CARA VANRAI-NIEUWTJES
Kampeerauto's in velerlei vorm BIOD - Exellent
en uitvoering
Fusie B0VAG en
Bond van
Nederlandse
Caravanbedrijven
Bij pech of schade
Europese Caravan
Service
Uitschuifbare Freetime - Multi Life Caravan
Omdat de kampeerauto een kombinatie is van een auto met een
earavanopbouw vindt men de technische vooruitgang van beide
samenstellende delen in het geheel terug. Dat betekent ook in
kampeerauto's een rondzit, dubbele ramen, centrale verwar
ming. warmwatervoorziening en verbeterde isolatie. Uiteraard
volgen de uit Amerika afkomstige coachbuilt kampeerauto's de
aldaar heersende opvattingen over uitvoering, inrichting en ge
bruik. Het aantal kampeerauto's met een over de bestuurskabi-
ne uitgebouwde slaapruimte neemt toe.
Er is echter ook meer vraag naar inbouwsets, die zowel kompleet
als in losse meubelelementen worden aangeboden en zelfbou
wers veel tijdrovend werk uit handen nemen. De prijzen van
kampeerauto's liggen hoog en dat is voor velen een bezwaar.
Vandaar dat ook veel van deze wagens in de verhuur worden
ingezet. Deze hoge prijzen komen niet omdat de fabrikanten en
importeurs er zo veel aan willen verdienen, maar omdat kam
peerauto's die door een ondernemer vervaardigd zijn in Neder
land onderworpen zijn aan een bijzondere verbruiksbelasting
van 17 Over het totaal wordt bovendien nog eens 18% BTW
geheven. Dit maakt het prijsniveau van kampeerauto's in ons
land belangrijk hoger dan b.v. in Duitsland, Engeland en
Frankrijk, waar een dergelijke dubbele belastingheffing niet
bestaat.
De prijzen van kampeerauto's inklusief vast ingebouwde dan
wel uitneembare inventaris variëren van 21.350,— (Leyland
Marina Conversion, stand 95) tot 209.790,— (Sportscoach
3100. stand 92).
De grote prijsvariatie is een gevolg van het feit dat het aanbod
zowel bestaat uit als kampeerauto ingerichte personen- of kleine
bestelwagens, als uit kostbare, speciaal voor het maken van
langdurige reizen gebouwde coachbuilt kampeerauto's van
grote afmetingen. Ook worden losse opbouwunits aangeboden,
zowel als casco als met komplete inventaris. 1,4% van het kam-
peerauto-,aanbod kost minder dan 25.000,— 18% tussen
25.000,- en 35.000,- 20% tussen 35.000- en
50.000,— 53% tussen 50.000,— en 100.000,— en de rest
meer dan 100.000,—
Ook gaat de belangstelling uit naar een demontabele opbouw-
uitvoering. Daarbij wordt uitgegaan van een standaarduitvoe
ring chassis/kabine of pick-up uitvoering. Op het chassis of de
pick-up bak worden bepaalde voorzieningen (frame) gemon
teerd waarop als losse unit een opbouw wordt geplaatst. Stan
daard worden een aantal opkrikbare poten meegeleverd voor
het snel op- en afzetten van de unit. Al naar gelang de uitvoering
kan op het voertuig een gesloten of open laadbak worden ge
plaatst of blijft deze laadbak bij de pick-up direkt voor gebruik
beschikbaar. Voordeel van deze kombinatie is, dat de auto het
gehele jaar gebruikt kan worden en ook bij het kamperen dienst
kan doen als er boodschappen gedaan moeten worden dan wel
naar het strand of andere toeristische trips mee gereden kan
worden terwijl de standplaats op de camping vastgelegd blijft.
De foto is van een Mazda B 1800 pick-up in kombinatie met de
Modern van uiterlijk is deze Chinook-Omega kampeerauto, ook
te gebruiken als stationcar. De dinette kan worden omgebouwd
tot een 2-persoonsbed en boven de bestuurderskabine is een
slaapplaats voor 2 personen. De opbouw is van polyester met
stalen veiligheidskooi, geplaatst op Toyota chassis met een 96 pk
motor. Kompleet ingericht met 3-pitsgasstel, ijskast, enz. Richt
prijs 40.000,—
De BIOD caravanfabriek te Oldenzaal brengt een nieuw type
polyester caravan op de markt, met een opbouwlengte van 3,85
m„ de Exellent Z.W. met zijkeuken en de R.W. met een rondzit
en staartkeuken. Dit laatste type dus niet met een kopkeuken,
waardoor de kogeldruk gunstiger ligt dan bij kopkeukens veelal
het geval is. Bij deze caravan wordt nog de zgn. lantaarndak-
ventilatie toegepast, naast de ventilerende dakluikkombinatie.
Standaard is het Primus C.V. konvektie verwarmingssysteem,
waarbij de CV en gasflessen in de disselbak een plaatsje hebben
gekregen. Hoogwaardige isolatie, dubbele ramen zonder koude
bruggen, gegalvaniseerd onderstel met rubber torsie geveerde as
met schokbrekers, koelkast, afzuigkap boven het 3-pits gas
komfoor en acculaadsysteem maken het geheel tot een bijzon
der komfortabele wintersportcaravan. Prijsklasse, afhankelijk
van type tussen de 17.700,— en 23.400.—
Ingaande 1 december j.l. hebben de BOVAG en de BONECA
(Bond van Nederlandse Caravanbedrijven) een fusie aange
gaan. De BONECA gaat als zelfstandige BOVAG-afdeling
fungeren naast de reeds in de BOVAG verenigde groeperingen
van auto-, tweewieler-, watersport-, mechanisatie-, revisie-, au
toverhuur-, bandenservice-, schadereparatie-, parkeer-, takel
en bergingsbedrijven, auto- en motorshops, auto- en motorrij
scholen en vul- en servicestations.
Het aantal bij de BOVAG aangesloten ondernemingen (circa
14.000) zal door deze fusie met circa 130 caravanbedrijven
worden uitgebreid. Deze bedrijven hebben samen ongeveer 70%
van de Nederlandse caravanmarkt in handen. Het sekretariaat
van de afdeling BOVAG/BONECA-caravanbedrijven zal per
gelijke datum worden gehuisvest in het BOVAG-gebouw in
Rijswijk (postbus 441 - 2280 AK Rijswijk). Het bestuur van de
BONECA fungeert als bestuur van deze nieuwe BOVAG-afde
ling. Het samengaan van BOVAG en BONECA is een logisch
gevolg van de noodzaak tot bundeling van krachten, in verband
met de huidige maatschappelijke en ekonomische ontwikkelin
gen. Al enige tijd leefde er bij een aantal BOVAG- leden de
sterke wens, de BOVAG-aktiviteiten uit te breiden tot het ge
bied van de detailhandel in en de dienstverlening aan caravans.
En de reeds meer dan 10 jaar bestaande vereniging van cara
vandealers, de BONECA, dacht aan mogelijkheden tot verster
king van de organisatie om de konsument nog beter van dienst
te kunnen zijn. De samenwerking van BOVAG en BONECA
vervult deze en nog tal van andere wensen. Publiek en branche
kunnen nu voortaan gebruik maken van de centrale BOVAG-
organisatie. De nieuwe groepering zal zich met een informa
tiestand op de Caravan-RAI presenteren.
"Suntrekker", bijzonder geschikt voor een gezin van 2 a 3 per
sonen die goed kunnen klimmen. Door middel van 4 klemmen
wordt e.e.a. op het speciale frame bevestigd. Terberg Rekreatie -
Middenweg 26a- 3401 MB IJsselstein kan u nader omtrent e.e.a.
informeren.
De Mazda B 1800 Pick-up met de afneembare opbouw "Sun
trekker".
Periodiek onderhoud - met name vóór de weekend- en zomer
en wintersportvakanties - is ook voor veilig gebruik van toerca-
ravans van groot belang. Op de Caravan-RAI is op stand 65 de
FOCWA aanwezig voor het geven van voorlichting over on
derhoud en reparatie van toer- en stacaravans. De op dit on
derhoud gespecialiseerde FOCWA-bedrijven hanteren voor de
caravanservice een speciale inspektielijst met rond 35 punten,
waaraan tijdens een onderhoudsbeurt van een caravan aandacht
dient te worden geschonken. Voorbeelden van dergelijke in-
spektielijsten zijn op de stand aanwezig en zullen veel caravan-
bezitters tot de konklusie doen komen, dat er heel wat meer aan
zijn huis op wielen in de gaten gehouden moet worden dan hij in
eerste instantie gedacht had!
Daarnaast zijn er vele tienduizenden Nederlanders die met hun
caravan over de grenzen trekken. Alhoewel minder prettig om
aan te denken moet er bij het maken van langere tochten wel
degelijk rekening gehouden worden met mogelijke pech en/of
aanrijdingsschade, waardoor men ergens in het buitenland
strandt. Alhoewel de ANWB met de bekende Reis- en Krediet
brief een unieke serviceverlening bij peqh (ook voor caravans)
vanuit Nederland heeft opgebouwd kan deze organisatie, veelal
door gebrek aan onderdelen of gegevens daarover, niet altijd
direkt doeltreffende hulp bieden. Het blijkt dat in zo'n situatie
de caravanner meestal niet weet tot wie hij zich moet wenden
om de pech verholpen of de schade gerepareerd te krijgen.
De AIRC (Association Internationale des Réparateurs en Car
rosserie) heeft daarom een aanzet gegeven tot een net van Eu
ropese caravan-servicebedrijven. De AIRC is een internationale
organisatie van carrosseriereparatiebedrijven, waarbij de Ne
derlandse FOCWA is aangesloten. In eerste instantie hebben
zich de volgende landen bij het net van caravan-servicebedrij-
ve n aangesloten: Denemarken, Luxemburg, Nederland, Oos
tenrijk, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en
Noord-Ierland) en West-Duitsland. De lijst is helaas nog niet
kompleet, zo ontbreken bijvoorbeeld nog België, Frankrijk en
Italië. Aan verdere uitbouw van het net van Europese caravan
servicebedrijven wordt echter gewerkt.
Er is een lijst -van adressen beschikbaar van service-bedrijven in
de hiervoor genoemde landen. Bij pech of ongeval kan men zich
tot die bedrijven wenden voor vakkundige reparatie. Caravan-
ners die buiten het eigen land door schade aan hun caravan in
moeilijkheden komen kunnen door deze Europese caravan
servicebedrijven worden geholpen. Deze bedrijven voldoen aan
de eisen, die door de A.I.R.C. zijn gesteld en zijn herkenbaar aan
het internationale caravanservice-embleem. Een boekje met de
adressen van de Europese reparatiebedrijven, waarop kan wor
den teruggevallen is gratis op de FOCWA-stand verkrijgbaar.
Het adres van de FOCWA is Oranjelaan 2 te Oegstgeest - tel.
071-154944.
Ook op caravangebied blijkt de vindingrijkheid van ontwerpers en konstrukteurs groot te zijn.
Dank zij een vernuftige teleskoop konstruktie kan de 4.35 m. lange Freetime - Multi Life
uitschuifcaravan uitgeschoven worden tot 7.35 m. lengte. Een vergroting van de leefruimte,
eenmaal ter plaatse aangekomen, van maar liefst 70%. Daarmee is tegelijk ruimte gekreëerd voor
een komfortabele douche- en toiletruimte. Of je nog in ingeschoven toestand (onderweg) vol
doende uit te voeten kunt blijkt niet uit de beschikbare dokumentatie, maar royaal zal deze niet
kunnen zijn zo lijkt ons.
Importeur Borsumy Spoït B.V. - Postbus 96 - 4870 AB Etten-Leur stelt dat het gewicht van deze
unieke caravan opvallend laag is. Tot 40% lager dan bij metalen caravans en tot 25% lager dan bij
kunststof caravans. Dat betrekkelijk geringe gewicht en zijn kompaktheid maken hem goed
transportabel. Hij heeft weinig last van zijwind en is ook in heuvelachtige gebieden probleemloos,
kortom ligt zeer veilig op de weg. Hoe zwaar in feite het afleveringsgewicht is en hoeveel het
laadvermogen wordt niet vermeld.
De Multi-Life is geheel dubbelwandig uitgevoerd, heeft voor en achter twee grote dubbele ramen
van kunststof en ook de deur is dubbel uitgevoerd van acrylkunststof, zodat de isolatie van het
geheel goed zal zijn. Een geïsoleerd dakraam met ingebouwde ventilator zorgt voor de nodige
ventilatie.
Er is een standaard keukenuitrusting kompleet met een 60 1. koelkast, een water- en kookvoor-
ziening, een thermostatisch geregelde gasverwarming en verwarming van de ondervloer. Een
klerenkast met uittrekbaar schrijftafelblad in de slaapruimte kompleteert het geheel. In uitge
schoven toestand is de leefruimte, in keuken, douche, toilet en voor het slapen (de bedden meten
voor en achter 170 x 190 cm) enz. zoals die zo ongeveer in stacaravan van 7.35 m. lengte zal zijn.
Alleen de indeling is aan inschuif-transport-mogelijkheid aangepast. Dat de aanschafprijs van een
dergelijke exklusieve caravan niet laag kan zijn ligt voor de hand. Als verkoopadviesprijs wordt
f 32.500,— genoteerd. Van belang is nog dat de Multi-Life blijft qua afmetingen binnen de in
Europees verband vastgestelde maximum normen voor
pees land speciale inreisvergunningen nodig zijn.
caravans ligt, zodat in geen enkel Euro-