbaasde de organisatoren van de antieke trek
kershow dat binnen zeer kore tijd alleen al in de buurt rond
Liempde vijftien oude "beestjes" konden worden opgesnord,
die ook allen nog in prima technische staat verkeerden. Ir. Crucq
meende dat dit wel eens de aanzet kon gaan vormen tot de
oprichting van een Nederlandse vereniging van oude trekker
bezitters.
Als het immers zo gemakkelijk was om alleen al in de buurt van
Liempde aan deze trekkers te komen dan moeten er in de rest
van Nederland ook nog grote aantallen van deze bejaarde
stukjes technisch vernuft te vinden zijn.
10