KORTE WENKEN NIEUWS UIT BMU Monetaire compensaties voor landbouw worden beperkt D eze operatie, zo is overeengekomen, kan echter nooit tot lager landbouwprijzen leiden. In de periode van twee jaar na een revaluatie met pak weg 3% moeten er dus via Brussel even- grote prijsverhogingen van de produkten in Eurodaalders tot stand komen waarvan de boeren dan de geleidelijk wegvallende compensatie kunnen betalen. De Britten hebben echter al aan gekondigd nooit met zulke prijsverhogingen in de Benelux en West-Duitsland in te stemmen. Zij onderschrijven dit deel van het akkoord zelfs helemaal niet. D e ministers hebben ook nog uitvoerig gesproken over de melkheffing. Daarbij heeft niemand zich verzet tegen deze "strafheffing" op de produktie van melk die op 1 "juni zou moeten ingaan. Alleen Groot-Brittanië had liever de melkprijs verlaagd, wat voor de veehouder overigens op hetzelfde neer komt. Wat Brussel voorstelt betekent voor de Nederlandse vee houder dat de heffing in de loop van het jaar tot zo'n 4 a 5 cent per liter kan gaan oplopen. Zelfs tegen de hoogte van de heffing heeft eigenlijk niemand zich echt fel verzet, zo vertelde ir. De Zeeuw. Nederland wil echter niet dat ze elke vier maanden kan veranderen. Engeland. West-Duitsland. Denemarken en België zien daar ook weinig in. M inister Van der Stee opende woendagochtend in Brussel hét landbouwcongres van de Christen-Democraten uit de Europese Gemeenschap. De minister zei in een situatie van overschotten zoals nu bij de zuivel een terughoudend prijsbeleid noodzakelijk is. "Ik aanvaard tevens de gedachte dat in een ernstige over schotssituatie een beroep moet worden gedaan op een stuk eigen verantwoordelijkheid van de landbouw-ondernemer. Herstel van het marktevenwicht in een aantal sectoren acht ik essen tieel". De Nederlandse bewindsman was overigens van mening dat het EG-landbouwbeleid de inkomensdoelstellingen tot nu toe onvoldoende heeft verwezenlijkt. T en aanzien van de melkveehouderij geeft het Land bouwschap het volgende kommentaar: E rnstige bezwaren bestaan tegen de voorgestelde variabele medeverantwoordelijkheidsheffing voor melk. Het standpunt van net Landbouwschap is in deze dat, afhankelijk van de prijsverhoging en de marktsituatie, een beperkte melkheffing kan worden aanvaard. Het niet plafonneren van de heffing is niet aanvaardbaar. Het voorgestelde systeem kan tot een zeer hoog heffingspercentage leiden. Tenzij de referentieperiode mede opschuift, zal bij de voorgestelde wijze van vaststelling van het heffingsniveau ook bij een stabilisatie c.q. kleine daling van de produktie in de komende jaren het heffingspercentage hoog blijven. Opgemerkt zij dat door het kiezen van een ge middelde over 2 jaren het niveau van de referentieperiode wordt gedrukt, waardoor de heffing automatisch hoger uitvalt. Het Landbouwschap meent dat een heffing geen invloed op de prodqktie zal hebben, tenzij deze zeer hoog zal zijn, hetgeen evenwel zulke sociale konsequenties zal hebben dat dat onaan vaardbaar is. Voorts zal ook een wijziging van de heffing gedu rende een prijsjaar geen invloed uitoefenen op de produktie- omvang in dat jaar. Bovendien staat het Landbouwschap op het standpunt, dat de heffing alle geleverde melk moet omvatten. Derhalve wordt het uitzonderen van bepaalde kategoriën afge wezen. Zwakke EG-landen gaan landbouwprijzen 5% verhogen D C.A.R.-Zevenbergen Vervolg Landbouwschap misprijst EG voorstellen Jan Werts/Brussel N a tien weken touwtrekken is in Brussel dinsdagavond een akkoord bereikt over de afbraak van de monetaire compensaties in de landbouw. Het Europees muntstelsel EMS kan nu dus starten. Het komt erop neer dat de agrariërs in Nederland en andere landen met een sterke munt voortaan bij een opwaardering (revaluatie) van de gulden minder compensatie krijgen. Verder hebben de landen met sterke munten moeten accepteren dat de zwakkere broeders Frankrijk. Groot-Brifannië, Italië en Ierland binnenkort hun boeren 4,5 tot 5% prijsverhoging mogen geven. Zoals bekend krijgen de andere agrariërs dit jaar helemaal geen prijsaanpassing. at zijn de hoofdlijnen van het akkoord waarop nog een franse reserve berust. Dat wil zeggen dat Parijs nog officieel moet instemmen, maar op een vraag van onze Van der Stee aan zijn Franse collega of het Europeees muntstelsel nu van start kan gaan kwam als antwoord: "Dat kunt u inderdaad verwach ten Al met al knabbelt het EMS nu dus bij de start toch nog even aan de positie van de Nederlandse land- en tuinbouw. Daar staat tegenover dat er een belangrijke stap kan worden gezet op de weg naar de Europese muntunie, de eenmaking op het terrein van de valuta's. De Europese Commissie (dagelijks bestuur van de EG) had een uitgewogen compromis voorgesteld dat uiteindelijk door alle partners behalve Groot-Brittanië is aanvaard. Bij een opwaar dering van een dure munt (de gulden bijvoorbeeld) zal één keer I punt (zeg maar 1 aan monetaire compensatie vervallen Dit otler had de Nederlandse bewindsman enkele weken geleden al voorgesteld omdat hij meende dat de landbouw in onze streken tot nu toe iets over-gecompenseerd werd. Verder worden alle nieuwe monetaire compensaties voortaan binnen twee jaar af geschaft. Voor de Nederlandse boer en tuinders is dat een ver slechtering omdat deze regelingen tot nu toe niet aan een ter mijn gebonden waren. Britten dwars Verder komt landbouwcommissaris Gundelach te zijner tijd met een rapport over de monetaire compensaties voor bepaalde produkten. waaronder varkensvlees. De Fransen en andere AKKERBOUW ER KAN GEEN garantie gegeven worden dat een bodem herbicide in de herfst 1978 gebruikt in voorjaar 1979 geen schade meer doet aan een opnieuw in te zaaien gewas. Het beste is te informeren hoe het door U gebruikte middel bekend staat voor het gewas dat U als vervanger wilt gaan zaaien. Doe het! Beter gebeld, dan schade ondervonden. WIE EEN AARDAPPELBEWAARPLAATS gaat bou wen, moet er op letten dat zowel fundament als ook de ijzerkonstruktie gemakkelijk de kou geleid. Er komt dan kontaklbevriezing. Denk daar niet te licht over want isole ren na de bouw is moeilijk en vaak onmogelijk. Maak van tevoren een goed plan, er is voldoende wetenschap aanwezig. U hoeft het echt niet meer uit te vinden. DE BODEMVRUCHTBAARHEID loopt terug en dat is nog niet zo erg, maar dan loopt ook de opbrengst terug en dat moet nu juist niet. Laat uw akkerbouw geen roofbouwzijn, zorg voor vol doende groenbemestingsgewassen en weet U de weg al naar de organische mestleveranciers? ITA LIAANS RAAIGRAS is van oudsher nooit erg win- tervast geweest. Vooral tweede jaars gewassen vroren nogal eens uit. De rassen lijst 1979 geeft op blz. 96 ook geen hoog cijfer voor de moderne rassen en die lopen uiteen van 5 tot 6 voor wintervostheid. A Is straks de winter voorbij is, ga dan ook eens kijken bij uw Italiaans raai gras. ALS UW WINTERTARWE dun staat maar nog dik ge noeg om te laten staan, kunt U er mooi een Engels raai- groenbemesting in zaaien. Engels raaigras groeit wat traag en dat is juist gunstig. Graszaadtelers van de fijnere soorten" moeten wel uitkij ken met de raaigrassen als groenbemesting. Want soms jaren er na komen er nog problemen door de opslag van de raaigrassen. landen met zwakkere munten verwachten dat dit uitdraait op nieuwe concessies van onze kant. Zoals de kranten u al berichten hebben Franse varkenshouders aan de grenzen versperringen opgericht tegen Nederlandse, Belgische en Duitse wagens met vlees en zuivelprodukten. Nu het obstakel voor de inwerkingtreding van een Europees muntstelsel door de landbouwministers is opgeruimd, iets waarvoor zij ondanks gedane tegemoetkomingen toch een schouderklopje verdienen, is de weg vrij voor de prijsonder- handelingen. Op dat terrein hebben Van der Stee en zijn colle ga's uit de Benelux en West-Duitsland echter een bijzonder vervelende concessie gedaan. Zodra het EMS start mogen Fransen, Italianen, Britten en Ieren hun boeren 4,5. tot 5% prijsverhoging geven. Dit in het kader van een devaluatie van het groene pond. De Nederlandse boeren mogen dit jaar nu de zaken zo zijn komen liggen, hopen dat de onderhandelingen over nieuwe landbouwprijzen zo lang mogelijk aanslepen. Met een forse melkheffing en bevriezing van de prijsniveau's worden wij er immers alleen maar slechter van. Directeur-generaal ir. A. de Zeeuw bevestigde namens de minister deze kijk op de zaken in grote lijnen. Wel wees hij erop dat per 1 april het lopende prijsjaar in dat geval verlengd moet worden. Of dat gebeurt is onzeker omdat de Britten ook hier dwars liggen. Melkheffing 8% Directeur-generaal De Zeeuw: "Er tekenen zich twee richtingen af. Eén groep van landen wil de heffing wel aanvaarden maar dan voor een vast percentage gedurende het hele jaar en zonder uitzonderingen voor de kleine boeren. Hoogstens een O-heffing voor enkele beperkte gebieden". De meeste landen, zo bleek verder uit de toelichting van de heer De Zeeuw, willen de heffing daarentegen vooral door de vee houders die veel melk afleveren lgjen opbrengen. Kleine boeren worden dan zonder meer vrijgesteld, middenbedrijven betalen een beetje. Frankrijk stelt in dat kader voor om de leveringen boven 200.000 liter per jaar met een heffing van 8% te belasten. Hier zouden dus vooral de moderne bedrijven In Nederland. Groot-Brittanië, ^n Denemarken moeten bloeden. Zo'n 8% heffing is niet m'is als je weet dat de veehouder nu 0.5% betaalt en theoretisch 2% opgelegd zou kunnen worden. Ook West- Duitsland neigt ertoe de grotere leveranciers meer te belasten. Buiten Nederland, Groot-Brittanië en Denemarken overheerst dus de gedachte dat het de grotere moderne bedrijven zijn die de zuiveloverschotten veroorzaken. "Ons standpunt is dat het dan een straf wordt op de rationele produktie". aldus De Zeeuw. Europees CDA Volgens Mr. Van der Stee vinden de huidige moeilijkheden binnen het gemeenschappelijk landbouwbeleid (overschotten, monetaire compensaties, enz.) slechts ten dele hun oorzaak in de landbouw zelf. Ze zijn veeleer een gevolg van het feit dat de landbouw de andere sectoren een stuk vooruit is gegaan. Daar om ook is de inwerkingtreding van het Europees muntstelsel zo belangrijk. Voor het overige'stond 's ministers rede werkelijk stijf van de geleerde woorden, die kennelijk waren bedoeld om een reeks open deuren in te trappen. De minister: "Het Europees munt stelsel kan een kwalitatieve sprong voorwaarts betekenen naar meer stabiliteit in het economisch- en het monetaire vlak. Om deze kwalitatieve sprong boven het zuiver technisch succes-ni veau uit te tillen heeft de Gemeenschap politieke impulsen nodig", enz., enz. schrijven we dan maar om de lezer niet verder af te schrikken. Pennestrijd met COPA I ntussen is in Brussel een hevige pennestrijd ontbrand tussen de federatie van landbouworganisaties uit de EG (COPA) en landbouwcommissaris Gundelach. De laatste heeft een docu ment gepubliceerd waarin hij nu nogmaals wil aantonen dat de inkomens van de agrarische bevolking over een lange reeks van jaren gezien sneller toenemen dan in de andere sectoren van de samenleving. Bij zijn presentatie van de prijsvoorstellen had Gundelach dat ook al beweerd. Het COPA heeft daar toen op gereageerd met een volstrekte afwijzing van de Brusselse statis tieken. De heer Gundelach heeft zich kennelijk aangetrokken dat hij tijdens het feest rond 20 jaar COPA zo werd bekritiseerd. In ons verslag van twee weken geleden van de viering van dat jubileum zijn we daar uitvoerig op ingegaan. In zijn nieuwste document wekt de landbouwcommissaris de indruk dat welke maatstaf of groep van landen je ook in de beschouwing neemt, vrijwel altijd de landbouw en de bevolking qua inkomensontwikkeling beter uit de bus komen. Zijn nota concludeert dat het boereninkomen in de landen van de Europese Gemeenschap sedert de gemeen schappelijke politiek begon, met 3.9% steeg, terwijl de andere beroepen gemiddeld 3.4% per jaar vooruit gingen. Gezien over de afgelopen acht jaar zijn de cijfers 3.3% voor de landbouw en 3% voor de andere beroepen. Het afgelopen jaar beliep de in komenstoename in de landbouw gemiddeld 4.1% en daarbuiten 2.6%. Een onderzoek bij 5500 agrarische bedrijven in de negen landen leert verder dat binnen de agrarische sector de veehou ders regelmatig de grootste vooruitgang boekten. Wij tekenen bij dit alles aan dat Brussel steeds over de procentuele stijging van de inkomens spreekt, niet over de hoogte, wat nogal zwak overkomt. Op die basis zou je ook kunnen gaan beweren dat het minimum-loon in onze streken de komende tien jaar niet meer omhoog hoeft. Gundelach zegt in zijn begeleidende brief aan het COPA dat het overigens een wijdverbreid misverstand is te menen dat hij de prijzen niet meer wil verhogen omdat de agrariërs toch al ge noeg verdienen. Het zijn volgens hem de grote overschotten bij alle belangrijke agrarische produkten die dwingen tot prijsma- tiging. Men mag aannemen dat het COPA in het kader van deze oorlog om cijfers en beweringen nog weer van zich zal laten horen. Wij houden u op de hoogte. Melkheffing Produktiebeperkende maatregelen D e voorstellen voorzien niet in nieuwe maatregelen die direkt zijn gericht op een beperking van de groei van de produktie. hetgeen door het Landbouwschap wel noodzakelijk wordt geacht. Hoewel de niet-leverings- en omschakelingspremies op dezelfde voorwaarden zullen worden voortgezet, voelt het Landbouwschap het als een gemis, dat deze regelingen niet zijn verbeterd. Voorts is het voorstander van premieregelingen die een stabilisatie c.q. vermindering van de geproduceerde hoe veelheid melk op het bedrijf beogen. Juist dergelijke voorstellen ontbreken. Speciale maatregelen en struktuurrichtlijnen Met het voorstel in het kader van Richtlijn 159 (modernise ringsrichtlijn) de verwezenlijking van ontwikkelingsplannen bereikbaar te maken voor een belangrijk groter aantal boeren via een verlaging van het paritaire inkomen kan akkoord wor den gegaan. Het mag evenwel de lange termijndoelstelling van de gelijkwaardigheid van de inkomens binnen en buiten de landbouw niet doorkruisen. Het Landbouwschap heeft in zijn interim-standpunt t.a.v. het EG-zuivelbeleid voorgesteld de subsidies af te schaffen, die leiden tot vergroting van de melkproduktie. Hiervan zouden evenwel uitgezonderd moeten blijven de steun gericht op ver betering van de werkomstandigheden en ter zake van de alge mene infra-struktuur. In het kader van het geheel van voorstellen lijkt het afschaffen van de investerings- en ontwikkelingssteun voor de melkvee houderijbedrijven - voor zover deze een direkte relatie bezitten met een uitbreiding van de melkproduktie - niet verantwoord. Het Landbouwschap staat voorts op het standpunt dat in ieder geval de steun voor infra-strukturele werken en ter verbetering van de arbeidsomstandigheden op het bedrijf mogelijk moeten blijven. Verder is het onaanvaardbaar dat het afschaffen van de investerings- en ontwikkelingssteun niet zal gelden voor be paalde investeringsvormen in enkele regio's. Dit geldt ook voor eenzelfde uitzondering in enkele regio's ter zake van de var kenshouderij en de glastuinbouw 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 14