CARA VANRAI-NIEUWTJES Kampeerauto's in velerlei vorm BIOD - Exellent en uitvoering Fusie B0VAG en Bond van Nederlandse Caravanbedrijven Bij pech of schade Europese Caravan Service Uitschuifbare Freetime - Multi Life Caravan Omdat de kampeerauto een kombinatie is van een auto met een earavanopbouw vindt men de technische vooruitgang van beide samenstellende delen in het geheel terug. Dat betekent ook in kampeerauto's een rondzit, dubbele ramen, centrale verwar ming. warmwatervoorziening en verbeterde isolatie. Uiteraard volgen de uit Amerika afkomstige coachbuilt kampeerauto's de aldaar heersende opvattingen over uitvoering, inrichting en ge bruik. Het aantal kampeerauto's met een over de bestuurskabi- ne uitgebouwde slaapruimte neemt toe. Er is echter ook meer vraag naar inbouwsets, die zowel kompleet als in losse meubelelementen worden aangeboden en zelfbou wers veel tijdrovend werk uit handen nemen. De prijzen van kampeerauto's liggen hoog en dat is voor velen een bezwaar. Vandaar dat ook veel van deze wagens in de verhuur worden ingezet. Deze hoge prijzen komen niet omdat de fabrikanten en importeurs er zo veel aan willen verdienen, maar omdat kam peerauto's die door een ondernemer vervaardigd zijn in Neder land onderworpen zijn aan een bijzondere verbruiksbelasting van 17 Over het totaal wordt bovendien nog eens 18% BTW geheven. Dit maakt het prijsniveau van kampeerauto's in ons land belangrijk hoger dan b.v. in Duitsland, Engeland en Frankrijk, waar een dergelijke dubbele belastingheffing niet bestaat. De prijzen van kampeerauto's inklusief vast ingebouwde dan wel uitneembare inventaris variëren van 21.350,— (Leyland Marina Conversion, stand 95) tot 209.790,— (Sportscoach 3100. stand 92). De grote prijsvariatie is een gevolg van het feit dat het aanbod zowel bestaat uit als kampeerauto ingerichte personen- of kleine bestelwagens, als uit kostbare, speciaal voor het maken van langdurige reizen gebouwde coachbuilt kampeerauto's van grote afmetingen. Ook worden losse opbouwunits aangeboden, zowel als casco als met komplete inventaris. 1,4% van het kam- peerauto-,aanbod kost minder dan 25.000,— 18% tussen 25.000,- en 35.000,- 20% tussen 35.000- en 50.000,— 53% tussen 50.000,— en 100.000,— en de rest meer dan 100.000,— Ook gaat de belangstelling uit naar een demontabele opbouw- uitvoering. Daarbij wordt uitgegaan van een standaarduitvoe ring chassis/kabine of pick-up uitvoering. Op het chassis of de pick-up bak worden bepaalde voorzieningen (frame) gemon teerd waarop als losse unit een opbouw wordt geplaatst. Stan daard worden een aantal opkrikbare poten meegeleverd voor het snel op- en afzetten van de unit. Al naar gelang de uitvoering kan op het voertuig een gesloten of open laadbak worden ge plaatst of blijft deze laadbak bij de pick-up direkt voor gebruik beschikbaar. Voordeel van deze kombinatie is, dat de auto het gehele jaar gebruikt kan worden en ook bij het kamperen dienst kan doen als er boodschappen gedaan moeten worden dan wel naar het strand of andere toeristische trips mee gereden kan worden terwijl de standplaats op de camping vastgelegd blijft. De foto is van een Mazda B 1800 pick-up in kombinatie met de Modern van uiterlijk is deze Chinook-Omega kampeerauto, ook te gebruiken als stationcar. De dinette kan worden omgebouwd tot een 2-persoonsbed en boven de bestuurderskabine is een slaapplaats voor 2 personen. De opbouw is van polyester met stalen veiligheidskooi, geplaatst op Toyota chassis met een 96 pk motor. Kompleet ingericht met 3-pitsgasstel, ijskast, enz. Richt prijs 40.000,— De BIOD caravanfabriek te Oldenzaal brengt een nieuw type polyester caravan op de markt, met een opbouwlengte van 3,85 m„ de Exellent Z.W. met zijkeuken en de R.W. met een rondzit en staartkeuken. Dit laatste type dus niet met een kopkeuken, waardoor de kogeldruk gunstiger ligt dan bij kopkeukens veelal het geval is. Bij deze caravan wordt nog de zgn. lantaarndak- ventilatie toegepast, naast de ventilerende dakluikkombinatie. Standaard is het Primus C.V. konvektie verwarmingssysteem, waarbij de CV en gasflessen in de disselbak een plaatsje hebben gekregen. Hoogwaardige isolatie, dubbele ramen zonder koude bruggen, gegalvaniseerd onderstel met rubber torsie geveerde as met schokbrekers, koelkast, afzuigkap boven het 3-pits gas komfoor en acculaadsysteem maken het geheel tot een bijzon der komfortabele wintersportcaravan. Prijsklasse, afhankelijk van type tussen de 17.700,— en 23.400.— Ingaande 1 december j.l. hebben de BOVAG en de BONECA (Bond van Nederlandse Caravanbedrijven) een fusie aange gaan. De BONECA gaat als zelfstandige BOVAG-afdeling fungeren naast de reeds in de BOVAG verenigde groeperingen van auto-, tweewieler-, watersport-, mechanisatie-, revisie-, au toverhuur-, bandenservice-, schadereparatie-, parkeer-, takel en bergingsbedrijven, auto- en motorshops, auto- en motorrij scholen en vul- en servicestations. Het aantal bij de BOVAG aangesloten ondernemingen (circa 14.000) zal door deze fusie met circa 130 caravanbedrijven worden uitgebreid. Deze bedrijven hebben samen ongeveer 70% van de Nederlandse caravanmarkt in handen. Het sekretariaat van de afdeling BOVAG/BONECA-caravanbedrijven zal per gelijke datum worden gehuisvest in het BOVAG-gebouw in Rijswijk (postbus 441 - 2280 AK Rijswijk). Het bestuur van de BONECA fungeert als bestuur van deze nieuwe BOVAG-afde ling. Het samengaan van BOVAG en BONECA is een logisch gevolg van de noodzaak tot bundeling van krachten, in verband met de huidige maatschappelijke en ekonomische ontwikkelin gen. Al enige tijd leefde er bij een aantal BOVAG- leden de sterke wens, de BOVAG-aktiviteiten uit te breiden tot het ge bied van de detailhandel in en de dienstverlening aan caravans. En de reeds meer dan 10 jaar bestaande vereniging van cara vandealers, de BONECA, dacht aan mogelijkheden tot verster king van de organisatie om de konsument nog beter van dienst te kunnen zijn. De samenwerking van BOVAG en BONECA vervult deze en nog tal van andere wensen. Publiek en branche kunnen nu voortaan gebruik maken van de centrale BOVAG- organisatie. De nieuwe groepering zal zich met een informa tiestand op de Caravan-RAI presenteren. "Suntrekker", bijzonder geschikt voor een gezin van 2 a 3 per sonen die goed kunnen klimmen. Door middel van 4 klemmen wordt e.e.a. op het speciale frame bevestigd. Terberg Rekreatie - Middenweg 26a- 3401 MB IJsselstein kan u nader omtrent e.e.a. informeren. De Mazda B 1800 Pick-up met de afneembare opbouw "Sun trekker". Periodiek onderhoud - met name vóór de weekend- en zomer en wintersportvakanties - is ook voor veilig gebruik van toerca- ravans van groot belang. Op de Caravan-RAI is op stand 65 de FOCWA aanwezig voor het geven van voorlichting over on derhoud en reparatie van toer- en stacaravans. De op dit on derhoud gespecialiseerde FOCWA-bedrijven hanteren voor de caravanservice een speciale inspektielijst met rond 35 punten, waaraan tijdens een onderhoudsbeurt van een caravan aandacht dient te worden geschonken. Voorbeelden van dergelijke in- spektielijsten zijn op de stand aanwezig en zullen veel caravan- bezitters tot de konklusie doen komen, dat er heel wat meer aan zijn huis op wielen in de gaten gehouden moet worden dan hij in eerste instantie gedacht had! Daarnaast zijn er vele tienduizenden Nederlanders die met hun caravan over de grenzen trekken. Alhoewel minder prettig om aan te denken moet er bij het maken van langere tochten wel degelijk rekening gehouden worden met mogelijke pech en/of aanrijdingsschade, waardoor men ergens in het buitenland strandt. Alhoewel de ANWB met de bekende Reis- en Krediet brief een unieke serviceverlening bij peqh (ook voor caravans) vanuit Nederland heeft opgebouwd kan deze organisatie, veelal door gebrek aan onderdelen of gegevens daarover, niet altijd direkt doeltreffende hulp bieden. Het blijkt dat in zo'n situatie de caravanner meestal niet weet tot wie hij zich moet wenden om de pech verholpen of de schade gerepareerd te krijgen. De AIRC (Association Internationale des Réparateurs en Car rosserie) heeft daarom een aanzet gegeven tot een net van Eu ropese caravan-servicebedrijven. De AIRC is een internationale organisatie van carrosseriereparatiebedrijven, waarbij de Ne derlandse FOCWA is aangesloten. In eerste instantie hebben zich de volgende landen bij het net van caravan-servicebedrij- ve n aangesloten: Denemarken, Luxemburg, Nederland, Oos tenrijk, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) en West-Duitsland. De lijst is helaas nog niet kompleet, zo ontbreken bijvoorbeeld nog België, Frankrijk en Italië. Aan verdere uitbouw van het net van Europese caravan servicebedrijven wordt echter gewerkt. Er is een lijst -van adressen beschikbaar van service-bedrijven in de hiervoor genoemde landen. Bij pech of ongeval kan men zich tot die bedrijven wenden voor vakkundige reparatie. Caravan- ners die buiten het eigen land door schade aan hun caravan in moeilijkheden komen kunnen door deze Europese caravan servicebedrijven worden geholpen. Deze bedrijven voldoen aan de eisen, die door de A.I.R.C. zijn gesteld en zijn herkenbaar aan het internationale caravanservice-embleem. Een boekje met de adressen van de Europese reparatiebedrijven, waarop kan wor den teruggevallen is gratis op de FOCWA-stand verkrijgbaar. Het adres van de FOCWA is Oranjelaan 2 te Oegstgeest - tel. 071-154944. Ook op caravangebied blijkt de vindingrijkheid van ontwerpers en konstrukteurs groot te zijn. Dank zij een vernuftige teleskoop konstruktie kan de 4.35 m. lange Freetime - Multi Life uitschuifcaravan uitgeschoven worden tot 7.35 m. lengte. Een vergroting van de leefruimte, eenmaal ter plaatse aangekomen, van maar liefst 70%. Daarmee is tegelijk ruimte gekreëerd voor een komfortabele douche- en toiletruimte. Of je nog in ingeschoven toestand (onderweg) vol doende uit te voeten kunt blijkt niet uit de beschikbare dokumentatie, maar royaal zal deze niet kunnen zijn zo lijkt ons. Importeur Borsumy Spoït B.V. - Postbus 96 - 4870 AB Etten-Leur stelt dat het gewicht van deze unieke caravan opvallend laag is. Tot 40% lager dan bij metalen caravans en tot 25% lager dan bij kunststof caravans. Dat betrekkelijk geringe gewicht en zijn kompaktheid maken hem goed transportabel. Hij heeft weinig last van zijwind en is ook in heuvelachtige gebieden probleemloos, kortom ligt zeer veilig op de weg. Hoe zwaar in feite het afleveringsgewicht is en hoeveel het laadvermogen wordt niet vermeld. De Multi-Life is geheel dubbelwandig uitgevoerd, heeft voor en achter twee grote dubbele ramen van kunststof en ook de deur is dubbel uitgevoerd van acrylkunststof, zodat de isolatie van het geheel goed zal zijn. Een geïsoleerd dakraam met ingebouwde ventilator zorgt voor de nodige ventilatie. Er is een standaard keukenuitrusting kompleet met een 60 1. koelkast, een water- en kookvoor- ziening, een thermostatisch geregelde gasverwarming en verwarming van de ondervloer. Een klerenkast met uittrekbaar schrijftafelblad in de slaapruimte kompleteert het geheel. In uitge schoven toestand is de leefruimte, in keuken, douche, toilet en voor het slapen (de bedden meten voor en achter 170 x 190 cm) enz. zoals die zo ongeveer in stacaravan van 7.35 m. lengte zal zijn. Alleen de indeling is aan inschuif-transport-mogelijkheid aangepast. Dat de aanschafprijs van een dergelijke exklusieve caravan niet laag kan zijn ligt voor de hand. Als verkoopadviesprijs wordt f 32.500,— genoteerd. Van belang is nog dat de Multi-Life blijft qua afmetingen binnen de in Europees verband vastgestelde maximum normen voor pees land speciale inreisvergunningen nodig zijn. caravans ligt, zodat in geen enkel Euro-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 7