John Deere meldt opnieuw
goede bedrijfsresultaten
Tuin- en parkmachines
Unsinn Record bieten-transport-n
Aardappelen rooien zonder kluiten met de Bergmann K 80 rooier
Ford heeft vertrouwen in
ontwikkelingen trekkermarkt
Renault smalspoortrekkers typen
460S en 480S
De in deze rubriek opgenomen informatie is ontleend aan gege
vens, die door de desbetreffende fabrikant/leverancier aan ons
werd verstrekt en zonder redaktionele voorkeur gepubliceerd.
Deere Company bericht, dat de verkoopcijfer; van John
Deere landbouw- en industriemachines, over de gehele wereld
genomen, boven die van het vorige boekjaar liggen en dat de
omzet in het eerste halfjaar van het boekjaar 1978 (vanaf
1-11-77) met 18% is gestegen. De nettowinst steeg in deze pe
riode met 4% vergeleken met de eerste helft van boekjaar 1977.
De omzet over het eerste halfjaar, tot 30 april j.l., bedroeg totaal
S 1,909 miljard, tegenover 1.618miljard deze periode van het
vorige jaar. De omzet in landbouwmachines nam met 14% toe
tot S 1.519 miljard, terwijl de omzet bij industriemachines met
36% tot 390 miljoen steeg. De nettowinst over het eerste half
jaar 136,9 miljoen, tegenover SI 32.2 miljoen vorig jaar.
De omzet in het tweede kwartaal van 1,119 miljard Jag 11%
hoger dan in deze periode vorig jaar. De nettowinst van 88,7
miljoen was 4% lager dan over het tweede kwartaal van 1977,
toen deze S 92 miljoen bedroeg.
Volgens de president-direkteur William A. Hewitt werd de
winstpositie dit jaar nadelig beïnvloed door wisselkoersverlie
zen, in de eerste plaats te wijten aan de dalende dollarkoers,
maar daarnaast ook door hogere rente- en produktiekosten.
Het rendement over de omzet bedroeg 7,2 dollarcent in de eerste
helft van het boekjaar 1978, tegenover 8,2 dollarcent vorig jaar.
In het tweede kwartaal werd 7,9 dollarcent bereikt, tegen 9,1
dollarcent in 1977.
In het eerste halfjaar van het boekjaar 1978 steeg de omzet in de
U.S.A. en Canada met 17%; buiten Amerika bedroeg deze stij
ging zelfs 20%. De nettowinst in de U.S.A. en Canada was hoger
dan vorig jaar, terwijl buiten Amerika de nettowinst aanmerke
lijk lager was, wat echter, zoals reeds vermeld, in hoofdzaak aan
koersverliezen moet worden toegeschreven.
Boeke-Heesters heeft haar pakket tuin- en parkmachines uitge
breid met enkele nieuwe types Agria machines.
Het betreft type 2500, een kompakte machine met 7,5 PK/5,5
kW Lombardini diesel of 4-takt benzinemotor, met 3 versnel
lingen vooruit van 1,4, 4,6 en 13,1 km/uur en 2 versnellingen
achteruit 1,2 en 4 km/uur, op wielen 4.00 x 10, differentieel met
slot, snelkoppeling voor aanhangwagen en getrokken werktui
gen, aftakasbeveiliging bij achteruitrijden, het stuur is zijdelings
en in hoogte verstelbaar alsmede 180 draaibaar.
Deze machine is leverbaar met verstelbare frees van 50 en 65 cm
werkbreedte, met wentelploeg en als 2-wielige trekker.
Naast de 28 PK kniktrekker type 9900, brengt Agria nu ook type
8900, een 4-wiel aangedreven kniktrekker met 18 PK/13,3 kW
dieselmotor, 8 versnellingen vooruit, 4 achteruit, differentieel
met slot op achter- en voorwielen, 12 volts elektrische start- en
lichtinstallatie, aanhangwagenkoppeling, trapnaven voor
spoorbreedteverstelling, neerklapbare veiligheidsbeugel (ge
makkelijk in lage ruimten, b.v. kassen), hydraulische hefinrich-
ting met 2 hefcylinders, hefvermogen 1.500 kg., 3-punts ophan
ginrichting, cat. I, met topstang en gatenbalk, op banden 7.50 x
16 AS.
Verder heeft Boeke-Heesters het aanbouwwerktuigenpakket
voor Agria machines aangevuld met een hooihark voor de types
2400 en 2700.
Als gevolg van het minder aantal keren maaien per jaar is er
behoefte ontstaan naar een kleine, zijdelings- werkende hooi
hark. voor het bewerken van de kleinere en minder toeganke
lijke stukken, vooral langs onze wegen. De hark heeft een
werkbreedte van 160 cm en de steunwielen zijn d.m.v. een hef
boom, door de bestuurder vanachter de Agria machine te bes
turen in elke gewenste richting.
Nadere gegevens worden gaarne verstrekt door de officiële
Agria dealers.
De Cehave N.V. importeert sinds kort voor Nederland een
komplete zelfrijdende bieten verlaadinstallatie type UVA 100 D
met grondbunker.
De verlaadkapaciteit bedraagt 100 ton per uur, de aandrijving
gebeurt met een diesel- of elektro-motor. Tevens is de appara
tuur voorzien van een grond-reinigings-uitrusting die 4 ton
grond per wagon kan afscheiden.
Deze installatie is bedoeld voor het laden van wagons en
vrachtwagens van de aangevoerde bieten.
Een interessante ontwikkeling is ook de nieuwe Unsinn-Record
120S bietenreiniger-lader met een kapaciteit van ongeveer 120
ton. Het verladen van de grondtarra wordt steeds duurder,
vandaar de grote belangstelling voor deze machine.
Nieuw bij deze reiniger-transporteur is het ingebouwde grote
reinigings zeefrad.
De Duitse Unsinn fabrieken bouwen reeds jaren deze machines.
Eveneens wordt door de Cehave N.V. geleverd het gehele bie-
tenrooiprogramma van 3 en 6 rijïge bietenoogstmachines als
een- of meerphasesysteem.
Nadere informatie bij de Importeur: Cehave N.V. 04130 - 82255
tst 466.
Momenteel kan de Cehave N.V. op de Bergmann rooier een
kluitenafscheider leveren die het rooiresultaat aanmerkelijk
verbetert.
De aardappelen zijn nu kluitvrij te rooien met minder arbeids
krachten. Bovendien is ook een hogere rooisnelheid mogelijk.
Egelband
Een probleem bij het aardappelrooien wordt gevormd door het
grote aantal kluiten wat met de aardappelen wordt meegerooid,
vooral op zware gronden.
Een oplossing hiervoor werd gevonden door een kluitenaf-
Uitbreiding Engelse fabriek gaat 54 miljoen kosten
De Ford trekkerfabrieken te Basildon in Engeland breiden we
derom uit. Op het ogenblik wordt er koortsachtig gewerkt om de
bestaande produktiekapaciteit drastisch te verhogen. Daar het
bouwen van kabine-trekkers speciale eisen stelt aan de fabriek,
werd destijds Basildon uitgekozen voor omschakeling op de
produktie hiervan.
Daarom zijn er in Brazilië in 1976 geheel nieuwe fabrieken
gebouwd, die de fabrikage van de voorheen voor de export naar
Zuidamerikaanse landen in Basildon gebouwde trekkers zonder
kabine hebben overgenomen.
De fabrieken in Antwerpen zijn zich gaan toeleggen op het
maken van trekkers met veiligheidsframe. Deze vinden in be
langrijke mate hun weg in een groot aantal Europese landen. Na
het op de markt komen van de Ford trekkers met geluidarme
kabine en het overweldigende succes hiervan, bleek al spoedig
dat een nieuwe uitbreiding van de produktie-kapaciteit te Ba
sildon niet lang op zich zou kunnen laten wachten. Met de
uitbreiding van de produktielijnen werd eind juli een aanvang
gemaakt en hij zal binnen anderhalve maand gerealiseerd wor
den.
Met de investering van ca. 54 miljoen gulden, die hiermede
gepaard gaat, geeft Ford aan vertrouwen te hebben in de toe
komst ten aanzien van de ontwikkelingen in de trekkermarkt.
scheider voor de Bergmann rooier te ontwikkelen.
De aardappelen worden vanuit het rooirad op een egelband
geworpen.
Deze band met rubbernoppen staat schuin zodat de aardappe
len er af rollen door hun ronde vorm. De kluiten blijven er door
hun scherpe kanten op liggen en worden door het bandje afge
voerd naar de zijkant van de machine. Een afstrijker voorkomt,
dat de aardappelen met de kluiten worden meegevoerd.
De kluiten rollen op de kluitenbaan van de leesband en kunnen
rechtstreeks worden afgevoerd. Ook kunnen de kluiten via een
retour nogmaals omlopen waarbij de meeste kluiten verbrijzeld
worden. De snelheid van de egelband is traploos instelbaar,
evenals de schuinstand van deze band. Hierdoor kan de ideale
kombinatie gekozen worden, afhankelijk van de rooisnelheid,
het soort aardappelen en het aantal kluiten.
Reeds 2 jaar worden een aantal rooiers met het nieuwe kluiten-
vangsysteem uitgevoerd op de Bergmann rooier. De praktijk is
met "het nieuwe systeem" tevreden. Met minder moeite heeft
men de aardappelen vlugger kunnen rooien. De rooiverliezen
zijn door het terugloopsysteem zeer laag. Men kan nu met 1 of 2
man minder op de machine kluitvrij rooien op lichte en zware
gronden.
Nadere informatie bij de Cehave N.V. Tel. 04130-82255 tst. 466.
In juni 1977 introduceerde Indumij B.V. te Den Haag - postbus
16222 de vernieuwde Renault smalspoorserie, de z.g. "Super"-
serie. Deze serie is nu uitgebreid met twee vierwielaangedreven
versies n.l. de R 460S en de R 480S. Deze typen zijn afgeleid van
de R 60S en de R 80S. Met het op de markt brengen van de
typen R 460S en R 480S brengt Renault nu ook een 49 PK en
een 57 PK smalspoortrekker met 4-wielaandrijving.
11