Geld en Goed
Het traktorrijbewijs
Te snel omzetting van All-Risks in W.A.!
A 1 loopt U op een bepaald moment het risiko van een boete,
een onoverkomelijke zaak is dit niet.
D eze staat toont aan dat het overgrote deel van onze bevolking in het jaar 1974 een
D agelijks ontvangen we een tiental aangetekende enveloppen
a 4,25 porti per stuk; dit is dagelijks 42,50 en per week
212,50. porti aan aangetekende stukken.
A Is u de zgn. All-Risksverzekering omzet in een W.A., dan
draagt u in het vervolg voor de schade aan uw eigen auto het
risiko zelf. Nu krijgen wij dan ook verzbeken binnen om een
auto van 1,2, of 3 jaar oud om te zetten in een W.A.-verzekering.
Daar begrijpen wij niets, maar dan ook niets van!
0 p vrij geruisloze wijze is vorig
jaar een wetsbepaling ingevoerd,
inhoudende dat voor 16- en 17 ja
rigen een traktorrijbewijs verp
licht werd.
Deze bepaling werd van kracht op
1 november 1977. Omdat de maa
tregel vrij onverwacht (en zonder
veel tam-tam vooraf) werd inge
voerd zou voor hen die pas 16 jaar
waren geworden een moeilijke si
tuatie zijn ontstaan.
Hierin werd dan ook voorzien door een mogelijkheid tot
vrijstelling.
Nu deze zaak al een jaar loopt en er inmiddels overal in den
lande en ook in ons werkgebied diverse opleidingsmoge
lijkheden zijn, valt te verwachten dat de vrijstelling verlo
ren gaat.
De houding die de politie tot nu toe heeft aangenomen was
vrij soepel en aangezien er door de Centrale Politie Ver-
keers Commissie nog geen richtlijnen zijn afgekondigd met
betrekking tot het vervolgingsbeleid zal die houding voor
lopig nog wel soepel blijven.
Te verwachten valt echter wel dat dit in de toekomst, naar
mate de opleidingen meer en beter benut zullen worden,
strenger wordt.
Let op de dekking
Toegegeven, U kunt beter zorgen dat er geen boete betaald
hoeft te worden, want het is geld waar U niets aan heeft, maar
het kan U, om zo te zeggen, de kop niet kosten.
Anders ligt het echter met een verzekeringsdekking.
In het reglement staat nu eenmaal dat er geen uitkering volgt
wanneer de bestuurder niet in het bezit was van een geldig voor
dat motorvoertuig afgegeven rijbewijs. Ai, ai, aidat is niet zo
mooi, want dat kan U wel een slok geld kosten!
De fatale datum
13 oor de 5 O.V.M.'s in de diverse provincies was besloten
(wellicht zonder dat U hier wat van af wist) om de verzeke
ringsdekking tot 1-11-'78 normaal te handhaven. Dit was be
doeld als overgangsmaatregel.
Na het zorgvuldig afwegen van allerlei argumenten vóór en
tegen, en mede door de soepele houding van de politie, is be
sloten ons hiernaar te richten en de dekking nog een jaar op
dezelfde wijze te handhaven. Dat wil dus zeggen dat, wanneer
een 16 of 17 jarige zonder traktorrijbewijs een traktor bestuurt
en hiermee schade veroorzaakt voor 1 november 1979 uw
O.V.M. de schade normaal uitkeert.
Let echter wel: na deze datum onherroepelijk afgelopen!!
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft een aantal gegevens geproduceerd betref
fende het inkomen over 1974, gebaseerd op materiaal van de belastingdienst.
Het inkomen omvat inkomsten uit bedrijf en arbeid, pensioenen, inkomsten uit vermogen en
kinderbijslag, na aftrek van fiskaal aftrekbare kosten evenwel zonder buitengewone lasten
en giften, onverrekende verliezen en oudendagsreserve.
Buitengewone inkomens z.gbizonder tariefinkomens) zijn niet meegeteld.
Wij kunnen niet de volledige gegevens verstrekken maar geven enkele samengestelde
groepen weer.
Inkomens in
guldens
Aantal
inkomens
trekkers
Totaal in
komen per
groep x
1000
Belasting
0 -
10.000
1.062.830
17.87
6.362.942
447.802
10.000 -
20.000
2.460.871
41.35
35.864.310
4.313.640
20.000 -
30.000
1.485.973
24.96
35.504.925
5.481.974
30.000 -
40.000
511.239
8.59
17.302.447
3.405.439
40.000 -
50.000
195.534
3.29
8.576.283
2.062.827
50.000 -
60.000
90.712
1.52
4.875.291
1.383.733
60.000 -
100.000
103.879
1.74
7.578.825
2.690.451
100.000 -
200.000
33.125
0.56
4.255.780
2.029.895
200.000 -
300.000
4.711
0.08
1.080.517
616.358
300.000 -
400.000
1.225
0.02
391.977
234.666
400.000 -
500.000
486
0.01
191.310
118.322
meer dan
500.000
621
0.01
443.181
256.136
Totaal
5.951.116
100.00
122.427.614
23.041.847
inkomen heeft van minder dan f 20.000,—
Het percentage bedraagt dan 59.22 dus bijna 60%.
Wanneer wij de grens leggen bij een inkomen van f 30.000,— is dit zelfs 84.18% van de
inkomentrekkers (zelfstandigen en loontrekkenden).
De ontbrekende 15.72% zit dan voor 11.88% onder de f 50.000,—
De groep boven de f 100.000,— is relatief zeer klein namelijk slechts 0.68% van de
aangeslagen of in totaal 40.168 personen waarvan 33.125 tussen de 100.000 en 200.000,—
Soms wordt wel eens de indruk gewekt als zouden in Nederland een grote groep personen
abnormale inkomens hebben. Wij dachten dat het vorenstaand cijfermateriaal het tegendeel
bewijst.
Opvallend achten wij het getal van hen die minder dan 20.000,— verdienen. Hieronder
moeten wij naar ik meen zoeken de jeugdige loontrekkers, hen die slechts een deel van het
jaar inkomen hebben genoten en de genieter van AOW en andere sociale uitkeringen.
In het algemeen zij die nog niet, niet volledig of niet meer aan het arbeidsproces deelnemen.
Het is de grootste groep uit het staatje. Tezamen vormen zij bijna 60% en hun gemiddeld
inkomen bedraagt slechts f 11.983,
Vooral omdat niet bekend is het aantal van hen die slechts een deel van het jaar inkomen
genieten vallen hieraan naar wij menen verder geen konklusies te verbinden.
Dit is trouwens ook met andere cijfers uit deze publikatie het geval, een verdere detaillering
is voorwaarde voor een diepgaande konklusie.
Een globale konklusie valt wel te trekken. Het aantal van hen die verre boven Jan Modaal
uitgaan is niet geweldig groot. Paauwe
Voor 16 en 17 jarigen is een traktorrijbewijs verplicht.
De schade aan de traktor zelf wordt dan niet meer uitgekeerd en
de W.A. schade, die wij ingevolge de W.A.M. toch moeten
betalen wordt dan.op U terug verhaald.
Er is nog tijd
I_J kunt <Jie narigheid voorkomen door geen jongelui zonder
het bewuste rijbewijs op uw traktor toe te laten. De opleidings
mogelijkheden zijn er en deze dienen dan ook benut te worden.
U kunt het beste bij de afdeling onderwijs van de Z.L.M. infor
meren waar en wanneer de bedoelde kursussen van start gaan.
Soms moet men even wachten tot een acceptabel aantal kursis-
ten heeft ingeschreven. Een dergelijke groep wordt dan in eens
"afgewerkt".
Laat die kans niet voorbij gaan! Fatale datums hebben de eigen
schap sneller te naderen dan U denkt. U bent gewaarschuwd!
Visscher
Immers, gezien onze bijzonder lage kaskopremie en daartege
nover de steeds stijgende reparatiekosten, is het uit een oogpunt
van risikodekking onverstandig een betrekkelijk jonge auto uit
sluitend W.A. te verzekeren. Tenzij het zo is, dat uw portemon
nee zodanig is gevuld, dat duizenden guldens geen rol spelen.
In dat geval speelt ook de premie die u moet betalen geen enkele
rol. Om u een indruk te geven van het minimale bedrag wat u
aan kasko-premie bespaart, zullen we enkele voorbeelden ge
ven.
Bruto kaskopremie voor een personenauto van 12.000,—
bedraagt 312,— Als daar dan nog een no-claimkorting opzit
van 40% dan blijft een nettopremie te betalen van 312,—
minus 124,80 is 187,20. Voor een auto var f 15.000,— is dit
resp. 366,— minus 146,40 is 219,60.
Een belachelijk lage premie.
Welnu voor deze premie hetzij bruto of netto is uw kasko-risiko
verzekerd en kunt u er zeker van zijn dat eventuele schade tot de
hoogte van de dagwaarde voor het ongeval gedekt is.
Voor een dergelijke premie wordt in de garage nauwelijks de
motorkap van uw auto opgelicht; laat staan een kleine of grotere
reparatie verricht. Weliswaar draagt u bij kaskoschade de eerste
200,— zelf (eigen risiko) maar dan nog zijn voornoemde pre
mies bruto en netto te laag om het kasko-risiko zelf te dragen.
Wij hopen dat wij u met het bovenstaande duidelijk hebben
kunnen maken dat u bij onze O.V.M. niet te snel uw verzekering
moet omzetten van een A.R. naar een W.A.
Het luttele bedrag wat u aan premie bespaart kan u later veel
geld gaan kosten.
Mocht u ons reeds opdracht hebben gegeven uw auto om te
zetten in W.A. en u twijfelt nu of dit wel juist is, neem dan even
kontakt met ons op en wij kunnen u precies vertellen wat bij u
het premieverschil zal gaan bedragen.
Aan de hand van deze gegevens kunt u dan opnieuw bepalen of
u uw omzetting wilt handhaven of dat u deze wilt herroepen, wat
natuurlijk ten allen tijde mogelijk is.
Wij verwachten a.s. maandag vele telefoontjes!
AANGETEKENDE BRIEVEN!
In die enveloppen zitten dan groene kaarten, schaderekeningen,
polissen die vervallen moeten en schadeformulieren.
Allemaal post die als normale brief verzonden kan worden met
55 cent porti.
Het verschil tussen aangetekende stukken en gewone brieven is
nml. te groot geworden om doodgewone korrespondentie aan
getekend te verzenden.
Wat ons betreft kunt u beter wat anders doen met uw dure geld
en stuur ons uw post niet per aangetekende maar per gewone
post.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert!
Met vriendelijke groeten, de polisafdeling
Fluit
En ik had net mijn all-risksverzekering laten omzetten in
waaaaaa....
eder jaar opnieuw waarschuwen
wij onze verzekerden, dat even
tuele omzettingen van een All-
Risksverzekering in uitsluitend
een W.A.-verzekering vóór 1 no
vember moet plaatsvinden.
Welnu ieder jaar wordt hiervan
gebruik gemaakt, te druk naar
onze mening
Waarschijnlijk wordt hun besluit
beïnvloed door publika-
ties in de dagbladen over
premieverhogingen etc.
Het gaat er niet om wat andere Maatschappijen doen of
welke premies die vragen, het gaat om uw eigen O.V.M. en
bij de besluitvorming dient u dus te overwegen wat u aan
premie bespaart en welke risiko's u daarvoor zelf te dragen
krijgt.
Welnu heel simpel dus!
4