KNLC KOMMENTAAR
2.
ADINA
Gezonde financiering
is meer dan noodzakelijk
H
I n dit geval wordt door derden zekerheid of aanvullende ze
kerheid gesteld. Hij of zij biedt dan een stuk grond of een
D oor overdracht van een vordering krijgt de bank het recht
om de vordering te innen. Alleen maakt de bank hiervan ge
bruik wanneer de schuldenaar niet aan zijn verplichtingen kan
voldoen.
D e uitleg van art. 27 zesde lid omzetbelasting waar de
landbouwre geling wordt omschreven, komt er op neer
dat een veehouderijbedrijf dat naast het erf nog de beschik
king heeft over kultuurgrond een bepaalde minimum op
pervlakte wordt niet genoemd) onder de B. T. W. -landbouw-
regeling kan blijven vallen.
uienzaad
UT/?
De E.E.G. en het boereninkomen
Prijsverhoging blijft nodig
voor vroege
produktie en
hoge opbrengst
KAPELLE-tel. 01102-1441
Omgeld te kunnen lenen moet men zekerheden stellen. We
kennen verschillende soorten zekerheden.
1. Hypotheek
.ypotheek is een zakelijk recht. Het is tegen iedereen te
handhaven. Hypotheek wordt gevestigd op onroerende goede
ren zoals grond en gebouwen en op zakelijke rechten op onroe
rend goed, dus erfpachtrecht, recht van opstal.
Een hypotheekakte moet gepasseerd worden door een notaris en
ingeschreven in een openbaar hypotheekregister.
Bij het afsluiten van een hypotheek moet men rekening houden
met
a. de afsluitprovisie;
b. de rente;
c. de aflossingstermijn;
d. de betaling van de rente (halfjaarlijks of jaarlijks);
e. hoeveel onroerend goed als onderpand moet dienen.
2. Eigendomsoverdracht
Eigendomsrecht heeft betrekking op onroerende goederen.
Dit kan zijn de werktuigen, de veestapel, e.d.
De roerende goederen worden in een dergelijk geval aan de
geldgever tot zekerheid in eigendom overgedragen. De geldne-
mer houdt de goederen onder zijn beheer en maq ze gebruiken.
Deze eigendomsoverdracht wordt geregeld bij onderhandse
akte.
3. Borgstelling
gebouw aan voor vestiging van een hypotheek, indien dit laatste
niet kan is men persoonlijk borg. Er worden praktisch altijd twee
borgen gevraagd. Het borg zijn voor anderen kan een slechte
zaak zijn. Bezint eer gij begint of overtuig u eerst van de renta
biliteit van de zaak en de gegoedheid van de persoon.
4. Cessie van vorderingen
Er kan dus zekerheid gesteld worden op financiering, te denken
valt aan melkgeld, fruit, eieren, varkens, e.d. j.m.
Vorige week hebben wij geschreven over wijzigingen in de
Inkomstenbelasting per 1 januari 1979.
Op die datum is echter ook nog een wijziging van de Wet op
de Omzetbelasting van kracht geworden.
Deze wijziging is pas per 27 december 1978 door de Eerste
Kamer aanvaard en dat is dus maar juist voor het sluiten van
de markt. De wetswijziging houdt verband met de E.E.G.
bepalingen op het gebied van de harmonisering van belas
tingen en in dit geval speciaal met de zesde richtlijn.
Er zijn voor de landbouw twee belangrijke wijzigingen.
De ene is de bepaling dat landbouwers, veehouders, tuinders
en bosbouwers voortaan ook in de zin van de omzetbelasting
weer als ondernemer worden aangemerkt.
Deze ondernemers zijn geen omzetbelasting verschuldigd
ten aanzien van:
leveringen van onder het verlaagde tarief vallende goe
deren, die zij als zodanig hebben geteeld of voortgebracht
te weten
leveringen van gebruikte bedrijfsmiddelen en andere in
het bedrijf gebruikte goederen;
diensten die naar hun aard bijdragen tot de agrarische
produktie en die zij met gebruikmaking van hun normale
uitrusting en personeel verrichten.
Ml et betrekking tot deze prestaties bestaat geen aftrek van
voorbelasting.
Ook de administratieve verplichtingen, zoals het afgeven
van fakturen en het bijhouden van een verkoopboek bestaat
niet voor die prestaties.
Anders dan voorheen kunnen thans ook de afnemers van
evengenoemde diensten een forfataire aftrek van 4.5van
het hen in rekening gebrachte bedrag claimen.
Deze regeling geldt niet voor veehouders, voorzover hun be
drijfsuitoefening niet samenhangt met de exploitatie van de
bodem (intensieve veehouderij).
Dit is zeer belangrijk.
Het gaat er nu om vast te stellen wat intensieve veehou
derij is. Hierover is een persbericht verschenen van het Mi
nisterie van Landbouw en dat laten wij nu volgen.
"Op grond van het zesde lid van dat artikel blijft de land-
bouwregeling in het vervolg buiten toepassing ten aanzien
van veehouders, voor zover hun bedrijfsuitoefening niet sa
menhangt met de exploitatie van de bodem.
Teneinde deze uitsluiting van de intensieve veehouderij van
de landbouwregeling in de praktijk uitvoerbaar te maken en
onzekerheid zo veel mogelijk te vermijden, volgt hierna een
toelichting op artikel 27, zesde lid, van de Wet.
Samenhang tussen de veehouderij en de exploitatie van de
bodem kan onder meer worden aangenomen in gevallen
waarin het vee geheel of gedeeltelijk wordt gevoederd of
verzorgd met produkten die zijn verkregen op de bij het
bedrijf in gebruik zijnde kultuurgrond. Van een dergelijke
samenhang kan in gevallen waarin de veehouders in het
geheel niet over kultuurgrond beschikken uiteraard geen
sprake zijn. Beschikken de veehouders daarentegen wel over
kultuurgrond, dan kan gelet op de gebruikelijke gang van
zaken bij deze bedrijven in het algemeen worden aangeno
men dat de hier bedoelde samenhang aanwezig is. Veehou
ders die wel over kultuurgrond beschikken, maar ten aan
zien van hun veeteelt de normale b.t.w.-regeling willen toe
passen, kunnen daartoe overgaan indien aannemelijk is dat
hun vee niet in betekenende mate wordt gevoederd of ver
zorgd met van de eigen kultuurgrond afkomstige produkten.
Uiteraard staat het deze ondernemers ook vrij met betrek
king tot hun gehele bedrijf voor de normale b.t.w.-regeling
te opteren.
Pluimveehoudermet of zonder grond!
Duidelijk is dat de intensieve kippenhouderij, varkensmes-
terij en dergelijke bedrijven hier niet weer onder worden
gerangschikt. Zij zijn gewoon "ondernemers" en moeten
aan alle bepalingen voldoen. Dat betekent faktureren, ver
koopboek, aangiften doen enz.
Een der belangrijkste doelstellingen van het E.E.G.-landbouw-
beleid is er voor te zorgen dat de producent, boer en tuinder dus,
in staat is zich een redelijk inkomen te verwerven.
Wie vandaag de dag de Europese Landbouwpolitiek overziet,
moet helaas konkluderen dat deze doelstelling steeds meer door
andere doelstellingen overschaduwd dreigt te worden. Zoals in-
flatiebestrijding via lage konsumentenprijzen, minder uitgaven in
Brussel, ontwikkelingshulp en politieke besluitvorming over uit
breiding.
Zo wordt de overschotssituatie voor een aantal belangrijke pro
dukten (melk, suiker) de wens om de monetair kompenserende
bedragen snel af te breken, de inflatie verder terug te dringen en
de iets minder ongunstige inkomensontwikkelingen in de Euro
pese ontwikkelingen in de Europese landbouw van 1978 aange
grepen om voor 1979/80 meer in de richting van geen prijsver-
hpgingen te koersen. Zo kwam de landbouwkommissaris Gun-
delach ons vorige week als COP A-presidium vertellen dat hij,
alles overziende, het nu een geschikt moment achtte om een
aantal problemen binnen en aan de rand van het E.E.G.-Iand-
bouwbeleid mede via geen, of uiterst beperkte prijsaanpassingen
tot een begin van oplossing te brengen. Hoewel uit zijn betoog
dan misschien een grote zorg doorklonk met betrekking tot het
weer gezond maken van het E.G.-landbouwbeleid, veel zorg om
het boereninkomen klonk er in elk geval niet in door.
Van die kant valt dan ook niet al te veel te verwachten wat de
komende prijsronde betreft. Wij zullen onze eigen landbouwmi
nister (en regeringsleider) maar behoorlijk moeten gaan opwar
men om in elk geval met een aanvaardbare prijsaanpassing thuis
te komen.
Wij willen ook waarschuwen tegen alle mooie verhalen van sterk
meevallende kostenontwikkelingen, betere kg-opbrengsten, het
belang van een akseptabel landbouwbeleid voor de publieke opi
nie en dat we daar toch ook offers als boeren voor over zullen
moeten hebben.
Immers, de kostenontwikkeling is weliswaar meegevallen, maar
dat kan gauw omslaan (pacht, olieprijzen, veevoergrondstoffen).
Bovendien is er nog steeds sprake van een behoorlijke achter
stand.
Natuurlijk speelt de situatie met overschotten voor sommige
produkten een rol bij èn de vaststelling èn de beoordeling van de
prijzen voor het komende seizoen.
Er moet met name meer evenwicht op de zuivelmarkt komen.
Als Nederlandse georganiseerde landbouw hebben we ons nu
voor een pakket maatregelen uitgesproken.
Geen ruimte is er daarbij evenwel voor prijsbevriezing. Ook de
richt- en interventieprijzen voor melk dienen reeël verhoogd te
worden. Een prijsverhoging voor de gegarandeerde produkten, in
guldens uitgedrukt, van 2-4% afhankelijk van kostenontwikke
ling en marktsituatie voor de betreffende produkten, lijkt mij
minimaal noodzakelijk. Indien dat er niet uit komt mag men van
ons niet verwachten dat we medewerking zullen verlenen aan een
besluit tot verbetering van het marktevenwicht waarbij van de
boeren konkrete ekstra offers (heffing b.v.) worden gevraagd.
Wij hopen dat onze minister van Landbouw zich in elk geval niet
blind staart op de kostensituatie en het uiterst gunstige weer van
1978 en verbetering van onze toekomstige positie via prijsverho
gingen wel degelijk vooraan zet. Immers zonder redelijke Brus
selse prijsaanpassingen, zullen we wel genoodzaakt zijn weer met
verlangens voor ekstra kostenverlichtende maatregelen te ko
men. Al met al een wat sober perspektief. Niet in de laatste plaats
doordat het beleid in handen ligt van een Landbouw kommissaris,
waarbij de belangen van boer en tuinder nu niet direkt vooraan-
staan. Wij zullen ons daarom krachtig dienen te verzetten tegen
een eventueel beleid, waarbij de problemen waarmee het E.G.
Landbouwbeleid worstelt vooral worden opgelost via de porte-
monnaie van de boer. LUTEIJN.
Er is nog een bepaling die, nu de boer weer "ondernemer"
is, voor de omzetbelasting van betekenis kan zijn.
Dat is het als belastbaar feit aanmerken van het voor be
drijfsdoeleinden beschikken van in eigen bedrijf vervaar
digde goederen, in gevallen waarin die goederen worden
aangewend voor prestaties die geen recht geven op volledige
aftrek van voorbelasting. Hieronder valt sedert l januari
1979 nadrukkelijk ook grond onder. Hoever de reikwijdte
van deze bepaling is, daar kan ik op dit moment nog niet op
ingaan.
In elk geval zullen weer wel nieuwe problemen uit de wets
wijziging voortvloeien. Paauwe
'■jBssxzzsr