0qsO Dankdag voor het Gewas" N u de redaktie van het "landbouwblad" er toch prijs op stelt, iets op te nemen over deze zaak, wil ik het dan maar proberen. De lezer moet het dan maar voor lief nemen, dat een dominee nu eenmaal een "preker" is en we doen dan samen "het oude Boek" eens open. A Is Jezus ons mensen wil vertellen, hoe het bij God en in Diens Rijk toegaat, dan kijkt hij rond op deze aarde en hij ziet een boer. M ag ik eens wijzen op zo'n weg? De Dankweg heeft te maken met de oogst! En overal op de wereld is de oogst een feestelijk gebeuren. H et is toch een preek gewordenMoet je ook maar geen dominee vragen. Maar ik heb toch het gevoel dat die preek niet misstaat in ons landbouwblad. Denk er maar eens over na! En veel hartelijke groeten aan alle bekenden. zuidelijke landbouw maatschappij tuinbouwblad land- VRIJDAG 1 DECEMBER 1978 66e jaargang - No. 3459 I n onze moderne vermaterialiseerde Westerse Wereld is het zelfs in agrarische kringen een vraag geworden, of zo'n "dankdag" nog zin heeft. Voeg daaraan toe, dat het Christendom een groot stuk terrein verloren heeft, terwijl dan -om het kringetje rond te maken- dit "Christendom" voor een deel zover verwijderd is geraakt van de natuur dat men er in die kringen al evenveel moeite mee heeft. Aan de andere kant is het gelukkig in Zuid-West Neder land zo, dat we dagelijks gekonfronteerd worden met het wel en wee van onze agrarische medeburgers. Denk maar eens aan de natte periode van enige jaren geleden, of aan de glibberigheid in deze dagen van de binnenwegen, omdat de peeën nog niet allemaal weg zijn. En ik lees daar in Markus 4:26-27 het volgende: "En Jezus zeide: Alzo is het Koninkrijk Gods, als een mens, die zaad werpt in de aarde, en slaapt en opstaat, nacht en dag en het zaad komt op en groeit, zonder dat hij zelfweet hoe. Een boer zoals hij leeft: Hij slaapt en staat op, hij werkt en werkt, nacht en dag en (nu komt het vreemde!) het zaad komt op en groeit zonder dat hij zelf weet hoe. Er is van de schepping af een "inherente" kracht in de aarde meegeschapen ("het zaad komt op en groeit"). En wij, wij leven er midden in, wij gaan slapen en staan op, nacht en dag (zo immers is ons leven?) en wij weten niet hoe. Er is -ook in ons dagelijks werk- een mysterie. Een geheim, waarvan de Bijbel zegt: Dat maakte de Schepper zo! Wel, zegt het oude Boek, zo is het ook met God en de mensen. In het geloof, dat de mens met zich meedraagt, is ook een mysterie. De mens slaapt en staat op, nacht en dag, d.w.z. die mens leeft op deze aarde ook met een vreemd mysterie, n.l. dat God een wonderlijke God is, n.l. een God die liefheeft. Het lijkt alsof God in de natuur Zijn Rijk terugvindt. Want ook de wereldakker heeft inherente kracht. Hoe slecht georganiseerd en hoezeer innerlijk verdeeld, duikt dit Christendom toch telkens weer op en stimuleert mensen tot grote dingen. Of het wijst wegen. De Bijbel -kijkend naar de natuur- zegt: Een mens leeft, hij slaapt en staat op, nacht en dag, en weet hij veel? Maar evenals in de natuur komt er in haar of zijn leven een oogst! Een van de bijzondere eigenschappen van onze tijd is, dat wij mensen ouder worden dan vroeger. En ik ontmoet nogal eens mensen, die daar moeite mee hebben. Mensen die niet willen weten, hoe oud ze zijn, en er ook liever niet over praten. En dan zegt onze oude Bijbel: Wel mens, kijk eens rond en zou het niet mogelijk zijn, dat je je ouder worden als een soort oogsttijd ziet? En dat is een feestelijke zaak! Zou daarin ook plaats kunnen zijn voor een dankdag? I n ons bovengenoemd Bijbelgedeelte is sprake van het "Koninkrijk Gods". Over wat dat precies is, zijn door theologen boeken en bladzijden vol geschreven. Mag ik proberen met één zin daar wat uit over te nemen, met alle risico's daarvan. Ik las dan: "Het Koninkrijk Gods is het -uiteindelijk- en- heilrijk-handelen-Gods-met-deze-wereld". U en ik: wij kijken ook naar deze wereld en naar ons leven: de Bijbel zegt: God doet iets met deze wereld en met ons leven. Het heilskarakter van het Rijk wordt in de oogst gesymboliseerd. Deze wereld -en ons leven-weten wij veel- daar doet God iets mee: als wij slapen en op staan, nacht en dag. De Bijbel zegt, wat God er mee doet: Hij deelt dit leven in Jezus Christus! En wij slapen en staan op, nacht en dag en het zaad komt op en groeit en wij weten niet hoe! We begonnen met de dankdag. Die is zo een soort teken van het wezen van ons geloof op deze wereld en in dit leven. God is erbij! Zo! Op de manier van Jezus Christus. Nacht en dag, nu en morgen en altijd. Tot en met de oogst! Uw H.M. Strating. In dit nummer o.m. Het is zo klaar met de P.C.W. subsidie Geld en Goed Het trekkerrijbewijs De teelt van spruitkool Kontraktteelt bolgewassen Terugblik op winterworteldemonstratie pag. 3 pag. 3 pag. 4 pag. 5 pag. 6 pag. 7 De maand december op bet Z.W. landbouwbedrijf pag. 8 en 9 Kringvoorzitter Gerard de Jager pag. 10 en 11 Voeren op maat van de melkproduktie pag. 12 Amerikaanse boer heeft landhonger en is machinegek pag. 13 Met prei zit het goed dit jaar pag. 14 T uinbouwklanken pag. 15 Markt- en prijsberichten pag. 17 Voor de Vrouw en P.J.Z. pag. 19 1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 1