Tarieven grondverzet per 1 maart 1979 Van der Stee voert een zwalkend beleid! Erfpacht en gebouwen in diskussie M et betrekking tot de uitgifte van bedrijven in Zuidelijk Flevoland wees staatssekretaris Nooteboom erop, dat de uitgifte S taatssekretaris Nooteboom bevestigde dat voorshands voor namelijk pacht als uitgiftevorm wordt aangehouden. Er vindt alleen op beperkte schaal uitgifte in erfpacht plaats aan be paalde kategorieën gegadigden, nl. eigenaren-gebruikers op het oude land. die hun bedrijf inleveren. Als motivering voor deze wijziging in het uitgiftebeleid wees de staatssekretaris erop, dat bij uitgifte in erfpacht de kanons gelijk zijn aan de pachtprijzen. In de praktijk heeft dit ertoe geleid dat het zakelijke erfpacht- srecht. waarvoor de erfpachters niets aan de staat hebben hoe ven te betalen, een grote vermogenswaarde is gaan vertegen woordigen. Bedragen van 40.000,- a 50.000,- per hektare zijn geen uitzondering. T ijdens de behandeling van de landbouwbegroting in de Eerste Kamer heeft de VVD er Schlingemann de minister o.a. de volgende vragen gesteld met betrekking tot de prijsvoorstellen van de Europese Commissie n.l. H ij merkte verder op dat de publieke opinie meer bewonde ring heeft voor een fel verdedigd beleid, ook al blijkt daarvan niet alles haalbaar dan van een zwalkend beleid zoals dat nu door de bewindsman w rdt gevoerd. Gezien de uitlatingen van de minister ook in Brussel vond hij dat onze bewindsman zich een slecht onderhandelaar heeft getoond. Tot slot wilde hij dat er van de bewindsman antwoord op de volgende vragen komt. Domeinen in Tweede Kamer Mr. J.F.G. Schlingemann: De Bond van Agrarische Loonbedrijven in Nederland (B.O.V.A.L.) te Utrecht, adviseert zijn leden de navolgen de tarieven voor de verhuur van grondkarren, hydraulische kranen, draglines, bulldozers e.d. materieel in niet-agra- risch werk in rekening te brengen. Deze tarieven gelden inklusief bediening door machinist (chauffeur, doch exklusief brandstof en omzetbelasting (B.T.W.). Zij gelden alleen voor normale werkzaamheden over een periode van minimaal één week. Voor kortere perioden zullen hogere tarieven in rekening worden ge bracht. I. GRONDKARREN (HYDR.) a. met tweewielig aangedreven trekkers p/u voor karren van 4 m3 p/u voor karren van 5 m3 b. met vierwielig aangedreven trekkers p/u voor karren van 4m3 p/u voor karren van 5 m3 p/u voor karren van 7 m3 II. BULLDOZERS per uur bij een vermogen tot 80 PK (58.5 kW)57.— per uur bij een vermogen van 100 PK (73.6 kW)65,- per uur bij een vermogen van 125 PK (91,9 kW)71,— per uur bij een vermogen van 140 PK (103 kW)78.— Voor bulldozers met powerstift dienen deze tarieven te worden verhoogd met 5%. Voor werk op natte stortplaatsen dienen de tarieven met 20% verhoogd te worden. III. DRAGLINES per uur, bakinhoud van 600 liter51,— per uur, bakinhoud van 800 liter 55,— per uur. bakinhoud van 1000 liter 59,— per uur. bakinhoud.van 1250 liter 71,— per uur. bakinhoud van 1500 liter 83,— 1978 (toewijzing is nog niet bekend) 40 bedrijven zal omvatten met in totaal 2090 ha grond. In feite is dit een dubbele ver pachting. omdat in 1977 geen uitgifte heeft plaatsgevonden. In 1979 zal daarom het aantal uit te geven bedrijven minder zijn. Gedacht wordt aan 1450 ha (rond 30 bedrijven). De VVD'er Joekes bepleitte een grotere uitgifte, maar de staatssekretaris achtte dit bezwaarlijk, omdat de grootte van het uitgifte-areaal mede wordt bepaald door het rijpingstempo van de grond. Er moet bij de verpachtingen een zekere matiging worden betracht om voldoende uitgerijpte grond voor jaarlijkse uitgiften be schikbaar te hebben. Erfpacht Hoewel bij de laatste uitgiften in O. Fleveland bij de erfpacht suitgifte bepaalde beperkingen zijn ingebouwd in de vorm van een erfpachtsduur van 40 jaar en een vervreemdingsverbod van 15 jaar acht de staatssekretaris het gewenst, dat bij een binding van de kanon aan de pacht de nodige voorzichtigheid in acht moet worden genomen. Voorkomen moet namelijk worden, dat mensen op een te ge makkelijke wijze zonder enige rechtvaardigingsgrond verrijkt zouden worden door middel van transakties, waarbij staatsgron- den zijn betrokken. Aldus staatssekretaris Nooteboom tijdens de behandeling van de begroting van Financiën in de Tweede Ka mer. Gebouwen van 8 ton S taatssekretaris Nooteboom bevestigde, dat op pachtbedrijven groter dan 45 ha (voorheen was dit 60 ha) géén pachterswonin- gen meer door de staat zullen worden gebouwd. Als motief noemde hij rendementsoverwegingen. Gezien de stichtingskos- ten van deze woningen 250.000) en de vergoeding hiervoor (pacht) ten bedrage van 5.500. is van een reëel rendement nauwelijks sprake. In aanmerking genomen, zo zei de heer Nooteboom, dat op de grotere bedrijven in Zuidelijk Flevoland een goed inkomen kan IV. HYDRAULISCHE GRAAFMACHINES a. voor kranen op luchtbanden per uur. bakinhoud 200 liter (opbouwkranen) 41.— per uur. bakinhoud 350/400 liter 45,— per uur, bakinhoud 500 liter50,— per uur, bakinhoud 600 liter52,— per uur. bakinhoud 700 liter55,— per uur, bakinhoud 900 liter60.— inklusief graaf-laadkombinaties b. voor kranen op rupsbanden per uur, bakinhoud 500/600 liter52,— per uur, bakinhoud 700/800 liter57,— per uur. bakinhoud 900/1000 liter62,— per uur. bakinhoud 1200 liter72,— per uur. bakinhoud 1500 liter85,— V. WIEL- en LAADSCHOPPEN per uur, bakinhoud tot 1000 liter 48.- per uur, bakinhoud van 1250 liter 52.— per uur. bakinhoud van 1500 liter 55,— per uur, bakinhoud van 1750 liter 57,— per uur, bakinhoud van 2000 liter 62,— per uur, bakinhoud van 2250 liter 67.— per uur. bakinhoud van 2500 liter 70,— per uur, bakinhoud van 2750 liter 73,— VI. DRAGLINESCHOTTEN 250,— per week voor verhuur gedurende één week van zes schotten van 6 m elk. Voor langere perioden en andere schotten: tarieven naar verhouding. VII. AAN- EN AFVOER VAN MACHINES Voorzover niet anders is bepaald, zijn de aanvoerkosten van het materieel naar het terrein van de werkzaamheden voor rekening en kosten van de huurder. De afvoerkosten worden in onderling overjeg geregeld, met dien verstande dat terugvervoer binnen één week steeds voor rekening van de huurder komt. warden behaald, is verlaging van de grens van 60 naar 45 ha alleszins verantwoord. Het kamerlid Joekes had ook ernstige kritiek op de uitzonderlijk hoge pacht voor de bedrijfsgebouwen en sprak over een onjuiste toepassing van artikel 6 lid 4 van het nieuwe Pachtnormenbe- sluit 1977. Staatssekretaris Nooteboom bestreed dit en zei, dat hij uit een oogpunt van een goed rentmeesterschap het niet langer verantwoord achtte nog uit te gaan van de pachtnormen, die gelden voor bestaande bedrijfsgebouwen. Dit gezien de zeer sterk gestegen stichtingskosten van nieuwe gebouwen. Hij illus treerde dit met twee voorbeelden. In Zuidelijk Flevoland, zo zei hij, kost een schuur op een wei- debedrijf van ongeveer 45 ha thans 800.000 tot 900.000. Uitgaande van de pachtprijzen voor bestaande bedrijfsgebou wen zou hiervoor maximaal een pachtprijs kunnen worden verkregen van rond 11.000. dit komt neer op een brutoren- dement van nog geen 1 Vi pet. Voor een akkerbouwbedrijf van 45 ha kost een schuur thans 450.000. Voor dit bedrijf kan een gebouwenpacht van rond 10.000 worden verkregen, neerkomend op een brutorende- ment van 2 pet. Het is de bedoeling van Domeinen voor be doelde gebouwen op akkerbouw- en weidebedrijven een pachtprijs te vragen van rond 25.000,— Hierover zal schrif telijke overeenstemming tussen pachter en verpachter (staat) nodig zijn gezien het bewuste artikel 6 van het Pachtnormen- besluit. Ten slotte merkte staatssekretaris Nooteboom nog op, dat de staat voor schuren op weidebedrijven genoegen neemt met een brutorendement van nog geen 3 pet., waarmee nog niet eens de kosten van afschrijving, onderhoud en dergelijke worden goed gemaakt. Voor een nettobeloning voor het geïnvesteerde kapi taal blijft derhalve bij deze schuren niets over. Voor de akker- bouwschuren liggen de verhoudingen iets gunstiger en kan het nettorendement worden gesteld op ongeveer 3 pet. Staatssekretaris Nooteboom wilde tot slot niet onvermeld laten, dat door de Centrale Grondkamer rentepercentages zijn goed gekeurd van 4 pet. en hoger. Tezamen met de vergoeding voor afschrijving (50 jaar) en eigenaarslasten (1.75 pet.) zijn op an nuïteitenbasis jaarlijkse pachtprijzen van 6,4 pet. van de stich tingskosten door de Centrale Grondkamer goedgekeurd. Uit een en ander blijkt, aldus de staatssekretaris, dat de staat beslist niet uit is op een maximale benutting van de mogelijkheden, welke artikel 6 lid 4 van het Pachtnormenbesluit 1977 biedt. Naar zijn oordeel kan bij de toepassinq van dit artikel in redelijkheid niet worden gesproken van misbruik van de staat van een zwakke positie van de kandidaat-pachters. En ten slotte zal de Grond kamer de pachtprijs bindend vaststellen bij de toetsing van de gevraagde pachtprijs. De organisaties zullen zich stellig op een en ander nader beraden. D. (De Landbode) SLOTBEPALINGEN Bij het berekenen van het aantal uren worden alle uren, waarin de machinist/chauffeur met het verhuurde materieel ter be schikking moet zijn. in rekening gebracht. Voor overwerk op werkdagen, zaterdagen, zon- en feestdagen, zal een extra toeslag in rekening worden gebracht, afgestemd op de overwerkvergoeding voor werknemers, overeenkomstig de desbetreffende bepalingen van de c.a.o. voor de Landbouw werktuigen Exploiterende Ondernemingen (L.E.O.). Nachtar beid wordt daarbij beschouwd als arbeid op zon- en feestdagen. Deze tarieven zijn gebaseerd op betaling binnen 14 dagen. In dien 30 dagen na faktuurdatum nog geen betaling is ontvangen, zal vanaf die datum 1% rente per maand in rekening worden gebracht. Kredietbeperking is toegestaan. Voor verhuur van vorengenoemd materieel op lange termijn wordt geadviseerd gebruik te maken van de Boval-verhuurove- reenkomst, waarbij desgewenst eigen bepalingen en tarieven overeëngekomen kunnen worden. INWERKINGTREDING Bovenstaande tarieven treden in werking 1 maart 1979 en gel den tot nadere aankondiging. a. "Zijn de voorstellen economisch verantwoord, menselijk redelijk en politiek aanvaardbaar en wel speciaal gepro jecteerd op ons land, op onze landbouw en onze boeren, veehouders en tuinders? b. "Welke gevolgen zouden zij hebben na eventueel aan vaarding op stemming houding en acties van boeren? Ten aanzien van de variabele melkheffing zei Mr. Schlinge mann dat dit een strafheffing zou worden voor een goed volgen van de Rijksvoorlichting, van de wetenschap uit semi-over- heidsinstituten, van het durven investeren en van het fantasti sche werk van fokkers en hun organisaties, maar tevens ook van een tot nu toe in de EEG gevoerd landbouwbeleid. Schlinge mann noemde het geheel een economisch weinig consistent beleid, waarbij harde economische maatregelen worden afge wisseld en vergezeld van sociale elementen die beter via andere instrumenten dan via de prijs zouden kunnen worden inge bouwd. Hij vroeg zich verder af wat er nog terecht komt van de oorspronkelijke doelstelling van de EEG dat de produktie daar moet plaats vinden waar dat het beste kan! Een prijsverhoging voor de landbouw achtte de spreker geenzins van invloed op de kosten van het levenspakket. Een geringe stijging jaagt boven dien de produktie niet op. vond hij. Schlingemann vroeg zich af of de voorstellen dus politiek aanvaardbaar waren, waarop hij tot de konklusie kwam dat dit niet het geval was. Verder zei hij tegen de minister dat hij niet graag in zijn schoenen zou staan. Hij wierp de minister voor de voeten dat hij zijn standpunt niet duidelijk tot uiting bracht en veel gelijkenis vertoonde met de Brit Silkin die op zijn beurt weer op een Rus leek door op vele voorstellen alsmaar "njet" te antwoorden. Er zijn vele vragen gerezen ten aanzien van uw beleid, zei Schlingemann en hij vroeg om duidelijk; liefst de komende week, wil de aanwezige boere- nonrust niet nog verder toenemen. a. Is de minister voor een 2% prijsverhoging? b. Zal hij dit tot het uiterste verdedigen in Brussel? c. Is hij voor een "strafheffing" op melk? Zo niet hoe hoog wil hij dan gaan wat beterft de z.g. medeverantwoordelijkheidheffing? d. Vind hij een prijsbevriezing om meerdere reden onaanvaard baar? To, slot waarschuwde Schlingemann de minister ervoor dat de Landbouworganisaties gelukkig over energieke jon ge voormannen beschikken die het zeker niet zo ver zullen laten komen dat de agrariërs als het ware om een soort "Dutman" zullen roepen, ze hebben die kracht zelf in huis! 38.— 'tot 40,- 40.— tot 44.- 41.- tot 43.- 43.- tot 46- 52.- tot 54.- T ijdens de behandeling van de begroting van Financiën in de Tweede Kamer werd onder meer de nodige aandacht geschonken aan de Dienst der domeinen. Wat eventuele verkoop van domeingronden (motie-Faber) betreft deelde staatssekretaris Nooteboom mede, dat in het kabinet nog overleg moet plaatsvinden of hiertoe wel of niet zal worden overgegaan. Zoals hekend staan de landbouworganisaties in de IJsselmeerpolders bepaald niet te dringen gezien de konsequenties, die verkoop van domeingronden voor de pachters kunnen hebben. Met belangstelling mogen de beslis singen van het kabinet dan ook tegemoet worden gezien. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4