uuuutu |JP.eI Ut Dl Wat is nou eigenlijk dat vormingswerk binnen de P.J.Z.? Rechten van de mens, rechten van de vrouw? I n Leeuwarden woont een kleuterleidster, die in het tweede jaar van haar voorlopige aanstelling trouwde. Aan het eind van deze proefperiode werd haar een vaste aanstelling onthouden. DIVERSEN Deel 1: t.b.v. onze leden Jaarlijkse toneelavond Bladel W' B B IB M4. Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland W BB BB BB. mwmA en Brabant Recept voor 4 personen Groene tomatenjam (2 a 3 potjes) REDAKTIE KEES SCHIPPER^ Familie, vrienden en bekenden. Hiermee willen wij iedereen heel hartelijk bedan ken voor de grote belanstelling en het fijne mede leven na het overlijden van onze zoon, broer en kleinzoon Jan David Goetheer Namens de familie, D.P. Goetheer. Wolphaartsdijk, oktober 1 978. Stadseweg 8 E.V.T.O.-kursus: gaat door in Schoondijke met 20 deelnemers. Nationale Ploegwedstrijd (21 oktober j.l.): GEFELICITEERD!!. Johan de Jager en Cees de Rijke met jullie eerste prijs. Halve kaderdag (14 oktober j.l.): 16 bestuursleden deden er aan mee. Hopelijk evenveel (en nog méér) deelnemers voor het halve kaderwee kend op 24 en 25 november in Aardenburg. West-Zeeuws-VIaanderen: 10, 11 en 12 november: Ledenweekend met als thema: Ons Platteland. Via film, stellingenspel, rollenspel, lezing deskundi ge, bezig zijn (naast sport; ontspanning) met de onvoorkoom- bare veranderingen van het platteland van Zeeuws-Vlaanderen. Opgave bij Jaap Flikweert (01172-1448) vóór 4 november!! V.S.-reis: Op 4 november a.s. houdt de V.S.-reisgroep een reünie ten huize van fam. Robijn te Biervliet. Foto's, 8mm-films, samen uit eten. Een terugblik na vier maanden. A. LEDEN - ALGEMEEN (in groepsverband middels avonden, weekend, kursussen) Al Het aanbieden van diverse mogelijkheden en oriëntaties op maatschappelijk, sociaal, kultureel en kreatief gebied. Het "laten ruiken" aan/de kans krijgen om te leren kennen wat er allemaal mogelijk is buiten de wat geïsoleerde kring van werk, milieu en sociale kontakten als zinvolle vrijetijdsbesteding. Hen bezig laten zijn met de plattelandssamenleving die weer onderdeel uitmaakt van de grotere samenlevingsverban den. zegt iets over de doelgroep geeft aan, dat de vereniging een startmotor-funktie heeft. De gelegenheid bieden juist de basis en bestaandsgrond van de P.J.G.N. geeft aan, dat er vanuit hun eigen leefsituatie gestart wordt. A2 Na de oriëntatiefase hen de gelegenheid bieden om in een specifiek gebied te duiken, om op die manier een leerproces en geestelijk groeiproces in henzelf op gang te brengen op boven genoemde terreinen. Omschreven door vormingsleider als: persoonlijkheidsontwik keling, aan het denken gezet worden, brede informatie verkrij gen, opgevoed worden tot meer vaardigheden, zichzelf bewuster worden. Omschreven door deelnemers (evaluatieverslagen) als: II "Begrip gekregen hebben voor...." "geleerd je mening te vormen na objektieve verdieping" "geleerd jezelf uit te drukken" "opheldering gekregen in onbekend gebied" the matisch werken III "zelfwerkzaamheid geleerd" "kreatief geworden op onbekend gebied" kreatief "mogelijkheden vanleren kennen" werken "jezelf leren zijn" A3 Na het leerproces iets met die persoonlijkheidsontwikkeling, die zelfbewustwording, die blikverruiming, die bredere oriënte ring doen in die (wat geïsoleerde) kring van werk, milieu en sociale kontakten: mondigheid, stellingname zeggingskracht, weerbaarheid maatschappelijke betrokkenheid grip proberen te krijgen op maatschappij VB1 - VB2 I "bezig zijn met dingen, wa"araan je anders nooit toe kwam of waarvan je dacht datje dat niet kende/kon "jezelf t.o.v. de groep beter leren kennen" "anderen beter en anders leren kennen en waarderen' "kreatief leren samenwerken" alge meen VB1 agrarische leden (25% van het ledenbestand): hun stem laten horen t.o.v. landbouwbeleid, ruimtelijke orde ning, grondpolitiek, rechtspositie, bedrijfsovername, milieu - landschap, nadat ze een bewuste keus hebben gemaakt, on danks alle tegenstromingen, toch boer te worden. Samengevat: Belangenbehartiging met en voor je kollega-agrarische leden. VB2 Niet agrarische leden: kunnen nu slagvaardiger inspelen op, een keuze bepalen in dingen waarmee ze via hun opvoeding, school, werk, sociaal kontakt, media (leefsituatie) gekonfronteerd worden. Naar analogie van de "scholing" die ze via de P.J.Z. gekregen hebben, nu zelfstandig, gedegener een keus bepalen en handelen/den ken overeenkomstig die keus (een wezenlijk ander proces dan voorheen, waarbij het klakkeloos overnemen van "thuis - men taliteit" niet meer de enige/ware keuzemogelijkheid is). Deze zal plaatsvinden op zaterdag 4 november, in zaal van Gompel te Bergeyk, en zal beginnen om 8 uur 's avonds. Opge voerd zal worden: Meu Gerre heeft het gewild. Tante Gerda is kinderloos gestorven en laat als erfenis een kapitale boerderij na. Van heinde en verre komen de neven en nichten om hun aandeel in de wacht te slepen. Maar wie krijgt nu uiteindelijk welk deel? Kom zaterdag kijken, dan zult U beslist het antwoord te weten komen. IP IBI^ iüt: onder redaktie van de Redaktiekommissie ^P^k II '^f|| A Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansei MT HBB II ^P^P* Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland. Niet omdat ze haar werk niet goed deed. Maar omdat ze getrouwd was vóór ze gezorgd had haar vaste aanstelling binnen te krijgen. Had ze nu maar een ietsje langer gewacht, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. .A. fgezien van het feit, dat het wel bulkend ouderwets is, vind ik het bovendien schandalig en onmenselijk. Stel, dat deze mensen rustig waren gaan samenwonen, dan was die vaste aanstelling er wel gekomen, want dat hele college had dan geen been gehad om op te staan om anders te beslissen. Trouwens waarom krijgt een vrouw géén en een man wél een vaste aanstelling als hij trouwt? Weet U wel, dat dat behoort tot de wettelijk vastgestelde gelijkgerechtigdheid van man en vrouw (al wordt daar ook door de overheid behoorlijk de hand mee gelicht)? Bovendien hoort het bij de Rechten van de Mens. En waaróm is het nou ook nog eens onredelijk: stel nu eens, dat de jonge man behoort tot het leger jeugdige werkelozen, het meisje hééft een baan, n.l. die tijdelijke benoe ming op die kleuterschool. Is het dan eerlijk dat er dan een echtpaar moet zijn met twee werkelozen? Al zou de "werkende", dus "kostwinner" dan ook maar een vrouw geweest zijn? En al had haar man dan tenminste een zinvolle taak kunnen hebben in het eigen gezin? Nee hoor, geen vaste aanstelling want, o foei, ze is getrouwd! Maar stel nu eens, dat ze elkaar pas leerden kennen toen het meisje een vaste aanstelling had gehad en dat ze gingen trouwen terwijl de jongen nog een voorlopige aanstelling had. Gelooft U, dat hij dan later die vaste aanstelling NIET gekregen zou hebben? Stel je eens voor, dat, nu ze die baan niet gekregen heeft, die man van haar werkeloos wordt, w.w. etc. etcbijstand tenslotte. Terwijl zij al die tijd het gezin had kunnen laten drijven op haar inkomen en hij dan tenminste haar baan als huismens had kunnen overnemen. Ieder een eigen verant woordelijkheid. Nee, in dit geval zouden er nodeloos twee ongelukkige mensen zijn gekreëerd, die elkaar in de weg lopen want ze hebben allebei dezelfde werkmogelijkheid huishouden) met alle verdere misère van dien. En wat is doorgaans het gevolg van echtscheiding als de man kostwinner is, de enige bedoel ik: Vrouw, doorgaans mèt kinderen, in de bijstand zo min mogelijk alimentatie voor de kinderen en GEEN ENKEL RECHT OP HET PENSIOEN waar ook zij haar steentje toe heeft bijgedragen, indirekt, door de man van zijn deel van de huishoudelijke plichten te ontlasten. WAAROM moet de vrouw altijd aan het kortste eind trekken. WAAROM geen gelijke rechten metterdaad. Is het niet zo, dat een vrouw met een beroep of baan in geval van nood: a. het gezin een aanzienlijke sterkte verschaft; b. zichzelf en daarmee het resterende gezin, als de man op de een of andere manier is uitgevallen, onafhankelijk maakt; c. de Staat aanzienlijke kosten bespaart, die elders dan beter tot hun recht kunnen komen? Tot slot B eseft men, hoeveel uren hard werken en toewijding en wils kracht ook de vrouw moet opbrengen om zich een beroep eigen te maken? Beseft men, dat elke vrouw, die deze kennis niet bruikbaar kan maken ten behoeve van de maatschappij dan gewoon voor niets gewerkt heeft en heeft men wel door hoeveel geld daarmee domweg, en in dit geval dan ook onnodig, weggesmeten wordt? En waarom moet 't altijd de vrouw zijn, die zich terug moet trekken? Wanneer gaat men nu eindelijk snappen, dat de onafhankelijk heid van de vrouw zeker even nuttig is voor die vrouw zelf als voor de man, de kinderen en al helemaal voor de maatschappij! WAT HIER GEBEURD IS IS EEN SCHREEUWEND ON RECHT L.H.G. v.d. Hoek - Maclaine Pont 1 kg groene tomaten (rijpe mag ook), kg suiker, sap van Vi citroen, weinig geraspte citroenschil. Leg de tomaten korte tijd in heet water. Haal de schil eraf. Snijd ze in stukken en breng ze met een bodempje water aan de kook. Kook ze gaar, wrijf ze fijn en laat ze in een open pan tot de helft van het volume inkoken. Om te zien hoeveel de massa indikt, kunt u een houten lepel gebruiken, waarop bij de eerste meting een streep achterblijft. Roer er citroen sap, geraspte citroenschil en suiker door en breng het geheel aan de kook. Laat een paar druppels op een schoteltje vallen en kijk of de jam stolt. Is dit niet het geval, dan nog even door laten koken. Doe de jam in potjes, die eerst met heet sodawater zijn afgewassen en nagespoeld zijn met heet wa ter. Dek de potjes a.f met een deksel of een stukje cellofaan met een elastiek. Uit: Voedingsinformatie (Voorlichtingsbureau voor de Voeding) 19

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 19