o ndanks pogingen het open
baar vervoer te stimuleren door
middel van verhogingen van we
genbelasting en benzineprijs zien
we het autobezit met sprongen
omhoog gaan. Het is geen kwestie
meer van één auto per gezin, want
daar zitten wij in Nederland ge
middeld al op, maar het gaat ver
der.
De voorschotpremie
wordt bijgesteld
Brandverzekering
oogstprodukten
I
D e verzekeraars nu beleven wat de produktie betreft gouden
tijden. Vergroting van omzetten door garages betekent immers
veel nieuw polissen voor verzekeraars.
D e kern van d^t epistel komt er op neer, dat wanneer U als
verzekerde maar zorgt buiten het schadepatroon te blijven en
H et is mogelijk de oogstpro
dukten op verschillende manieren
te verzekeren.
D e laatste tijd krijgen we nogal eens vragen van leden die b.v.
aardappelen op kontrakt hebben verkocht.
H et is wel duidelijk dat bij een dergelijk systeem de verze
kerde som voldoende moet zijn en dus moet zijn ingesteld op de
hoogst mogelijke veiling- of marktprijs.
J 'I'11
De 2e en 3e auto per gezin heeft al zijn entree gedaan.
Wij kunnen ons afvragen waar blijven we met al dat mate
riaal. In de grote steden een groot probleem; in de klei
nere steden ook al een probleem. De landelijke zowel als de
plaatselijke overheid heeft op deze ontwikkeling onvol
doende antwoord gegeven. Integendeel met autootje pes
ten in de vorm van parkeerverboden komen er niet minder
auto's. In de strijd om de welvaart c.q. de konsumptiemo-
gelijkheden op te voeren heeft men blijkbaar over het
hoofd gezien, dat moeder de vrouw met een meer of minder
gevulde geldbeurs per auto boodschappen gaat doen en dan
met diezelfde auto voor de supermarkt wenst te rijden als
het kon zelfs binnen. En voorzover dat in de ene plaats
onmogelijk wordt gemaakt zal zij zich per auto zelfs naar
die plaats begeven waar dat wel mogelijk is.
Zo liggen de kaarten en niet anders.
Verkeersgedrag
•In dat opzicht zou er niets te klagen zijn ware het niet, dat het
schadeverloop zich onevenredig ontwikkelt, t.o.v. de toename.
Het toenemende aantal auto's is oorzaak, dat het aantal ver-
keersknooppuntenzienderogentoeneemt. Op de spitsuren is het
file rijden geblazen en daar behoeft qua weersomstandigheden
maar iets-te gebeuren of er vinden aan de lopende band ket
tingbotsingen plaats.
Dichte mist is b.v. zo'n gevaarlijk element; hoewel sneeuwval en
plaatselijke gladheid wegens bevriezing er ook niet om liegt.
In dit jaargetijde doen zich dergelijke weersverschijnselen re
gelmatig voor en het nare van de zaak is, dat de weggebruiker
zich de gevaren onvoldoende realiseert. Althans hij of zij past
zijn of haar rijgedrag onvoldoende aan. Het lijkt er op, dat men
ook steeds agressiever wordt. Men heeft een auto daar moet dan
ook mee gereden worden en de medeweggebruiker moet daar
rekening mee houden. Ik op de weg, een ander er af als dat zou
kunnen; zo is ongeveer de egoïstische opvatting. Hoffelijkheid
tegenover de medeweggebruiker is een vreemd woord gewor
den.
Als iemand een fout maakt in het verkeer zijn er ogenblikkelijk
toeterende en naar het hoofd wijzende lieden in de buurt om de
ongelukkige duidelijk te maken, dat hij of zij niet op de weg
thuishoort. Men is er als de kippen bij om hem of haar de grond
in te stampen of als het effen kan voor de rest van het leven een
minderwaardigheidskomplex te bezorgen.
Het zou nog door de beugel kunnen als die toeterende en naar
het hoofd wijzende lieden zulke brave en zich aan de regels
houdende weggebruikers waren maar dat is juist niet het geval.
Want als je je zo gedraagt ben je gewoon te onevenwichtig om
aan dat wriemelende verkeer deel te nemen. Het klinkt mis-
schien van een verzekeraar wat raar als hij opmerkt, dat niet de
fout makende weggebruiker van de weg moet worden wegge-
toeterd en gewezen maar waarschijnlijk juist die toeteraars en
hoofdwijzers.
Waar zou toch al die agressiviteit vandaan komen? Heeft Toon
Hermans toch gelijk in zijn onvolprezen liedje "we hebben het
veel te goed?"
Stijgende schadekosten
B ovenstaande ontboezeming moesten wij kwijt om aan te
tonen, dat het schadeverloop frequentieel nog toeneemt in Ne
derland en ook bij onze O.V.M. Dat is lelijk want de kosten per
schadegeval blijven ook steeds stijgen. Er zijn dus twee faktoren,
die de premiekosten omhoog stuwen n.l. het procentueel stij
gende aantal schadegevallen en de kosten per schadegeval.
De landelijke verzekeraars hangen derhalve al een paar jaar aan
de bel bij Ekonomische Zaken om via premieverhogingen per 1
jan. '77 en '78, per 1 juli '78 en straks per 1 januari 1979 waren
het resultaat van Ja en nu horen wij de gewone autobezitter al
opmerken: die verzekeraars verhogen de premies maar en wor
den nog rijker dan ze al zijn. Dat zijn uiteraard van die losse
opmerkingen. Het is duidelijk, dat bij een toenemend schade
verloop de premies aangepast moeten worden. Overigens heb
ben wij in dit verband nog een nare opmerking te maken n.l. dat
het moraal van de mens ook in ander opzicht aan het dalen is.
Het wordt niet meer als diefstal ervaren als je van de verzekeraar
een uitkering te pakken weet te krijgen terwijl men daar eigen
lijk geen recht op heeft. Integendeel zelfs, het wordt hier en daar
Niet iedereen vangt een dergelijke reaktie zo vrolijk op
onder een borrel met een zekere trots verteld. Daar wordt dan
geweldig om gelachen, wat knap, wat knap toch.
En wij zeggen dan, hoe stom, hoe stom toch.
Wij hebben altijd de indruk gehad, mogelijk wat naïef, dat onze
verzekerden van de O.V.M. er een andere moraal op na houden.
Van tijd tot tijd lopen wij tegen onze eigen naïviteit aan en
maken ons dan ook grenzeloos boos.
De O.V.M. premies
aan moraal en hoffelijkheid zeer hoge waarden blijft toekennen
er eigenlijk geen premieverhogingen nodig zouden zijn.
Helemaal waar is zo'n opmerking niet, hoewel het wel onze
vaste overtuiging is, dat aan het schadeverloop (de schadefre-
quentie) veel valt te verbeteren. Wij blijven in dat opzicht vol
goede moed en zijn bovendien van mening, dat wij dit schade
verloop aktief moeten volgen.
Vooreerst zien de voorlopige resultaten 1978 er zo uit, dat ook
wij niet aan een premiebijstelling kunnen ontkomen.
Voor personen- en bestelauto's gaat de voorschotpremie 1979
met 10% omhoog. Voor de bromfietsen wordt de kaskopremie
met 1,— per 100,— verhoogd en de W.A. premie met
12,—Voor motoren wordt de W.A. premie met 12,— ver
hoogd.
Bij de medische-varia gaat alleen het na le jaars risiko bij de
arbeidsongeschiktheid met 5% omhoog en in de W.A. partiku-
lier sektor komt er 10,— bij de jaarpremie. De ziektekosten
verzekering (Z.H.V.) gaat eveneens omhoog. Al met al een zeer
gematigde maar noodzakelijke premieaanpassing.
Prolongatienota's
Zeer binnenkort reeds zult U de prolongatienota voor 1979 in
uw brievenbus vinden.
Welkom of niet, de post gaat ze U wel bezorgen. Ons dringende
verzoek is eerst de bijgevoegde cirkulaires goed te lezen alvorens
U aan het bellen slaat. Want er wordt veel gebeld over zaken, die
door eerst goed te lezen volkomen overbodig zijn. Dat wil niet
zeggen, dat wij uw zinnige vragen niet op prijs zouden stellen.
Integendeel, we zijn er voor U, onder het motto: "Het vervullen
van de dagelijkse taak, gekruid met een goed humeur, is een bron
van geluk".
Tenslotte wensen wij U een zeer goede kerstdagen en een pret
tige jaarwisseling toe.
de L.
De vorm van verzekering die U
moet nemen is sterk afhankelijk
van wat er met de oogstprodukten
na de oogst wordt gedaan.
Zijn de produkten reeds voor de
oogst op kontrakt verkocht of zij
het produkten voor de veiling of
markt.
Deze faktoren spelen een rol bij het bepalen van de verze-
keringsvorm, hieronder zullen we de twee vormen bespre
ken die u het beste kunt nemen voor uw oogstprodukten.
Deze vormen zijn van belang voor de landbouwer, maar
ook voor de fruitteler.
Oogstprodukten die op kontrakt zijn verkocht
Normaal is het zo dat bij brand de marktprijs wordt vergoed op
het moment van de schade.
Als de marktprijs op dat moment lager is dan de kontraktprijs,
dan komen de problemen.
Stel dat U b.v. op kontrakt aardappelen hebt verkocht voor 25
cent per kg en dat de markt- of veilingprijs ten tijde van de brand
0,14 per kg is.
U krijgt dan maar 0,14 per kg uitgekeerd, terwijl u had gere
kend 0,25 per kg te ontvangen van de koper van de aardap
pelen.
Nu kunt U zeggen geen problemen, ik koop toch nieuwe aard
appelen voor 0,14 per kg op de markt en lever die aan mijn
kontraktant. In principe zou dit natuurlijk mogelijk moeten zijn,
maar zoals wij vernamen uit de praktijk, zal in zo'n geval de
koper vaak weigeren een andere partij aardappelen aan te ne
men.
Deze koper komt dan met allerlei argumenten over andere
kwaliteit en dat hij uw aardappelen heeft gekocht en geen an
dere enz., enz. U moet bedenken dat deze koper al lang blij is dat
hij geen aardappelen van U voor 0,25 hoeft af te nemen,
omdat hij overal aardappelen voor 0,14 kan kopen.
U begrijpt dat de koper op alle mogelijk manieren kan proberen
van het kontrakt af te komen. Hij zal blijven weigeren andere
aardappelen dan die hij gekontrakteerd had te aksepteren.
U zit in zo'n geval met een strop van 0,11 per kg. De verze
keraars hebben gemeend hieraan toch wat te moeten doen. Er is
nu een mogelijkheid gekreeërd om uw aardappelen, die op
kontrakt zijn verkocht, ook voor deze kontraktprijs te verzeke
ren.
De vereisten om op kontraktprijs-basis te kunnen verzekeren
zijn, dat u het koopkontrakt moet overleggen, getekend door
beide partijen. Op deze manier krijgt U bij schade ook de over
eengekomen kontraktprijs uitgekeerd.
Wij nemen aan dat de brandassuradeuren met deze wijze van
verzekeren zoveel mogelijk aan de praktijk van de teler tege
moet komen.
Oogstprodukten die niet op kontrakt zijn verkocht
oor de teler/kweker is de prijszetting van groot belang,
vandaar dat er velen zijn die de oogstprodukten opslaan in
koelhuizen etc. met de bedoeling deze produkten te veilen, op
het voor hem meest gunstige tijdstip.
Wanneer men volgens de gebruikelijke voorwaarden is verze
kerd, dan wordt bij schade de markt- of veilingprijs vergoed!
Vele telers vinden dat zij daardoor financieel sterk afhankelijk
zijn van het tijdstip waarop de schade plaatsvindt.
Juist als men goed ingerichte koelhuizen of opslagruimten heeft,
zal men op het moment dat de markt gunstig is willen verkopen,
om zodoende optimaal te kunnen profiteren.
Het risiko dat na een schade, welke op een ongunstig markt-
tijdstip plaatsvindt, de prijzen kunnen gaan stijgen en hierdoor
min of meer de boot wordt gemist is een vrij vaak gehoord
bezwaar tegen de berekening van de schadevergoeding op basis
van marktprijs ten tijde van de schade.
Verzekeraars hebben ook hierin voorzien door een vorm van
verzekering te kreeëren, die de mogelijkheid biedt een vergoe
ding te krijgen naar een hogere marktprijs dan de marktprijs ten
tijde van de brand.
De gang van zaken is dan zo, dat direkt na de schade een
voorlopige schadevaststelling plaatsvindt tegen de op dat tijd
stip van de schade geldende veiling- of marktprijs.
Naderhand dan op een door de teler door hemzelf te bepalen
tijdstip (binnen de verzekeringstermijn uiteraard) een definitie
ve afrekening volgen op basis van de op dat tijdstip geldende
veiling- of marktprijs. Uiteraard komen hierop in mindering
niet uitgegeven kosten etc.
Ligt de op deze basis berekende schade hoger dan de voorlopig
vastgestelde uitkering, dan volgt een aanvullende uitkering!
Er wordt natuurlijk wel uitgegaan van een bepaalde teeltcyclus.
Alleen tijdens of gedurende deze periode kan naverrekening
van een schade tegen een hogere veiling- of marktprijs plaats
vinden.
De teler kan bij dit systeem dus dezelfde situatie aanhouden
welke hij - indien hij geen brand zou hebben gehad - ook zou
hebben gevolgd.
t ïi. li
Wanneer U goed verzekert, is dit oneerlijke touwtrekkeen niet
nodig!
U dient wel hoog genoeg te verzekeren
De verzekerde som kan gedurende de looptijd worden aange
past. Dus als u uw oogstprodukten op bovenstaande wijze wilt
verzekeren, dan moet U uw brandverzekeraar verzoeken om op
uw polis voor oogstprodukten de naverrekening clausule van
toepassing te verklaren.
Wij adviseren degenen die hun oogstprodukten op kontrakt of
later op veiling- of marktprijs verkopen op de hiervoor ge
noemde wijze te verzekeren.
Het merendeel van de telers zal waarschijnlijk niet op boven
genoemde wijze zijn verzekerd.
Laat Uw polissen direkt omzetten en voorkom teleurstellingen!
Het is belangrijk dat u ieder jaar uw polissen even nakijkt of de
oogstprodukten die u hebt verzekerd wel hoog genoeg zijn ver
zekerd, en of er andere produkten op kontrakt zijn verkocht
zodat u de polis moet aanpassen.
Als u de polissen toch bij de hand hebt, kijk dan gelijk even of
het verzekerde bedrag van de gebouwen en de inventaris wel
regelmatig is aangepast en of de bedragen nog hoog genoeg zijn.
Eventueel nieuw aangeschafte werktuigen worden vaak verge
ten op te geven.
Bij twijfel direkt uw vertegenwoordiger bellen voor taxatie! Laat
uw polissen voor gebouwen en inventaris gelijk omzetten in een
index-polis. Dit houdt in dat het verzekerde bedrag jaarlijks
automatisch wordt aangepast. U voorkomt hie*rdoor onderver
zekering! Uw inventaris kunt u ook zoals de inboedel van uw
woning op nieuwwaarde-basis verzekeren.
Neem toch even de tijd om deze belangrijke zaken te bekijken,
Want hoe vaak leest u niet in de krant "bedrijf in as, eigenaar was
verzekerd". Er staat echter nooit bij of hij wel goed was verze
kerd. Zorg ervoor dat u niet verrast wordt en pas uw polissen
aan.
Voorkomen is beter dan genezen! Fluit.