au to - aFfcuali (.ei (.en Citroën Visa CHRYSLER-SIMCA NIEUWS 1979 0 31C Special-Club en Super De Visa Super ft W Chrysler Simca 1307/1308/2 litres Onder redaktie van Ing. J.F. BLANKSMA Correspondentie-adres Thorntonlaan 6 4371 NN Koudekerke Nieuws van Citroën met de introduktie van de nieuwste loten aan Citroëns auto"stam" de "Visa"! Een introduktie voor de pers die overigens vooruitloopt op de officiële die voor het publiek eerst tijdens de personenauto-RAI in februari volgend jaar zal plaats vinden. Dan ook, medio februari 1979 zal de Visa geleverd gaan worden. Met de Visa te leveren in drie uitvoerin gen wordt het gat, ontstaan door het stopzetten van de produktie van de Ami, tussen de Dyane LN en de GS weer opgevuld. Het voorfront van de Visa is bepaald karakteristiek voor Ci troën, terwijl de carrosserie enige overeenkomst vertoont met de Peugeot 104 en de Renault 14. Opvallend zijn bijv. de grote kunststof voor- en achterbumpers en de aërodynamische vormgeving. Voor het dashbord en be dieningsorganen is in belangrijke mate het ontwerp van het instrumentenpaneel van de CX overgenomen. De opklapbare achterbank en 3e deur zijn tegenwoordig zo gebruikelijk dat de ontwerpers deze haast vanzelfsprekend ook hebben toegepast. Compact met zijn lengte van minder dan 3.70 m. en, maar verhouding, toch voldoende binnenruimte. Comfort door pret tig zittende stoelen, zeer grote voorruit met één grote ruitenwis ser en aflopende motorkap. Ook vanzelfsprekend bij Citroën voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging en onaf hankelijk geveerde wielen, die in combinatie de bekende uit stekende wegligging geven! Onder de naam Visa brengt Citroën in feite twee auto's in een drietal uitvoeringen. De Visa Special en de Visa Club hebben beide een twee cilinder luchtgekoelde boxermotor van 652 cc, die speciaal voor de Visa ontworpen is. Het motorblok bestaat uit 2 carterhelften van aluminium legering. De uit 3 delen sa mengestelde krukas van gelegerd staal is 3-voudig gelagerd. Cilinders, zuigers en cilinderkap zijn van licht-metaallegering. De versnellingsbak is van het type GS. De motor levert vooral bij lage toerentallen een zeer bevredigend koppel. Nieuw is ook de volledige electronische ontsteking die in de Special en Club is toegepast. Hierbij ontbreken contactpunten en stroomverdeler. Deze funkties worden verricht door een tweetal sensoren en een modulator. Deze berekent nauwkeurig het ontstekingstijdstip waarbij rekening gehouden wordt .met de belasting en het toerental van de motor. De modulator houdt de voedingsspanning van de bougies op een konstant niveu. Voor delen van dit Thomson systeem, dat in nauwe samenwerking met de researchafdeling van Citroën ontwikkeld is, worden ge noemd: Citroën staat er voor bekend het vaak anders dan anderen te doen. Het instrumentenpaneel van de Visa "cockpit" is bepaald afwijkend van wat we gewend zijn. Het merendeel van de noodzakelijke bedieningsscha kelaars zijn zo dicht mogelijk bij het éénspakige stuurwiel geplaatst. Links een cilinder R. W.N. (regen, weg, nacht) die uit drie delen bestaat. In het bovenste deel alle bedieningsorganen nodig bij regen (ruitewisser - sproeier), in het midden voor het rijden op de weg (richtingaanwijzer, claxon) en in het onderste deel voor hei rijden bij nacht (stads-, dim- en grootlicht en lichtsignaal). Rechts zijn knoppen voor de verwarming en ventilatie gegroepeerd. En achter het stuur nog schakelaars voor waarschuwingsknipperlichten, ventilator, laadstroom-, motoroliedruk- en koelwatercontrolelicht. gunstiger brandstofverbruik. alle contacten vervallen, geen slijtage aan bewegende delen. geen afstellingen aan de ontsteking meer en langere levens duur van de bougies. verbetering van de koude start, sneller optrekken en accele reren. De Visa Club verschilt alleen van de Visa Special door een luxere afwerking en een completere uitrusting. De 2 cilinder boxermotor geeft een max. vermogen van 36 pk bij 5500 toeren per minuut en een max. koppel van 5,3 mkg bij 3500 t.p.m. Een 9 bladige ventilator op het uiteinde van de krukas zorgt voor de nodige koeling van cilinders, cilinderkoppen en oliekoeler. Benzinetank 40 ltr. Motorolie verversen (3 ltr.) ieder 7500 km, vershellingsbakolie (1,4 ltr.) iedere 30.000 km. Geen doors- meerpunten. Rijklaar gewicht 735 kg., totaal beladen gewicht 1065 kg - aanhanger beremd, 500 kg ongeremd 370 kg. - impe riaal gewicht 40 kg. Kogeldruk trekhaak 45 kg. Max. snelheid half beladen 124 km/u. Verbruik bij 90 km/u 1 17,5 - stads- traject 1 13,1. Maximale helling bij wegrijden in le versnelling voor combinatie auto-aanhanger bij een treingewicht van 1565 kg - 12%. De Citroën Visa Super is uitgerust met een dwarsgeplaatste 4 cilinder in lijn motor van 1124 cc. Een moderne zeer compacte motor met bovenliggende nokkenas van licht metaal legeringen. De versnellingsbak is aangebouwd. Deze motor-versnellings- bakunit is dezelfde als in de Peugeot 104 GL maar wat koeling en versnellingsbakverhoudingen betreft aangepast aan de Ci troën verlangens. Het max. vermogen is 57 din pk bij 6250 t.p.m. en het max. koppel 8.2. Din mkg bij 3000 t.p.m. Rijklaar gewicht 800 kg. Totaal beladen gewicht 1210 kg. Aanhangergewicht beremd 750 kg., onberemd 400 kg. Imperiaalgewicht 60 kg - kogeldruk trekhaak 45 kg. Motorolie verversen iedere 7500 km - benzine tank 40 ltr. Max. snelheid 144 km/u. Benzineverbruik (half beladen) bij 90 km/u 1 16.1, bij 120 km/u 1 11,9. Maximale helling bij wegrijden in de eerste versnelling voor de combinatie auto aanhanger bij een treingewicht van 1850 kg - 11%. De carrosserie, de vering en de remmen zijn dezelfde als de Visa Special en de Club. Wel is de Visa Super de meest luxueuze uitvoering van dit drietal. Hier echter geen electronische ont steking maar een traditionele stroomverdeler gemonteerd op het uiteinde van de nokkenas. De verwarming en ventilatie is door meerdere uitstroomopeningen ook voor met name de achter plaatsen bijzonder goed verzorgd. Speciale aandacht is besteed aan de geluiddemping. De prijzen van de Visa's zijn (nog) niet bekend, maar zullen, naar te verwachten valt, tussen die van de Dyane LN van ca. 11.000,— en de GS van ca. 14.500,— komen te liggen. Het autojaar 1978 zal een belangrijk jaar zijn in de geschiedenis van Chrysler, door de introductie van de Chrysler Simca HO RIZON. waarvan er op 31 juli reeds 132.000 eenheden gepro duceerd zijn. en van de Chrysler SUNBEAM. Met het op de markt brengen van deze modellen heeft Chrysler een begin gemaakt met het rationaliseren van zijn modellen- programma: aan de keuzemogelijkheden tussen verschillende motorvermogens, manieren van aandrijving en verschillende afwerkingsniveau's is een logische oplopende reeks van ver koopprijzen gekoppeld. In het modeljaar 1979 zo deelt Chrysler mede wordt deze politiek voortgezet. De Horizon GLS zal voortaan worden uitgevoerd met de 1442 cc motor met een vermogen van 50,8 Kw, 69 PK. Daardoor krijgt de Horizon GL nu de 1294 cc motor met een vermogen van 50.1 Kw. 68 PK en wordt dus de LS-uitvoering geleverd met de 1118 cc motor met normale compressie met een vermogen van 59 PK. Met deze nieuwe cilinderinhoud voor het Horizon programma is het mogelijk het benzineverbruik gunstiger te maken bij gelijke prestaties: De 1442 cc motor van de GLS is uitgevoerd met een enkelvou dige carburateur en heeft de volgende benzine-verbruikcijfers. bij de aangegeven constante snelheden: bij 90 km/uur 6,2 liter (1:16,2) bij 120 km/uur 8,5 liter (1 11,8) stadsverkeer 8,9 liter (1:11,2) De 3 Horizon-modellen worden dit jaar uitgevoerd met: een plaatje op de zijkant van de neus waarop de cilinderin houd staat aangegeven 1.1 - 1.3- 1.5) een centraal aansluitpunt voor motorcontrole. Dit aansluitpunt dat onder de motorkap zit, maakt het mogelijk snel en gedetailleerd een diagnose te maken van de toestand van de electrische onderdelen en circuits: accu, bedrading, ontste king. startmotor en laadstroom. Het systeem kan aangesloten worden op reeds bij de dealers aanwezige diagnose-apparatuur TRJP COMPUTER OROtNATEUR DE BORD U C I I 3 i m h TM km i */too k.Aj {mt C/T mus DAL MFMj TRIP COMPUTER OROWATEUR DE BORD min R V H Z' D I m K TM km 6 fi/t00 kmAl Itm tn mus aal mpTwS] TRIP COMPUTER ORDMAJEUR DE BORD min h |h TM km I B/100 km/kj i TWf E/T MUIS GAL MP6 MPM Digitaalklokje (uren en minuten), permanent verlicht Verbruikte benzine na het gebruik stellen Gemiddeld benzineverbruik na het in gebruik stellen Enkele van de informatie's, die de "boordcomputer" van de Ho rizon SX aan de bestuurder kan verstrekken. of op een "Electronic Engine Performance Analyzer" waarover de dealers successievelijk zullen kunnen beschikken. De Chrysler Simca "Horizon" GLS nu met 1442 cc motor. De 1442 cc motor van de Simca 1308 S en de 1308 GT met dubbele carburateur en met een vermogen van 43,4 Kw, 85 PK, wordt gekoppeld aan een versnellingsbak waarvan de over brenging van de 4e versnelling gebracht is op 1,04; dit geldt tevens voor de Bagheera's, die eveneens met deze 1442 cc motor zijn uitgevoerd. De 4 Chrysler Simca 1307/1308 modellen worden nu eveneens uitgevoerd met een contactpuntloze getransistoriseerde ontste king met Hall-effect en een centraal aansluitingspunt voor mo tor-controle. Dit is ook het geval met de Chrysler Simca 2 litres handgeschakeld of automaat 1981 cc - 110 PK. Beide modellen zijn identiek qua afwerking en standaard uit gevoerd met getint glas, inbouwkit voor radio en volledige ve lours stoelbekleding. Toegevoegd worden op het dashboard de veiligheidscontrolelampjes die al aanwezig zijn op de HORI ZON en de 1307/1308 modellen: niveau motorolie, remvloei stofniveau, remcircuitdruk, slijtage remblokjes vóór en achter. Vervolg op pag. 6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 5