Griekenland tiende EG-lid G riekenland telt momenteel zo'n kleine 9 miljoen inwoners. Meer dan éénderde daarvan woont rondom Athene. Het over het algemeen zeer bergachtige platteland is dan ook slechts uiterst dun bevolkt. De Griekse ekonomie vertoont de laatste jaren zonder twijfel tekenen van groei. En wel met gemiddeld zo'n 5%, bij een uiterst geringe werkloosheid van minder dan 2%. Aan de andere kant beweegt de inflatie zich met 12 tot 13% meer op het Italiaans-Engelse niveau. De konklusie dat Grie kenland bezig is zijn achterstand op de EG weg te werken, lijkt mij dan ook nog wat te voorbarig. Wel zal de toetreding tot de EG, zeker als de overgangsvoorwaarden wat ten gunste van Griekenland zouden uitvallen, zeker tot extra nieuwe impulsen kunnen leiden. Aan de andere kant betekent toetreding voor Griekenland ongetwijfeld extra konkurrentie op de eigen markten voor zowel haar industrie als haar landbouw. De so cialistische oppositie onder leiding van Papandreou is dan ook vooral bevreesd voor de gevolgen van toetreding voor de Griekse landbouw. Het liefst zou men in die kringen slechts het associatieverdrag kontinueren. Opvallend is overigens dat de landbouwproductie de laatste jaren voortdurend iets gedaald is. En dit ondanks de stijging van de inkomens in de landbouw gedurende de jaren 1975/1977 met ruim 40%. Hoé belangrijk de positie van de land- en tuinbouw binnen de gehele Griekse ekonomie is, blijkt wel uit de volgende cijfers. Omstreeks één derde van de bevolking is werkzaam in de land- en tuinbouw. Overigens in 1960 was dat nog meer dan de helft. Vorig jaar bestond 36% van de Griekse export uit landbouwprodukten. Overigens geeft de Griekse handelsbalans een wel zeer one venwichtig beeld aan. De invoer is namelijk bijna driemaal zo groot dan de uitvoer. Het tekort moet worden gedekt uit de inkomsten van de toeristenindustrie en uit de bijdragen die Griekse gastarbeiders vanuit West-Europa naar hun familie overmaken. Het is dan ook geen wonder dat het beleid erop gericht is zoveel mogelijk de invoer van luxe goederen tegen te gaan of zelfs te verbieden. De ham en kaas konfrontatie tussen de E.G. en de U.S.A. D e ontwikkelingen rondom de uitbreiding van de EG lijken vooral met betrekking tot Griekenland de laatste tijd in een stroomversnelling te geraken. De onderhandelingen zijn nu zover gevorderd dat alleen nog over de landbouw en over de Griekse bijdrage aan het EG-budget besluiten genomen dienen te worden. Overigens zeker niet de gemakkelijkste onderwerpen. Toch gaat het er steeds meer naar uitzien dat Griekenland op 1 januari 1980 officieel tot de Europese Gemeenschap zal kunnen toetreden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er de laatste tijd veel over Griekenlands bevolking en ekonomie geschreven en gesproken wordt. Zeer veel belanghebbenden zijn de laatste tijd in Griekenland zelf een kijkje wezen nemen. Het zal duidelijk zijn dat de land- en tuinbouw in dit geval wel als grootste belanghebbende kan worden aangemerkt. Velen vanuit onze sektor hebben zich dan ook al in Griekenland georiënteerd. Wij deden dat toen onlangs de overkoepelende Europese boerenorganisatie CEA, waarvan ook Griekse landbouworganisaties lid zijn, haar jaarlijks kongres in Athene hield. Het leek ons nuttig naar aanleiding van dit bezoek de lezers wat inzicht in de Griekse ekonomie en in het bijzonder de positie van de land- en tuinbouw daar te verstrekken. H et lijkt vrijwel uitgesloten dat Griekenland al op zeer korte termijn het hele EG-landbouwbeleid zal kunnen toepassen. De administratie is daarvoor veelal nog onvoldoende, de benodigde technische uitrusting ontbreekt soms en er bestaat nog te veel onduidelijkheid omtrent de afzetstruktuur. Wel is de onder het ministerie ressorterende kwaliteitskontrole aanzienlijk uitge (H) 5191 m. 2% (GOUDA/ $10.7m. 15% 9CDAM) W anneer het een en ander niet op tijd gere geld wordt, dan zal men in Amerika na 3 ja nuari gerechtigd en zelfs verplicht zijn om vol gens de letter der Wet extra heffingen te leggen op produkten die uit de EG worden ingevoerd en waarvan wordt aangenomen dat er in het land van herkomst subsidies zijn gegeven om de produktie mogelijk of aantrekkelijk te ma ken. Deze wet werd reeds in 1897 ingesteld, ter bescherming van de eigen produktie. Jaren aan een stuk werd er min of meer geruziëd over de mate van toegestane subsidie. Maar als goede geste, bepaalde Amerika, in 1975 kort voor de aanvang van de Tokio-ronde een tijdelijke heffing van de wet te willen invoeren. Dat ge beurde en dit gaat nu reeds het vierdejaar in. Nu echter is het geduld op en zal de wet weer in werking treden en daarmee om te beginnen heffingen leggen op een E.G.-export waarde van 1250 miljoen gulden, waaronder velerlei agrarische produkten. J e kunt het gewoon vinden, of katastrofaal, 't hangt er maar vanaf hoe je de zaak bekijkt, zegt Peter Jay, Brits ambassadeur in de U.S. En hij doelde op het mislukte overleg in het amerikaanse kongres dat tot doel had om te voorkomen dat per 3 januari a.s. de oude wet die heffingen legt op produkten die in het land van herkomst zijn gesubsidieerd na 4 jaar weer in werking treedt. KAAS kaas en eieren. Het heeft een tekort aan mais, rundvlees, melk, boter en vis. De belangrijkste exportprodukten betreffen tabak, rozijnen, sinaasappelen, tomatenpuree, katoen, olijfolie en groenten en fruit. De zuivel staat over het algemeen nog op een betrekkelijk laag niveau. Zo is slechts 43% van alle melk koe melk. De geit speelt nog een belangrijke rol, vooral in de berg achtige weidestreken. Toegenomen welvaart heeft er dan ook toe geleid dat de invoer van melkprodukten behoorlijk is geste gen. Griekenland produceert voorts een belangrijke hoeveel heid wijn, waarvan zo'n 20% in het buitenland moet worden afgezet. Over het algemeen betreft het hier mindere kwaliteiten wijn. Echte kwaliteitswijn wordt slechts mondjesmaat geprodu ceerd. Al sedert de jaren '30 bestaat er in Griekenland een vorm van marktordening voor vijgen. Daarin is opgenomen een ga rantieprijsregeling, kontrole op de invoer en een kwaliteitstoe slag. Men is vooral bevreesd voor de konkurrentie van Turkije en hecht dan ook zeer veel waarde aan de invoering van een marktordeningsregeling voor vijgen in de EG. Algemene situatie De land- en tuinbouw V an de totale oppervlakte van Griekenland (13 miljoen ha) is ongeveer 4 miljoen ha geschikt voor land- en tuinbouw. Ruim 5 miljoen ha bestaat daarnaast uit Veelal weinig produktieve ge bieden met gras. In totaal is ongeveer 850.000 ha geïrrigeerd. Het zal gezien het droge en warme klimaat, duidelijk zijn dat op deze hektares in de vlakkere gedeelten het overgrote deel van de produktie plaats vindt. Een produktie die over het algemeen op kleine bedrijven geschiedt. De gemiddelde omvang van het Griekse land- en tuinbouwbedrijf is iets minder dan 5 ha. Bijna alle grond is daarbij eigendom van de boer of tuinder. Hier ligt dan ook, naast de klimatologische omstandigheden, een oor zaak van de opkomst van vooral de tuinbouw, die intensief grondgebruik mogelijk maakt. Griekenland is zelfvoorzienend voor tarwe, rijst, suiker, aardappelen, varkensvlees, gevogelte, Groenten en fruit V oor ons land is natuurlijk vooral de groenten- en fruitsektor van groot belang. Immers, uit deze hoek kunnen we de grootste konkurrentie verwachten van goedkope Griekse tomaten, komkommers, paprika en andere groenten. Vooral dan door de kombinatie van gunstig klimaat en goedkope arbeid. Naast be langrijke oppervlaktes groenten en fruit in de geïrrigeerde ge bieden, vraagt zeker ook de groenteteelt in plastik kassen op Kreta de aandacht. Het gaat daar nu om een oppervlakte van bijna 900 ha van vooral komkommers en tomaten. Een be hoorlijke uitbreiding zit er zeker nog in. Toch lijkt er nog heel wat te moeten gebeuren voordat de Griekese tuinbouw werke lijk in staat zal blijken te zijn om belangrijke delen van de EG-markt te veroveren. Daarvoor geeft de overbrenging van nieuwe produktietechnieken, methodes tot kwaliteitsverbete ring, e.d. naar de praktijk nog te veel problemen en stijgt de produktiviteit dan ook nog slechts langzaam. Bovendien vor men natuurlijk de hoge transportkosten van Griekenland naar West-Europa een belangrijke kostenverhogende faktor. Niet vergeten moet worden dat de inflatie intussen voortgaat en de welvaarts- en toonverschillen kleiner worden. Wel kan natuur lijk in bepaalde tijden van het jaar een volledig vrije entree van Griekse groenten en fruit in West-Europa tijdelijk tot aanzien lijke marktverstoringen leiden en zullen we de ontwikkelingen daarom uiterst nauwlettend moeten volgen. Griekenland en de EG-regels breid; met name om de verschillende kwaliteitsvoorschriften bij uitvoer van groenten en fruit toe te kunnen passen. Ook voorziet men voor deze sektor in de oprichting van telersverenigingen en een daarmee verbonden afzetsysteem analoog aan ons Neder landse veilingswezen. In elk geval mag wel verwacht worden dat al gauw Griekenland in staat zal zijn de voornaamste regelingen van de EG in de praktijk te kunnen uitvoeren op een wijze die vergelijkbaar of zelfs beter is dan Italië nu doet. Belangrijk in dit geheel is zeker ook dat de overheid en de grote centrale koöpe- raties al een behoorlijke ervaring met een op interventie en garantieprijzen gericht beleid hebben. Voor heel wat belang rijke land- en tuinbouwprodukten zoals granen, olijfolie, ka toen, suikerbieten en tabak bestaat er nu een interventieregiem met een minimumprijsgarantie voor de producenten en zonodig interventieaankoop. Deze interventieaankopen en de opslag worden daarbij voornamelijk door de koöperaties voor rekening van de Staat uitgevoerd. De indruk bestaat dat de landbouw- koöperaties en de Staat veel nauwer samenwerken dan dat hij ons het geval is. Al met al lijkt Griekenland na een redelijke overgangsperiode toch zeer wel in staat tot volwaardig EG-lid uit te groeien. De kommissievoorsteilen V orige week heeft de Europese Kommissie in het kader van de onderhandelingen met Griekenland haar voorstellen voor de landbouw bekend gemaakt. Uitgegaan wordt van een algemene overgangstijd van vijf jaar. Alleen voor een viertal sektoren namelijk rundvlees, zuivel, olijfolie en andere plantaardige vet ten, zou de overgangsperiode zeven jaar moeten bedragen. Het gaat hierbij om in totaal ongeveer éénderde van de Griekse landbouwprodukten. Wel wil de Kommissie via een algemene ontsnappingsklausule de mogelijkheid scheppen om de over gangstijd in te korten en daarmee de toetreding wat soepeler te laten verlopen. Meest opvallend is wel dat de Kommissie niets voor de groenten- en fruitsektor voorstelt. Met andere woorden: ook voor deze sektor een algemene overgangsperiode van slechts vijf jaar. Het zal duidelijk zijn dat wij dat veel te kort achten. Verlenging met twee jaar zal duidelijk beter bij het standpunt der tuinders in de EG aansluiten. Positief is overigens dat de Kommissie blijkbaar niets van de door de Grieken ge vraagde transportsubsidies wil weten. Wij vertrouwen erop dat de Kommissie op dat punt voet bij stuk houdt. Anders zou er immers met de Griekse prijs voor sommige tuinbouwprodukten die nog niet de helft van die in de Gemeenschap bedraagt, een wel erg onevenwichtige situatie ontstaan. Voor andere produk- ten is het prijsverschil op dit moment overigens ook nog aan zienlijk, namelijk 17% voor melk, 28% voor rundvlees en 32% voor zachte tarwe. Lijken al deze verschillen op zich al voor een zeer zorgvuldige toepassing van een voldoende lange over gangsperiode, dat is zeker ook nodig om geen precedenten ten aanzien van Portugal en vooral Spanje te scheppen. Immers, de Europese kommissarissen Gundelach en Natali kunnen nog zo verklaren dat de onderhandelingen straks met deze landen vol komen los van die met Griekenland staan, het is nauwelijks aanneembaar dat deze landen met minder voordelen dan Grie kenland genoegen zullen nemen. Tenslotte lijkt het erop dat de uitbreiding van de EG ook een eerste stap kan betekenen op de weg naar besluitvorming via een zogenaamde gekwalificeerde meerderheid van stemmen en het uitbannen van het vetorecht. Het voorstel om elk der grote landen tien stemmen te geven en de kleine landen vijf respektievelijk drie stemmen (voor Dene marken en Ierland) lijkt mij zeer reëel. Evenals het voorstel om de benodigde meerderheid bij besluitvorming zodanig te bepa len dat voorstellen slechts verworpen kunnen worden indien 6f twee grote landen óf één groot en twee kleine landen tegen zijn. Daarmee zou dan werkelijk naar een meer praktische besluit vorming kunnen worden toegewerkt, die vooral de Kommissie meer mogelijkheden geeft om echt te gaan regeren. En dat zal voor de toekomst van een EG met Griekenland en straks waar schijnlijk met Portugal en Spanje hard nodig zijn. LUTEIJN. Een uur tekort O, nder druk van president Carter was het kongres begonnen aan een behandeling van het onderwerp, waarbij gestreefd werd om alt hans tot uitstel van de extra heffingen te gera ken. Een voorlopige oplossing, die uit de bus had moeten komen net voor het kongres met reces ging. Een dergelijke maatregel zou de sfeer bij de exporterende landen hebben ver beterd en er toe hebben kunnen bijdragen om de GATT besprekingen in het kader van de Tokio ronde gunstig af te sluiten voor 15 de cember a.s. Dat het uitstel van de wet er niet door kwam lag in feite aan tijdgebrek bij het kongres, want het huis van afgevaardigden en de senaat hadden reeds min of meer gelijklui dende voorstellen goedgekeurd. Maar de haast om toch nog voor het reces van het kongres klaar te komen mocht niet baten. Wanneer we maar één uur meer tijd hadden gehad dan hadden we het gehaald, zei iemand van het ambtenarenkorps. Wat overigens erger was voor de E.G. is dat men wel een handelsbe- schermende wet aannam, waarbij textiel werd uitgezonderd als punt ter behandeling tijdens de Tokio ronde. Er wordt verwacht dat presi dent Carter zijn veto zal uitspreken over een dergelijke zet. E.G V.S. import- Huidige j produkten waarde invoerheffing BOTER O ar JKOKK.IFS® 3/° Geprikkeld en verontrust O p het EG hoofdkantoor te Brussel was men geprikkeld over de Amerikaanse houding. Sir Roy Denman, de europese kommissaris, di- rekteur-generaal van Buitenlandse betrekkin gen zei dat wanneer de onzekerheid over die extra invoerheffingen niet wordt weggenomen er door de EG niet voor kan worden ingestaan dat tot een suksesvolle afronding van de GATT besprekingen kan worden gekomen. Washing ton op haar beurt was verontrust want men vreesde daar dat de EG straks alleen nog maar over zuiver technische zaken wilde praten tij dens de tariefsonderhandelingen en zoiets zou betekenen dat er dan geen enkele vooruitgang zou worden geboekt over de zo belangrijke subsidie problemen. HOGERE HEFFING na het inwerking k treden van de "Countervailing duty rate" 4 jan. 1979 Nigel Holmes Aktie en reaktie E r is een kans dat wij de onderhandelingen in de Tokio-ronde zullen verliezen zei het hoofd van de Amerikaanse delegatie, Robert Straus. En daarna zei iemand uit welingelichte krin gen, is het niet moeilijk te raden wat er dan gaat gebeuren. De Europeanen zullen waarschijn lijk heffingen gaan leggen op onze sojaexport. Wij op onze beurt zullen dan de staalimport uit de EG aanpakken, en zo zal het doorgaan, mits de politieke leiders het proces zullen vertragen. Onderhandelingen die over financiële belan gen gaan brengen vaak dramatische momenten met zich mee, alnaar gelang er een zaak aan de orde is die voor de betrokkenen "er op of er onder" betekent. Het is ook vaak zo, dat juist in een krisissfeer een oplossing naar voren komt. Zoiets zou ook nu kunnen gebeuren. De Tokio ronde die eigenlijk in juli al afgesloten had dienen te zijn, heeft een flinke duw in de rug broodnodig. De vraag is alleen of de huidige impasse juist de benodigde stimulans uitstraalt of aan de andere kant net de fatale overdosis blijkt te zijn. Eigen produktie beschermen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 7