Caravan
9tlmf7dec.78
Wat zal, in de verschillende prijsklassen, een
caravan tenminste aan uitrusting moeten
bieden?
AMSTERDAM
1 n voorjaar, zomer, herfst en winter met de caravan erop uit.
Met het gezin, met z'n tweeën naar het buitenland of in eigen
land. Er zijn eigenlijk maar weinig vakantieverblijven die zo
geschikt zijn voor alle leeftijden. Niet voor niets gaan vele ge
zinnen ook met jonge kinderen op stap met een vouwwagen of
toercaravan. Want waar vind je meer vrijheid tegen redelijke
kosten dan in dit eigen huis- op wielen!
Het totale Nederlandse caravanpark bestond op 1 januari van
dit jaar uit 349.700 eenheden; tien jaar terug was dit nog maar
75.000 caravans! De RAI afdeling Caravans verwacht dat het
caravanpark aan het eind van 1978 tegen de 380.000 eenheden
zal tellen.
In de periode 1970 t/m 1975 vertoonde de caravanverkoop een
vrij stabiel niveau. Het ene jaar werden er 33.000 verkocht en het
andere 35.000, maar hoger kwam het cijfer niet. In 1975 trad een
toeneming op tot 40.000 en in 1977 een verdere stijging tot
45.000 stuks. Het nu bijna afgelopen jaar zal naar het zich laat
aanzien een iets lager totaalcijfer vertonen, nl. 43.000. De cara
vanbranche is daar niet ontevreden over, want het gaat tenslotte
met onze economie nu niet zo geweldig goed.
Wat de komende jaren betreft meent de voorzitter van de RAI
Afd. Caravans de heer F.Z. de Witte dat, tenzij zich onver
wachte onstandigheden voordoen, het huidige verkoopniveau
ongeveer gehandhaafd kan worden. Alhoewel de nieuwvraag
zeker wat minder zal zijn, zullen de vervangingsaankopen een
stevige bodem in de markt betekenen. De levensduur van een
caravan bedraagt zo'n twaalf tot vijftien jaar. De caravans die
twaalf tot vijftien jaar geleden nieuw zijn aangeschaft, gaan nu
dus verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe. En als we dan
de verkoopgetallen uit die periode bekijken, dan zien we dat er
de komende jaren heel wat vervangen zal worden. Terugreke
nende zouden dit er bijv. in 1980 een 20.000 caravans voor
vervanging in aanmerking komen, waarbij wel bedacht moet
worden dat vervanging sneller wordt uitgesteld dan nieuwkoop.
Caravan: belangrijkste logiesvorm.
I~I oe populair de caravan in de zomerrecreatie is komt telkens
naar voren uit de vakantieonderzoeken van het C.B.S.
Vorig jaar gingen 7,5 miljoen Nederlanders op vakantie, tegen
7,3 miljoen in 1976. Volgens het CBS bleef de caravan veruit de
belangrijkste logiesvorm in Nederland met 29%, direct gevolgd
door het zomerhuisje met 28%. Er gingen weer méér mensen
met de auto op pad en minder met het vliegtuig. In een aantal
gevallen ging men twee of zelfs meer keren met vakantie,
waardoor het totaal aantal vakanties op 9,9 miljoen uitkomt,
waarvan 14% in de winter en 86% in de zomer.
Het aantal vakanties in het buitenland groeit nog steeds, in 1977
56% tegen 40% in 1966. Bij deze vakanties bleef het hotel met
39% de eerste plaats innemen, maar de belangstelling voor ap
partementen in de zomer neemt toe. De caravan scoorde als
logiesvorm over onze grens weer 15% bij een toegenomen aantal
buitenlandse vakanties.
Gaan logeren bij familie of kennissen deden volgens een studie
van de NV v/h Nederlandse Stichting voor Statistiek, in 1947
nog één op de drie vakantiegangers. Nu komt dat nog maar bij
één op de 10 vakantiegangers voor. De tent, caravan en het
zomerhuisje is daarentegen als vakantie-onderkomen op 1 of 3
gekomen. Uit vergelijkbare consumentenonderzoeken blijkt dat
dertig jaar geleden slechts 5% van de mensen tent, caravan of
zomerhuisje gebruikte en 32% naar familie of kennissen ging.
Nu zijn de cijfers bijna omgekeerd: 34% en 10%. In 1947 ging
45% van de bevolking met vakantie (in 1977 65%), echter niet
naar de wintersport en zeker niet meerdere keren per jaar!
Caravan RAI 78: grootste modellenshow voor seizoen '79
O p de Caravan RAI 78 zullen meer dan 800 verschillende
modellen van 128 merken uit dertien landen te zien zijn. Het
aantal deelnemers bedraagt 184. De tentoonstelling omvat 73
caravanstands, waarvan 27 met vouwwagens, 36 met toercara-
vans, 28 met stacaravans en 37 met motorcaravans.
Daarnaast zijn er 9 stands met bagage-aanhangwagens, 64 met
onderdelen en accessoires en 41 stands met informatie op het
gebied van caravanning, kamperen en toerisme.
Een goede raad voor diegene die voor het eerst de Caravan RAI
bezoekt: "Mocht U door "de bomen" het "bos" niet meer zien,
wendt U zich dan tot bijv. de afd. Caravan Voorlichting van de
ANWB en/of de Nederlandse Caravan Club. Die kunnen U op
Kamperen bij de boer is in Finland reeds jaren bekend. Hier één van de nieuwe modellen van de Finse Solifer Artic serie,
geïmporteerd door Caravans "De Leeren Doedel" te Andelst. Door de bitterkoude winters aldaar is vanzelfsprekend veel
zorg besteed aan en voorzieningen getroffen voor isolatie, ventilati^centrale verwarming, vorstbeveiliging van watertank
en waterleiding, enz.
weg helpen om tot een verantwoorde keuze te komen. Met
behulp bijv. van de ANWB Caravan koopgids kan de keuze
beperkt worden tot een drie-of vijftal stuks, hetgeen de zaak
aanmerkelijk vereenvoudigt.
"Prijzenswaardige" caravans
De prijzen van vouwwagens, vouwcaravans, toer- en stacara
vans en kampeerauto zijn gemiddeld 4 lA% gestegen. Tegenover
prijsverlagingen staan echter ook verhogingen, in verband met
gewijzigde uitvoeringen, van 10% of meer.
Van de toercaravans met vaste opbouw kost bijna 43% 10 tot 15
duizend gulden, 30% kost meer dan 15 mille. De goedkoopste
toercaravan kost 4350.
De gemiddelde prijs van een vouwwagen bedraagt momenteel
5.630; de laagstgeprijsde op de Caravan RAI 78 kost 2.195.
De prijzen van de vouwcaravans met scharnierende, vaste
wanden liggen aanzienlijk hoger dan van de vouwwagens
waarvan de opbouw geheel of gedeeltelijk uit tentdoek bestaat.
Wat de stacaravans betreft zijn er twee categorieën: een popu
lair geprijsde groep tot 20 duizend gulden (37% van het totale
aanbod) en een belangrijke groep (63%) met prijzen variërend
'van 20 tot 80 duizend gulden. Gemiddelde prijs van een staca
ravan: tussen 16 en 17 mille. Kampeerauto's zijn aan de prijs
omdat er 17,5% bijzondere verbruiksbelasting over wordt gehe
ven en daar bovenop de 18% btw. De prijzen variëren van
21.350 tot 209.790. De grote variatie is een gevolg van
gevarieerd aanbod: van als kampeerauto ingerichte personen-
of lichte bestelwagen tot "coachbuilt" motorcaravans. En er zijn
losse opbouwsets verkrijgbaar.
Bagagewagentjes ontbreken ook niet op de Caravan RAI. De
prijzen lopen uiteen van 549 tot 1.378. De gemiddelde prijs
is vrijwel gelijk gebleven, nl. 926.
"Blij dat ik rij" met een caravan.
Als ergens het motto "Blij dat ik rij" geldt dan is dat wel in de
caravansector. Caravanners zijn per definitie aangewezen op
hun auto voor hun recreatie. Dit geldt ook voor bezitters van
caravans met een vaste standplaats, want meestal zijn deze op
plekjes in de natuur gesitueerd waar het openbaar vervoer niet
direct in de buurt komt. De auto is voor hen de meest logische
vorm van vervoer, omdat er behalve mensen ook goederen naar
de caravan worden meegenomen. In het kader van de actie "Blij
dat ik rij" is een speciale sticker ontworpen, die op de caravan
kan worden geplakt. Deze sticker is voor twee kwartjes ver
krijgbaar op de Caravan RAI 78.
De RAI afdeling Caravans heeft nu ook een onderscheiding
ingesteld voor de "Caravanner van het jaar". Op de openings
dag van de tentoonstelling, zaterdag 9 december a.s., zal deze
onderscheiding, bestaande uit een oorkonde en een geldbedrag,
voor de eerste maal worden toegekend aan degene die de nieu
we gebruiksmogelijkheden van de caravan op een uitzonderlijke
manier naar voren heeft gebracht.
De caravanindustrie kent geen minimum-uitrustingseisen
voor haar produkten. In de praktijk is de uitrusting van
caravans in diverse prijs- en luxeklassen niet spectaculair
verschillend per merk, maar gelijk is ze zeker niet. De
koper van een caravan zou voor zichzelf een lijstje kunnen
aanleggen van wat hij per klasse in elk geval tenminste zou
moeten aantreffen. Dit is er een voorbeeld van, uitgaande
van een vierpersoons toercaravan van 370 tot 400 cm met
een klassieke indeling. In elk van de drie klassen moet een
goede aansluitmogelijkheid voor een voortent aanwe
zig zijn. Een instructieboek hoort natuurlijk bij elke cara
van.
Standaard
Neuswiel.
Buisdissel.
Oplooprem met handsper.
Gasflessenrek op dissel.
Gelakt onderstel.
Rubbergeveerde as.
Diagonaalbanden.
Laadvermogen ca. 150 kg.
Aluminimum buitenwand, licht geisoleerde binnenwand.
Ramen van enkel plexiglas waarvan er twee open kunnen.
Verstelbaar dakluik.
Afsluitbaar ventilatierooster.
Gootsteen met wateruitloop en voetpomp.
Tweepits thermisch beveiligd gasstel.
Afdekmogelijkheid gootsteen en kookplaats.
Lichtpunt twaalf, en 220 Volt.
Lichtpunt gas.
Hang- en sluitwerk van plastic.
De Eifelland 350 Q met dubbele ramen, elektrische waterpomp
enz; prijsklasse 6.850,—
Spaanplaat vloer.
Vinyl vloerbedekking
Hangkast wandkast boven keukenblok
aflegplank rondom van 15 cm. breed.
De snelheid die men met deze caravan achter een voldoend
zware auto kan rijden moet tenminste 90 km/u zijn bij normale
belading.
Luxe
Neuswiel van minimaal 25 cm. doorsnee.
Gegalvaniseerde of verzinkte V-dissel.
Oplooprem met terugrijautomaat handsper.
Disselbak met plaats voor twee 5 kg. gasflessen watertank,
afsluitbaar.
Gegalvaniseerd onderstel.
Rubbergeveerde as met schokbrekers, diagonaalbanden.
Laadvermogen 200 tot 250 kg.
Aluminimum buitenwand met redelijke isolatie.
Dubbele ramen tenminste voor en achter te openen, deelbare
Vervolg op pag. 6