KNLC KOMMENTAAR Nieuws uit Brussel «TO Landbouwprijzen en muntkwesties: Overzicht van de standpunten in de EG Zuivel en prijzenplan Gundelach maakt kans D e voorstellen voor de prijzen van agrarische produkten voor het jaar 1979/80 die de Europese Kommissie per 31 januari j.l. heeft bekend gemaakt, zijn in boerenkringen, hard aangekomen. Dat terwijl de verwachtingen toch al niet hoog gespannen waren. Immers, zowel voor de akkerbouw als veehouderij komen de voorstellen neer op bevriezing en hier en daar verlaging van de boerenprijsniveaus (rogge, suikerbieten en melk). Het is duide lijk dat de voorstellen sterk beïnvloed zijn door de monetaire onevenwichtigheid binnen de EG. Immers, in nationale munt eenheden uitgedrukt zitten wij samen met België, West-Duits land en Denemarken op de 0-lijn maar in de andere landen kunnen de prijzen nog met 4 tot 5% stijgen door afbraak van de bestaande monetaire kompenserende bedragen. Gundelach mo tiveert zijn voorstel onder meer door te wijzen op de redelijk gunstige inkomensontwikkeling van de afgelopen jaren. Het reeële inkomen zou iets sterker gestegen zijn dan elders in onze ekonomie. Afgezien van de diskussie over de juistheid van het gebruikt reservemateriaal, zou het goed zijn als de landbouw kommissaris deze uitspraak in de praktijk toetste. Dan blijkt immers dat zelfs in het meest gunstige jaar de gemiddelde inko mens nog steeds belangrijk bij wat elders in de maatschappij verdiend wordt achterblijft. M et verbijstering hebben we van de voorstellen van Gunde lach rondom de melkheffing kennis genomen. Verhoging tot 2% en voor elke 1% meer produktie in de EG nogeens 2% extra heffing. Alleen 30% kleinere bedrijven worden uitgezonderd. Mie dunkt dat dit een voorstel is wat werkelijk tegen ieder rechtsge voel ingaat. In feite wordt de gedachte van een medeverant woordelijkheid verlaten en komt er een regime van strafheffing in de plaats. Veehouders die mede via EG-subsidies nu met veel energie een goedlopend bedrijf hebben opgezet, worden gestraft zonder dat ze zelf ook maar enige invloed kunnen uitoefenen. Bovendien moet men in feite extra meebetalen voor het in stand houden van de melkproduktie in daartoe minder geschikte ge bieden. Deze vorm van melkheffing is dan ook volstrekt onaan vaardbaar voor de Nederlandse (en naar ik dacht Europese) zui- velwereld. Van Mr. van der Stee mogen wij dan ook zonder meer verwachten dat hij in de Raad van Landbouwministers niet zal rusten voor dit onzinnige voorstel van tafel is. Overigens bij deze prijsvoorstellen is er natuurlijk helemaal geen ruimte voor de betaling van een heffing. Van welke omvang dan ook. Jan Werts Ministers reageren opmerkelijk positief Jan Werts Prijsvoorstellen ver beneden peil Melkheffing Aan de slag K.N.L.C. verzet zich met hand en tand tegen variabele melkheffing Minister Van der Stee gaat niet akkoord met het standpunt van landbouwkommissaris Gundelach dat de boeren al goed verdienen. "De Europese Kommissie zegt, het gaat goed. Zij ziet de rekordoogst en vermenigvuldigt die opbrengst met de interventieprijzen. Dat sommetje gaat echter niet op, onder andere omdat sommige produkten qua prijs boven de interventieniveau's liggen. Bovendien vergeet de Kommissie dat de inkomens in de landbouw in veel landen lager zijn dan in andere sektoren. Tussen 1973 en 1978 bleven ze in Nederland bijvoorbeeld 4,5% achter", aldus de Nederlandse minister deze week in Brussel. Hij voegde hier tegenover journalisten nog aan toe, op grond van het vorenstaande best 2% prijsverhoging te kunnen vragen, zeker wanneer dat in samenhang met een verlaging van de monetaire kompensaties gebeurt. Toch bepleit de minister geen prijsverhoging omdat hij kennelijk beseft kansloos te zijn. Zelfs de Belgische minister Humblet die vorig jaar minstens 5% eiste, maar-van een koude kermis thuis kwam. heeft zich nu al bij een bevriezing van de huidige niveaus neergelegd. Met de melkheffïng gaat Nederland wel akkoord, aldus Van der Stee. die overigens 2% wel wat fors vindt. Het is bovendien beter de heffing jaarlijks vast te stellen maar eert zomer- en een win- terregeling zal ook kunnen. Verder meent Nederland dat te veel kleine boeren worden vrijgesteld. "Zij leveren net als de grote een bijdrage aan het huidige overschot. Het is net zo verkeerd om de grote moderne bedrijven de schuld te geven als om de kleine minder efficiënte bedrijfjes in de strafbank te plaatsen". Vervolgen we nu ons overzicht met een rondgang langs de andere EG-lidstaten. België. Minister Humblet (België) wil geen algemene melkhef fïng. Volgens onze zuiderbuur moeten vooral de veehouders die uitbreiden daarmee belast worden. Op basis van wat Brussel nu voorstelt zouden 7 van de 10 Belgische veehouders de heffing moeten gaan afdragen en dat is minister Humblet te veel. Ver der wil hij de invoer van krachtvoer uit de VS gaan belasten. We tekenen hierbij aan dat in België de melkproduktie de afgelopen vijfjaar niet meer toenam, terwijl ze bij ons 17% groeide. Luxemburg Luxemburg zal er niet mee akkoord gaan wanneer de landbouwprijzen in nationale valuta omlaag gaan, een standpunt dat behalve door de hele Benelux ook door de Bondsrepubliek wordt ingenomen. Verder heeft de Luxem burgse minister er begrip voor wanneer de investeringen in de zuivelsektor niet langer gesteund worden. Maar het mag niet zo ver komen dat het streven naar een meer efficiënte bedrijfsvoe ring beteugeld wordt. West-Duitsland Minister Ertl bestrijdt dat de boeren en tuinders al goed verdienen. (Op de dag dat hij die mening hier in Brussel verkondigde lieten Ertl's politieke tegenstanders in Bonn een officieel rapport uitlekken waarin wordt becijferd dat het inko men van de Duitse agrariër vorig jaar 10,3% toenam). Verder vraagt minister Ertl zich af of de invoer van jaarlijks 120.000 ton goedkope roomboter uit Nieuw-Zeeland in de EG niet ter dis cussie moet komen. Hij wijst er tenslotte naar om een prijsver hoging te vragen en zal dus met een verlaging absoluut geen genoegen nemen. Ook niet in het kader van de start van het Europees muntstelsel. Minister Ertl is het tenslotte niet eens met de toenemende bevoordeling van de arme streken in het agra risch struktuurbeleid. Frankrijk Minister Mehaignerie houdt vast aan zijn uitgangs punten aangaande de monetaire kompensaties. Die moeten zo snel mogelijk verdwijnen. De Europese Kommissie wil ze in drie jaar afbreken. Parijs meent echter dat we de nieuwe mcb's in één jaar moeten opheffen. Dit betekent dus bijvoorbeeld dat een 2%-revaluatie van de gulden binnen 12 maanden vopr de Ne derlandse boer het prijsniveau met 2% zou drukken. Groot-Brittannië Minister Silkin wil de komende jaren van geen plannen tot prijsverhoging meer horen. Een bevriezing voor een reeks van jaren is zijn ideaal. Ook de melkheffïng ziet hij niet zo zitten. Het ware veel beter de prijzen te verlagen in plaats van die omslachtige regeling met een variërend heffingspercentage in te voeren. Net als Van der Stee vindt ook Silkin dat de melkheffïng de efficiënte bedrijven niet onevenredig mag tref fen. Italië Minister Marcora herhaalde zijn bekende standpunt dat de landen rond de Middellandse Zee er op landbouwpolitiek terrein te bekaaid afkomen. Hij wil net als Groot-Brittannië de handen vrij houden als het gaat over verhoging van de land bouwprijzen via afbraak van negatieve monetaire kompensa ties. Hij voelt dus niet voor het Benelux-Westduitse idee deze prijsverhogingen jaarlijks bij de prijsbesprekingen te regelen. Italië wijst op de grote voordelen die de agrariërs in de landen met sterke munten, waaronder Nederland, genieten. "Zij kopen hun krachtvoer met goedkope munten. Bovendien heeft het bedrijfsleven in die landen veel minder last van de inflatie dan elders". Kommentaar van de Nederlandse minister: Hier skoort Marcora, want dit kan ik niet tegenspreken. Kleine veehouders De Deense minister Kofoed gaat akkoord met de melkheffïng maar niet met de uitzonderingen. Ierland tenslotte zou graag hogere prijzen vastgesteld zien. Landbouwkommissaris Gun delach heeft bij het begin van het prijsdebat gewaarschuwd dat halfslachtige middelen niet meer helpen. Hij wees erop dat de melkproduktie de afgelopen drie maanden al weer met 7% is toegenomen. Zou dat de komende maanden doorzetten dat wordt de Europese schatkist nog eens met 2700 miljoen aan extra lasten gekonfronteerd, aldus Gundelach's woordvoerder Claus van der Pas. "Daarom is volgens de landbouwkommissa ris nu een radikale aanpak nodig". Gundelach verdedigde zijn voorstel om de kleine veehouder vrij te stellen met een verwijzing naar de sociale verantwoordelijk heid van de Europese Gemeenschap. Bovendien zijn deze kleine bedrijfjes met hun stabiele bedrijfsomvang onschuldig aan de overschotproduktie, zo stelde hij vast. De ministers van Landbouw uit de landen van de EG maken geen onoverkomelijke bezwaren tegen de forse verhoging van de melkheffing. Ook het voorstel van kommissaris Gundelach om de prijzen voor boer en tuinder, voor zover "Brussel" die beïnvloedt, te bevriezen wordt overgenomen. Wel blijft er over de monetaire kompensaties in de landbouw een ernstig meningsverschil bestaan. West-Duitsland en de Benelux staan hier tegenover de rest. Dit zijn de opmerkelijke hoofdlijnen van de start van het debat over de landbouwprijzen voor 1979 tussen de landbouwminis ters deze week in Brussel. Opmerkelijk omdat ook deze winter weer de traditionele geluiden klonken dat het moeilijker dan ooit zou worden om de prijzen op Europees niveau vast te stellen. Beperkten de ministers zich in voorgaande jaren tot het geven van eerste indrukken op de voorstellen van de Kommis sie, nu gaven zij hun kaarten al meteen duidelijk bloot. "De voorstellen van de heer Gundelach zijn niet slecht ontvan gen. Als de Britten geen roet in het eten gooien met vervroegde verkiezingen is het mogelijk eind maart besluiten te nemen", aldus de Nederlandse bewindsman Mr. Van der Stee. Was hij andere jaren altijd uitermate voorzichtig met het tekenen van zijn positie, deze week kregen wij de grenzen van de uiterste onderhandelingsmarge ongevraagd. Van der Stee: "Ik kan niet aanvaarden dat de prijs die de agrariër voor zijn produkten ontvangt de komencfe twee jaar omlaag zou gaan. Zowel bij het debat over de prijzen als bij de diskussies op monetair terrein zal ik me daaraan houden. Geen prijsverlaging voor de boeren dus. Het is een uitgangspunt waarvoor ik besef steun te hebben van zowel het Nederlands Kabinet als het Parlement". 's Ministers openhartigheid verbaast ons niet. Was het in vorige jaren zo dat wij via prijsverhogingen moesten proberen er het één en ander uit te slepen, nu ligt Nederland in de verdedigende positie. Prijsaanpassingen zitten er dit jaar absoluut niet in. In de zuivelsektor gelden wij als de boosdoener. Kortom "houden wat we hebben" is het devies. Mogelijk speelt in de ministeriële taktiek ook mee dat deze vooral voor de veehouder nogal pijn lijke operatie maar beter zo kort mogelijk kan duren. Dit alles laat onverlet dat het COPA (organisatie van de agra riërs uit de EG) de Brusselse plannen krachtig van de hand wijst. Dit geldt zowel het invriezen van de grijzen als de forse verho ging van de melkheffing. Het COPA wijst erop dat deze maat regelen de achterstand van de landbouw op de inkomens in andere sectoren van de samenleving zal vergroten. Aldus wordt het vertrouwen van de agrarische bevolking in de gemeen schappelijke landbouwpolitiek ondermijnd. De Europese Boerenbond vindt dat de ministers deze voorstel len van de Commissie maar moeten wijzigen. Een heel ander geluid vernemen wij van de BEUC, dat is de Europese federatie van consumentenbonden. Die zegt al enkele jaren geleden voor de nu aangekondigde maatregelen te hebben gepleit en knoopt daar niet zonder tevredenheid aan vast dat zij nu eindelijk gehoor vindt. Voorlichters met varkens De minister wijst erop. "dat velen Nederland erop aanzien de zuiveloverschotten in betrekkelijke mate te hebben veroorzaakt. Wij hebben, volgens anderen dus, het meest van de struktuur- politiek gèprofiteerd. Wij kopen veel soja en maniok in het buitenland aan. Verder ook veel goedkoop Amerikaans kracht voer dat we allemaal met onze harde gulden goedkoop kunnen betalen. Er cirkuleren in het buitenland verhalen over Neder landse landbouwbedrijven van 16 hektaren met 80 stuks melk vee, dat helemaal op ingevoerd krachtvoer leeft. Ik kan dat ook niet allemaal tegenspreken. Het is nu eenmaal zo dat'wie in Nederland voor 70 cent krachtvoer koopt daarvan via melk produktie één gulden kan maken". Aldus de minister die ver volgens een tipje oplichtte van de nota over produktiebeheer- sing, in de landbouw die hij over enkele weken de Tweede Kamer aanbiedt. "In die nota staat dat een inkrimping van de melkproduktie met bijvoorbeeld 20% de werkgelegenheid in de Nederlandse zuivel fors zou benadelen. Er werken daar immers 25.000 mensen. Wij kunnen daar zo maar niet over heen laten lopen. Als bijvoor beeld de Fransen hun zin zouden krijgen, moet Nederland a. zijn monetaire kompensaties helemaal afbreken, dat wil zeggen 3,3% prijsverlaging aanvaarden, b. \yordt de invoer van maniok en tapioca'beperkt en c. komt er een ander struktuurbeleid. Het is dus niet totaal denkbeeldig dat ze van ons een 20% lagere melkproduktie verlangen", aldus een bezorgde minister. Hij kondigde maatregelen aan tegen uitwassen, zoals de moge lijke vestiging van grondloze veehouderijbedrijven. Intussen wordt er in de Brusselse wandelgangen gesproken over sociaal- ekonomische voorlichters van Nederlandse boerenorganisaties die zich op grote schaal in de varkenshouderij hebben gestort. Verder gaan er Indianenverhalen over de WIR-steun in ons land. "In Nederland kun je een grote veestal bouwen met als je handig bent een 100%-subsidiëring. Het kost je dus niks", zo meerit een buitenlands journalist te weten. tl et ziet er naar uit dat de besluitvorming nog wel twee a drie maanden op zich zal laten wachten. In die tussentijd zullen we dan elke gelegenheid moeten benutten om in Den Haag en in Brussel de betrokken bewindslieden ervan te doordringen dat deze kommissievoorstellen aanzienlijk gewijzigd dienen te wor den. Dat betekent dat we als Europese boerenorganisatie COPA een duidelijk afwijzende opstelling moeten innemen. Dat ziet er gelukkig gezien de eerste reaktie ook wel naar uit. Het betekent vooral ook dat we onze eigen minister van Landbouw moeten bewegen tot een afwijzing van zowel de melkheffingsvoorstellen als de voorstellen voor prijsbevriezing. Wat het laatste betreft zijn we overigens uiterst onaangenaam getroffen door uitspraken van de minister als zouden we het wel zonder prijsverhogingen kunnen redden voor het komende jaar. Met dergelijke uitspraken is geen enkel boerenbelang gediend en bovendien is het ook onjuist. Zeker als ik de kostenontwikkeling zie in die sektoren, als akkerbouw en tuinbouw, waar het veevoer geen rol speelt. Al met al gaan we zeker een moeilijke tijd tegemoet, waarin we met alle ons als organisaties ten dienste staande middelen er tegen aan zullen moeten gaan om te bereiken dat er in Brussel uit eindelijk een besluitvorming plaats vindt die meer met de boe- renbelangen rekening houdt dan deze kommissievoorstellen. LLTEIJN. Het Hoofdbestuur van het Koninklijk Nederlands Landbouw Comité (KNLC) verzet zich tegen de voorstellen van de Europese Kommissie. Deze voorstellen veroorzaken grote onzekerheid onder de boeren over de toekomstmogelijkheden van hun bedrijf. Het vertrouwen van de Nederlandse boeren in het EG-landbouwbeleid wordt hierdoor onder mijnd. Het KNLC dringt erop aan dat het Landbouwschap op korte termijn een onderhoud met de minister van Landbouw zal hebben. Het Hoofdbestuur van het KNLC kwam dinsdag 6 februari jl. bij elkaar om het EG-landbouwbeleid te bespreken. Het niet verhogen van de landbouwprijzen, de manier van afbraak van de monetair kompense rende bedragen en'de variabele melkheffing zijn voor het KNLC onaanvaardbaar. Deze voorstellen betekenen een forse aantasting van de inkomens in de agrarische sektor, die toch al zijn achtergebleven bij andere sektoren in onze maatschappij. Het KNLC acht het onjuist om via een aantasting van het boereninko- men een gezondere marktsituatie voor melk en suiker te bewerkstelligen. Het KNLC zal zich met hand en tand verzetten tegen een variabele melkheffing die gekoppeld wordt aan de omvang van de melkproduktie. De Nederlandse melkveeöouderij wordt door een dergelijke heffing extra gepakt. Het KNLC is het niet eens met landbouwminister Van der Stee dat de kostenontwikkeling geen^anleiding geeft tot prijsverhoging. Met name de akkerbouw en de tuinbouw zijn het afgelopen jaar met aanzienlijke kostenverhogingen gekonfronteerd geworden. Het KNLC acht een prijsverhoging van gemiddeld 2 4% nodig. De Nederlandse minister van Landbouw zal naar de mening van het KNLC zowel de voorstellen betreffende de prijsbevriezing als de melkheffing moeten afwijzen. Tenslotte wijst het KNLC erop dat een evenwichtige afbraak van de monetair kompenserende bedragen niet mogelijk is zonder een verho ging van de landbouwprijzen. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 11