aufe©- afifeuali feeifeen Loop eens met een lucifer om uw auto! Chrysler Simca Nieuws 1979 Vervolg: iri'in i u C u Vauxhall Cavalier fastback Opel Manta Combi - Coupé Autovision Digitaal Autoklokje Mini-boiler AP pisl j SX-automatisme Chrysler Sunbeam Onder redaktie van Ing. J. F. BLANKSMA Correspondentie-adres Thorntonlaan 6 4371 NN Koudekerke Modern van uitvoering is de Quartz Elektronische precisie au- toklok met Digitaal aanwijzing, die Autovision B.V. - Vinken- straat 38 - 2042 CW Zandvoort tel. 02507-3665 in de handel brengt. Eenvoudig op elke plaats met bijgeleverde beugel of met eenplakstripte monteren in of onder het dashbord. De blauwe digitale tijdsaanduiding is gemakkelijk afleesbaar, terwijl om de helderheid van de lichtcijfers in het donker iets te verminde ren een dimschakelaar aanwezig is. De werktemperatuur voor deze 12 Volts autoklok loopt van -30 graden tot-f85 graden C. Het klokje heeft drukknoppen voor uren - en minuten bijstelling alhoewel dit zelden nodig zal zijn daar digitaal klokken bijzon der nauwkeurig lopen. De adviesprijs voor deze auto vision digitaal autoklokje is 79,50 incl. BTW. en de garantie erop 1 jaar. Voordeel ook van dit niet ingebouwd klokje is dat het gemakkelijk over te plaatsen is in een volgende auto. Met deze welgemeende raad richt Conti zich tot diegenen die zich te weinig om de veiligheid van hun auto bekommeren. In dit geval om de veiligheid van de banden waarop ze rijden. Een lucifer is nl. de basis van een banden veiligheidsaktie waarin Continental Rubber B.V. te Amersfoort alle automobilisten er nog eens op meent te moeten wijzen dit najaar op een goed banden profiel te letten. Vooraltijdens regen is een goede ban denprofiel (3 mm en meer!) een eerste vereiste om het gevaar lijke aquaplaning te voorkomen. Met de zng. lucifertest van Conti" kan iedere Automobilist zelf even controleren of het profiel van zijn banden nog veilig is. Met een gewone lucifer kan deze test gedaan worden door de rode kop ervan in het profiel te steken. Verdwijnt de rode kop geheel in het profiel dan is nog minstens 20a22 mm aanwezig. Steekt de kop er gedeeltelijk of helemaal uit dan staat het er met Uw "banden" veiligheid op de weg en daardoor oók met die van anderen slecht voor. Met zulke banden moet u niet nog honderden kilometers rijden, maar de kortste weg naar de garage nemen. Een zeer eenvoudige kontrole die relatief snel een (oppervlakkig) beeld geeft van de profiel diepte van Uw banden. Daarnaast moet vanzelfsprekend door Uw garage een gedegen controle op de gehele band uitgevoerd worden op beschadigingen, onbalans, verkeerde sporing enz. Continental Rubber B.V. brengt deze lucifertest met daarbij meer informatie over akku, ventilatorriem en schokdempers in een folder via Contibandendealers in de publiciteit. Een klein A.B.C. door Conti technici geschreven omdat praktische tips over banden, akku's enz. het veiligheidsaspekt van het autorij den verhoogt. Vaak wordt door het opvolgen ervan ook de langere levensduur van de betreffende autoonderdelen bereikt; dus veiliger en economischer rijden! Zo wordt er o.m. op het grote belang van de juiste bandenspanning gewezen, op de snelheden die voor de diverse type banden maximaal gelden (SR,HR of VR), op de goede werking van de schokdempers en dat tegen, de winter uw accu in topconditie is. Nadere informa tie desgewenst postbus 71 - 3800 AB Amersfoort. De winterse maanden komen er weer aan met de daaraan ver bonden problemen van sneeuw, ijzel bevroren ruiten, enz. Ook de ruitensproeiers laten het bij vriezend weer nog al eens afwe ten. Dit niettegenstaande er wel antivries aan het reservoir werd toegevoegd. Deze antivries verdampt n.l. door de rijwind bij de sproeiers en in de toevoerslangetjes, waardoor bij vorst vaak toch nog bevriezing en dus verstopping optreedt. De ruiten sproeiers werken niet meer en de door voorgangers en passe rende automobilisten opgeworpen peke^ sneeuv^ modder kan door de wissers niet meer van de voorruit worden verwijderd. Onvoldoende zicht en dus gevaarlijke verkeerssituaties kunnen er het gevolg van zijn. Een voordelige oplossing is de Mini-boi ler die Auto-Vision - Vinkenstraat 38 - 2042 CW Zandvoort, tel. 02507 - 3665 in de handel brengt. Deze zorgt voor heet water op de voorruit als dat nodig is, waardoor geen bevriezing van sproeinippels en voorruit optreedt. Ook zomers met insekten en "vette" ruiten kan warmwater uit de ruitenspioeiers zijn voor- delen'hebben! De Mini-boiler is eenvoudig te monteren door de plastik toevoerslang tussen pomp en - zo dicht mogelijk bij - de sproeinippels door te knippen. Daar meestal de toegepaste plastik slang niet geschikt is om rechtstreeks op de warme mi ni-boiler aan te sluiten dient deze altijd op de meegeleverde hittebestendige slang aangesloten te worden. Elektrische aan sluiting: een draad, onverschillig waar, aan de massa, de andere (stroom)draad via een schakelaar op een stroompunt bijv. via de blower. Het verdient aanbeveling deze draad zodanig aan te sluiten dat de mini-boiler automatisch uitslaat bij het afzetten MASSA Q STROOMPUNT RESERVOIR van dé motor of een verlichte schakelaar te gebruiken. Werk wijze: bij voorkeur boilertje enige minuten laten voorverwar men, daarna iedere 10 sekonden even kort spuiten en wissen. Bij opgedroogd vuil iets langer en liefst bij langzaam rijden of bij wachten voor stoplicht e.d. De mini boiler warmtewisselaar bestaat uit een stralingswarmte absorberende, door speciaal si- liconenrubber geisoleerde doorstroomspiraal waarin telkens een kleine hoeveelheid water snel wordt verwarmd. Er is geen risiko dat de voorruit zal springen. De prijs van deze mini-boiler is slechts 15,— exkl. verzendkosten. Inlichtingen bij Auto Vision dan wel bij uw garage. I 'j hi ■■"-nion P mmmmm *r m m ImmriP De Vauxhall Cavalier serie wordt uitgebreid met een fastback model met een hoogopen- slaande derde deur en een wegklapbare achterbank, die de naam "Sport Hatch" mee krijgt en eind oktober in ons land leverbaar zal zijn. De "Sports Hatch" wordt geleverd in de lux ueuze GLS uitvoering met keuze uit een 1.6 of 2.0 ltr. 4 cylinder motor met respectievelijk 75 pk (55 Kw) of 100 pk (74 Kw). De bekende GM automatische transmissie is op beide uitvoe ringen tegen meerprijs leverbaar. Bij neergeklapte achterbank wordt de laad- lengte van 102 tot 166 cm vergroot. De maxi male breedte van de laadvloer bedraagt 136 cm. De basisuitrusting bestaat ondermeer uit: rui- tewisser op de achterruit, toerenteller, olie drukmeter, ampère meter, velours bekleding. voorruit van gelaagd glas en elektrische ruites- proeier met interval schakeling. Omtrent de prijs zijn nog geen nadere gegevens bekend gemaakt, maar uitgaande van de 17.222, die de Cavalier 1600 GL kost en 19.264.— voor de Cavalier 2000 GLS Coupé, geven deze prijzen wel een indikatie van het prijsniveau dat voor de fastback modellen verwacht kan worden. Opel Ascona Diesel En tenslotte nog de vermelding van General Motors dat begin volgend jaar voor ons land een uitvoering van de Opel Ascojia met een twee liter dieselmotor leverbaar zal worden. Deze beproefde, aan de Ascona aangepaste 2.0 D motor levert 58 pk (43 Kw) bij 4200 om wentelingen per minuut. Opel van General Motors breidt het model- lenprogramma uit met de introduktie van een drie-deurs uitvoerig van de Manta.-serie. Een Combi-Coupé model met een hoog open slaande derde deur en een wegklapbare achterbank, waardoor de lengte van de baga geruimte van 102 cm tot 166 cm kan worden vergroot. Deze bagageruimte is geheel be schikbaar daar het reservewiel onder de baga geruimte is weggewerkt. De Manta CC, die medio oktober in ons land leverbaar zal zijn, is in de standaard uitvoering o.a. uitgerust met een ruitewisser op de achterruit, sierstrips met rubberinleg, elektrische ruitesproeier en effen veloursbekleding met honingraat motief. Er is keuze uit verschillende uitvoeringen en een vijftal motoren variërend van 75 pk (55 Kw) tot 110 pk (81 Kw). Tegen meerprijs is op alle, modellen de GM automatische transmissie verkrijgbaar. Zowel de Horizon als de 1307/1308 modellenseries worden uit gebreid met twee nieuwe uitvoeringen, de Horizon SX en de 1309 SX. uitgerust met een automatische versnellingbak en een zgn. "speedcontrol" (automatische snelheidscontrole). Dit apparaat handhaaft automatisch de door de bestuurder ge kozen constante snelheid, zonder dat het gaspedaal gebruikt behoeft te worden, onverschillig over welk soort weg gereden wordt. Het is dus een voor de hand liggende aanvulling op de automatische versnellingsbak. Op lange afstanden ontheft dit apparaat de bestuurder van de plicht om constant zijn snel heidsmeter in de gaten te houden en hij kan dus zijn aandacht richten op het rijden. Nadat door de bestuurder geremd of gas gegeven is, houdt de auto automatisch weer de oorspronkelijk ingestelde snelheid aan omdat deze in het geheugen is opgenomen. Dit geheugen kan worden uitgeschakeld door het schuifcontact op "OFF" te zetten of door het contact uit te schakelen. Deze programmering van de snelheid maakt plotselinge bewegingen voor gasgeven onnodig en draagt in belangrijke mate bij tot beperking van het benzineverbruik. De Horizon SX wordt tevens uitgerust met een zgn. Trip- of boordcomputer. Dit apparaat heeft een geheugen en allerteert op verzoek, direkt afleesbaar informatie aan de bestuurder op tijd, afgelegde afstand, gemiddeld benzineverbruik enz. De 1309 SX wordt uitgerust met stuurbekrachtiging. De levering van de 1309 SX is reeds begonnen en de prijs is vastgesteld op 20.995,— incl. BTW. De Horizon SX zal eerst in de loop van dit najaar leverbaar zijn en de prijs is nog niet vastgesteld. De Chrysler Sunbeam is sinds 24 mei 1978 op de Nederlandse markt en - zoals bekend - gaat het hier om een 4-persoons auto met 2 deuren en een achterdeur, een in de lengterichting ge plaatste 4-cilinder motor voorin, met aandrijving op de achter wielen; leverbaar in 3 afwerkingsniveau's en 5 modellen n.l.: Chrysler Sunbeam 1.0 LS: 928 cc 30,91 Kw 42Pk. de 1.3 LS: 1295 cc 44,16 Kw 60 Pk. de 1.3 GL: 1295 cc 44,16 Kw 60 Pk. de Chrysler Sunbeam 1.6 GLS: 1598 cc 58,80 Kw 80 Pk en de Chrysler Sunbeam 1.6 GLS met automaat: 1598 cc 58,80 Kw 80 Pk. 6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 6