Caravan 9tlmf7dec.78 Wat zal, in de verschillende prijsklassen, een caravan tenminste aan uitrusting moeten bieden? AMSTERDAM 1 n voorjaar, zomer, herfst en winter met de caravan erop uit. Met het gezin, met z'n tweeën naar het buitenland of in eigen land. Er zijn eigenlijk maar weinig vakantieverblijven die zo geschikt zijn voor alle leeftijden. Niet voor niets gaan vele ge zinnen ook met jonge kinderen op stap met een vouwwagen of toercaravan. Want waar vind je meer vrijheid tegen redelijke kosten dan in dit eigen huis- op wielen! Het totale Nederlandse caravanpark bestond op 1 januari van dit jaar uit 349.700 eenheden; tien jaar terug was dit nog maar 75.000 caravans! De RAI afdeling Caravans verwacht dat het caravanpark aan het eind van 1978 tegen de 380.000 eenheden zal tellen. In de periode 1970 t/m 1975 vertoonde de caravanverkoop een vrij stabiel niveau. Het ene jaar werden er 33.000 verkocht en het andere 35.000, maar hoger kwam het cijfer niet. In 1975 trad een toeneming op tot 40.000 en in 1977 een verdere stijging tot 45.000 stuks. Het nu bijna afgelopen jaar zal naar het zich laat aanzien een iets lager totaalcijfer vertonen, nl. 43.000. De cara vanbranche is daar niet ontevreden over, want het gaat tenslotte met onze economie nu niet zo geweldig goed. Wat de komende jaren betreft meent de voorzitter van de RAI Afd. Caravans de heer F.Z. de Witte dat, tenzij zich onver wachte onstandigheden voordoen, het huidige verkoopniveau ongeveer gehandhaafd kan worden. Alhoewel de nieuwvraag zeker wat minder zal zijn, zullen de vervangingsaankopen een stevige bodem in de markt betekenen. De levensduur van een caravan bedraagt zo'n twaalf tot vijftien jaar. De caravans die twaalf tot vijftien jaar geleden nieuw zijn aangeschaft, gaan nu dus verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe. En als we dan de verkoopgetallen uit die periode bekijken, dan zien we dat er de komende jaren heel wat vervangen zal worden. Terugreke nende zouden dit er bijv. in 1980 een 20.000 caravans voor vervanging in aanmerking komen, waarbij wel bedacht moet worden dat vervanging sneller wordt uitgesteld dan nieuwkoop. Caravan: belangrijkste logiesvorm. I~I oe populair de caravan in de zomerrecreatie is komt telkens naar voren uit de vakantieonderzoeken van het C.B.S. Vorig jaar gingen 7,5 miljoen Nederlanders op vakantie, tegen 7,3 miljoen in 1976. Volgens het CBS bleef de caravan veruit de belangrijkste logiesvorm in Nederland met 29%, direct gevolgd door het zomerhuisje met 28%. Er gingen weer méér mensen met de auto op pad en minder met het vliegtuig. In een aantal gevallen ging men twee of zelfs meer keren met vakantie, waardoor het totaal aantal vakanties op 9,9 miljoen uitkomt, waarvan 14% in de winter en 86% in de zomer. Het aantal vakanties in het buitenland groeit nog steeds, in 1977 56% tegen 40% in 1966. Bij deze vakanties bleef het hotel met 39% de eerste plaats innemen, maar de belangstelling voor ap partementen in de zomer neemt toe. De caravan scoorde als logiesvorm over onze grens weer 15% bij een toegenomen aantal buitenlandse vakanties. Gaan logeren bij familie of kennissen deden volgens een studie van de NV v/h Nederlandse Stichting voor Statistiek, in 1947 nog één op de drie vakantiegangers. Nu komt dat nog maar bij één op de 10 vakantiegangers voor. De tent, caravan en het zomerhuisje is daarentegen als vakantie-onderkomen op 1 of 3 gekomen. Uit vergelijkbare consumentenonderzoeken blijkt dat dertig jaar geleden slechts 5% van de mensen tent, caravan of zomerhuisje gebruikte en 32% naar familie of kennissen ging. Nu zijn de cijfers bijna omgekeerd: 34% en 10%. In 1947 ging 45% van de bevolking met vakantie (in 1977 65%), echter niet naar de wintersport en zeker niet meerdere keren per jaar! Caravan RAI 78: grootste modellenshow voor seizoen '79 O p de Caravan RAI 78 zullen meer dan 800 verschillende modellen van 128 merken uit dertien landen te zien zijn. Het aantal deelnemers bedraagt 184. De tentoonstelling omvat 73 caravanstands, waarvan 27 met vouwwagens, 36 met toercara- vans, 28 met stacaravans en 37 met motorcaravans. Daarnaast zijn er 9 stands met bagage-aanhangwagens, 64 met onderdelen en accessoires en 41 stands met informatie op het gebied van caravanning, kamperen en toerisme. Een goede raad voor diegene die voor het eerst de Caravan RAI bezoekt: "Mocht U door "de bomen" het "bos" niet meer zien, wendt U zich dan tot bijv. de afd. Caravan Voorlichting van de ANWB en/of de Nederlandse Caravan Club. Die kunnen U op Kamperen bij de boer is in Finland reeds jaren bekend. Hier één van de nieuwe modellen van de Finse Solifer Artic serie, geïmporteerd door Caravans "De Leeren Doedel" te Andelst. Door de bitterkoude winters aldaar is vanzelfsprekend veel zorg besteed aan en voorzieningen getroffen voor isolatie, ventilati^centrale verwarming, vorstbeveiliging van watertank en waterleiding, enz. weg helpen om tot een verantwoorde keuze te komen. Met behulp bijv. van de ANWB Caravan koopgids kan de keuze beperkt worden tot een drie-of vijftal stuks, hetgeen de zaak aanmerkelijk vereenvoudigt. "Prijzenswaardige" caravans De prijzen van vouwwagens, vouwcaravans, toer- en stacara vans en kampeerauto zijn gemiddeld 4 lA% gestegen. Tegenover prijsverlagingen staan echter ook verhogingen, in verband met gewijzigde uitvoeringen, van 10% of meer. Van de toercaravans met vaste opbouw kost bijna 43% 10 tot 15 duizend gulden, 30% kost meer dan 15 mille. De goedkoopste toercaravan kost 4350. De gemiddelde prijs van een vouwwagen bedraagt momenteel 5.630; de laagstgeprijsde op de Caravan RAI 78 kost 2.195. De prijzen van de vouwcaravans met scharnierende, vaste wanden liggen aanzienlijk hoger dan van de vouwwagens waarvan de opbouw geheel of gedeeltelijk uit tentdoek bestaat. Wat de stacaravans betreft zijn er twee categorieën: een popu lair geprijsde groep tot 20 duizend gulden (37% van het totale aanbod) en een belangrijke groep (63%) met prijzen variërend 'van 20 tot 80 duizend gulden. Gemiddelde prijs van een staca ravan: tussen 16 en 17 mille. Kampeerauto's zijn aan de prijs omdat er 17,5% bijzondere verbruiksbelasting over wordt gehe ven en daar bovenop de 18% btw. De prijzen variëren van 21.350 tot 209.790. De grote variatie is een gevolg van gevarieerd aanbod: van als kampeerauto ingerichte personen- of lichte bestelwagen tot "coachbuilt" motorcaravans. En er zijn losse opbouwsets verkrijgbaar. Bagagewagentjes ontbreken ook niet op de Caravan RAI. De prijzen lopen uiteen van 549 tot 1.378. De gemiddelde prijs is vrijwel gelijk gebleven, nl. 926. "Blij dat ik rij" met een caravan. Als ergens het motto "Blij dat ik rij" geldt dan is dat wel in de caravansector. Caravanners zijn per definitie aangewezen op hun auto voor hun recreatie. Dit geldt ook voor bezitters van caravans met een vaste standplaats, want meestal zijn deze op plekjes in de natuur gesitueerd waar het openbaar vervoer niet direct in de buurt komt. De auto is voor hen de meest logische vorm van vervoer, omdat er behalve mensen ook goederen naar de caravan worden meegenomen. In het kader van de actie "Blij dat ik rij" is een speciale sticker ontworpen, die op de caravan kan worden geplakt. Deze sticker is voor twee kwartjes ver krijgbaar op de Caravan RAI 78. De RAI afdeling Caravans heeft nu ook een onderscheiding ingesteld voor de "Caravanner van het jaar". Op de openings dag van de tentoonstelling, zaterdag 9 december a.s., zal deze onderscheiding, bestaande uit een oorkonde en een geldbedrag, voor de eerste maal worden toegekend aan degene die de nieu we gebruiksmogelijkheden van de caravan op een uitzonderlijke manier naar voren heeft gebracht. De caravanindustrie kent geen minimum-uitrustingseisen voor haar produkten. In de praktijk is de uitrusting van caravans in diverse prijs- en luxeklassen niet spectaculair verschillend per merk, maar gelijk is ze zeker niet. De koper van een caravan zou voor zichzelf een lijstje kunnen aanleggen van wat hij per klasse in elk geval tenminste zou moeten aantreffen. Dit is er een voorbeeld van, uitgaande van een vierpersoons toercaravan van 370 tot 400 cm met een klassieke indeling. In elk van de drie klassen moet een goede aansluitmogelijkheid voor een voortent aanwe zig zijn. Een instructieboek hoort natuurlijk bij elke cara van. Standaard Neuswiel. Buisdissel. Oplooprem met handsper. Gasflessenrek op dissel. Gelakt onderstel. Rubbergeveerde as. Diagonaalbanden. Laadvermogen ca. 150 kg. Aluminimum buitenwand, licht geisoleerde binnenwand. Ramen van enkel plexiglas waarvan er twee open kunnen. Verstelbaar dakluik. Afsluitbaar ventilatierooster. Gootsteen met wateruitloop en voetpomp. Tweepits thermisch beveiligd gasstel. Afdekmogelijkheid gootsteen en kookplaats. Lichtpunt twaalf, en 220 Volt. Lichtpunt gas. Hang- en sluitwerk van plastic. De Eifelland 350 Q met dubbele ramen, elektrische waterpomp enz; prijsklasse 6.850,— Spaanplaat vloer. Vinyl vloerbedekking Hangkast wandkast boven keukenblok aflegplank rondom van 15 cm. breed. De snelheid die men met deze caravan achter een voldoend zware auto kan rijden moet tenminste 90 km/u zijn bij normale belading. Luxe Neuswiel van minimaal 25 cm. doorsnee. Gegalvaniseerde of verzinkte V-dissel. Oplooprem met terugrijautomaat handsper. Disselbak met plaats voor twee 5 kg. gasflessen watertank, afsluitbaar. Gegalvaniseerd onderstel. Rubbergeveerde as met schokbrekers, diagonaalbanden. Laadvermogen 200 tot 250 kg. Aluminimum buitenwand met redelijke isolatie. Dubbele ramen tenminste voor en achter te openen, deelbare Vervolg op pag. 6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 5