John Deere meldt opnieuw goede bedrijfsresultaten Tuin- en parkmachines Unsinn Record bieten-transport-n Aardappelen rooien zonder kluiten met de Bergmann K 80 rooier Ford heeft vertrouwen in ontwikkelingen trekkermarkt Renault smalspoortrekkers typen 460S en 480S De in deze rubriek opgenomen informatie is ontleend aan gege vens, die door de desbetreffende fabrikant/leverancier aan ons werd verstrekt en zonder redaktionele voorkeur gepubliceerd. Deere Company bericht, dat de verkoopcijfer; van John Deere landbouw- en industriemachines, over de gehele wereld genomen, boven die van het vorige boekjaar liggen en dat de omzet in het eerste halfjaar van het boekjaar 1978 (vanaf 1-11-77) met 18% is gestegen. De nettowinst steeg in deze pe riode met 4% vergeleken met de eerste helft van boekjaar 1977. De omzet over het eerste halfjaar, tot 30 april j.l., bedroeg totaal S 1,909 miljard, tegenover 1.618miljard deze periode van het vorige jaar. De omzet in landbouwmachines nam met 14% toe tot S 1.519 miljard, terwijl de omzet bij industriemachines met 36% tot 390 miljoen steeg. De nettowinst over het eerste half jaar 136,9 miljoen, tegenover SI 32.2 miljoen vorig jaar. De omzet in het tweede kwartaal van 1,119 miljard Jag 11% hoger dan in deze periode vorig jaar. De nettowinst van 88,7 miljoen was 4% lager dan over het tweede kwartaal van 1977, toen deze S 92 miljoen bedroeg. Volgens de president-direkteur William A. Hewitt werd de winstpositie dit jaar nadelig beïnvloed door wisselkoersverlie zen, in de eerste plaats te wijten aan de dalende dollarkoers, maar daarnaast ook door hogere rente- en produktiekosten. Het rendement over de omzet bedroeg 7,2 dollarcent in de eerste helft van het boekjaar 1978, tegenover 8,2 dollarcent vorig jaar. In het tweede kwartaal werd 7,9 dollarcent bereikt, tegen 9,1 dollarcent in 1977. In het eerste halfjaar van het boekjaar 1978 steeg de omzet in de U.S.A. en Canada met 17%; buiten Amerika bedroeg deze stij ging zelfs 20%. De nettowinst in de U.S.A. en Canada was hoger dan vorig jaar, terwijl buiten Amerika de nettowinst aanmerke lijk lager was, wat echter, zoals reeds vermeld, in hoofdzaak aan koersverliezen moet worden toegeschreven. Boeke-Heesters heeft haar pakket tuin- en parkmachines uitge breid met enkele nieuwe types Agria machines. Het betreft type 2500, een kompakte machine met 7,5 PK/5,5 kW Lombardini diesel of 4-takt benzinemotor, met 3 versnel lingen vooruit van 1,4, 4,6 en 13,1 km/uur en 2 versnellingen achteruit 1,2 en 4 km/uur, op wielen 4.00 x 10, differentieel met slot, snelkoppeling voor aanhangwagen en getrokken werktui gen, aftakasbeveiliging bij achteruitrijden, het stuur is zijdelings en in hoogte verstelbaar alsmede 180 draaibaar. Deze machine is leverbaar met verstelbare frees van 50 en 65 cm werkbreedte, met wentelploeg en als 2-wielige trekker. Naast de 28 PK kniktrekker type 9900, brengt Agria nu ook type 8900, een 4-wiel aangedreven kniktrekker met 18 PK/13,3 kW dieselmotor, 8 versnellingen vooruit, 4 achteruit, differentieel met slot op achter- en voorwielen, 12 volts elektrische start- en lichtinstallatie, aanhangwagenkoppeling, trapnaven voor spoorbreedteverstelling, neerklapbare veiligheidsbeugel (ge makkelijk in lage ruimten, b.v. kassen), hydraulische hefinrich- ting met 2 hefcylinders, hefvermogen 1.500 kg., 3-punts ophan ginrichting, cat. I, met topstang en gatenbalk, op banden 7.50 x 16 AS. Verder heeft Boeke-Heesters het aanbouwwerktuigenpakket voor Agria machines aangevuld met een hooihark voor de types 2400 en 2700. Als gevolg van het minder aantal keren maaien per jaar is er behoefte ontstaan naar een kleine, zijdelings- werkende hooi hark. voor het bewerken van de kleinere en minder toeganke lijke stukken, vooral langs onze wegen. De hark heeft een werkbreedte van 160 cm en de steunwielen zijn d.m.v. een hef boom, door de bestuurder vanachter de Agria machine te bes turen in elke gewenste richting. Nadere gegevens worden gaarne verstrekt door de officiële Agria dealers. De Cehave N.V. importeert sinds kort voor Nederland een komplete zelfrijdende bieten verlaadinstallatie type UVA 100 D met grondbunker. De verlaadkapaciteit bedraagt 100 ton per uur, de aandrijving gebeurt met een diesel- of elektro-motor. Tevens is de appara tuur voorzien van een grond-reinigings-uitrusting die 4 ton grond per wagon kan afscheiden. Deze installatie is bedoeld voor het laden van wagons en vrachtwagens van de aangevoerde bieten. Een interessante ontwikkeling is ook de nieuwe Unsinn-Record 120S bietenreiniger-lader met een kapaciteit van ongeveer 120 ton. Het verladen van de grondtarra wordt steeds duurder, vandaar de grote belangstelling voor deze machine. Nieuw bij deze reiniger-transporteur is het ingebouwde grote reinigings zeefrad. De Duitse Unsinn fabrieken bouwen reeds jaren deze machines. Eveneens wordt door de Cehave N.V. geleverd het gehele bie- tenrooiprogramma van 3 en 6 rijïge bietenoogstmachines als een- of meerphasesysteem. Nadere informatie bij de Importeur: Cehave N.V. 04130 - 82255 tst 466. Momenteel kan de Cehave N.V. op de Bergmann rooier een kluitenafscheider leveren die het rooiresultaat aanmerkelijk verbetert. De aardappelen zijn nu kluitvrij te rooien met minder arbeids krachten. Bovendien is ook een hogere rooisnelheid mogelijk. Egelband Een probleem bij het aardappelrooien wordt gevormd door het grote aantal kluiten wat met de aardappelen wordt meegerooid, vooral op zware gronden. Een oplossing hiervoor werd gevonden door een kluitenaf- Uitbreiding Engelse fabriek gaat 54 miljoen kosten De Ford trekkerfabrieken te Basildon in Engeland breiden we derom uit. Op het ogenblik wordt er koortsachtig gewerkt om de bestaande produktiekapaciteit drastisch te verhogen. Daar het bouwen van kabine-trekkers speciale eisen stelt aan de fabriek, werd destijds Basildon uitgekozen voor omschakeling op de produktie hiervan. Daarom zijn er in Brazilië in 1976 geheel nieuwe fabrieken gebouwd, die de fabrikage van de voorheen voor de export naar Zuidamerikaanse landen in Basildon gebouwde trekkers zonder kabine hebben overgenomen. De fabrieken in Antwerpen zijn zich gaan toeleggen op het maken van trekkers met veiligheidsframe. Deze vinden in be langrijke mate hun weg in een groot aantal Europese landen. Na het op de markt komen van de Ford trekkers met geluidarme kabine en het overweldigende succes hiervan, bleek al spoedig dat een nieuwe uitbreiding van de produktie-kapaciteit te Ba sildon niet lang op zich zou kunnen laten wachten. Met de uitbreiding van de produktielijnen werd eind juli een aanvang gemaakt en hij zal binnen anderhalve maand gerealiseerd wor den. Met de investering van ca. 54 miljoen gulden, die hiermede gepaard gaat, geeft Ford aan vertrouwen te hebben in de toe komst ten aanzien van de ontwikkelingen in de trekkermarkt. scheider voor de Bergmann rooier te ontwikkelen. De aardappelen worden vanuit het rooirad op een egelband geworpen. Deze band met rubbernoppen staat schuin zodat de aardappe len er af rollen door hun ronde vorm. De kluiten blijven er door hun scherpe kanten op liggen en worden door het bandje afge voerd naar de zijkant van de machine. Een afstrijker voorkomt, dat de aardappelen met de kluiten worden meegevoerd. De kluiten rollen op de kluitenbaan van de leesband en kunnen rechtstreeks worden afgevoerd. Ook kunnen de kluiten via een retour nogmaals omlopen waarbij de meeste kluiten verbrijzeld worden. De snelheid van de egelband is traploos instelbaar, evenals de schuinstand van deze band. Hierdoor kan de ideale kombinatie gekozen worden, afhankelijk van de rooisnelheid, het soort aardappelen en het aantal kluiten. Reeds 2 jaar worden een aantal rooiers met het nieuwe kluiten- vangsysteem uitgevoerd op de Bergmann rooier. De praktijk is met "het nieuwe systeem" tevreden. Met minder moeite heeft men de aardappelen vlugger kunnen rooien. De rooiverliezen zijn door het terugloopsysteem zeer laag. Men kan nu met 1 of 2 man minder op de machine kluitvrij rooien op lichte en zware gronden. Nadere informatie bij de Cehave N.V. Tel. 04130-82255 tst. 466. In juni 1977 introduceerde Indumij B.V. te Den Haag - postbus 16222 de vernieuwde Renault smalspoorserie, de z.g. "Super"- serie. Deze serie is nu uitgebreid met twee vierwielaangedreven versies n.l. de R 460S en de R 480S. Deze typen zijn afgeleid van de R 60S en de R 80S. Met het op de markt brengen van de typen R 460S en R 480S brengt Renault nu ook een 49 PK en een 57 PK smalspoortrekker met 4-wielaandrijving. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1978 | | pagina 11