"Doe het zelf"
aan Uw caravan
H
.1
V I
i
G
Vervolg verschillende prijsklassen
V oor veel doe-het-zelvers is de caravan vaak een uitdaging om
erin aan de slag te gaan. Al bij het beslissende moment van de
koop gaan ze in gedachten al passende verbeteringen in aan
brengen.
Wetenswaardigheden
Caravan R.A.I. '78
Tentoonstellingsdagen:
Openingstijden:
B 8
Toegangsprijs:
Hoe komt u er per auto?
Hoe komt u er per trein?
Dat keukenkastje is makkelijk te verbeteren. Eén plank erbij en
er gaat veel meer in. De verlichting zou zonder veel moeite
uitgebreid kunnen worden. En in de toiletruimte is veel te wei
nig gelegenheid om spulletjes op te bergen. Trouwens, die af-
voerslang van de wasbak zit lelijk in de weg. Als hij iets verlegd
wordt, past er net een extra watertank onder de wastafel.
Wastafel-afvoerslangen zitten bijna altijd in de weg. Hetzij in de
keukenkast dan wel in de toiletruimte. Met plasticslang, koppel
en hulpstukken en wat slangklemmen is zo'n situatie best te
verbeteren.
Vaak gaan we er al op vooruit wanneer we de wasbakafvoer
waar de slang is op bevestigd, vervangen. Inplaats van een naar
onderen gericht exemplaar monteren we er een die onder de
wasbak een rechte hoek maakt. Naar achteren of naar de zij
wand. De slang kan dan zonder bochten en knikken langs een
wand geleid worden. Meer pannenruimte of onverwachte op-
bergmogelijkheden onder de wastafel. Nog mooier is het als
meteen de afvoerslangen van gootsteen en wastafel met een
T-stuk samengevoegd kunnen worden en uitmonden in één
makkelijk bereikbare gecombineerde uitloop.
Een dompelpompje van Whale op 12-volts batterijen met
een capaciteit van ca. 8 Itr. per minuut. Gemakkelijk zelf
te installeren. De diameter is slechts 46 mm.
In de bouwmaterialenhandel zijn de plastic koppelstukken voor
weinig geld te koop. Wees wel voorzichtig met scherpe haakse
verbindingen want daar wil nog wel eens een prop vuil tot een
tijdelijke verstopping leiden. Als het niet anders kan, dan zo
installeren dat de verstopping van buitenaf met een stukje ij-
zerdraad doorgeprikt kan worden.
Ook met de wateraanvoer is wel knutsel-eer te behalen. Wie
bijvoorbeeld een gebruikte oudere caravan heeft gekocht en
tobt met een onpraktische handwaterpomp, kan deze voor een
bedrag vanaf ca. 65.— vernieuwen. Dat wordt dan een elek
trisch waterpompje met een uitloop, een voetschakelaar en een
stel blokbatterijen. Soms kan de bestaande uitloop gehandhaafd
blijven en dat scheelt dan een tientje. Op de balkons in de RAI
zijn bij de toebehorenstands alle mogelijke waterpompen te
vinden. Heel eenvoudige dompelpompjes, maar ook een com
plete volautomatische drukinstallatie.
et is verbluffend wat een vaardige knutselaar klaar speelt.
Van automatisch schakelende 12 V installaties tot complete
centrale verwarmingen toe. Of een heel simpele ritssluiting
waarmee twee halve gordijntjes 's nachts kiervrij gesloten kun
nen worden. Dat wordt trouwens ook wel gedaan met klitband.
Met dat materiaal kun je verder nog gordijnen rondom het*
venster tegen de wand kleven. Voor lichte slapers, die thuis een
flink verduisterde slaapkamer gewend zijn, een middel tegen
ontijdig ontwakend door binnenkierend ochtendlicht. Stroken
klitband rondom de vensters zijn tevens bruikbaar voor het
vastmaken van muggengaas. Rugkussens blijven beter overeind
als ze met stukjes klitband aan de wand geplakt kunnen worden.
En wegschuivende matrassen blijven op de plaats rust als op de
hoeken een stukje van dit boeiende materiaal wordt bevestigd.
Op stand 80 zijn de vele mogelijkheden, die klitband biedt, te
Een gaslek-verklikker, hier reeds standaard aangebracht
in de Solifer-Artic modellen: Luchtbelletjes geven aan dat
er iets niet in orde is met de gasleidingen.
Een keuken gaat er op slag op vooruit wanneer er een lade is.
Liefst niet te klein zodat er niet alleen een bestekbak maar ook
andere dingen in kunnen. Zo'n la is vrij eenvoudig zelf te maken-,
sinds we de delen daarvoor in kunststof kant en klaar bij de
doe-het-zelf zaken kunnen krijgen. Het makkelijkste, maar niet
de meest handige is, om de la gewoon achter een keukenkast
deur te monteren. Mooier is, om die deur van boven zoveel lager
te maken als de_la hoog wordt. Van het afgezaagde bovenstuk
van de deur maken we dan het front van de la. zodat het uiterlijk
gelijk blijft. Voor de montage van de kunststof rails waar de Ia in
schuift, zullen meestal eerst twee draaglatten moeten worden
aangebracht.
In kleine caravans is het soms een heel gepuzzel waar 's nachts
de kussens moeten blijven die niet als matras worden gebruikt.
Een simpele oplossing is om ze van lusjes te voorzien en ze op te
hangen, bijvoorbeeld onder de dakkasten.
Z o zijn er voor een vindingrijke knutselaar mogelijkheden te
over.
Veel drooglijnen in de toiletruimte, zonder dat ze storen als ze
niet-gebruikt worden?
Monteer tegen beide wanden een stuk gordijnrail. Horizontaal
en zo hoog mogelijk. Span nu een stel drooglijnen tussen run
ners, die daarna aan weerskanten in de rail worden geschoven.
Buiten gebruik wordt de hele serie weggeduwd, maar als het
nodig is kan de ene na de andere lijn naar voren worden ge-
trokker^gebruik makende van de handgrepen aan de voor- en
achterkant van de caravan. Een plank met een sleuf past nu zo
over de handgreep dat hij circa een halve meter buiten de linker
caravanwand uitsteekt. Met een houten wig door de handgreep
wordt de plank klem gezet. Tussen beide planken kunnen êên of
meer waslijnen worden gespannen.
Om het achteruit aanrijden op de caravankoppeling te verge
makkelijken monteren sommige slimmerds een spiegel voor op
de caravan. Bij een juiste stand is door de achterruit van de auto
te zien of de trekkogel netjes op de koppeling aan koerst.
Een ander foefje met spiegels werd bedacht door de eigenaar
van een kopkeuken caravan die tobde met een gebrek aan
doorzicht. Het voorraam zat te hoog om er met de binnenspiegel
vanuit de auto door te kunnen kijken. Daarom maakte hij van
hout en twee smalle spiegels een soort periscoop die onderweg
met een paar zuignappen op het keukenaanrecht werd beves
tigd. Na zorgvuldige afstelling van de twee spiegels die elk
ongeveer 45 graden gekanteld stonden bleek het mogelijk om
ruim voldoende zicht door het achterraam op het verkeer achter
de caravan te verkrijgen.
fi vouw, toer-, sta- en motorcaravans - wordt gehouden
van zaterdag 9 tot en met zondag 17 december in het
B RAI-gebouw in Amsterdam.
J Op werkdagen van 10 tot 17 uur en van 19 tot 23 g
uur;op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur.
Op werkdagen van 10 tot 17 uur en van 19 tot 23
personen) mits van te voren aangemeld 4,-, Hou-
Spcisuucu; nul» van iv. wiv.ii aaiigv.inv.ivi j -r,-, 11vu-
ders Pas 65 4.-.
Tijdens de tentoonstelling is dagelijks van 10 tot 17 ft
Suur een kindercrèche geopend: deze bevindt zich on- ft
der de eerste balconstand in de Europahal.
Vanuit welke richting u ook komt, het verdient steeds k
aanbeveling de oranje aanwijzigingsborden te volgen. k
U bereikt dan op de snelste manier de parkeerterrei- k
nen van de RAI. B
Uit de richting Utrecht slaat u direct na het passeren S
van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. U be- B
vindt zich dan op de Kennedylaan, die bij de RAI op B
het Europaplein uitkomt. Uit de richting Den Haag/
Rotterdam komt u via de Ringweg-Zuid aan in Am-
dienst onderhouden tussen de parkeerterreinen en de S
sterdam. Komend van de afrit slaat u rechtsaf de
aplein. Overdag wordt met bussen een gratis pendel-
Europaboulevard op en vervolgt deze tot het Europ-
kfcJ inlain u/Ar^f mat Knocan aan rtrotir nanzlal
hoofdingang van het RAI-gebouw.
koop op het station een zgn. TT (trein-toe-
ivvivijj up uvi aiaviuu ecu i 1 ^uciii-iuc-
panpï hiliet. dat reduktieïrecht peeft on een treinre- S
Caravan RAI. Vanaf het Centraal Station brengt lijn 4
gang) biljet, dat reduktie)recht geeft op een treinre-
tour, dagkaart Amsterdamse trams en toegang tot de
u bij het RAI gebouw.
asinstallaties kunnen veiliger worden met een gas-snuffe-
laar die elektronisch gas-alarm geeft als er een lek is. Een re
gelmatige controle op gas-lekkage is mogelijk met een lekver-
klikker. Die toont gasbelletjes in een met vloeistof gevuld kolfje
als er iets mis is met de gasinstallatie.
Wanneer de caravan is voorzien van een gaskachel waar na
derhand een elektrische ventilator bij verkrijgbaar is, kan men
zelf een complete luchtverwarming samenstellen. De amateur is
hier, zoals wel vaker, in het voordeel ten opzichte van de be
roepsinstallateur. Hij is namelijk niet gebonden aan tijd en kan
daardoor zijn verwarming steeds verder vervolmaken. De ve
reiste warmeluchtslang en verdere benodigdheden zijn in de
toebehoren-handel verkrijgbaar.
Tot slot een goede raad: Knutsel nooit zelf aan de 220 V instal
latie. Dat kan levensgevaarlijk zijn. Het enige wat de zorgzame
caravanner kan doen is het geheel te beveiligen met een aard-
lekschakelaar. Dat kan het beste gebeuren aan het begin van de
aansluitkabel want die is dan ook beschermd, zodat ongelukken
met de kabel op de grond uitgesloten zijn. Voor dit doel zijn
losse kant-én-klare aardlekschakelaars in de handel die geen
vakkennis vereisen. Het risico van een dodelijke elektrische
schok wordt hiermee drastisch beperkt. Losse aardlekschake
laars worden op de caravan-RAI op verschillende stands geëx
poseerd.
deur. twee of meer tochtvrije, afsluitbare ventilatieopeningen.
Dakluik met muggenhor.
Gootsteen met wateruitloop en elektrische waterpomp, met af-
dekmogelijkheid en eigen ventilatie.
Tweepits thermisch beveiligd gasstel met afdekmogelijkheid en
eigen ventilatie^
Koelkast op 12 en 220 volt en op gas.
Kachel met aanzuig buiten, afvoer op dak, zonder circulatie
systeem.
Stopcontact met randaarde 220 volt en elektrische installatie
met aardlekschakelaar beveiligd.
De Otlen "Trekker" LS 7 D.S., een Nederlandse caravan in de
prijsklasse van 11.300,—
Twee lichtpunten 12 volt.
Lichtpunt gas.
Geïsoleerde bodem, vinyl vloerbedekking.
Hang- en sluitwerk van metaal.
Verbindingen met schroeven en lijm.
Afritsbare kussenbekleding met anti-slip.
Bovenkasten voor, achter en boven keukenblok.
Aflegplank rondom.
Eenvoudige scheidingswand.
Hang- en legkast met spiegel.
De snelheid die men met deze caravan achter een voldoende
zware auto kan rijden moet 110 km/u zijn bij normale belading.
Super de luxe
Neuswiel met luchtband.
Verzinkte V-dissel.
Oplooprem met volautomatische terugrijautomaat.
Disselbak met ingebouwde centrale verwarmings-eenheid
watertank minimaal 1 grote gastank (10 kg) extra berg
ruimte, afsluitbaar en waterdicht.
Gegalvaniseerd onderstel.
Staaltorsiegeveerde of schroefgeveerde of dergelijke as met
schokbrekers, tenminste 13 inch wielen, brede radiaalbanden.
Laadvermogen 300 kilo
Buitenwand van hoogwaardig aluminimum of polyester, volle
dig geisoleerd.
Gedeelde deur met lichtpunt er boven.
Bodem wintervast geisoleerd.
De uit Finland afkomstige Solifer-Artic 45T; goede vormgeving,
prima geïsoleerd, centrale verwarming enz. Prijsklasse
16.400,-
Dakluik voor en achter met muggengaas.
Dubbele ramen rondom, alle te openen.
Gootsteen met wateruitloop, elektrische pomp.
Diverse lichtpunten op 12 volt en gas en 220 volt.
TL verlichting boven kookplaat en achterin.
Driepits thermisch beveiligd gasstel met afdekplaat onder keu
kenraam met ventilatie of afzuigkap met lichtpunt.
Grote koelkast op 12 en 220 volt en gas.
Centraal gevoede elektrische installatie met 220 volt ingang,
aardlekschakelaar en automatische zekering, acculader naar
ingebouwde accu, standaard 3-aderige rubberkabel van 25 me
ter.
Toiletruimte. Gemakkelijk te reinigen, vloerbedekking.
Eerste kwaliteit hang- en sluitwerk.
Veilig te rijden snelheid: 120 km/u.
6