0qsO
Dankdag voor het Gewas"
N u de redaktie van het "landbouwblad" er toch prijs op
stelt, iets op te nemen over deze zaak, wil ik het dan maar
proberen. De lezer moet het dan maar voor lief nemen,
dat een dominee nu eenmaal een "preker" is en we doen
dan samen "het oude Boek" eens open.
A Is Jezus ons mensen wil vertellen, hoe het bij God en
in Diens Rijk toegaat, dan kijkt hij rond op deze aarde en
hij ziet een boer.
M ag ik eens wijzen op zo'n weg? De Dankweg heeft te
maken met de oogst! En overal op de wereld is de oogst
een feestelijk gebeuren.
H et is toch een preek gewordenMoet je ook maar geen
dominee vragen. Maar ik heb toch het gevoel dat die preek
niet misstaat in ons landbouwblad. Denk er maar eens over
na! En veel hartelijke groeten aan alle bekenden.
zuidelijke landbouw maatschappij
tuinbouwblad
land-
VRIJDAG 1 DECEMBER 1978
66e jaargang - No. 3459
I n onze moderne vermaterialiseerde Westerse Wereld is
het zelfs in agrarische kringen een vraag geworden, of
zo'n "dankdag" nog zin heeft. Voeg daaraan toe, dat het
Christendom een groot stuk terrein verloren heeft, terwijl
dan -om het kringetje rond te maken- dit "Christendom"
voor een deel zover verwijderd is geraakt van de natuur
dat men er in die kringen al evenveel moeite mee heeft.
Aan de andere kant is het gelukkig in Zuid-West Neder
land zo, dat we dagelijks gekonfronteerd worden met het
wel en wee van onze agrarische medeburgers. Denk maar
eens aan de natte periode van enige jaren geleden, of aan
de glibberigheid in deze dagen van de binnenwegen,
omdat de peeën nog niet allemaal weg zijn.
En ik lees daar in Markus 4:26-27 het volgende:
"En Jezus zeide: Alzo is het Koninkrijk Gods, als een mens,
die zaad werpt in de aarde, en slaapt en opstaat, nacht en
dag en het zaad komt op en groeit, zonder dat hij zelfweet
hoe.
Een boer zoals hij leeft: Hij slaapt en staat op, hij werkt en
werkt, nacht en dag en (nu komt het vreemde!) het zaad
komt op en groeit zonder dat hij zelf weet hoe.
Er is van de schepping af een "inherente" kracht in de
aarde meegeschapen ("het zaad komt op en groeit").
En wij, wij leven er midden in, wij gaan slapen en staan
op, nacht en dag (zo immers is ons leven?) en wij weten
niet hoe. Er is -ook in ons dagelijks werk- een mysterie.
Een geheim, waarvan de Bijbel zegt: Dat maakte de
Schepper zo! Wel, zegt het oude Boek, zo is het ook met
God en de mensen. In het geloof, dat de mens met zich
meedraagt, is ook een mysterie. De mens slaapt en staat
op, nacht en dag, d.w.z. die mens leeft op deze aarde ook
met een vreemd mysterie, n.l. dat God een wonderlijke
God is, n.l. een God die liefheeft.
Het lijkt alsof God in de natuur Zijn Rijk terugvindt.
Want ook de wereldakker heeft inherente kracht.
Hoe slecht georganiseerd en hoezeer innerlijk verdeeld,
duikt dit Christendom toch telkens weer op en stimuleert
mensen tot grote dingen. Of het wijst wegen.
De Bijbel -kijkend naar de natuur- zegt: Een mens leeft, hij
slaapt en staat op, nacht en dag, en weet hij veel?
Maar evenals in de natuur komt er in haar of zijn leven
een oogst! Een van de bijzondere eigenschappen van
onze tijd is, dat wij mensen ouder worden dan vroeger. En
ik ontmoet nogal eens mensen, die daar moeite mee
hebben. Mensen die niet willen weten, hoe oud ze zijn, en
er ook liever niet over praten. En dan zegt onze oude
Bijbel: Wel mens, kijk eens rond en zou het niet mogelijk
zijn, dat je je ouder worden als een soort oogsttijd ziet? En
dat is een feestelijke zaak!
Zou daarin ook plaats kunnen zijn voor een dankdag?
I n ons bovengenoemd Bijbelgedeelte is sprake van het
"Koninkrijk Gods". Over wat dat precies is, zijn door
theologen boeken en bladzijden vol geschreven. Mag ik
proberen met één zin daar wat uit over te nemen, met alle
risico's daarvan.
Ik las dan: "Het Koninkrijk Gods is het -uiteindelijk- en-
heilrijk-handelen-Gods-met-deze-wereld".
U en ik: wij kijken ook naar deze wereld en naar ons
leven: de Bijbel zegt: God doet iets met deze wereld en
met ons leven. Het heilskarakter van het Rijk wordt in de
oogst gesymboliseerd. Deze wereld -en ons leven-weten
wij veel- daar doet God iets mee: als wij slapen en op
staan, nacht en dag.
De Bijbel zegt, wat God er mee doet: Hij deelt dit leven in
Jezus Christus!
En wij slapen en staan op, nacht en dag en het zaad komt
op en groeit en wij weten niet hoe!
We begonnen met de dankdag. Die is zo een soort teken
van het wezen van ons geloof op deze wereld en in dit
leven. God is erbij! Zo! Op de manier van Jezus Christus.
Nacht en dag, nu en morgen en altijd. Tot en met de
oogst!
Uw H.M. Strating.
In dit nummer o.m.
Het is zo klaar met de P.C.W. subsidie
Geld en Goed
Het trekkerrijbewijs
De teelt van spruitkool
Kontraktteelt bolgewassen
Terugblik op winterworteldemonstratie
pag. 3
pag. 3
pag. 4
pag. 5
pag. 6
pag. 7
De maand december op bet Z.W. landbouwbedrijf
pag. 8 en 9
Kringvoorzitter Gerard de Jager pag. 10 en 11
Voeren op maat van de melkproduktie pag. 12
Amerikaanse boer heeft landhonger en is machinegek
pag. 13
Met prei zit het goed dit jaar pag. 14
T uinbouwklanken pag. 15
Markt- en prijsberichten pag. 17
Voor de Vrouw en P.J.Z. pag. 19
1