KNLC KOMMENTAAR 2. ADINA Gezonde financiering is meer dan noodzakelijk H I n dit geval wordt door derden zekerheid of aanvullende ze kerheid gesteld. Hij of zij biedt dan een stuk grond of een D oor overdracht van een vordering krijgt de bank het recht om de vordering te innen. Alleen maakt de bank hiervan ge bruik wanneer de schuldenaar niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. D e uitleg van art. 27 zesde lid omzetbelasting waar de landbouwre geling wordt omschreven, komt er op neer dat een veehouderijbedrijf dat naast het erf nog de beschik king heeft over kultuurgrond een bepaalde minimum op pervlakte wordt niet genoemd) onder de B. T. W. -landbouw- regeling kan blijven vallen. uienzaad UT/? De E.E.G. en het boereninkomen Prijsverhoging blijft nodig voor vroege produktie en hoge opbrengst KAPELLE-tel. 01102-1441 Omgeld te kunnen lenen moet men zekerheden stellen. We kennen verschillende soorten zekerheden. 1. Hypotheek .ypotheek is een zakelijk recht. Het is tegen iedereen te handhaven. Hypotheek wordt gevestigd op onroerende goede ren zoals grond en gebouwen en op zakelijke rechten op onroe rend goed, dus erfpachtrecht, recht van opstal. Een hypotheekakte moet gepasseerd worden door een notaris en ingeschreven in een openbaar hypotheekregister. Bij het afsluiten van een hypotheek moet men rekening houden met a. de afsluitprovisie; b. de rente; c. de aflossingstermijn; d. de betaling van de rente (halfjaarlijks of jaarlijks); e. hoeveel onroerend goed als onderpand moet dienen. 2. Eigendomsoverdracht Eigendomsrecht heeft betrekking op onroerende goederen. Dit kan zijn de werktuigen, de veestapel, e.d. De roerende goederen worden in een dergelijk geval aan de geldgever tot zekerheid in eigendom overgedragen. De geldne- mer houdt de goederen onder zijn beheer en maq ze gebruiken. Deze eigendomsoverdracht wordt geregeld bij onderhandse akte. 3. Borgstelling gebouw aan voor vestiging van een hypotheek, indien dit laatste niet kan is men persoonlijk borg. Er worden praktisch altijd twee borgen gevraagd. Het borg zijn voor anderen kan een slechte zaak zijn. Bezint eer gij begint of overtuig u eerst van de renta biliteit van de zaak en de gegoedheid van de persoon. 4. Cessie van vorderingen Er kan dus zekerheid gesteld worden op financiering, te denken valt aan melkgeld, fruit, eieren, varkens, e.d. j.m. Vorige week hebben wij geschreven over wijzigingen in de Inkomstenbelasting per 1 januari 1979. Op die datum is echter ook nog een wijziging van de Wet op de Omzetbelasting van kracht geworden. Deze wijziging is pas per 27 december 1978 door de Eerste Kamer aanvaard en dat is dus maar juist voor het sluiten van de markt. De wetswijziging houdt verband met de E.E.G. bepalingen op het gebied van de harmonisering van belas tingen en in dit geval speciaal met de zesde richtlijn. Er zijn voor de landbouw twee belangrijke wijzigingen. De ene is de bepaling dat landbouwers, veehouders, tuinders en bosbouwers voortaan ook in de zin van de omzetbelasting weer als ondernemer worden aangemerkt. Deze ondernemers zijn geen omzetbelasting verschuldigd ten aanzien van: leveringen van onder het verlaagde tarief vallende goe deren, die zij als zodanig hebben geteeld of voortgebracht te weten leveringen van gebruikte bedrijfsmiddelen en andere in het bedrijf gebruikte goederen; diensten die naar hun aard bijdragen tot de agrarische produktie en die zij met gebruikmaking van hun normale uitrusting en personeel verrichten. Ml et betrekking tot deze prestaties bestaat geen aftrek van voorbelasting. Ook de administratieve verplichtingen, zoals het afgeven van fakturen en het bijhouden van een verkoopboek bestaat niet voor die prestaties. Anders dan voorheen kunnen thans ook de afnemers van evengenoemde diensten een forfataire aftrek van 4.5van het hen in rekening gebrachte bedrag claimen. Deze regeling geldt niet voor veehouders, voorzover hun be drijfsuitoefening niet samenhangt met de exploitatie van de bodem (intensieve veehouderij). Dit is zeer belangrijk. Het gaat er nu om vast te stellen wat intensieve veehou derij is. Hierover is een persbericht verschenen van het Mi nisterie van Landbouw en dat laten wij nu volgen. "Op grond van het zesde lid van dat artikel blijft de land- bouwregeling in het vervolg buiten toepassing ten aanzien van veehouders, voor zover hun bedrijfsuitoefening niet sa menhangt met de exploitatie van de bodem. Teneinde deze uitsluiting van de intensieve veehouderij van de landbouwregeling in de praktijk uitvoerbaar te maken en onzekerheid zo veel mogelijk te vermijden, volgt hierna een toelichting op artikel 27, zesde lid, van de Wet. Samenhang tussen de veehouderij en de exploitatie van de bodem kan onder meer worden aangenomen in gevallen waarin het vee geheel of gedeeltelijk wordt gevoederd of verzorgd met produkten die zijn verkregen op de bij het bedrijf in gebruik zijnde kultuurgrond. Van een dergelijke samenhang kan in gevallen waarin de veehouders in het geheel niet over kultuurgrond beschikken uiteraard geen sprake zijn. Beschikken de veehouders daarentegen wel over kultuurgrond, dan kan gelet op de gebruikelijke gang van zaken bij deze bedrijven in het algemeen worden aangeno men dat de hier bedoelde samenhang aanwezig is. Veehou ders die wel over kultuurgrond beschikken, maar ten aan zien van hun veeteelt de normale b.t.w.-regeling willen toe passen, kunnen daartoe overgaan indien aannemelijk is dat hun vee niet in betekenende mate wordt gevoederd of ver zorgd met van de eigen kultuurgrond afkomstige produkten. Uiteraard staat het deze ondernemers ook vrij met betrek king tot hun gehele bedrijf voor de normale b.t.w.-regeling te opteren. Pluimveehoudermet of zonder grond! Duidelijk is dat de intensieve kippenhouderij, varkensmes- terij en dergelijke bedrijven hier niet weer onder worden gerangschikt. Zij zijn gewoon "ondernemers" en moeten aan alle bepalingen voldoen. Dat betekent faktureren, ver koopboek, aangiften doen enz. Een der belangrijkste doelstellingen van het E.E.G.-landbouw- beleid is er voor te zorgen dat de producent, boer en tuinder dus, in staat is zich een redelijk inkomen te verwerven. Wie vandaag de dag de Europese Landbouwpolitiek overziet, moet helaas konkluderen dat deze doelstelling steeds meer door andere doelstellingen overschaduwd dreigt te worden. Zoals in- flatiebestrijding via lage konsumentenprijzen, minder uitgaven in Brussel, ontwikkelingshulp en politieke besluitvorming over uit breiding. Zo wordt de overschotssituatie voor een aantal belangrijke pro dukten (melk, suiker) de wens om de monetair kompenserende bedragen snel af te breken, de inflatie verder terug te dringen en de iets minder ongunstige inkomensontwikkelingen in de Euro pese ontwikkelingen in de Europese landbouw van 1978 aange grepen om voor 1979/80 meer in de richting van geen prijsver- hpgingen te koersen. Zo kwam de landbouwkommissaris Gun- delach ons vorige week als COP A-presidium vertellen dat hij, alles overziende, het nu een geschikt moment achtte om een aantal problemen binnen en aan de rand van het E.E.G.-Iand- bouwbeleid mede via geen, of uiterst beperkte prijsaanpassingen tot een begin van oplossing te brengen. Hoewel uit zijn betoog dan misschien een grote zorg doorklonk met betrekking tot het weer gezond maken van het E.G.-landbouwbeleid, veel zorg om het boereninkomen klonk er in elk geval niet in door. Van die kant valt dan ook niet al te veel te verwachten wat de komende prijsronde betreft. Wij zullen onze eigen landbouwmi nister (en regeringsleider) maar behoorlijk moeten gaan opwar men om in elk geval met een aanvaardbare prijsaanpassing thuis te komen. Wij willen ook waarschuwen tegen alle mooie verhalen van sterk meevallende kostenontwikkelingen, betere kg-opbrengsten, het belang van een akseptabel landbouwbeleid voor de publieke opi nie en dat we daar toch ook offers als boeren voor over zullen moeten hebben. Immers, de kostenontwikkeling is weliswaar meegevallen, maar dat kan gauw omslaan (pacht, olieprijzen, veevoergrondstoffen). Bovendien is er nog steeds sprake van een behoorlijke achter stand. Natuurlijk speelt de situatie met overschotten voor sommige produkten een rol bij èn de vaststelling èn de beoordeling van de prijzen voor het komende seizoen. Er moet met name meer evenwicht op de zuivelmarkt komen. Als Nederlandse georganiseerde landbouw hebben we ons nu voor een pakket maatregelen uitgesproken. Geen ruimte is er daarbij evenwel voor prijsbevriezing. Ook de richt- en interventieprijzen voor melk dienen reeël verhoogd te worden. Een prijsverhoging voor de gegarandeerde produkten, in guldens uitgedrukt, van 2-4% afhankelijk van kostenontwikke ling en marktsituatie voor de betreffende produkten, lijkt mij minimaal noodzakelijk. Indien dat er niet uit komt mag men van ons niet verwachten dat we medewerking zullen verlenen aan een besluit tot verbetering van het marktevenwicht waarbij van de boeren konkrete ekstra offers (heffing b.v.) worden gevraagd. Wij hopen dat onze minister van Landbouw zich in elk geval niet blind staart op de kostensituatie en het uiterst gunstige weer van 1978 en verbetering van onze toekomstige positie via prijsverho gingen wel degelijk vooraan zet. Immers zonder redelijke Brus selse prijsaanpassingen, zullen we wel genoodzaakt zijn weer met verlangens voor ekstra kostenverlichtende maatregelen te ko men. Al met al een wat sober perspektief. Niet in de laatste plaats doordat het beleid in handen ligt van een Landbouw kommissaris, waarbij de belangen van boer en tuinder nu niet direkt vooraan- staan. Wij zullen ons daarom krachtig dienen te verzetten tegen een eventueel beleid, waarbij de problemen waarmee het E.G. Landbouwbeleid worstelt vooral worden opgelost via de porte- monnaie van de boer. LUTEIJN. Er is nog een bepaling die, nu de boer weer "ondernemer" is, voor de omzetbelasting van betekenis kan zijn. Dat is het als belastbaar feit aanmerken van het voor be drijfsdoeleinden beschikken van in eigen bedrijf vervaar digde goederen, in gevallen waarin die goederen worden aangewend voor prestaties die geen recht geven op volledige aftrek van voorbelasting. Hieronder valt sedert l januari 1979 nadrukkelijk ook grond onder. Hoever de reikwijdte van deze bepaling is, daar kan ik op dit moment nog niet op ingaan. In elk geval zullen weer wel nieuwe problemen uit de wets wijziging voortvloeien. Paauwe '■jBssxzzsr

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 3