MIEUWS UIT J83RUSS3 Regeringsleiders weerstaan aanval op landbouwpolitiek I n Parijs is deze week een ongekend felle aanval van de Britse premier op de Europese landbouwpolitiek afgeslagen. De andere regeringsleiders uit de landen van de Europese Gemeenschap wensen geen jarenlange bevriezing van de land bouwprijzen. Zij erkennen wel dat met name in de zuivel momenteel een op de overschotten afgestemd prijsbeleid nodig H et Landbouw-Ekonomisch Instituut voert momenteel - in opdracht van het Ministerie van Landbouw - een on derzoek uit naar doeleinden, instrumenten en effekten van het gemeenschappelijk landbouwbeleid in de EG. Eén van de deelrapporten van dit onderzoek is onlangs gepubli ceerd. Het bevat een theoretisch-ekonomische analyse van enkele vormen van prijs- en inkomensbeleid 1). W ij tekenen bij het voorgaande nog aan dat de Britse manie om de landbouwprijzen op Europees niveau de komende jaren absoluut niet meer te verhogen vervelende gevolgen kan heb ben. Dat slaat dan niet op de komende prijsonderhandelingen P remier Van Agt zei ons dinsdag in Parijs dat, "de Neder landse regering de realiteit van het bestaan van aanzienlijke overschotten onderkent. Wij onderschrijven ook datje dit niet geheel op zijn beloop kunt laten. In dat kader zijn wij daarom ook bereid de voorgestelde melkheffing te aanvaarden. Maar we menen tegelijk dat het prijsbeleid niet zo bruusk mag worden omgebogen dat de inkomens van de boeren aangetast zouden worden. Bij alle beschouwingen over bevriezing van de land bouwprijzen moetje ook de negatieve gevolgen van de afbraak van de monetaire compensaties betrekken. In de toekomst kan die zaak tot een beperkte verhoging van de landbouwprijzen uitgedrukt in Europese rekeneenheden nopen," aldus Van Agt, die ook in deze zin zijn collega's heeft toegesproken. De Nederlandse minister-president was kennelijk beter op deze zaak voorbereid dan bij de top-conferenties in Bremen en Brussel waar vorig jaar de landbouwpolitiek ook al op de agen da stond. Hij vertelde nog dat men langdurig ver het toekomstig prijsbeleid had gesproken. Aanvankelijk wilde men een "voor zichtig" beleid, later een "rigoreuze ombuiging", weer later een "strikt prijsbeleid". Uiteindelijk koos men voor de formule van een wenselijk "passend prijsbeleid". "Dat is dus prima", aldus premier Van Agt in Parijs. Prijs- en inkomensbeleid voor de landbouw in de EG: alternatieven en hun effekten Britse premier dreigt Euromarkt niet langer te financieren Werktuigendag Liempde in voorbereiding Uitvoeringsmaatregelen gemedicineerd voeder Jan Werts/Brussel is. Dat is de anti-climax waarmee dinsdagmiddag in Parijs aan de Avenue Klebèr de 13e Europese topconferentie werd besloten. De regeringsleiders concludeerden dat de ministers van landbouw moeten nagaan welke verbeteringen nodig zijn voor een beter functionerend gemeenschappelijk landbouwbeleid. Daar wordt uitdrukkelijk aan toegevoegd dat rekening zal worden gehouden met het Verdrag van Rome waarop de Europese integratie berust. En daarin staat dat boer en tuinder recht hebben op een passend inkomen. Uitermate merkwaardig was het vervolgens te horen dat werkelijk iedereen in Parijs met deze conclusie tevreden was. Dus ook premier James Callaghan die daags tevoren zo uit zijn slof was geschoten. Geldverspilling CZ' allaghan had zijn collega's gewezen~op de volgens hem on verantwoord toenemende kosten van het landbouwbeleid. Hij sprak letterlijk; van een pure geldverspilling om ongewenst voedsel te produceren. Als daar geen verandering in komt zou Groot-Brittannië vanaf 1981 kunnen weigeren haar deel van de Europese Gemeenschap te financieren, zo dreigde de eerste minister. Opnieuw bepleitte hij een fundamentele herziening van de landbouwpolitiek. Volgens hem is het mogelijk de agra rische prijzen te verlagen. Wat de kleine boer dan aan inkomen te kort komt kan de nationale overheid (Den Haag) veel beter aanvullen. "Laten we daarom besluiten de prijzen die de agra riër via Brussel voor zijn produkten ontvangt de komende jaren te bevriezen". Hoofddoel van de analyse is het inventariseren en onder ling vergelijken van de ekonomische effekten voor de EG- landbouw en de EG-volkshuishouding als geheel van di verse instrumenten van prijs- en inkomensbeleid. De eerste vergelijking betreft enkele vormen van prijs- en inkomens beleid die toegepast worden zonder dat de overheid direkte invloed uitoefent op de omvang van de landbouwproduktie. Besproken zijn het huidige prijsbeleid en een beleid van inkomensondersteuning via prijstoeslagen per eenheid produkt, inkomenstoeslagen per hektare of per dier, of persoonsgebonden inkomenstoeslagen. Vervolgens is aan dacht besteed aan enkele vormen van prijsonder. steuning in kombinatie met direkte aanbodbeheersing. Aan de orde komen een prijsgarantie voor een voor de EG als geheel geldend produktiequotum, een prijsgarantie voor quota per bedrijf en een prijstoeslagstelsel voor quota per bedrijf. Aan het eind van het rapport wordt in het kort ingegaan op de ekonomische effekten van de relatie tussen het EG- prijs- en inkomensbeleid en het wereldmarktprijsniveau van landbouwprodukten. Bij de beoordeling van beleidsalternatieven dient een onder scheid gemaakt te worden tussen de inkomensherverdelingsef- fekten van het landbouwbeleid en de kosten ervan voor de EG-volkshuishouding. Het EG-landbouwbeleid is voor een be langrijk deel inkomensherverdelingsbeleid. In het huidige stel sel is sprake van het bevorderen van een redelijk inkomen voor de agrarische producenten, waardoor de verbruikers in het al gemeen meer betalen dan zonder prijsbeleid het geval zou zijn. De voorbereidingen voor de op 9 en 10 mei in Liempde te houden Werktuigendagen gaan gestaag verder. Een van de be langrijkste is de voltooiing van de nieuwe kas, waarvoor elders al tomaten en komkommers zijn opgekweekt. In en rondom de stal van de rundveeafdeling zullen ditmaal levende dieren te zien zijn, onder meer koeien waarvan het voederrantsoen op een bijzondere manier zal worden bepaald. Het koppelingsprojekt melkkontrole-veevoedering zal via een terminal worden aangesloten op de komputer van de land bouwhogeschool in Wageningen. Bij de varkens, een steeds belangrijker steunpilaar van de Ne derlandse agrarische ekonomie zal de nadruk vallen op moder nisering en verbouwing van bestaande bedrijven waarbij bes taande en aangepaste voorzieningen naast elkaar worden ge toond. Nu vrijwel elk Nederlands huis een badgelegenheid heeft komt de varkensstal aan de beurt. Ter bevordering van de hygiëne is het wenselijk dat elke zeug die naar de kraamkamer gaat eerst een douche krijgt om voor de biggen infektiekansen zo klein Volgens waarnemers was dit de felste aanval die een Britse eerste minister ooit op de gemeenschappelijke markt heeft ge daan. Een aantal journalisten dat Callaghan kennelijk verkeerd verstond schreef zelfs dat de Britten hun lidmaatschap van de EG weer ter discussie wilden stellen. Wel is het zo dat volgend jaar onderhandeld gaat worden over de financiering van de EG in de jaren '80. De huidige bronnen (Europese BTW,heffingen en belastingen) zijn dan uitgeput. Callaghan's dreigement was op deze onderhandelingen gebaseerd. Monetaire compensaties Het overheidsbudget wordt slechts beïnvloed voor zover er sprake is van een verschil tussen de produktieomvang en de omvang van het verbruik in de EG. Prijs- en inkomenstoeslagen hebben een inkomensherverdeling van belastingbetalers naar producenten tot gevolg en beïnvloeden in veel sterkere mate het overheidsbudget. De verbruikersprijzen zijn in dat geval in het algemeen lager. Dat de overheidsuitgaven bij toeslagstelsels hoger zijn dan bij een stelsel van prijsgaranties betekent evenwel niet dat ook de kosten voor de EG-volkshuishouding hoger zijn. Deze laatste hangen namelijk af van de mate waarin door de inkomensher verdeling aan de producentenzijde produktiemiddelen worden gebruikt die zonder steun een andere bestemming zouden krij gen, en aan de verbruikerszijde ondersteunde produkten ver vangen worden door niet-ondersteunde. Uit het rapport komt naar voren dat zowel de huidige prijsgarantie als een prijstoe slagstelsel vrij hoge kosten voor de EG-volkshuishouding met zich brengen. Een zeer belangrijke oorzaak hiervan is dat de ondersteuning slechts geldt voor een beperkt aantal landbouw produkten, en dat bovendien sommige konkurrerende, niet in de EG geproduceerde landbouwprodukten vrij de gemeenschap kunnen binnenkomen. Daardoor ontstaan prijsdistorsies tussen wel en niet-ondersteunde produkten die uit oogpunt van kosten voor de EG-volkshuishouding nadelige veranderingen in de omvang en samenstelling van het produktie- en verbruiker spakket teweegbrengen. Men denke bijvoorbeeld aan de ver vanging van granen door soja en tapioca in het krachtvoer, en aan het uit kostenoogpunt te hoge produktieniveau in de on dersteunde dierlijke produktierichtingen als gevolg van het te hoge krachtvoerverbruik. Bij inkomenstoeslagen zijn deze prijsdistorsies geringer en veelal zelfs geheel afwezig. Wel zijn erv evenals bij prijsondersteuning, kosten voor de volkshuis houding doordat de totale inzet van produktiemiddelen in de landbouw groter is dan zonder inkomensherverdeling het geval zou zijn. De effekten van prijsdistorsies op de omvang en samenstelling van de produktie kunnen tegengegaan worden door over te gaan van prijsondersteuning op inkomenstoeslagen, en ook door de prijsondersteuning te beperken tot van te voren vastgestelde mogelijk te maken. Elke big méér die uitgroeit tot een volwassen varken verbetert het rendement van het bedrijf en het inkomen van de boer. Het thema van de landbouwpresentatie "Bedrijven op maat van de mens" wordt toegelicht door een in Liempde uit te reiken folder met de titel: "Uw bedrijf, uw maat". De demonstraties in de Ring zullen gekoncentreerd worden rondom twee onderwerpen. Het ene omvat vorenpakkers en Minister Van der Stee heeft in het kader van het Landbouw- kwaliteitsbesluit gemedicineerd voede^een aantal uitvoerings maatregelen getroffen, die naar mag worden verwacht tot een snellere aflevering van kwalitatief beter gemedicineerd voeder tegen lagere kosten zullen leiden. Voor de behandeling van een aantal Veelvuldig voorkohiende dierziekten zijn standaard-re cepten geformuleerd, waardoor voorraadvorming bij de meng- voor 1979 maar op latere tijden. De acht andere landbouwmi nisters zijn zoals gemeld vorige week in Brussel immers over eengekomen om toekomstige monetaire compensaties in onze streken met een verhoging van de landbouwprijzen af te breken. Als Groot-Brittannië de komende jaren van geen enkele prijs verhoging meer wil horen komen wij niet van nieuwe monetaire compensaties af. Dit meningsverschil tussen Londen en de rest zal de komende jaren in Brussel veel aandacht krijgen. Dinsdag hebben de regeringsleiders de landbouwpolitiek uit voerig besproken. Volgens Callaghan kreeg hij veel bijval en passen de hiervoren weergegeven conclusies van de conferentie precies in zijn kraam. Ook de andere regeringsleiders toonden zich - merkwaardigerwijs - wat de landbouwpargraaf betreft uitermate tevreden. Op de afsluitende persconferentie kregen de voorzitter, president Valery Giscard d'Estaing en Euro-pre sident Roy Jenkins het echter met elkaar aan de stok. Volgens de Franse president is er absoluut geen bevriezing van de land bouwprijzen overeengekomen. Jenkins meende daarentegen dat zulks wel het geval is. Waarop Giscard weer antwoordde dat wij met standpunten van de Europese Commissie in dezen ook eigenlijk weinig te maken hebben. Van Agt over landbouwprijzen produktiequota. In het rapport wordt gekonkludeerd dat een beperking van de prijsondersteuning tot een voor de EG als geheel vastgesteld produktiequotum - of wel een mengprijsstel- sel met als variant de medeverantwoordelijkheidsheffing voor melk - in dit opzicht vrij weinig effektief is, omdat pas bij een forse quotering en een drastische prijsverlaging voor de boven het quotum geproduceerde eenheden sprake is van een zodani ge daling van de mengprijs dat de produktieomvang merkbaar vermindert. Het resultaat is dan wel een gevoelige inkomens daling in de landbouw. Een beperking van de prijsondersteuning voor per bedrijf toe gekende quota is in het algemeen meer effektief voor de be heersing van de produktie, omdat de afzonderlijke producenten bij quota-overschrijding een veel duidelijker prijssignaal krijgen dan bij een mengprijsstelsel. Mede daardoor is het inkomens verlies dat de EG-landbouw in zijn totaliteit bij invoering van de quotering per bedrijf lijdt geringer dan bij een mengprijsstelsel. Voorts is het in deze situatie wel, maar bij een mengprijsstelsel niet mogelijk een inkomenskompenserende prijsverhoging voor de binnen het quotum geproduceerde eenheden toe te passen zonder dat de effektiviteit van de quotaregeling verloren gaat. Omdat het onderzoek hoofdzakelijk tot doel heeft ekonomische effekten van beleidsinstrumenten voor de EG als geheel te analyseren, is slechts beperkte aandacht besteed aan de gevol gen voor afzonderlijke lidstaten. Voorts zijn ten aanzien van andere dan ekonomische aspekten alleen opmerkingen in alge mene zin gemaakt: een uitputtende bespreking zou meer pro- duktspecifiek onderzoek vergen. Men denke bijvoorbeeld aan de uitvoeringsproblemen van quotaregelingen. Deze beperkingen en de onmogelijkheid op grond van objek- tieve kriteria te komen tot een afweging van effekten hebben tot gevolg dat in het rapport geen uitspraken gedaan zijn over de wenselijkheid van het ene of het andere alternatief. Ook na aanvullend onderzoek is het voor een onderzoekinstituut als het LEI niet mogelijk dergelijke uitspraken te doen. Hiervoor is een politieke afweging van ekonomische en andere overwegingen noodzakelijk. Naast de technische uitvoerbaarheid en de rela tieve voor- en nadelen voor afzonderlijke lidstaten, komt dan bijvoorbeeld de vraag aan de orde of men het inkomen via de markt of via toeslagen uit het overheidsbudget wil steunen. De studie is vooral bedoeld als bijdrage in de diskussie die vooraf gaat aan de besluitvorming over de toekomstige inrichting van het landbouwbeleid. 1) Deze publikatie kan uitsluitend besteld worden door overschrijving van 12,50 op giro no. 41.2235 t.n.v. het Landbouw-Ekonomisch Instituut te Den Haag. Vermeld dient te worden: "Zend publikatie no. 1.16". pakkerkombinaties, het andere graszaaimachines in kombinatie met grondbewerkingsapparatuur. Natuurlijk zal ook nu weer door de inzenders worden ingehaakt op datgene wat door de voorlichtingsdiensten naar voren wordt gebracht zodat de bezoekers mogen rekenen op de kombinatie van theorie en praktijk zoals ze dat al zoveel jaren in Liempde gewend zijn. voederindustrie mogelijk wordt. Daarnaast kan de overheid door het al of niet standaardiseren van bepaalde voeders een meer aktief beleid met betrekking tot resistentiegevoeligheid bij dieren voeren. Tevens is een begin gemaakt met de registratie van diergeneesmiddelen. Het kwaliteitsbesluit schrijft namelijk voor dat in gestandaardiseerde voeders slechts geregistreerde diergeneesmiddelen mogen worden verwerkt. Bij de registratie wordt o.m. gelet op de gevaren verbonden aan het achterblijven van residuen van de diergeneesmiddelen in de voor menselijke konsumptie bestemde produkten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 13