TUINBOUW Minister Van der Stee: B-quotum suiker moeilijk te verhogen T ijdens een bijeenkomst in het Voorhuys te Emmeloord heeft minister Van der Stee t.a.v. enkele aktuele zaken het volgende gezegd. T en aanzien van de zuivelsektor zegt de bewindsman de in druk te krijgen, dat ons land de pianist is waar iedereen op schiet. De reden daarvoor is niet, dat die pianist zo slecht speelt, maar dat hij het juist zo goed doet. Onze efficiente industriële melkproduktie wekt kennelijk afgunst op. Gezien onze grote belangen bij het zuivelbeleid, kan het echter niet anders dan dat van Nederlandse zijde een konstruktieve inbreng geleverd wordt om tot een verbetering van de situatie te komen. Het principe van een medeverantwoordelijkheidsheffing, bedoeld als een signaal aan de melkveehouders, wijst de bewindsman dan ook niet af. E r wordt nog steeds gedokterd aan de "nieuwe arbeids omstandighedenwet". Wanneer die wet eenmaal aangeno men zal zijn dan zal de werking hiervan ook invloed kunnen hebben op het landbouwbedrijf en zal ook de zelfstandige ondernemer er rekening mee moeten houden. Ir. P. de Putter, hoofd landbouwkundige Dienst van het Direkto- raat Generaal van de Arbeid, wees er op dat in artikel 24 van de wet wordt voorgesteld dat zelfstandigen die arbeid verrichten gelijk worden gesteld met werknemers en dus geacht kunnen worden onder de bepalingen van deze wet te vallen. M inister Van der Stee verwacht dat zeer binnenkort een eerste gedachtenwisseling zal plaatsvinden over de hoofdlijnen van het door hem in te dienen ontwerp van de Wet Vervreem ding landbouwgronden. De kern ervan is de invoering van een stelsel van landbouwkundige toetsing bij vervreemding en ver pachting van landbouwgronden. De toetsingskriteria moeten passen in een goed agrarisch struktuurbeleid, d.w.z. zij mogen de beoogde strukturele ontwikkelingen niet in de weg staan. In dit licht is het goed, onderscheid te maken tussen eisen die aan de persoon van de koper worden gesteld (opleiding, ervaring, leeftijd) en eisen die aan het bedrijf (van koper en verkoper) worden gesteld, alsmede de afstandskriteria. De "dosering" van elk van de drie elementen zal voortdurend moeten worden beoordeeld vanuit de doelstelling extreme ontwikkelingen op de grondmarkt onder kontrole te houden en te voorkomen. Om dit doel niet in gevaar te brengen voorziet het ontwerp in een voorkeursrecht voor het Bureau Beheer Landbouwgronden in gebieden, waar konkurrentie zou kunnen ontstaan tussen over heid en partikuliere gegadigden (b.v. in landinrichtingsgebie- den). Als sluitstuk van de landbouwkundige toetsing voorziet het ontwerp in een koopplicht voor de overheid, ingeval de toetsing de kring der gegadigden te zeer beperkt. INGEZONDEN "Laatste kilo's kosten veel" I n deze nieuwe wet wordt ook veel aandacht geschonken aan het welzijn van de werker. Er wordt ook gesteld dat deze de gelegenheid moet krijgen tot zelfontplooing, terwijl het eigen initiatief moet worden gestimuleerd. Bovendien mag de werker zich afvragen wat nu eigenlijk de zin is van zijn of haar arbeid. Ook heeft hij recht op kontakt met andere personen. Men vroeg zich overigens af hoe straks zo'n wet zal worden geïnterpreteerd, want een zelfstandige op een boerenbedrijf zal nogal eens heel eenzaam en alleen zijn werk moeten verrichten. Men vroeg zich daarbij verder af of men op grond van de welzijnsclausule waarin gesteld wordt dat een mens eigenlijk niet alleen zou mogen werken, een boer verboden kan worden om straks nog in zijn eentje het land in te trekken. Ook zou in theorie een zelfstandige door een "bedrijfsarts" afgekeurd kun nen worden voor zijn vak. Dan zou er de leuke mogelijkheid ontstaan dat een boer wordt ontslagen van arbeid en in feite KALKSTIKSTOF D e laatste woorden over deze Arbeidsomstandighedenwet zijn nog lang niet uitgesproken, maar dat de invloed van deze wet ook op het zelfstandige boeren en tuindersbedrijf merkbaar zal worden is vaststaand, want zoals gezegd zullen zelfstandigen die arbeid verrichten gelijk gesteld worden met werknemers en waar dan de grens zal worden getrokken is nog een kwestie van afwachten, terwijl uiteraard ook de stem van de landbouw in het vooroverleg daarbij zeker een rol zal spelen. Een en ander kwam aan de orde tijdens een studiemiddag belegd door de N.V.T.L. te Wageningen. Kun je een afgekeurde zelfstandige zijn werk verbieden? Minister Van der Stee: Objektieve berekeningsmethode centraal handvat voor prijsvaststelling Stemminguitslag moties drie groene nota's in de KALKSTIKSTOF O over het voorstel van de Europese Kommissie om het B- quotum voor suiker te verlagen van 27,5% tot 20% van het A-quotum, zegt de bewindsman dat enige verhoging van deze 20% bepaald niet eenvoudig zal zijn. Gezien de toch wat van het algemene beeld afwijkende kostenontwikkeling in de akker bouw. is hij echter bereid zich hiervoor evenals vorig jaar na drukkelijk en naar hij hoopt met evenveel sukses in te zetten. Datzelfde geldt ook voor de zgn. evenwichtspremie t.b.v. de zetmeelproduktie. Overigens wijst minister Van der Stee erop dat we ons niet te veel moeten blind staren op het niveau van de garantieprijzen. Dat geldt zeker als we de zaken op een wat langere termijn bezien. Hoge garantieprijzen leiden gemakkelijk tot overschot ten. die - als ze er eenmaal zijn - weer een druk op de op- brengstprijzen leggen. Onze landbouw is op termijn gezien vooral gebaat bij een vrije markt waarin onze konkurrentie- kracht zich kan manifesteren. In de tuinbouw, in de varkens houderij en bij de "vrije" akkerbouwprodukten, als aardappe len en uien. heeft het marktgebeuren zonder grote ingrepen kunnen plaatsvinden. Hier is het dus vooral om de konkurren- tiekracht gegaan. In deze sektoren heeft ons land het bijzonder goed gedaan. Dat is beslist niet toevallig. Zuivel De uitwerking echter die de Europese Kommissie over dit principe heeft gegeven, wijst hij vierkant van de hand en wel om de volgende redenen: "Nu we nog met zoveel deelmarkten moeten leven, is de zgn. objektieve methode één van de centrale handvatten voor de prijsvaststelling. Loslaten van de objektieve methode zou heel gemakkelijk het gevaar kunnen meebrengen van nationale, in plaats van gemeenschappelijke prijzen". Aldus minister Van der Stee (landbouw en visserij) in zijn rede bij gelegenheid van de jaarvergadering van de Landbouw- maatschappij IJsselmeerpolders (L.M.IJ.) vorige week in 't Voorhuijs te Emmeloord. Deze zogenaamde objektieve methode is een berekeningssys teem, waarbij de ontwikkelingen van de kosten en de opbreng sten met elkaar worden vergeleken op basis van een referentie periode van enkele jaren. De recente prijsvoorstellen voor de Europese Kommissie, in grote lijnen neerkomend op handhaving van de huidige prijzen, zijn op dat systeem gebaseerd. Ook het COPA heeft deze me thode aanvaard. De voorgestelde nul procent prijsverhoging laat zich in het algemeen dan ook moeilijk aantasten. Geen van 's ministers kollega's heeft zich in de jongste Raadszit- ting, waarin een eerste diskussie over de voorstellen is gehou den, daaraan gewaagd.'Niemand, behalve hijzelf, heeft een prijsverhoging bepleit. Dit mede om een zekere impasse over de m.c.b.-problematiek te doorbreken. Hij heeft daarbij een dui delijke koppeling gelegd met de afbraak van de bestaande m.c.b.'s. Minister v.d. Stee vindt het bij de huidige gang van zaken alarmerend dat er politieke krachten zijn, die aansturen op een prijsbevriezing voor een aantal jaren. Zij doen dat als het ware ongeacht de uitkomsten van de "objektieve methode". Hij zal zich tegen dergelijke tendenzen tot het uiterste verzetten. Het is van groot belang dat er een objektief richtsnoer blijft voor de vaststelling van de in rekeneenheden uitgedrukte Brussalse prijzen. Dit geldt met name in de huidige situatie waarin voor een aantal belangrijke lidstaten de verhoging van de in reke neenheden uitgedrukte prijzen nauwelijks van belang is voor de werkelijke prijsverhogingen. Deze worden immers vooral be- Zoiets is nieuw ofschoon reeds bij het Bestrij- dingsmiddelenbesluit geen onderscheid meer werd ge maakt tussen een werknemer en een zelfstandige. - De invloed van de medeverantwoordelijkheidsheffing op de produkten zal pas op een zekere termijn optreden. Het is daarom overbodig de heffing een aantal malen per jaar aan te passen. Deze formule kan er zonder meer toe leiden dat in de loop van het seizoen 1979/80 een heffing opgelegd wordt van 10% of zelfs nog hoger. De kosten voor het F.E.OXj.A. bedragen 37 cent per extra liter melk; door het verhogen van de medeverantwoorde lijkheidsheffing zou dit echter het fonds 1,— per liter op leveren! - De uitzonderingen zijn te ruim (30% van de boeren in de Gemeenschap die samen 12% van de totale melkproduktie op de markt brengen worden van heffing uitgezonderd). Bij de voorgestelde prijsverhoging van nul procent acht de be windsman een verhoging van de medeverantwoordelijkheids- heffing van een half procent naar twee procent maximaal. Dit te meer omdat de melkveehouders daardoor toch anderhalf pro cent achteruitgaan. Grondpolitiek paald door de mate waarin deze lidstaten de zgn. "groene" koers van hun munt wensen te devalueren. In dergelijke omstandig heden is een objektief richtsnoer voor de - voor ons land wel belangrijke - prijsverhoging in rekeneenheden - hoogst nood zakelijk. We moeten immers vermijden dat de prijsverhoging in rekeneenheden uitsluitend een speelbal wordt van de politieke krachten. Met belangstelling heb ik in het Z.L.M.-blad van vrijdag 23 feb. j.l. de rapportage van het bedrijf van de heer Kees de Visser uit Meliskerke gelezen. In dit artikel zegt de heer de Visser dat de laatste kilo's melk te veel kosten. Met deze uitspraak zijn we het niet eens. Volgens berekening zijn de laatste kilo's melk bij een doelmatige voeding en bij melkvee dat de aanleg heeft om hoge produkties te geven, de goedkoopste kilo's. Immers de vaste kosten, gebouwen, pacht algemene kosten enz., zijn bij een koe met een hoge en lage produktie even hoog; evenals het onderhoudsvoer. Bij een verhoging van 5.000 kg naar 6.000 kg melk is 500 kg kracht voer meer nodig. De volgende berekening toont het resultaat aan. 1.000 kg melk a 58,-/100 kg 580- 500 kg krachtvoer a 45,— 100 kg 225,— Totaal 355,— hoger arbeidsbeloning. Bij een verhoging van 6.000 naar 7.000 kg melk is bij de huidige melkprijs en krachtvoerprijs nog 300,— meer te verdienen per koe. De kosten van de melkbewaring zullen iets stijgen. De meerdere benodigde arbeid bij de produktievere koeien is praktisch te verwaarlozen en bestaat alleen uit meer krachtvoer verstrekken en de eventuele langere tijdsduur bij het melken. Op verschillende bedrijven kan het inkomen nog sterk verhoogd worden door het opvoeren van de melkproduktie per koe. Ver heugend is daarom dat Zeeland op de derde plaats staat bij de melkproduktie per koe van de gekontroleerde koeien. Het doen van investeringen bijv. bouwen van een ligboxenstal is alleen nog ekönomisch verantwoord bij een zeer produktieve veesta pel. Deze hoge produkties zijn alleen te bereiken indien aan de fokkerij, veevoeding, graslandexploitatie, voederwinning en gezondheidszorg veel aandacht wordt besteed. R.C.C. de Bruyckere Op 22 februari 1979 heeft de Tweede Kamer gestemd over de moties op de drie groene nota's inzake de Relatie tussen land bouw en natuur- en landschapsbehoud; Nationale landschap sparken en Nationale parken. Deze nota's zijn op 13 november 1978 behandeld geweest in de openbare vergadering van de Bijzondere Kamerkommissie nationale landschapsparken. Aanvaard zijn: - de motie Faber waarin de verkoop van domeingronden is bepleit, teneinde natuurgebieden te kunnen blijven aanko pen. Hierover zei minister Beelaerts van Blokland (volks huisvesting en ruimtelijke ordening) dat het Kabinet de stu die over deze aangelegenheid, na een tweede beraad, nog niet heeft afgerond, zodat hij het oordeel aan de Kamer zou overlaten. - een tweede motie Faber, waarin uitwerking van de in de nota's vervatte beleidsvoornemens is gevraagd, met name over de konsequenties voor de rijksbegroting. - de derde motie Faber, waarin op een beleidsplan is aange drongen voor een betere afstemming van het beleid voor de aanvullende werkgelegenheid op de behoefte aan personeel voor natuur- en landschapsbeheer. - de motie Eversdijk, waarin verzocht is, een voorlopige ad vieskommissie in te stellen voor aan te wijzen nationale parken. - de motie Evenhuis, waarin duidelijkheid is gevraagd over de realisatie van de in de Nota voorrangsinventarisatie ge noemde beheersgebieden en reservaten. - een tweede motie Evenhuis waarin klaarheid is gevraagd over de status van een Nationaal landschapspark, het beheer en onderhoud, en de Financiële gevolgen. - een motie Langendijk-De Jong, waarin gesteld is dat de Kommissie Verhoeve aandacht moet besteden zowel aan eigen beleids- en financiële ruimte voor provincie en ge meente, als aan de verhouding van eventueel betrokken planologische kernbeslissingen tot streek- en bestemmings plannen. - de tweede motie Langedijk-De Jong, waarin op konkrete plannen voor onderhoud en beheer is aangedrongen van de proefgebieden van nationale landschapsparken. - de motie Lambers-Hacquebard, waarin verzocht de land schapsparken van ingrepen in hun karakter te vrijwaren. - de motie Braks over een gericht aantal geselekteerde expe rimenten binnen de proefgebieden, teneinde ervaring op te doen. Voorafgaande aan de stemming, is de motie Van Rossum en Evenhuis, waarin verzocht vooralsnog geen andere dan de reeds bestaande proefgebieden aan te wijzen, van de agenda afge voerd. Verworpen zijn: - de motie Jansen over instelling van een Landschapsraad. Minister Beelaerts van Blokland zei, dat de bestaande wet geving en overlegstruktuur voldoende ruimte biedt om de beoogde materie volledig tot haar recht te doen komen. - ook werd de motie Lambers-Hacquebard niet aanvaard, waarin een nota werd gevraagd over de vergoeding voor landschapsverzorging. Benut zijn veelvuldige eigenschappen - REGELMATIGE STIKSTOFVOEDING - GOEDE ONKRUIDBESTRIJDING - DEGELIJKE BODEMONTSMETTING - ZIEKTEN EN INSEKTENBESTRIJDING waaronder; KNOLVOETZIEKTE (Koolgewassen) KIEMSCHIMMELS (Phytirum en Rhizoctonia) SCHIMMELZIEKTEN (Scleriënrot - Fusarium- Selderschurft e.a.) - ZONDER SCHADELIJKE RESTEN SADACEM N.Y. 09-32-9153«t>41 Langerbruggekaai 13 9000 Gent Advertentie IM tegen de wet handelt wanneer hij zoiets aan zijn laars zou lappen en gewoon door zou werken. Het aandachtig gehoor, vroeg wat provocerend of er ooit wezenlijk tot een zogenaamde stillegging van het werk kon worden overgegaan. In theorie zou dat wel kunnen, maar je kon zien dat er van de aanwezigen weinigen waren die praktisch daartoe de mogelijkheid zagen. Overigens is het begrip "welzijn" natuurlijk een bijzonder rekbaar gegeven, want wat de een* vervelend vindt kdn de ander juist als prettig ervaren. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4