uuuutu
|JP.eI
Ut Dl
Wat is nou eigenlijk dat vormingswerk binnen de P.J.Z.?
Rechten van de mens, rechten van de vrouw?
I n Leeuwarden woont een kleuterleidster, die in het tweede jaar van haar voorlopige aanstelling trouwde. Aan het eind
van deze proefperiode werd haar een vaste aanstelling onthouden.
DIVERSEN
Deel 1: t.b.v. onze leden
Jaarlijkse toneelavond Bladel
W' B B IB M4. Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland
W BB BB BB. mwmA en Brabant
Recept
voor
4 personen
Groene
tomatenjam
(2 a 3 potjes)
REDAKTIE
KEES SCHIPPER^
Familie, vrienden en bekenden.
Hiermee willen wij iedereen heel hartelijk bedan
ken voor de grote belanstelling en het fijne mede
leven na het overlijden van onze zoon, broer en
kleinzoon
Jan David Goetheer
Namens de familie,
D.P. Goetheer.
Wolphaartsdijk, oktober 1 978.
Stadseweg 8
E.V.T.O.-kursus:
gaat door in Schoondijke met 20 deelnemers.
Nationale Ploegwedstrijd
(21 oktober j.l.): GEFELICITEERD!!. Johan de Jager en Cees
de Rijke met jullie eerste prijs.
Halve kaderdag
(14 oktober j.l.): 16 bestuursleden deden er aan mee. Hopelijk
evenveel (en nog méér) deelnemers voor het halve kaderwee
kend op 24 en 25 november in Aardenburg.
West-Zeeuws-VIaanderen:
10, 11 en 12 november: Ledenweekend met als thema: Ons
Platteland. Via film, stellingenspel, rollenspel, lezing deskundi
ge, bezig zijn (naast sport; ontspanning) met de onvoorkoom-
bare veranderingen van het platteland van Zeeuws-Vlaanderen.
Opgave bij Jaap Flikweert (01172-1448) vóór 4 november!!
V.S.-reis:
Op 4 november a.s. houdt de V.S.-reisgroep een reünie ten huize
van fam. Robijn te Biervliet. Foto's, 8mm-films, samen uit eten.
Een terugblik na vier maanden.
A. LEDEN - ALGEMEEN (in groepsverband middels
avonden, weekend, kursussen)
Al Het aanbieden van diverse mogelijkheden en oriëntaties op
maatschappelijk, sociaal, kultureel en kreatief gebied. Het "laten
ruiken" aan/de kans krijgen om te leren kennen wat er allemaal
mogelijk is buiten de wat geïsoleerde kring van werk, milieu en
sociale kontakten als zinvolle vrijetijdsbesteding.
Hen bezig laten zijn met de plattelandssamenleving die
weer onderdeel uitmaakt van de grotere samenlevingsverban
den.
zegt iets over de doelgroep
geeft aan, dat de vereniging een startmotor-funktie heeft. De
gelegenheid bieden juist de basis en bestaandsgrond van de
P.J.G.N.
geeft aan, dat er vanuit hun eigen leefsituatie gestart wordt.
A2 Na de oriëntatiefase hen de gelegenheid bieden om in een
specifiek gebied te duiken, om op die manier een leerproces en
geestelijk groeiproces in henzelf op gang te brengen op boven
genoemde terreinen.
Omschreven door vormingsleider als: persoonlijkheidsontwik
keling, aan het denken gezet worden, brede informatie verkrij
gen, opgevoed worden tot meer vaardigheden, zichzelf bewuster
worden.
Omschreven door deelnemers (evaluatieverslagen) als:
II "Begrip gekregen hebben voor...."
"geleerd je mening te vormen na objektieve verdieping"
"geleerd jezelf uit te drukken"
"opheldering gekregen in onbekend gebied"
the
matisch
werken
III "zelfwerkzaamheid geleerd"
"kreatief geworden op onbekend gebied" kreatief
"mogelijkheden vanleren kennen" werken
"jezelf leren zijn"
A3 Na het leerproces iets met die persoonlijkheidsontwikkeling,
die zelfbewustwording, die blikverruiming, die bredere oriënte
ring doen in die (wat geïsoleerde) kring van werk, milieu en
sociale kontakten:
mondigheid, stellingname
zeggingskracht, weerbaarheid
maatschappelijke betrokkenheid
grip proberen te krijgen op maatschappij
VB1 - VB2
I "bezig zijn met dingen, wa"araan je anders nooit toe
kwam of waarvan je dacht datje dat niet kende/kon
"jezelf t.o.v. de groep beter leren kennen"
"anderen beter en anders leren kennen en waarderen'
"kreatief leren samenwerken"
alge
meen
VB1 agrarische leden (25% van het ledenbestand):
hun stem laten horen t.o.v. landbouwbeleid, ruimtelijke orde
ning, grondpolitiek, rechtspositie, bedrijfsovername, milieu -
landschap, nadat ze een bewuste keus hebben gemaakt, on
danks alle tegenstromingen, toch boer te worden. Samengevat:
Belangenbehartiging met en voor je kollega-agrarische leden.
VB2 Niet agrarische leden:
kunnen nu slagvaardiger inspelen op, een keuze bepalen in
dingen waarmee ze via hun opvoeding, school, werk, sociaal
kontakt, media (leefsituatie) gekonfronteerd worden. Naar
analogie van de "scholing" die ze via de P.J.Z. gekregen hebben,
nu zelfstandig, gedegener een keus bepalen en handelen/den
ken overeenkomstig die keus (een wezenlijk ander proces dan
voorheen, waarbij het klakkeloos overnemen van "thuis - men
taliteit" niet meer de enige/ware keuzemogelijkheid is).
Deze zal plaatsvinden op zaterdag 4 november, in zaal van
Gompel te Bergeyk, en zal beginnen om 8 uur 's avonds. Opge
voerd zal worden: Meu Gerre heeft het gewild.
Tante Gerda is kinderloos gestorven en laat als erfenis een
kapitale boerderij na. Van heinde en verre komen de neven
en nichten om hun aandeel in de wacht te slepen.
Maar wie krijgt nu uiteindelijk welk deel?
Kom zaterdag kijken, dan zult U beslist het antwoord te weten
komen.
IP IBI^ iüt: onder redaktie van de Redaktiekommissie
^P^k II '^f|| A Redaktieadres: Mevr. A.W. de Jonge-Jansei
MT HBB II ^P^P* Bosdijk 1, 4493 PD Kamperland.
Niet omdat ze haar werk niet goed deed. Maar omdat ze getrouwd was vóór ze gezorgd had haar vaste aanstelling binnen
te krijgen. Had ze nu maar een ietsje langer gewacht, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
.A. fgezien van het feit, dat het wel bulkend ouderwets is, vind
ik het bovendien schandalig en onmenselijk.
Stel, dat deze mensen rustig waren gaan samenwonen, dan was
die vaste aanstelling er wel gekomen, want dat hele college had
dan geen been gehad om op te staan om anders te beslissen.
Trouwens waarom krijgt een vrouw géén en een man wél een
vaste aanstelling als hij trouwt? Weet U wel, dat dat behoort tot
de wettelijk vastgestelde gelijkgerechtigdheid van man en vrouw
(al wordt daar ook door de overheid behoorlijk de hand mee
gelicht)?
Bovendien hoort het bij de Rechten van de Mens.
En waaróm is het nou ook nog eens onredelijk:
stel nu eens, dat de jonge man behoort tot het leger jeugdige
werkelozen, het meisje hééft een baan, n.l. die tijdelijke benoe
ming op die kleuterschool.
Is het dan eerlijk dat er dan een echtpaar moet zijn met twee
werkelozen?
Al zou de "werkende", dus "kostwinner" dan ook maar een
vrouw geweest zijn?
En al had haar man dan tenminste een zinvolle taak kunnen
hebben in het eigen gezin?
Nee hoor, geen vaste aanstelling want, o foei, ze is getrouwd!
Maar stel nu eens, dat ze elkaar pas leerden kennen toen het
meisje een vaste aanstelling had gehad en dat ze gingen
trouwen terwijl de jongen nog een voorlopige aanstelling
had. Gelooft U, dat hij dan later die vaste aanstelling NIET
gekregen zou hebben?
Stel je eens voor, dat, nu ze die baan niet gekregen heeft, die
man van haar werkeloos wordt, w.w. etc. etcbijstand
tenslotte. Terwijl zij al die tijd het gezin had kunnen laten
drijven op haar inkomen en hij dan tenminste haar baan als
huismens had kunnen overnemen. Ieder een eigen verant
woordelijkheid. Nee, in dit geval zouden er nodeloos twee
ongelukkige mensen zijn gekreëerd, die elkaar in de weg
lopen want ze hebben allebei dezelfde werkmogelijkheid
huishouden) met alle verdere misère van dien.
En wat is doorgaans het gevolg van echtscheiding als de
man kostwinner is, de enige bedoel ik:
Vrouw, doorgaans mèt kinderen, in de bijstand zo min
mogelijk alimentatie voor de kinderen en GEEN ENKEL
RECHT OP HET PENSIOEN waar ook zij haar steentje
toe heeft bijgedragen, indirekt, door de man van zijn deel
van de huishoudelijke plichten te ontlasten.
WAAROM moet de vrouw altijd aan het kortste eind trekken.
WAAROM geen gelijke rechten metterdaad. Is het niet zo, dat
een vrouw met een beroep of baan in geval van nood:
a. het gezin een aanzienlijke sterkte verschaft;
b. zichzelf en daarmee het resterende gezin, als de man op de
een of andere manier is uitgevallen, onafhankelijk maakt;
c. de Staat aanzienlijke kosten bespaart, die elders dan beter tot
hun recht kunnen komen?
Tot slot
B eseft men, hoeveel uren hard werken en toewijding en wils
kracht ook de vrouw moet opbrengen om zich een beroep eigen
te maken?
Beseft men, dat elke vrouw, die deze kennis niet bruikbaar kan
maken ten behoeve van de maatschappij dan gewoon voor niets
gewerkt heeft en
heeft men wel door hoeveel geld daarmee domweg, en in dit
geval dan ook onnodig, weggesmeten wordt?
En waarom moet 't altijd de vrouw zijn, die zich terug moet
trekken?
Wanneer gaat men nu eindelijk snappen, dat de onafhankelijk
heid van de vrouw zeker even nuttig is voor die vrouw zelf als
voor de man, de kinderen en al helemaal voor de maatschappij!
WAT HIER GEBEURD IS IS EEN SCHREEUWEND ON
RECHT
L.H.G. v.d. Hoek - Maclaine Pont
1 kg groene tomaten (rijpe mag ook), kg suiker, sap van Vi
citroen, weinig geraspte citroenschil.
Leg de tomaten korte tijd in heet water. Haal de schil eraf.
Snijd ze in stukken en breng ze met een bodempje water aan
de kook. Kook ze gaar, wrijf ze fijn en laat ze in een open
pan tot de helft van het volume inkoken. Om te zien hoeveel
de massa indikt, kunt u een houten lepel gebruiken, waarop
bij de eerste meting een streep achterblijft. Roer er citroen
sap, geraspte citroenschil en suiker door en breng het geheel
aan de kook. Laat een paar druppels op een schoteltje vallen
en kijk of de jam stolt. Is dit niet het geval, dan nog even
door laten koken. Doe de jam in potjes, die eerst met heet
sodawater zijn afgewassen en nagespoeld zijn met heet wa
ter. Dek de potjes a.f met een deksel of een stukje cellofaan
met een elastiek.
Uit: Voedingsinformatie (Voorlichtingsbureau voor de Voeding)
19