De 100e leerling is ingeschreven bij de huishoudschool "Oranjezon" te Oostkapelle! Marijke Schipper-de Ruijter w anneer u dit leest zult u zich afvragen of dat nou werkelijk zoiets bijzonders is. Wel, ook wij deden dat en we legden deze vraag aan de direktrice van de school, mevr. D.S. Bom, voor. Tegelijk met haar antwoord kregen we een groot deel van de geschiedenis van deze school te horen. D e school is ruim 20 jaar geleden opgericht als Landbouwhuishoudschool. Men leidde de meisjes toen echt op tot boerin; ze leerden wecken, ze leerden de slacht verwerken, er was een grote tuin bij de school en zelfs een kip penhok. D e meisjes die in Oostkapelle op school zit ten vinden het daar over het algemeen erg leuk. Dit komt waarschijnlijk ook wel door de vele aktiviteiten die van deze school uitgaan. "In de eerste klas bijv. beginnen we met een ontmoe tingsmorgen die wordt geleid door de klasse docentes. Op deze manier proberen we te voorkomen dat er "groepjes" ontstaan of dat één leerling alleen komt te staan. D e organisatie van al deze aktiviteiten (en natuurlijk van het hele school zijn) berust bij het leraressen/leraren-team, en het bijzondere van dit team is dat er van de 15 leerkrachten slechts 2 full-time werken. De andere 13 wer ken part-time. Het is namelijk zo dat een kleine huishoudschool haast geen full-time baan aan kan bieden omdat je voor ieder vak een aparte bevoegdheid moet hebben, en met 5 klassen kom je voor de meeste vakken niet aan het volle aantal uren. H eel dit aktieve en intensieve schoolleven speelt zich af in een houten noodgebouwtje wat er al vanaf 1958 staat. Het gebouw is klein en erg gehorig en iedereen ziet er dan ook naar uit dat er gauw een beter gebouw zal komen. Een aula voor de leerlingen (ze eten, studeren en zitten hun straf nu nog uit in de hal waar ze op bankjes en op de stenen vloer zitten) een docentenkamer (tot nu toe dient de kamer van mevr. Bom daarvoor) en een administratie ruimte (ook daarvoor dient tot nu toe de hal) staan dan wel als eerste op hun verlanglijst. Maar er zijn plannen en de principiële bereid heid is er voor een nieuw (en minder gehorig) gebouw. Van Landbouwhuishoudschool naar school voor L.H.N.O. Puddingschool? Aktiviteiten Kontakten met de ouders Bijna allemaal part-time leerkrachten Gebouw In die tijd was de opleiding 2-jarig en na het behalen van het diploma verlieten veel meisjes dan ook de school want na deze 2 jaar was de leerplicht in de meeste gevallen wel vervuld. Na enkele jaren was er ook de mogelijkheid om na de eerste 2 jaar nog een derdejaar op school te blijven en de opleiding voor assistente te volgen. Toen in 1968 met de invoering van de mam moetwet de opleiding 3-jarig werd kwamen er natuurlijk meer leerlingen omdat ze allemaal een jaar langer op school bleven. Vanaf die tijd was het ook geen landbouw huishoudschool meer, maar school voor het L.H.N.O. (Lager Huishoud- en Nijverheids onderwijs). In 1972 werd het l.b.o.-l.a.v.o. be sluit van kracht. Dit hield o.a. in dat de oplei dingsduur voor alle vormen van lager beroep sonderwijs gelijkgeschakeld werd. En daarmee werd ook de L.H.N.O.-opleiding 4-jarig zodat er weer een klas bij kwam wat dan ook weer naar een hoger leerlingenaantal leidde. Maar als je dan op zo'n 20 leerlingen per klas rekent (op meer kun je haast niet rekenen met een kleine school) kom je op 80 leerlingen in totaal en eigenlijk zouden we blij moeten zijn als we die hadden. Maar wat blijkt, steeds meer mensen trekken vanuit "de grote stad" naar "het platteland" en brengen dan natuurlijk ook hun kinderen mee. "Toch hadden we er niet op gerekend dat we aan de 100 leerlingen zouden komen" vertelde mevr. Bom. Tenslotte is het gewoon zo dat op het ogenblik op de meeste scholen voor voort gezet onderwijs het leerlingenaantal terugloopt als gevolg van de geboortebeperking. Die 100e inschrijving wekte eigenlijk onze verbazing, zo op de manier van "tjonge, dat we dat halen". O nze 100e leerlinge komt van het M.A.V.O. Het komt nogal eens voor dat leerlingen eerst het M.A.V.O. proberen te volgen, en als dat dan niet lukt toelating vragen voor het L.H.N.O. Deze overstap is in principe moge lijk, en wanneer de leerling zelf positief staat tegenover het L.H.N.O., en er is plaatsingsmo gelijkheid, dan is zij/hij natuurlijk van harte welkom. Dit overstappen van het M.A.V.O. naar het L.H.N.O. is natuurlijk het gemakke lijkst aan het begin van een schooljaar. Een belangrijke oorzaak van het over moeten stap pen van deze leerlingen is dat veel mensen, de meisjes zelf, maar misschien toch ook wel de ouderen, nog steeds een beetje negatief tegen een huishoudschool aankijken. Het is voor veel mensen nog steeds de beroemde "pud dingschool". Toch biedt het L.H.N.O. een uit gebreide algemeen vormende opleiding en daarbij sluit men zoveel mogelijk aan bij de belangstelling en de mogelijkheden van de in dividuele leerlinge. We hebben een begin gemaakt met het gedif ferentieerd aanbieden van de lesstof binnen klasseverband. Aan het einde van het derde leerjaar worden de examenvakken gekozen en de nivo's waaróp de examens voor de verschil lende vakken zullen worden afgelegd. (Je kan voor elk vak examen; doen op a-, b- of c-nivo). Ze gaan dan dus al bepaalde specialiteiten kiezen gericht op dat wat ze na de schooltijd willen gaan doen. Ze zijn dan inderdaad nog wel erg jong, maar we proberen de leerlingen zo intensief mogelijk te begeleiden, zodat ze zo gemotiveerd mogelijk kiezen. Na het examen zijn er dan voor de gediplo meerden volop mogelijkheden om verder te studeren. Je kan bijvoorbeeld naar het M.H.N.O. (mid delbaar huishoud- en nijverheids onderwijs) gaan, waar je niet alleen de I.N.A.S. kan vol gen, maar ook een opleiding tot kinder- of jeugdverzorgster, de Middelbare Beroepsop leiding Civiele Dienst (voor een funktie op middelbaar nivo bij de huishoudelijke dienst van een instelling of bedrijf) of een opleiding kostuumnaaien en couture zodat je werk kan zoeken in een atelier of op een konfektiebe- drijf. Daarnaast is er ook de school voor M.S.P.O. (Middelbaar Sociaal Pedagogisch Onderwijs) waar je een opleiding kan volgen tot gezins verzorgster, bejaardenverzorgster of arbeids- therapeute, en ook is er nog het v.h.b.o. (voor opleiding hoger beroepsonderwijs) die een theoretische opleiding verzorgt waarvan het nivo gelijk is aan dat van het h.a.vo. Wanneer je werken en leren tegelijk wil kan je terecht bij het leerlingwezen. Je gaat dan en kele dagen per week naar school en de rest van de week werk je. Mogelijkheden in de buurt van de "Oranjezon" zijn bijv. verkoopstersop leiding, kapsters opleiding, opleiding tot ge zinshelpster en verzorgingsassistente. Voordat alle meisjes een weloverwogen keuze hebben gemaakt is er heel wat gepraat met de schooldekaan en de andere docenten. Ook maken de leerlingen tal van excursies bijv. naar een bejaardenhuis, een kindertehuis, een inrichting voor zwakzinnigen, en het arbeids- buro. Ook worden natuurlijk de open dagen aan de scholen waar de diverse opleidingen worden verzorgd bezocht. Dan gaan we, ook in het begin van het eerste leerjaar, 2 dagen naar het jeugdcentrum "De Honte" te Oudelande. Daar leren de leerlingen over het algemeen elkaar en alle docenten be ter kennen. Vooral het feit dat ze nu 15 docenten hebben terwijl ze op de lagere school vaak maar één "meester" hadden kan soms erg verwarrend werken. Op deze school vinden we het erg be langrijk dat elke docent elke leerling kent en "t is zeker geen saaie toestand onder de naailes De "Oranjezon" staat er al vanaf 1958 omgekeerd, en dat kan ook op een kleine school als deze. Welnu, die 2 dagen in het jeugdcentrum leren we elkaar beter kennen en ook op een ander vlak. Je zit dan tenslotte niet op school. Tegen het eind van het le jaar maken we een fietstocht en bezoeken dan bijv. het Zeeuws Museum, een pottenbakker, Veere of iets an ders. Aan het eind van het 2e leerjaar maken we een tandemtocht naar Zierikzee, en dan kom je vanzelf bij het Oosterscheldeprojekt terecht. Deze tocht wordt altijd in de verschillende les sen voorbereid en je kan daar toch meer vak ken bijhalen dan jé misschien zou denken bijv. aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde en zelfs koken (de pick-nick voor onderweg!). In de derde klas gaan we vier dagen naar Londen, ook deze reis wordt 4 weken voorbereid in allerlei lessen. De reis zelf is eigenlijk meer een afsluiting van het hele projekt. We logeren dan in een jeugdherberg en bezoeken zoveel mo gelijk alle bezienswaardigheden. Na de reis maken alle meisjes een werkstuk hierover wat er vaak erg leuk uitziet en waar ook heel wat informatie in staat. Op de "Oranjezondag" doen we voornamelijk sport en spel. De laatste jaren zoeken we daar een mooi natuurgebied voor op. Walcheren heeft wat dit betreft volop keuzemogelijkhe den. Deze dagen zijn altijd ontzettend gezellig en nuttig omdat je elkaar weer beter leert ken nen. E lk jaar hebben we zeker een of twee maal kontakt met de ouders van de leerlingen. We organiseren kennismakingsavonden, kontak- tavonden, ouderavonden en natuurlijk geven we. beroepenvoorlichting voor die ouders waarvan de kinderen hun specifieke vakken gaan kiezen. Verder kunnen de ouders natuur lijk altijd bellen als ze ergens mee zitten. Dit kontakt met de ouders vinden we erg belang rijk, vooral ook omdat niet alle meisjes op school laten merken als ze ergens mee zitten. Wanneer we dit dan van de ouders horen, kunnen we er, natuurlijk niet al te nadrukke lijk, op inspelen. Overal staan kleine, zelfgemaakte dingetjes, zoals hier een bloemstukje De eèrste dag van het vierde jaar is een bezin ningsdag op "de Oranjezon". We bespreken dan de houding van de meisjes in het vierde leerjaar en ook het nivo waarop ze examen doen in de verschillende vakken. En dan, eigenlijk vlak voor we de meisjes de maatschappij in gaan sturen, ongeveer midden in het examenjaar organiseren we een vor- mingsweek in het vormingscentrum "Het Zil veren Schor" te Arnemuiden. Deze week is dan helemaal gericht op hun leven na de schooltijd, hoe ze zullen gaan funktioneren in de maat schappij of in de opleiding die ze hierna zullen gaan volgen. Verder hebben we elk jaar voor de gehele school een projekt waarvoor we geld bij elkaar proberen te brengen d.m.v. akties. Dit jaar proberen we een broer van een docente te hel pen die als arts bij de leprabestrijding in Nige ria werkt. Hij heeft, voor het maken van ort- hopaedisch schoeisel voor de leprapatiënten, een speciale naaimachine nodig. Daarnaast hebben we elk jaar een kreatieve dag in het najaar en een Oranjezondag in het voorjaar. Op de kreatieve dag blijven we op school en in de sporthal. De leerlingen voeren op deze dag in groepen opdrachten uit die betrekking heb ben op de verschillende vakken. Elk jaar pro beren andere opdrachten te bedenken of het geheel in een andere vorm te gieten. Centraal staat steeds dat de groepen worden samenge steld uit leerlingen van alle 4 de leerjaren, zodat onderlinge samenwerking en het onderling kontakt wordt bevorderd. De meeste part-timers zijn getrouwde dames en voor hen is een part-time baan natuurlijk ideaal. Ze zijn ook allemaal bereid en in de gelegenheid iets extra's te doen, en dat is toch wel erg fijn. De sfeer is dan ook erg goed. De koördinatie in zo'n part-time verband vraagt extra aandacht want voor het goed funktioneren van zo'n team is het wel nodig dat "iedereen alles weet". We hebben een groot prikbord en daar heeft ieder een eigen vak op. Wanneer we dan een bood schap hebben voor iemand die we voorlopig niet zien, prikken we die op in zijn/haar vak. Daarbij hebben we regelmatig vergadering en komt er elke maand een personeelskrantje uit: "Het Zonnetje". Hierin komen de verslagen van de kontakta- vonden, ouderavonden, excursies en natuurlijk hebben we ook een vrij forse leerlingenrubriek. Waarschijnlijk zal in 1982 (en/of volgende ja ren) worden begonnen met de bouw van een nieuwe "Oranjezon". 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 7