KORTE WENKEN
NIEUWS UIT BMU
Monetaire compensaties voor
landbouw worden beperkt
D eze operatie, zo is overeengekomen, kan echter nooit tot
lager landbouwprijzen leiden. In de periode van twee jaar na
een revaluatie met pak weg 3% moeten er dus via Brussel even-
grote prijsverhogingen van de produkten in Eurodaalders tot
stand komen waarvan de boeren dan de geleidelijk wegvallende
compensatie kunnen betalen. De Britten hebben echter al aan
gekondigd nooit met zulke prijsverhogingen in de Benelux en
West-Duitsland in te stemmen. Zij onderschrijven dit deel van
het akkoord zelfs helemaal niet.
D e ministers hebben ook nog uitvoerig gesproken over de
melkheffing. Daarbij heeft niemand zich verzet tegen deze
"strafheffing" op de produktie van melk die op 1 "juni zou
moeten ingaan. Alleen Groot-Brittanië had liever de melkprijs
verlaagd, wat voor de veehouder overigens op hetzelfde neer
komt. Wat Brussel voorstelt betekent voor de Nederlandse vee
houder dat de heffing in de loop van het jaar tot zo'n 4 a 5 cent
per liter kan gaan oplopen. Zelfs tegen de hoogte van de heffing
heeft eigenlijk niemand zich echt fel verzet, zo vertelde ir. De
Zeeuw. Nederland wil echter niet dat ze elke vier maanden kan
veranderen. Engeland. West-Duitsland. Denemarken en België
zien daar ook weinig in.
M inister Van der Stee opende woendagochtend in Brussel hét
landbouwcongres van de Christen-Democraten uit de Europese
Gemeenschap. De minister zei in een situatie van overschotten
zoals nu bij de zuivel een terughoudend prijsbeleid noodzakelijk
is. "Ik aanvaard tevens de gedachte dat in een ernstige over
schotssituatie een beroep moet worden gedaan op een stuk eigen
verantwoordelijkheid van de landbouw-ondernemer. Herstel
van het marktevenwicht in een aantal sectoren acht ik essen
tieel". De Nederlandse bewindsman was overigens van mening
dat het EG-landbouwbeleid de inkomensdoelstellingen tot nu
toe onvoldoende heeft verwezenlijkt.
T en aanzien van de melkveehouderij geeft het Land
bouwschap het volgende kommentaar:
E rnstige bezwaren bestaan tegen de voorgestelde variabele
medeverantwoordelijkheidsheffing voor melk. Het standpunt
van net Landbouwschap is in deze dat, afhankelijk van de
prijsverhoging en de marktsituatie, een beperkte melkheffing
kan worden aanvaard. Het niet plafonneren van de heffing is
niet aanvaardbaar. Het voorgestelde systeem kan tot een zeer
hoog heffingspercentage leiden. Tenzij de referentieperiode
mede opschuift, zal bij de voorgestelde wijze van vaststelling
van het heffingsniveau ook bij een stabilisatie c.q. kleine daling
van de produktie in de komende jaren het heffingspercentage
hoog blijven. Opgemerkt zij dat door het kiezen van een ge
middelde over 2 jaren het niveau van de referentieperiode wordt
gedrukt, waardoor de heffing automatisch hoger uitvalt. Het
Landbouwschap meent dat een heffing geen invloed op de
prodqktie zal hebben, tenzij deze zeer hoog zal zijn, hetgeen
evenwel zulke sociale konsequenties zal hebben dat dat onaan
vaardbaar is. Voorts zal ook een wijziging van de heffing gedu
rende een prijsjaar geen invloed uitoefenen op de produktie-
omvang in dat jaar. Bovendien staat het Landbouwschap op het
standpunt, dat de heffing alle geleverde melk moet omvatten.
Derhalve wordt het uitzonderen van bepaalde kategoriën afge
wezen.
Zwakke EG-landen
gaan landbouwprijzen 5% verhogen
D
C.A.R.-Zevenbergen
Vervolg Landbouwschap misprijst EG voorstellen
Jan Werts/Brussel
N a tien weken touwtrekken is in Brussel dinsdagavond een akkoord bereikt over de afbraak van de monetaire
compensaties in de landbouw. Het Europees muntstelsel EMS kan nu dus starten. Het komt erop neer dat de agrariërs in
Nederland en andere landen met een sterke munt voortaan bij een opwaardering (revaluatie) van de gulden minder
compensatie krijgen. Verder hebben de landen met sterke munten moeten accepteren dat de zwakkere broeders
Frankrijk. Groot-Brifannië, Italië en Ierland binnenkort hun boeren 4,5 tot 5% prijsverhoging mogen geven. Zoals
bekend krijgen de andere agrariërs dit jaar helemaal geen prijsaanpassing.
at zijn de hoofdlijnen van het akkoord waarop nog een
franse reserve berust. Dat wil zeggen dat Parijs nog officieel
moet instemmen, maar op een vraag van onze Van der Stee aan
zijn Franse collega of het Europeees muntstelsel nu van start
kan gaan kwam als antwoord: "Dat kunt u inderdaad verwach
ten Al met al knabbelt het EMS nu dus bij de start toch nog
even aan de positie van de Nederlandse land- en tuinbouw.
Daar staat tegenover dat er een belangrijke stap kan worden
gezet op de weg naar de Europese muntunie, de eenmaking op
het terrein van de valuta's.
De Europese Commissie (dagelijks bestuur van de EG) had een
uitgewogen compromis voorgesteld dat uiteindelijk door alle
partners behalve Groot-Brittanië is aanvaard. Bij een opwaar
dering van een dure munt (de gulden bijvoorbeeld) zal één keer
I punt (zeg maar 1 aan monetaire compensatie vervallen Dit
otler had de Nederlandse bewindsman enkele weken geleden al
voorgesteld omdat hij meende dat de landbouw in onze streken
tot nu toe iets over-gecompenseerd werd. Verder worden alle
nieuwe monetaire compensaties voortaan binnen twee jaar af
geschaft. Voor de Nederlandse boer en tuinders is dat een ver
slechtering omdat deze regelingen tot nu toe niet aan een ter
mijn gebonden waren.
Britten dwars
Verder komt landbouwcommissaris Gundelach te zijner tijd
met een rapport over de monetaire compensaties voor bepaalde
produkten. waaronder varkensvlees. De Fransen en andere
AKKERBOUW
ER KAN GEEN garantie gegeven worden dat een bodem
herbicide in de herfst 1978 gebruikt in voorjaar 1979 geen
schade meer doet aan een opnieuw in te zaaien gewas. Het
beste is te informeren hoe het door U gebruikte middel
bekend staat voor het gewas dat U als vervanger wilt gaan
zaaien. Doe het! Beter gebeld, dan schade ondervonden.
WIE EEN AARDAPPELBEWAARPLAATS gaat bou
wen, moet er op letten dat zowel fundament als ook de
ijzerkonstruktie gemakkelijk de kou geleid. Er komt dan
kontaklbevriezing. Denk daar niet te licht over want isole
ren na de bouw is moeilijk en vaak onmogelijk. Maak van
tevoren een goed plan, er is voldoende wetenschap aanwezig.
U hoeft het echt niet meer uit te vinden.
DE BODEMVRUCHTBAARHEID loopt terug en dat is
nog niet zo erg, maar dan loopt ook de opbrengst terug en
dat moet nu juist niet.
Laat uw akkerbouw geen roofbouwzijn, zorg voor vol
doende groenbemestingsgewassen en weet U de weg al naar
de organische mestleveranciers?
ITA LIAANS RAAIGRAS is van oudsher nooit erg win-
tervast geweest. Vooral tweede jaars gewassen vroren nogal
eens uit.
De rassen lijst 1979 geeft op blz. 96 ook geen hoog cijfer voor
de moderne rassen en die lopen uiteen van 5 tot 6 voor
wintervostheid. A Is straks de winter voorbij is, ga dan ook
eens kijken bij uw Italiaans raai gras.
ALS UW WINTERTARWE dun staat maar nog dik ge
noeg om te laten staan, kunt U er mooi een Engels raai-
groenbemesting in zaaien. Engels raaigras groeit wat traag
en dat is juist gunstig.
Graszaadtelers van de fijnere soorten" moeten wel uitkij
ken met de raaigrassen als groenbemesting. Want soms
jaren er na komen er nog problemen door de opslag van de
raaigrassen.
landen met zwakkere munten verwachten dat dit uitdraait op
nieuwe concessies van onze kant. Zoals de kranten u al berichten
hebben Franse varkenshouders aan de grenzen versperringen
opgericht tegen Nederlandse, Belgische en Duitse wagens met
vlees en zuivelprodukten.
Nu het obstakel voor de inwerkingtreding van een Europees
muntstelsel door de landbouwministers is opgeruimd, iets
waarvoor zij ondanks gedane tegemoetkomingen toch een
schouderklopje verdienen, is de weg vrij voor de prijsonder-
handelingen. Op dat terrein hebben Van der Stee en zijn colle
ga's uit de Benelux en West-Duitsland echter een bijzonder
vervelende concessie gedaan. Zodra het EMS start mogen
Fransen, Italianen, Britten en Ieren hun boeren 4,5. tot 5%
prijsverhoging geven. Dit in het kader van een devaluatie van
het groene pond.
De Nederlandse boeren mogen dit jaar nu de zaken zo zijn
komen liggen, hopen dat de onderhandelingen over nieuwe
landbouwprijzen zo lang mogelijk aanslepen. Met een forse
melkheffing en bevriezing van de prijsniveau's worden wij er
immers alleen maar slechter van. Directeur-generaal ir. A. de
Zeeuw bevestigde namens de minister deze kijk op de zaken in
grote lijnen. Wel wees hij erop dat per 1 april het lopende
prijsjaar in dat geval verlengd moet worden. Of dat gebeurt is
onzeker omdat de Britten ook hier dwars liggen.
Melkheffing 8%
Directeur-generaal De Zeeuw: "Er tekenen zich twee richtingen
af. Eén groep van landen wil de heffing wel aanvaarden maar
dan voor een vast percentage gedurende het hele jaar en zonder
uitzonderingen voor de kleine boeren. Hoogstens een O-heffing
voor enkele beperkte gebieden".
De meeste landen, zo bleek verder uit de toelichting van de heer
De Zeeuw, willen de heffing daarentegen vooral door de vee
houders die veel melk afleveren lgjen opbrengen. Kleine boeren
worden dan zonder meer vrijgesteld, middenbedrijven betalen
een beetje. Frankrijk stelt in dat kader voor om de leveringen
boven 200.000 liter per jaar met een heffing van 8% te belasten.
Hier zouden dus vooral de moderne bedrijven In Nederland.
Groot-Brittanië, ^n Denemarken moeten bloeden. Zo'n 8%
heffing is niet m'is als je weet dat de veehouder nu 0.5% betaalt
en theoretisch 2% opgelegd zou kunnen worden. Ook West-
Duitsland neigt ertoe de grotere leveranciers meer te belasten.
Buiten Nederland, Groot-Brittanië en Denemarken overheerst
dus de gedachte dat het de grotere moderne bedrijven zijn die de
zuiveloverschotten veroorzaken. "Ons standpunt is dat het dan
een straf wordt op de rationele produktie". aldus De Zeeuw.
Europees CDA
Volgens Mr. Van der Stee vinden de huidige moeilijkheden
binnen het gemeenschappelijk landbouwbeleid (overschotten,
monetaire compensaties, enz.) slechts ten dele hun oorzaak in de
landbouw zelf. Ze zijn veeleer een gevolg van het feit dat de
landbouw de andere sectoren een stuk vooruit is gegaan. Daar
om ook is de inwerkingtreding van het Europees muntstelsel zo
belangrijk.
Voor het overige'stond 's ministers rede werkelijk stijf van de
geleerde woorden, die kennelijk waren bedoeld om een reeks
open deuren in te trappen. De minister: "Het Europees munt
stelsel kan een kwalitatieve sprong voorwaarts betekenen naar
meer stabiliteit in het economisch- en het monetaire vlak. Om
deze kwalitatieve sprong boven het zuiver technisch succes-ni
veau uit te tillen heeft de Gemeenschap politieke impulsen
nodig", enz., enz. schrijven we dan maar om de lezer niet verder
af te schrikken.
Pennestrijd met COPA
I ntussen is in Brussel een hevige pennestrijd ontbrand tussen
de federatie van landbouworganisaties uit de EG (COPA) en
landbouwcommissaris Gundelach. De laatste heeft een docu
ment gepubliceerd waarin hij nu nogmaals wil aantonen dat de
inkomens van de agrarische bevolking over een lange reeks van
jaren gezien sneller toenemen dan in de andere sectoren van de
samenleving. Bij zijn presentatie van de prijsvoorstellen had
Gundelach dat ook al beweerd. Het COPA heeft daar toen op
gereageerd met een volstrekte afwijzing van de Brusselse statis
tieken.
De heer Gundelach heeft zich kennelijk aangetrokken dat hij
tijdens het feest rond 20 jaar COPA zo werd bekritiseerd. In ons
verslag van twee weken geleden van de viering van dat jubileum
zijn we daar uitvoerig op ingegaan. In zijn nieuwste document
wekt de landbouwcommissaris de indruk dat welke maatstaf of
groep van landen je ook in de beschouwing neemt, vrijwel altijd
de landbouw en de bevolking qua inkomensontwikkeling beter
uit de bus komen. Zijn nota concludeert dat het boereninkomen
in de landen van de Europese Gemeenschap sedert de gemeen
schappelijke politiek begon, met 3.9% steeg, terwijl de andere
beroepen gemiddeld 3.4% per jaar vooruit gingen. Gezien over
de afgelopen acht jaar zijn de cijfers 3.3% voor de landbouw en
3% voor de andere beroepen. Het afgelopen jaar beliep de in
komenstoename in de landbouw gemiddeld 4.1% en daarbuiten
2.6%. Een onderzoek bij 5500 agrarische bedrijven in de negen
landen leert verder dat binnen de agrarische sector de veehou
ders regelmatig de grootste vooruitgang boekten. Wij tekenen
bij dit alles aan dat Brussel steeds over de procentuele stijging
van de inkomens spreekt, niet over de hoogte, wat nogal zwak
overkomt. Op die basis zou je ook kunnen gaan beweren dat het
minimum-loon in onze streken de komende tien jaar niet meer
omhoog hoeft.
Gundelach zegt in zijn begeleidende brief aan het COPA dat het
overigens een wijdverbreid misverstand is te menen dat hij de
prijzen niet meer wil verhogen omdat de agrariërs toch al ge
noeg verdienen. Het zijn volgens hem de grote overschotten bij
alle belangrijke agrarische produkten die dwingen tot prijsma-
tiging. Men mag aannemen dat het COPA in het kader van deze
oorlog om cijfers en beweringen nog weer van zich zal laten
horen. Wij houden u op de hoogte.
Melkheffing
Produktiebeperkende maatregelen
D e voorstellen voorzien niet in nieuwe maatregelen die direkt
zijn gericht op een beperking van de groei van de produktie.
hetgeen door het Landbouwschap wel noodzakelijk wordt
geacht. Hoewel de niet-leverings- en omschakelingspremies op
dezelfde voorwaarden zullen worden voortgezet, voelt het
Landbouwschap het als een gemis, dat deze regelingen niet zijn
verbeterd. Voorts is het voorstander van premieregelingen die
een stabilisatie c.q. vermindering van de geproduceerde hoe
veelheid melk op het bedrijf beogen. Juist dergelijke voorstellen
ontbreken.
Speciale maatregelen en struktuurrichtlijnen
Met het voorstel in het kader van Richtlijn 159 (modernise
ringsrichtlijn) de verwezenlijking van ontwikkelingsplannen
bereikbaar te maken voor een belangrijk groter aantal boeren
via een verlaging van het paritaire inkomen kan akkoord wor
den gegaan. Het mag evenwel de lange termijndoelstelling van
de gelijkwaardigheid van de inkomens binnen en buiten de
landbouw niet doorkruisen.
Het Landbouwschap heeft in zijn interim-standpunt t.a.v. het
EG-zuivelbeleid voorgesteld de subsidies af te schaffen, die
leiden tot vergroting van de melkproduktie. Hiervan zouden
evenwel uitgezonderd moeten blijven de steun gericht op ver
betering van de werkomstandigheden en ter zake van de alge
mene infra-struktuur.
In het kader van het geheel van voorstellen lijkt het afschaffen
van de investerings- en ontwikkelingssteun voor de melkvee
houderijbedrijven - voor zover deze een direkte relatie bezitten
met een uitbreiding van de melkproduktie - niet verantwoord.
Het Landbouwschap staat voorts op het standpunt dat in ieder
geval de steun voor infra-strukturele werken en ter verbetering
van de arbeidsomstandigheden op het bedrijf mogelijk moeten
blijven. Verder is het onaanvaardbaar dat het afschaffen van de
investerings- en ontwikkelingssteun niet zal gelden voor be
paalde investeringsvormen in enkele regio's. Dit geldt ook voor
eenzelfde uitzondering in enkele regio's ter zake van de var
kenshouderij en de glastuinbouw
14