A dri van der Leeden
stralend middelpunt van een fijne receptie
Internationaal jaar van het kind
H et jaar 1979 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationale Jaar van het Kind. Bijzondere aandacht
moet gegeven worden aan kinderen tot 14 jaar, die in benadeelde situaties verkeren.
W e zullen ze hier in het kort noemen:
A
O
Sprookje?
RECEPT
BESTEMD VOOR 4'
PERSONEN
AKTIVITEITEN-AGENDA
PROVINCIAAL
R.A.K. Oost Zeeuws-Vlaanderen
VOOR ie
VI? OIIIV
onder redaktie van de Redaktiekommissie
Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland'
en Brabant
Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen,
Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland.
tel.:01107-610
B loemen, veel bloemen, veel mensen, geschen
ken, toespraakjes en als stralend middelpunt A dri
van der Leeden. Dat was *t beeld in de Prins van
Oranje op vrijdag 26 januari tijdens de receptie ter
gelegenheid van het zilveren ambtsjubileum van
mevrouw van der Leeden.
O ndanks het slechte weer waren zeer velen gekomen om haar
te feliciteren. En gelukkig was ook haar familie: vader, zussen en
broers, aanwezig, om 't feest met haar te vieren. Natuurlijk
waren er ZLM-ers, leerkrachten van de ZLM-scholen, platte
landsvrouwen, maar daarnaast ook veel belangstellenden uit
andere onderwijssektoren. Verder vertegenwoordigers van or
ganisaties waarin zij als bestuurs- of kommissielid werkt, 't Was
trouwens ook niet zo belangrijk wie of wat men vertegenwoor
digde, want die middag waren we er allemaal als vrienden van
Adri van der Leeden.
't Werd een verdiende huldiging van een hardwerkende vrouw.
Dat kwam ook in de toespraak van ZLM-voorzitter A.J.G.
Doeleman tot uiting. Hij vermeldde het rijtje organisaties
waarin zij via haar baan of op persoonlijke titel zitting heeft en
dat is een respektabel aantal.
In de PZC van zaterdag stond hierover:
Hij (de heer Doeleman) gaf een kort overzicht van de loopbaan
van mevr.-Van der Leeden bij de standsorganisatie. Ook noem
de hij de funkties die zij namens de ZLM vervult: stichting
voortgezet onderwijs Goes (voorzitter), regionaal orgaan leer
lingwezen (sekretaris), provinciaal platform middelbaar huis
houd- en nijverheidsonderwijs, middelbaar sociaal-pedagogisch
onderwijs (voorzitter) en lid van de beleidskommissie koninklijk
Nederlands landbouwkomité, stichting huishoudelijke voor
lichting ten plattelande, provinciale bibliotheekcentrale, stich
ting interlevensbeschouwelijke vormingsinstituten. In het bij
zonder roemde de heer Doeleman de wijze waarop mevr. Van
der Leeden het voorzitterschap van de stichting voortgezet on
derwijs (vakschool en ambachtsschool) vervult. Voorts herin
nerde hij aan de funkties (op het gebied van onderwijs en kui
tuur) die de jubilaris op persoonlijke titel vervult.
want zo voelt zij zich ook. In die 25 jaar is zij ook plattelands
vrouw onder de plattelandsvrouwen geworden. Óp 26 april
willen wij graag onze waardering hiervoor tonen. Komt U ook?
L.J. de Regt - van Maldegem
(presidente provinciaal bestuur Ned. Bond v. Plattelandsvrou
wen)
fficiële felicitaties waren er namens de Nederlandse Bond
van Plattelandsvrouwen provincie Zeeland, en van de inspektie
van het beroepsonderwijs. Een heel speciale felicitatie op rijm
bracht de Volksdansgroep Oudelande, waarin mevrouw Van
der Leeden ook aktief is. Dit stukje is bedoeld als een indruk van
deze middag.
Daarvan was toch de hoofdmoot gezelligheid en ontmoeting. 25
Jaar huishoudkonsulente bij de ZLM betekent ook 25 jaar se-
kretaresse bij de Bond van Plattelandsvrouwen. En ik zou geen
schatting kunnen maken hoeveel leden en bestuursleden haar in
de jaren op kursussen lezingen en vergaderingen leerden ken
nen. De gedachte van het provinciaal bestuur van de Bond van
Plattelandsvrouwen was dan ook dat veel meer leden in de
gelegenheid zouden moeten zijn om haar met hun aanwezigheid
te danken voor alles wat zij in al deze jaren voor ons deed. Wij
hebben daarom besloten de middagbijeenkomst van de jaar
vergadering op 26 april a.s. daar speciaal voor te bestemmen.
Hoe en wat er gaat gebeuren, wil ik U niet verklappen, want
mevrouw Van der Leeden is de best geïnformeerde platte
landsvrouw in Zeeland. En we willen graag dat het programma
voor haar een verrassing blijft.
Als voorbeeld hoe moeilijk het is om iets geheim voor haar te
houden, het volgende. Tijdens de receptie gaf mevrouw Baar-
ens, als H.B.-lid een kadootje van het Hoofdbestuur. Het la
chende kommentaar van mevr. Van der Leeden was: "Ik'heb al
in de notulen van de H.B.-vergadering gelezen wat ik zou krij
gen!"
In haar dankwoord, waar een ieder met veel genoegen naar
luisterde, vertelde Adri onder meer dat iemand met een felici
tatie haar gezegd had: "in die 25 jaar ben je Zeeuw onder de
Zeeuwen geworden". Dat deed haar bijzonder veel genoegen,
"Er was eens, zo beginnen alle sprookjes, een jonge onderwijzer
sgezin in Rotterdam. In juni 19 honderdzoveel kreeg het echt
paar hun eerste kindje. Het was een meisje en ze kreeg de naam
Adriana".
Zo begon vrijdagmiddag mevrouw L.J. de Regt-van Maldegem,
presidente van de Bond van Plattelandsvrouwen in Zeeland,
haar gelukwensen aan de jubilerende mejuffrouw Adri van der
Leeden' En mevrouw De Regt vervolgde: "Zoals dat in
sprookjes gebeurt, stonden er bij haar wiegje een aantal feeën
die haar gaven kwamen brengen". Als goede gaven noemde
mevrouw De Regt een zonnig humeur, een enorme werklust,
een groot doorzettingsvermogen en een ijzersterke gezondheid.
En zij noemde nog meer goede eigenschappen die Adri van der
Leeden tot een door velen gewaardeerd persoon hebben ge
maakt. Mevrouw Van der Leeden solliciteerde in 1953 naar een
baan bij de ZLM en werd aangesteld als landbouwhuishoud-
konsulente bij de ZLM met daaraan vastgekoppeld sekretaresse
bij de Bond van Plattelandsvrouwen. Uit die twee funkties
groeiden, door haar interesse in velerlei ontwikkelingen, haar
talrijke aktiviteiten.
BESCHUITBOLLEN
MET APPELMOES
500 g moesappelensuiker naar smaak, 1 theelepel kaneel, 50 g
rozijnen, 4 beschuitbollen, boter, kaneel, 50 g rozijnen, 4 be-
schuitbollen, boter, ze voorzichtig uit. Kook op de bekende manier
appelmoes maar voeg er wat rozijnen, 4ets kaneel en suiker naar
smaak aan toe. Roer er een klontje boter door. Vul de uitgeholde
beschuitbollen met de vrij dikke appelmoes. Plaats de kapjes er
weer op en besmeer de beschuitbollen aan alle zijden met wat
gesmolten boter. Bestrooi ze met een mengsel van suiker en kaneel
en bak ze in een warme oven in ongeveer 10 minuten knappend.
Dien bij voorkeur direkt op.
|REDAKTiE^B(l[ 0 "IJl
IKEES SCHIPPERxjO0"-!
^oloï
iij
J
In 1959 zijn de rechten van het Kind door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties opgesteld; 20 jaar geleden
dus. De Verenigde Naties vinden het wenselijk dat nu overal bekeken wordt in welke mate de rechten van het kind
nageleefd worden.
1 FEBR. - 's HEER ABTSKERKE
Grote Toneelavond: met bal na: 19.30 uur in het dorps
huis te Nisse.
2 FEBR. - ZEVENBERGEN
Grote toneelavond: "Trouwen per televisie", om 20.00
uur in "De Schakel" te ZevenbergenBal na.
8 FEBR' - 's HEER ABTSKERKE
Grote Avond: "Even voorstellen, ik ben uw dochter" in
Irene.
9 FEBR. - SCHOUWEN
Algemene ledenvergadering: bestuursverkiezingjaarpro
gramma. Na pauze: dia's lezing over VS-reis. Om
20.00 uur in "'t Huis van Nassau" te Zierikzee.
10 FEBR. - THOLEN
Grote avond: toneelstuk "Welkom Dokter". Bal na. Om
19.30 uur in "De Haestinge" te St. Maartensdijk.
16 FEBR. - GOES
Grote avond: toneel "Het zit me tot hier". Bal na. Om
20.00 uur in "Het Dorpshuis" te Wolphaartsdijk.
16 FEBR. - WEST-ZEEUWS-VLAANDEREN
Tweede toneelavond: "Hoogheid, uw kameel staat voor".
Om 20.00 uur in "Beukelszoon" te Biervliet.
23 FEBR. - NOORD-BEVELAND
Toneelavond: "Het zit me tot hier". Bal na. Om 20.00 uur
in "Het Dorpshuis" te Kamperland.
23 FEBR.-SPRANG
Film/gespreksavond over het thema: Vooroordelen. Om
20.00 uur in de "Mico-Bar".
10 FEBR. - ZESKAMP
Om 13.15 uur in de Praktijkschool te Schoondijke. Zes
spelen voor de 10 ingeschreven teams.
10 MAART-JUWEEL
Om 19.30 uur in "De Korenbeurs" te Bergen op Zoom. 't
Winnend toneelstuk bal na.
Wat zijn nu die rechten van het kind?
Alle kinderen hebben recht op:
1. genegenheid, liefde en begrip
2. voldoende voedsel en medische zorg
3. vrij onderwijs
4. gelegenheid tot spel en rekreatie
5. een naam en een nationaliteit
6. speciale zorg, indien gehandicapt
7. hulp als eersten, ten tijde van rampen
8. vorming tot zinvol burgerschap en ontwikkeling van eigen
kapaciteiten
9. opvoeding tot vreedzaamheid en universele broederschap
10. het genot van al deze rechten ongeacht ras, huidskleur, ge
slacht, religie, nationale en sociale afkomst.
Het kind in Nederland
Is je naar het rijtje rechten hierboven kijkt, kan het zijn datje
niet bij alle punten een duidelijke voorstelling hebt van wat er
precies bedoeld wordt. Of het kan zijn datje bepaalde dingen,
bijvoorbeeld datje naar school kan gaan, zo voor de hand vindt
liggen datje er eigenlijk nog nooit over nagedacht hebt dat het
ook anders zou kunnen zijn.
Over het algemeen geloven we dat vele kinderen hier in Ne
derland, als je naar het rijtje kijkt, best aardig aan hun trekken
komen.
Toch zijn er ook in Nederland wel bepaalde verschillen tussen
het ene en andere kind te zien, of tussen groepen van kinderen.
We zullen een aantal dingen noemen. We vragen jullie om zelf
te bedenken aan welk recht tekort gedaan wordt.
Het niet laten inenten van kinderen op de Veluwe tegen
kinderverlamming
Kindermishandeling
Het verschil in hoe men vindt dat meisjes zich "behoren" te
gedragen en jongens
Ouders die alles willen beslissen en voor je regelen
De vele misdaadfilms op de televisie
Op vrijdag 23 februari a.s. gaan we per tfus^p exkursie naar de
C.H.V. te Veghel.
's Morgens brengen we een bezoek aan afdeling landbouwme
chanisatie van de C.H.V. en wordt ons een lunch aangeboden.
's Middags gaan we de mengvoederfabriek van de C.H.V. de
grootste van Europa, bezoeken en krijgen we ook nog een korte
inleiding over de afzet van kunstmest.
Voor opgaven en verdere informatie bel naar:
L. Wees, tel. 01153 - 1762 (vóór 17 febr.).
Het verschil in mogelijkheden voor kinderen op platteland
en in de stad (denk b.v. aan scholen, spelen)
Kinderen van gastarbeiders: hoe wordt er met hun omge
gaan
Het kind van de dokter en het kind van een vuilnisophaler.
En zo zou je nog wel even door kunnen gaan. Bepaalde (soorten)
kinderen verkeren in vergelijking met andere kinderen toch wel
in een benadeelde situatie. Misschien zou je daar eens een keer
een avond met anderen, b.v. van je afdeling over verder kunnen
praten en denken. Je zou ook bijvoorbeeld iemand van de kin
derbescherming erbij kunnen uitnodigen, of een kollege zelf
maken over het verschil voor kinderen of ze op het platteland of
in de stad wonen. Advies kun je ook vragen bij de vormings
werker van je organisatie.
Kinderen in ontwikkelingslanden
1^. Is je de kinderen in Nederland vergelijkt met die uit ontwik
kelingslanden, kom je op veel grotere verschillen. Hieronder
volgt een verhaal verteld door een jongetje van 9 jaar, die werkt
op een vuilnisbelt in India:
"Ik scharrel elke dag rond in deze rotzooi. 7 Is mijn werk.
Ik zoek glas, papier, oud ijzer, plastik. Mijn broers hebben
me geleerd hoe ik het moet doen. Zij doen het al heel lang.
Zij weten wat je goed kunt verkopen. Ik geef het geld aan
mijn vader en houd 3 piaster I stuiver) voor mezelf. Ik vind
het geen leuk werk. Je staat de hele dag in de zon en je wordt
ook gauw ziek. Maar er is niks anders om aan geld te
komen. Ik heb 4 broers die allemaal vuilnis sorteren.
Ik eet twee keer per dag ('s morgens pannekoeken en aard
appelen en 's avonds aardappelen en pap). Mijn moeder is
twee maanden geleden dood gegaan. Ze was ziek, ze had
t.b.c. Ze is thuis dood gegaan. Mijn vader was erbij. Er was
geen dokter en er waren geen medicijnen.
We slapen buiten maar als het regent slapen we in de hut.
Het dak lekt. We zetten blikken neer om het regenwater op
te vangen. Ik zou best naar school willen. Ik vind het fijn om
meisjes naar school te zien gaan met boeken en een lei. Ik
weet niet waarom, maar ik zou zo graag met ze meegaan.
Zo zou je nog eindeloos met verhalen door kunnen gaan. Het is
ontzettend belangrijk dat de kinderen in dergelijke benadeelde
situaties geholpen worden.
Maar niet alleen in 1979, ter ere van het Jaar van het Kind. Het
jaar van het kind kan wel de aanleiding zijn om te proberen in
de toekomst fundamenteel aan deze slechte situaties iets te ve
randeren.
23