KNLC KOMMENTAAR A I ngaande 1 januari van dit jaar zijn de huurwaarde be dragen van de personele belasting evenwel vervallen en daardoor ook een eenvoudige rekenmehhode om het voor deel van het gratis wonen te becijferen. KALKSTIKSTOF W "J e leeftijd is goedje bent jonger dan 44 jaar. Ir. E. Talstra volgt dr. Ketelaars op EG-landbouwpolitiek in problemen 13 e diskussie over de markt- en prijsvoorstellen 1979/80 van de Europese Kommissie heeft de laatste weken zowel in nationaal als Europees verband veel van onze tijd gevergd. De reakties zijn bekend. Een volstrekte afwijzing van de voorgestelde prijsbe vriezing en inkomensverlagende maatregelen voor vooral de zui vel en de suiker. Met name de voorstellen rondom de zuivel hebben voor wat de melkheffing betreft felle afwijzende reakties teweeg gebracht. En terecht. Immers, het voorstel om de melk heffing voor elke 1% produktie-toename in de EG met 2% te laten stijgen is even onzinnig als irreëel en voor ons volstrekt onaan vaardbaar. Verwacht moet dan ook worden dat, indien de Minis terraad dit voorstel over zou nemen, er zeer grote problemen bij de inning der gelden zullen ontstaan. Wij hebben minister Van der Stee daarvoor gewaarschuwd. Ik wil dan ook nogmaals her halen dat slechts een beperkte, voor alle EG-boeren gelijke, heffing acceptabel is. Op voorwaarde overigens dat afgezien wordt van een beleid van prijsbevriezing. Mogelijk nog slechter zijn de Kommissie-voorstellen in de akkerbouwsektor gevallen. Met name een verlaging van het B-quotum voor suiker zou zeker een aanzienlijke vermindering van het toch al ingedeukte ver trouwen in Brussel geven. Maar ook de prijsvoorstellen op zich, die volstrekt geen rekening houden met de in de akkerbouw wel degelijk voortgaande kostenstijgingen. Terecht heeft men in ak- kerbouwkringen dan ook ernstige bezwaren tegen de konstate- ring van minister Van der Stee dat Nederland het wel zonder prijsverhoging kan volhouden dit jaar. Overigens vind ik toch dat de minister de huidige situatie nogal gemakkelijk opneemt. Ge vaarlijk lakoniek heb ik het hier en daar genoemd. Natuurlijk is de hele monetaire problematiek van zeer groot belang, maar dat mag niet betekenen dat daardoor de inkomenspositie van de boeren op korte termijn maar naar de achtergrond wordt gedrukt. Wij staan er dan ook op dat minister Van der Stee in Brussel zich sterk maakt voor een reële prijsaanpassing zoals wij door het Landbouwschap hebben gevraagd, verwerping van het voorstel aangaande de melkheffing, een B-quotum suiker van 27'/2% en voor een goed EG-graanbeleid. Wat dit laatste betreft komt de Kommissie immers helemaal tot niets; terwijl de ontwikkeling van vraag en aanbod voor dit uiterst belangrijke Europese land- bouwprodukt toch zulke zorgen geeft. Dat we ons sterker dan voorheen tot onze eigen minister moeten richten is wel duidelijk, voor wie het gestuntel van de EG-landbouwkommissaris en zijn diensten gadeslaat. Het lijkt wel of men daar meer en meer alle voeling met de boerenpraktijk verloren heeft. Bovendien ont breekt het duidelijk aan een stuk visie en leiding bij deze kom- missaris, die schijnbaar liever de diplomaat uithangt dan werke lijk landbouwbeleid te voeren. Daardoor is de invloed op de koers van het EG-landbouwbeleid van de nationale landbouwministers weer toegenomen. Al moeten zij natuurlijk wel een stuk van die invloed afstaan aan hun premiers, die ook bij de nu aan de gang zijnde top ongetwijfeld weer uitgebreid over landbouwzaken zul len praten. AI met al moeten we konkluderen dat het niet goed gaat met het Brussels beleid. Niet wat de markt- en prijsmaatre gelen op korte termijn betreft, niet wat de ontwikkeling op wat langere termijn betreft. Daarom zullen we in de komende tijd ook zeker extra aandacht moeten besteden aan een aantal mogelijk heden op nationaal niveau om de positie van boer en tuinder te verbeteren. LUTEIJN GRASLAND VERBETEREN STEEDS VERANTWOORD AANHOUDENDE GROEI langdurige stikstofwerking GEZONDE GRASFLORA Selektief herbicidewerking Specifiek MUUR en MOS GEZONDE BODEM Voldoende fungicide/insecticide geen bodemmoeheid, noch verzuring MILIEU VRIENDELIJK totaal geen schadelijke resten KALKSTIKSTOF Twee moties m.b.t. Staatsbosbeheer aanvaard begroting 1979 c.r.m. an beboerde 32 ha grond waarvan 8 ha eigendom. Op een morgen kwam zijn buurman op de koffie en zei: "Ik ga er mee stoppen en je kunt mijn grond kopen, ter grootte van 10 ha. De vraagprijs is 36.000,— per ha". Jan die 35 jaar was, gehuwd en 2 kinderen had zei "Buurt, dat mag ik toch wel eerst eens bekijken zeker". Dat was vanzelfsprekend. Een kleine rekensom leerde Jan: 10 ha x 36.000- Overdrachtbelasting van 2 ha x 36.000,— 72.000,— 6% (de 8 ha was vrij van overdrachtbelasting omdat Jan die 8 ha al vijfjaar in eigendom had) Notariskosten kadastraal recht Hypotheekkosten Afsluitprovisie 1% Dat betekende een uitgaaf van De jaarkosten zouden bij een rente van 9% bedragen De polderlasten bedroegen 110,— per ha x 10 ha De ruilverkavelingslasten bedroegen 50,— per ha x 10 ha De aflossing over 50 jaar betekende De aankoop koste hem het eerste jaar 360.000,- 4.320, 2.700,- 2.000,- 3.600, 372.620,- 33.535,- 1.100,- 500, 7.452, 42.587,- anneer hij dit deed kostte hem dat 4.258,70 per ha. Er was geen twijfel mogelijk, wel een groter bedrijf in opper vlakte, maar een lager verteerbaar inkomen. Hij paste er voor. Ook zijn vrouw was het er volledig mee eens. De volgende morgen toen hij op de fiets naar zijn buurman ging, kwam hij de ekonomisch sociaal voorlichter van zijn organisatie tegen in de dreef. Die draaide het raampje open en vroeg: "Komt het gelegen?" "Och ja, ik was op weg naar mijn buur man, maar dat kan vanmiddag ook." Toen ze in de kamer zaten vertelde hij dat hij een leuk aanbod had gekregen om de grond van zijn buurman te kopen, maar dat dit hem 4.258,70 per ha zou kosten het le jaar. Dit wordt arm leven en rijk sterven. De voorlichter was het hier mee eens. De voorlichter zei "Zou je niet eens proberen met de Grond bank?" "Ach" zei Jan "Daar zit toch niets in voor mij". "Dat dacht ik wel" zei de voorlichter. "Heb je mijn artikel dan niet gelezen en bewaard, dat ik vorig jaar schreef in 't Landbouwblad?" "Welnee man" zei Jan, "ik kijk alleen maar naar dingen die voor mij op dat moment aktueel zijn." Dit is wel om in schaatstermen te spreken "rijden op de korte baan". "Zullen we eens kijken of je aan de eisen voldoet?" zei de voor lichter. Je hoofdberoep ligt in de landbouw. Je bedrijf is de laatste 5 jaar niet verkleind. Je bedrijf moet aan de minimum oppervlakte voldoen en die is 40 ha voor een akkerbouwbedrijf in jouw leeftijdskategorie. De oppervlakte van je bedrijf moet^ergroot worden met 25% of 'A, daar voldoe je ook aan. Je moet ook aan kunnen tonen dat je het bedrijf zelf niet kunt kopen. Van de vergroting moetje financieel gezien beter worden. Ik dacht dat aan je ondernemerschap en je vakbekwaamheid ook niets ontbrak. De grond ligt aaneengesloten aan jouw bedrijf, mooier kan het niet." "Dus jij dacht dat ik er voor in aanmerking zou komen. Wat zijn de financiële konsekwenties dan." "Nou, je betaalt, een canon van 2,5% van de grondprijs kosten dat is in ons voorbeeld 2,5% van 367.000,- 9.075,- de polderlasten en de ruilverkavelings lasten zijn voor jouw rekening 160,— per ha x 10 ha 1.600,— De lasten per jaar bedragen 10.675,— "Dat betekent dan 1.067,50 per ha" zei Jan "dat is nota bene 3.191,20 per ha lager dan bij koop". "Ja maar ho eens, de canon wordt om de 6 jaar herzien. En voor hoe lang krijg je dan zo een erfpachtkontrakt." "Voor minimaal 26 jaar en maximaal 40 jaar" zei de voorlichter. "Zouden we de buurman niet bellen" zei Jan. "Wacht nu eens even" zei de voorlichter. "Het is beter de man nen van de Dienst Beheer Landbouwgronden te bellen en daar eerst eens mee te overleggen, want ik weet niet of zij de prijs betalen van 36.000,— Zo geschiedde. De D.B.L. kwam met de buurman tot overeenstemming over de prijs ert beoordeelde de aanvraag op basisvoorwaarden. De D.B.L. ging over tot aankoop via een voorlopige koopovereenkomst behoudens goedkeuring bestuur D.B.L. De H.I.D. Bedrijfsontwikkeling stelde een rapport samen over het bedrijf en de persoon van de aanvrager. De Provinciale Advies Kommissie bracht een positief advies uit aan de Direktie Beheer Landbouwgronden en Jan kreeg de mededeling dat hij 10 ha in erfpacht kreeg. Wat was Jan blij dat hij een sociaal ekonomisch voorlichter had. Uit zichzelf had hij niet over de Grondbank gedacht.- Jan zei "Mag ik jou nou ook een advies geven." "Graag" zei de voorlichter. "Schrijf dan volgende week nog eens een artikel over de werking van de Grondbank in het Landbouwblad, ik heb er nu van geprofiteerd en dat kunnen anderen ook." J.M. 1 er 1 juni 1979 komt er een belasting te vervallen, welke van kracht is geweest sedert 1951 en die nagenoeg een ieder van ons heeft betaald. Toch is het een belasting geweest welke betrekkelijk weinig problemen heeft opgeleverd en waartegen - zeker de laatste jaren - weinig bezwaren zijn ingediend, ook al omdat de heffing betrekkelijk laag is gebleven. Ik doel hier op de personele belasting, welke belasting ge diend heeft het beschikken over een gebouw belastbaar te stellen. Hoewel deze belasting weinig in de publiciteit is geweest, is de heffingsgrondslag n.l. de huurwaarde van het perceel, gebruikt voor andere fiskale doeleinden, t.w. in de inkom sten- en loonbelasting. Middels de personele belasting is in het verleden voor elk perceel dat als woning kon worden gebruikt een huurwaarde vastgesteld. Deze huurwaarde was de basis voor de bereke ning van de verschuldigde personele belasting. Maar ook was deze huurwaarde de basis voor het vaststellen van het voordeel dat b. v. een werknemer genoot indien hij in een zogenaamde dienstwoning woonde. Toepassing van dit huurwaarde bedrag gaf weinig proble men en was een gemakkelijke waardemeter. Hiervoor in de plaats is gekomen de bepaling dat de huur waarde door de mensen zelf vastgesteld moet worden door vergelijking met onder normale omstandigheden verhuurde woningen. Daarbij moet worden vergeleken dat de woningen van de zelfde soort of de meest nabijkomende soort zijn, waarbij voorts moet worden gelet op stand, ligging en ouderdom van de woning. Het eventueel aan de woning verbonden ongerief als gevolg van b.v. afgelegen of ongunstige ligging komt derhalve in de huurwaarde bepaling tot uitdrukking. Indien U vervolgens nog bedenkt dat ook in de vergelijking moet worden betrokken tot welke kategorie de woning be hoort n.l. woningwet-, premie-, vrije sektor - en oudbouw woning, dan weet u dat de huurwaarde vaststelling bijna een onmogelijke zaak is, althans een moeilijke procedure zal worden, hetgeen tot veel geharrewar met de Inspekteur aanleiding zal geven. Bedenkt u maar eens, hoe vaak de inspekteur afwijkt van de waarde van uw woning voor de vermogensbelasting en u weet dan wat er gaat gebeuren indien u zelf een ekonomi- sche huurwaarde moet bepalen. Toi goed begrip zij nog vermeld dat het bovenstaande alleen van toepassing is op die personen welke in woningen van een ander wonen tegen een geringe of in het geheel geen huurbetaling. Veerbeek Het ligt in de bedoeling dat de heer Ketelaars als Konsulent voor de Varkens- en Pluimveehouderij in Noord-Brabant en Zeeland wordt opgevolgd door ir. E. Talstra. Deze is thans Konsulent voor Rund veehouderij en Akkerbouw voor Zuid-Oost Brabant te Aalst/Waalre. De heer Talstra is in Oostermeer na bij het Friese Lemmer geboren, hij is veertig jaar en heeft twee kinderen. Na zijn afstuderen in Wageningen in 1963 was hij werkzaam bij het toen malige Konsulentschap voor de Veeteelt in Breda. Van 1 oktober 1968 tot en met 31 mei 1971 was hij produkt- manager bij Bergia Mengvoeders BV te Zwolle. Van 1 juni 1971 tot en met 30 september 1975 was hij Konsulent voor de Rund veehouderij in Drenthe en vanaf 1 oktober 1975 tot heden Konsulent voor Rundveehouderij en Akkerbouw in Zuid-Oost Brabant. SADACEM N V 09-32-91538641 I.angerbruggekaai 13 9000 Gent Advertentie IM De Tweede Kamer heeft op 13 februari j.l. met de aanvaarding van twee moties de regering uitgenodigd om: Op korte termijn de Kamer een beginseloplossing m.b.t. de positie van het Staatsbosbeheer te doen toekomen (motie Wor rell c.s.); Zo spoedig mogelijk een organisatiestruktuur van het Staats bosbeheer tot stand te doen komen, waarbij de staatsrechtelijke verantwoordelijkheid van zowel het ministerie van landbouw en visserij als van kuituur, rekreatie en maatschappelijk werk ten volle tot uiting komen (motie De Boer en Evenhuis).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3