Het Waarborgfonds H D De laatste kans! Rechts gaat i oor I n het jaarverslag 1977 wordt vermeld, dat het Waarborgfonds 13.628 aangiften te behandelen kreeg. Daarvan waren 10.224 schadeklaims, veroorzaakt door onbekend gebleven motor voertuigen d.i. 75%. U I n de geschiedschrijving komt altijd nog de winter van 1928/29 naar voren. De ouderen van om en nabij de 60 jaar hebben toen schaatsen leren rijden. Daarna sprongen er nog een paar winters uit en ongetwijfeld zal de winter 1978/79 ook geschiedenis ma ken. Helaas is er de elfstedentocht net niet doorgegaan. Ruim 1 maand hebben we geleefd met sneeuw, vorst en ijzel. Bij uw O.V.M. zal deze winterperiode ook lang na sidderen want de schademeldingen kwamen aan de lopende band. We zitten op 100% ekstra schade over de maand januari. Aangezien één slechte maand nog geen slecht jaar behoeft te betekenen zoudery wij U voor willen stellen van nu af schadevrij te gaan rijden. Dat was U toch al van plan dus het wordt dan een kwestie van uitvoering. W at kan de reden nu zijn dat er nog zoveel leden hun brom fietsen elders verzekeren? N og even ter opfrissing onderstaand onze premies: W.A. 54,- J a, hoe zit het nu met de schade die de van links komende oploopt ingeval de voorrangsgerechtigde uit een verboden richting komt? I s de van links komende ter plaatse goed bekend, doch is het inrijverbod nog slechts korte tijd van kracht dan dient hij al weer oplettender te zijn. De kans dat iemand per vergissing toch nog in de verboden richting rijdt is dan al weer groter. We zien dan ook in dergelijke gevallen wel een verdeling van de schuld. Is de van links komende ter-plaatse niet bekend dan doet ook een straat met éénrichting verkeer zich in verreweg de meeste gevallen aan hem voor als een "gewone" straat van rechts. En dan heeft geen enkele rechter konsideratie met onze van links komende vriend. it vraagstuk werd heel eenvoudig opgelost door de verze keraars naar rato van het aantal verzekerde voertuigen aan te slaan voor de benodigde financiën. Door het Waarborgfonds wordt dus jaarlijks een begroting op gemaakt en op grond daarvan volgt de aanslag. Zo betaalden wij voor 1977 een bedrag van 5,70 per gekentekend voertuig en 80 cent per ongekentekend voertuig; totaal rond 200.000,— Deze aanslag loopt ieder jaar aanzienlijk op. In 1978 was onze bijdrage reeds 280.000,— Aan het Waarborgfonds moet ook het Rijk in gelijke orde bijdragen voor alle voertuigen, welke ei gendom zijn van het Rijk. Tevens moeten de gemoedsbezwaar den een bijdrage aan dit fonds leveren. Op deze wijze beschikte het Waarborgfonds in 1977 over ruim 24 miljoen gulden aan middelen. Wat wordt door het Waarborgfonds betaald? Dan volgt de groep schadeklaims, veroorzaakt door onverze- kerden n.l. 3087 of 22 Vi%. Tenslotte nog 317 schadeklaims als gevolg van diefstal of geweld. Voor al deze gevallen betaalde het Waarborgfonds rond 22 miljoen gulden; terwijl aan personeels- en schaderegelingskos- ten ruim 2 miljoen gulden betaald werd. Dank zij de opbrengst van verhaalschades en rente sloot het Waarborgfonds de boeken 1977 af met een saldo van rond 1.9 miljoen gulden. De onbekende dader .et zojuist ontvangen jaarver slag over 1977 van het Waar borgfonds geeft ons aanleiding nog eens nader stil te staan bij de werking van dit fonds. Per 1 ja nuari 1965 werd de Wet Aanspra kelijkheid Motorvoertuigen (W.A.M.) ingevoerd. Dit bete kende, dat een ieder verplicht werd zijn motorvoertuig tegen W.A. risiko te verzekeren. Voor gemoedsbezwaarden werd een uitzondering gemaakt. Met de invoering van de W.A.M. werd beoogd de ver keersslachtoffers financieel veilig te stellen. De wetgever was overigens wel zo realistisch te veronder stellen, dat er altijd nog lieden zijn, die zich van wettelijke voorschriften niets aantrekken en derhalve onverzekerd blijven rijden. Vandaag aan de dag zouden dat nog zo'n 70.000 autobezitters zijn. Bij de invoering van de W.A.M. waren dat er overigens veel meer. Welnu, met het oog op de veiligstelling van de verkeers slachtoffers werd tegelijkertijd het Waarborgfonds inge steld. Het Waarborgfonds moest dus die verkeersschades gaan regelen, waarvoor de veroorzaker niet verzekerd bleek te zijn, of zich aan de aansprakelijkheid trachtte te onttrek ken door b.v. na een ongeval te hebben veroorzaakt er snel vandoor is gegaan zonder naam, adres en kenteken achter te laten. Waar haalt het Waarborgfonds zijn middelen? ziet, dat bij het Waarborgfonds 75% van de gevallen scha des zijn veroorzaakt door een onbekende dader. Afschuwelijk, maar waar. Het is en blijft een onverteerbaar iets, dat U, na gezellig boodschappen te hebben gedaan, een vergadering te hebben bezocht etc. terugkerende bij uw auto ontdekt, dat deze beschadigd is en het naamkaartje van de dader ontbreekt. Tegen kasko-schade verzekerd zijnde kunt u deze schade bij uw verzekeraar klaimen maar dat kost U dan het eigen risiko ad. 200,— en de no-klaimkorting. Tenzij, en nu komt het, deze schade betaald gaat worden door het Waarborgfonds. Immers dit soort schadegevallen komt wel in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds. Het beroerde is echter, dat zij dit niet doen op uw eerlijk gezicht. U moet n.l. wel aantonen, dat de onderhavige schade veroor zaakt is door een motorvoertuig en dat nu valt in de praktijk niet mee. Als u geluk hebt zijn er getuigen, die het ongeval hebben zien gebeuren en zo slim zijn geweest het kenteken van de onverlaat te noteren. Hebt U dat geluk niet dan dient U ter plekke de plaatselijke politie te bellen met het verzoek naar de plaats des onheils te komen. De politie kan dan overigens weinig meer vaststellen dan, dat er een beschadiging aan uw auto zit en alweer als u geluk hebt kan de politie aan de hand van lakdeeltjes of de aard van de beschadiging vaststellen, dat die schade door een mo torvoertuig moet zijn veroorzaakt. Hebt U dat geluk allemaal niet dan zal het Waarborgfonds ook niets vergoeden. Dan hebt u doodeenvoudig pech gehad en hopen wij van harte, dat u temeer het spreekwoord in gedachten houdt: "Wat gij niet wilt, dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet". De winter van 1978/79 Daarbij dient U de wijze opmerking in gedachten te nemen: "Men doet minder dan men moet, als men niet doet wat men kan". Wij hopen U over de maand februari gunstiger berichten te kunnen geven. de L, Bromfietsverzekering O p ons vorig schrijven hebben vele leden gereageerd door hun bromfietsen per 1 maart a.s. bij ons aan te melden. De leden die hun bromfietsen al leen w.a. bij ons ter verzekering opgaven hebben 40,— ver diend per bromfiets en de leden die hun bromfietsen All Risks ter verzekering opgaven verdienden hierdoor tussen de 100,— en 400,— aan premiebesparing. Dat is toch geen kleinigheid in een tijd waarin bijna ieder een op de nullijn of daaronder zit. Het is alleen onbegrijpelijk dat er niet nog meer leden hebben gebeld. We hebben tot nu toe honderden nieuwe bromfietsverze keringen per 1 maart a.s. ingeschreven. Dit hadden er natuurlijk duizenden moeten zijn. Of men weet niet dat het prijsverschil zo groot is of men kijkt niet op paar tientjes of honderdjes. We nemen toch zonder meer aan dat onze leden wel prijsbewust zijn. Wij vragen ons af wat u zou doen als we het volgende in de krant zouden lezen: "Zaterdag 10 februari 1979 krijgen de eerste 200 klanten voor 40,— gratis boodschappen". Wij zijn er haast zeker van dat de mensen in de rij zouden staan om tlit presentje in ontvangst te mogen nemen. In feite komt het bovenstaande op hetzelfde neer wanneer u uw bromfiets bij ons ter verzekering opgeeft. U onvangt wel geen 40,— kontant in handen, maar u verdient wel 40,— dat is toch hetzelfde nietwaar? Welaan als u nu uw plaatje bewijsje nota van uw huidige verzekeringsmaatschappij één dezer dagen mocht ontvangen, volg dan ons advies op en stuur de bescheiden terug met de bemerking dat u niet akkoord gaat met de premieverhoging en of ze verzekering maar willen royeren. U belt daarna direkt ons op of onze vertegenwoordiger en geeft de gegevens van de bromfiets door. Wij zorgen er dan voor dat u vóór 1 maart a.s. uw plaatje bewijsje nota in huis hebt. Voor een All Risksverzekering komt daar nog 7,— per 100,- kataloguswaarde bij (zie ons vorig schrijven). Wij zullen a.s. maandag ekstra mankracht paraat houden om de ongetwijfeld vele telefoontjes die we nu wel zullen krijgen vlot te kunnen verwerken. Wij rekenen op uw prijsbewustzijn! P.S. Onze leden die reeds een of meer bromfietsen bij ons hebben verzekerd kunnen a.s. week hun nieuwe bewijsje en verzekeringsplaatje in de bus verwachten. Vervolg op pag. 4 Bij de overpeinzingen die aan het schrijven van dit artikel voor af gingen, schoot ons plotseling een regel te binnen uit het in een grijs verleden ook door ons met overgave gezongen lied: "die win ter is ver-ga-ha-han-gen! Ontzet tend! Kent U het nog? "Kun je nog zingen, zing dan mee", heette de bundel. Weleer een "must" op iedere lagere school. Waarschijnlijk werd deze gedachte opgeroepen door het verlangen om eindelijk weer eens over een niet gladde weg te kunnen rijden. We hoefden overigens maar even uit het raam te blikken om tot de overtuiging te komen dat het voorlopig nog wel een illusie zal blijven. We merken het ook aan het aantal schadegevallen. Het is een dure periode mensen: zeer duur! Iedereen spreekt en schrijft erover, laten wij het dus eens over iets anders hebben. Zonder uitzondering! H et wordt tijd dat we ons weer eens in de verkeersregels verdiepen en we kozen hiervoor artikel 41 van het R.V.V. Dit luidt als volgt: "Bij nadering van een kruising of splitsing van wegen moet een bestuurder aan voor hem vanrechtskomende bestuurders de doorgang vrijlaten". Asjeblieft, zo klaar als een klontje. Geen enkele beperking, geen enkele uitzondering, geen aanleiding tot ook maar de geringste twijfel. Het staat er luid en duidelijk, zogezegd. Dit is de hoofdregel die men in acht heeft te nemen: "rechts gaat voor". Zelfs al rijdt de van rechtskomende in een voor hem verboden richting, dan nog heeft hij recht op voorrang op grond van dit artikel! We zien dan ook in strafrechtelijke uitspraken over dit onder werp dat de van links komende altijd wordt veroordeeld. Er is maar één uitzondering en dat is wanneer de van rechtsko mende bestuurder achteruit rijdt. Achteruitrijden is n.l. een gedraging die in het R.V.V. niet is geregeld en deze mag slechts worden uitgevoerd als dit mogelijk is zonder gevaar, hinder of schade te veroorzaken voor of aan een andere weggebruiker (art. 16). De bedoeling van de wetge ver is dan blijkbaar geweest dat de werking van art. 16 wordt gesteld boven die van art. 41. Hoe zit het dan met m'n schade? Want dat is een zwaarwichtig punt. Zo iemand komt daar maar uit een richting waar hij helemaal niet vandaan mag komen en hij krijgt op grond van de wet nog gelijk ook. "Nee, nou wordt ie fraaiis een kreet die ons tegenwoor dig vanuit iedere luidspreker tegemoet klinkt, en die zeker ook in dit geval van toepassing is. Welaan, civiel-rechtelijk, want op dit terrein komen we als het over schadevergoeding gaat, ligt de zaak, afhankelijk van de omstandigheden, wel eens anders. Als we de uitspraken hierover nalopen dan blijkt dat de rechter in een civiele zaak in bepaalde gevallen geneigd is de van links komende gelijk te geven. Wanneer deze ter plaatse goed bekend is en dus weet dat hij vanuit die richting in feite geen verkeer hoeft te verwachten, wordt het toch wel onbillijk geacht dat hij in zo'n geval voor de schade zou moeten opdraaien. Ondanks het feit dat hij dan wel een boete krijgt te betalen zal hij in vele gevallen vergoeding van zijn schade kunnen verkrijgen. Verkeersregels, als iedereen ze in acht zou nemen(Wanneer u goed kijkt kunt u hier 22 "zonden" ontdekken) Samen delen Het blijft dus opletten en vooral goed naar rechts kijken. Visscher 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3