Waar gaat dat heen?
Ui
Briefschrijver
bedankt!
Blijven proberen
A rbeidsongeschiktheid en werkloosheid moeten in de toe
komst beter uit elkaar worden gehouden. De huidige algemene
ekonomische teruggang en ruime arbeidsmarkt hebben aanlei
ding gegeven tot een praktijk, waarin de werknemers, die als
relatief het minst arbeidsgeschikt worden beschouwd, al te
D
"LANGS DE WEG''
M ijn vorig artikel had als titel
"De oogst en danIk advi
seerde daarin - en niet meer dan
dat - er zorg voor te dragen dat
vooral de oogstprodukten die in
de schuur dan wel koelhuis wor
den opgeslagen te verzekeren.
D at schrijver niet met tarieven komt is begrijpelijk. Deze
lopen bij de diverse brandmaatschappijen weinig uiteen.
Bovendien het is maatwerk, immers de tarieven zijn afhankelijk
van de kwaliteit der gebouwen, al of niet van steen gebouwd en
dakbedekking. Graag geef ik adviezen maar dan ter plaatse, niet
van achter mijn buro. Briefschrijver eindigt met "Helaas laat de
heer Cevaal dan brand de brand, en somt een rijtje verzekerin
gen op die erg voordelig zijn". "Dat laatste wisten we al lang", zo
besluit schrijver, "en maken daar ook gebruik van". Ja, inder
daad weten we het al meer dan 25 jaar en toch zijn er nog steeds
bedrijfsgenoten die er geen of althans te weinig gebruik van
maken. Dat is de keerzijde van de medaille. Het is daarom dat
schrijver regelmatig praktijkvoorbeelden met premievergelij
kingen plaatst: doodgewoon omdat het nodig is.
W e weten het al lang, althans men dient het te weten, en toch
had landbouwer X geen Wettelijke Aansprakelijkheidsverzeke
ring voor zijn bedrijf, toen hij vorige week zijn stoppels ging
verbranden. "Ach, waarom zou ik", zo redeneerde hij, "ik heb
N u de zomertijd weer verleden
tijd is geworden en het daardoor
in één klap al weer vroeg donker
is, terwijl daarnaast het weer er
ook niet beter op wordt, lijkt het
de tijd om weer eens een ekstra
waarschuwing te doep uitgaan.
J a, wie doet dat. Als zoiets op papier gezet is en men leest dat
S chrijver van de brief eindigt met "Ik schrijf dit omdat ik van
mening ben dat veel kollega's nogal eens vergeten tijdig hun
verzekeringen te verhogen en richtlijnen in deze materie zeer
welkom zouden zijn". Geachte briefschrijver, zeer bedankt voor
de sportieve wijze waarop u voor het eerst in uw 30-jarig
Z.L.M.-lidmaatschap reageert. U sloeg precies de spijker op zijn
kop, want juist via onze artikelen proberen wij richtlijnen te
geven. Het blijft echter maatwerk en het mag nimmer konfek-
tiewerk worden.
N aast deze zaken die U zelf in de hand kunt houden zijn er
natuurlijk ook een aantal oorzaken van buitenaf waarop U geen
invloed kunt uitoefenen. O.a. het gedrag van uw mede-wegge
bruikers.
Werkloosheidswet
De werkloosheidsuitkering nam af van 281.000 tot 219.000.
Deze daling is vooral toe te schrijven aan de geringere omvang
van verkort werken en de menging met de W.A.O.
Tellen we nu de ziekte- en werkloosheidswet en de
W.A.O./A.A.W. bij elkaar dan vloeit daaruit voort, dat ruim 1
miljoen personen niet aan het produktieproces deelnemen. Im
mers dit zijn cijfers van het G.A.K. die 60% van de werknemers
registreert. Zowaar geen kleinigheid.
it het jaarverslag 1977 van het
Gemeenschappelijk Administra
tiekantoor (G.A.K.) zijn de vol
gende ontwikkelingen waar te ne
men. Voor de goede orde zij ver
meld. dat het G.A.K. de wettelijke
sociale voorzieningen adminis
treert en uitvoert voor ruim 60%
van alle werknemers in Neder
land.
Ziektewet
Er werden in 1977 ruim 2,35 miljoen ziekmeldingen geregis
treerd. Dit aantal was 2 xh% hoger dan in 1976.
De gemiddelde ziekteduur bedroeg 16.4 dagen tegen 16,7 in
1976. Men komt dan aan een totaal van 31.6 miljoen uitke-
ringsdagen. Deze 31,6 miljoen uitkeringsdagen is gelijk te stellen
met 130.000 werknemers, die een vol jaar ziek zijn.
Uitgaande van het feit, dat het G.A.K. 60% van de werknemers
registreert moet bij voornoemd aantal nog 40% of 52.000 bijge
teld worden. Als gevolg van ziekte zijn derhalve rond 200.000
werknemers een vol jaar aan het produktieproces onttrokken.
Arbeidsongeschiktheid
Het aantal nieuwe W.A.O. en A.A.W. uitkeringsgerechtigden
liep in 1977 op met 64.000. Aan het einde van het verslagjaar
bedroeg het aantal 358.300 met een uitkering van 6,2 miljard
gulden. De verwachting wordt uitgesproken, dat het aantal
A.A.W.-ers binnen enkele jaren met 100.000 wordt uitgebreid.
Pappa, zit je nou in de WAO of in de WW? 6<?,
Werkloosheid en arbeidsongeschiktheid beter scheiden
makkelijk uitkering in het kader van de Wet Arbeidsonge
schiktheid (WAO) krijgen toegewezen, dit niet zozeer op grond
van hun gezondheidstoestand als wel vanwege het overschot aan
arbeidskrachten.
Deze situatie is ongewenst en moet worden bestreden. Daartoe
moeten de normen, die worden gehanteerd om uit te maken wie
gezond genoeg is om te werken en wie niet uitdrukkelijk worden
geformuleerd, zodat duidelijk is in hoeverre er sprake is van
werkloosheid en in hoeverre van arbeidsongeschiktheid.
Uitspraken van staatssekretaris L. de Graaf van sociale zaken bij
de opening van een Europees kongres met als thema "de verze-
keringsgeneeskunde en de transkulturele problematiek van ge
zondheid en ziekte bij buitenlandse werknemers in de EEG".
Dit kongres wordt in Amsterdam gehouden en wordt georgani
seerd door de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsge-
neeskunde.
Deze uitspraak zal wel helemaal juist zijn.
Alleen de bestrijding van deze ongewenste situatie wordt een
moeilijkheid. Om het met eenvoudige woorden te zeggen als er
in een bedrijf ontslag dreigt en men werkt er al vele jaren zou
men wel ziek worden ook. Slechte ekonomische omstandighe
den werken arbeidsongeschiktheid in de hand.
Amerika
at wij niet alleen in Nederland met dit probleem te kampen
hebben blijkt uit een artikel in Time.
In de Verenigde Staten is het aantal mensen, dat een arbeids
ongeschiktheidsuitkering ontvangt sinds 1965 verdrievoudigd
tot 4,8 miljoen. In diezelfde periode stegen de kosten van de
sociale invaliditeitsverzekering van 1.500i> miljoen tot
13.000 miljoen; naar verwachting zullen de kosten de $27
miljard halen omstreeks 1985.
Onder de oorzaken van de sterke toename van het aantal uit
keringsgerechtigden rekent men de verruiming van het ar-
beidsongèschiktheidsbegrip als gevolg van rechterlijke uitspra
ken, het ontbreken van stimulansen tot werkhervatting in ver
band met de hoge (en belastingvrije) uitkeringen, en de veran
derde houding van de samenleving ten opzichte van arbeid, in
die zin dat het ontvangen van sociale uitkeringen niet meer
zozeer als een schandvlek beschouwd wordt als vroeger.
U ziet er is niets nieuws onder de zon.
Wij blijven erbij: Arbeid behoedt ons voor drie kwalen; verveling,
ondeugd en armoede.
Of zo U wil: Matigheid en arbeid zijn de knapste geneesheren van
de mens.
DE L.
Een landbouwer reageerde daar
op met de opmerking "Dat ieder
weldenkende boer zich dat zelf
wel zal afvragen", m.a.w. iedere
boer zorgt wel dat zijn brandpolis
aangepast wordt als de oogst bin
nengehaald wordt.
Dezelfde dag dat schrijver deze brief ontving bracht hij, op
telefonisch verzoek en naar aanleiding van bovengenoemd ar
tikel, bij een kollega landbouwer een bezoek. Daar bleek dat de
brandpolissen sedert 1964 niet meer herzien waren. Om te be
ginnen de goed geprijsde aardappeloogst van enkele jaren ge
leden was helemaal niet verzekerd geweest. De woning was
verzekerd voor 35.000,—de landbouwschuur voor
75.000,—de inventaris voor 15.000,— en de inboedel voor
f 10.000,— Mijn advies was - alweer niet meer dan dat - zijn
assuradeur, direkt op te bellen en de brandpolissen als volgt te
wijzigen; de woning op 130.000,— en dan tevens op index
basis, de schuur op 220.000,— de inventaris op 30.000,—
en tenslotte de inboedel op 60.000,—
Geachte briefschrijver, hieruit blijkt dat niet iedereen met zijn
verzekerde bedragen "bij de tijd is" en dat kan veel geld kosten.
Wat te denken van die landbouwer die woning en schuur samen
voor 230.000,— verzekerd had, en vorig jaar na de brand
schade tot de konklusie kwam dat het verzekerde bedrag
550.000,— had moeten zijn? Dat betekende zoveel als dat
kollega landbouwer zwaar onderverzekerd was en een groot
gedeelte van de 200.000,— brandschade voor eigen rekening
kwam.
Ja, we weten het al lang
toch geen vee dat uit kan breken- En hoe zou ik trouwens op een
andere manier als landbouwer schade aan derden kunnen toe
brengen". Zie hier de konsekwenties: Hevige rookwolken gin
gen over velden en wegen, en de vlammen waren niet meer te
stuiten en kwamen in het houtgewas. Twee auto's botsten op
elkaar. Voor schade aan auto's en houtgewas is landbouwer
verantwoordelijk. Ja, hier had hij nimmer bij stil gestaan. Dat is
vaak zo, als er eenmaal schade is, wordt men met de neus op de
feiten gedrukt, maar dan is het te laat. Immers een huis wat in
brand staat kan men op dat moment niet verzekeren!
Hierbij dienen wij ons dan te
richten tot de grote groep van
onbedachtzamen die zich met be
slagen ruiten en beregende bui
tenspiegels in het verkeer begeven
alsof er niets aan de hand is.
"Hoe is het mogelijk!", vraagt u zich af, als u tenminste
niet tot die groep behoort (en dat doet U toch niet?).
Dat vragen wij ons ook af, want het gebeurt namelijk wel,
en nog vaker dan U denkt ook!
Wie doet dat dan?
Op naar de verkeerscodekursus.
Briefschrijver had toch gelijk
Cevaal
nuchter over dan is er haast niemand die het voor mogelijk
houdt, dat men zo dom zou kunnen zijn, maar toch, waar komen
dan al die schades vandaan die hierdoor ontstaan?
En durft U met uw hand op uw hart te verklaren dat U zich
hieraan nooit bezondigt?
Als het nu eens hondeweer is, en U hebt een vervelende dag
achter de rug, en u bent bovendien al natgeregend, en U zou
weer de auto uit moeten om.... eh, juist ja! We gaan er niet
verder op door, maar een ieder steke zijn hand in eigen boezem.
Bedenk echter wel dat het bij een steeds toenemend en inge
wikkelder wordend verkeerspatroon toch al moeilijker wordt
om er zonder kleerscheuren af te komen. Laat dan de oorzaak in
ieder geval niet liggen in iets dat U zelf had kunnen voorkomen.
Het is te leren
Toch kunt U wel iets doen, want juist uit bepaalde gedragingen
van andere verkeersdeelnemers kunt U heel wat afleiden.
Naast kennis van de verkeersregels, die we toch bij U mogen
veronderstellen op grond van het feit dat U een rijbewijs werd
uitgereikt, is daarbij een juist verkeersinzicht zeer belangrijk.
Zelfs zo belangrijk dat U in sommige gevallen daardoor in staat
zult zijn om schade te voorkomen.
"Dat is mooi gezegd" zult U nu ongetwijfeld denken, "maar hoe
doe ik dat!". Wel, het zal U misschien verbazen, maar zelfs dat
valt te leren.
Veilig Verkeer Nederland organiseert n.l. voor belangstellenden
een zogenaamde Verkeerskodekursus.
Deze kursus gaat uit van de geheel opnieuw bijgewerkte Ver-
keerskode, een uitgave ook van V.V.N. Dit boekwerkje bevat de
kennis die de gemiddelde weggebruiker nodig heeft.
Daarnaast wordt U in 6 tot 8 avondlessen het nodige inzicht in
het verkeer bijgebracht; hoe te reageren en zelfs hoe te antici
peren op bepaalde verkeerssituaties enz.
Een nuttige zaak dus!
Wilt U er meer over weten? Wij beschikken over folders met een
aanmeldingsformuliertje.
U kunt ook rechtstreeks terecht bij Veilig Verkeer Nederland,
Postbus 287 te Hilversum.
Het is geen garantie dat U dan nooit meer een schade zult
hebben, maar U heeft in elk geval voor uzelf de rustgevende
gedachte dat U er alles aan gedaan heeft wat U doen kon.
Overigens: naast alle kennis en alle mogelijke inzicht blijft de
mentaliteit één van de belangrijkste kwaliteiten.
Visscher.
3