HID
ÊMltiD
BREEK ER EENS UIT
BOER WORDEN
BOER ZIJN
BOER BLIJVEN
Plattelander,
Wie ben je?
P. J.G.N.-NIEUWS
KURSUSSEN OP DE
VOLKSHOGESCHOOL
Kursus: de Vierweekse
JONGEREN EN LANDBOUWBELEID
JAARTHEMA Algemene ledenvergadering
P.J.G.N. Kabaretwedstrijd:
"Plattelander, wie ben je"
REDAKTÏE
KEES SCHIPPER^
Nou nee, want ik:
heb andere kursussen
moet koeien melken
moet nog sorteren
ben nog op school
heb een werkkring
moet bloemen snijden
voel me er niet thuis
er wordt me teveel gekletst
over twee weken kan het gaan vriezen^
enz. enz
Waar gaat het om.
Er is een spreekwoord dat zegt: Wat de boer niet kent, dat eet hij
niet. Zo is het ook met de landelijke kursussen op volkshoge
scholen. De onbekendheid er mee maakt, dat men bijvoorbeeld
allerlei kleine of grote hindernissen op gaat werpen en er dan
maar van afziet.
Hoeveel vader/zoon situaties zijn er bijvoorbeeld niet waarbij
met een beetje goede wil heel wat geregeld kan worden. Dus zeg
bijvoorbaat niet nee, maar neem de moeite om er eens achter te
komen wat de kursussen werkelijk inhouden!
Ga eens uit je eigen kringetje, ontmoet jongeren uit heel Ne
derland, kom eens los van de problemen van alle dag, en dat
gedurende een maand. En wat blijkt dan na die maand of week:
95% ervaart het als positief.
Me dunkt, dat als je de stap eenmaal gezet hebt, succes haast
verzekerd is!
De vierweeksekursus
Nu bekruipt me de "angst" dat ik er niet in slaag om dat over te
brengen wat ik beleefd heb, maar daar angst een slechte raad
gever is heb ik angst maar tussen aanhalingstekens geplaatst.
Dit is een algemene kursus voor jongens en meisjes tot 30 jaar, in
de vier weken dat de kursus duurt kom je dingen tegen, waar je
als plattelander doorgaans niet mee in aanraking komt.
Je bent een maand op een speelse manier bezig met allerlei
onderwerpen waarvan na die tijd pas blijkt welk een ervaring je
rijker geworden bent!
Konkreet, want het wordt al weer te vaag.
Wat doe je zoal:
Je begint met Kennismaking.
Verder: een onderwerp kiezen (al of niet agraries). Het gaat
hierbij niet om het onderwerp maar op de manier waarop jezelf
in een groepje meedraait en de wijze van aanpakken, van luis
teren en je zegje doen.
En natuurlijk ook: gezellig met elkaar, staf en huishouding, wat
dansen, praten. Persoonlijk vond ik dit altijd een sterk onder
deel, het is maar waar je van houdt nietwaar.
Ja en dan de volgende morgen: De oogjes uitwrijven, eten en
dan (geen vijf uur of half zes maar....) corvee (kan overigens ook
gezellig zijn).
Oh en dan die vrije expressie.
Nou ik kan je vertellen dat je je in het begin wel even ziet staan.
Als je namelijk zo van onder de poterbaaltjes weg komt en je
bent dan op deze manier in de weer.
Maar wat bleek, en dit vind ik nou typisch de waarde van de
vierweekse en de manier waarop het gaat. Na ongeveer twee
weken bemerkte ik bij mezelf een manier van handen gebruiken
die ik met die vrije expressie aangeleerd had en die ik op dat
moment gebruikte om iets over te brengen.
Hierbij wil ik het laten, want ik kan wel doorgaan maar dan weet
ik zelf niet of het wel duidelijker wordt en er moet ook nog wat
over blijven om zelf te ontdekken.
Mensen nogmaals, er worden door middel van,deze landelijke
kursussen kansen aan plattelandsjongeren geboden om voor ons
ongewone, dingen des levens heel gewoon te ervaren met el
kaar, waarmee je in je verdere leven veel kunt doen op allerlei
terreinen en nivo's.
Dus ik zou zeggemgrijp deze unieke kans. Uniek omdat je eens
even los komt uit het dagelijks gangetje.
De groep wordt om wille van de kwaliteit klein gehouden (25
personen). Tot slot: Waar een wil is, is een weg.
Jongeren en Landbouwbeleid
In deze kursus staat het Landbouwbeleid centraal en van daar
uit wordt door de kursisten gewerkt.
Weliswaar met dezelfde middelen als de 4-weekse maar de
groep jongeren die hier naar toegaat zal over het algemeen wat
meer agraries gericht zijn.
Zoals je weet verandert er nogal wat om ons heen, en waar het
omgaat is zelf onze weg te bepalen.
"Deze kursus is een manier om dat te leren." Je stelt je op de
hoogte, van wat er leeft zowel bij de boer als ook bij de plan
nenmakers, die een praatje in die week komen houden.
Het is verder een interessant gegeven dat de mensen uit heel
Nederland (grond, landschapsbeheer, produktiebeheersing, in
komenstoeslag enz. enz....).
Dus genoeg om over te praten en door de opgestoken kennis wat
meer na te gaan denken, en zelf een mening te vormen.
In die week breng je ook een bezoek aan BRUSSEL om daar
met E.G.-beleidsmakers te diskussiëren over het landbouwbe
leid.
Het is nu aan jou om verder stappen te ondernemen en bedenk
dan dat geen stap een stap terug is.
Niek Vos
Wanneer: 8 januari - 3 februari.
Waar: Volkshogeschool Bergen.
Aantal deelnemers: Max. 25.
Kosten: 700,— pjo/ajw lid f 350,—
Opgeven bij: Ir. Arie van den Brand, Volkshoge
school Bergen, Postbus 94, 1860 A B Bergen NH tel.:
02208-4541.
Wanneer en waar: 15-20 januari '79, Volkshoge
school Ons Erfte Berg en Dal.
12-17 februari '79, Volkshogeschool "Bergen" te
Bergen NH.
Aantal deelnemers: max. 25.
Kosten: f 200,—pjo/ajw lid f 90,—
Opgeven bij: VHS "Ons Erf'. Tel.: 08895-1744.
VHS "Bergen". Tel.: 02208-4541.
Agrarische themadagen op het van Eeghenhuis in Aar
denburg 18 - 20 januari 1979 bedoeld voor jonge agrariërs
(m/v) uit Zuidwest-Nederland en opgezet in samenwerking
met het Z.A.J.K.
Inleiding
Bij de aankondiging van dit programma vallen misschien twee
dingen op:
le) het is geen agrarisch themaweekend meer, maar themadagen,
d.w.z. van donderdagmorgen 10.30 uur tot zaterdagmorgen
10.30 uur
2e) het thema is verschoven van "bedrijfsovername" naar
"overblijven als bedrijf."
Een jonge boer, die binnen afzienbare tijd een bedrijf hoopt
over te nemen of dat zojuist heeft gedaan, doet (samen met zijn
vrouw) vrijwel niets anders dan rekenen: welke produktie kan
hij halen, hoe liggen de prijzen, welke arbeid is aanwezig, hoe
veel heeft hij gespaard, wat is hij kwijt aan broers en zusters, wat
wil de belasting van hem, etc.
Dit rekenwerk kun je uitstekend leren in de jaarlijkse EVTO-
kursus. Maar er is meer, waarmee een jonge boer rekening moet
houden.
Agrariërs vormen met elkaar nog maar 5% van de bevolking;
hoe kijkt de overige 95% tegen hen aan, waaronder de 15% die
hun grondstoffen vemerken? Hoe ziet de toekomst van onze
samenleving er uit en welke rol zal de boer daarin te vervullen
hebben? Welke "bedreigingen" komen op hem af? Met welk
landbouwbeleid - nationaal en internationaal - moet hij reke
ning houden?
Is dat te beïnvloeden en hoe doe je dat?
Deze en andere vragen komen óók om de hoek kijken als je boer
wilt worden en vooral, als je boer wilt blijven. En daarover zal
het op de themadagen van het Z.A.J.K. gaan dit jaar.
Richtsnoer daarbij zal de diskussienota zijn van het Nederlands
Agrarisch Jongeren Kontakt (Z.A.J.K.), die als titel draagt
"Boer blijven." Zonder vooraf te stellen, dat we het eens zijn met
de inhoud, zullen we er ons in verdiepen; met elkaar en met
deskundigen van buiten. Het programma ziet er als volgt uit:
donderdag 18 januari 1979
10.15 uur: aankomst,op het van Eeghenhuis, koffie, praktische
mededelingen, programmatoelichting, kennismaking met el
kaar.
12.30 uur: broodmaaltijd
middag: eerste gedeelte: diskussie in kleine groepen over het
onderwerp "ontwikkelingen in de landbouw en hoe gaat het
verder?" (hoofdstukken 2 en 3 uit de diskussienota) tweede
gedeelte: bespreking in de grote groep.
18.00 uur: warme maaltijd
19.30 uur: Hoe kijkt een buitenstaander tegen de landbouw en
de boer aan? Wat kunnen we leren van de vakbeweging om onze
belangen te verdedigen? Gesprek met dhr. M.L. Strouw, dis-
triktsbestuurder F.N.V. (gevr.)
vrijdag 19 januari 1979
ochtend: voorbereiding op het middagprogramma. De NAJK-
nota doet een ondubbelzinnige keuze voor een middenbedrij-
venbeleid en geeft daarvoor de nodige middelen aan (hoofdstuk
4 en 5); we bespreken dit eerst in eigen kring en stellen vragen
op voor vanmiddag.
middag: gesprek over de mogelijkheden voor een middenbe-
drijvenbeleid met iemand van het NAJK en enkele voormannen
uit de landbouworganisaties.
avond: ontmoeting met enkele vlaamse jonge boeren - hoe lig
gen deze problemen in België en hoe verdedigen jonge boeren
daar hun belangen? Medewerking is toegezegd door de lande
lijke organisatie van de "Groene Kringen", een organisatie van
jonge boeren die verwant is met de Belgische Boerenbond en
met de Katholieke Landelijke Jeugd (K.L.J.).
zaterdag 20 januari 1979
na het ontbijt korte nabespreking en vertrek om ca. 10.30 uur.
Medewerking op donderdagmiddag van:
dhr. J. v. Noord, d.b.lid landbouwschap: dhr. J. Sanderse, voorz.
C.B.T.O.- Zeeland; dhr. A.J.G. Doeleman, voorz. Z.L.M.; Wien
v.d. Brink, voorz. N.A.J.K.
Praktische zaken:
Ons adres is: Vormingscentrum Van Eeghenhuis, Heerendreef
67, 4527 AZ Aardenburg. tel.: 01177 - 1259 of 1293.
LEIDING: Dick Eveleens.
OPGEVEN WAAR?
Bij: Netty Verhage, Sasputsestraat 08, Schoondijke, tel. 01173 -
1379.
Voor: lOjanuari 1979.
Kosten: voor leden 45,- voor niet leden 85,-
Meenemen: toiletartikelen; muziekcassettes; grammofoonpla
ten.
In de vragende vorm is dit jaar ons jaarthema gesteld.
Het is een vraag die velen van ons eigenlijk al een tijdje
bezighoudt.
Ja want wie zijn nou eigenlijk de echte plattelanders. Zijn
ze er nog wel?
Wordt het platteland immers niet overstroomd door men
sen die de drukte van de grote steden ontvluchten.
Die op de dorpen dan ook in allerlei verenigingen en in de
dorpsgemeenschap mee doen en mee praten.
Verschillende vragen komen dan bij ons naar boven, zoals:
hoe betrekje deze "nieuwkomers" bij je vereniging?
hoe speel je als afdeling in op de ideeën die zij meenemen?
hoe kun je je eigen tradities en gewoontes blijven behouden?
wil je deze eigenlijk wel houden?
Dit zijn een paar vragen die je misschien als afdeling zou kun
nen gebruiken als je met het jaarthema gaat werken.
Een aantal leden van de Landelijke raad zijn hier ook eens wat
dieper over ons jaarthema gaan nadenken en hebben hun ge
dachten op papier gezet.
Dit heeft tot veel afwisselende bijdragen geleid, zoals o.a. wat
het positieve van tradities is en "last but not least" een blik in de
toekomst van de boerenstand.
Tevens zijn er voor de afdelingen in dit stencil nog meer sugge
sties opgenomen als zij met dit thema aan de slag willen gaan.
(aanvragen: 01100-21010).
Op het gebied van toneel staat er iets in, suggesties voor een
kreatieve avond maar ook voor een diskussieavond zijn er in
opgenomen.
Op onze jaarvergadering, die op 19 mei 1979 in Heerde (Gld)
plaats vindt, hopen we dit thema op een ludieke wijze af te
sluiten en nodigen jullie uit om daar ook bij aanwezig te zijn.
Een vraag die misschien nog wel eens aktueel kan worden.
Immers de stroom stedelingen die vandaag de dag het platteland
op trekken, en zich daar ten goede doet aan alles wat groeit en
bloeit, heeft ongetwijfeld veel invloed op de ontwikkelingen
welke zich de komende 10 jaar in de landbouw en zijn naaste
omgeving voltrekken.
De traditionele jaarmarkten en oogstfeesten waar de boeren
vroeger bij elkaar kwamen om bij het genot van meerdere bor
rels te betogen hoe goed ze wel geboerd hadden het afgelopen
jaar, behoort tot het verleden. Nee, de veel gezochte boer Krelis
is allang met pensioen.
Boer Krelis leefde in heel andere tijden. Hij was zo verstandig
om tijdens het melken te gaan zitten, (iets wat tegenwoordig niet
meer kan).
Hij zat dan te vergaderen, of met zijn vrouw, of in zichzelf te
praten terwijl hij rustig aan het melken was.
Hij was immers de notabel der gemeente, ofwel de hereboer van
het dorp, waar iedereen in die dagen de pet voor afnam. Dat is
gelukkig veranderd, de samenleving is veel opener dan vroeger,
maar toch, wat betekent dit allemaal, deze en veel andere tra
dities welke vervagen heeft dusdanig invloed op het dorpsleven.
Mede ook door het feit dat steëds meer mensen van buiten af in
het dorp gaan wonen. (Forensen). Bovenstaande uit zich vooral
in de dorpspolitiek, maar ook in het kerkelijke leven.
De nieuwkomers zijn meestal mensen met brede maatschappe
lijke visies, waardoor de éne verandering na de andere elkaar
soms in een snel tempo opvolgen.
Het is juist datgene wat de autochtone bevolking maar moeilijk
aksepteert.
Nou is traditie bepaald niet zaligmakend, maar dat 't echte
gemeenschapsgevoel zoals dat het verleden kende geleidelijk
weg ebt en steeds meer verzakelijkt is jammer.
Echter we hebben er een open samenleving voor terug gekregen,
die veel demokratieser fungeert, er vanuit gaand dat we daar
ook op inspelen.
Nee, de "echte plattelander" met al zijn tradities is zo langza
merhand wel verdwenen.
23