Het Waarborgfonds
H
D
De laatste kans!
Rechts gaat i
oor
I n het jaarverslag 1977 wordt vermeld, dat het Waarborgfonds
13.628 aangiften te behandelen kreeg. Daarvan waren 10.224
schadeklaims, veroorzaakt door onbekend gebleven motor
voertuigen d.i. 75%.
U
I n de geschiedschrijving komt altijd nog de winter van 1928/29
naar voren. De ouderen van om en nabij de 60 jaar hebben toen
schaatsen leren rijden. Daarna sprongen er nog een paar winters
uit en ongetwijfeld zal de winter 1978/79 ook geschiedenis ma
ken. Helaas is er de elfstedentocht net niet doorgegaan. Ruim 1
maand hebben we geleefd met sneeuw, vorst en ijzel. Bij uw
O.V.M. zal deze winterperiode ook lang na sidderen want de
schademeldingen kwamen aan de lopende band. We zitten op
100% ekstra schade over de maand januari. Aangezien één
slechte maand nog geen slecht jaar behoeft te betekenen zoudery
wij U voor willen stellen van nu af schadevrij te gaan rijden. Dat
was U toch al van plan dus het wordt dan een kwestie van
uitvoering.
W at kan de reden nu zijn dat er nog zoveel leden hun brom
fietsen elders verzekeren?
N og even ter opfrissing onderstaand onze premies: W.A.
54,-
J a, hoe zit het nu met de schade die de van links komende
oploopt ingeval de voorrangsgerechtigde uit een verboden
richting komt?
I s de van links komende ter plaatse goed bekend, doch is het
inrijverbod nog slechts korte tijd van kracht dan dient hij al weer
oplettender te zijn. De kans dat iemand per vergissing toch nog
in de verboden richting rijdt is dan al weer groter. We zien dan
ook in dergelijke gevallen wel een verdeling van de schuld.
Is de van links komende ter-plaatse niet bekend dan doet ook
een straat met éénrichting verkeer zich in verreweg de meeste
gevallen aan hem voor als een "gewone" straat van rechts.
En dan heeft geen enkele rechter konsideratie met onze van
links komende vriend.
it vraagstuk werd heel eenvoudig opgelost door de verze
keraars naar rato van het aantal verzekerde voertuigen aan te
slaan voor de benodigde financiën.
Door het Waarborgfonds wordt dus jaarlijks een begroting op
gemaakt en op grond daarvan volgt de aanslag. Zo betaalden wij
voor 1977 een bedrag van 5,70 per gekentekend voertuig en 80
cent per ongekentekend voertuig; totaal rond 200.000,—
Deze aanslag loopt ieder jaar aanzienlijk op. In 1978 was onze
bijdrage reeds 280.000,— Aan het Waarborgfonds moet ook het
Rijk in gelijke orde bijdragen voor alle voertuigen, welke ei
gendom zijn van het Rijk. Tevens moeten de gemoedsbezwaar
den een bijdrage aan dit fonds leveren.
Op deze wijze beschikte het Waarborgfonds in 1977 over ruim
24 miljoen gulden aan middelen.
Wat wordt door het Waarborgfonds betaald?
Dan volgt de groep schadeklaims, veroorzaakt door onverze-
kerden n.l. 3087 of 22 Vi%. Tenslotte nog 317 schadeklaims als
gevolg van diefstal of geweld.
Voor al deze gevallen betaalde het Waarborgfonds rond 22
miljoen gulden; terwijl aan personeels- en schaderegelingskos-
ten ruim 2 miljoen gulden betaald werd. Dank zij de opbrengst
van verhaalschades en rente sloot het Waarborgfonds de boeken
1977 af met een saldo van rond 1.9 miljoen gulden.
De onbekende dader
.et zojuist ontvangen jaarver
slag over 1977 van het Waar
borgfonds geeft ons aanleiding
nog eens nader stil te staan bij de
werking van dit fonds. Per 1 ja
nuari 1965 werd de Wet Aanspra
kelijkheid Motorvoertuigen
(W.A.M.) ingevoerd. Dit bete
kende, dat een ieder verplicht
werd zijn motorvoertuig tegen
W.A. risiko te verzekeren. Voor
gemoedsbezwaarden werd een
uitzondering gemaakt.
Met de invoering van de W.A.M. werd beoogd de ver
keersslachtoffers financieel veilig te stellen.
De wetgever was overigens wel zo realistisch te veronder
stellen, dat er altijd nog lieden zijn, die zich van wettelijke
voorschriften niets aantrekken en derhalve onverzekerd
blijven rijden. Vandaag aan de dag zouden dat nog zo'n
70.000 autobezitters zijn. Bij de invoering van de W.A.M.
waren dat er overigens veel meer.
Welnu, met het oog op de veiligstelling van de verkeers
slachtoffers werd tegelijkertijd het Waarborgfonds inge
steld.
Het Waarborgfonds moest dus die verkeersschades gaan
regelen, waarvoor de veroorzaker niet verzekerd bleek te
zijn, of zich aan de aansprakelijkheid trachtte te onttrek
ken door b.v. na een ongeval te hebben veroorzaakt er snel
vandoor is gegaan zonder naam, adres en kenteken achter
te laten.
Waar haalt het Waarborgfonds zijn middelen?
ziet, dat bij het Waarborgfonds 75% van de gevallen scha
des zijn veroorzaakt door een onbekende dader. Afschuwelijk,
maar waar. Het is en blijft een onverteerbaar iets, dat U, na
gezellig boodschappen te hebben gedaan, een vergadering te
hebben bezocht etc. terugkerende bij uw auto ontdekt, dat deze
beschadigd is en het naamkaartje van de dader ontbreekt.
Tegen kasko-schade verzekerd zijnde kunt u deze schade bij uw
verzekeraar klaimen maar dat kost U dan het eigen risiko ad.
200,— en de no-klaimkorting.
Tenzij, en nu komt het, deze schade betaald gaat worden door
het Waarborgfonds. Immers dit soort schadegevallen komt wel
in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds. Het
beroerde is echter, dat zij dit niet doen op uw eerlijk gezicht.
U moet n.l. wel aantonen, dat de onderhavige schade veroor
zaakt is door een motorvoertuig en dat nu valt in de praktijk niet
mee.
Als u geluk hebt zijn er getuigen, die het ongeval hebben zien
gebeuren en zo slim zijn geweest het kenteken van de onverlaat
te noteren.
Hebt U dat geluk niet dan dient U ter plekke de plaatselijke
politie te bellen met het verzoek naar de plaats des onheils te
komen. De politie kan dan overigens weinig meer vaststellen
dan, dat er een beschadiging aan uw auto zit en alweer als u
geluk hebt kan de politie aan de hand van lakdeeltjes of de aard
van de beschadiging vaststellen, dat die schade door een mo
torvoertuig moet zijn veroorzaakt.
Hebt U dat geluk allemaal niet dan zal het Waarborgfonds ook
niets vergoeden. Dan hebt u doodeenvoudig pech gehad en
hopen wij van harte, dat u temeer het spreekwoord in gedachten
houdt: "Wat gij niet wilt, dat U geschiedt, doet dat ook een
ander niet".
De winter van 1978/79
Daarbij dient U de wijze opmerking in gedachten te nemen:
"Men doet minder dan men moet, als men niet doet wat men
kan".
Wij hopen U over de maand februari gunstiger berichten te
kunnen geven. de L,
Bromfietsverzekering
O p ons vorig schrijven hebben
vele leden gereageerd door hun
bromfietsen per 1 maart a.s. bij
ons aan te melden.
De leden die hun bromfietsen al
leen w.a. bij ons ter verzekering
opgaven hebben 40,— ver
diend per bromfiets en de leden
die hun bromfietsen All Risks ter
verzekering opgaven verdienden
hierdoor tussen de 100,— en
400,— aan premiebesparing.
Dat is toch geen kleinigheid in een tijd waarin bijna ieder
een op de nullijn of daaronder zit.
Het is alleen onbegrijpelijk dat er niet nog meer leden
hebben gebeld.
We hebben tot nu toe honderden nieuwe bromfietsverze
keringen per 1 maart a.s. ingeschreven.
Dit hadden er natuurlijk duizenden moeten zijn.
Of men weet niet dat het prijsverschil zo groot is of men kijkt
niet op paar tientjes of honderdjes.
We nemen toch zonder meer aan dat onze leden wel prijsbewust
zijn. Wij vragen ons af wat u zou doen als we het volgende in de
krant zouden lezen:
"Zaterdag 10 februari 1979 krijgen de eerste 200 klanten voor
40,— gratis boodschappen".
Wij zijn er haast zeker van dat de mensen in de rij zouden staan
om tlit presentje in ontvangst te mogen nemen.
In feite komt het bovenstaande op hetzelfde neer wanneer u uw
bromfiets bij ons ter verzekering opgeeft.
U onvangt wel geen 40,— kontant in handen, maar u verdient
wel 40,— dat is toch hetzelfde nietwaar?
Welaan als u nu uw plaatje bewijsje nota van uw huidige
verzekeringsmaatschappij één dezer dagen mocht ontvangen,
volg dan ons advies op en stuur de bescheiden terug met de
bemerking dat u niet akkoord gaat met de premieverhoging en
of ze verzekering maar willen royeren. U belt daarna direkt ons
op of onze vertegenwoordiger en geeft de gegevens van de
bromfiets door.
Wij zorgen er dan voor dat u vóór 1 maart a.s. uw plaatje
bewijsje nota in huis hebt.
Voor een All Risksverzekering komt daar nog 7,— per 100,-
kataloguswaarde bij (zie ons vorig schrijven).
Wij zullen a.s. maandag ekstra mankracht paraat houden om de
ongetwijfeld vele telefoontjes die we nu wel zullen krijgen vlot te
kunnen verwerken.
Wij rekenen op uw prijsbewustzijn!
P.S. Onze leden die reeds een of meer bromfietsen bij ons
hebben verzekerd kunnen a.s. week hun nieuwe bewijsje en
verzekeringsplaatje in de bus verwachten.
Vervolg op pag. 4
Bij de overpeinzingen die aan
het schrijven van dit artikel voor
af gingen, schoot ons plotseling
een regel te binnen uit het in een
grijs verleden ook door ons met
overgave gezongen lied: "die win
ter is ver-ga-ha-han-gen! Ontzet
tend! Kent U het nog? "Kun je
nog zingen, zing dan mee", heette
de bundel. Weleer een "must" op
iedere lagere school.
Waarschijnlijk werd deze gedachte opgeroepen door het
verlangen om eindelijk weer eens over een niet gladde weg
te kunnen rijden. We hoefden overigens maar even uit het
raam te blikken om tot de overtuiging te komen dat het
voorlopig nog wel een illusie zal blijven.
We merken het ook aan het aantal schadegevallen.
Het is een dure periode mensen: zeer duur!
Iedereen spreekt en schrijft erover, laten wij het dus eens
over iets anders hebben.
Zonder uitzondering!
H et wordt tijd dat we ons weer eens in de verkeersregels
verdiepen en we kozen hiervoor artikel 41 van het R.V.V. Dit
luidt als volgt: "Bij nadering van een kruising of splitsing van
wegen moet een bestuurder aan voor hem vanrechtskomende
bestuurders de doorgang vrijlaten".
Asjeblieft, zo klaar als een klontje. Geen enkele beperking, geen
enkele uitzondering, geen aanleiding tot ook maar de geringste
twijfel. Het staat er luid en duidelijk, zogezegd.
Dit is de hoofdregel die men in acht heeft te nemen: "rechts gaat
voor". Zelfs al rijdt de van rechtskomende in een voor hem
verboden richting, dan nog heeft hij recht op voorrang op grond
van dit artikel!
We zien dan ook in strafrechtelijke uitspraken over dit onder
werp dat de van links komende altijd wordt veroordeeld.
Er is maar één uitzondering en dat is wanneer de van rechtsko
mende bestuurder achteruit rijdt.
Achteruitrijden is n.l. een gedraging die in het R.V.V. niet is
geregeld en deze mag slechts worden uitgevoerd als dit mogelijk
is zonder gevaar, hinder of schade te veroorzaken voor of aan
een andere weggebruiker (art. 16). De bedoeling van de wetge
ver is dan blijkbaar geweest dat de werking van art. 16 wordt
gesteld boven die van art. 41.
Hoe zit het dan met m'n schade?
Want dat is een zwaarwichtig punt. Zo iemand komt daar maar
uit een richting waar hij helemaal niet vandaan mag komen en
hij krijgt op grond van de wet nog gelijk ook.
"Nee, nou wordt ie fraaiis een kreet die ons tegenwoor
dig vanuit iedere luidspreker tegemoet klinkt, en die zeker ook
in dit geval van toepassing is.
Welaan, civiel-rechtelijk, want op dit terrein komen we als het
over schadevergoeding gaat, ligt de zaak, afhankelijk van de
omstandigheden, wel eens anders.
Als we de uitspraken hierover nalopen dan blijkt dat de rechter
in een civiele zaak in bepaalde gevallen geneigd is de van links
komende gelijk te geven. Wanneer deze ter plaatse goed bekend
is en dus weet dat hij vanuit die richting in feite geen verkeer
hoeft te verwachten, wordt het toch wel onbillijk geacht dat hij
in zo'n geval voor de schade zou moeten opdraaien. Ondanks
het feit dat hij dan wel een boete krijgt te betalen zal hij in vele
gevallen vergoeding van zijn schade kunnen verkrijgen.
Verkeersregels, als iedereen ze in acht zou nemen(Wanneer
u goed kijkt kunt u hier 22 "zonden" ontdekken)
Samen delen
Het blijft dus opletten en vooral goed naar rechts kijken.
Visscher
3