Knelpunten bij de export van agrarische produkten D e kosten van keuring van agrarische produkten of van pro dukten van agrarische oorsprong zijn in ons land veelal belang rijk hoger dan in andere landen, omdat minder strenge eisen aan het produkt worden gesteld of omdat de overheid er in grotere mate dan bij ons in de kosten participeert. De Nederlandse overheid dient de scheve konkurrentieverhoudingen recht te trekken door het bedrijfsleven in de kosten van de keuring tegemoet te komen tot een gemiddeld percentage van minimaal 50%. H et bedrijfsleven verricht zeer grote inspanningen op het gebied van aanpassing van produkten en verbetering van de kwaliteit en ontwikkeling van nieuwe produkten. Ook de over heid heeft reeds zeer lang het nut van het bevorderen van het onderzoek ingezien, getuige de onderzoekinstituten die door de overheid zijn ingesteld welke overigens ten dele worden gefi nancierd door het agrarische bedrijfsleven. De toenemende buitenlandse konkurrentie vergroot nog meer dan in het verle den het belang van praktijkgericht onderzoek. In dit kader zij gewezen op het onderzoek gericht op verlaging van de kostprijs, onder meer door energiebesparing en terugwinning van energie. Hiervoor is additioneel onderzoek door bedrijfsleven en insti tuten onontbeerlijk, hetgeen moet worden mogelijk gemaakt door het beschikbaar stellen van meer financiële middelen hiervoor door de overheid. De overheid is hiertoe in beginsel bereid gezien de toeslag voor innovatie-aktiviteiten die in het kader van de Wet Investeringsrekening is voorzien. Deze op lossing kan een goede steun zijn, doch er zal tevens een direkte versterking van de innovatie-aktiviteiten gericht op het speci fieke karakter van de agrarische bedrijven dienen plaats te vin den door het Ministerie van Landbouw Visserij via de on derzoekinstituten. Een samenspel tussen overheid en bedrijfs leven is hierbij onontbeerlijk. D e risiko's op valutair gebied, die exporteurs lopen bij hun transakties, kunnen in principe op de valutamarkt worden ge dekt. De hieraan verbonden kosten zijn soms zo hoog, dat de exporteur wordt genoodzaakt tot het zelf nemen van de risiko's, omdat de winstmarge een dergelijke indekking niet toelaat. De overheid dient betere mogelijkheden te scheppen voor het in dekken van deze risiko's, waarbij met name het opbouwen van een fiskale reserve voor dit doeleinde moet worden mogelijk gemaakt. D e wetgeving voor sanitaire, veterinaire, phyto-sanitaire, re sidu- en levensmiddelenvoorschriften van zowel in de E.G.-lid- staten als van de derde landen loopt uiteen. Voor een aantal produkten is er daardoor nauwelijks sprake van een Gemeen schappelijk beleid. Er bestaan aanwijzingen dat voorschriften soms niet.worden gehanteerd uit volksgezondheidsoverwegin gen maar doelbewust om de producenten in de eigen lidstaat te beschermen. De vrees is dan ook gerechtvaardigd, dat nieuwe ontwikkelingen zullen worden aangegrepen om ter bescherming van de producent nationale voorschriften uit te vaardigen die in de praktijk zullen neerkomen op nieuwe handelsbarrières in het intra-kommunautaire handelsverkeer. (Hetzelfde geldt voor het door Nederland uitvaardigen van voorschriften op voornoemde gebieden, die strenger zijn dan in andere landen. Hierdoor moeten onze exporteurs aan zwaardere eisen voldoen dan hun konkurrenten). Er dient dan met kracht te worden gestreefd naar: H et Landbouwschap organiseerde afgelopen dinsdag in Den Haag een agrarische exportdag. Hierbij werd door een tweetal inleiders diverse aspekten van de haken en ogen die er nog aan de agrarische export vast zitten nader belicht. Hierop hopen we in de komende weken nader terug te komen. Los daarvan werd door het gezamelijk exporterende bedrijfsleven in samenwerking met het Landbouwschap een aantal knelpunten bij de agrarische export geïnventariseerd en tevens werd daarbij aangegeven de mogelijke oplossing. Kosten van keurinq Onderzoek Exportkredietverzekering Koersrisikodekking Stabiliteit restituties Harmonisatie van sanitaire, veterinaire, phyto-sanitaire, residuen levensmiddelenvoorschriften Wat te doen op grasland met winterschade? Transport Export bevordering van agrarische produkten door het Ministerie van Landbouw I n de Memorie van Toelichting in de Begroting van Landbouw en Visserij 1979 wordt terecht de noodzaak om de konkurren- tiepositie op de exportmarkten te versterken, onderstreept. Het agrarische bedrijfsleven wenst met de Minister van Landbouw Visserij te overleggen op welke wijze de exportaktiviteiten van zijn Ministerie beter op de behoeften van het bedrijfsleven kunnen worden afgestemd. In dit verband hecht het veel waarde aan de inspanningen op dit gebied van de landbouwattaché's. Mogelijk kunnen de veelal omvangrijke ambtsgebieden, met name waar nieuwe afzetgebieden kunnen worden opgebouwd, opnieuw worden ingedeeld. Voorts kan het bescheiden bedrag, dat het Ministerie voor 1979 heeft bestemd voor exportbevor dering 4,3 min. tégen 4,6 min. in 1978), mogelijk meer in overeenstemming worden gebracht met het bedrag van ruim 100 min., dat het gezamenlijke agrarische bedrijfsleven voor bevordering van de afzet bijeenbrengt. Ir. A.J.M. Geerts D e agrarische export vormt een belangrijke pijler voor de Nederlandse positie in het internationale handels- en beta lingsverkeer. De Nederlandse overheid zal in haar beleid ter stimulering van de export in meerdere mate rekening moeten houden met het specifieke karakter van de agrarische export. Voor het handhaven en verbeteren van de agrarische export is het in de eerste plaats nodig dat de onderstaande knelpunten worden weggenomen. Voorts zal in nauwe samenwerking tussen overheid, met name in het Ministerie van Landbouw en Visserij, en organisaties van de agri-business via de daarvoor bestaande kanalen het agrarisch exportbeleid verder moeten worden ont wikkeld. Een aantal knelpunten kan alleen worden weggenomen in het kader van het E.G.-beleid. De Nederlandse overheid zal zich hiervoor maximaal in dienen te zetten. Daarnaast worden maatregelen voorgesteld die binnen het nationale overheidsbe leid gestalte kunnen krijgen. De volgorde, waarin de knelpunten zijn vermeld, hoeft niet ten doel terzake een prioriteitsvolgorde aan te geven. Op grond van de voornemens in "Bestek '81" zal voornoemd percentage echter eerst in 1981 worden bereikt. Met het oog op een eerdere realisatie van de gewenste deelname door de over heid van minimaal 50% zal het voor 1979 uitgetrokken bedrag 20 min.) worden verhoogd tot 35 min. A. "V oor agrarisch reproduktiemateriaal gelden momenteel krediettermijnen als zou het gaan om direkt te konsumeren produkten, terwijl zij worden aangewend voor het in gang zetten van een produktieproces, dat pas na langere tijd een voor kon- sumptie bestemd produkt oplevert. Het betreft pootaardappelen en ander plantgoed, zaaizaden en broedeieren. Op het ogenblik is voor voornoemde produkten of geen kre dietverzekering mogelijk of bedraagt de lengte van de periode, waarvoor het krediet is verzekerd, maximaal enkele maanden. Indien voor genoemd materiaal een langere kredietverzeke- ringstermijn zou gaan gelden zouden transakties kunnen wor den afgesloten, die tot nog toe wegens een te korte kredietter mijn onmogelijk waren. Het grote belang van deze agrarische export met name voor de landen die nog in de eerste fase van hun ontwikkeling verkeren, rechtvaardigen een aangepast be leid voor de kredietverzekering van voornoemd reproduktie materiaal. B. Het openbreken van nieuwe afzetmarkten voor bederfelijke goederen wordt bemoeilijkt doordat het kwaliteitsrisiko niet kan worden verzekerd. Dit belemmert het opbouwen van nieuwe markten voor dergelijke goederen. De overheid zal het mogelijk moeten maken dat voornoemd risiko, dat het opbouwen v an nieuwe relaties en het openbreken van nieuwe markten belem mert, tot aanvaardbare proporties wordt teruggebracht. Uiter aard moeten deze produkten dan wel zijn voorzien van een kwaliteitscertifikaat en zal het transportmiddel aan redelijke konditioneringseisen moeten voldoen. Het bedrijfsleven wil over de vorm en inhoud van deze te scheppen faciliteit gaarne met de overheid van gedachten wisselen. ^Regelmatig bestaat de mogelijkheid voor het afsluiten van kontrakten voor het leveren van een groot aantal runderen aan een inkooporganisatie in het buitenland tegen een vooraf vast gestelde prijs. De uitvoering van een dergelijk kontrakt vergt vaak een periode van 9 maanden tot een jaar. De hoogte van de E.G.-restituties, die bij export naar derde landen kunnen wor den verkregen, staan evenwel slechts vast voor een periode van maximaal 3 maanden. Op grond hiervan is het afsluiten van dergelijke kontrakten soms niet mogelijk geweest. Gezien het belapg van deze exporten zou er zekerheid over de hoogte van de E.G.-restituties gedurende de looptijd van het. kontrakt moeten bestaan. a. een versnelde harmonisatie van bestaande voorschriften, en b. kommunautaire afspraken ter zake van het invoeren en toepassen van nieuwe voorschriften. De afgelopen winter heeft de reeks van 15 zachte en zeer zachte winters doorbroken. Graslandspecialisten zijn benieuwd hoe Engels raaigras zich onder deze omstandigheden gehouden heeft. Het is namelijk zo dat het merendeel van onze weilanden voor een groot gedeelte uit Engels raaigras bestaat. Tegenwoordig wordt vaak zelfs puur Engels raaigras uitgezaaid (het BG-3 mengsel). Tegenover de vele voordelen van Engels raaigras staat vanouds een nadeel: Engels raaigras is minder goed winterhard. Geluk kig zijn de kwekers er in geslaagd rassen van Engels raaigras te kweken die meer wintervast zijn. Deze hebben zich echter onder praktijkomstandigheden nog nooit kunnen bewijzen, omdat er de laatste 15 jaar geen echte winter geweest is. Maar nu hebben de kwekers de kans om hun produkten te gaan beoordelen en dit zal ook zeker gebeuren. Omvang van de schade Hoeveel Engels raaigras er uitgevroren is, is nog niet te zeg gen, omdat er nog geen cijfers bekend zijn. Maar het is wel mogelijk om een eerste indruk te geven. Deze is dat het allemaal wel mee lijkt te vallen. Dit zal gedeeltelijk ook wel veroorzaakt zijn doordat het sneeuwdek de grassen voor de strenge vorst beschermd heeft. Op sommige plaatsen heeft grasland dat de afgelopen herfst is ingezaaid nogal wat geleden, evenals grasland dat lang of ruig de winter ingegaan is. In deze graslanden is een gedeelte van de Engels raaigras planten beschadigd door de vorst of door de sneeuwschimmel. Hierdoor zijn dode plekken ontstaan. Goed winterharde soorten als veldbeemdgras en timothee hebben niet geleden en zullen zich wat uit gaan breiden. Gelukkig hebben onkruiden als straatgras en muur ook flink geleden. Deze kunnen echter weer snel opkomen uit zaad en de open plekken op gaan vullen. Daarom is het belangrijk om deze open plekken zo snel mogelijk opgevuld te krijgen met Engels raai gras. Met derde landen zullen op dit terrein akkoorden bijvoorbeeld op veterinair en phyto-sanitair gebied moeten worden afgeslo ten. A."V oor de export van levend vee en bederfelijke agrarische produkten is snel en efficiënt transport een noodzaak. Aan deze voorwaarden voldoet het wegtransport in hoge mate. De be staande rij- - en rusttijdenregelingen voor het goederenvervoer over de weg veroorzaken echter grote problemen, vooral voor de wat verdere bestemmingen. Een mindör stringente regeling zou, zonder afbreuk te doen aan de noodzakelijk eisen op sociaal gebied en op het gebied van de verkeersveiligheid, de huidige problematiek ter zake in belangrijke mate kunnen oplossen. Voorts mogen de technische eisen die aan dit transport worden gesteld, bijv. op het gebied van de temperatuur, niet zwaarder zijn dan in het buitenland en aan buitenlandse vervoerders worden gesteld. B. De bilaterale kontingenteringsregelingen voor het wegtran sport hebben soms tot gevolg dat onvoldoende vergunningen beschikbaar zijn om aan de vraag te voldoen. Daarnaast is het kommunautaire kontingent veel te klein. Een aanzienlijke verruiming van zowel de bilaterale kontin- genten als het kommunautaire kontingent is noodzakelijk. Het openbreken van nieuwe markten voor bederfelijke goederen wordt bemoeilijkt doordat het kwaliteitsrisico niet kan worden verzekerd. Doorzaaien lijkt een goede oplossing De beste oplossing voor percelen waar een gedeelte van het Engels raaigras kapot is, is dus om gewoon weer nieuwe Engels raaigras planten in de open plekken te brengen. En dat kan eenvoudig gebeuren met de doorzaaimachine. Doodspuiten van de oude zode is in dit geval niet nodig. Doorzaaien lukt alleen als de grond goed vochtig is. Op dit moment is dit nog het geval, maar wanneer het droger wordt, wordt de kans op sukses kleiner. Voor doorzaaien kan men het beste een BG-3 mengsel nemen. Een goede keus is ook het mengsel Vroege Weide, omdat hier juist rassen in zitten met een goede begingroei en een goede voorjaarsontwikkeling. Als men doorgezaaid heeft, is het wel belangrijk om te zorgen dat het gras in het begin kort blijft door bijvoorbeeld vrij snel pinken in te scharen. Verder moet men oppassen voor muur. Deze moet doodgespoten worden voordat het het jonge gras gaat overwoekeren. Doorzaaien lijkt dus een goede en relatief goedkope methode om open en dode plekken in grasland die door winterschade zijn ontstaan, weer op te vullen met Engels raaigras. Wetenschappelijk medewerker Barenbrug Holland B.V. 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 12