TUINBOUW
Minister Van der Stee: B-quotum suiker moeilijk te verhogen
T ijdens een bijeenkomst in het Voorhuys te Emmeloord
heeft minister Van der Stee t.a.v. enkele aktuele zaken het
volgende gezegd.
T en aanzien van de zuivelsektor zegt de bewindsman de in
druk te krijgen, dat ons land de pianist is waar iedereen op
schiet. De reden daarvoor is niet, dat die pianist zo slecht speelt,
maar dat hij het juist zo goed doet. Onze efficiente industriële
melkproduktie wekt kennelijk afgunst op. Gezien onze grote
belangen bij het zuivelbeleid, kan het echter niet anders dan dat
van Nederlandse zijde een konstruktieve inbreng geleverd
wordt om tot een verbetering van de situatie te komen. Het
principe van een medeverantwoordelijkheidsheffing, bedoeld
als een signaal aan de melkveehouders, wijst de bewindsman
dan ook niet af.
E r wordt nog steeds gedokterd aan de "nieuwe arbeids
omstandighedenwet". Wanneer die wet eenmaal aangeno
men zal zijn dan zal de werking hiervan ook invloed kunnen
hebben op het landbouwbedrijf en zal ook de zelfstandige
ondernemer er rekening mee moeten houden. Ir. P. de
Putter, hoofd landbouwkundige Dienst van het Direkto-
raat Generaal van de Arbeid, wees er op dat in artikel 24
van de wet wordt voorgesteld dat zelfstandigen die arbeid
verrichten gelijk worden gesteld met werknemers en dus
geacht kunnen worden onder de bepalingen van deze wet te
vallen.
M inister Van der Stee verwacht dat zeer binnenkort een
eerste gedachtenwisseling zal plaatsvinden over de hoofdlijnen
van het door hem in te dienen ontwerp van de Wet Vervreem
ding landbouwgronden. De kern ervan is de invoering van een
stelsel van landbouwkundige toetsing bij vervreemding en ver
pachting van landbouwgronden. De toetsingskriteria moeten
passen in een goed agrarisch struktuurbeleid, d.w.z. zij mogen
de beoogde strukturele ontwikkelingen niet in de weg staan. In
dit licht is het goed, onderscheid te maken tussen eisen die aan
de persoon van de koper worden gesteld (opleiding, ervaring,
leeftijd) en eisen die aan het bedrijf (van koper en verkoper)
worden gesteld, alsmede de afstandskriteria. De "dosering" van
elk van de drie elementen zal voortdurend moeten worden
beoordeeld vanuit de doelstelling extreme ontwikkelingen op de
grondmarkt onder kontrole te houden en te voorkomen. Om dit
doel niet in gevaar te brengen voorziet het ontwerp in een
voorkeursrecht voor het Bureau Beheer Landbouwgronden in
gebieden, waar konkurrentie zou kunnen ontstaan tussen over
heid en partikuliere gegadigden (b.v. in landinrichtingsgebie-
den). Als sluitstuk van de landbouwkundige toetsing voorziet
het ontwerp in een koopplicht voor de overheid, ingeval de
toetsing de kring der gegadigden te zeer beperkt.
INGEZONDEN
"Laatste kilo's kosten veel"
I n deze nieuwe wet wordt ook veel aandacht geschonken aan
het welzijn van de werker. Er wordt ook gesteld dat deze de
gelegenheid moet krijgen tot zelfontplooing, terwijl het eigen
initiatief moet worden gestimuleerd. Bovendien mag de werker
zich afvragen wat nu eigenlijk de zin is van zijn of haar arbeid.
Ook heeft hij recht op kontakt met andere personen.
Men vroeg zich overigens af hoe straks zo'n wet zal worden
geïnterpreteerd, want een zelfstandige op een boerenbedrijf zal
nogal eens heel eenzaam en alleen zijn werk moeten verrichten.
Men vroeg zich daarbij verder af of men op grond van de
welzijnsclausule waarin gesteld wordt dat een mens eigenlijk
niet alleen zou mogen werken, een boer verboden kan worden
om straks nog in zijn eentje het land in te trekken. Ook zou in
theorie een zelfstandige door een "bedrijfsarts" afgekeurd kun
nen worden voor zijn vak. Dan zou er de leuke mogelijkheid
ontstaan dat een boer wordt ontslagen van arbeid en in feite
KALKSTIKSTOF
D e laatste woorden over deze Arbeidsomstandighedenwet
zijn nog lang niet uitgesproken, maar dat de invloed van deze
wet ook op het zelfstandige boeren en tuindersbedrijf merkbaar
zal worden is vaststaand, want zoals gezegd zullen zelfstandigen
die arbeid verrichten gelijk gesteld worden met werknemers en
waar dan de grens zal worden getrokken is nog een kwestie van
afwachten, terwijl uiteraard ook de stem van de landbouw in het
vooroverleg daarbij zeker een rol zal spelen. Een en ander kwam
aan de orde tijdens een studiemiddag belegd door de N.V.T.L.
te Wageningen.
Kun je een afgekeurde zelfstandige zijn werk verbieden?
Minister Van der Stee:
Objektieve berekeningsmethode centraal
handvat voor prijsvaststelling
Stemminguitslag moties drie groene
nota's
in de
KALKSTIKSTOF
O over het voorstel van de Europese Kommissie om het B-
quotum voor suiker te verlagen van 27,5% tot 20% van het
A-quotum, zegt de bewindsman dat enige verhoging van deze
20% bepaald niet eenvoudig zal zijn. Gezien de toch wat van het
algemene beeld afwijkende kostenontwikkeling in de akker
bouw. is hij echter bereid zich hiervoor evenals vorig jaar na
drukkelijk en naar hij hoopt met evenveel sukses in te zetten.
Datzelfde geldt ook voor de zgn. evenwichtspremie t.b.v. de
zetmeelproduktie.
Overigens wijst minister Van der Stee erop dat we ons niet te
veel moeten blind staren op het niveau van de garantieprijzen.
Dat geldt zeker als we de zaken op een wat langere termijn
bezien. Hoge garantieprijzen leiden gemakkelijk tot overschot
ten. die - als ze er eenmaal zijn - weer een druk op de op-
brengstprijzen leggen. Onze landbouw is op termijn gezien
vooral gebaat bij een vrije markt waarin onze konkurrentie-
kracht zich kan manifesteren. In de tuinbouw, in de varkens
houderij en bij de "vrije" akkerbouwprodukten, als aardappe
len en uien. heeft het marktgebeuren zonder grote ingrepen
kunnen plaatsvinden. Hier is het dus vooral om de konkurren-
tiekracht gegaan. In deze sektoren heeft ons land het bijzonder
goed gedaan. Dat is beslist niet toevallig.
Zuivel
De uitwerking echter die de Europese Kommissie over dit
principe heeft gegeven, wijst hij vierkant van de hand en wel om
de volgende redenen:
"Nu we nog met zoveel deelmarkten moeten leven, is de zgn.
objektieve methode één van de centrale handvatten voor de
prijsvaststelling. Loslaten van de objektieve methode zou heel
gemakkelijk het gevaar kunnen meebrengen van nationale, in
plaats van gemeenschappelijke prijzen".
Aldus minister Van der Stee (landbouw en visserij) in zijn rede
bij gelegenheid van de jaarvergadering van de Landbouw-
maatschappij IJsselmeerpolders (L.M.IJ.) vorige week in 't
Voorhuijs te Emmeloord.
Deze zogenaamde objektieve methode is een berekeningssys
teem, waarbij de ontwikkelingen van de kosten en de opbreng
sten met elkaar worden vergeleken op basis van een referentie
periode van enkele jaren.
De recente prijsvoorstellen voor de Europese Kommissie, in
grote lijnen neerkomend op handhaving van de huidige prijzen,
zijn op dat systeem gebaseerd. Ook het COPA heeft deze me
thode aanvaard. De voorgestelde nul procent prijsverhoging
laat zich in het algemeen dan ook moeilijk aantasten.
Geen van 's ministers kollega's heeft zich in de jongste Raadszit-
ting, waarin een eerste diskussie over de voorstellen is gehou
den, daaraan gewaagd.'Niemand, behalve hijzelf, heeft een
prijsverhoging bepleit. Dit mede om een zekere impasse over de
m.c.b.-problematiek te doorbreken. Hij heeft daarbij een dui
delijke koppeling gelegd met de afbraak van de bestaande
m.c.b.'s. Minister v.d. Stee vindt het bij de huidige gang van
zaken alarmerend dat er politieke krachten zijn, die aansturen
op een prijsbevriezing voor een aantal jaren. Zij doen dat als het
ware ongeacht de uitkomsten van de "objektieve methode". Hij
zal zich tegen dergelijke tendenzen tot het uiterste verzetten. Het
is van groot belang dat er een objektief richtsnoer blijft voor de
vaststelling van de in rekeneenheden uitgedrukte Brussalse
prijzen. Dit geldt met name in de huidige situatie waarin voor
een aantal belangrijke lidstaten de verhoging van de in reke
neenheden uitgedrukte prijzen nauwelijks van belang is voor de
werkelijke prijsverhogingen. Deze worden immers vooral be-
Zoiets is nieuw ofschoon reeds bij het Bestrij-
dingsmiddelenbesluit geen onderscheid meer werd ge
maakt tussen een werknemer en een zelfstandige.
- De invloed van de medeverantwoordelijkheidsheffing op de
produkten zal pas op een zekere termijn optreden. Het is
daarom overbodig de heffing een aantal malen per jaar aan
te passen. Deze formule kan er zonder meer toe leiden dat in
de loop van het seizoen 1979/80 een heffing opgelegd wordt
van 10% of zelfs nog hoger.
De kosten voor het F.E.OXj.A. bedragen 37 cent per extra
liter melk; door het verhogen van de medeverantwoorde
lijkheidsheffing zou dit echter het fonds 1,— per liter op
leveren!
- De uitzonderingen zijn te ruim (30% van de boeren in de
Gemeenschap die samen 12% van de totale melkproduktie
op de markt brengen worden van heffing uitgezonderd).
Bij de voorgestelde prijsverhoging van nul procent acht de be
windsman een verhoging van de medeverantwoordelijkheids-
heffing van een half procent naar twee procent maximaal. Dit te
meer omdat de melkveehouders daardoor toch anderhalf pro
cent achteruitgaan.
Grondpolitiek
paald door de mate waarin deze lidstaten de zgn. "groene" koers
van hun munt wensen te devalueren. In dergelijke omstandig
heden is een objektief richtsnoer voor de - voor ons land wel
belangrijke - prijsverhoging in rekeneenheden - hoogst nood
zakelijk. We moeten immers vermijden dat de prijsverhoging in
rekeneenheden uitsluitend een speelbal wordt van de politieke
krachten.
Met belangstelling heb ik in het Z.L.M.-blad van vrijdag 23 feb.
j.l. de rapportage van het bedrijf van de heer Kees de Visser uit
Meliskerke gelezen.
In dit artikel zegt de heer de Visser dat de laatste kilo's melk te
veel kosten. Met deze uitspraak zijn we het niet eens. Volgens
berekening zijn de laatste kilo's melk bij een doelmatige voeding
en bij melkvee dat de aanleg heeft om hoge produkties te geven,
de goedkoopste kilo's.
Immers de vaste kosten, gebouwen, pacht algemene kosten enz.,
zijn bij een koe met een hoge en lage produktie even hoog;
evenals het onderhoudsvoer.
Bij een verhoging van 5.000 kg naar 6.000 kg melk is 500 kg
kracht voer meer nodig.
De volgende berekening toont het resultaat aan.
1.000 kg melk a 58,-/100 kg 580-
500 kg krachtvoer a 45,— 100 kg 225,—
Totaal 355,— hoger arbeidsbeloning.
Bij een verhoging van 6.000 naar 7.000 kg melk is bij de huidige
melkprijs en krachtvoerprijs nog 300,— meer te verdienen
per koe. De kosten van de melkbewaring zullen iets stijgen. De
meerdere benodigde arbeid bij de produktievere koeien is
praktisch te verwaarlozen en bestaat alleen uit meer krachtvoer
verstrekken en de eventuele langere tijdsduur bij het melken.
Op verschillende bedrijven kan het inkomen nog sterk verhoogd
worden door het opvoeren van de melkproduktie per koe. Ver
heugend is daarom dat Zeeland op de derde plaats staat bij de
melkproduktie per koe van de gekontroleerde koeien. Het doen
van investeringen bijv. bouwen van een ligboxenstal is alleen
nog ekönomisch verantwoord bij een zeer produktieve veesta
pel. Deze hoge produkties zijn alleen te bereiken indien aan de
fokkerij, veevoeding, graslandexploitatie, voederwinning en
gezondheidszorg veel aandacht wordt besteed.
R.C.C. de Bruyckere
Op 22 februari 1979 heeft de Tweede Kamer gestemd over de
moties op de drie groene nota's inzake de Relatie tussen land
bouw en natuur- en landschapsbehoud; Nationale landschap
sparken en Nationale parken. Deze nota's zijn op 13 november
1978 behandeld geweest in de openbare vergadering van de
Bijzondere Kamerkommissie nationale landschapsparken.
Aanvaard zijn:
- de motie Faber waarin de verkoop van domeingronden is
bepleit, teneinde natuurgebieden te kunnen blijven aanko
pen. Hierover zei minister Beelaerts van Blokland (volks
huisvesting en ruimtelijke ordening) dat het Kabinet de stu
die over deze aangelegenheid, na een tweede beraad, nog
niet heeft afgerond, zodat hij het oordeel aan de Kamer zou
overlaten.
- een tweede motie Faber, waarin uitwerking van de in de
nota's vervatte beleidsvoornemens is gevraagd, met name
over de konsequenties voor de rijksbegroting.
- de derde motie Faber, waarin op een beleidsplan is aange
drongen voor een betere afstemming van het beleid voor de
aanvullende werkgelegenheid op de behoefte aan personeel
voor natuur- en landschapsbeheer.
- de motie Eversdijk, waarin verzocht is, een voorlopige ad
vieskommissie in te stellen voor aan te wijzen nationale
parken.
- de motie Evenhuis, waarin duidelijkheid is gevraagd over de
realisatie van de in de Nota voorrangsinventarisatie ge
noemde beheersgebieden en reservaten.
- een tweede motie Evenhuis waarin klaarheid is gevraagd
over de status van een Nationaal landschapspark, het beheer
en onderhoud, en de Financiële gevolgen.
- een motie Langendijk-De Jong, waarin gesteld is dat de
Kommissie Verhoeve aandacht moet besteden zowel aan
eigen beleids- en financiële ruimte voor provincie en ge
meente, als aan de verhouding van eventueel betrokken
planologische kernbeslissingen tot streek- en bestemmings
plannen.
- de tweede motie Langedijk-De Jong, waarin op konkrete
plannen voor onderhoud en beheer is aangedrongen van de
proefgebieden van nationale landschapsparken.
- de motie Lambers-Hacquebard, waarin verzocht de land
schapsparken van ingrepen in hun karakter te vrijwaren.
- de motie Braks over een gericht aantal geselekteerde expe
rimenten binnen de proefgebieden, teneinde ervaring op te
doen.
Voorafgaande aan de stemming, is de motie Van Rossum en
Evenhuis, waarin verzocht vooralsnog geen andere dan de reeds
bestaande proefgebieden aan te wijzen, van de agenda afge
voerd.
Verworpen zijn:
- de motie Jansen over instelling van een Landschapsraad.
Minister Beelaerts van Blokland zei, dat de bestaande wet
geving en overlegstruktuur voldoende ruimte biedt om de
beoogde materie volledig tot haar recht te doen komen.
- ook werd de motie Lambers-Hacquebard niet aanvaard,
waarin een nota werd gevraagd over de vergoeding voor
landschapsverzorging.
Benut zijn veelvuldige eigenschappen
- REGELMATIGE STIKSTOFVOEDING
- GOEDE ONKRUIDBESTRIJDING
- DEGELIJKE BODEMONTSMETTING
- ZIEKTEN EN INSEKTENBESTRIJDING
waaronder;
KNOLVOETZIEKTE (Koolgewassen)
KIEMSCHIMMELS (Phytirum en
Rhizoctonia)
SCHIMMELZIEKTEN (Scleriënrot -
Fusarium- Selderschurft e.a.)
- ZONDER SCHADELIJKE RESTEN
SADACEM N.Y. 09-32-9153«t>41
Langerbruggekaai 13 9000 Gent
Advertentie IM
tegen de wet handelt wanneer hij zoiets aan zijn laars zou lappen
en gewoon door zou werken. Het aandachtig gehoor, vroeg wat
provocerend of er ooit wezenlijk tot een zogenaamde stillegging
van het werk kon worden overgegaan. In theorie zou dat wel
kunnen, maar je kon zien dat er van de aanwezigen weinigen
waren die praktisch daartoe de mogelijkheid zagen. Overigens is
het begrip "welzijn" natuurlijk een bijzonder rekbaar gegeven,
want wat de een* vervelend vindt kdn de ander juist als
prettig ervaren.
4