Technische ontwikkelingen in de caravansector 13 e techniek staat niet stil en ook bij de constructie van caravans worden verbeteringen zowel in het onderstel als de opbouw toegepast. Kookkunst zonder omwegen D e vering is al enige jaren onderwerp van studie en proefne mingen. Duitse firma's als Hahn, Grau, Nieper, Alko, Knott en ook de Franse firma F.T.F. brengen in dit opzicht belangrijk technisch nieuws, dat in eerste instantie tot doel heeft de weg- ligging te verbeteren en slingeren ook bij grote snelheid tegen te gaan. D at een caravanner over een reservewiel dient te beschikken is al lang geen vraag meer. Wel dient dit in de meeste gevallen nog apart besteld (en betaald!) te worden terwijl het ook ergens opgeborgen zal moeten worden. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om bij aflevering een caravan reeds met een reser vewiel uit te rusten en dat zowel de chassisleveranciers als de caravanfabrikanten voorzieningen aanbrengen welke het mee nemen van een reservewiel mogelijk maken. Ook de industrie van caravanonderdelen en -toebehoren is in deze actief. Op Chateau, Wilk, Eriba. Knaus, Tabbert en Polar caravans kan een reservewiel worden ondergebracht en er zijn meer cara- vanmerken waarbij dit mogelijk is. Boekbespreking: Omstreden Landbouw Een nieuwe rubriek! wanden, vloer en dak. Hierbij worden buiten- en binnenwand met daar tussen een isolerende stof met elkaar verlijmd. Aldus wordt een zeer stijf en sterk geheel verkregen zonder gebruik van spanten. Dat betekent gewichtsbesparing, een strakke bui tenwand en een verminderde kans op condens door verbeterde isolatie en het ontbreken van koudebruggen. Hoewel de sand- wichconstructie niet nieuw is, is het opvallend dat dit jaar tal van caravanfabrikanten de toepassing hebben ingevoerd of uitge breid. Bürstner, Hobby. Sterckeman, Wilk, Dormobile. Lander, CI-Sport en de vouwcaravanmerken Messager, Casita en Rapi- do zijn daar voorbeelden van. Meer lichte interieurs Was er ook verleden jaar nog eenduidelijkevoorkeur voor een donkerkleurige betimmering, dit jaar valt het op dat ook licht gekleurde interieurs in aantal zijn toegenomen. Vooral wanneer men onderweg is aangewezen op de in auto of caravan aanwe zige energiebronnen is een lichtweerkaatsende betimmering een voordeel, al zullen voor velen persoonlijke smaak en mode eer der dan praktische overwegingen de keuze blijven bepalen. Hoekiger vormen Bij merken als Chateau, Wilk Sport en Dormobile is de vorm hoekiger geworden. Afgeronde vormen mogen het voordeel hebben van een aërodynamisch gunstig effect, de fabricagekos- ten zijn doorgaans hoger. Naast de betimmering is ook de vorm onderhevig aan mode, waarbij het rationele element niet of nauwelijks een rol speelt. Kleuriger Het gebruik van gekleurde buitenwanden neemt toe, zowel in de vorm van egaal gekleurde vlakken als door het aanbrengen van kleurbanden. die bovendien een eenvoudig middel zijn om modelseries aan te duiden en nieuwe jaargangen als zodanig kenbaar te maken. Vouwwagens Bij de vouwwagens moet onderscheid worden gemaakt tussen de tenttrailers en de vouwcaravans met scharnierende, dubbele, vaste wanden. De tweede categorie neemt in aantal toe. Prijzen en gewichten komen echter dicht bij die van toercaravans met vaste opbouw en gaan daar soms zelfs bovenuit. Door verbe terde isolering en het gebruik van dubbele ramen wordt ook wintersportgebruik van vouwcaravans mogelijk geacht. Bij de tenttrailers is er een voortdurend streven naar het bieden van meer comfort door betere isolatie, een verbeterd keuken meubel, gemakkelijker in-en uitklappen en het gebruik van fraaiere stoffering. Accessoires en toebehoren Vierenzestig stands met accessoires en ander toebehoren, aan zienlijk meer dan een jaar geleden, wijst op de belangrijkheid van deze sector in het tentoonstellingsgeheel. De bij caravans toenemende trend naar meer luxe en comfort komt ook bij de accessoires en het toebehoren tot uitdrukking. Centrale ver warmingen, geisers douches, TV-antennes, koelkasten, elec- tronische regelapparatuur, vast ingebouwde zonneschermen, chemische spoeltoiletten en reeksen andere artikelen hebben vooral de laatste jaren het aanzien en het wezen van caravaning ingrijpend veranderd. Aangenomen mag worden dat deze ontwikkelingen zich zullen voortzetten en er toe zullen bijdragen dat caravan en kampeer auto zich blijvend in de algemene belangstelling zullen mogen verheugen. Want het blijkt mogelijk de toch veelal beperkte ruimte in een caravan steeds comfortabeler te maken. Waarbij wel bedacht moet worden dat alle extra's de nodige kilo's wegen en, alhoewel er niets tegen comfort is, het toch kamperen met een caravan moet blijven en geen 2e woning met alles erop en eraan! De snelle technische ontwikkeling van de Nederlandse landbouw heeft diep ingrijpende gevolgen gehad. Zo is onder andere door het sterk toegenomen gebruik van kunstmest en aangekocht veevoer alsook door toepassing van chemische gewasbeschermingsmiddelen de landbouw- produktie na de bevrijding vrijwel verdubbeld. Deze verdubbeling is gepaard gegaan met nagenoeg een halvering van het aantal arbeidskrachten en het vrijwel verdwijnen van de trekpaarden. Eén en ander is mogelijk geworden door de mechanisatie, dat wil zeggen het in ge bruik nemen van landbouwmachines en traktoren. Voor de Nederlandse volkshuisvesting is deze ontwikkeling gunstig geweest. De stijging van de produktiviteit heeft geleid tot een relatieve prijsdaling van de landbouwprodukten en me de daardoor ligt thans het verkrijgen van voldoende goed voedsel binnen ieders bereik. Daarnaast is deze hoogproduktieve Nederlandse landbouw een inspirerend voorbeeld voor de ontwikkelingslanden. Nog in het laatst van de vorige eeuw waren bij ons namelijk de gewasop brengsten vaak nauwelijks hoger dan thans in die landen en honger en ondervoeding zijn ook hier in deze eeuw nog veel vuldig voorgekomen. Desondanks wordt er echter veel kritiek gehoord op bepaalde facetten aan het moderniseringsproces, dat in de landbouw heeft plaatsgevonden. Die kritiek komt vooral van de kant van de natuurbescherming en van de alternatieve landbouw: de landbouw zou zijn verworden tot een mechanisch, chemisch, vervuilend, milieuverslechterend produktieproces; een snelle omschakeling naar andere landbouwmethoden - zonder gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest zou dan ook van le vensbelang zijn. In dit boek waarin allereerst de ontwikkeling van de Neder landse landbouw na de tweede Wereldoorlog is beschreven wordt deze kritiek door deskundige schrijvers aan de hand van de feiten getoetst. Het gaat daarbij, zoals uit de inhoudsopgave van het boek blijkt niet alleen om kunstmest en bestrijdings middelen, maar ook om andere omstreden aspekten als b.v. bioindustrie, energieverbruik en voedselkwaliteit. Ruime aan dacht krijgen verder de kultuurtechnische ingrepen als ruilver kaveling e.d. terwijl ook aan de landbouw als ekologisch risiko een hoofdstuk is gewijd. Tenslotte is een met al deze kwesties verbandhoudende verhandeling over de wereldvoedselvoorzie ning opgenomen. Er is getracht een boek te schrijven op het niveau van de ont wikkelde leek, zodat verwacht mag worden dat het zonder spe cialistische kennis van de behandelde onderwerpen gelezen kan worden. (Verkrijgbaar in de boekhandel 12,50) Na al die techniek van traktoren en auto's, nu even de rust en stilte voor de dames en de heren die belang stelling hebben voor de kunst van het koken. Een kookrubriekje met al wat daarbij en omheen zit. Vooral in deze tijd, waar alles bol staat van vetarm, minder kaloriën enz. enz. Waar de huisvrouw langzamerhand een geprogram meerde huiskomputer dreigt te worden en zodoende de romantiek van het koken te niet doet! Over kookkunst op zich is al veel geschreven. De technieken veranderen regelmatig denk b.v. maar eens aan samengestelde maaltijden (komponenten) die in de oven verwarmd kunnen worden en zo op tafel komen, dan de kroketten, frikandellen, saté's, bami en nassihapjes, en natuurlijk de frites niet te vergeten een beetje vervlakking van onze eetgewoontes: mis schien? Dat is dus onze bedoeling niet, waar het hier om gaat is, de verschillende gerechten op tafel te brengen, die U zonder al te veel moeite zelf samen kan stellen!. Zoals: voorgerechten cocktail'ssoepen, diverse stoofschotels, en ook eens iets over peulvruchten, waar U ook alle kanten mee uit kunt. Waarom nu eens geen kerstmenu zult U zich afvragen. Om de doodeenvoudige reden, dat u in deze maand over spoeld wordt door allerlei soorten kerstmenu's, gebak enz. enz. U kunt betereensheel gezellig uit eten gaan. Er zijn heel wat goede restaurants, waar U met be trekkelijk weinig kosten heel goed kunt eten. En voor de vrouw een gemak, en voor de kinderen een feest. Daarom willen wij U de volgende maand meenemen, naar het land van de vele en zeer gevarieerde salades, die meestal leuk zijn om te zien, en licht verteerbaar! Wij wensen U en de Uwen prettige feestdagen en veel eetgenoegens toe V. Vliet. Bij het onderstel gaat het zowel om vorm en constructie van het chassis als om de wielophanging en de vering. De in dit opzicht reeds verleden jaar aanwezige tendenzen heb ben zich uitgebreid, terwijl hetgeen verleden jaar voorna melijk op de stands van toeleveringsbedrijven te zien was inmiddels door verscheidene caravanfabrikanten wordt toegepast. Dit geldt zowel voor de dubbele schommelve ring als voor de rubbervering, terwijl ook schuin verlopende assen, al dan niet gecombineerd met een stabilisatorstang, meer en meer worden gemonteerd. Eriba-Touring-serie. Alle modellen standaard met reservewiel in houder. Sandwichconstructie E en onzichtbare verbetering is de veelvuldige toepassing van de zogenaamde sandwichconstructie bij de vervaardiging van Knaus dubbel-swing touring-onderstel, standaard gemonteerd onder de gehele Knaus Super Luxe serie. Er is een streven naar soepeler vering, waarbij stabilisatorstan gen worden ingeschakeld om te grote verschillen tussen de vee- ruitslagen van rechter en linker wiel tegen te gaan. Aangezien deze nieuwe voorzieningen prijsverhogend werken treft men ze voornamelijk aan op de duurdere caravanmodellen. Vorm en sterkte van de chassisbalken worden aangepast aan de grootte van de plaatselijke optredende krachten. Het chassis behoeft immers slechts sterk te zijn op plaatsen waar dat nodig is. Dat levert gewichtsbesparing op welke ten goede kan komen aan het laadvermogen. Wilk toont een chassis van ongewone vorm. De buitenste lang- sliggers verlopen niet evenwijdig aan de rijrichting maar verto nen een knik naar binnen, waardoor de vloer gelijkmatiger wordt ondersteund op plaatsen waar het meest wordt gelopen. Ook de opbouw heeft aldus een steviger basis gekregen. Verscheidene Duitse en Engelse caravanfabrikanten hebben de spoorbreedte 10 a 20 cm vergroot. Dit bevordert uiteraard de stabiliteit en vergemakkelijk het verwisselen van een wiel. Ook worden banden met een breder loopvlak toegepast. Dat betekent een groter draagvlak, een groter draagvermogen en minder kans op slippen. Caravans met brede banden zakken op zachte grond minder diep wég en laten zich daardoor op het kampeerterrein gemakkelijker ook met de hand verplaatsen. Er zijn ook tentwagens met extra brede banden. Geperforeerde chassisbalken op plaatsen waar dit mogelijk is en waardoor gewichtsbesparing verkregen wordt. Reservewiel Wel dient er rekening mee gehouden te worden, dat het gewicht van een reservewiel bijv. onder de caravan ten koste gaat van hetgeen aan kleding, uitrusting en persoonlijke bagage kan worden meegenomen. Het door de caravanfabrikant bepaalde maximum totaalgewicht laat zich nu eenmaal niet straffeloos overschrijden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 9