o ndanks pogingen het open baar vervoer te stimuleren door middel van verhogingen van we genbelasting en benzineprijs zien we het autobezit met sprongen omhoog gaan. Het is geen kwestie meer van één auto per gezin, want daar zitten wij in Nederland ge middeld al op, maar het gaat ver der. De voorschotpremie wordt bijgesteld Brandverzekering oogstprodukten I D e verzekeraars nu beleven wat de produktie betreft gouden tijden. Vergroting van omzetten door garages betekent immers veel nieuw polissen voor verzekeraars. D e kern van d^t epistel komt er op neer, dat wanneer U als verzekerde maar zorgt buiten het schadepatroon te blijven en H et is mogelijk de oogstpro dukten op verschillende manieren te verzekeren. D e laatste tijd krijgen we nogal eens vragen van leden die b.v. aardappelen op kontrakt hebben verkocht. H et is wel duidelijk dat bij een dergelijk systeem de verze kerde som voldoende moet zijn en dus moet zijn ingesteld op de hoogst mogelijke veiling- of marktprijs. J 'I'11 De 2e en 3e auto per gezin heeft al zijn entree gedaan. Wij kunnen ons afvragen waar blijven we met al dat mate riaal. In de grote steden een groot probleem; in de klei nere steden ook al een probleem. De landelijke zowel als de plaatselijke overheid heeft op deze ontwikkeling onvol doende antwoord gegeven. Integendeel met autootje pes ten in de vorm van parkeerverboden komen er niet minder auto's. In de strijd om de welvaart c.q. de konsumptiemo- gelijkheden op te voeren heeft men blijkbaar over het hoofd gezien, dat moeder de vrouw met een meer of minder gevulde geldbeurs per auto boodschappen gaat doen en dan met diezelfde auto voor de supermarkt wenst te rijden als het kon zelfs binnen. En voorzover dat in de ene plaats onmogelijk wordt gemaakt zal zij zich per auto zelfs naar die plaats begeven waar dat wel mogelijk is. Zo liggen de kaarten en niet anders. Verkeersgedrag •In dat opzicht zou er niets te klagen zijn ware het niet, dat het schadeverloop zich onevenredig ontwikkelt, t.o.v. de toename. Het toenemende aantal auto's is oorzaak, dat het aantal ver- keersknooppuntenzienderogentoeneemt. Op de spitsuren is het file rijden geblazen en daar behoeft qua weersomstandigheden maar iets-te gebeuren of er vinden aan de lopende band ket tingbotsingen plaats. Dichte mist is b.v. zo'n gevaarlijk element; hoewel sneeuwval en plaatselijke gladheid wegens bevriezing er ook niet om liegt. In dit jaargetijde doen zich dergelijke weersverschijnselen re gelmatig voor en het nare van de zaak is, dat de weggebruiker zich de gevaren onvoldoende realiseert. Althans hij of zij past zijn of haar rijgedrag onvoldoende aan. Het lijkt er op, dat men ook steeds agressiever wordt. Men heeft een auto daar moet dan ook mee gereden worden en de medeweggebruiker moet daar rekening mee houden. Ik op de weg, een ander er af als dat zou kunnen; zo is ongeveer de egoïstische opvatting. Hoffelijkheid tegenover de medeweggebruiker is een vreemd woord gewor den. Als iemand een fout maakt in het verkeer zijn er ogenblikkelijk toeterende en naar het hoofd wijzende lieden in de buurt om de ongelukkige duidelijk te maken, dat hij of zij niet op de weg thuishoort. Men is er als de kippen bij om hem of haar de grond in te stampen of als het effen kan voor de rest van het leven een minderwaardigheidskomplex te bezorgen. Het zou nog door de beugel kunnen als die toeterende en naar het hoofd wijzende lieden zulke brave en zich aan de regels houdende weggebruikers waren maar dat is juist niet het geval. Want als je je zo gedraagt ben je gewoon te onevenwichtig om aan dat wriemelende verkeer deel te nemen. Het klinkt mis- schien van een verzekeraar wat raar als hij opmerkt, dat niet de fout makende weggebruiker van de weg moet worden wegge- toeterd en gewezen maar waarschijnlijk juist die toeteraars en hoofdwijzers. Waar zou toch al die agressiviteit vandaan komen? Heeft Toon Hermans toch gelijk in zijn onvolprezen liedje "we hebben het veel te goed?" Stijgende schadekosten B ovenstaande ontboezeming moesten wij kwijt om aan te tonen, dat het schadeverloop frequentieel nog toeneemt in Ne derland en ook bij onze O.V.M. Dat is lelijk want de kosten per schadegeval blijven ook steeds stijgen. Er zijn dus twee faktoren, die de premiekosten omhoog stuwen n.l. het procentueel stij gende aantal schadegevallen en de kosten per schadegeval. De landelijke verzekeraars hangen derhalve al een paar jaar aan de bel bij Ekonomische Zaken om via premieverhogingen per 1 jan. '77 en '78, per 1 juli '78 en straks per 1 januari 1979 waren het resultaat van Ja en nu horen wij de gewone autobezitter al opmerken: die verzekeraars verhogen de premies maar en wor den nog rijker dan ze al zijn. Dat zijn uiteraard van die losse opmerkingen. Het is duidelijk, dat bij een toenemend schade verloop de premies aangepast moeten worden. Overigens heb ben wij in dit verband nog een nare opmerking te maken n.l. dat het moraal van de mens ook in ander opzicht aan het dalen is. Het wordt niet meer als diefstal ervaren als je van de verzekeraar een uitkering te pakken weet te krijgen terwijl men daar eigen lijk geen recht op heeft. Integendeel zelfs, het wordt hier en daar Niet iedereen vangt een dergelijke reaktie zo vrolijk op onder een borrel met een zekere trots verteld. Daar wordt dan geweldig om gelachen, wat knap, wat knap toch. En wij zeggen dan, hoe stom, hoe stom toch. Wij hebben altijd de indruk gehad, mogelijk wat naïef, dat onze verzekerden van de O.V.M. er een andere moraal op na houden. Van tijd tot tijd lopen wij tegen onze eigen naïviteit aan en maken ons dan ook grenzeloos boos. De O.V.M. premies aan moraal en hoffelijkheid zeer hoge waarden blijft toekennen er eigenlijk geen premieverhogingen nodig zouden zijn. Helemaal waar is zo'n opmerking niet, hoewel het wel onze vaste overtuiging is, dat aan het schadeverloop (de schadefre- quentie) veel valt te verbeteren. Wij blijven in dat opzicht vol goede moed en zijn bovendien van mening, dat wij dit schade verloop aktief moeten volgen. Vooreerst zien de voorlopige resultaten 1978 er zo uit, dat ook wij niet aan een premiebijstelling kunnen ontkomen. Voor personen- en bestelauto's gaat de voorschotpremie 1979 met 10% omhoog. Voor de bromfietsen wordt de kaskopremie met 1,— per 100,— verhoogd en de W.A. premie met 12,—Voor motoren wordt de W.A. premie met 12,— ver hoogd. Bij de medische-varia gaat alleen het na le jaars risiko bij de arbeidsongeschiktheid met 5% omhoog en in de W.A. partiku- lier sektor komt er 10,— bij de jaarpremie. De ziektekosten verzekering (Z.H.V.) gaat eveneens omhoog. Al met al een zeer gematigde maar noodzakelijke premieaanpassing. Prolongatienota's Zeer binnenkort reeds zult U de prolongatienota voor 1979 in uw brievenbus vinden. Welkom of niet, de post gaat ze U wel bezorgen. Ons dringende verzoek is eerst de bijgevoegde cirkulaires goed te lezen alvorens U aan het bellen slaat. Want er wordt veel gebeld over zaken, die door eerst goed te lezen volkomen overbodig zijn. Dat wil niet zeggen, dat wij uw zinnige vragen niet op prijs zouden stellen. Integendeel, we zijn er voor U, onder het motto: "Het vervullen van de dagelijkse taak, gekruid met een goed humeur, is een bron van geluk". Tenslotte wensen wij U een zeer goede kerstdagen en een pret tige jaarwisseling toe. de L. De vorm van verzekering die U moet nemen is sterk afhankelijk van wat er met de oogstprodukten na de oogst wordt gedaan. Zijn de produkten reeds voor de oogst op kontrakt verkocht of zij het produkten voor de veiling of markt. Deze faktoren spelen een rol bij het bepalen van de verze- keringsvorm, hieronder zullen we de twee vormen bespre ken die u het beste kunt nemen voor uw oogstprodukten. Deze vormen zijn van belang voor de landbouwer, maar ook voor de fruitteler. Oogstprodukten die op kontrakt zijn verkocht Normaal is het zo dat bij brand de marktprijs wordt vergoed op het moment van de schade. Als de marktprijs op dat moment lager is dan de kontraktprijs, dan komen de problemen. Stel dat U b.v. op kontrakt aardappelen hebt verkocht voor 25 cent per kg en dat de markt- of veilingprijs ten tijde van de brand 0,14 per kg is. U krijgt dan maar 0,14 per kg uitgekeerd, terwijl u had gere kend 0,25 per kg te ontvangen van de koper van de aardap pelen. Nu kunt U zeggen geen problemen, ik koop toch nieuwe aard appelen voor 0,14 per kg op de markt en lever die aan mijn kontraktant. In principe zou dit natuurlijk mogelijk moeten zijn, maar zoals wij vernamen uit de praktijk, zal in zo'n geval de koper vaak weigeren een andere partij aardappelen aan te ne men. Deze koper komt dan met allerlei argumenten over andere kwaliteit en dat hij uw aardappelen heeft gekocht en geen an dere enz., enz. U moet bedenken dat deze koper al lang blij is dat hij geen aardappelen van U voor 0,25 hoeft af te nemen, omdat hij overal aardappelen voor 0,14 kan kopen. U begrijpt dat de koper op alle mogelijk manieren kan proberen van het kontrakt af te komen. Hij zal blijven weigeren andere aardappelen dan die hij gekontrakteerd had te aksepteren. U zit in zo'n geval met een strop van 0,11 per kg. De verze keraars hebben gemeend hieraan toch wat te moeten doen. Er is nu een mogelijkheid gekreeërd om uw aardappelen, die op kontrakt zijn verkocht, ook voor deze kontraktprijs te verzeke ren. De vereisten om op kontraktprijs-basis te kunnen verzekeren zijn, dat u het koopkontrakt moet overleggen, getekend door beide partijen. Op deze manier krijgt U bij schade ook de over eengekomen kontraktprijs uitgekeerd. Wij nemen aan dat de brandassuradeuren met deze wijze van verzekeren zoveel mogelijk aan de praktijk van de teler tege moet komen. Oogstprodukten die niet op kontrakt zijn verkocht oor de teler/kweker is de prijszetting van groot belang, vandaar dat er velen zijn die de oogstprodukten opslaan in koelhuizen etc. met de bedoeling deze produkten te veilen, op het voor hem meest gunstige tijdstip. Wanneer men volgens de gebruikelijke voorwaarden is verze kerd, dan wordt bij schade de markt- of veilingprijs vergoed! Vele telers vinden dat zij daardoor financieel sterk afhankelijk zijn van het tijdstip waarop de schade plaatsvindt. Juist als men goed ingerichte koelhuizen of opslagruimten heeft, zal men op het moment dat de markt gunstig is willen verkopen, om zodoende optimaal te kunnen profiteren. Het risiko dat na een schade, welke op een ongunstig markt- tijdstip plaatsvindt, de prijzen kunnen gaan stijgen en hierdoor min of meer de boot wordt gemist is een vrij vaak gehoord bezwaar tegen de berekening van de schadevergoeding op basis van marktprijs ten tijde van de schade. Verzekeraars hebben ook hierin voorzien door een vorm van verzekering te kreeëren, die de mogelijkheid biedt een vergoe ding te krijgen naar een hogere marktprijs dan de marktprijs ten tijde van de brand. De gang van zaken is dan zo, dat direkt na de schade een voorlopige schadevaststelling plaatsvindt tegen de op dat tijd stip van de schade geldende veiling- of marktprijs. Naderhand dan op een door de teler door hemzelf te bepalen tijdstip (binnen de verzekeringstermijn uiteraard) een definitie ve afrekening volgen op basis van de op dat tijdstip geldende veiling- of marktprijs. Uiteraard komen hierop in mindering niet uitgegeven kosten etc. Ligt de op deze basis berekende schade hoger dan de voorlopig vastgestelde uitkering, dan volgt een aanvullende uitkering! Er wordt natuurlijk wel uitgegaan van een bepaalde teeltcyclus. Alleen tijdens of gedurende deze periode kan naverrekening van een schade tegen een hogere veiling- of marktprijs plaats vinden. De teler kan bij dit systeem dus dezelfde situatie aanhouden welke hij - indien hij geen brand zou hebben gehad - ook zou hebben gevolgd. t ïi. li Wanneer U goed verzekert, is dit oneerlijke touwtrekkeen niet nodig! U dient wel hoog genoeg te verzekeren De verzekerde som kan gedurende de looptijd worden aange past. Dus als u uw oogstprodukten op bovenstaande wijze wilt verzekeren, dan moet U uw brandverzekeraar verzoeken om op uw polis voor oogstprodukten de naverrekening clausule van toepassing te verklaren. Wij adviseren degenen die hun oogstprodukten op kontrakt of later op veiling- of marktprijs verkopen op de hiervoor ge noemde wijze te verzekeren. Het merendeel van de telers zal waarschijnlijk niet op boven genoemde wijze zijn verzekerd. Laat Uw polissen direkt omzetten en voorkom teleurstellingen! Het is belangrijk dat u ieder jaar uw polissen even nakijkt of de oogstprodukten die u hebt verzekerd wel hoog genoeg zijn ver zekerd, en of er andere produkten op kontrakt zijn verkocht zodat u de polis moet aanpassen. Als u de polissen toch bij de hand hebt, kijk dan gelijk even of het verzekerde bedrag van de gebouwen en de inventaris wel regelmatig is aangepast en of de bedragen nog hoog genoeg zijn. Eventueel nieuw aangeschafte werktuigen worden vaak verge ten op te geven. Bij twijfel direkt uw vertegenwoordiger bellen voor taxatie! Laat uw polissen voor gebouwen en inventaris gelijk omzetten in een index-polis. Dit houdt in dat het verzekerde bedrag jaarlijks automatisch wordt aangepast. U voorkomt hie*rdoor onderver zekering! Uw inventaris kunt u ook zoals de inboedel van uw woning op nieuwwaarde-basis verzekeren. Neem toch even de tijd om deze belangrijke zaken te bekijken, Want hoe vaak leest u niet in de krant "bedrijf in as, eigenaar was verzekerd". Er staat echter nooit bij of hij wel goed was verze kerd. Zorg ervoor dat u niet verrast wordt en pas uw polissen aan. Voorkomen is beter dan genezen! Fluit.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3