VOO It mi
Vit OIIW
Meepraten
wordt
meebeslissen
E
A.ls je twee gezonde kinderen hebt, sta je niet zo gauw stil bij
de situatie om een gehandicapte in je gezin te hebben. Het staat
allemaal ver van je af. Als je er aan denkt probeer je die ge
dachte van je af te zetten. Zie je iemand in een rolstoel, dan gaat
er wel iets door je heen. Maar toch, door alle gewone beslom
meringen vergeet je het toch weer gauw.
E en paar jaar geleden logeerde ik een poosje bij onze dochter.
Daar kwam een onverwachte vraag of ik een ochtend mee naar
school ging. Ik schrok, ik had er wel waardering voor, dat zij dit
werk deed, maar ik hoefde niet. Ik stond er altijd nog ver van af.
Na enige tweestrijd ging ik mee. Het is een streekschool, waar de
leerlingen uit de hele omgeving komen. Zij worden vervoerd
met aangepaste busjes. Het is dan druk op het schoolplein. Als je
dit voor het eerst ziet, moetje iets wegslikken. Er zijn veel sterke
armen nodig, om de kinderen uit de busjes te dragen en in hun
rolstoel, fietsje of ander rijdend vervoermiddel te zetten of in
hun beugels of krukken te helpen. Maar als ze eenmaal de
wielen onder zich hebben dan racen ze door de gangen naar hun
lokaal. Ze bewegen zich razendsnel en behendig. Dan in de klas:
ieder zoekt z'n plaatsje en vertelt eerst het laatste nieuws aan juf,
een heerlijk ongedwongen kwartiertje.
AKTIVITEITEN-AGENDA
Stichting uitwisseling en studiereizen
voor het platteland
Lekker
Spruitjes
met ananas
NAAR DECENTRALISATIE VAN WELZIJNSBELEID
onder redaktie van de Redaktiekommissie
Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland
en Brabant
Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansen,
Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland,
tel.: 01107-610
Samen
Leven
filft
r was een redelijke belangstelling voor de studiemiddag van de plattelandsvrouwen in Middelburg. Het motto was:
"Samen leven". En dat hield in het samen leven met gehandicapten. Als je dan zo in de zaal zit, vraag je je af wat de
beweegreden is, dat we gekomen zijn. Hebben wij, die hier zitten, er allemaal direkt mee te maken of is het angst om er
mee te maken te kunnen krijgen of is het echt belangstelling voor de handicap van anderen? Ik wil U graag mijn motivatie
geven, waarom ik deze middag wilde bijwonen.
Onze dochter volgde de Pedagogische Academie in Middelburg
en hospitieerde op verschillende scholen, o.a. ook op het Zee
hospitium Zonneveld in Oostkapelle en op de M.L.K. (moeilijk
lerende kinderen) school in Zierikzee. Het omgaan met en les
geven aan de gehandicapte kinderen bleek haar aan te spreken
en ze besloot na haar opleiding haar sollicitatie in die richting te
laten gaan. Op advies van deskundigen is ze eerst driejaar in het
gewone onderwijs geweest, om het normaal begaafde kind te
observeren om te weten, watje mag en kan verlangen.
Intussen werkt ze vier jaar op een mytylschool. Deze school, die
een onderdeel is van een revalidatiecentrum, begint met kleu
terschool en gaat door tot en met M.A.V.O. Zij geeft basison
derwijs aan een eerste klas. De klasjes zijn niet groot (een ge
middelde van 12 leerlingen) en daarbij is een vaste assistente.
Naast het lesrooster hangt een uitgebreid revalidatieschema in
de klas. Omdat school plus revalidatiecentrum in één gebouw
ondergebracht zijn, kunnen de kinderen tijdens de lesuren hun
therapie volgen. Dit kan zijn een bezoek aan de fysiotherapeut,
SCHOUWEN-DUIVELAND - 1 DECEMBER
Disko-dansavond lachfïlmpjes biertapwedstrijd.
Om 20.00 uur in "Café Bommenede" te Zonnemaire.
THOLEN - 1 DECEMBER
Sinterklaasavond (informatie bij Kitty)
OOST-ZEEUWS-VLAANDEREN - 8 DECEMBER
Film/gespreksavond over vooroordelen. Om 20.00 uur
in "De Poort" te Zaamslag.
GOES/NOORD-BEVELAND - 8 DECEMBER
Kaartavond. Om 20.00 uur in "De Veerstoepe" te Kam
perland. Opgave bij Cora van der Weele, 01108-551
(overdag), 01108-815 (privé).
FIJNAART - 8 DECEMBER Nachtelijke fietstocht.
Vanaf 18.30 uur bij fa. Verhage, Molenstraat, Fijnaart.
Neem fiets met goede verlichting mee voor deze "fiets-
dropping".
S HEER ABTSKERKE/NISSE - 15 DECEMBER
Fondue-avond dansen). Om 20.00 uur in "Irene".
Opgave tot 4 december (kosten f 5,— p.p.) bij Adrie
Mol. 01195-382.
GOES/NOORD-BEVELAND - 15 DECEMBER
Film/gespreksavond over het thema: Vooroordelen bin
nen de P.J.Z. Om 20.00 uur in "De Korenbeurs" te
Kortgene.
SCHOUWEN-DUIVELAND - 16 DECEMBER
Puzzelrit bingo-avond). Inschrijven vanaf 19.00 uur
bij "De Putmeet" in Scharendijke. Kosten 3,— p.p.
Informatie/problemen: Ger van de Velde, 01112-550.
Leuke prijzen.
THOLEN - 28 DECEMBER
Dropping (bel Kees of Wim).
EEUWIGELAAN 1/POSTBUS 97, 1860 AB BERGEN (N.H.),
TELEFOON (02208) 6144/POSTGIRO 7 02 42. BANK: AM-
RO BANK BERGEN. REK. NR. 46.88.74.291
Nieuwe uitgave van het agrarisch woordenboek in 6 talen.
Zo juist is verschenen een agrarisch woordenboek in 6 talen
(Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans en Italiaans),
uitgegeven door de Stichting Uitwisseling en Studiereizen
logopediste, psycholoog enz. Zwemmen en sport staan voor de
hele klas op het programma.
Het werken met deze kinderen vraagt veel geduld, maar geeft
veel voldoening. Het zijn kinderen met hoofdzakelijk lichame
lijke handicaps en ook hersenbeschadigingen, dit gaat vaak sa
men met geestelijke tekortkomingen en spraakstoornissen.
Omdat de klasjes klein zijn, krijgen ze individueel veel aan
dacht. Maar aan de andere kant moeten ze zich aan bepaalde
Staatszaken?
Hoe komt een wijkcentrum, een jeugdhonk, een sporthal of wat
ook tot stand? In de meeste gevallen stappen initiatiefnemers
naar de gemeente, leggen daar hun plan voor en als ze daar een
willig oor en misschien ook wat geld vinden, zijn ze al een stuk
verder. Ze kunnen dan naar een departement stappen en subsi
die vragen om de financiering rond te krijgen. Maar datzelfde
ministerie moet dan in wezen de uiteindelijke beslissing nemen
of de zaak nu wel of niet door kan gaan. En het Rijk gaat daarbij
natuurlijk niet over één nacht ijs. Men wil het geld zo verant
woord mogelijk besteden en dat houdt in dat men allerlei klei
nigheden nagaat. Dat de rijksoverheid dus zich met details gaat
bemoeien die je moeilijk nog staatszaken kunt noemen, maar
die van zuiver plaatselijk belang en plaatselijke reikwijdte zijn.
voor het Platteland. Het is samengesteld door T. Huitenga
met de medewerking van N. Wiegman.
Het begint met een afdeling agrarische termen per vakge
bied. Een supplement bevat 365 aktuele termen in de 6 talen.
Voor alle talen zijn volledige alfabetische registers opgeno
men.
De prijs van dit woordenboek is f 10,— exkl. portokosten.
Bestellingen zijn mogelijk door overmaking van f 11,70 op
girorekening 70242 t.n.v. Stichting Uitwisseling, postbus 97
te Bergen NH met vermelding van "agra woordenboek".
regels houden, wat in het begin altijd veel moeite kost, omdat de
kinderen thuis nogal eens wat verwend worden en dat de ge
dachte leeft, dat hij of zij met alles geholpen moet worden. In de
klas moeten ze zoveel mogelijk zelf jasjes en vestjes dichtmaken,
schoenen vastmaken, beugels of krukken losmaken enz. en als
het mogelijk is ook elkaar helpen. Alles duurt lang, maar uit
eindelijk krijgen ze het toch klaar, en zijn dan trots op de gele
verde prestatie.
B ij het zwemmen was ik ook. Dan zie je de kinderen zoals ze
zijn zonder hulpmiddelen zoals rolstoel, beugels, krukken of
corsetten. Dan zie je ze heel primitief bewegen of helemaal niet
bewegen. Maar als ze in het water zijn, dan gaat alles veel
makkelijker, dan hoor je heerlijke blije uitroepen. Dat wil niet
zeggen, dat de sfeer in de klas niet opgewekt was, O ja, er werd
gelachen en grapjes gemaakt en er werd met veel overgave
gewerkt.
Na deze schoolervaring en door de gesprekken met onze dochter
sta ik meer open voor de gehandicapten en daarom wilde ik
graag de studiemiddag bijwonen. Het was een goed idee van het
Prov. bestuur om hier aandacht aan te besteden Er wordt al veel
gedaan, maar er is nog veel meer te doen. Dat hebben de spre
kers op deze middag ons wel duidelijk gemaakt. R.M.M.
Een oerhollandse groente met een exotisch tintje. Indien u twij
felen mocht, toch maar even doorzetten. U zult uzelf en uw
tafelgenoten een zoete verrassing bezorgen.
BENODIGDHEDEN: 1 kilo spruitjes, 1 blikje ananas, 1
ui, een klontje boter en zout en peper.
MAAK de spruitjes op de gebruikelijke manier schoon en was
zein wat licht gezouten water om eventuele insekten te verwij
deren. Zet ze daarna op met de in stukken gesneden ui en wat
zout. Laat de spruitjes niet te gaar worden want u moet ze na het
afgieten nog even opstoven met het klontje boter en de in stukjes
gesneden ananas. Goed omschudden, op een schaal storten en
opdienen met aardappelpuree en los gehakt.
Experimenten
In enkele gemeenten is de decentralisatie van het welzijnsbeleid
al aardig op gang. In Rotterdam bijvoorbeeld, waar CRM een
overeenkomst mee gesloten heeft voor een breed experiment.
Het is de bedoeling, dat er meer van die experimenten komen en
dat zo van lieverlee de zaak voor het hele land van de grond
komt. Het ministerie dat er bij betrokken is zal dan niet meer
rechtstreeks voorzieningen subsidiëren, maar bijdragen geven
aan gemeenten en provincies, die daarmee de voorzieningen
gaan bekostigen. Nog bestaande subsidieregelingen worden
daarom geleidelijk aan vervangen door rijksbijdrageregelingen.
Enkele zijn er al.
Kaderwet
Natuurlijk moet deze decentralisatie straks op een wettelijke
regeling gaan berusten. Die regeling, de z.g. Kaderwet specifiek
welzijn, ligt in ontwerp bij de Tweede Kamer. Het is dus nog een
wetsvoorstel. Volgens dit voorstel moet straks de eerste verant
woordelijkheid voor gemeentelijke voorzieningen bij de ge
meenten en hun inwoners komen te liggen, voor provinciale
voorzieningen bij de provincies en alleen voor landelijke voor
zieningen nog bij het Rijk. De Kaderwet wil voor alle bestuur
slagen een systeem van planning voorschrijven, waarin niet al
leen welzijnsvoorzieningen worden opgenomen die er moeten
komen, maar ook die er al zijn. Op die manier hoopt de overheid
twee vliegen in één klap te vangen.
Niet alleen decentralisatie, maar ook een betere afstemming van
alle voorzieningen op elkaar. Want daar ontbreekt nog wel het
een en ander aan.
Het welzijnsbeleid is in beweging. Het moet beter kunnen dan tot nu toe, vindt men op en rond het Haagse Binnenhof, en
daarbij gaat het vooral om de plaats waar de beslissingen worden genomen. Nü nog heeft meestal het Rijk het laatste
woord als er ergens iets tot stand moet komen, als er iets moet gebeuren dat geld kost. Maar dat is fout, zo redeneert men.
Van hoog bovenaf kun je niet werkelijk goed bekijken of mensen in bijvoorbeeld Leewoude een dorpshuis harder nodig
hebben dan een sporthal. En of je daar helemaal verantwoord, met de hand op je hart, gemeenschapsgeld in kunt
investeren.
Decentraliseren wil men daarom nu. Ofwel: het beleid in handen geven van gemeenten, regio's en provincies en van de
mensen die daar wonen. Mensen die rechtstreeks en dagelijks belang hebben bij wat er voor hun welzijn allemaal gebeurt.
Mensen ook die nu al wel eens de gelegenheid krijgen over dit soort zaken mee te praten, maar die straks werkelijk mee
zullen kunnen beslissen. Want het moet vaststaan dat zij als toekomstige gebruikers van een voorziening waarvoor geld
gevraagd wordt, die voorziening ook echt willen. Willen PJZ-afdelingen subsidie die van de gemeentes, of "schenken" ze
die aan andere verenigingen?