Waar gaat dat heen? Ui Briefschrijver bedankt! Blijven proberen A rbeidsongeschiktheid en werkloosheid moeten in de toe komst beter uit elkaar worden gehouden. De huidige algemene ekonomische teruggang en ruime arbeidsmarkt hebben aanlei ding gegeven tot een praktijk, waarin de werknemers, die als relatief het minst arbeidsgeschikt worden beschouwd, al te D "LANGS DE WEG'' M ijn vorig artikel had als titel "De oogst en danIk advi seerde daarin - en niet meer dan dat - er zorg voor te dragen dat vooral de oogstprodukten die in de schuur dan wel koelhuis wor den opgeslagen te verzekeren. D at schrijver niet met tarieven komt is begrijpelijk. Deze lopen bij de diverse brandmaatschappijen weinig uiteen. Bovendien het is maatwerk, immers de tarieven zijn afhankelijk van de kwaliteit der gebouwen, al of niet van steen gebouwd en dakbedekking. Graag geef ik adviezen maar dan ter plaatse, niet van achter mijn buro. Briefschrijver eindigt met "Helaas laat de heer Cevaal dan brand de brand, en somt een rijtje verzekerin gen op die erg voordelig zijn". "Dat laatste wisten we al lang", zo besluit schrijver, "en maken daar ook gebruik van". Ja, inder daad weten we het al meer dan 25 jaar en toch zijn er nog steeds bedrijfsgenoten die er geen of althans te weinig gebruik van maken. Dat is de keerzijde van de medaille. Het is daarom dat schrijver regelmatig praktijkvoorbeelden met premievergelij kingen plaatst: doodgewoon omdat het nodig is. W e weten het al lang, althans men dient het te weten, en toch had landbouwer X geen Wettelijke Aansprakelijkheidsverzeke ring voor zijn bedrijf, toen hij vorige week zijn stoppels ging verbranden. "Ach, waarom zou ik", zo redeneerde hij, "ik heb N u de zomertijd weer verleden tijd is geworden en het daardoor in één klap al weer vroeg donker is, terwijl daarnaast het weer er ook niet beter op wordt, lijkt het de tijd om weer eens een ekstra waarschuwing te doep uitgaan. J a, wie doet dat. Als zoiets op papier gezet is en men leest dat S chrijver van de brief eindigt met "Ik schrijf dit omdat ik van mening ben dat veel kollega's nogal eens vergeten tijdig hun verzekeringen te verhogen en richtlijnen in deze materie zeer welkom zouden zijn". Geachte briefschrijver, zeer bedankt voor de sportieve wijze waarop u voor het eerst in uw 30-jarig Z.L.M.-lidmaatschap reageert. U sloeg precies de spijker op zijn kop, want juist via onze artikelen proberen wij richtlijnen te geven. Het blijft echter maatwerk en het mag nimmer konfek- tiewerk worden. N aast deze zaken die U zelf in de hand kunt houden zijn er natuurlijk ook een aantal oorzaken van buitenaf waarop U geen invloed kunt uitoefenen. O.a. het gedrag van uw mede-wegge bruikers. Werkloosheidswet De werkloosheidsuitkering nam af van 281.000 tot 219.000. Deze daling is vooral toe te schrijven aan de geringere omvang van verkort werken en de menging met de W.A.O. Tellen we nu de ziekte- en werkloosheidswet en de W.A.O./A.A.W. bij elkaar dan vloeit daaruit voort, dat ruim 1 miljoen personen niet aan het produktieproces deelnemen. Im mers dit zijn cijfers van het G.A.K. die 60% van de werknemers registreert. Zowaar geen kleinigheid. it het jaarverslag 1977 van het Gemeenschappelijk Administra tiekantoor (G.A.K.) zijn de vol gende ontwikkelingen waar te ne men. Voor de goede orde zij ver meld. dat het G.A.K. de wettelijke sociale voorzieningen adminis treert en uitvoert voor ruim 60% van alle werknemers in Neder land. Ziektewet Er werden in 1977 ruim 2,35 miljoen ziekmeldingen geregis treerd. Dit aantal was 2 xh% hoger dan in 1976. De gemiddelde ziekteduur bedroeg 16.4 dagen tegen 16,7 in 1976. Men komt dan aan een totaal van 31.6 miljoen uitke- ringsdagen. Deze 31,6 miljoen uitkeringsdagen is gelijk te stellen met 130.000 werknemers, die een vol jaar ziek zijn. Uitgaande van het feit, dat het G.A.K. 60% van de werknemers registreert moet bij voornoemd aantal nog 40% of 52.000 bijge teld worden. Als gevolg van ziekte zijn derhalve rond 200.000 werknemers een vol jaar aan het produktieproces onttrokken. Arbeidsongeschiktheid Het aantal nieuwe W.A.O. en A.A.W. uitkeringsgerechtigden liep in 1977 op met 64.000. Aan het einde van het verslagjaar bedroeg het aantal 358.300 met een uitkering van 6,2 miljard gulden. De verwachting wordt uitgesproken, dat het aantal A.A.W.-ers binnen enkele jaren met 100.000 wordt uitgebreid. Pappa, zit je nou in de WAO of in de WW? 6<?, Werkloosheid en arbeidsongeschiktheid beter scheiden makkelijk uitkering in het kader van de Wet Arbeidsonge schiktheid (WAO) krijgen toegewezen, dit niet zozeer op grond van hun gezondheidstoestand als wel vanwege het overschot aan arbeidskrachten. Deze situatie is ongewenst en moet worden bestreden. Daartoe moeten de normen, die worden gehanteerd om uit te maken wie gezond genoeg is om te werken en wie niet uitdrukkelijk worden geformuleerd, zodat duidelijk is in hoeverre er sprake is van werkloosheid en in hoeverre van arbeidsongeschiktheid. Uitspraken van staatssekretaris L. de Graaf van sociale zaken bij de opening van een Europees kongres met als thema "de verze- keringsgeneeskunde en de transkulturele problematiek van ge zondheid en ziekte bij buitenlandse werknemers in de EEG". Dit kongres wordt in Amsterdam gehouden en wordt georgani seerd door de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsge- neeskunde. Deze uitspraak zal wel helemaal juist zijn. Alleen de bestrijding van deze ongewenste situatie wordt een moeilijkheid. Om het met eenvoudige woorden te zeggen als er in een bedrijf ontslag dreigt en men werkt er al vele jaren zou men wel ziek worden ook. Slechte ekonomische omstandighe den werken arbeidsongeschiktheid in de hand. Amerika at wij niet alleen in Nederland met dit probleem te kampen hebben blijkt uit een artikel in Time. In de Verenigde Staten is het aantal mensen, dat een arbeids ongeschiktheidsuitkering ontvangt sinds 1965 verdrievoudigd tot 4,8 miljoen. In diezelfde periode stegen de kosten van de sociale invaliditeitsverzekering van 1.500i> miljoen tot 13.000 miljoen; naar verwachting zullen de kosten de $27 miljard halen omstreeks 1985. Onder de oorzaken van de sterke toename van het aantal uit keringsgerechtigden rekent men de verruiming van het ar- beidsongèschiktheidsbegrip als gevolg van rechterlijke uitspra ken, het ontbreken van stimulansen tot werkhervatting in ver band met de hoge (en belastingvrije) uitkeringen, en de veran derde houding van de samenleving ten opzichte van arbeid, in die zin dat het ontvangen van sociale uitkeringen niet meer zozeer als een schandvlek beschouwd wordt als vroeger. U ziet er is niets nieuws onder de zon. Wij blijven erbij: Arbeid behoedt ons voor drie kwalen; verveling, ondeugd en armoede. Of zo U wil: Matigheid en arbeid zijn de knapste geneesheren van de mens. DE L. Een landbouwer reageerde daar op met de opmerking "Dat ieder weldenkende boer zich dat zelf wel zal afvragen", m.a.w. iedere boer zorgt wel dat zijn brandpolis aangepast wordt als de oogst bin nengehaald wordt. Dezelfde dag dat schrijver deze brief ontving bracht hij, op telefonisch verzoek en naar aanleiding van bovengenoemd ar tikel, bij een kollega landbouwer een bezoek. Daar bleek dat de brandpolissen sedert 1964 niet meer herzien waren. Om te be ginnen de goed geprijsde aardappeloogst van enkele jaren ge leden was helemaal niet verzekerd geweest. De woning was verzekerd voor 35.000,—de landbouwschuur voor 75.000,—de inventaris voor 15.000,— en de inboedel voor f 10.000,— Mijn advies was - alweer niet meer dan dat - zijn assuradeur, direkt op te bellen en de brandpolissen als volgt te wijzigen; de woning op 130.000,— en dan tevens op index basis, de schuur op 220.000,— de inventaris op 30.000,— en tenslotte de inboedel op 60.000,— Geachte briefschrijver, hieruit blijkt dat niet iedereen met zijn verzekerde bedragen "bij de tijd is" en dat kan veel geld kosten. Wat te denken van die landbouwer die woning en schuur samen voor 230.000,— verzekerd had, en vorig jaar na de brand schade tot de konklusie kwam dat het verzekerde bedrag 550.000,— had moeten zijn? Dat betekende zoveel als dat kollega landbouwer zwaar onderverzekerd was en een groot gedeelte van de 200.000,— brandschade voor eigen rekening kwam. Ja, we weten het al lang toch geen vee dat uit kan breken- En hoe zou ik trouwens op een andere manier als landbouwer schade aan derden kunnen toe brengen". Zie hier de konsekwenties: Hevige rookwolken gin gen over velden en wegen, en de vlammen waren niet meer te stuiten en kwamen in het houtgewas. Twee auto's botsten op elkaar. Voor schade aan auto's en houtgewas is landbouwer verantwoordelijk. Ja, hier had hij nimmer bij stil gestaan. Dat is vaak zo, als er eenmaal schade is, wordt men met de neus op de feiten gedrukt, maar dan is het te laat. Immers een huis wat in brand staat kan men op dat moment niet verzekeren! Hierbij dienen wij ons dan te richten tot de grote groep van onbedachtzamen die zich met be slagen ruiten en beregende bui tenspiegels in het verkeer begeven alsof er niets aan de hand is. "Hoe is het mogelijk!", vraagt u zich af, als u tenminste niet tot die groep behoort (en dat doet U toch niet?). Dat vragen wij ons ook af, want het gebeurt namelijk wel, en nog vaker dan U denkt ook! Wie doet dat dan? Op naar de verkeerscodekursus. Briefschrijver had toch gelijk Cevaal nuchter over dan is er haast niemand die het voor mogelijk houdt, dat men zo dom zou kunnen zijn, maar toch, waar komen dan al die schades vandaan die hierdoor ontstaan? En durft U met uw hand op uw hart te verklaren dat U zich hieraan nooit bezondigt? Als het nu eens hondeweer is, en U hebt een vervelende dag achter de rug, en u bent bovendien al natgeregend, en U zou weer de auto uit moeten om.... eh, juist ja! We gaan er niet verder op door, maar een ieder steke zijn hand in eigen boezem. Bedenk echter wel dat het bij een steeds toenemend en inge wikkelder wordend verkeerspatroon toch al moeilijker wordt om er zonder kleerscheuren af te komen. Laat dan de oorzaak in ieder geval niet liggen in iets dat U zelf had kunnen voorkomen. Het is te leren Toch kunt U wel iets doen, want juist uit bepaalde gedragingen van andere verkeersdeelnemers kunt U heel wat afleiden. Naast kennis van de verkeersregels, die we toch bij U mogen veronderstellen op grond van het feit dat U een rijbewijs werd uitgereikt, is daarbij een juist verkeersinzicht zeer belangrijk. Zelfs zo belangrijk dat U in sommige gevallen daardoor in staat zult zijn om schade te voorkomen. "Dat is mooi gezegd" zult U nu ongetwijfeld denken, "maar hoe doe ik dat!". Wel, het zal U misschien verbazen, maar zelfs dat valt te leren. Veilig Verkeer Nederland organiseert n.l. voor belangstellenden een zogenaamde Verkeerskodekursus. Deze kursus gaat uit van de geheel opnieuw bijgewerkte Ver- keerskode, een uitgave ook van V.V.N. Dit boekwerkje bevat de kennis die de gemiddelde weggebruiker nodig heeft. Daarnaast wordt U in 6 tot 8 avondlessen het nodige inzicht in het verkeer bijgebracht; hoe te reageren en zelfs hoe te antici peren op bepaalde verkeerssituaties enz. Een nuttige zaak dus! Wilt U er meer over weten? Wij beschikken over folders met een aanmeldingsformuliertje. U kunt ook rechtstreeks terecht bij Veilig Verkeer Nederland, Postbus 287 te Hilversum. Het is geen garantie dat U dan nooit meer een schade zult hebben, maar U heeft in elk geval voor uzelf de rustgevende gedachte dat U er alles aan gedaan heeft wat U doen kon. Overigens: naast alle kennis en alle mogelijke inzicht blijft de mentaliteit één van de belangrijkste kwaliteiten. Visscher. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 3