au to -
aFfcuali
(.ei (.en
Citroën Visa
CHRYSLER-SIMCA NIEUWS 1979
0
31C
Special-Club en Super
De Visa Super
ft
W
Chrysler Simca 1307/1308/2
litres
Onder redaktie van Ing. J.F. BLANKSMA
Correspondentie-adres
Thorntonlaan 6 4371 NN Koudekerke
Nieuws van Citroën met de introduktie van de nieuwste loten
aan Citroëns auto"stam" de "Visa"! Een introduktie voor de
pers die overigens vooruitloopt op de officiële die voor het
publiek eerst tijdens de personenauto-RAI in februari volgend
jaar zal plaats vinden. Dan ook, medio februari 1979 zal de Visa
geleverd gaan worden. Met de Visa te leveren in drie uitvoerin
gen wordt het gat, ontstaan door het stopzetten van de produktie
van de Ami, tussen de Dyane LN en de GS weer opgevuld.
Het voorfront van de Visa is bepaald karakteristiek voor Ci
troën, terwijl de carrosserie enige overeenkomst vertoont met de
Peugeot 104 en de Renault 14.
Opvallend zijn bijv. de grote kunststof voor- en achterbumpers
en de aërodynamische vormgeving. Voor het dashbord en be
dieningsorganen is in belangrijke mate het ontwerp van het
instrumentenpaneel van de CX overgenomen. De opklapbare
achterbank en 3e deur zijn tegenwoordig zo gebruikelijk dat de
ontwerpers deze haast vanzelfsprekend ook hebben toegepast.
Compact met zijn lengte van minder dan 3.70 m. en, maar
verhouding, toch voldoende binnenruimte. Comfort door pret
tig zittende stoelen, zeer grote voorruit met één grote ruitenwis
ser en aflopende motorkap. Ook vanzelfsprekend bij Citroën
voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging en onaf
hankelijk geveerde wielen, die in combinatie de bekende uit
stekende wegligging geven!
Onder de naam Visa brengt Citroën in feite twee auto's in een
drietal uitvoeringen. De Visa Special en de Visa Club hebben
beide een twee cilinder luchtgekoelde boxermotor van 652 cc,
die speciaal voor de Visa ontworpen is. Het motorblok bestaat
uit 2 carterhelften van aluminium legering. De uit 3 delen sa
mengestelde krukas van gelegerd staal is 3-voudig gelagerd.
Cilinders, zuigers en cilinderkap zijn van licht-metaallegering.
De versnellingsbak is van het type GS. De motor levert vooral
bij lage toerentallen een zeer bevredigend koppel.
Nieuw is ook de volledige electronische ontsteking die in de
Special en Club is toegepast. Hierbij ontbreken contactpunten
en stroomverdeler. Deze funkties worden verricht door een
tweetal sensoren en een modulator. Deze berekent nauwkeurig
het ontstekingstijdstip waarbij rekening gehouden wordt .met de
belasting en het toerental van de motor. De modulator houdt de
voedingsspanning van de bougies op een konstant niveu. Voor
delen van dit Thomson systeem, dat in nauwe samenwerking
met de researchafdeling van Citroën ontwikkeld is, worden ge
noemd:
Citroën staat er voor bekend het vaak anders dan anderen te doen. Het instrumentenpaneel van de Visa
"cockpit" is bepaald afwijkend van wat we gewend zijn. Het merendeel van de noodzakelijke bedieningsscha
kelaars zijn zo dicht mogelijk bij het éénspakige stuurwiel geplaatst. Links een cilinder R. W.N. (regen, weg,
nacht) die uit drie delen bestaat. In het bovenste deel alle bedieningsorganen nodig bij regen (ruitewisser -
sproeier), in het midden voor het rijden op de weg (richtingaanwijzer, claxon) en in het onderste deel voor hei
rijden bij nacht (stads-, dim- en grootlicht en lichtsignaal). Rechts zijn knoppen voor de verwarming en
ventilatie gegroepeerd. En achter het stuur nog schakelaars voor waarschuwingsknipperlichten, ventilator,
laadstroom-, motoroliedruk- en koelwatercontrolelicht.
gunstiger brandstofverbruik.
alle contacten vervallen, geen slijtage aan bewegende delen.
geen afstellingen aan de ontsteking meer en langere levens
duur van de bougies.
verbetering van de koude start, sneller optrekken en accele
reren.
De Visa Club verschilt alleen van de Visa Special door een
luxere afwerking en een completere uitrusting. De 2 cilinder
boxermotor geeft een max. vermogen van 36 pk bij 5500 toeren
per minuut en een max. koppel van 5,3 mkg bij 3500 t.p.m.
Een 9 bladige ventilator op het uiteinde van de krukas zorgt voor
de nodige koeling van cilinders, cilinderkoppen en oliekoeler.
Benzinetank 40 ltr. Motorolie verversen (3 ltr.) ieder 7500 km,
vershellingsbakolie (1,4 ltr.) iedere 30.000 km. Geen doors-
meerpunten. Rijklaar gewicht 735 kg., totaal beladen gewicht
1065 kg - aanhanger beremd, 500 kg ongeremd 370 kg. - impe
riaal gewicht 40 kg. Kogeldruk trekhaak 45 kg. Max. snelheid
half beladen 124 km/u. Verbruik bij 90 km/u 1 17,5 - stads-
traject 1 13,1. Maximale helling bij wegrijden in le versnelling
voor combinatie auto-aanhanger bij een treingewicht van 1565
kg - 12%.
De Citroën Visa Super is uitgerust met een dwarsgeplaatste 4
cilinder in lijn motor van 1124 cc. Een moderne zeer compacte
motor met bovenliggende nokkenas van licht metaal legeringen.
De versnellingsbak is aangebouwd. Deze motor-versnellings-
bakunit is dezelfde als in de Peugeot 104 GL maar wat koeling
en versnellingsbakverhoudingen betreft aangepast aan de Ci
troën verlangens.
Het max. vermogen is 57 din pk bij 6250 t.p.m. en het max.
koppel 8.2. Din mkg bij 3000 t.p.m. Rijklaar gewicht 800 kg.
Totaal beladen gewicht 1210 kg. Aanhangergewicht beremd 750
kg., onberemd 400 kg. Imperiaalgewicht 60 kg - kogeldruk
trekhaak 45 kg. Motorolie verversen iedere 7500 km - benzine
tank 40 ltr. Max. snelheid 144 km/u. Benzineverbruik (half
beladen) bij 90 km/u 1 16.1, bij 120 km/u 1 11,9. Maximale
helling bij wegrijden in de eerste versnelling voor de combinatie
auto aanhanger bij een treingewicht van 1850 kg - 11%.
De carrosserie, de vering en de remmen zijn dezelfde als de Visa
Special en de Club. Wel is de Visa Super de meest luxueuze
uitvoering van dit drietal. Hier echter geen electronische ont
steking maar een traditionele stroomverdeler gemonteerd op het
uiteinde van de nokkenas. De verwarming en ventilatie is door
meerdere uitstroomopeningen ook voor met name de achter
plaatsen bijzonder goed verzorgd. Speciale aandacht is besteed
aan de geluiddemping.
De prijzen van de Visa's zijn (nog) niet bekend, maar zullen,
naar te verwachten valt, tussen die van de Dyane LN van ca.
11.000,— en de GS van ca. 14.500,— komen te liggen.
Het autojaar 1978 zal een belangrijk jaar zijn in de geschiedenis
van Chrysler, door de introductie van de Chrysler Simca HO
RIZON. waarvan er op 31 juli reeds 132.000 eenheden gepro
duceerd zijn. en van de Chrysler SUNBEAM.
Met het op de markt brengen van deze modellen heeft Chrysler
een begin gemaakt met het rationaliseren van zijn modellen-
programma: aan de keuzemogelijkheden tussen verschillende
motorvermogens, manieren van aandrijving en verschillende
afwerkingsniveau's is een logische oplopende reeks van ver
koopprijzen gekoppeld. In het modeljaar 1979 zo deelt Chrysler
mede wordt deze politiek voortgezet.
De Horizon GLS zal voortaan worden uitgevoerd met de 1442
cc motor met een vermogen van 50,8 Kw, 69 PK. Daardoor
krijgt de Horizon GL nu de 1294 cc motor met een vermogen
van 50.1 Kw. 68 PK en wordt dus de LS-uitvoering geleverd met
de 1118 cc motor met normale compressie met een vermogen
van 59 PK. Met deze nieuwe cilinderinhoud voor het Horizon
programma is het mogelijk het benzineverbruik gunstiger te
maken bij gelijke prestaties:
De 1442 cc motor van de GLS is uitgevoerd met een enkelvou
dige carburateur en heeft de volgende benzine-verbruikcijfers.
bij de aangegeven constante snelheden:
bij 90 km/uur 6,2 liter (1:16,2)
bij 120 km/uur 8,5 liter (1 11,8)
stadsverkeer 8,9 liter (1:11,2)
De 3 Horizon-modellen worden dit jaar uitgevoerd met:
een plaatje op de zijkant van de neus waarop de cilinderin
houd staat aangegeven 1.1 - 1.3- 1.5)
een centraal aansluitpunt voor motorcontrole.
Dit aansluitpunt dat onder de motorkap zit, maakt het mogelijk
snel en gedetailleerd een diagnose te maken van de toestand van
de electrische onderdelen en circuits: accu, bedrading, ontste
king. startmotor en laadstroom. Het systeem kan aangesloten
worden op reeds bij de dealers aanwezige diagnose-apparatuur
TRJP COMPUTER
OROtNATEUR DE BORD
U C I
I 3 i
m
h
TM
km
i
*/too k.Aj
{mt
C/T
mus DAL
MFMj
TRIP COMPUTER
OROWATEUR DE BORD
min
R
V
H
Z' D
I
m
K
TM
km 6 fi/t00
kmAl
Itm tn mus aal mpTwS]
TRIP COMPUTER
ORDMAJEUR DE BORD
min
h
|h
TM
km
I B/100 km/kj
i TWf
E/T
MUIS
GAL MP6 MPM
Digitaalklokje (uren en minuten),
permanent verlicht
Verbruikte benzine na het
gebruik stellen
Gemiddeld benzineverbruik na het
in gebruik stellen
Enkele van de informatie's, die de "boordcomputer" van de Ho
rizon SX aan de bestuurder kan verstrekken.
of op een "Electronic Engine Performance Analyzer" waarover
de dealers successievelijk zullen kunnen beschikken.
De Chrysler Simca "Horizon" GLS nu met 1442 cc motor.
De 1442 cc motor van de Simca 1308 S en de 1308 GT met
dubbele carburateur en met een vermogen van 43,4 Kw, 85 PK,
wordt gekoppeld aan een versnellingsbak waarvan de over
brenging van de 4e versnelling gebracht is op 1,04; dit geldt
tevens voor de Bagheera's, die eveneens met deze 1442 cc motor
zijn uitgevoerd.
De 4 Chrysler Simca 1307/1308 modellen worden nu eveneens
uitgevoerd met een contactpuntloze getransistoriseerde ontste
king met Hall-effect en een centraal aansluitingspunt voor mo
tor-controle. Dit is ook het geval met de Chrysler Simca 2 litres
handgeschakeld of automaat 1981 cc - 110 PK.
Beide modellen zijn identiek qua afwerking en standaard uit
gevoerd met getint glas, inbouwkit voor radio en volledige ve
lours stoelbekleding. Toegevoegd worden op het dashboard de
veiligheidscontrolelampjes die al aanwezig zijn op de HORI
ZON en de 1307/1308 modellen: niveau motorolie, remvloei
stofniveau, remcircuitdruk, slijtage remblokjes vóór en achter.
Vervolg op pag. 6