Technische ontwikkelingen in de caravansector
13 e techniek staat niet stil en ook bij de constructie van
caravans worden verbeteringen zowel in het onderstel als
de opbouw toegepast.
Kookkunst
zonder omwegen
D e vering is al enige jaren onderwerp van studie en proefne
mingen. Duitse firma's als Hahn, Grau, Nieper, Alko, Knott en
ook de Franse firma F.T.F. brengen in dit opzicht belangrijk
technisch nieuws, dat in eerste instantie tot doel heeft de weg-
ligging te verbeteren en slingeren ook bij grote snelheid tegen te
gaan.
D at een caravanner over een reservewiel dient te beschikken
is al lang geen vraag meer. Wel dient dit in de meeste gevallen
nog apart besteld (en betaald!) te worden terwijl het ook ergens
opgeborgen zal moeten worden. Er gaan dan ook steeds meer
stemmen op om bij aflevering een caravan reeds met een reser
vewiel uit te rusten en dat zowel de chassisleveranciers als de
caravanfabrikanten voorzieningen aanbrengen welke het mee
nemen van een reservewiel mogelijk maken. Ook de industrie
van caravanonderdelen en -toebehoren is in deze actief. Op
Chateau, Wilk, Eriba. Knaus, Tabbert en Polar caravans kan
een reservewiel worden ondergebracht en er zijn meer cara-
vanmerken waarbij dit mogelijk is.
Boekbespreking:
Omstreden Landbouw
Een nieuwe rubriek!
wanden, vloer en dak. Hierbij worden buiten- en binnenwand
met daar tussen een isolerende stof met elkaar verlijmd. Aldus
wordt een zeer stijf en sterk geheel verkregen zonder gebruik
van spanten. Dat betekent gewichtsbesparing, een strakke bui
tenwand en een verminderde kans op condens door verbeterde
isolatie en het ontbreken van koudebruggen. Hoewel de sand-
wichconstructie niet nieuw is, is het opvallend dat dit jaar tal van
caravanfabrikanten de toepassing hebben ingevoerd of uitge
breid. Bürstner, Hobby. Sterckeman, Wilk, Dormobile. Lander,
CI-Sport en de vouwcaravanmerken Messager, Casita en Rapi-
do zijn daar voorbeelden van.
Meer lichte interieurs
Was er ook verleden jaar nog eenduidelijkevoorkeur voor een
donkerkleurige betimmering, dit jaar valt het op dat ook licht
gekleurde interieurs in aantal zijn toegenomen. Vooral wanneer
men onderweg is aangewezen op de in auto of caravan aanwe
zige energiebronnen is een lichtweerkaatsende betimmering een
voordeel, al zullen voor velen persoonlijke smaak en mode eer
der dan praktische overwegingen de keuze blijven bepalen.
Hoekiger vormen
Bij merken als Chateau, Wilk Sport en Dormobile is de vorm
hoekiger geworden. Afgeronde vormen mogen het voordeel
hebben van een aërodynamisch gunstig effect, de fabricagekos-
ten zijn doorgaans hoger. Naast de betimmering is ook de vorm
onderhevig aan mode, waarbij het rationele element niet of
nauwelijks een rol speelt.
Kleuriger
Het gebruik van gekleurde buitenwanden neemt toe, zowel in de
vorm van egaal gekleurde vlakken als door het aanbrengen van
kleurbanden. die bovendien een eenvoudig middel zijn om
modelseries aan te duiden en nieuwe jaargangen als zodanig
kenbaar te maken.
Vouwwagens
Bij de vouwwagens moet onderscheid worden gemaakt tussen
de tenttrailers en de vouwcaravans met scharnierende, dubbele,
vaste wanden. De tweede categorie neemt in aantal toe. Prijzen
en gewichten komen echter dicht bij die van toercaravans met
vaste opbouw en gaan daar soms zelfs bovenuit. Door verbe
terde isolering en het gebruik van dubbele ramen wordt ook
wintersportgebruik van vouwcaravans mogelijk geacht.
Bij de tenttrailers is er een voortdurend streven naar het bieden
van meer comfort door betere isolatie, een verbeterd keuken
meubel, gemakkelijker in-en uitklappen en het gebruik van
fraaiere stoffering.
Accessoires en toebehoren
Vierenzestig stands met accessoires en ander toebehoren, aan
zienlijk meer dan een jaar geleden, wijst op de belangrijkheid
van deze sector in het tentoonstellingsgeheel. De bij caravans
toenemende trend naar meer luxe en comfort komt ook bij de
accessoires en het toebehoren tot uitdrukking. Centrale ver
warmingen, geisers douches, TV-antennes, koelkasten, elec-
tronische regelapparatuur, vast ingebouwde zonneschermen,
chemische spoeltoiletten en reeksen andere artikelen hebben
vooral de laatste jaren het aanzien en het wezen van caravaning
ingrijpend veranderd.
Aangenomen mag worden dat deze ontwikkelingen zich zullen
voortzetten en er toe zullen bijdragen dat caravan en kampeer
auto zich blijvend in de algemene belangstelling zullen mogen
verheugen.
Want het blijkt mogelijk de toch veelal beperkte ruimte in een
caravan steeds comfortabeler te maken. Waarbij wel bedacht
moet worden dat alle extra's de nodige kilo's wegen en, alhoewel
er niets tegen comfort is, het toch kamperen met een caravan
moet blijven en geen 2e woning met alles erop en eraan!
De snelle technische ontwikkeling van de Nederlandse
landbouw heeft diep ingrijpende gevolgen gehad. Zo is
onder andere door het sterk toegenomen gebruik van
kunstmest en aangekocht veevoer alsook door toepassing
van chemische gewasbeschermingsmiddelen de landbouw-
produktie na de bevrijding vrijwel verdubbeld.
Deze verdubbeling is gepaard gegaan met nagenoeg een
halvering van het aantal arbeidskrachten en het vrijwel
verdwijnen van de trekpaarden. Eén en ander is mogelijk
geworden door de mechanisatie, dat wil zeggen het in ge
bruik nemen van landbouwmachines en traktoren.
Voor de Nederlandse volkshuisvesting is deze ontwikkeling
gunstig geweest. De stijging van de produktiviteit heeft geleid
tot een relatieve prijsdaling van de landbouwprodukten en me
de daardoor ligt thans het verkrijgen van voldoende goed
voedsel binnen ieders bereik.
Daarnaast is deze hoogproduktieve Nederlandse landbouw een
inspirerend voorbeeld voor de ontwikkelingslanden. Nog in het
laatst van de vorige eeuw waren bij ons namelijk de gewasop
brengsten vaak nauwelijks hoger dan thans in die landen en
honger en ondervoeding zijn ook hier in deze eeuw nog veel
vuldig voorgekomen.
Desondanks wordt er echter veel kritiek gehoord op bepaalde
facetten aan het moderniseringsproces, dat in de landbouw
heeft plaatsgevonden. Die kritiek komt vooral van de kant van
de natuurbescherming en van de alternatieve landbouw: de
landbouw zou zijn verworden tot een mechanisch, chemisch,
vervuilend, milieuverslechterend produktieproces; een snelle
omschakeling naar andere landbouwmethoden - zonder gebruik
van bestrijdingsmiddelen en kunstmest zou dan ook van le
vensbelang zijn.
In dit boek waarin allereerst de ontwikkeling van de Neder
landse landbouw na de tweede Wereldoorlog is beschreven
wordt deze kritiek door deskundige schrijvers aan de hand van
de feiten getoetst. Het gaat daarbij, zoals uit de inhoudsopgave
van het boek blijkt niet alleen om kunstmest en bestrijdings
middelen, maar ook om andere omstreden aspekten als b.v.
bioindustrie, energieverbruik en voedselkwaliteit. Ruime aan
dacht krijgen verder de kultuurtechnische ingrepen als ruilver
kaveling e.d. terwijl ook aan de landbouw als ekologisch risiko
een hoofdstuk is gewijd. Tenslotte is een met al deze kwesties
verbandhoudende verhandeling over de wereldvoedselvoorzie
ning opgenomen.
Er is getracht een boek te schrijven op het niveau van de ont
wikkelde leek, zodat verwacht mag worden dat het zonder spe
cialistische kennis van de behandelde onderwerpen gelezen kan
worden. (Verkrijgbaar in de boekhandel 12,50)
Na al die techniek van traktoren en auto's, nu even de
rust en stilte voor de dames en de heren die belang
stelling hebben voor de kunst van het koken.
Een kookrubriekje met al wat daarbij en omheen zit.
Vooral in deze tijd, waar alles bol staat van vetarm,
minder kaloriën enz. enz.
Waar de huisvrouw langzamerhand een geprogram
meerde huiskomputer dreigt te worden en zodoende
de romantiek van het koken te niet doet!
Over kookkunst op zich is al veel geschreven. De
technieken veranderen regelmatig denk b.v. maar
eens aan samengestelde maaltijden (komponenten)
die in de oven verwarmd kunnen worden en zo op tafel
komen, dan de kroketten, frikandellen, saté's, bami
en nassihapjes, en natuurlijk de frites niet te vergeten
een beetje vervlakking van onze eetgewoontes: mis
schien?
Dat is dus onze bedoeling niet, waar het hier om gaat
is, de verschillende gerechten op tafel te brengen, die
U zonder al te veel moeite zelf samen kan stellen!.
Zoals: voorgerechten cocktail'ssoepen, diverse
stoofschotels, en ook eens iets over peulvruchten,
waar U ook alle kanten mee uit kunt. Waarom nu
eens geen kerstmenu zult U zich afvragen. Om de
doodeenvoudige reden, dat u in deze maand over
spoeld wordt door allerlei soorten kerstmenu's, gebak
enz. enz. U kunt betereensheel gezellig uit eten gaan.
Er zijn heel wat goede restaurants, waar U met be
trekkelijk weinig kosten heel goed kunt eten.
En voor de vrouw een gemak, en voor de kinderen een
feest.
Daarom willen wij U de volgende maand meenemen,
naar het land van de vele en zeer gevarieerde salades,
die meestal leuk zijn om te zien, en licht verteerbaar!
Wij wensen U en de Uwen prettige feestdagen en veel
eetgenoegens toe
V. Vliet.
Bij het onderstel gaat het zowel om vorm en constructie
van het chassis als om de wielophanging en de vering. De in
dit opzicht reeds verleden jaar aanwezige tendenzen heb
ben zich uitgebreid, terwijl hetgeen verleden jaar voorna
melijk op de stands van toeleveringsbedrijven te zien was
inmiddels door verscheidene caravanfabrikanten wordt
toegepast. Dit geldt zowel voor de dubbele schommelve
ring als voor de rubbervering, terwijl ook schuin verlopende
assen, al dan niet gecombineerd met een stabilisatorstang,
meer en meer worden gemonteerd.
Eriba-Touring-serie. Alle modellen standaard met reservewiel in
houder.
Sandwichconstructie
E en onzichtbare verbetering is de veelvuldige toepassing van
de zogenaamde sandwichconstructie bij de vervaardiging van
Knaus dubbel-swing touring-onderstel, standaard gemonteerd
onder de gehele Knaus Super Luxe serie.
Er is een streven naar soepeler vering, waarbij stabilisatorstan
gen worden ingeschakeld om te grote verschillen tussen de vee-
ruitslagen van rechter en linker wiel tegen te gaan. Aangezien
deze nieuwe voorzieningen prijsverhogend werken treft men ze
voornamelijk aan op de duurdere caravanmodellen.
Vorm en sterkte van de chassisbalken worden aangepast aan de
grootte van de plaatselijke optredende krachten. Het chassis
behoeft immers slechts sterk te zijn op plaatsen waar dat nodig
is. Dat levert gewichtsbesparing op welke ten goede kan komen
aan het laadvermogen.
Wilk toont een chassis van ongewone vorm. De buitenste lang-
sliggers verlopen niet evenwijdig aan de rijrichting maar verto
nen een knik naar binnen, waardoor de vloer gelijkmatiger
wordt ondersteund op plaatsen waar het meest wordt gelopen.
Ook de opbouw heeft aldus een steviger basis gekregen.
Verscheidene Duitse en Engelse caravanfabrikanten hebben de
spoorbreedte 10 a 20 cm vergroot. Dit bevordert uiteraard de
stabiliteit en vergemakkelijk het verwisselen van een wiel.
Ook worden banden met een breder loopvlak toegepast. Dat
betekent een groter draagvlak, een groter draagvermogen en
minder kans op slippen. Caravans met brede banden zakken op
zachte grond minder diep wég en laten zich daardoor op het
kampeerterrein gemakkelijker ook met de hand verplaatsen. Er
zijn ook tentwagens met extra brede banden.
Geperforeerde chassisbalken op plaatsen waar dit mogelijk is en
waardoor gewichtsbesparing verkregen wordt.
Reservewiel
Wel dient er rekening mee gehouden te worden, dat het gewicht
van een reservewiel bijv. onder de caravan ten koste gaat van
hetgeen aan kleding, uitrusting en persoonlijke bagage kan
worden meegenomen. Het door de caravanfabrikant bepaalde
maximum totaalgewicht laat zich nu eenmaal niet straffeloos
overschrijden.