Aardappelkwaliteit is niet te koop! O ii.ii i I D insdagmiddag 20 februari kwamen van Beveren aardappelen b.v. en haar telers vere niging in algemene vergadering bijeen onder leiding van L.J.A. K lompe, voorzitter. In het huishoudelijk gedeelte werd de heer Joh. Goeman voor een volgende bestuurstermijn herkozen. De heer J.H.J. Zingstra gaf een samenvatting van de marktsituatie. Gastspre ker was dit jaar ir. P. Wiertsema, direkteur van het I.B.V.L. te Wageningen met een inleiding over kwaliteit van onze konsumptieaardappel. D, I n het jaar met hoge grondstofprijs bleek het aantal monsters diepvriesfrites, waarvan de kwaliteit nog redelijk genoemd kan worden tot beneden de helft te zijn gedaald! In dat jaar heb ik frites in de winkel aangetroffen, die u werkelijk nog niet aan uw kippen zou voeren. Ik krijg wel eens de indruk, dat de fabrikanten geen kwaliteitsregeling willen. Want dan kun nen ze niet meer rommelen. Voor een hoop fabrikanten, evenals trouwens voor koöpera- ties en handelaren, lijkt rommelen een leven selixer. Maar ik hoop dat het een gif wordt, dat hen dwingt een kwaliteitsprodukt te leveren, zodat ook de boer kan profiteren van betere kwaliteit. I n de levendige diskussie bleek hoe zeer het onderwerp ook de belangstelling van de teler heeft. Ir. Wiertsema benadrukte, dat de sleutel voor de kwaliteit ligt bij de konsument. De fabrikant is niet beter dan de handelaar, de handelaar niet beter dan de boeren, de boeren niet beter dan de ambtenaren. Er is een groep, die probeert het goed te doen en een groep, die probeert er goed van te leven. Maar het is de taak van de overheid de markt doorzichtig te maken, zodat de konsument kan zien wat hij koopt en iedereen weet, waar hij aan toe is, (waarbij ik kijk naar dr. C.H.J. van Beukering en ir. D. Luteijn). Harde uitspraken op algemene vergadering) Drs de Vries Nek uitsteken Z olang ik mij met aardappelen bemoei, bijna een kwart eeuw, heb ik nog nooit een hande laar zo ver zijn nek zien uitsteken, zo begon spreker. Deze opmerking betrof de eerder door de heer Zingstra geventileerde opvatting over een aardappelmarktregeling. Ir. Wiertsema was het overigens met voorgaande spreker eens, dat wij in Nederland als telers in staat zijn de top-kwaliteit van Europa te telen. De vraag is, doen wij het ook? En als wij het doen, wordt het dan ook betaald. Twintig jaar geleden werd in W.-Duitsland meer voor Nederlandse Bint jes betaald dan voor andere aardappelen. Nu is dit prijsverschil volledig weg. Teken aan de wand voor dezelfde oogstjaren. In de eerste kolom zijn het aantal staafjes per kg frites uitgezet, die een gebrek vertonen. Aangenomen wordt, dat bij 30 staafjes met een afwijking de kwaliteit er nog net mee door kan. Tabel II. Kwaliteit diepvries-frites voorjaar 1971 en 1977 (uiterlijk qua schil- en pitresten!) Aantal/kg frites 1971 fouten/ f dit nu komt door verbeteren van hun kwaliteit of verslechteren van de onze, het is een teken aan de wand. Een andere ontwikkeling vindt men in de in dustrie. Vroeger vroeg de fabrikant voor de frites bereiding aardappelen van een speciale kwaliteit. Thans hecht men daaraan niet meer die waarde. De industrie heeft thans een ma chinepark, dat van slechte aardappelen toch goede frites maakt. Het enige verschil is, dat slechte aardappelen minder rendement geven. Het wordt steeds moeilijker voor de handelaar om bij de industrie voor kwaliteit betaald te krijgen. Voor de handelaar is er vandaag geen mogelijkheid om de boer naar kwaliteit uit te bêtalen en deze meerprijs van de fabrikant te ontvangen. De fabrikanten zien ook geen be tere prijs voor betere kwaliteit. Zij konkurreren alleen op prijs. Platgewalst tussen "leer" en "leven" 0- 10 11-20 21-30 31 -40 41-50 51 -60 61-70 11 44% 35% 10% 90% 1977 0% 12% 3ö 23% 17% 6% 7% e handelaar is het slachtoffer van de fabri kant en de fabrikant wordt platgewalst door de inkoper van de supermarkt. Het gevolg is, dat er in de winkel geen kwaliteit te koop is. De fabrikanten beleiden de leer, voorstander van een kwaliteitsregeling te zijn, met zulk een on troering, dat je er tranen van in je ogen krijgt. Hun leven is helaas anders, moest spreker konstateren aan de hand van een tweetal ta bellen. Tabel I. Oogst-Telersprijzen exportprijzen verhouding jaar (Bintje; af voorgebakken fritesprijs boerderij). frites aard. prijs Klasse 1970 1976 9.70/100 kg 50.45 0.99/kg 1.59 10.2 3.1 Bron: Prod, schap voor aardappelen Kwal. lab. '79. I Extra I Basis Afwijkend Kwaliteits index 0 - 5.0 5.1 - 10.0 10.1 - 15.0 15.0 Premie/ korting 10% 5% Hier wordt de kwaliteit beoordeeld. en 1977. De regeling houdt rekening met het feit, dat de kollekteur diverse bestemmingen aan het produkt moet kunnen geven. De uit komst is de neerslag van de omstandigheden, grondsoort en eventueel vakmanschap. l abel IV. Klassificering (in Klasse I Extra I Basis Afwijkend 1975/76 1976/77* 1977/78** 23 34 27 16 8 15 47 30 9 30 34 27 Kwal. lab. '79. Nog niet aan je kippen voeren Kwaliteitsregeling E r is een kommissie werkzaam geweest, die een goed werkende kwaliteitsregeling heeft ontworpen. Tabellen III t/m VI geven deze weer in cijfers. Tabel III. Klassen in fase teler-kollekteur 47^ glasjaar; veel onderhuidse beschadiging Tabel V. Klassen in PF2 Klasse A premiekl. B basiskl. C kortingski. D afkeuringski. kortings percentage 50,1 50.1 -65.0 65.1- 75.0 75.0 premie/ korting 10% 0% - 10% Tabel V. Voor levering aan de pommes-frites industrie is een andere regeling ontworpen, weergegeven in tabel V. Ook hierbij een klasse indeling, ge baseerd op een aantal gebreken en een daarbij voorgestelde premie en kortingsregeling. In ta bel VI tenslotte het keuringsresultaat van een aamtal partijen voor de pommes-frites fabrika- ge- Tabel VI. Het is duidelijk, dat er een werkbare regeling is, waarom werkt die dan niet, vroeg spreker zich af. Omdat we dan niet meer kunnen rommelen. Ondoorzichtige markt In Amerika bestaat sinds 1962 een regeling voor indeling naar kwaliteit van konsumptie aardappelen, pommes frites en chips. Niemand wordt gedwongen aan zo'n regeling mee te werken, doch de konsumenten zijn zodanig voorgelicht, dat in de praktijk niemand kan leveren zonder keuring. Stel u eens voor, dat er geen keuringsregeling voor pootgoed was, zou dan pootgoed durven kopen? Nu ben ik konsument. Ik weet niets van kwaliteitsregelingen en zo. Mag ik dan eisen, dat er een keuring van het produkt plaats vindt? Indeling van bemonsterde partijen Een goede kwaliteitsregeling begint bij de konsument. Die moet worden voorgelicht over de kwaliteit en in de gelegenheid zijn een be paalde kwaliteit te kopen. In Wageningen kan ik b.v. nergens grove aardappelen kopen om mijn favoriete delicatesse "baked potato" te bereiden. Nergens kan ik frites kopen, waarbij de kwaliteit op de verpakking staat vermeld. Voor konsumptie aardappelen zou het toch heel normaal zijn, dat die in twee kwaliteiten werden aangeboden. De topklasse met gega randeerd vlekkeloze aardappelen van een aangegeven kookkwaliteit (vast- of bloemig). Thans bestaat er alleen een minimum kwaliteit. Taak van de overheid In de jaren '40-'55 zijn wij onze smaak kwijt geraakt. De voorrang lag toen bij onze export en dat was goed. Maar wij plukken daarvan nu wel de vruchten. Dit moet veranderen door de konsument voor te lichten en onderscheiding mogelijk te ma ken. Het onderste regeltje O, -2,9tot20% waarnemingen in de seizoenen 1975.1976 en 1977 f de konsument voor kwaliteit wil betalen werd door de telers in twijfel getrokken. Ook verschilden de meningen over de prijs, die het voortbrengen van goede kwaliteit zou kosten. Leveren de betere boeren gemiddeld een bete re kwaliteit en hangt dit samen met hun op brengst, die boven het gemiddelde ligt? Met andere woorden, is betere kwaliteit een ne venverschijnsel van met hart en ziel boeren en streven naar maximaal rendement, of luistert de boer alleen naar de koorden van de beurs, zoals het in Wagenings jargon luidt? In de Schouwse vertaling: kijkt de boer slechts naar het onderste regeltje? Wie het weet mag het zeggen, in Brouwersha ven werd het antwoord aan de betreffenden overgelaten. aardappelen op basis van de Korting is progressief O 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 05 90 35 100 In tabel I is vergeleken de prijsverhouding fri tes/aardappelen in 1970, een normaal jaar en in 1976, een duur jaar. De fritesprijs was 10 keer, resp. 3 keer de aardappelprijs. In tabel II zijn de resultaten weergegeven van de kwaliteitsbeoordeling van pommes frites Tabel III In tabel III is de kwaliteit weergegeven in klassen met bijbehorende index en voorgestel de premies en korting. Tabel IV geeft de resul taten weer van een groot aantal partijen, die beoordeeld zijn van de oogstjaren 1975, 1976 gebeurt er met het ongesorteerde produkt? Aantal TABEL VI straf punten Periode 4/11-19/12- 4.4 Gd 3.5 8,8 9.6 53 14.0 13.2 64/9 132 7.9 6.1 27.2*/.- 17/11-3/12-'76 Premi e Basis 2/6-30/6 1977 24 4.8 24 143 167 71 190 167 119 24 Premie 66.6 Basis 31°/. 4.4 2.6 - 70 Korting 114 Partijen 0.9 f- 0.9 f. 40 Partijen 2.5 f. 2.5 Afgekeurd 42 partijen 2.4 Korting 2.4 Afkeu ring 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 11